ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17 листопада 2022 року о/об 09 год. 35 хв.Справа № 280/5619/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 )
про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (надалі - відповідач), в якій позивач просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області щодо невиплати ОСОБА_1 матеріального забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності за період з 12.07.2022 по 14.11.2022 за рахунок коштів Фонду соціального страхування України; 2) зобов`язати Управління дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 матеріальне забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності за період з 12.07.2022 по 14.11.2022 за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
У позовній заяві (уточненій) зазначено наступне. 02.01.2011 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , була прийнята на роботу до Селянського (Фермерського) господарства «Волна» на посаду заступника голови з фінансово-економічних питань згідно наказу №4 від 02.01.2011 та 28.10.2014 року згідно наказу №52 від 28.10.2014 була переведена на посаду головного бухгалтера, яку займає і донині. 12.07.2022 ОСОБА_1 звернулась до Селянського (Фермерського) господарства «Волна» із заявою про надання їй відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами. До своєї Заяви, як додаток було долучено Листок тимчасової непрацездатності №4643183- 2008932185-1 від 12.07.2022. Згідно Наказу №17-К від 12.07.2022 "Про надання відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами ОСОБА_1 " ОСОБА_1 було надано відпустку у зв`язку з вагітністю та пологами з 12.07.2022 по 14.11.2022 терміном 126 календарних днів. Відділу бухгалтерії було доручено зробити відповідні нарахування та виплати. Відповідно до Заяви-розрахунку сума нарахованої допомоги з тимчасової непрацездатності, у тому числі за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, склала 54765,90 грн. У зв`язку з цим, Селянське (Фермерське) господарства «Волна» звернулось до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (до Вільнянського відділення) із Заявою-Розрахунком від 26.07.2022 (Додаток №1 до Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України) та Додатком №1.1. «Матеріальне забезпечення» щодо здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 , за рахунок Фонду. Селянське (Фермерське) господарства «Волна» надало Управлінню виконавчої дирекції Фонду соціального страхуванню України у Запорізькій області всі необхідні документи в повному обсязі для правильного та своєчасного прийняття Рішення стосовно фінансування матеріального забезпечення відносно ОСОБА_1 як працівника Селянського (Фермерського) господарства «Волна» на посаді головного бухгалтера. Але відповідач не прийняв до уваги всі наявні та підтверджуючі документи стосовно ОСОБА_1 як працівника на посаді головного бухгалтера Селянського (Фермерського) господарства «Волна» та надіслав Відмову від 05.08.2022 за №01.09.227 у прийнятті Заяви-Розрахунку від 26.07.2022 та повідомив про те, що така заява для оплати листка непрацездатності по вагітності та пологах ОСОБА_1 не може бути профінансована. Таким чином, відхилив Заяву без належних причин та підстав. Спірним питанням даної позовної заяви є правомірність відмови у виплаті ОСОБА_1 страхової суми у розмірі 54765,90 грн. за період з 12.07.2022 по 14.11.2022. Дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхуванню України у Запорізькій області про відмову у прийнятті Заяви-Розрахунку та подальше ненадання матеріального забезпечення - страхової виплати ОСОБА_1 , як застрахованій особі, є протиправними, незаконними та такими, що порушують конституційні права позивача як громадянина України. Оскаржувана відмова у виплаті обґрунтована тим, що позивач є членом Селянського (Фермерського) господарства «Волна», однак як член фермерського господарства не є платником єдиного внеску та не взятий на облік платників єдиного внеску, як член фермерського господарства, а також членами фермерського господарства не можуть бути особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом). З викладеними відповідачем підставами для відмови у виплаті страхової суми позивач не погоджується. Так, позивач є працівником Селянського (Фермерського) господарства «Волна» та з 02.01.2011 обіймав посаду заступника голови з фінансово-економічних питань, та з 28.10.2014 до сьогоднішнього дня обіймає посаду головного бухгалтера, що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_2 від 02.01.2011, в якій міститься запис про працевлаштування згідно наказів №4 від 02.01.2011 та №52 від 28.10.2014. Укладений між позивачем та Селянським (Фермерським) господарством «Волна» трудовий договір є дійсним і ніким не оспорювався. Позивач з 2011 року перебуває на обліку в Пенсійному Фонді України та внесений до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, що підтверджується Довідкою Пенсійного фонду України від 14.09.2022 (форма ОК-5). Згідно даних вказаної Довідки від 14.09.2022 форми ОК-5 - з 2011 року до дати видачі цієї довідки, тобто до 14.09.2022, роботодавцями, в тому числі Селянським (Фермерським) господарством «Волна», на ім`я позивача нараховується заробітна плата, з якої щомісяця сплачується єдиний соціальний внесок. Кошти, що надходять до Фонду від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, повинні забезпечувати виплату застрахованим особам матеріального забезпечення та надання соціальних послуг, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування». А тому ОСОБА_1 , як застрахована особа, за яку постійно та систематично сплачуються страхові внески відповідно до норм та вимог Закону вважає, що має право на матеріальне забезпечення, а саме: отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», і це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення). ОСОБА_1 , як застрахованій особі, допомога по вагітності та пологах повинна бути виплачена за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів. Приписами ст.45 Закону України «Про загальнообов`язкове держави соціальне страхування» визначено, що Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку або потерпілим Фонду свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного злочину, що призвів до настання страхового випадку. Інших, буд-яких підстав для відмови у призначенні ОСОБА_1 матеріального забезпечення на момент настання страхового випадку у зв`язку з вагітністю та пологами Законом не передбачено. На момент звернення до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області, роботодавцем ОСОБА_1 передано на розгляд Заяву-розрахунок з усіма необхідними додатками та переліком документів. Документи повністю відповідають вимогам, на підставі яких повинно було бути здійснено призначення матеріального забезпечення, при цьому підстави для відмови, які передбачені ст.45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», відсутні. Посилання відповідача на той факт, що позивач є членом Селянського (Фермерського) господарства «Волна», однак не сплачує як член фермерського господарства єдиний соціальний внесок, є безпідставним. Більш того, членом Селянського (Фермерського) господарства «Волна» ОСОБА_1 стала лише 10.02.2022, та відповідні зміни про введення ОСОБА_1 до складу членів фермерського господарства були внесені до нової редакції Статуту, затвердженої рішенням загальних зборів членів (протокол від 10.02.2022), а за трудовим договором ОСОБА_1 працює у фермерському господарстві з 02.01.2011. Виходячи з цього, контролюючими органами може бути поставлено під сумнів законність введення 10.02.2022 ОСОБА_1 до складу членів Селянського (Фермерського) господарства «Волна» (питання корпоративного права), однак введення ОСОБА_1 до складу членів Селянського (Фермерського) господарства «Волна» не може бути підставою для визнання незаконним обіймання ОСОБА_1 посади головного бухгалтера. Дані обставини свідчать про незаконність відмови відповідача у виплаті позивачу страхової суми.
Позивач підтримав позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Селянське (фермерське) господарство «Волна» (СФГ «Волна») подало до Вільнянського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (Управління), яке є відокремленим підрозділом Управління, заяву-розрахунок на отримання матеріального забезпечення на допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_1 Вільнянське відділення Управління відмовило СФГ «Волна» у фінансуванні зазначеної заяви-розрахунку. У цій справі оскаржуються дії Фонду соціального страхування щодо нездійснення фінансування СФГ «Волна» (страхувальник) для надання такого матеріального забезпечення. Позивач вважає, що Фонд соціального страхування порушує її права та інтереси на отримання допомоги по вагітності та пологах. Проте, ключовим питанням у справі є наявність у ОСОБА_1 права на пред`явлення позову до Управління. В даному випадку допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_1 повинна виплачуватись на спеціалізований рахунок СФГ «Волна», за заявою-розрахуноком на отримання матеріального забезпечення на допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_1 , за рахунок коштів Фонду соціального страхування України. Тобто, Фонд соціального страхування України має обов`язок фінансування матеріального забезпечення роботодавця, який, у свою чергу, повинен спрямувати отримані кошти на виплату працівнику допомоги по вагітності та пологах. Такі публічно-правові відносини виникають між Фондом соціального страхування та роботодавцем - СФГ «Волна». При цьому, Фонд не має будь-яких обов`язків перед працівником щодо надання страхових виплат (матеріального забезпечення). У цій справі ОСОБА_1 просить зобов`язати Фонд соціального страхування здійснити саме їй нарахування та сплатити матеріальне забезпечення. Проте, законом передбачене фінансування Фондом соціального страхування СФГ «Волна» для подальшої виплати ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологах. Тобто, позивач просить ухвалити рішення на свою користь, звертаючись до Управління, проте в даному випадку Управління не відмовляло позивачу у здійсненні страхових виплат, проте відмовилось фінансувати заяву-розрахунок СФГ «Волна» на отримання матеріального забезпечення на допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 . Отже, Управління вважає, що в даній справі Управління не є належним відповідачем. Враховуючи положення Закону «Про фермерське господарство», трудовий договір (контракт) укладається з особами, які залучаються до роботи в фермерському господарстві та які не являються членами фермерського господарства. Всупереч зазначеному ОСОБА_1 у позові стверджує, що вона с членом фермерського господарства СФГ «Волна», та ще є працівником цього фермерського господарства за трудовим договором. Позивач, згідно запису у трудовій книжці працює головним бухгалтером СФГ «Волна» на підставі трудового договору. Проте, відповідно п.2.2 статуту СФГ «Волна» ОСОБА_1 також є членом зазначеного фермерського господарства, що суперечить вимогам діючого законодавства, а саме ст.3 Закон України «Про фермерське господарство». Державна фіскальна служба листом від 26.06.2018 за №19425/7/99-99-13-02-01-17 зазначила, що з 01.01.2018 члени фермерського господарства виключені із переліку платників, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) (ч.1 ст.10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»). Таким чином, з 01.01.2018, згідно з п.5-1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», членів фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах, визначено платниками єдиного внеску. Члени фермерського господарства, з 01.01.2018 зобов`язані стати на облік в органах доходів і зборів, як платники єдиного внеску. ОСОБА_1 на момент здійснення СФГ «Волна» заяви-розрахунку до Фонду соціального страхування та настання страхового випадку (отримання лікарняного у зв`язку з вагітністю та пологами), на обліку як платник єдиного внеску в якості членом фермерського господарства, в органах доходів і зборів не перебувала, отже не є застрахованою особою у розумінні Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Тому, відповідно, у ОСОБА_1 відсутнє право на отримання матеріального забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності від Фонду соціального страхування, передбаченого ч.1 ст.19 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», оскільки вона не є застрахованою особою. Щодо сплати ОСОБА_1 єдиного внеску, працюючи головним бухгалтером СФГ «Волна», то в даному випадку не можна вважати ОСОБА_1 застрахованою особою у розумінні п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Оскільки ст.3 Закону України «Про фермерське господарство» передбачено, що членами фермерського господарства не можуть бути особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом). Проте, згідно статуту ОСОБА_1 є членом СФГ «Волна» та має перебувати на обліку в органах доходів і зборів та сплачувати страхові внески саме як член фермерського господарства, оскільки згідно з п.5-1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах. З метою уникнення неоднозначного тлумачення норм ч.4 ст.4 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» Пенсійний фонд України листом від 05.12.2017 за №38450/03-13 надав перелік осіб, які звільняються з 01.01.2018 від сплати єдиного внеску. Отже, звільняються від сплати єдиного внеску ФОП, в тому числі ФОП - платники єдиного податку, та члени фермерського господарства, які: - отримують пенсію за віком (у тому числі на пільгових умовах (передбачених ч.2 та ч.3 ст.114, п.2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»; - отримують дострокову пенсію (у тому числі на пільгових умовах (передбачених ч.5 ст.115, п.7 прим.2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»); - отримують пенсію зі зниженням пенсійного віку (у тому числі на пільгових умовах (передбачені ст.55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»); - особами з інвалідністю, незалежно від отримання пенсії або соціальної допомоги; - досягли віку, встановленого ст.26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу (незалежно від виду пенсії). Зазначена пільга не поширюється на осіб які: - отримують пенсію у зв`язку з втратою годувальника та не досягли віку, встановленого ст.26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»; - отримують пенсію за вислугу років та не досягли віку, встановленого ст.26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». З наданих ОСОБА_1 документів, не вбачається підстав для звільнення її від сплати єдиного внеску. ОСОБА_1 не є застрахованою особою, тому у неї відсутнє право на отримання матеріального забезпечення та соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності від Фонду соціального страхування України. Враховуючи викладені обставини, відповідач вважає, що є відсутніми правові підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 . Також, Управління вважає відсутніми правові підстави для задоволення позовних вимог позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу.
Відповідач проти позовної заяви заперечував.
Ухвалою судді від 10.10.2022 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
Відповідно до записів у Трудовій книжці НОМЕР_2 ОСОБА_1 з 02.01.2011 прийнята на посаду заступника голови Селянського (фермерського) господарства «Волна» (надалі - С(Ф)Г «Волна») з фінансово-економічних питань, а з 28.10.2014 - переведена на посаду головного бухгалтера С(Ф)Г «Волна».
Згідно з Статутом С(Ф)Г «Волна» від 2012 року засновником та головою С(Ф)Г «Волна» є ОСОБА_2 , а членами С(Ф)Г «Волна» - ОСОБА_3 .
Як зазначено у Статуті С(Ф)Г «Волна» від 2022 року, засновником та головою С(Ф)Г «Волна» є ОСОБА_2 , а членами С(Ф)Г «Волна» - ОСОБА_3 (син засновника), ОСОБА_1 (донька засновника), ОСОБА_4 (дружина засновника).
Судом досліджено: Індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 ; Листок непрацездатності №4643183-2008932185-1, відкритий 12.07.2022; Заяву ОСОБА_1 про надання відпустки від 12.07.2022; Наказ С(Ф)Г «Волна» від 12.07.2022 за №17-К «Про надання відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами ОСОБА_1 »; Заяву-розрахунок від 26.07.2022; лист Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (Вільнянське відділення) від 05.08.2022 за №01-09-227 на адресу голови С(Ф)Г «Волна» ОСОБА_2 ; інші матеріали справи.
При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: допомога по вагітності та пологах.
Згідно з ч.1 ст.25 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Як зазначено в абз.2 ч.1 ст.30 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За ч.1 ст.31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Відповідно до ч.1 ст.34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви. (…).
Страхувальник відкриває окремий поточний рахунок для зарахування страхових коштів у банках у порядку, встановленому Національним банком України. Страхувальник, який є бюджетною установою, відкриває окремий рахунок для зарахування страхових коштів в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Кошти Фонду, що надходять на зазначений рахунок, обліковуються на окремому субрахунку. Страхові кошти, зараховані на окремий поточний рахунок у банку або на окремий рахунок в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів (далі - окремий рахунок), можуть бути використані страхувальником виключно на надання матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам. Страхові кошти, зараховані на окремий рахунок, не можуть бути спрямовані на задоволення вимог кредиторів, на стягнення на підставі виконавчих та інших документів, за якими здійснюється стягнення відповідно до закону (ч.2 ст.34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»).
У ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» зазначено: «Платниками єдиного внеску є: 1) роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами; … 5-1) члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах; …».
Відповідно до ч.2 ст.3 Кодексу законів про працю України особливості праці членів кооперативів та їх об`єднань, колективних сільськогосподарських підприємств, фермерських господарств, працівників підприємств з іноземними інвестиціями визначаються законодавством та їх статутами. При цьому гарантії щодо зайнятості, охорони праці, праці жінок, молоді, осіб з інвалідністю надаються в порядку, передбаченому законодавством про працю.
У ст.3 Закону України «Про фермерське господарство» зазначено: «1.Членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім`ї, родичі, які об`єдналися для спільного ведення фермерського господарства, визнають і дотримуються положень установчого документа фермерського господарства. Членами фермерського господарства не можуть бути особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом). 2.При створенні фермерського господарства одним із членів сім`ї інші члени сім`ї, а також родичі можуть стати членами цього фермерського господарства після внесення змін до його установчого документа. 3.Для цілей цього Закону до членів сім`ї та родичів голови фермерського господарства відносяться дружина (чоловік), батьки, діти, баба, дід, прабаба, прадід, внуки, правнуки, мачуха, вітчим, падчерка, пасинок, рідні та двоюрідні брати та сестри, дядько, тітка, племінники як голови фермерського господарства, так і його дружини (її чоловіка), а також особи, які перебувають у родинних стосунках першого ступеня споріднення з усіма вищезазначеними членами сім`ї та родичами (батьки такої особи та батьки чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти)».
У ст.34 Закону України «Про фермерське господарство» зазначено: «1.Члени фермерського господарства та особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом), підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. 2.Фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку як платник єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. 3.Час роботи у фермерському господарстві членів господарства та осіб, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом), зараховується до страхового стажу за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність працівників, внесеними відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а за періоди, за які не внесені дані до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, - у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. …».
За матеріалами справи, ОСОБА_1 є найманим працівником, яка з 02.01.2011 перебуває у трудових відносинах з С(Ф)Г «Волна», що підтверджується записами у Трудовій книжці НОМЕР_2 .
Водночас, за Статутом С(Ф)Г «Волна» від 2022 року ОСОБА_1 з 2022 року є членом С(Ф)Г «Волна».
За ОСОБА_1 єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сплачує С(Ф)Г «Волна», що підтверджується Індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 .
Звідси, ОСОБА_1 є застрахованою особою.
Кошти, що надходять до Фонду соціального страхування України від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, повинні забезпечувати виплату застрахованим особам матеріального забезпечення та надання соціальних послуг, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Таким чином, позивач, як застрахована особа, за яку систематично сплачуються страхові внески, має право на матеріальне забезпечення, а саме: отримання у разі настання страхового випадку, страхових виплат, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
При цьому, питання перебування позивача у складі С(Ф)Г «Волна» не може бути підставою для відмови у виплаті їй страхових виплат, як застрахованій особі та найманому працівнику за чинним трудовим договором.
На думку суду, сплата єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування особою, яка перебуває у складі фермерського господарства, та яка одночасно перебуває у трудових відносинах, спричиняє подвійну його сплату (безпосередньо особою та роботодавцем), що суперечить меті запровадженого державою консолідованого страхового внеску.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин судом враховано висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду - від 30.04.2020 у справі №805/1918/16-а (провадження №К/9901/14961/18); від 30.04.2020 у справі №414/2423/16-а (провадження №К/9901/32278/18); від 08.11.2021 у справі №805/4901/16-а (провадження №К/9901/30887/18).
З огляду на наведене та приписи ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, з метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за можливе: визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області щодо не здійснення фінансування заяви-розрахунку Селянського (фермерського) господарства «Волна», направленої 26.07.2022, для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 ; зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області вчинити дії по здійсненню фінансування заяви-розрахунку Селянського (фермерського) господарства «Волна», направленої 26.07.2022, для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 .
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Враховуючи обставини справи, суд вважає, що на користь позивача мають бути стягнуті з відповідача судові витрати по сплаті судового збору в сумі 992 грн. 40 коп.
Позивачем у позовній заяві заявлено про стягнення витрат на професійну правничу допомогу у сумі 5000 грн. 00 коп.
Відповідач у відзиві на позовну заяву заперечував проти задоволення заяви про стягнення витрат на професійну правничу допомогу.
В обґрунтування понесених витрат на професійну правничу допомогу позивачем до суду подано: Договір про надання правової (правничої) допомоги від 12.09.2022 за №129/22-ЦС з Додатком №1; Доручення №1 на виконання робіт (надання послуг) за Договором про надання правової (правничої) допомоги від 12.09.2022 за №129/22-ЦС; Акт №1 від 16.09.2022 до Договору про надання правової (правничої) допомоги від 12.09.2022 за №129/22-ЦС; Квитанцію від 16.09.2022 за №99 на суму 5000 грн. 00 коп.
В Акті №1 від 16.09.2022 до Договору про надання правової (правничої) допомоги від 12.09.2022 за №129/22-ЦС зазначено: «… 1.Підписанням цього Акту Сторони підтверджують факт надання Виконавцем та отримання Клієнтом, відповідно до умов Договору та Доручення на виконання робіт (надання послуг) №1 від 12.09.2022 року, наступних правових послуг: - проведено аналіз наданих Клієнтом документів та з урахуванням актуальної судової практики (висновків Верховною Суду) складено й направлено до Запорізького окружного адміністративного суду позовну заяву про визнання протиправною бездіяльності виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Запорізькій області та зобов`язання провести нарахування і виплату матеріального забезпечення у зв`язку із тимчасовою втратою Клієнтом працездатності за період з 12.07.2022 року по 14 11 2022 року. 2.Кількість часу, витраченого Виконавцем в процесі надання послуг: 10 (десять) год. 00 хв. 3.Вартість однієї години роботи відповідно до умов Додатку №1 до Договору 500,00 (п`ятсот) гривень. 4.Загальна вартість визначених у пункті 1 Акту послуг складає: 5000,00 (п`ять тисяч) гривень. …».
Судом прийнято до уваги, що така категорія адміністративних справ є пошириною, а, отже, не потребує витрат значних зусиль при здійсненні професійної правничої допомоги.
Заявником документально та нормативно не обґрунтовано кількість витраченого часу щодо надання професійної правничої допомоги.
Позовна заява підписана безпосередньо позивачем. До суду не надано доказів того, що позовну заяву було підготовлено адвокатом.
Також, суд вважає вартість послуг і робіт професійної правничої допомоги, зазначену у наданих до суду документах, не співмірною з фактично виконаними послугами та роботами.
На думку суду, підготовка позовної заяви включає в себе «аналіз наданих Клієнтом документів».
Отже, судові витрати на правничу допомогу у сумі 5000 грн. 00 коп. є не обґрунтованими та не можуть бути стягнуті на користь позивача з відповідача.
На думку суду, з урахуванням вимог ч.5 ст.134 КАС України, витрати на професійну правничу допомогу мають бути відшкодовані позивачу лише у сумі 2000 грн. 00 коп. за рахунок відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (вул.Сєдова, буд.12, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 41320207) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області щодо не здійснення фінансування заяви-розрахунку Селянського (фермерського) господарства «Волна» (вул.Шкільна, буд.22, с.Сторчове, Запорізький район, Запорізька область, 70112; код ЄДРПОУ 30943558), направленої 26.07.2022, для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 .
Зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області вчинити дії по здійсненню фінансування заяви-розрахунку Селянського (фермерського) господарства «Волна» (вул.Шкільна, буд.22, с.Сторчове, Запорізький район, Запорізька область, 70112; код ЄДРПОУ 30943558), направленої 26.07.2022, для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_1 .
В іншій частині позовної заяви відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (вул.Сєдова, буд.12, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 41320207) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 992 грн. 40 коп.
Задовольнити частково заяву позивача про стягнення з відповідача судових витрат на професійну правничу допомогу.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (вул.Сєдова, буд.12, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 41320207) судові витрати на професійну правничу допомогу в сумі 2000 грн. 00 коп.
В іншій частині заяви позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення складено 17.11.2022.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2022 |
Оприлюднено | 22.11.2022 |
Номер документу | 107360914 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні