Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2022 р. № 520/6400/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Спірідонова М.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" (просп. Гагаріна, буд. 181,м. Харків,61105) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, в якому просить суд:
1. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 6 від 22.11.2021 року.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 15 грудня 2021 року.
3. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 7 від 26.11.2021 року.
4. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 15 грудня 2021 року.
5. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 8 від 29.11.2021 року.
6. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
7. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 4 від 01.12.2021 року.
8. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
9. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 3 від 01.12.2021 року.
10. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
11. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 8 від 03.12.2021 року.
12. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
13. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної N° 10 від 08.12.2021 року.
14. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну N° 10 від 08.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
15. Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної N° 11 від 09.12.2021 року.
16. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 14 січня 2022 року.
17. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (адреса: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) судові витрати.
В обґрунтування позову зазначено, що відмова Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» є протиправною та такою, що порушує права позивача.
Ухвалою суду від 13.09.2022 року відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Представником відповідача 05.10.2022 року надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що в спірних правовідносинах діяв в межах чинного законодавства України.
07.10.2022 року до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З огляду на вищезазначені приписи Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини, дійшов наступних висновків та мотивів.
Судом встановлено, що в процесі здійснення господарської діяльності між позивачем - ТОВ «АНАІТ АГРО» та ТОВ «ТРАНС ЦЕНТР» було укладено Договір № 041021/3РВ від 04.10.2021 року, відповідно до якого Виконавець зобов`язується за плату і за рахунок Замовника виконати або організувати виконання по наданню в тимчасове платне користування Замовника залізничного рухомого складу. Відповідно до п. 3.2. Договору № 041021/3РВ від 04.10.2021 року оплата послуг Виконавця здійснюється Замовником в розмірі 100% передоплати не пізніше 3 (трьох) банківських днів з дати відправлення вагонів Виконавцем за реквізитами Замовника, згідно наданого рахунку.
22.11.2021 року на підставі рахунку на оплату № 18 від 22.11.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 42 912,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 780 від 22.11.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року на суму 42 912,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 7 152,00 грн.).
26.11.2021 року на підставі рахунку на оплату № 19 від 26.11.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 131 328,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 968 від 26.11.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року на суму 131 328,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 21 888,00 грн.).
03.12.2021 року на підставі рахунку на оплату № 21 від 03.12.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 8 265,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 35 від 03.12.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року на суму 8 265,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 1377,50 грн.).
08.12.2021 року на підставі рахунку на оплату № 22 від 03.12.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 88 320,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 39 від 08.12.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року на суму 88 320,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 14720,00 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Виконавець) та ТОВ «Астана Транс Логістик - АТЛ» (за Договором - Замовник) було укладено Договір № 241121ТЕО від 24.11.2021 року, відповідно до якого Виконавець зобов`язується за письмовою та узгодженою Заявкою від Замовника, за плату і за рахунок Замовника виконати або організувати виконання послуг, по наданню в тимчасове платне користування Замовника залізничного рухомого складу. Відповідно до п. 3.2. Договору № 241121ТЕО від 24.11.2021 року оплата послуг Виконавця здійснюється Замовником у розмірі 100% передоплати, не пізніше 2 (двох) банківських днів від дати відправлення вагонів наданих Виконавцем в завантаженому стані, згідно наданого рахунку.
29.11.2021 року на підставі рахунку № 2611 від 24.11.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 24 700,00 доларів США (що станом на 29.11.2021 року за офіційним курсом НБУ складає 669 451,51 гривень). Оплата підтверджується платіжним дорученням № 736655601 від 29.11.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року на суму 669 451,51 гривень (у т. ч. і ПДВ 111 575,25 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Орендар) та ТОВ «ПромЛогістик» (за Договором - Суборендар) було укладено Договір суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року, відповідно до якого Орендар передає, а Суборендар приймає у тимчасове платне користування залізничні вагони-зерновози. Відповідно до абзацу 2 п. 3.3. Договору суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року звітним періодом є календарний місяць. Акт приймання-передачі наданих послуг надається Орендарем Суборендареві до 5-го числа кожного місяця, наступного за звітним місяцем суборенди.
На виконання умов Договору суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року Орендарем були передані в суборенду вагони-зерновози на підставі актів прийому-передачі № 15042021 від 15.04.2021 року, № 23042021 від 23.04.2021 року, № 28042021 від 28.04.2021 року.
Відповідно до умов Договору суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року 01.12.2021 року сторонами за підсумком звітного місяця суборенди було погоджено та підписано Акт виконання робіт по суборенді вагонів за листопад 2021 року.
Відповідно до зазначеного Акту вартість наданих послуг складає 990 000,00 російських рублів (що станом на 01.12.2021 року за офіційним курсом НБУ складає 362 250,90 гривень). За подією оформлення, узгодження та підписання сторонами документу, що засвідчує факт надання послуг суборенди було складено податкову накладну №3 від 01.12.2021 року на суму 362 250,90 гривень (у т. ч. і ПДВ 60 375,15 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Орендар) та ТОВ «Спліт-СВ» (за Договором - Суборендар) було укладено Договір суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року, відповідно до якого Орендар передає, а Суборендар приймає у тимчасове платне користування залізничні вагони-зерновози. Відповідно до абзацу 2 п. 3.3. Договору суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року звітним періодом є календарний місяць. Акт приймання-передачі наданих послуг надається Орендарем Суборендареві до 5-го числа кожного місяця, наступного за звітним місяцем суборенди.
На виконання умов Договору суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року Орендарем були передані в суборенду вагони-зерновози на підставі акту прийому-передачі № 08042021 від 08.04.2021 року.
Відповідно до умов Договору суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року 01.12.2021 року сторонами за підсумком звітного місяця суборенди було погоджено та підписано Акт виконання робіт по суборенді вагонів за листопад 2021 року.
Відповідно до зазначеного Акту вартість наданих послуг складає 405 000,00 російських рублів (що станом на 01.12.2021 року за офіційним курсом НБУ складає 148 193,56 гривень). За подією оформлення. узгодження та підписання сторонами документу, що засвідчує факт надання послуг суборенди було складено податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року на суму 148 193,56 гривень (у т. ч. і ПДВ 24698,93 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Орендар) та ТОВ «МЕЛАГРЕЙН ЦЕНТР» (за Договором - Суборендар) було укладено Договір суборенди залізничних вагонів № 121021/1ЦС від 12.10.2021 року, відповідно до якого Орендар зобов`язується надати Суборендарю у тимчасове платне користування (суборенду) залізничні вагони- цистерни. Відповідно до абзацу 3 п. 4.3. Договору суборенди залізничних вагонів № 121021/1ЦС від 12.10.2021 року розрахунок за наступні місяці суборенди проводиться Суборендарем у формі 100% передплати, до 3-го числа поточного місяця суборенди.
Відтак, на виконання умов Договору суборенди залізничних вагонів № 121021/1ЦС від 12.10.2021 року Орендарем були передані в суборенду залізничні вагони на підставі актів прийому-передачі № 1 від 21.10.2021 року, № 2 від 24.10.2021 року, № 3 від 24.10.2021 року, № 4 від 26.10.2021 року.
09.12.2021 року на підставі рахунку на оплату № 20 від 26.11.2021 року Суборендарем було здійснено попередню оплату за суборенду залізничних вагонів за грудень 2021 року на суму 47 561,64 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 190 від 09.12.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості суборенди залізничних вагонів на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року на суму 47 561,64 гривень (у т. ч. і ПДВ 7 926,94 грн.).
Також судом встановлено, що з 10.12.2021 року на підставі Рішення учасника ТОВ «АНАІТ АГРО» та відповідно до Наказу № 2 ТОВ «АНАІТ АГРО» від 10.12.2021 року директором ТОВ «АНАІТ АГРО» призначено Косарєву Наталію Олександрівну, внесено відповідні зміни до єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
15.12.2021 року зареєстровано новий сертифікат (ключ) директора ТОВ «АНАІТ АГРО» Косарєвої Наталії Олександрівни, видавець КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів Україна», сертифікат чинний з 15.12.2021 року.
У зв`язку зі призначенням директора та отримання ключа позивачем було подано 15.12.2021 року повідомлення про набуття статусу суб`єкта електронного документообігу.
15.12.2021 року позивачем було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року;
- податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року,
15.12.2021 року позивачем були одержані квитанції, згідно з якими контролюючим органом було відмовлено у прийнятті зазначених податкових накладних до Реєстру. Зазначено, що порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
14.01.2022 року Позивачем було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року, після чого 14.01.2022 року Позивач одержав квитанцію, згідно з якою контролюючим органом вчинено відмову у прийнятті зазначеної податкової накладної до Реєстру.
Зазначено, що порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
02.08.2022 року Позивачем було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року;
- податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року;
- податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року;
- податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року;
- податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року,
02.08.2022 року позивач одержав квитанції, згідно з якими контролюючим органом вчинено відмову у прийнятті зазначених податкових накладних до Реєстру. Зазначено, що порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
Позивач, вбачаючи в зазначеному порушення своїх прав, звернувся за їх захистом до суду.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (зі змінами) (далі - Порядок № 1246).
Податкова накладна та/або розрахунок коригування реєструються в ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 2001.3 і 2001.9 статті 2001 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 року № 261).
Відповідно до Кодексу Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Статтею 201 Кодексу визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 4 Порядку № 1246 визначено, зокрема, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 20 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267 (зі змінами), усі податкові накладні скріплюються електронними підписами посадових осіб платника податку та електронним підписом (за наявності), що є аналогом печатки постачальника (продавця).
Вимоги щодо накладення електронного підпису, у тому числі щодо делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадові особі платника податку визначені пунктом 10 Порядку №1246.
В свою чергу, для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадові особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, відповідний орган ДПС відповідно до Порядку № 557.
Згідно з пунктом 3 розділу III Порядку № 557 для надання права підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган, на обліку в якому перебуває платник, шляхом направлення за визначеною Порядком № 557 формою в електронному вигляді повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису, до якого вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів (пункт 4 розділу III Порядку № 557).
Електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Податкового кодексу України, Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для ідентифікації автора електронного документа використовується електронний підпис, накладанням якого завершується створення такого електронного документа.
Визначення, зміна переліку уповноважених осіб платника податків, які наділяються правом підписання/ подання, отримання ними документів та інформації від імені платника податків, а також визначення їхніх повноважень здійснюється керівником платника податків.
Після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі проводяться перевірки, у тому числі чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податків такої податкової накладної (пункт 12 Порядку № 1246).
Перевірка права складання та підписання податкової накладної та/або розрахунку коригування відповідальними особами підприємства здійснюється на підставі отриманих даних про:
- керівника підприємства відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (пункт 7 Порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України від 18.03.2016 № 759/5/371;
- головного бухгалтера відповідно до поданої до ДПС заяви за формою 1-ОПП (додаток 5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588;
- посадової особи, уповноваженої керівником платника податків на підписання податкових накладних та/ або розрахунків коригування, відповідно до поданого повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (додаток 2 до Порядку № 557).
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку № 1246, платнику податку формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та результат перевірки. Якщо у податковій накладній за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 Порядку № 1246 (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної із зазначенням підстав та причин такого неприйняття.
Відповідно до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підстав первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Пунктом 10 Порядку .№ 1246 передбачено, що до ЄРПН приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:
- кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;
- кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.
Визначення, зміна переліку уповноважених осіб платника податків, які наділяються правом підписання, подання, отримання ними документів та інформації від імені платника податків, а також визначення їхніх повноважень здійснюється керівником платника податків.
У разі звільнення особи, уповноваженої підписувати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних до закінчення граничного терміну їх реєстрації в ЄРПН, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування здійснюється з накладанням кваліфікованого електронного підпису у головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера).
З огляду на вищевикладене суд зазначає, що ОСОБА_1 , за інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з 13.12.2021 року є керівником ТОВ «АНАІТ АГРО».
ТОВ «АНАІТ АГРО» набуто статусу суб`єкта електронного документообігу, стосовно нового керівника лише 15.12.2021 відповідно до першого надісланого електронного документа.
Податкові накладні, надіслані на реєстрацію ТОВ «АНАІТ АГРО», складені з 22.11.2021 по 09.12.2021 до набуття права підпису ОСОБА_1 .
У разі зміни керівника на підприємстві (автора, який набуває статусу СЕД шляхом приєднання до Договору та надає право підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису), електронний документ, який був створений на дату дії повноважень попереднього керівника, але не підписаний чинним КЕП, вважається не завершеним (створеним) згідно вимоги статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», якими зазначено, що накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Отже, новий керівник та відповідальні особи не можуть підписати такий документ, оскільки діють в рамках іншого Договору, дата набрання чинності якого відрізняється від дати створення електронного документу.
Оскільки, 01.09.2020 набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 06.01.2020 № 261 «Про внесення змін до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», згідно якого автор набуває статусу СЕД з дати приєднання до Договору, примірну форму якого визначено у Порядку обміну «електронними документами з контролюючими органами.
Для надання права підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису, автор повідомляє про таких осіб контролюючий орган, шляхом направлення Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису.
Дія Договору та пов`язаних з ним Повідомлень припиняється за наявності однієї з таких підстав, зокрема отримання інформації з Єдиного державного реєстру про зміну керівника, сторони Договору.
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки ОСОБА_1 не мала повноважень на підписання податкових накладних складених в період з 22.11.2021 по 09.12.2021 року, тобто до набуття права підпису ОСОБА_1 .
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" (просп. Гагаріна, буд. 181,м. Харків,61105) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Спірідонов М.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2022 |
Оприлюднено | 18.11.2022 |
Номер документу | 107337520 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Спірідонов М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні