ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2023 р. Справа № 520/6400/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Русанової В.Б. , Перцової Т.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 14.11.2022 (суддя Спірідонов М.О.; м. Харків) по справі № 520/6400/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО"
до Державної податкової служби України
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" (надалі також - позивач, ТОВ "АНАІТ АГРО") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України (надалі також - ДПС України), в якому просило суд:
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 6 від 22.11.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 15 грудня 2021 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 7 від 26.11.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 15 грудня 2021 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 8 від 29.11.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 4 від 01.12.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 3 від 01.12.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 8 від 03.12.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної N° 10 від 08.12.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну N° 10 від 08.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року.
- визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної N° 11 від 09.12.2021 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року, продовживши процедуру реєстрації податкової накладної і зареєструвати податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року календарною датою направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 14 січня 2022 року.
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (адреса: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) судові витрати.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" - відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його ухвалення з порушенням судом норм матеріального та процесуального права, при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, та без надання оцінки всім аргументам учасників справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року та ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги позивач зазначає, що на момент виникнення зобов`язання позивача щодо складення спірних податкових накладних директором товариства була Мещерякова Н.В., якою і було складено вказані електронні документи з використанням свого чинного електронного підпису. Але на реєстрацію податкові накладні було подано пізніше, з урахуванням строків, встановлених для реєстрації. На дату реєстрації податкових накладних, директором ТОВ "АНАІТ АГРО" була Косарєва Наталя Олександрівна, яка мала повноваження щодо реєстрації документів та електронний підпис якої був чинним. З цих підстав позивач вважає, що рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних, прийняті з посиланням на порушення позивачем вимог ст. 6 ЗУ "Про електронні документи та електронний документообіг" через відсутність інформації про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва), є протиправними і такими, що підлягають скасуванню.
Відповідач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Враховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційну скаргу належить задовольнити частково, з таких підстав.
Судом встановлено, що в процесі здійснення господарської діяльності між позивачем - ТОВ «АНАІТ АГРО» та ТОВ «ТРАНС ЦЕНТР» було укладено Договір № 041021/3РВ від 04.10.2021 року, відповідно до якого Виконавець зобов`язується за плату і за рахунок Замовника виконати або організувати виконання по наданню в тимчасове платне користування Замовника залізничного рухомого складу. Відповідно до п. 3.2. Договору № 041021/3РВ від 04.10.2021 року оплата послуг Виконавця здійснюється Замовником в розмірі 100% передоплати не пізніше 3 (трьох) банківських днів з дати відправлення вагонів Виконавцем за реквізитами Замовника, згідно наданого рахунку.
22.11.2021 року на підставі рахунку на оплату № 18 від 22.11.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 42 912,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 780 від 22.11.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року на суму 42 912,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 7 152,00 грн.).
26.11.2021 року на підставі рахунку на оплату № 19 від 26.11.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 131 328,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 968 від 26.11.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року на суму 131 328,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 21 888,00 грн.).
03.12.2021 року на підставі рахунку на оплату № 21 від 03.12.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 8 265,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 35 від 03.12.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року на суму 8 265,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 1377,50 грн.).
08.12.2021 року на підставі рахунку на оплату № 22 від 03.12.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 88 320,00 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 39 від 08.12.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року на суму 88 320,00 гривень (у т. ч. і ПДВ 14720,00 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Виконавець) та ТОВ «Астана Транс Логістик - АТЛ» (за Договором - Замовник) було укладено Договір № 241121ТЕО від 24.11.2021 року, відповідно до якого Виконавець зобов`язується за письмовою та узгодженою Заявкою від Замовника, за плату і за рахунок Замовника виконати або організувати виконання послуг, по наданню в тимчасове платне користування Замовника залізничного рухомого складу. Відповідно до п. 3.2. Договору № 241121ТЕО від 24.11.2021 року оплата послуг Виконавця здійснюється Замовником у розмірі 100% передоплати, не пізніше 2 (двох) банківських днів від дати відправлення вагонів наданих Виконавцем в завантаженому стані, згідно наданого рахунку.
29.11.2021 року на підставі рахунку № 2611 від 24.11.2021 року Замовником було здійснено оплату послуг на суму 24 700,00 доларів США (що станом на 29.11.2021 року за офіційним курсом НБУ складає 669 451,51 гривень). Оплата підтверджується платіжним дорученням № 736655601 від 29.11.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості послуг на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року на суму 669 451,51 гривень (у т. ч. і ПДВ 111 575,25 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Орендар) та ТОВ «ПромЛогістик» (за Договором - Суборендар) було укладено Договір суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року, відповідно до якого Орендар передає, а Суборендар приймає у тимчасове платне користування залізничні вагони-зерновози. Відповідно до абзацу 2 п. 3.3. Договору суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року звітним періодом є календарний місяць. Акт приймання-передачі наданих послуг надається Орендарем Суборендареві до 5-го числа кожного місяця, наступного за звітним місяцем суборенди.
На виконання умов Договору суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року Орендарем були передані в суборенду вагони-зерновози на підставі актів прийому-передачі № 15042021 від 15.04.2021 року, № 23042021 від 23.04.2021 року, № 28042021 від 28.04.2021 року.
Відповідно до умов Договору суборенди вагонів № 07042021ЗРВ від 07.04.2021 року 01.12.2021 року сторонами за підсумком звітного місяця суборенди було погоджено та підписано Акт виконання робіт по суборенді вагонів за листопад 2021 року.
Відповідно до зазначеного Акту вартість наданих послуг складає 990 000,00 російських рублів (що станом на 01.12.2021 року за офіційним курсом НБУ складає 362 250,90 гривень). За подією оформлення, узгодження та підписання сторонами документу, що засвідчує факт надання послуг суборенди було складено податкову накладну №3 від 01.12.2021 року на суму 362 250,90 гривень (у т. ч. і ПДВ 60 375,15 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Орендар) та ТОВ «Спліт-СВ» (за Договором - Суборендар) було укладено Договір суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року, відповідно до якого Орендар передає, а Суборендар приймає у тимчасове платне користування залізничні вагони-зерновози. Відповідно до абзацу 2 п. 3.3. Договору суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року звітним періодом є календарний місяць. Акт приймання-передачі наданих послуг надається Орендарем Суборендареві до 5-го числа кожного місяця, наступного за звітним місяцем суборенди.
На виконання умов Договору суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року Орендарем були передані в суборенду вагони-зерновози на підставі акту прийому-передачі № 08042021 від 08.04.2021 року.
Відповідно до умов Договору суборенди вагонів № 26032021ЗРВ від 26.03.2021 року 01.12.2021 року сторонами за підсумком звітного місяця суборенди було погоджено та підписано Акт виконання робіт по суборенді вагонів за листопад 2021 року.
Відповідно до зазначеного Акту вартість наданих послуг складає 405 000,00 російських рублів (що станом на 01.12.2021 року за офіційним курсом НБУ складає 148 193,56 гривень). За подією оформлення. узгодження та підписання сторонами документу, що засвідчує факт надання послуг суборенди було складено податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року на суму 148 193,56 гривень (у т. ч. і ПДВ 24698,93 грн.).
Між ТОВ «АНАІТ АГРО» (за Договором - Орендар) та ТОВ «МЕЛАГРЕЙН ЦЕНТР» (за Договором - Суборендар) було укладено Договір суборенди залізничних вагонів № 121021/1ЦС від 12.10.2021 року, відповідно до якого Орендар зобов`язується надати Суборендарю у тимчасове платне користування (суборенду) залізничні вагони- цистерни. Відповідно до абзацу 3 п. 4.3. Договору суборенди залізничних вагонів № 121021/1ЦС від 12.10.2021 року розрахунок за наступні місяці суборенди проводиться Суборендарем у формі 100% передплати, до 3-го числа поточного місяця суборенди.
На виконання умов Договору суборенди залізничних вагонів № 121021/1ЦС від 12.10.2021 року Орендарем були передані в суборенду залізничні вагони на підставі актів прийому-передачі № 1 від 21.10.2021 року, № 2 від 24.10.2021 року, № 3 від 24.10.2021 року, № 4 від 26.10.2021 року.
09.12.2021 року на підставі рахунку на оплату № 20 від 26.11.2021 року Суборендарем було здійснено попередню оплату за суборенду залізничних вагонів за грудень 2021 року на суму 47 561,64 гривень, що підтверджується платіжним дорученням № 190 від 09.12.2021 року. За подією надходження грошових коштів в оплату вартості суборенди залізничних вагонів на рахунок Позивача в установі банку було складено податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року на суму 47 561,64 гривень (у т. ч. і ПДВ 7 926,94 грн.).
Також судом встановлено, що з 10.12.2021 року на підставі Рішення учасника ТОВ «АНАІТ АГРО» та відповідно до Наказу № 2 ТОВ «АНАІТ АГРО» від 10.12.2021 року директором ТОВ «АНАІТ АГРО» призначено ОСОБА_1 , внесено відповідні зміни до єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
15.12.2021 року зареєстровано новий сертифікат (ключ) директора ТОВ «АНАІТ АГРО» Косарєвої Наталії Олександрівни, видавець КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів Україна», сертифікат чинний з 15.12.2021 року.
У зв`язку зі призначенням директора та отримання ключа позивачем було подано 15.12.2021 року повідомлення про набуття статусу суб`єкта електронного документообігу.
15.12.2021 року позивачем було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року; податкову накладну № 7 від 26.11.2021 року.15.12.2021 року позивачем були одержані квитанції, згідно з якими контролюючим органом було відмовлено у прийнятті зазначених податкових накладних до Реєстру. Зазначено, що порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
14.01.2022 року позивачем було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року, після чого 14.01.2022 року Позивач одержав квитанцію, згідно з якою контролюючим органом вчинено відмову у прийнятті зазначеної податкової накладної до Реєстру.
Зазначено, що порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
02.08.2022 року позивачем було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року; податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року; податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року; податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року; податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року.
02.08.2022 року позивач одержав квитанції, згідно з якими контролюючим органом вчинено відмову у прийнятті зазначених податкових накладних до Реєстру. Зазначено, що порушено вимоги статті 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
Не погодившись з вказаними діями ДПС України щодо неприйняття на реєстрацію податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав.
Ухвалюючи рішення у справі, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки ОСОБА_1 не мала повноважень на підписання податкових накладних складених в період з 22.11.2021 по 09.12.2021 року, тобто до набуття права підпису ОСОБА_1 .
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, враховуючи межі перегляду, передбачені ст. 308 КАС України, апеляційний суд зазначає таке.
За змістом пп. "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами 1, 2, 9, 10, 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком № 1246.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі також - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 20 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, усі податкові накладні скріплюються електронними цифровими підписами посадових осіб платника податку та електронним цифровим підписом (за наявності), що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця). Податкова накладна не скріплюється електронними цифровими підписами (печаткою) отримувача (покупця) товарів/послуг.
Накладання електронних цифрових підписів посадових осіб (печаток) платника податку здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
Відповідно до п. 5 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з положеннями п.п. 13-15 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Дослідивши квитанції про неприйняття документів, колегією суддів встановлено, що підставою для неприйняття до реєстрації податкових накладних № 6 від 22.11.2021, № 7 від 26.11.2021, № 8 від 29.11.2021, № 4 від 01.12.2021, № 3 від 01.12.2021, № 8 від 03.12.2021, № 10 від 08.12.2021, № 11 від 09.12.2021, зазначено порушення вимог статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" а саме: відсутність інформації про право підпису на дату складання документу, особи що засвідчила податкову накладну (Наталія Косарєва).
Основні організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів передбачені Законом України від 22травня 2003 року № 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг".
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" суб`єктами електронного документообігу є автор, підписувач, адресат та посередник, які набувають передбачених законом або договором прав і обов`язків у процесі електронного документообігу.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис.
Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги".
Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
З метою нормативно-правового врегулювання обміну електронними документами з контролюючими органами відповідно до вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису та згідно з Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375 наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261) затверджено Порядок № 557.
Згідно п.п. 1-7 розділу ІІ Порядку № 557, суб`єкти електронного документообігу, які здійснюють його на договірних засадах, самостійно визначають режим доступу до електронних документів, що містять конфіденційну інформацію, та встановлюють для них систему (способи) захисту. В інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних системах, які забезпечують обмін електронними документами, що містять державні інформаційні ресурси або інформацію з обмеженим доступом, повинен забезпечуватися рівень захисту цієї інформації, який відповідно до законодавства має відповідати ступеню обмеження доступу до неї.
Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.
Електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС.
У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Автоматизована перевірка електронного документа включає:
- перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги»;
- перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;
- перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);
- перевірку наявності обов`язкових реквізитів;
- перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Згідно з п. 8 розділу ІІ Порядку №557 перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Відповідно до п. 10 Порядку № 1246 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:
кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;
кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.
Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Колегія суддів зазначає, що у Порядку № 1246 кваліфікований електронний підпис накладається лише під час реєстрації податкової накладної, а не при її складанні.
Судом встановлено, що з 10.12.2021 року на підставі Рішення учасника ТОВ «АНАІТ АГРО» та відповідно до Наказу № 2 ТОВ «АНАІТ АГРО» від 10.12.2021 року директором ТОВ «АНАІТ АГРО» призначено Косарєву Наталію Олександрівну та внесено відповідні зміни до єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. (а.с. 29-30)
15.12.2021 року зареєстровано новий сертифікат (ключ) директора ТОВ «АНАІТ АГРО» Косарєвої Наталії Олександрівни, видавець КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів Україна», сертифікат чинний з 15.12.2021 року. (а.с. 167-170)
Таким чином, на дату виникнення податкових зобов`язань та на момент складання позивачем відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України податкових накладних № 6 від 22.11.2021, № 7 від 26.11.2021, № 8 від 29.11.2021, № 4 від 01.12.2021, № 3 від 01.12.2021, № 8 від 03.12.2021, № 10 від 08.12.2021, № 11 від 09.12.2021 директором ТОВ «АНАІТ АГРО» була ОСОБА_2 , а на дату подачі до реєстрації податкових накладних у період з 15.12.2021 по 02.08.2022 новим директором була призначена ОСОБА_1 , що підтверджується матеріалами справи.
Варто зазначити, що момент виникнення обов`язку скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування не збігається в часі. Перший виникає за датою настання першої події відповідно до статті 187 ПК України, а другий - протягом часу, зазначеного в абз. 14 - 18 п.201.10. статті 201 ПК України, якими встановлено граничні строки для подання податкових накладних на реєстрацію.
Колегією суддів враховано, що датою виникнення податкового зобов`язання є, серед іншого, дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, що в свою чергу зумовлює необхідність складення податкової накладної відповідно до пункту187.1 статті 187 ПК України за правилом "першої події".
Відтак, податкова накладна, складена іншою датою, ніж дата виникнення "першої події", є помилково складеною податковою накладною.
Крім того, колегія суддів зазначає, що у пункті 201.1. статті 201 ПКУ закріплені обов`язкові реквізити, які мають бути зазначені в податковій накладній, до яких належать: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
З аналізу наведеної норми випливає, що податковим законодавством визначено перелік обов`язкових реквізитів, зазначивши які, платник податку вважає податкову накладну складеною. Водночас серед вищенаведених реквізитів, відсутня вказівка на обов`язковість наявності в податковій накладній підпису уповноваженої особи: особи, яка склала податкову накладну.
Натомість, з положень ч. 2 ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» слідує, що електронний документ вважається створеним з моменту накладання електронного підпису його автором.
При цьому, дату (час) накладення підпису можливо встановити безпосередньо з електронного документа, оскільки в електронному підписі та документі має бути використана кваліфікована електронна позначка часу (стаття 26 Закону України "Про електронні довірчі послуги").
Таким чином, електронний документ вважається створеним з моменту (часу) накладання підпису автором документа (тобто стороною, що створила, цей документ) і цей факт фіксується в електронному підписі, як реквізит "Час підпису".
Наведене дає підстави стверджувати, що створення електронного документа податкової накладної не є тотожним її оформленню платником податків на виконання вимог ст. 201 ПК України.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що у спірних правовідносинах склалася ситуація, коли між обов`язком скласти податкову накладну та подати її на реєстрацію у позивача змінився керівник, та відповідно було змінено і кваліфікований електронний підпис директора. Водночас, електронні документи податкові накладні ТОВ «АНАІТ АГРО» підписано чинним електронним цифровим підписом нового керівника та подано їх до контролюючого органу для реєстрації, що свідчить про дотримання позивачем вимог ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».
Доводи відповідача, з якими помилково погодився суд першої інстанції, про те, що станом на час складання спірних податкових накладних Косарєва Н.О. не була уповноваженою особою на їх підписання, колегія суддів відхиляє, оскільки засвідчення таких накладних електронним цифровим підписом та їх направлення через Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України для реєстрації в ЄРПН було здійснено лише з 15.12.2021, коли Косарєва Н.О. набула відповідні повноваження, що підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем.
Колегія суддів зауважує, що податковим законодавством не встановлено прямої заборони щодо неможливості складення податкових накладних в один день, а подачу на реєстрацію їх в інший із застосуванням чинного електронного цифрового підпису нового керівника.
Відповідно до 56.21 ст.56 ПК України, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Сама юридична конструкція вказаної норми дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду. Більше того, наведеною нормою охоплюються не лише очікування платника, запровадженням у податковому законодавстві цієї презумпції як принципу (основної засади) накладається відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного нею варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом. При цьому тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.
При цьому, недосконалість законодавства та програмного забезпечення (телекомунікаційної системи) не може бути причиною неприйняття податкової накладної, враховуючи, що накладення кваліфікованого електронного підпису діючого керівника не завадить ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань. До того ж, діючий порядок не передбачає такої підстави для відхилення реєстрації податкової накладної як зміна посадової особи, що склала податкову накладну та посадової особи, що подала її для реєстрації.
Варто зазначити, що відсутність факту реєстрації платником податку-продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН згідно з вимогами пункту 201.10 статті 201 ПК України не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Колегія суддів зауважує, що в силу ч. 2 ст. 2 КАС України будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Натомість застосування податковим органом у спірних правовідносинах формального підходу до вирішення питання про прийняття податкових накладних до реєстрації не відповідає принципу пропорційності рішення суб`єкта владних повноважень, оскільки має наслідком перешкоджання виконанню платником податків його обов`язку, встановленого пунктом201.1 статті 201 ПК України, без належного обґрунтування необхідності або ж доцільності прийняття такого рішення у розрізі реалізації відповідачем повноважень з адміністрування податків та зборів.
ДПС України у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для відмови у прийнятті до реєстрації спірних податкових накладних, складених позивачем, у ЄРПН, а саме, що у Косарєвої Н.О. на момент підписання спірних податкових накладних не було зареєстрованого цифрового підпису та, що у неї не було повноважень підписати накладні, що складені ТОВ «АНАІТ АГРО».
У той же час суд зазначає, що Мещерякова Н.В. на час виникнення спірних правовідносин, прав підпису документів підприємства не мала, та не мала повноважень на відправлення податкових накладних до Реєстру, що відбувається одночасно з накладенням цифрового підпису.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази колегія суддів дійшла висновку про неправомірність дій ДПС України щодо відмови у прийняті до реєстрації податкових накладних № 6 від 22.11.2021, № 7 від 26.11.2021, № 8 від 29.11.2021, № 4 від 01.12.2021, № 3 від 01.12.2021, № 8 від 03.12.2021, № 10 від 08.12.2021, № 11 від 09.12.2021 та вважає, що відповідач діяв необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мали значення для вчинення таких дій, не на підставі та не у спосіб, що передбачені ПК України, без дотримання вимог ч. 2 ст. 2 КАС України.
Оцінюючи наявність правових підстав для зобов`язання відповідача прийняти та зареєструвати зазначені податкові накладні датою їх направлення на реєстрацію в ЄРПН, суд виходить із такого.
Порядок, який відповідно до пп.14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України є реєстром відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами, встановлюється Кабінетом Міністрів України і реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у цьому реєстрі може бути зупинена лише в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019, яка набула чинності з 01.02.2020 і регулює спірні відносини, що виникли між сторонами у справі з огляду на дату направлення позивачем спірних податкових накладних на реєстрацію, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі Порядок № 1165).
Згідно з п.5 даного нормативного акту платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.7 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, оскільки безпосередньо події реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних має передувати процедура перевірки щодо відповідності останніх критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, суд не вбачає за можливе зобов`язати відповідача прийняти та зареєструвати податкові накладні № 6 від 22.11.2021, № 7 від 26.11.2021, № 8 від 29.11.2021, № 4 від 01.12.2021, № 3 від 01.12.2021, № 8 від 03.12.2021, № 10 від 08.12.2021, № 11 від 09.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою направлення їх на реєстрацію, оскільки вказані вимоги є передчасними.
У свою чергу, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, суд, із урахуванням обставин, встановлених під час надання правової оцінки дій відповідача щодо відмови у прийнятті до реєстрації досліджуваної податкової накладної, з метою захисту прав, свобод та інтересів позивача, про захист яких він просить, вважає за можливе зобов`язати відповідача прийняти датою подання податкові накладні № 6 від 22.11.2021, № 7 від 26.11.2021, № 8 від 29.11.2021, № 4 від 01.12.2021, № 3 від 01.12.2021, № 8 від 03.12.2021, № 10 від 08.12.2021, № 11 від 09.12.2021 для подальшого здійснення процедур щодо їх реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Такий підхід, на переконання суду, не порушить загальних засад реєстрації податкової накладної та унеможливить втручання в компетенцію відповідача.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Беручи до уваги вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог ТОВ "АНАІТ АГРО", у зв`язку з чим рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про часткове задоволення позову.
Судові витрати підлягають перерозподілу в порядку ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" - задовольнити частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 14.11.2022 по справі № 520/6400/22 - скасувати.
Прийняти постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АНАІТ АГРО" до Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 6 від 22.11.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 6 від 22.11.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 15 грудня 2021 року для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 7 від 26.11.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 7 від 26.11.2021 датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 15 грудня 2021 року для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 8 від 29.11.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 8 від 29.11.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року, для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 4 від 01.12.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 4 від 01.12.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року, для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 3 від 01.12.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 3 від 01.12.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року, для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 8 від 03.12.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 8 від 03.12.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року, для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 10 від 08.12.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 10 від 08.12.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 2 серпня 2022 року, для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправною відмову Державної податкової служби України з приводу прийняття до Єдиного реєстру податкових накладних складених Товариством з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) податкової накладної № 11 від 09.12.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну № 11 від 09.12.2021 року датою її направлення до Єдиного реєстру податкових накладних - 14 січня 2022 року, для подальшого здійснення процедури щодо її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (адреса: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АНАІТ АГРО» (ідентифікаційний код 40395617) судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги у загальному розмірі 34 932 (тридцять чотири тисячі тридцять дві) грн 48 коп.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді(підпис) (підпис) В.Б. Русанова Т.С. Перцова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 25.08.2023 |
Номер документу | 112997292 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні