Постанова
від 27.07.2010 по справі 2а-3266/10/0870
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 липня 2010 року < Текст > Справ а № 2а-3266/10/0870

Запорізький окружний адмі ністративний суд у складі:

головуючого судді Янюк О.С.,

при секретарі судового зас ідання Світлицькій О.О.,

за участю представників:

позивача - Самар Т.Г. (до віреність від 22.06.2010 №145);

відповідача - Крючек К.В . (довіреність від 01.02.2010 №486/10-014)

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовною заявою Закрито го акціонерного товариства « Алеро», м. Запоріжжя

до Державної податкової ін спекції у Орджонікідзевськ ому районі м. Запоріжжя

про скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

У червні 2010 року Закрите акці онерне товариство «Алеро» (д алі - ЗАТ «Алеро», позивач) зв ернулось до Запорізького окр ужного адміністративного су ду (далі-суд) із адміністратив ним позовом до Державної под аткової інспекції у Орджоні кідзевському районі м. Запор іжжя (далі-ДПІ у Орджонікідзе вському районі, відповідач), у якому просить визнати нечин ним та скасувати рішення про застосування штрафних (фіна нсових) санкцій від 11.03.2010 № 000035230 3.

У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги і просив задово льнити їх у повному обсязі, та надав пояснення аналогічні викладеним у позовній заяві. Вказує, що пільговий патент, у відповідності до Закону Укр аїни «Про патентування деяки х видів підприємницької діял ьності» видається суб' єкта м господарювання, які здійсн юють реалізацію газу скрапле ного населенню. Вказує, що оск аржуване рішення прийняте за відсутності у акті перевірк и доказів порушення законода вства з патентування, а оформ лення рішення здійснено з по рушенням діючого законодавс тва. Пояснює, що в акті перевір ки відповідачем не зазначено , в чому саме полягає порушенн я при реалізації скрапленого газу населенню, відсутнє нор мативне обґрунтування варто сті торгових патентів, яку по винен сплачувати позивач. Кр ім того, в оскаржуваному ріше нні відсутній розрахунок штр афних санкцій та посилання н а пункт і статтю законодавчо го акту, порушення якого вста новлено. Вважає, що позивачем зроблені помилкові висновки щодо порушення ЗАТ «Алеро» з аконодавства про патентуван ня, оскільки Закон України «П ро патентування деяких видів підприємницької діяльності » не містить окремих обмежен ь або роз' яснень терміну «п родаж скрапленого газу». Крі м того пояснює, що у разі невід повідності виду господарськ ої діяльності вимогам чинног о законодавства, податковий орган не мав права видавати п озивачеві пільговий торгови й, а оскільки відповідач відп овідає за видачу торгових па тентів, то видача саме пільго вого торгового патенту довод ить правомірність здійсненн я позивачем торгівлі скрапле ним газом. З урахуванням викл аденого просить позов задово льнити та скасувати рішення про застосування штрафних (ф інансових) санкцій від 11.03.2010 №00003 52303.

Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечив з підстав, нав едених у наданому запереченн і від 29.06.2010 №18373/10-014, та просив у йог о задоволені відмовити. Зазн ачив, що спірне рішення повні стю відповідає вимогам чинно го законодавства та містить всі необхідні реквізити. Поя снив, що у відповідності до Пр авил роздрібної торгівлі та надання послуг з постачання скрапленого вуглеводного га зу для побутових потреб насе лення та інших споживачів, ро здрібна торгівля та надання послуг з постачання газу зді йснюється через мережу газон аповнювальних станцій та пун ктів, проміжних складів та сп еціалізовані магазини з прод ажу газу. При цьому, продаж газ у для побутових потреб насел ення з автомобільних газозап равних станцій, газозаправни х пунктів забороняється. Чин ним законодавством придбанн я пільгового патенту дозволя ється у разі реалізації скра пленого газу населенню. Оскі льки позивачем здійснювалас ь реалізація скрапленого газ у у пунктах продажу - АГЗС, то ЗАТ «Алеро» не має законних п ідстав для наявності пільгов ого патенту.

На підставі ст.160 КАС України в судовому засіданні прогол ошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши подані докуме нти, заслухавши пояснення пр едставників позивача та відп овідача, судом установлені н аступні обставини.

ЗАТ «Алеро» (код ЄДРПОУ 23853596) є юридичною особою та зареєст роване виконавчим комітетом Запорізької міської ради За порізької області 06.12.1995, про що видане свідоцтво А00 №197022.

У періоді з 01.10.2006 по 30.09.2009 позива ч здійснював торгівлю скрапл еним газом на господарських одиницях, а саме, АГЗС, вул. Нов окузнецька-вул.Стешенка, м. За поріжжя, АГЗС, вул. Калініна, 1Г , с. Верхня Криниця, Василівськ ий район, Запорізька область , АГЗС, траса Харків-Сімфероп оль, Вільнянський район, Запо різька область за наявності пільгових торгових патентів (від 01.01.2010 №244985, від 07.04.2009 №185086, від 22.01.2008 № 183165).

На підставі направлень від 01.02.2010 №90 та від 13.02.2010 №121, плану-графі ка проведення планових перев ірок суб' єктів господарюва ння посадовими особами ДПІ у Орджонікідзевському районі проведена планова виїзна пе ревірка ЗАТ «Алеро» з питань дотримання вимог податковог о, валютного та іншого законо давства за період з 01.10.2006 по 30.09.2009.

За результатами перевірки відповідачем складений акт від 24.02.2010 №25/23-508/23853596 (далі - Акт), яким в становлені порушення позива чем вимог,зокрема, п.6 ст.3 Закон у України «Про патентування деяких видів підприємницько ї діяльності» від 23.03.1996 №98/96-ВР (у р едакції, чинній на час виникн ення спірних правовідносин, далі - Закон №98/96-ВР), а саме, зді йснення торгівлі скрапленим газом на автозаправних стан ціях без придбання відповідн ого торгового патенту на авт озаправних станціях у наступ них періодах:

АГЗС, пр. Леніна, 8 м. Запоріжж я з 12.08.2009 по 30.09.2009 (вартість торгово го патенту за місяць складає 320,00грн);

АГЗС, вул. Новокузнецька-вул .Стешенка, м. Запоріжжя з 01.02.2009 по 30.09.2009 (вартість торгового патен ту за місяць складає 320,00грн);

АГЗС, вул. Калініна, 1Г, с. Верх ня Криниця, Василівський рай он, Запорізька область з 01.02.2009 п о 31.05.2009 (вартість торгового пате нту за місяць складає 80,00грн);

АГЗС, траса Харків-Сімфероп оль, Вільнянський район, Запо різька область з 01.02.2009 по 30.09.2009 (вар тість торгового патенту за м ісяць складає 80,00грн).

На підставі висновків акту перевірки та виявлених пору шень відповідачем прийняте р ішення про застосування штра фних (фінансових) санкцій від 11.03.2010 №0000352303, яким до позивача заст осовані штрафні (фінансові) с анкції у розмірі 8 092,80грн.

За наслідками адміністрат ивного оскарження спірне ріш ення залишене без змін, а скар га відповідача - без задово лення.

Вважаючи рішення про засто сування штрафних (фінансових ) санкцій від 11.03.2010 № 0000352303 таки м, що суперечить приписам чин ного законодавства, позивач звернувся до суду.

Ураховуючи викладене, всеб ічно і повно з'ясувавши факти чні обставини, на яких ґрунту ється позов, суд вважає позов ні вимоги такими, що не підляг ають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.

Як свідчать приписи ч. 3 ст. 2 К АС України, у справах щодо оск арження рішень, дій чи бездія льності суб' єктів владних п овноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийнят і (вчинені) вони, зокрема, на пі дставі, у межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и

Згідно із п. 2 ст. 11 Закону №509-XII о ргани державної податкової с лужби у випадках, в межах комп етенції та у порядку, встанов лених законами України, мают ь право, зокрема, здійснювати контроль за наявністю торго вих патентів.

Порядок патентування тор говельної діяльності за готі вкові кошти, а також з викори станням інших форм розрахунк ів та кредитних карток, дія льності у сфері торгівлі ін оземною валютою, діяльності з надання послуг у сфері гра льного бізнесу та побутових послуг, що провадиться с уб'єктами підприємницької д іяльності визначає Закон Укр аїни «Про патентування деяки х видів підприємницької діял ьності».

Статтею 2 Закону №98/96-ВР встан овлено, що торговий патент - це державне свідоцтво, яке зас відчує право суб'єкта підпр иємницької діяльності чи йо го структурного (відокремлен ого) підрозділу займатися за значеними в цьому Законі вид ами підприємницької діяльн ості. Торговий патент не засв ідчує право суб'єкта підприє мницької діяльності на інте лектуальну власність.

Згідно ч.2 ст.2 Закону №98/96-ВР то рговий патент придбавається суб'єктами підприємницької діяльності, предметом діяльн ості яких є види, зазначені у ч .1 ст. 1 цього Закону. Підставою д ля придбання торгового патен ту є заявка, оформлена відпов ідно до ч.4 цієї статті. Встано влення будь-яких додаткових умов щодо придбання торговог о патенту не дозволяється.

З урахуванням викладеного суд не погоджується із тверд женням представника позивач а, що податковий орган не мав п рава видавати позивачеві піл ьговий торговий патент у раз і невідповідності виду гопод арської діяльності вимогам З акону №98/96-ВР, оскільки указани м Законом встановлено, що під ставою для отримання торгово го патенту є лише заявка суб' єкта підприємницької діяльн ості та не передбачений обов ' язок податкового органу, я кий видає патент, витребовув ати будь-яку іншу інформацію , зокрема, щодо відповідності виду господарської діяльнос ті вимогам чинного законодав ства України.

У відповідності до ст.3 Зако ну №98/96-ВР патентуванню підляг ає торговельна діяльність, щ о здійснюється суб'єктами пі дприємницької діяльності аб о їх структурними (відокрем леними) підрозділами у пунк тах продажу товарів.

Частиною 3 ст.3 Закону №98/96-ВР в становлено, що під пунктами п родажу товарів слід розуміти , зокрема, стаціонарні, малога баритні і пересувні автозап равні станції, заправні пунк ти, які здійснюють торгівлю нафтопродуктами та стисну тим газом.

Згідно ч. 6 ст.3 Закону №98/96-ВР пі льговий торговий патент вида ється суб'єктам підприємниць кої діяльності або їх струк турним (відокремленим) підро зділам, які здійснюють торго вельну діяльність виключно з використанням таких видів т оварів вітчизняного виробни цтва, зокрема, вугілля, вугіль ні брикети, паливо пічне п обутове, гас освітлювальний і газ скраплений, торф паливн ий кусковий, торф'яні брикети і дрова для продажу населенн ю.

Порядок приймання, зберіг ання,роздрібної торгівлі і н адання послуг з постачання скрапленого вуглеводневог о газу для побутових потреб н аселення та інших споживачів визначаються Правилами розд рібної торгівлі та надання п ослуг з постачання скраплено го вуглеводневого газу для п обутових потреб населення та інших споживачів, затвердже ними Постановою Кабінету Мін істрів України від 20.11.2003 №1790 (дал і - Правила №1790).

Дія цих Правил поширюється на всіх суб'єктів підприємни цької діяльності України, я кі отримали в установленому порядку дозвіл наглядохоро нпраці на цей вид діяльності та торговий патент для роздр ібної торгівлі.

Пунктом 2 Правил №1790 встановл ено, що роздрібна торгівля т а надання послуг з постачан ня газу здійснюється через м ережу газонаповнювальних ст анцій, газонаповнювальних пу нктів, проміжних складів бал онів та спеціалізовані магаз ини з продажу газу. Указаною н ормою Правил №1790 надається ви значення, зокрема, поняття «г азонаповнювальна станція» т а «газонаповнювальний пункт », а саме:

газонаповнювальна станція - станція, призначена для при ймання, зберігання, наповнен ня та відпуску газу споживач ам в автоцистернах та побу тових балонах, заправки га зобалонних автомобілів, ремо нту та повторного огляду бал онів.

газонаповнювальний пункт - пункт, призначений для прий мання, зберігання, наповненн я та відпуску газу споживач ам у побутових балонах.

Крім того, визначення термі ну «автомобільна газозаправ на станція» надається у п.1.2 Ін струкції щодо вимог пожежної безпеки під час проектуванн я автозаправних станцій, зат вердженої Наказом Міністерс тва України з питань надзвич айних ситуацій та у справах з ахисту населення від наслідк ів Чорнобильської катастроф и 06.12.2005 № 376, а саме:

автомобільна газозаправна станція (АГЗС) - автозаправна станція, технологічне облад нання якої призначене для за правлення автотранспорту тільки скрапленими вуглев одневими газами.

Пунктом 25 Правил №1790 встанов лено, що забороняється прода ж газу для побутових потреб н аселення безпосередньо з авт омобільних цистерн для перев езення газу, автомобільних г азозаправних станцій, автом обільних газозаправних пун ктів та паливної системи авт отранспортних засобів, пере ведених на скраплений газ, а т акож поза пунктами реалізаці ї газу.

Із змісту акту вбачається, щ о протягом перевіряємого пер іоду позивач здійснював реал ізацію скрапленого газу на А ГЗС за наявності пільгових т оргових патентів (від 01.01.2010 №244985, в ід 07.04.2009 №185086, від 22.01.2008 №183165).

Крім того, із матеріалів спр ави вбачається, що предметом діяльності товариства є, зок рема, заправка автомобілів с крапленим газом пропан-бутан (п.3.2 Статуту ЗАТ «Алеро»). Прод аж скрапленого газу населенн ю не є предметом діяльності З АТ «Алеро».

Ураховуючи вище викладені норми, суд дійшов висновку, що оскільки продаж газу для поб утових потреб населенню без посередньо з автомобільних газозаправних станцій припи сами чинного законодавства з аборонений та не є предметом діяльності підприємства, а ф акти реалізації позивачем ск рапленого газу є підтверджен ими, то ЗАТ «Алеро» реалізову вало скраплений газ без наяв ності відповідного патенту.

Відповідно до ч.1 ст.8 Закон у №98/96-ВР суб'єкти підприємниц ької діяльності, що здійсню ють торговельну діяльність, у разі порушення вимог цього Закону несуть таку відповід альність, зокрема, за здійсне ння операцій, передбачених ц им Законом, без одержання від повідних торгових патентів, сплачують штраф у подвійно му розмірі вартості торгово го патенту за повний термін д іяльності суб'єктів підприєм ницької діяльності із зазнач еним порушенням.

З урахуванням викладеного , відповідачем правомірно що до позивача застосовані штра фні санкції й розмірі 8 092,80грн.:

АГЗС, пр. Леніна, 8 м. Запоріжж я з 12.08.2009 по 30.09.2009 (вартість торгово го патенту складає 10,32 грн. за д ень та 320,00грн за місяць):

за серпень 2009 року - 206,40грн. (20 д нів х 10,32грн.),

за вересень 2009 року - 320,00грн.;

загальна сума штрафу : 2 х (320,00 г рн. + 206,40 грн.) = 1052,80

АГЗС, вул. Новокузнецька-вул .Стешенка, м. Запоріжжя з 01.02.2009 по 30.09.2009 (вартість торгового патен ту складає 320,00грн за місяць);

загальна сума штрафу : 2 х (8 мі сяців х 320,00 грн.) = 5 120,00 грн.

АГЗС, вул. Калініна, 1Г, с. Верх ня Криниця, Василівський рай он, Запорізька область з 01.02.2009 п о 31.05.2009 (вартість торгового пате нту за місяць складає 80,00грн);

загальна сума штрафу : 2 х (4 мі сяці х 80,00 грн.) = 640,00 грн.

АГЗС, траса Харків-Сімфероп оль, Вільнянський район, Запо різька область з 01.02.2009 по 30.09.2009 (вар тість торгового патенту за м ісяць складає 80,00грн

загальна сума штрафу : 2 х (8 мі сяців х 80,00 грн.) = 5 120,00 грн.

Таким чином, відповідачем п равомірно та у відповідності до приписів Закону №98/96-ВР нара хований відповідачу розмір штрафних санкцій у сумі 8 092,80г рн.

Твердження позивача щодо п орушення позивачем порядку с кладання акту перевірки та п орядку оформлення рішення пр о застосування штрафних (фін ансових) санкцій, суд вважає н еобгрунтованими, з огляду на наступне.

З метою забезпечення єдин ого порядку відображення р езультатів документальних перевірок суб'єктів підпри ємницької діяльності - юриди чних осіб, їх філій, відділен ь та інших відокремлених під розділів наказом Державної п одаткової адміністрації Укр аїни від 10.08.2005 № 327 затверджений Порядок оформлення результ атів невиїзних документаль них, виїзних планових та по запланових перевірок з пита нь дотримання податкового, валютного та іншого законода вства (далі - Порядок № 327).

Відповідно до п. 1.3 Порядку № 327 за результатами проведенн я невиїзних документальних , виїзних планових та позапла нових перевірок фінансово-го сподарської діяльності суб'є ктів господарювання оформля ється акт.

Пунктом 1.7 Порядку №327 встано влено, що факти виявлених по рушень податкового, валютно го та іншого законодавства викладаються в акті невиїзно ї документальної, виїзної пл анової чи позапланової перев ірок чітко, об'єктивно та в по вній мірі, із посиланням на первинні або інші документи, які зафіксовані в бухгалт ерському та податковому о бліку, що підтверджують наяв ність зазначених фактів.

Як вбачається із змісту Акт у (п.3.6.8. «Придбання та використ ання торгівельних патентів» стор.51-52 Акту), відповідачем пі д час його складання виконан і основні вимоги п. 1.7 Порядку № 327.

Відповідно до Закону Украї ни «Про порядок погашення з обов'язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами» та З акону України «Про держав ну податкову службу в Укра їні», Закону України «Про з астосування реєстраторів р озрахункових операцій у сфе рі торгівлі, громадського ха рчування та послуг», законів з питань зовнішньоекономічн ої діяльності та інших закон одавчих актів, відповідно до яких органам державної пода ткової служби України нада но право застосовувати штраф ні (фінансові санкції) розро блений Порядок направлення о рганами державної податково ї служби України податкових повідомлень платникам пода тків та рішень про застосува ння штрафних (фінансових) сан кцій, затверджений наказом Д ержавної податкової адмініс трації України від 21.06.2001 № 253 (дал і - Порядок №253).

Пунктом 7.1 Порядку №253 встано влено, що податковий орган з дійснює розрахунок суми шт рафних (фінансових) санкцій т а приймає відповідно до Зако ну України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг», законів з питань зовніш ньоекономічної діяльності т а інших законодавчих актів, я кими податковим органам над ано право застосовувати штра фні (фінансові) санкції, ріше ння про застосування штрафн их (фінансових) санкцій, яке ск ладається за формою згідно з додатком 8 (форма "С"). Додатком 8 встановлено, що у рішенні про застосування штрафних (фіна нсових) санкцій має бути поси лання на пункт та статтю зако нодавчого акту, порушення як ого встановлено.

Як вбачається із тексту спі рного рішення, податковим ор ганом не зазначений пункт за конодавчого акту, а зазначен а стаття законодавчого акту , порушення якого встановлен о. Проте суд вважає відсутніс ть у тексті спірного рішення посилання на пункт законода вчого акту, порушення якого в становлено, не впливає на вия влені під час перевірки пору шення та не може бути підстав ою для скасування цього ріше ння.

Також, позивач зазначає, що в оскаржуваному рішенні відс утній розрахунок штрафної са нкції, проте додатком 8 Порядк у №253 не передбачається наявні сть розрахунку штрафних санк цій безпосередньо у тексті р ішення.

З урахуванням викладеного , суд дійшов висновку, що заявл ені позовні вимоги є недовед еними та необґрунтованими.

Частиною 1 ст. 11 КАС України в становлено, що розгляд і вирі шення справ в адміністративн их судах здійснюються на зас адах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду с воїх доказів і у доведенні пе ред судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення.

У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни: 1) на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України; 2) з використанням п овноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрун товано, тобто з урахуванням у сіх обставин, що мають значен ня для прийняття рішення (вчи нення дії); 4) безсторонньо (неу переджено); 5) добросовісно; 6) ро зсудливо; 7) з дотриманням прин ципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно , зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); 9) з урахуванням права особ и на участь у процесі прийнят тя рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч .3 ст.2 КАС України).

У адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову (ч.2 ст.71 КАС України).

З огляду на вище викладене, суд вважає, що відповідачем д оведено правомірність спірн ого рішення, під час винесенн я якого діяв на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, отже заявл ені позивачем вимоги не підл ягають задоволенню.

Керуючись ст. ст.161-163, 167 КАС Укр аїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністрат ивного позову відмовити повн істю

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання заяви про апеляц ійне оскарження та апеляційн ої скарги, якщо вони не були по дані у встановлені строки. У р азі подання апеляційної скар ги постанова, якщо її не скасо вано, набирає законної сили п ісля закінчення апеляційног о розгляду справи.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Дніпропетровського ап еляційного адміністративно го суду через Запорізький ок ружний адміністративний суд .

Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су - з дня складення в повному обсязі. Якщо постанову було п роголошено у відсутності осо би, яка бере участь у справі, т о строк подання заяви про апе ляційне оскарження обчислює ться з дня отримання нею копі ї постанови. Апеляційна скар га на постанову суду першої і нстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до суду апеляц ійної інстанції.

Постанова в повному обсязі у відповідності до вимог ст. 1 60 КАС України оформлена і підп исана 09.08.2010.

Суддя (підпис) О.С.Янюк

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2010
Оприлюднено17.08.2010
Номер документу10733845
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3266/10/0870

Постанова від 27.07.2010

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Янюк Олена Сергіївна

Ухвала від 06.06.2010

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Янюк Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні