Рішення
від 14.11.2022 по справі 909/723/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/723/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14.11.2022 м. Івано-Франківськ

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Михайлишина В. В., секретар судового засідання Шутка О. І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом: Івано-Франківської міської ради

(вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004)

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро"

(вул. Набережна, буд. 1а, с. Тисменичани, Надвірнянський район, Івано-

Франківської області, 78410)

про стягнення недоотриманої орендної плати за земельну ділянку в сумі 2 292, 89 гривень,

за участі:

від позивача: Бахур Наталії Василівни,

від відповідача: представник в судове засідання не з`явився,

В С Т А Н О В И В:

1. Під час судового розгляду справи здійснювалося фіксування судових засідань за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

2. Рішення у даній справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки поданих доказів.

3. За результатами розгляду справи суд бере до уваги таке.

І. СУТЬ СПОРУ

4. У вересні 2022 року до Господарського суду Івано-Франківської області звернулася Івано-Франківська міська рада до Товариства з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро" про стягнення недоотриманої орендної плати за земельну ділянку в сумі 2 292, 89 гривень.

ІІ. ВИРІШЕННЯ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ПИТАНЬ ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

5. 26.09.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, постановив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи по суті призначив на 13.10.2022; зобов`язав позивача подати суду докази реорганізації Тисменичанської сільської ради шляхом приєднання до Івано-Франківської міської ради та докази того, що Івано-Франківська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Тисменичанської сільської ради; відповідачу встановив 15-денний строк з моменту вручення ухвали суду для подачі відзиву на позов.

6. Ухвалою від 13.10.2022 суд відклав розгляд справи по суті на 27.10.2022.

7. 18.10.2022 за вх. № 13897/22 до канцелярії суду від представника Івано-Франківської міської ради надійшов лист, яким останній на виконання вимог ухвали суду від 19.09.2022 надав суду докази реорганізації Тисменичанської сільської ради шляхом приєднання до Івано-Франківської міської ради та докази того, що Івано-Франківська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Тисменичанської сільської ради.

8. Ухвалою від 27.10.2022 суд відклав розгляд справи по суті на 14.11.2022.

9. В судові засідання представник відповідача жодного разу не з`явився.

10. Про дату, час та місце судових засідань у справі відповідач належним чином повідомлявся ухвалами суду від 19.09.2022, 13.10.2022 та 27.10.2022. Зазначені ухвали суду направлені на адресу відповідача, яка вказана у позовній заяві та у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, рекомендованим листом з повідомленням про вручення за № 7650102484495, № 7650102558898 та № 7650102562429 відповідно.

11. Згідно з інформацією вказаною в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення № 7650102558898 означений лист було отримано відповідачем 07.11.2022.

12. Поряд із тим судом також враховано, що за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України, ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

13. Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень", усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

14. Згідно із частинами 1, 2 статті 3 Закону України "Про доступ до судових рішень", для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

15. Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (частина 1 статті 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

16. Враховуючи наведене, Господарський суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись, з зазначеними ухвалами суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

17. Пунктом 1 частини 1 статті 178 Господарського процесуального кодексу України передбачене право відповідача подати суду відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову.

18. Станом на 14.11.2022 відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався, свої пояснення стосовно позову до суду не подав.

19. Будь-яких інших заяв, клопотань або заперечень від сторін не надходило.

20. Водночас, як визначено в частині 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

21. Згідно з приписами частини 1 та пункту 1 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

22. Водночас суд зауважує, що сторони зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи. У разі неподання учасником судового процесу з неповажних причин або без повідомлення причин матеріалів та інших доказів, витребуваних господарським судом, останній може здійснити розгляд справи за наявними в ній матеріалами та доказами.

23. Також, відповідач не скористався своїм правом, згідно приписів статті 197 Господарського процесуального кодексу України, на участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

24. Відповідно до пункту 7 частини другої статті 129 Конституції України, основними засадами судочинства є розумні строки розгляду справи судом.

25. Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

26. Чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України, згідно зі статтею 9 Конституції України. Пріоритетність застосування норм таких міжнародних договорів у господарському процесі встановлена статтею 3 Господарського процесуального кодексу України.

27. Відповідно до Закону України "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основних свобод" від 17.07.1997, дана Конвенція та Протоколи до неї № № 2, 4, 7, 11 є частиною національного законодавства України.

28. Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ як джерело права Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини.

29. Конвенція на відміну від національного законодавства України не запроваджує чітких строків розгляду справи, проте посилання на строк містить стаття 6 Конвенції, яка постулює дефініцію розумного строку розгляду справи.

30. Критерій розумності строку розгляду справи також наведений в інформаційному листі Вищого господарського суду України від 18.11.2003 № 01-8/1427. У цьому листі зазначено: "Критеріями оцінки розгляду справи упродовж розумного строку є складність справи, поведінка учасників процесу і поведінка державних органів (суду), важливість справи для заявника". Визначаючи ці критерії, ВГСУ посилається на рішення Європейського суду з прав людини у справі "Красношапка проти України" № 23786/02 від 30.11.2006 (§ 51).

31. Аналізуючи практику Європейського суду з прав людини, можна дійти висновку, що критерії оцінки розумності строку розгляду справи має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

32. Разом із тим, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні учасників справи, а не можливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні. Тобто, неявка учасника судового процесу у судове засідання за умови належного повідомлення сторони про дату, час та місце розгляду справи, не є безумовною підставою для відкладення розгляду справи.

33. Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що судом, згідно вимог Господарського процесуального кодексу України, надавалась в повному обсязі можливість учасникам справи щодо обґрунтування їх правової позиції по суті справи та подання доказів, чим забезпечено принцип змагальності, а відтак суд вважає, що спір належить вирішити по суті у відсутності представника відповідача за матеріалами справи, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушених прав.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ СТОРІН

34. Позиція позивача. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем обов`язків за договором оренди земельної ділянки від 06.11.2020 в частині своєчасної та в повному обсязі сплати орендних платежів.

35. Позиція відповідача. Відзив на позов не подав, проти позову не заперечив.

IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

36. 06.11.2020 між ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" та Тисменичанською сільською радою був укладений договір оренди земельної ділянки № 24 (надалі - Договір).

37. Відповідно до пункту 1 Договору, Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0, 5000 га (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100) для обслуговування виробничого приміщення (кормоцеху), який знаходиться по вул. Набережна с. Тисменичани в межах населеного пункту.

38. В пункті 5 Договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 103 577, 12 гривень.

39. Договір укладено на 5 років з 07.11.2020 по 06.11.2025. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за шістдесят днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 Договору).

40. Згідно із пунктом 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 8 286, 17 гривень в рік, що становить 8 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

41. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 Договору).

42. Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 690, 52 гривень (п. 11 Договору).

43. Відповідно до пункту 33 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

44. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку на який його було укладено, придбання орендарем земельної ділянки у власність, викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку встановленому законом, ліквідації юридичної особи. Договір припиняється також в інших випадках передбачених законом (п. 34 Договору).

45. Відповідно до пункту 37 Договору, перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.

46. Пунктом 42 Договору визначено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

47. Договір підписано та скріплено печатками сторін без виправлень та зауважень.

48. Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 29.06.2021, земельна ділянка кадастровий номер 2624086801:03:002:0100, площею 0, 5000 га, яка знаходиться по вул. Набережна, 1, а, с. Тисменичани, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, з 19.01.2021 знаходиться на праві оренди у ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" (а. с. 22 - 23).

49. В Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься запис про реєстрацію іншого речового права № 40218477, який свідчить про те, що 19.01.2021 було здійснено державну реєстрацію іншого речового права на підставі договору оренди земельної ділянки № 24, виданий 06.11.2020, видавник: Тисменичанська сільська рада; рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: № 284/32/2020, виданий 21.10.2020, видавник: Тисменичанська сільська рада, на право оренди земельної ділянки площею 0, 5000 га, з кадастровим номером 2624086801:03:002:0100. Дата укладення договору/Дата державної реєстрації: 06.11.2020, строк: 5р., Дата закінчення дії: 06.11.2025, з автоматичним продовженням дії договору. Орендарем є Товариство з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро", орендодавцем є Тисменичанська сільська рада.

50. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1071 від 05.11.2020, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2624086801:03:002:0100 становить 103 577, 12 гривень.

51. В листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 22-28-0.22-125/2-19 від 04.01.2019, зазначено, що відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 23.11.2018 №2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування, та перегляду ставок окремих податків і зборів") індекс споживчих цін за 2017 - 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1, 0.

52. Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а. с. 26 - 35) щодо об`єкта нерухомого майна виробниче приміщення (кормоцех), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1181472026240, адреса місцезнаходження: вул. Набережна, 1а, с. Тисменичани, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, відповідно до якої на підставі договору купівлі продажу серія та номер: 716 виданий 30.04.2021 у Товариства з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро" з 30.04.2021 припинено право власності на вказаний об`єкт нерухомості, а ОСОБА_1 набув право власності на зазначене нерухоме майно.

53. Відтак, як зазначає позивач, з 30.04.2021 власником майна, яке знаходиться на земельній ділянці площею 0, 5000 га (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100) є гр. ОСОБА_1 , і відповідно до ст. 120 Земельного кодексу України останній став користувачем земельної ділянки площею 0, 5000 га (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100) та Орендарем земельної ділянки за зазначеним договором оренди (при купівлі нерухомого майна відбулась заміна сторони в договорі оренди землі).

54. Пунктами 7, 11 рішення Івано-Франківської міської ради від 11.12.2020 № 312-2 "Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання до Івано-Франківської міської ради" вирішено, реорганізувати Тисменичанську сільську раду (ЄДРПОУ 04354746) шляхом приєднання до Івано-Франківської міської ради (ЄДРПОУ 33644700). Івано-Франківська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків сільських рад, що приєднуються.

55. Головне управління ДПС в Івано-Франківській області листом № 746675/09-19-04-27 від 15.07.2021 (а. с. 20) повідомило Департамент комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради що Товариством з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро" за 2019 - 2021 роки не задекларовано орендної плати за земельну ділянку площею 0, 5000 га яка знаходиться за адресою вул. Набережна, 1а, с. Тисменичани.

56. 21.09.2021 Департамент комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради звернувся до позивача з клопотанням № 662/34.3-02/18в (а. с. 16 - 17) в якому вказав, що в процесі обстеження земельної ділянки за адресою: м. Івано-Франківськ, с. Тисменичани, вул. Набережна, 1 а (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100) встановлено, що ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" користувалося цією земельною ділянкою з моменту формування земельної ділянки - 19.01.20201до моменту відчуження нерухомого майна - 30.04.2021. Декларування сплати за користування земельною ділянкою, як це передбачено ст. 286 Податкового кодексу України, ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" не здійснювало та коштів не сплачувало. Враховуючи викладене, Департамент комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради вимагає сплатити безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою за період з 15.10.2020 по 18.01.2021, здійснити декларування та сплату орендної плати за землю за період з 19.01.2021 по 30.04.2021.

57. Також з метою досудового врегулювання спору позивачем 17.02.2022 за № 158/01-18/18в на адресу ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" надсилалась претензія з пропозицією добровільної сплати та декларування орендної плати за землю (а. с. 8).

58. Доказів реагування відповідачем на зазначену претензію, а також добровільну сплату та декларування орендної плати за землю останнім до суду не надано.

59. Відповідно до розрахунку недоотримання орендної плати за використання земельних ділянок комунальної форми власності на території Івано-Франківської міської територіальної громади за ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" обліковується заборгованість з орендної плати за користування земельною ділянкою за адресою: м. Івано-Франківськ, с. Тисменичани, вул. Набережна, 1 а (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100) за період з 19.01.2021 по 29.04.2021 в сумі 2 292, 89 гривень.

60. Орендна плата за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2624086801:03:002:0100 за період з 19.01.2021 по 29.04.2021 в сумі 2 292, 89 гривень відповідачем в добровільному порядку не сплачена, що стало підставою для звернення позивача до суду.

V. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

Щодо правонаступництва Івано-Франківської міської ради.

61. Як встановлено судом вище, 06.11.2020 між ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" та Тисменичанською сільською радою був укладений договір оренди земельної ділянки № 24.

62. Відповідно до запису № 40218477 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься запис про реєстрацію іншого речового права, 19.01.2021 було здійснено державну реєстрацію іншого речового права на підставі договору оренди земельної ділянки № 24, виданий 06.11.2020, видавник: Тисменичанська сільська рада; рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: № 284/32/2020, виданий 21.10.2020, видавник: Тисменичанська сільська рада, на право оренди земельної ділянки площею 0, 5000 га, з кадастровим номером 2624086801:03:002:0100. Дата укладення договору/Дата державної реєстрації: 06.11.2020, строк: 5 р., Дата закінчення дії: 06.11.2025, з автоматичним продовженням дії договору. Орендарем є Товариство з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро", орендодавцем є Тисменичанська сільська рада.

63. Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

64. Згідно з частиною 3, 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", матеріальною основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

65. Частиною 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

66. Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України "Про місцеве самоврядування", відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

67. Івано-Франківська міська рада Івано-Франківської області зареєстрована як юридична особа з організаційно-правовою формою - орган місцевого самоврядування, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та не перебуває в процесі припинення, кінцеве рішення про державну реєстрацію припинення юридичної особи в реєстрі відсутнє (а. с. 6).

68. Пунктами 7, 11 рішення Івано-Франківської міської ради від 11.12.2020 № 312-2 "Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання до Івано-Франківської міської ради" вирішено, реорганізувати Тисменичанську сільську раду (ЄДРПОУ 04354746) шляхом приєднання до Івано-Франківської міської ради (ЄДРПОУ 33644700). Івано-Франківська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків сільських рад, що приєднуються (а. с. 63 - 64).

69. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державну реєстрацію юридичної особи - Тисменичанської сільської ради (ЄДРПОУ 04354746) станом на 01.02.2021 припинено (а. с. 70).

70. У підпунктах 9, 11 пункту 61 розділу V Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено, юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою. Юридична особа - виконавчий комітет новообраної ради є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету.

71. Згідно з положеннями частини 2 статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування", місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

72. Відповідно частини 1 до статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

73. Зважаючи на вказані законодавчі положення та беручи до уваги встановлені обставини справи, суд приходить до висновку що Івано-Франківська міська рада є правонаступником Тисменичанської сільської ради та належним позивачем у даних спірних правовідносинах.

Щодо суті спору.

74. Встановивши фактичні обставини, суд дійшов висновку, що спір у даній справі виник у зв`язку із неналежним виконанням відповідачем зобов`язань по договору оренди землі комунальної власності в частині сплати орендної плати.

75. Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

76. Відповідно до частин 1, 2 статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматись від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього кодексу.

77. Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

78. Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України).

79. Положеннями статті 792 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

80. Згідно з зі статтею 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

81. Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

82. Як вже було встановлено судом, на підставі договору оренди землі № 24 від 06.11.2020 Тисменичанською сільською радою передано в строкове платне користування Товариству з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро" земельну ділянку площею 0, 5000 га (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100), яка знаходиться за адресою: вул. Набережна, 1, а, с. Тисменичани, Надвірнянський район, Івано-Франківська область.

83. За змістом абзацу 4 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

84. Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

85. За приписами статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

86. У відповідності із п. 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.

87. В силу норм частин 1 - 3 статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

88. Згідно з пунктом 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 8 286, 17 гривень в рік, що становить 8 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 Договору). Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 690, 52 гривень (п. 11 Договору).

89. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1 Податкового кодексу України).

90. Як встановлено вище, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1071 від 05.11.2020, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2624086801:03:002:0100 становить 103 577, 12 гривень. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки в означеному розмірі застосована також у пункті 5 Договору.

91. Згідно з інформацією зазначеною в листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 22-28-0.22-125/2-19 від 04.01.2019, індекс споживчих цін за 2017 - 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1, 0.

92. У відповідності до наданого позивачем розрахунку недоотримання орендної плати за використання земельних ділянок комунальної форми власності на території Івано-Франківської міської територіальної громади за ТОВ "Групо Карпатекс Мортеро" обліковується заборгованість з орендної плати за користування земельною ділянкою за адресою: м. Івано-Франківськ, с. Тисменичани, вул. Набережна, 1 а (кадастровий номер 2624086801:03:002:0100) вбачається, що за період з 19.01.2021 по 29.04.2021 у відповідача утворилась заборгованість з орендної плати в сумі 2 292, 89 гривні.

93. Пунктом 4 частини 1 статті 24 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

94. З урахуванням наведеного судом встановлено, що відповідач за період з 19.01.2021 по 29.04.2021 не сплачував орендну плату, чим порушив вимоги вищезазначеного законодавства України та умови Договору.

95. Будь-яких доказів сплати заборгованості з орендної плати за оспорюваний період матеріали справи не містять.

96. Відповідно до вимог ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

97. В силу вимог ч. 1 ст. 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч. ч. 1, 7 ст. 193 Господарського кодексу України.

98. Приписами статті 610 Цивільного кодексу України визначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

99. Відповідно до частини 1 статті 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

100. Частиною 2 статті 614 Цивільного кодексу України встановлено, що відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

101. Беручи до уваги зазначені законодавчі положення та встановлені обставини справи, а також враховуючи те, що відповідач доводів позивача не спростував, не надав доказів виконання зобов`язання з оплати оренди земельної ділянки в період з 19.01.2021 по 29.04.2021, суд приходить до висновку, що вимога позивача про стягнення з відповідача 2 292, 89 гривень недоотриманої орендної плати за земельну ділянку є обґрунтованою та підлягає до задоволення.

102. За приписами частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

103. Згідно із частинами 1, 3, 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

104. Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію приписів статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

105. У відповідності до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

106. При цьому суд виходить з того, що у справі "Серявін та інші проти України", Європейський суд з прав людини зазначив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Висновок суду.

107. Таким чином, здійснюючи системний аналіз положень чинного законодавства України, а також, як вбачається з встановлених судом фактичних обставин справи, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.

Судові витрати.

108. Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи задоволення позову, судовий збір в розмірі 2 481, 00 гривень покладається на відповідача.

Керуючись статтями 73, 86, 123, 129, 231, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. Позов Івано-Франківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро" про стягнення недоотриманої орендної плати за земельну ділянку в сумі 2 292, 89 гривень задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Групо Карпатекс Мортеро" (вул. Набережна, буд. 1а, с. Тисменичани, Надвірнянський район, Івано-Франківської області, 78410; ідентифікаційний код: 35401767) на користь Івано-Франківської міської ради (вул. Грушевського, буд. 21, м. Івано-Франківськ, 76004; ідентифікаційний код: 33644700) 2 292, 89 гривень (дві тисячі двісті дев`яносто дві гривні вісімдесят дев`ять копійок) недоотриманої орендної плати за земельну ділянку, а також 2 481, 00 гривень (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

6. Повний текст рішення складено - 18.11.2022.

Суддя В. В. Михайлишин

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення14.11.2022
Оприлюднено21.11.2022
Номер документу107388165
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —909/723/22

Рішення від 14.11.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 27.10.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 13.10.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 18.09.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні