Рішення
від 14.11.2022 по справі 750/6267/22
ДЕСНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРНІГОВА

Справа № 750/6267/22

Провадження № 2/750/1444/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 листопада 2022 року м. Чернігів

Деснянський районний суд міста Чернігова у складі:

судді Маринченко О.А.,

секретар судового засідання Шилова Ж.О.,

за участю позивачів: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» про захист прав споживачів, відшкодування майнової та моральної шкоди,

треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю «Мережа туристичних компаній «Поїхали з нами», фізична особа-підприємець ОСОБА_3 ,

в с т а н о в и в:

29 вересня 2022 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулися до суду з позовом, в якому уточнивши свої вимоги (а.с. 28-31), просять стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» майнову шкоду в сумі 1800 грн. кожному та моральну шкоду в сумі 5000 грн. кожному.

Обґрунтовано позов тим, що 08 липня 2022 року між ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» від імені, за рахунок та за дорученням якого на підставі агентського договору діяло Товариство з обмеженою відповідальністю «Мережа туристичних компаній «Поїхали з нами», від імені, за рахунок та за дорученням якого на підставі субагентського договору діяла ФОП ОСОБА_3 , було укладено договір № 118-2207081 на туристичне обслуговування. Предметом даного договору є надання туристичних послуг, до вартості яких входять послуги з бронювання та підбору туру. Програма туру за узгодженням сторін включала в себе: країна перебування Болгарія, дата поїздки з 18.07.2022 до 27.07.2022, місце перебування ОСОБА_4 , готель АДРЕСА_1 , категорія номера DBL standart, харчування НОМЕР_1 сніданок, страхування - враховано, кількість туристів - 2. Загальна вартість туру становить 15861 грн., яка була сплачена позивачем ОСОБА_1 . Прибувши до м. Созополь, Болгарія, позивачі звернулися до керуючої готелем Villa Fregata, однак отримали відповідь, що бронювання на вказані дати на дві особи відсутнє, а вільних місць в обраному та узгодженому готелі немає. Протягом 8 годин (з 12.00 год. до 20.00 год.) ОСОБА_1 неодноразово спілкувалася по телефону з турсубагентом щодо відсутності бронювання та вільних місць у готелі і просила узгодити ці розбіжності з туроператором та приймаючою стороною (Tourist Agency «SOLVEX» Ltd). Протягом дня турсубагент казав чекати. Зателефонувавши приймаючій стороні, позивачі отримали відповідь, що місця відсутні і їм було запропоновано розміщення на 5 ночей в готелі поряд та на 4 ночі в іншому готелі набагато далі від заброньованого. Турсубагент та туроператор нічого конкретного запропонувати не змогли, місця в готелі були лише ті, які далеко від моря і без альтернативних пропозицій та врахування запитів позивачів. Оскільки наближалася ніч, а позивачі все ще сиділи на вулиці, голодні, не мали змоги перевдягнутися, сходити в туалет, тому ОСОБА_1 була вимушена звернутися до поліції міста Созополь, після чого позивачів погодились заселити до себе господарі готелю «TIME OUT», які надали їм вільний номер. Приймаюча сторона узгодила цей готель з туроператором, проте у ньому не надавалася послуга сніданків, за яку позивачі сплатили кошти. Позивачі, знаходячись в іншій державі, не маючи змоги повернутись у місце відправлення, так як проїхали автомобілем близько 2000 км, втомлені та голодні, витратили час та кошти, не могли відмовитись від запропонованого готелю, оскільки фактично не отримали альтернативної пропозиції у вигляді іншого готелю з таким самим місцем розташування, що для позивачів було дуже важливо ( ОСОБА_2 75 років, він має травму хребта та інші захворювання, тому не має змоги ходити далеко до моря). Відтак, позивачі не мали іншого місця проживання в Болгарії на період тривалості оплаченої туристичної подорожі. Будь-яких дій зі сторони відповідача для врегулювання конфлікту шляхом надання декількох варіантів проживання, один з яких би влаштував позивачів, вчинено не було. Позивачів було поставлено перед фактом про зміну готелю (кілька ночей в одному, кілька в іншому), що порушувало б право на відпочинок, а не перед вибором альтернативних варіантів. Також, через декілька днів до ОСОБА_1 звернулася власниця заброньованого туроператором готелю з вимогою підпису згоди/розписки, яку їй направив відповідач, про те, що вона не має претензій до туроператора, однак позивач відмовилася її підписати, оскільки позивачі понесли моральні та матеріальні збитки. Так, знаходячись в іншій державі вони пережили нервовий зрив, приниження та незручності, оскільки не мали можливості протягом 8 годин заселитися в заброньований готель та спокійно відпочивати, сиділи на вулиці до ночі, не знаючи, що робити далі. Хоча позивачі проживали в запропонованому вже на місці готелі «TIME OUT», однак не отримали очікуваного відпочинку, оскільки альтернативні заходи, визначені туроператором особисто, не задовольняли позивачів та відбувалися всупереч їхній волі, що було грубим порушенням умов договору. Позивачами було витрачено додаткові зусилля для організації свого відпочинку після порушення відповідачем умов договору. Також, позивачам довелось за власний кошт сплачувати сніданки. Оскільки позивачам було завдано майнову та моральну шкоду, а тому вони звернулися до суду з даним позовом.

Ухвалою Деснянського районного суду м. Чернігова від 18 жовтня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження; визначено сторонам строк для подачі заяв по суті справи.

В установлений судом строк відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачам в його задоволенні. Зокрема, у відзиві на позов відповідач вказує, що 18 липня 2022 року після повідомлення замовником про проблему з поселенням у готель, туроператором були вчинені дії для пошуку альтернативних заходів іншого готелю. Замовнику було запропоновано декілька варіантів готелів, проте позивачі самостійно, на власний розсуд, обрали готель для проживання. Крім того, витрати на оплату сніданків та будь-які інші витрати, які позивачі понесли під час відпочинку, були здійснені ними за особистим бажанням і на власний розсуд. Оскільки позивачі відмовились від альтернативних пропозицій туроператора щодо надання готелів із сніданками, натомість погодившись на проживання у готелі без сніданків, вказані послуги вважаються узгодженими, наданими туроператором та отриманими туристом і кошти за ці послуги туристу не повертаються. Також, жодних доказів на підтвердження витрат, понесених ними на оплату сніданків, позивачами не надано. Суми, які позивачі вказують у позовній заяві, не підтверджені жодними квитанціями, а отже твердження про понесені витрати є голослівними. Після повернення позивачів з туру на адресу відповідача не надходило жодних скарг та претензій, а отже факти, викладені в позовній заяві є недоведеними та документально непідтвердженими. Крім того, з боку позивачів не вчинялись будь-які дії щодо фіксування порушень умов договору: відсутній акт, підписаний уповноваженою особою туроператора та посвідчений представником приймаючої сторони в країні перебування туриста, відсутні будь-які претензії на адресу відповідача після закінчення туру, відсутні докази неналежного виконання відповідачем умов договору. Також, враховуючи, що відповідачем в повному обсязі було виконано всі обов`язки за договором, а також те, що позивачі не довели належними та допустимими доказами заподіяння їм моральної шкоди, а тому відсутні підстави для її стягнення.

У судовому засіданні позивачі позовні вимоги підтримали та просили суд їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Мережа туристичних компаній «Поїхали з нами» у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений завчасно та належним чином, причин неявки суду не повідомив, заяв чи клопотань не подав.

Третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_3 у судове засідання не з`явилася, про дату, час та місце розгляду справи сповіщена завчасно та належним чином, причин неявки суду не повідомила, заяв чи клопотань не подала.

Відповідно до частини першої статті 223 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Заслухавши пояснення позивачів та дослідивши наявні у справі докази, суд встановив наступне.

08 липня 2022 року між ТОВ «Джоін АП!» (туроператор), від імені, за рахунок та за дорученням якого на підставі агентського договору діяло ТОВ «Мережа туристичних компаній «Поїхали з нами» (турагент), від імені, за рахунок та за дорученням якого на підставі субагентського договору діяла ФОП ОСОБА_3 (турсубагент) та ОСОБА_1 (замовник) було укладено договір № 118-2207081 на туристичне обслуговування (далі Договір) (а.с. 12-16).

Згідно із пунктом 1.1.1 Договору туроператор відповідно до заявки, поданої замовником через турсубагента та турагента (заявка, Додаток № 1 до цього договору), за плату зобов`язується забезпечити надання замовнику та/або туристам туристичні послуги (туристичний продукт, турпродукт). До вартості туристичних послуг за цим договором також входять послуги з бронювання та підбору туру і надання інформації щодо турів (послуги бронювання), які турсубагент надає замовнику. Замовнику також можуть додатково надаватись послуги з формування замовлення та реєстрації для проведення медичних діагностичних лабораторних досліджень біологічного матеріалу туристів та SARSCoV-2 «Виявлення РНК COVID-19 методом ПЛР».

Відповідно до пункту 1.1.2 Договору замовник замовляє туристичне обслуговування туристів вказаних в заявці, діючи від свого імені, а також від імені всіх інших туристів, для яких замовляються туристичні послуги за цим договором, маючи належні повноваження для підписання цього Договору від їх імені. Замовник також виступає поручителем щодо виконання зобов`язань туристами згідно цього Договору.

Заявка оформлюється Додатком № 1 в 2-х примірниках та є невід`ємною частиною даного Договору (пункт 1.2 Договору).

Відповідно до пункту 2.1.1 Договору туроператор зобов`язується забезпечити бронювання та надання туристичних послуг відповідно до заявки.

Згідно із додатком № 1 до Договору на туристичне обслуговування № 118-2207081 від 08 липня 2022 року: дата поїздки з 18.07.2022 до 27.07.2022, тривалість (ночей) 9, туроператор ТОВ «ДЖОІН АП!», проживання: готель Villa Fregata GW1* + (Болгарія, Созополь), розміщення і тип номеру - DBL standart, дати заселення/виселення - 18.07.2022-27.07.2022, харчування (ВВ) сніданок. Поселення в готель, а також виселення з готелю (звільнення номеру) здійснюється з урахуванням розрахункових годин, що встановлені у готелі. Кількість туристів 2 - ОСОБА_5 та ОСОБА_6 . Транспортування не надається. Страховий поліс так. Оформлення віз немає. Додаткові послуги немає. (а.с. 17).

Відповідно до пункту 6.1.1 Договору вартість туристичних послуг складає 15267 грн., що є еквівалентом 404 євро 96 центів, згідно з курсом Євро, встановленого Національним банком України на день укладення Договору, в тому числі послуги бронювання турсубагента.

ОСОБА_1 було здійснено оплату за туристичні послуги, відповідно до договору на туристичне обслуговування № 118-2207081 від 08.07.2022 в сумі 15861 грн. (а.с. 12, на звороті).

Після оплати за туристичні послуги позивачам було видано ваучер № 2831836 (а.с. 20).

У день прибуття позивачів до готелю Villa Fregata, Созополь, Болгарія, виявилося, що заброньований для них номер відсутній і вільних місць в готелі немає, внаслідок чого їх в готель не поселили.

Після повідомлення ОСОБА_1 про проблему з поселенням в обумовлений сторонами готель, турсубагентом було запропоновано позивачам поселення в інші готелі, однак, як вказали позивачі, вони знаходилися набагато далі від заброньованого і їх не влаштовували, бо саме через вік та стан здоров`я позивачі обирали готель, який знаходиться неподалік від моря.

Після звернення ОСОБА_1 до поліції міста Созополь, позивачів було поселено в готель «TIME OUT», однак в ньому були відсутні сніданки.

Пізніше приймаюча сторона узгодила цей готель з туроператором.

Також, Товариством з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» було надано позивачам згоду/розписку про те, що у зв`язку з неможливістю надати частину туристичного продукту, а саме: проживання в готелі з 18.07.2022 до 27.07.2022, вони прийняли альтернативний готель і моральних та матеріальних претензій до компанії «Джоін АП!» за заявкою 2831836 не мають і надалі не матимуть, однак позивачі таку згоду підписати відмовилися (а.с. 21 на звороті).

Позивачі зазначили, що їм довелося харчуватися самостійно, сніданки коштували 5 Євро на кожну особу, тому вони витратили на їх 3600 грн.

Згідно із пунктом 10.1 Договору у випадку неможливості розміщення туриста у готелі, вказаному у заявці, туроператор надає йому можливість проживання в готелі такої ж, або вищої категорії без додаткової оплати.

Відповідно до пункту 3.1. Договору у випадку невиконання умов даного Договору з боку туроператора замовник має право вимагати повернення оплачених коштів за послуги (або їх частину), які ненадані у прямо пропорційному розмірі, за умови дотримання вимог пункту 3.6 даного Договору (пункт 3.1. Договору).

Згідно із пунктом 3.6 Договору у випадку невідповідності умов туру умовам даного Договору, турист зобов`язаний повідомити туроператора безпосередньо або через турсубагента не пізніше 3-х днів з моменту їх виявлення.

Відповідно до пункту 4.11 Договору туроператор не несе відповідальності щодо відшкодуванні грошових витрат туриста за оплачені послуги, якщо турист у період обслуговування за своїм розсудом чи в зв`язку із своїми інтересами не скористався всіма чи частиною запропонованих та сплачених послуг та не відшкодовує туристу витрати, що виходять за межі послуг, обумовлених цим Договором.

Якщо є певні відхилення від узгоджених умов туристичного обслуговування, але турист скористався цими послугами (не відмовився від них), то такі послуги вважаються узгодженими, наданими туроператором та отриманими туристом і кошти за ці послуги туристу не повертаються (пункт 4.18 Договору).

Пунктом 6.9 Договору передбачено, що турсубагент оформлює замовнику Акт про надання послуг з бронювання та підбору туру і надання інформації щодо турів замовнику на дату початку подорожі за цим Договором. Замовник зобов`язаний на протязі 5 днів після повернення з подорожі розглянути та підписати цей Акт. У випадку не підписання акту замовником та відсутності претензій щодо послуг з бронювання та підбору туру і надання інформації щодо турів по закінченню 5 днів з моменту закінчення подорожі турсубагент має право вважати цей акт підписаним замовником.

Абзацом 6 Додатку № 2 договору № 118-2207081 на туристичне обслуговування від 08.07.2022 визначено, що у випадку, якщо під час відпочинку вам були надані не ті послуги які ви замовляли (не в тій кількості або якості) або не були надані взагалі, вам потрібно зв`язатися із представником приймаючої сторони (наприклад з вашим гідом), а в разі неможливості зв`язатися з ним зателефонувати співробітнику турсубагента в якому ви замовляли туристичні послуги. При цьому необхідно задокументувати даний факт у представників готелю або гіда приймаючої сторони, у вигляді акту, і після повернення надати даний акт та фото/відеоматеріали, що підтверджують вашу скаргу. Ваше звернення з усіма підтверджуючими матеріалами потрібно надіслати туроператору безпосередньо або через співробітників турсубагента після повернення з туру.

Згідно із пунктом 8.2. Договору всі претензії замовника або туриста з питань обслуговування за кордоном або на території України приймаються туроператором до розгляду в письмовому вигляді, за наявності акту підписаного уповноваженою особою туроператора та посвідченого представником приймаючої сторони в країні перебування туриста протягом 14 днів з моменту закінчення туру.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно із статтею 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до частин 8, 10 статті 20 Закону України «Про туризм» туроператор (турагент) зобов`язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування. Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якого відповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані. У разі неможливості здійснення таких заходів або відмови туриста від них туроператор зобов`язаний надати йому без додаткової оплати еквівалентний транспорт для повернення до місця відправлення або іншого місця, на яке погодився турист, а також відшкодувати вартість ненаданих туроператором туристичних послуг і виплатити компенсацію у розмірі, визначеному в договорі за домовленістю сторін.

Частинами першою-третьою статті 32 Закону України«Про туризм»передбачено,що заненалежне виконаннясвоїх зобов`язаньтуроператор,турагент,інші суб`єктитуристичної діяльностінесуть майновута іншувідповідальність,визначену вдоговорі відповіднодо чинногозаконодавства. Розмір майновоївідповідальності туроператора,турагента чиіншого суб`єктатуристичної діяльностіне можеперевищувати фактичнозавданих замовникузбитків зїх вини. Спори майнового характеру між суб`єктами туристичної діяльності та споживачами туристичних послуг вирішуються у встановленому порядку з дотриманням вимог цього Закону.

Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно дочастини першоїстатті 611Цивільного кодексуУкраїни уразі порушеннязобов`язання настаютьправові наслідки,встановлені договоромабо законом,зокрема: 1)припинення зобов`язаннявнаслідок односторонньоївідмови відзобов`язання,якщо цевстановлено договоромабо законом,або розірваннядоговору; 2)зміна умовзобов`язання; 3)сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди.

Згідно із частиною третьою статті 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно дочастини першоїстатті 13ЦПК Українисуд розглядаєсправи неінакше якза зверненнямособи,поданим відповіднодо цьогоКодексу,в межахзаявлених неювимог іна підставідоказів,поданих учасникамисправи абовитребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно із частиною першою статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи викладене та те, що позивачами не надано належних та докустимих доказів, які б підтверджували понесення ними витрат на оплату сніданків в сумі 1800 грн. кожним, а тому суд не знаходить підстав для задоволення вимог позивачів у цій частині.

Щодо вимог позивачів про відшкодування моральної шкоди суд зазначає наступне.

Частиною першою статті 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ізчастиною другоюстатті 16Цивільного кодексуУкраїни способамизахисту цивільнихправ таінтересів можутьбути:1)визнання права;2)визнання правочинунедійсним;3)припинення дії,яка порушуєправо;4)відновлення становища,яке існувалодо порушення;5)примусове виконанняобов`язку внатурі;6)зміна правовідношення; 7)припинення правовідношення; 8)відшкодування збитківта іншіспособи відшкодуваннямайнової шкоди; 9)відшкодування моральної(немайнової)шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно дочастин першої,другої статті23Цивільного кодексуУкраїни особамає правона відшкодуванняморальної шкоди,завданої внаслідокпорушення їїправ. Моральнашкода полягає: 1)у фізичномуболю тастражданнях,яких фізичнаособа зазналау зв`язкуз каліцтвомабо іншимушкодженням здоров`я; 2)у душевнихстражданнях,яких фізичнаособа зазналау зв`язкуз протиправноюповедінкою щодонеї самої,членів їїсім`ї чиблизьких родичів; 3)у душевнихстражданнях,яких фізичнаособа зазналау зв`язкуіз знищеннямчи пошкодженнямїї майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Згідно ізчастинами третьою,четвертою статті23Цивільного кодексуУкраїни якщоінше невстановлено законом,моральна шкодавідшкодовується грошовимикоштами,іншим майномабо вінший спосіб. Розміргрошового відшкодуванняморальної шкодивизначається судомзалежно відхарактеру правопорушення,глибини фізичнихта душевнихстраждань,погіршення здібностейпотерпілого абопозбавлення йогоможливості їхреалізації,ступеня виниособи,яка завдаламоральної шкоди,якщо винає підставоюдля відшкодування,а такожз урахуваннямінших обставин,які маютьістотне значення.При визначеннірозміру відшкодуваннявраховуються вимогирозумності ісправедливості. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.

Відповідно до частини другої статті 33 Закону України «Про туризм» заподіяна туристу моральна (немайнова) шкода, якою порушені його законні права, відшкодовується суб`єктом туристичної діяльності в порядку, встановленому законом.

Пунктом 3Постанови ПленумуВерховного СудуУкраїни №4від 31березня 1995року «Просудову практикув справахпро відшкодуванняморальної (немайнової)шкоди» передбачено,що підморальною шкодоюслід розумітивтрати немайновогохарактеру внаслідокморальних чифізичних страждань,або іншихнегативних явищ,заподіяних фізичнійчи юридичнійособі незаконнимидіями абобездіяльністю іншихосіб. Відповідно до чинного законодавства моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.

Також, у пункті 5 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» роз`яснено, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.

Відповідно до пунтку 9 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану, добровільне - за власною ініціативою чи за зверненням потерпілого - спростування інформації редакцією засобу масової інформації. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

Також, Велика Палата Верховного Суду в постанові від 15 грудня 2020 року в справі № 752/17832/14-ц вказала, що моральною шкодою визнаються страждання, заподіяні громадянинові внаслідок фізичного чи психічного впливу, що призвело до погіршення або позбавлення можливості реалізації ним своїх звичок і бажань, погіршення відносин з оточуючими людьми, інших негативних наслідків морального характеру. Розмір моральної шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Визначаючи розмір відшкодування, суд має керуватися принципами розумності, справедливості та співмірності.

Крім того, Велика Палата Верховного Суду в пункті 49 постанови від 01 вересня 2020 року в справі № 216/3521/16-ц зазначила, що виходячи з положень статей 16 і 23 Цивільного кодексу України та змісту права на відшкодування моральної шкоди в цілому як способу захисту суб`єктивного цивільного права, компенсація моральної шкоди повинна відбуватися у будь-якому випадку її спричинення - право на відшкодування моральної (немайнової) шкоди виникає внаслідок порушення права особи незалежно від наявності спеціальних норм цивільного законодавства.

Європейський суд з прав людини вказує, що оцінка моральної шкоди по своєму характеру є складним процесом, за винятком випадків, коли сума компенсації встановлена законом (STANKOV v. BULGARIA, № 68490/01, § 62, ЄСПЛ, 12 липня 2007 року).

Також, Європейський суд з прав людини в пункті 37 рішення у справі «Недайборщ проти Російської Федерації» зазначив, що заявнику не може бути предявлено вимогу про надання будь-якого підтвердження моральної шкоди, яку він поніс, що означає, що при наявності встановленого факту порушення прав заявника моральна шкода наявна та констатується судом.

Оцінивши наявнів справідокази тадоводи сторін, суддійшов висновку,що узв`язку зтим,що відповідачемвідповідно додоговору небуло наданопослугу збронювання обумовленогосторонами готелюVillaFregata,а запропонованіготелі знаходились далеко від моря і без урахування запитів позивачів, останні, перебуваючи в іншійдержаві,зазнали незручностейта переживань,оскільки немали можливостіпротягом 8годин заселитисяв заброньованийготель таспокійно відпочити після довготривалої поїздки, поїсти тощо, сиділи на вулиці до ночі, а також зверталися до поліції. Хоча позивачі й проживали в готелі « ІНФОРМАЦІЯ_1 », однак не отримали очікуваного відпочинку. Також, позивачами було витрачено додаткові зусилля для організації свого відпочинку, що в сукупності свідчить про те, що позивачі понесли моральні страждання та мають право на відшкодування моральної шкоди.

При визначеннірозміру відшкодуванняморальної шкодисуд виходить,зокрема,з характерустраждань, яких зазнали позивачі, їх тривалості, а також враховує їх вік і стан здоров`я, вимушені зміни в життєвих стосунках, тому вважає, що компенсація в сумі 5000 грн. кожному буде належною сатисфакцією понесених душевних страждань.

За вказаних обставин, вимоги позивачів підлягають частковому задоволенню.

Також, відповідно до статті 141 ЦПК України з відповідача належить стягнути судовий збір.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 4, 10-13, 81, 141, 258, 259, 263-265, 273, 279, 354, 355 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» про захист прав споживачів, відшкодування майнової та моральної шкоди задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» на користь ОСОБА_1 5000 грн. (п`ять тисяч гривень) у відшкодування моральної шкоди.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» на користь ОСОБА_2 5000 грн. (п`ять тисяч гривень) у відшкодування моральної шкоди.

У задоволенні решти вимог відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!» на користь держави 992 грн. 40 коп. судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Чернігівського апеляційного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Позивач ОСОБА_6 , місце проживання: АДРЕСА_2 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 .

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Джоін АП!», місцезнаходження: Харківське шосе, 201/203-2А, м. Київ; ідентифікаційний код 42711122.

Третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Мережа туристичних компаній «Поїхали з нами», місцезнаходження: Узвіз Вознесенський, 3/5, м. Київ; ідентифікаційний код 39435845.

Третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_3 , місцезнаходження: АДРЕСА_3 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 .

Повний текст рішення складено 18.11.2022.

Суддя

Дата ухвалення рішення14.11.2022
Оприлюднено21.11.2022
Номер документу107377519
СудочинствоЦивільне
Сутьзахист прав споживачів, відшкодування майнової та моральної шкоди,

Судовий реєстр по справі —750/6267/22

Рішення від 14.11.2022

Цивільне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Маринченко О. А.

Рішення від 14.11.2022

Цивільне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Маринченко О. А.

Ухвала від 18.10.2022

Цивільне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Маринченко О. А.

Ухвала від 03.10.2022

Цивільне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Маринченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні