Справа № 560/6104/22
РІШЕННЯ
іменем України
10 листопада 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л.
за участю:секретаря судового засідання Свинобой О.В. представника позивачки Бейлика М.Б. представників Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області Кутинської В.С., Хіміча І.М., Параскевич І.М., Юхимович Т.М., Ужицької Т.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області , Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, в якому просить:
- визнати протиправними дії відповідачів щодо виключення із тривалості страхового стажу періоду з 01.01.2008 по 19.09.2015;
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови здійснити перерахунок пенсії та зарахувати період з 01.01.2008 по 19.09.2015 до страхового стажу;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати до страхового стажу період з 01.01.2008 по 19.09.2015 та здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.03.2018 із врахуванням виплачених сум.
Позов мотивований тим, що позивачка у період з 01.02.2006 по 30.09.2015 отримувала грошове забезпечення прийомним батькам-вихователям, з якого за період з 01.01.2008 по 19.09.2015 сплачений єдиний внесок. Позивачка вважає, що відповідачі безпідставно виключили із тривалості страхового стажу період з 01.01.2008 по 19.09.2015 та відповідно зменшили розмір пенсії.
У відзиві на позов Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області зазначило, що 15.01.2007 позивачка досягла пенсійного віку і набула статусу непрацездатної особи, у зв`язку з цим Управління не мало правових підстав сплачувати за неї страховий та єдиний внески.
Головне управління Пенсійного фонду України у відзиві на позов зазначило, що із тривалості страхового стажу позивачки виключений період з 01.01.2008 по 19.09.2015. Оскільки з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування виключена інформація про сплату страхових внесків за період з 01.01.2008 по 31.08.2015, тому у пенсійного органу відсутні підстави для перерахунку пенсії позивачки.
Ухвалою від 13.06.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд залишив без руху позовну заяву ОСОБА_1 .
Ухвалою від 20.06.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 20.07.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд перейшов з спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Протокольною ухвалою від 06.09.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті.
Заслухавши учасників справи, дослідивши докази, суд встановив такі обставини.
Позивачка перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та з 03.01.1997 отримувала пенсію за вислугу років, обчислену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", а з 19.04.2007 отримує пенсію за віком, обчислену відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області провело планову перевірку Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
За результатами перевірки складений акт від 17.07.2019 №141, яким встановлено подання недостовірних даних до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнобов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2008 по 31.12.2010 на застраховану особу ОСОБА_1 , та винесений припис від 17.07.2019 №100.
На виконання вимог припису від 17.07.2019 №100 Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області внесло скасовуючі відомості за 2008-2009 роки та скасувало суми нарахованого грошового забезпечення позивачки за 2010 рік. За 2011 рік - серпень 2015 року поданий звіт про скасування нарахованого грошового забезпечення застрахованої особи та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в електронному вигляді.
Розпорядженням від 18.05.2018 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області виключило зі страхового стажу позивачки період з 01.01.2011 по 31.08.2015.
Рішенням від 29.10.2018 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області виключило зі страхового стажу позивачки період з 01.09.2015 по 19.09.2015.
Рішенням від 02.10.2019 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області виключило зі страхового стажу періоди з 01.01.2008 по 25.10.2010, з 01.11.2010 по 31.12.2010.
04.05.2022 позивачка звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з заявою про здійснення з 01.03.2018 перерахунку пенсії з врахуванням стажу за період з 01.01.2008 по 31.08.2015.
Листом від 19.05.2022 №4036-3921/М-03/8-2200/22 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області повідомило позивачку про те, що в індивідуальних відомостях реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні інформація про сплату страхових внесків за період з 01.01.2008 по 31.08.2015. У зв`язку з цим, підстави для здійснення перерахунку пенсії позивачки відсутні.
Позивачка звернулась до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
За приписами статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають один із непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, один із прийомних батьків, батьків-вихователів, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, тяжко хворою дитиною, якій не встановлено інвалідність, а також непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону, та за висновком закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства.
В свою чергу, згідно з статтею 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Положеннями статті 13 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" визначено, що участь застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування припиняється у разі якщо застрахованій особі відповідно до цього Закону призначено пенсію і вона не продовжує працювати або якщо застрахована особа відповідно до цього Закону набула права на довічну пенсію чи одноразову виплату.
Отже, з зазначених правових приписів вбачається, що особа, яка є одним з прийомних батьків-вихователів, підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, за умови отримання нею грошового забезпечення. В свою чергу, з отримуваного грошового забезпечення здійснюється відрахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яке в свою чергу зумовлює виникнення у особи страхового стажу.
У випадку призначення особі пенсії та відсутності факту продовження роботи, її участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування припиняється.
При цьому, сплата страхових внесків повинна бути законною. Тобто, момент припинення сплати страхових внесків за особу, в тому числі непрацездатну, має бути визначений правовою нормою.
Помилково сплачені страхові внески за певний період роботи не можуть бути підставою для зарахування особі такого періоду роботи до страхового стажу.
Разом з тим, у період з 01.01.2008 по 31.08.2015 позивачка працювала одним з прийомних батьків батьків-вихователів, отримувала грошове забезпечення, з якого сплачувався єдиний соціальний внесок. Вказані обставини підтверджуються довідками про доходи Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, які містять в матеріалах справи.
Механізм сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у період з 01.01.2008 по 01.03.2011 був визначений Порядком нарахування та сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за деякі категорії застрахованих осіб, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2004 №1092.
Пунктом 1 вказаного Порядку визначений механізм сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України за: 1) осіб, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, СБУ, інших утворених відповідно до законів військових формуваннях, а також в органах МВС; 2) осіб, які відповідно до законів отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; 3) одного з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікуна, піклувальника, які фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом, а також за непрацюючих працездатних осіб, що здійснюють догляд за інвалідом I групи або престарілим, який згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства; 4) батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства.
Пунктом 2 Порядку №1092 було передбачено, що страхові внески нараховуються за осіб, зазначених у підпункті 4 пункту 1 цього Порядку (у разі, коли вони не працюють) - на суму грошового забезпечення, нараховану за базовий звітний період.
Таким чином, у період з 01.01.2008 по 01.03.2011 нормами Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та Порядку №1092 була передбачена обов`язкова сплата роботодавцем страхових внесків за батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства.
У вказаний період законодавства не містило правової норми щодо припинення сплати страхових внесків за непрацездатних осіб, які продовжували працювати прийомними батьками-вихователями.
Тому правові підстави для виключення із тривалості страхового стажу позивачки періоду з 01.01.2008 по 01.03.2011 відсутні. У зв`язку з цим, дії відповідачів щодо виключення із страхового стажу позивачки вказаного періоду є протиправними.
За таких обставин, дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови зарахувати період з 01.01.2008 по 01.03.2011 до страхового стажу позивачки є також протиправними. Тому необхідно зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати до страхового стажу позивачки період з 01.01.2008 по 01.03.2011.
Разом з тим, 02.03.2011 набрав чинності Порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №178, на підставі якого Порядок №1092 втратив чинність.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Порядку №178 нараховується та сплачується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства.
Підпунктом 2 пункту 9 вказаного Порядку визначено, що сплата єдиного внеску припиняється з дати працевлаштування або настання непрацездатності для осіб, зазначених у підпунктах 3 та 4 пункту 1 цього Порядку.
Тобто, починаючи з 02.03.2011, в Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області були відсутні правові підстави для сплати страхових внесків за непрацездатну ОСОБА_1 .
Таким чином, позивачка не має права на зарахування періоду з 02.03.2011 по 31.08.2015 до страхового стажу. Тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Вирішуючи вимогу щодо зобов`язання пенсійного органу здійснити позивачці перерахунок пенсії, суд враховує, що частиною 4 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Розпорядженням від 18.05.2018 відповідач вперше зменшив позивачці страховий стаж та розмір пенсії. Отже, пенсія позивачці підлягає перерахунку з 01.06.2018. Тому слід визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови здійснити перерахунок пенсії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити позивачці перерахунок та виплату пенсії з 01.06.2018.
В свою чергу вимоги щодо перерахунку пенсії за період з 01.03.2018 до 01.06.2018 задоволенню не підлягають.
Таким чином, позов слід задоволити частково.
У зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог сплачений позивачкою судовий збір відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України необхідно стягнути на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити частково.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо виключення із страхового стажу ОСОБА_1 періоду з 01.01.2008 по 01.03.2011.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоду з 01.01.2008 по 01.03.2011.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період з 01.01.2008 по 01.01.2011.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.06.2018 із врахуванням страхового стажу з 01.01.2008 по 01.03.2011.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з 01.06.2018 із врахуванням страхового стажу з 01.01.2008 по 01.03.2011 та з урахуванням раніше виплачених сум.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 992,40 грн (дев`ятсот дев`яносто дві гривні 40 копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_1 1984,80 грн (одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотири гривні 80 копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 18 листопада 2022 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Герцена, 10,Хмельницький,Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 21318350) Управління соціального захисту населення Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області (вул. Соборної України, 15,Віньківці,Віньковецький район, Хмельницька область,32500 , код ЄДРПОУ - 03198379)
Головуючий суддя О.Л. Польовий
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2022 |
Оприлюднено | 21.11.2022 |
Номер документу | 107400432 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Польовий О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні