Рішення
від 18.11.2022 по справі 905/391/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

18.11.2022р. Справа №905/391/22

Господарський суд Донецької області у складі судді Демідової П.В., розглянувши матеріали справи №905/391/22

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця», м.Дніпро,

до відповідача: Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча», м.Маріуполь, Донецької області,

про стягнення штрафу в сумі 71 455,00 грн.-

Без виклику представників сторін

СУТЬ СПРАВИ:

Позивач, Акціонерне товариство Українська залізниця, в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця», звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом до Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» про стягнення штрафу в сумі 71 455,00грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що відповідачем у накладній неправильно зазначено масу вантажу, у зв`язку з чим, у відповідності до ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України, останньому нараховано штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Ухвалою суду від 23.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 905/391/22; визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Вказана ухвала підписана кваліфікованим електронний підписом 03.05.2022, у зв`язку з обставинами пов`язаними з веденням воєнного стану, веденням активних бойових дій на території міста Харкова та Харківської області та у зв`язку з відсутністю знаків поштової оплати (поштових марок) та запровадженням дистанційної роботи, направлена засобами електронного зв`язку сторонам у справі.

Згідно довідки про помилку доставки електронного листа ухвала суду від 23.02.2022 не доставлена на офіційну електронну адресу відповідача у справі.

Ухвалою суду від 27.09.2022 розгляд справи №905/391/22 відкладено; запропоновано відповідачу у строк не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали визначено повідомити відповідача про наявність відкритого судового провадження у справі 905/391/22 шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень).

На підставі приписів ч.2 ст.120 ГПК України суд повідомляє учасників справи про вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язкова.

Частиною 3 та 4 статті 120 ГПК України передбачено, що повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень і ухвала про вчинення відповідної процесуальної дії повинна бути вручена завчасно, з таким розрахунком, щоб особи мали достатньо часу, але не менше ніж п`ять днів для вчинення відповідної процесуальної дії. Згідно із ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.

У зв`язку з відсутністю знаків поштової оплати (поштових марок) ухвала суду від 27.09.2022 направлена сторонам засобами електронного зв`язку. Також, на виконання вказаної ухвали суду, з метою належного повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі судом 04.10.2022 розміщено оголошення на веб-сайті судової влади (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень).

Суд враховує, що відповідач є активним учасником судових проваджень як до так в після початку повномасштабної війни в Україні. Тому, суд має впевненість, що відповідач користується інформацією, яка розміщується на веб-сайті судової влади.

Крім зазначеного, суд 24.10.2022 направив телефонограму на телефон представника відповідача Бузівської Н.М., яка приймає участь по іншим справам відповідача, з повідомленням про справу. Представник пояснила, що відповідачу не відомо про справу. Текст телефонограми мається у матеріалах справи.

Після встановлення зв`язку з представником відповідача, суд протягом 20 днів утримувався від прийняття рішення за для надання можливості відповідачу ознайомитися з матеріалами справи та надати відзив.

Відповідно до ч.2 ст.252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Частинною третьою статті 252 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що якщо судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву, в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом.

Відповідач своїм правом на подання відзиву у строк встановлений судом не скористався, будь-яких клопотання та заяв до суду не направляв. Суд зауважує, що пасивна поведінка відповідача не може перешкоджати розгляду справи, у зв`язку з чим, суд визнає за можливе, розглянути справу за наявними матеріалами.

З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, суд,-

ВСТАНОВИВ:

03.09.2021 зі станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці, згідно залізничної накладної №50410703, Приватне акціонерне товариство «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» відправило вантаж шлаки гранульовані, вологість 8%, із визначенням станції призначення Одеса-Застава Одеської залізниці.

Відповідно до розділу 24 накладної №50410703 маса вантажу у вагоні №55618441 складає 69 550кг.

Згідно розділу 26 вищезазначеної накладної, маса вантажу визначена на вагонних вагах(150т) відправником.

На станції Пологи Придніпровської залізниці під час перевірки було виявлено, що маса вантажу у вагоні №55618441 не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що було складено акти загальної форми №30389 від 07.09.2021 та №22325 від 06.09.2021, та комерційні акти № 463003/167 та 463003/167/20 від 07.09.2021.

Так, актом загальної форми №22325 від 06.09.2021 встановлена комерційна несправність (код 9281772 -0) за даними ТДВВ підозра на завантаження вагону №55618441 понад його вантажопідйомність. По прибуттю при огляді поїзду виявлено: навантаження відповідно до документу, насипом, п.2 п.3 гл.2 додатку 3 до СМГС. Фактично навантаження з 6-го по 7-й люка нижче бортів гл.1600мм., довж.2100мм., шр.2800мм. ковзани у вільному положенні. За повідомленням ст.К-Зоря більше документу склало 8400кг, РЗВ = 5750кг, ВПД 7950кг. Вагон подано на контрольне переважування. Комерційну несправність виявлено 06.09.2022 01:20. Комерційну несправність не усунуто вагон відчеплено для перевірки.

Згідно акту загальної форми №30389 від 07.09.2021 вагон №55618441 завантажено понад його вантажопідйомність. При переважуванні встановлено: Бр-100350кг, Тр-23500кг, НПД 69550кг, Нф-76850кг, що більше документу на 7300кг, ВПД склало 68500, РЗВ склало 6050кг, що загрожує безпеці руху. Комерційну несправність виявлено 07.09.2022 04:34. Комерційна несправність буде усуватись після відчеплення вагона.

Відповідно до комерційного акту №463003/167 від 07.09.2021 на станції Пологи Придніпровської залізниці, на підставі актів загальної форми №22325 від 06.09.2012, №30389 від 07.09.2021, було проведено контрольне зважування вагона №55618441 приймальником поїздів ОСОБА_1 за накладною №50410703 в присутності начальника станції ОСОБА_2 , агента з розшуку ОСОБА_3 , агента комерційного ОСОБА_4 на справних 150т електронних вагах №89 ст.Пологи (повірка 02.09.2021). Фактична масса брутто склала 100350кг, тара вагона з перевізного документа 23500кг. Маса вантажу нетто за перевізним документом 69550кг. Фактична маса вантажу нетто 76850кг, що більше документу на 7300кг та понад вантажопід`ємності 6850кг. При комерційному огляді вагона було виявлено: навантаження згідно документу, насипом п.2, п.3 гл.14 Додатка 3 до СМГС. Фактичне навантаження з 6-го по 7-мі люка нижче бортів 1600мм х 2100мм х 2800мм, з 5-го по 3-ті люка зі скосами нижче бортів 2000мм-5000мм, з 2-го по 1-і люка нижче бортів 500мм х 2400мм х 2800мм. Виїмки заглиблення відсутні, окреслення навантаження без порушень. Розвантажувальні люка зачинені на запірний механізм. Вказаний акт підписаний начальником станції ОСОБА_2 , агентом з розшуку ОСОБА_3 та приймальником поїздів ОСОБА_1 .

В підтвердження повноважень вказаних осіб на підписання комерційного акту позивачем долучено до позовної заяви: копію посадової інструкції №ДНС-3/72 від 10.03.2021 начальника станції Чистова В.Є. та копію наказу Структурного підрозділу «Запорізька дирекція залізничних перевезень» №38 від 14.04.2021 «Щодо призначення працівників станції Пологи бути уповноваженими на підписання від імені залізниці комерційних актів».

За накладною №46188934 від 13.09.2022 вантаж, шлаки гранульовані перезавантажені з вагону №55618441, затриманого з причини перевищення ватажопід`ємності для перевантаження надлишку вантажу у вагон №66962952. Первісна накладна №50410703 від 03.09.2021.

Згідно комерційного акту №463003/167/20 на станції призначення Одеса-Застава Одеської залізниці графа Розділу Є. Відмітка станції призначення про стан вантажу, який прибув з актом попутної станції доповнена записом наступного змісту: під час перевірки вантажу різниці проти цього акту не виявлено. Вказане засвідчено підписами ДС ОСОБА_5 , ДСН ОСОБА_6 , агентом комерційним ОСОБА_7 та вантажовласником ОСОБА_8 .

Невідповідність зазначеної в накладній маси вантажу фактично встановленій за результатами контрольного зважування, стало підставою для звернення позивача до суду.

Дослідивши матеріали справи на підставі приписів чинного законодавства, суд виходить з наступного.

Відповідно до приписів ч.1 ст.909 ЦК України та ч.1 ст.307 ГК України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно з ч.2 ст.908 ЦК України та ч.5 ст.307 ГК України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Частиною 3 ст.909 ЦК України встановлено, що укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення (п.6 Статуту залізниць України).

Пунктом 1.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 №138), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну). У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною. Накладна згідно з цими Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП).

Враховуючи викладене, та приписи статей 11 ЦК України та 174 ГК України, накладна є підставою для виникнення у сторін визначених в ній прав та обов`язків.

Обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом визначені Статутом залізниць України, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 (ст.2 Статуту залізниць України).

На підставі вказаного Статуту наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, затверджені Правила приймання вантажів до перевезення (7, 9, 13, 22, 24, 37, 39 Статуту), які є обов`язковими для всіх юридичних осіб.

Згідно п.5 Правил приймання вантажів до перевезення, загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом.

Відповідно до п.2.3 Правил оформлення перевізних документів, у графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. Представник відправника повинен мати довіреність на оформлення перевезення.

Правильність внесених відомостей до накладних на спірні вагони підтверджена електронним цифровим підписом представника відправника у графі 55.

Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу. Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення (п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення).

Таким чином, позивач не зобов`язаний здійснювати перевірку маси та кількості вантажу завантаженого відправником, при цьому він не позбавлений права перевірити правильність відомостей про вантаж визначених у накладній.

З матеріалів справи вбачається, що на станції відправлення вантаж прийнятий до перевезення без зауважень та без перевірки маси та кількості вантажу, про що свідчить електронний цифровий підпис працівника станції відправлення у накладній.

Згідно п.24 Статуту залізниці вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

Відповідно до ч.1 ст.129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Частиною 2 ст.129 Статуту встановлено, що у разі встановлення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах складається комерційний акт.

Таким чином, у випадку невідповідності маси вантажу інформації визначеної у провізних документах складається комерційний акт і саме він є належним та допустимим доказом такої невідповідності.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002 № 334.

При видачі однорідного вантажу, який перевозиться навалом або насипом і прибув від одного відправника на адресу одного одержувача, недостачі, що перевищують норму природної втрати маси вантажу і граничне розходження визначення маси нетто, а також надлишки, що перевищують граничне розходження визначення маси нетто, виявлені в окремих відправках під час перевірки протягом однієї календарної доби, оформляються одним комерційним актом (п.6 Правил складання актів).

Пунктом 8 Правил складання актів, передбачено, що комерційний акт може бути складений як на станції призначення, так і на станції відправлення або попутній станції.

Враховуючи викладене, проведення контрольного зважування та складання комерційного акту за результатами такого зважування на попутній станції Пологи Придніпровської залізниці, відповідає вимогам чинного законодавства.

Відповідно до ст.32 Статуту вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера). У разі завантаження вагонів (контейнерів) понад їх вантажопідйомність організація, яка провадила навантаження (відправник, залізниця, порт), зобов`язана вивантажити надлишок.

Маса вантажу вважається правильною, якщо різниця у масі, визначена на станції відправлення, порівняно з масою, що виявилася на станції призначення, не перевищує у разі надлишку - граничного розходження визначення маси нетто (ст.52 Статуту).

Пунктом 27 Правил видачу вантажів передбачено, що надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%.

Так, норма граничного розходження за накладною №50410703 від 03.09.2021 складає 139,1кг, виявлений надлишок 7300кг. Вказане стало підставою для затримання вантажу та вивантаження надлишку залізницею, який був виявлений під час контрольного зважування, що підтверджується актами загальної форми №30389 від 07.09.2021 та №22325 від 06.09.2021, комерційними актами № 463003/167 та 463003/167/20 від 07.09.2021 та накладною №№46188934 від 13.09.2022.

Відповідачем будь-яких заперечень щодо вказаних документів суду не надано.

Таким чином, факт невірного визначення відповідачем маси вантажу є доведеним та обгрунтованими, а також підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до ст.122 Статуту залізниць України встановлено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 Статуту.

Статтею 118 Статуту залізниць України за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

У накладній №50410703 зазначено, що провізна плата за перевезення зі станції Маіуполь-Сортувальний Донецької залізниці до станції Одеса-застава Одеської залізниці вагону №55618441 становить 14291,00грн.

За розрахунком позивача штраф (п`ятикратний розмір провізної плати) становить 71 455,00грн (14291,00 х 5).

Суд перевіривши наданий позивачем розрахунок штрафу встановив, що він є арифметично вірним.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця до Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» про стягнення штрафу у розмірі 71 455,00грн. - задовольнити.

У відповідності до вимог ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати стягуються з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст.12, 13, 74, 86, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позовну заяву Акціонерного товариства Українська залізниця, в особі регіональної філії Придніпровська залізниця до Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» про стягнення штрафу у розмірі 71 455,00грн. - задовольнити.

2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» (69008, Запорізька обл., місто Запоріжжя, Південне шосе, будинок 80, кабінет 9; код ЄДРПОУ 00191129) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м.Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815, п/р НОМЕР_1 , в АТ Ощадбанк, МФО 300465, код ЄДРПОУ 40081279, отримувач: філія Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця (49602, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 108, код ЄДРПОУ 40081237) суму штрафу в розмірі 77 455 (сімдесят сім тисяч чотириста п`ятсот п`ятдесят) гривен 00 копійок.

3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» (69008, Запорізька обл., місто Запоріжжя, Південне шосе, будинок 80, кабінет 9; код ЄДРПОУ 00191129) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м.Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця (49602, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 108, код ЄДРПОУ 40081237, п/р НОМЕР_2 , філія Дніпропетровське обласне управління АТ Ощадбанк, МФО 305482, код ЄДРПОУ 40081237, отримувач: регіональна філія Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця) витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) гривня 00 копійок.

4.Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене в Східний апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку передбаченому розділом IV ГПК України з урахуванням приписів перехідних положень.

Повний текст рішення складений та підписаний 18.11.2022.

Суддя П.В. Демідова

Дата ухвалення рішення18.11.2022
Оприлюднено21.11.2022
Номер документу107400166
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/391/22

Судовий наказ від 21.12.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Судовий наказ від 21.12.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Рішення від 18.11.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Ухвала від 27.09.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

Ухвала від 22.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова Поліна Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні