ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" листопада 2022 р. справа № 300/4139/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання поставити на облік як отримувача соціальних пільг, нарахувати і виплатити грошову компенсацію вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2022 рік, з урахуванням раніше виплачених сум, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ) 13.10.2022, через систему "Електронний суд", звернувся в суд з адміністративним позовом до Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради (надалі по тексту також - відповідач, Управління) про визнання протиправними дій та зобов`язання поставити на облік як отримувача соціальних пільг, нарахувати і виплатити грошову компенсацію вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2022 рік, з урахуванням раніше виплачених сум.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем протиправно, в порушення вимог чинного законодавства, відмовлено у взятті на облік, як отримувача соціальних пільг ОСОБА_1 , та у нарахуванні і виплаті грошової компенсації вартості продуктів харчування відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 за №796-ХІІ (надалі також по тексту - Закон №796-ХІІ) за 2022 рік. Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що він є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інвалідом другої групи та відповідно має право на певні види компенсацій та пільг, які надаються ліквідаторам наслідків аварії, інвалідність яких пов`язана з аварією на Чорнобильській АЕС. Зокрема, як відзначив позивач, за нормами пункту 14 частини 1 статті 20 Закону №796-ХІІ він має право на забезпечення продуктами харчування за медичними нормами з обов`язковим прикріпленням до відповідних магазинів за місцем проживання. Таким особам компенсується 50 процентів вартості продуктів харчування за медичними нормами, встановлюваними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
За доводами ОСОБА_1 у січні 2022 року він перебував на обліку в Управлінні соціального захисту населення Волноваської районної державної адміністрації Донецької області та отримував відповідну компенсацію. У лютому 2022 року, у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації проти України, позивач був вимушений переселитися до м. Яремче Івано-Франківської області, після чого 04.04.2022 отримав довідку внутрішньо-переміщеної особи №2618-5000712712. За вказаних обставин і з метою отримання компенсації, позивач у червні 2022 року звернувся до відповідача із заявою про взяття його на облік, як отримувача соціальних пільг, відповідно до Закону №796-ХІІ і виплату компенсації вартості харчування та інших пільг учасника наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1-ої категорії. Втім відповідач відмовив ОСОБА_1 з посиланням на те, що така компенсація виплачується за місцем реєстрації проживання. Отримавши таку відмови, позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг Яремчанської міської ради із письмовою заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій і пільг, затвердженої наказом Мінсоцполітики України за №441 від 21.04.2015, яка в подальшому скерована відповідачу, як органу, який забезпечує реалізацію (виконання) Державної програми з соціального захисту населення. Однак, Управлінням соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради, за наслідками розгляду такого звернення позивача, не прийнято жодного із рішень, чим на переконання ОСОБА_1 , допустив бездіяльність.
Посилаючись на приписи пункту 4 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України за №936 від 20.09.2005 (надалі по тексту також - Порядок №936), позивач стверджує, що виплата компенсацій та допомоги певних видів, передбачених Законом №796-ХІІ проводиться центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних і районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім м. Києва) рад (надалі по тексту також - уповноважений орган) за місцем фактичного проживання (перебування) працюючих та непрацюючих громадян, у тому числі пенсіонерів. Окрім того, відповідно до пунктів 3, 5 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 за №117 (надалі по тексту також - Положення №117), структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (як уповноважені органи): ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків. Форма "1 - пільга" затверджується Мінсоцполітики України. При цьому документами, що підтверджують фактичне місце проживання пільговика, є довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та інший офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання пільговика.
Враховуючи вищевказане, ОСОБА_1 вважає протиправною бездіяльність відповідача стосовно відмови у взятті на облік в Управління соціального захисту населення Яремчанської міської ради, як отримувача пільг, та виплати пільг, з посиланням на необхідність їх отримання тільки в органах соціального захисту населення за реєстрацією місця проживання на тимчасово окупованій території, а не за місцем фактичного проживання, а також нібито відсутності доступу до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб. Просив позов задовольнити в повному обсязі.
Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 17.10.2022 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін за наявними матеріалами (а.с.13-14).
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву від 31.10.2022 за №1812/01-47/07, який 31.10.2022 зареєстрований в суді із відповідними доказами (а.с.17-19, 20-29). За аргументами відповідача, останній не заперечує тієї обставини, що ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою і згідно відомостей Єдиного реєстру внутрішньо переміщених осіб зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 . Позивач 11.07.2022 звернувся до відділу Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Яремчанської міської ради із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій і пільг №03/1187. В якості додатків до заяви ОСОБА_1 долучив копію паспорта, копію ідентифікаційного коду, копію посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та копію виписки з акта огляду МСЕК. За результатами розгляду заяви і доданих позивачем документів, посадовими особами Управління встановлено неповноту поданих заявником документів. А саме, згідно вимог абзацу 5 пункту 3 Порядку №936 у разі зміни зареєстрованого місця проживання (перебування) або місця роботи постраждала особа для отримання виплати за новим місцем проживання (перебування) або місцем роботи не пізніше ніж через три місяці подає заяву та довідку про отримані виплати (нарахування) за попереднім місцем проживання (перебування). Про зазначені недоліки і необхідність їх усунення ОСОБА_1 повідомлено листом від 19.07.2022 за №795/01-47/13. Також, як стверджує відповідач, Управлінням вживались заходи для отримання офіційних роз`яснень щодо порядку проведення компенсаційних виплат громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Зокрема, начальник Управління звернувся із листом від 19.07.2022 за №790/01-47/02 за офіційним роз`ясненням до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації у зв`язку з відсутністю механізму реалізації зазначених соціальних прав внутрішньо переміщеними особами. Також відповідач наголосив на тому, що грошова компенсація вартості продуктів харчування для громадян, віднесених до категорій 1 і 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи на 2022 рік, які затверджено Мінсоцполітики України, має різний розмір залежно від областей. Тому у відповідача немає можливості, без наявності інформації у формі довідки про розмір отриманої раніше допомоги, визначити яка сума підлягає нарахуванню та виплаті позивачу, іншим способом отримати такі відомості у відповідача немає можливості. З урахуванням того, що позивачем не надано до Управління необхідні документи, які вимагає Порядок №936, відповідач не має повноважень щодо взяття на облік ОСОБА_1 як отримувача соціальних пільг і нарахування останньому грошової компенсації вартості продуктів харчування. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Позивач, у свою чергу, через систему "Електронний суд" направив відповідь на відзив на позовну заяву від 06.11.2022, який зареєстрований у суді 07.11.2022. Згідно пояснень позивача ним запропоновано відповідачу надати запит до Мінсоцполітики України про надання відомостей з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, стосовно отриманих позивачем сум компенсації, як це зробили працівники інших управлінь соціального захисту населення за аналогічної ситуації щодо внутрішньо переміщених осіб. Втім відповідачем не вчинено жодних дій з метою захисту прав ОСОБА_1 , окрім направлення до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації листа про надання офіційних роз`яснень стосовно механізму реалізації соціальних прав внутрішньо переміщеними особами. Також позивач заперечив доводи відповідача з приводу направлення на його адресу листа від 19.07.2022, яким вимагалось усунути недоліки заяви, шляхом надання довідки про раніше отримані виплати, вказавши, що такий лист ним не отримано.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов, відзив на позовну заяву і відповідь на відзив, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 , є особою з інвалідністю ІІ групи як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1-ої категорії, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 від 07.08.2019 (категорія 1), копією посвідчення серії НОМЕР_2 від 15.11.2010 та випискою із акту огляду обласної медико-соціальної експертної комісії від 15.11.2010 за №159799 (зворотній бік а.с.23, а.с.24).
Позивач взятий на облік в Івано-Франківській області як внутрішньо переміщена особа, свідченням чого є довідка від 04.04.2022 за №2618-5000712712 (а.с.7). Згідно вказаної довідки, зареєстроване місце проживання ОСОБА_1 значиться: АДРЕСА_2 , а фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_1 (а.с.7).
11.07.2022 ОСОБА_1 звернувся до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Яремчанської міської ради із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022, згідно якої просив призначити щорічну допомогу на оздоровлення і компенсацію 50 (25) процентів вартості продуктів харчування за медичними (фізіологічними нормами), встановленими Міністерством охорони здоров`я України, громадянам, які віднесені до категорій 1 і 2 (а.с.20-21).
За результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 01.07.2022, Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради листом від 19.07.2022 за №795/01-47/13 повідомило позивача про необхідність долучення до поданої заяви довідку про отримання виплати за попереднім місцем проживання, як це передбачено Порядком №936 (а.с.27).
Позивач в свою чергу вважає допущення відповідачем протиправної бездіяльності під час розгляду його заяви, звертає увагу на не отримання відповіді/ не прийняття рішення за своє заяву, у зв`язку з чим звернувся до суду з метою захисту порушеного права, ставлячи вимогу про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у взятті на облік як отримувача соціальних пільг, та зобов`язання нарахувати і виплатити позивачу грошову компенсацію вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2022, з урахуванням раніше виплачених сум.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в редакції, чинній на момент врегулювання спірних правовідносин.
Згідно приписів статті 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 за №2017-ІІІ законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо рівня життя населення, що постраждало внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС; забезпечення пільгових умов задоволення потреб у товарах та послугах окремим категоріям громадян, які потребують соціальної підтримки.
Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення.
Пунктом 14 статті 20 Закону №796-XII передбачено, що особам, віднесеним до категорії 1, надається гарантоване державою забезпечення продуктами харчування за медичними нормами з обов`язковим прикріпленням до відповідних магазинів за місцем проживання. Зазначеним особам компенсується 50 процентів вартості продуктів харчування за медичними нормами, встановлюваними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Відповідно до статті 62 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" роз`яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов`язковими для виконання міністерствами та іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, всіма суб`єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності.
Так, пунктом 9 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.09.2005 за №936, визначено, що Мінсоцполітики України в місячний строк після прийняття закону про Державний бюджет України на відповідний рік визначає з урахуванням розроблених Міністерством охорони здоров`я України фізіологічних (медичних) норм харчування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.1992 за №258 (258-92-п) "Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (ЗП України, 1992 р., №10, ст. 236), і даних Держстату України щодо середніх цін на продукти харчування, що склалися в регіонах за попередні три місяці, в розрізі областей та м. Києва розміри грошової компенсації вартості продуктів харчування відповідно до Закону для громадян, що належать до категорій 1 і 2.
Функції з визначення розміру грошової компенсації вартості продуктів харчування відповідно до Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" покладено на Міністерство соціальної політики України.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.01.2022 за №50, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.02.2022 за №207/37543 "Про встановлення розмірів грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на 2022 рік" встановлено розмір грошової компенсації вартості продуктів харчування для громадян, віднесених до категорій 1 і 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на 2022 рік для Івано-Франківської області в сумі 498,00 гривень щомісячно.
Пунктами 3, 4 Порядку №936 врегульовано порядок призначення і виплати громадянам компенсацій, допомоги певних видів та надання пільг.
Зокрема, призначення громадянам компенсацій, допомоги певних видів та надання пільг здійснюється за заявою, форма якої затверджується Мінсоцполітики України.
Органи соціального захисту населення, що проводять нарахування та виплати, передбачені Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", звіряють у разі потреби отриману від громадян інформацію щодо правомірності нарахування компенсаційних виплат з відділами персоніфікованого обліку згідно з Єдиним автоматизованим реєстром осіб, які мають право на пільги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 за №117.
У разі зміни зареєстрованого місця проживання (перебування) або місця роботи постраждала особа для отримання виплати за новим місцем проживання (перебування) або місцем роботи не пізніше ніж через три місяці подає заяву та довідку про отримані виплати (нарахування) за попереднім місцем проживання (перебування).
Заяви з необхідними документами для виплати компенсацій, допомоги певних видів та надання пільг також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади (надалі по тексту також - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районної у місті
З 1 липня 2021 року заяви з необхідними документами для виплати компенсацій, допомоги певних видів та надання пільг приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.
Виплата компенсацій та допомоги певних видів, передбачених Законом, проводиться центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних і районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім м. Києва) рад за місцем фактичного проживання (перебування) працюючих та непрацюючих громадян, у тому числі пенсіонерів, працюючим і непрацюючим громадянам і пенсіонерам, а саме: компенсація за пільгове забезпечення продуктами харчування - громадянам, що належать до першої та другої категорії постраждалих відповідно до пункту 14 частини першої статті 20, пункту 6 частини першої статті 21 Закону №796-XII за нормами, встановленими Міністерством охорони здоров`я України.
З метою удосконалення обліку осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою Кабінет Міністрів України постановою від 29.01.2003 за №117 запровадив Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (надалі по тексту також - Реєстр) і затвердив Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (надалі по тексту також - Положення №117).
Так, згідно пунктів 1-3 Положення №117 Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України.
До Реєстру вноситься, зокрема, інформація про пільговиків - прізвище, ім`я, по батькові, число, місяць, рік народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають про це відмітку в паспорті) (надалі по тексту також - реєстраційний номер облікової картки платника податків), адреса зареєстрованого місця проживання або адреса фактичного місця проживання), склад сім`ї, характеристика житла, реквізити паспорта громадянина України, документа, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та документа, що підтверджує право на пільги, а також категорія пільговика, перелік пільг, на які він має право, інформація про те, якими пільгами фактично користується.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (надалі по тексту також - уповноважені органи), поряд з іншим, ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків. Форма "1 - пільга" затверджується Мінсоцполітики України.
В силу вимог пункту 5 Положення №117 для включення до Реєстру інформації про пільговика такий пільговик (крім педагогічних, медичних та фармацевтичних працівників, працівників бібліотек, музеїв, спеціалістів із захисту рослин і працівників культури в сільській місцевості і селищах міського типу) подає заяву за формою, встановленою Мінсоцполітики України, копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім`ї на пільги (з пред`явленням оригіналів зазначених документів), копію документа, що засвідчує реєстрацію особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), зокрема копію, надану в електронному вигляді (за наявності в одержувача інформації технічної можливості провести перевірку відповідності реєстраційних даних фізичної особи за даними Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації), або копію паспорта громадянина України / свідоцтва про народження (на вибір) із внесеними даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків або з відповідною відміткою у разі, коли особа через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, пред`являє паспорт, документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, а також надає інформацію про характеристику житла і послуги, щодо отримання яких він має право на пільги та якими користується, та будь-який офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання (за потреби).
Заява з необхідними документами подається до уповноваженого органу за зареєстрованим або фактичним місцем проживання пільговика.
Заяви з необхідними документами для включення до Реєстру інформації про пільговиків приймаються з 1 липня 2021 року посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.
Заяви з документами, необхідними для включення до Реєстру інформації про пільговиків (після формування електронної справи), у паперовому вигляді передаються відповідному уповноваженому органу за зареєстрованим або фактичним місцем проживання пільговика не рідше ніж один раз на два тижні.
Згідно пункту 7 коментованого Положення №117, у разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.
Уповноважені органи за попереднім місцем проживання пільговика закривають його персональну облікову картку та видають пільговику довідку про зняття з обліку, а за новим місцем проживання відкривають нову облікову картку з дати реєстрації пільговика.
Повертаючись до фактичних обставин справи, встановлених вище по тексту судового рішення, ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою і як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС звернувся 11.07.2022 із заявою від 01.07.2022 до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Яремчанської міської ради із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022, згідно якої, серед іншого, просив призначити компенсацію 50 (25) процентів вартості продуктів харчування за медичними (фізіологічними нормами), встановленими Міністерством охорони здоров`я України, громадянам, які віднесені до категорій 1 і 2 (а.с.20-21).
Втім, відповідач, за наслідками розгляду такої заяви, листом від 19.07.2022 за №795/01-47/13 повідомив позивача про необхідність долучення до поданої заяви довідку про отримання виплати за попереднім місцем проживання, для можливості призначення компенсації, про яку просить ОСОБА_1 (а.с.27).
Надаючи правову оцінку доводам позивача з приводу протиправності дій/бездіяльності Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради у спірному випадку, та аргументам відповідача, якими останній обґрунтовує свої заперечення, суд дійшов наступного висновку.
Згідно пояснень позивача, що не заперечується відповідачем, ОСОБА_1 перебував на обліку в Управлінні соціального захисту населення Волноваської районної державної адміністрації Донецької області та отримував компенсацію 50 процентів вартості продуктів харчування за медичними нормами, встановлюваними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Однак, у лютому 2022 року, у зв`язку із збройною агресією російської федерації проти України, позивач переселився до м. Яремче Івано-Франківської області, після чого 04.04.2022 отримав довідку внутрішньо-переміщеної особи №2618-5000712712.
Вказані обставини свідчать про те, що ОСОБА_1 змінив попереднє місця проживання (м. Волноваха, Волноваський район, Донецька область), де отримував відповідну компенсацію, на нове фактичне місце проживання (м. Яремче, Івано-Франківська область), а отже, згідно положень абзацу 5 пункту 3 Порядку №936, для отримання виплати за новим місцем проживання, позивач зобов`язаний подати до уповноваженого органу, окрім заяви, довідку про отримані виплати (нарахування) за попереднім місцем проживання.
Так, позивач подав до уповноваженого органу заяву від 01.07.2022 про призначення компенсації 50 (25) процентів вартості продуктів харчування за медичними (фізіологічними нормами), встановленими Міністерством охорони здоров`я України, громадянам, які віднесені до категорій 1 і 2 (а.с.20-21). Така заява відповідає встановленій формі, затвердженій наказом Міністерства соціальної політики України від 21.04.2015 за №441, втім довідки про отримані виплати за попереднім місцем проживання, ОСОБА_1 не надав.
Саме на вказану обставину наголошує відповідач, яка слугувала підставою для відмови у призначення позивачу компенсації вартості продуктів харчування, передбаченої Порядком №936.
Перевіряючи дотримання Управлінням процедури розгляду заяви позивача про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022, суд вважає за необхідне звернутися до положень Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затверджена наказом Міністерством праці та соціальної політики України від 19.09.2006 за №345 (надалі по тексту також - Інструкція №345).
Інструкція №345 затверджена відповідно до Положення про Міністерство праці та соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 30.08.2000 за №1035, та з метою спрощення надання соціальних виплат через застосування принципу призначення усіх видів соціальної допомоги за однією заявою й підвищення контролю за правильністю призначення та надання усіх видів соціальної допомоги.
Згідно пункту 1.1. глави 1 Інструкції №345 ця Інструкція визначає порядок оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органах міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (надалі по тексту також - Управління), центрах по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (надалі по тексту також - Центр) та порядок взаємодії з цих питань зазначених органів з виконавчими органами сільських, селищних, міських рад територіальних громад, центрами надання адміністративних послуг.
Управліннями/Центрами проводиться виплата усіх видів соціальної допомоги, пільг і компенсацій (надалі по тексту також - соціальна допомога), у тому числі, пільги та компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
За змістом абзацу 3 пункту 2.2. глави 2 Інструкції №345 для призначення соціальної допомоги заявником заповнюється форма заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, затверджена наказом Міністерства соціальної політики України від 21 .04.2015 за №441.
В силу вимог пунктів 2.4., 2.5., 2.8. глави 2 Інструкції №345 спеціаліст з прийому Управління/уповноважена особа територіальної громади проводить співбесіду із заявником, перевіряє повноту заповнення заяви, декларації тощо, наявність необхідних документів та реєструє їх у Журналі реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги (додаток 2).
Кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дата її реєстрації, кількість документів, які необхідно донести, та дата, до якої ці документи мають бути донесені, зазначаються у відривній розписці-повідомленні заяви.
Якщо заявник не додав необхідних документів у терміни, визначені цим пунктом, уповноважена особа територіальної громади повідомляє заявника про повернення його документів.
Заяви про призначення допомоги, які надходять поштою, реєструються в Журналі реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги (додаток 2).
Водночас главою 3 Інструкції №345 визначено порядок і послідовність підготовки документів для призначення соціальної допомоги, а саме, згідно пунктів 3.1.-3.2. 3.6.-3.9. коментованої глави, підготовка документів для призначення соціальної допомоги та її розрахунок проводяться в терміни, які забезпечують прийняття рішення про призначення соціальної допомоги, але не пізніше 10 днів з дня прийняття заяви та всіх необхідних документів, якщо інше не передбачено законодавством.
На кожного заявника, який подав заяву та документи для призначення соціальної допомоги, формується особова справа (додаток 3), у якій зберігаються всі подані документи для призначення допомоги, розрахунок розміру та рішення про призначення (відмову в призначенні).
Повнота поданих документів, правильність їх оформлення перевіряються головним спеціалістом з прийому або іншим працівником відділу (управління, сектору), на якого відповідно до посадових обов`язків покладено функції контролю за правильністю прийняття заяви на призначення допомоги.
За відсутності всіх необхідних відомостей для призначення допомоги або наявності в особовій справі неправильно оформлених довідок тощо комплект документів з обґрунтованими поясненнями повертається спеціалісту з прийому, про що в Журналі реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги спеціаліста (у Реєстрі) робиться відповідна відмітка.
У разі дотримання вимог щодо повноти комплекту головний спеціаліст з прийому протягом робочого дня передає особові справи разом з Реєстром до відділу (підрозділу) прийняття рішення щодо надання соціальної допомоги координатору (відповідальному спеціалісту) з опрацювання заяв або іншій особі, на яку відповідно до посадових обов`язків покладено функції з координації опрацювання заяв на призначення допомоги. Копії реєстрів підшиваються до окремої папки та зберігаються у головного спеціаліста з прийому.
Передача особових справ до відділу (підрозділу) прийняття рішення щодо надання допомоги здійснюється не рідше ніж раз на день.
Спеціаліст з прийому Управління, якому повернуто справу через відсутність усіх необхідних відомостей для призначення соціальної допомоги або через наявність в особовій справі неправильно оформлених довідок тощо, не пізніше наступного дня зобов`язаний письмово (в окремих випадках - усно) повідомити заявника/уповноважену особу територіальної громади про необхідність донесення документів або усунення недоліків в неправильно оформлених довідках. На заяві ставиться номер вихідної кореспонденції, а в разі усного повідомлення телефоном зазначаються дата, час та особа, з якою велась розмова.
Виходячи з аналізу наведених положень Інструкції №345, можна дійти висновку про те, що особа, яка має право на призначення соціальної допомоги, компенсації чи пільги згідно вимог чинного законодавства, вправі звернутися із відповідною заявою про її призначення та підтверджуючими документами до уповноваженого органу, посадові особи якого у встановленому порядку та відповідній послідовності, перевіряють наявність підстав і достатніх документів для призначення такої допомоги (компенсації, пільги), особі, яка звернулася за таким призначенням.
Як стверджує відповідач у відзиві на позов, ОСОБА_1 до заяви від 01.07.2022 долучив: копію паспорта, копію ідентифікаційного коду (довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків), копію посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та копію виписки з акта огляду МСЕК. За результатом розгляду заяви і доданих позивачем документів, посадовими особами Управління встановлено неповноту поданих заявником документів, а саме неподання позивачем довідки про отримані ним виплати за попереднім місцем проживання, про необхідність долучення якої, як стверджує представник відповідача, повідомили останнього листом від 19.07.2022 за №795/01-47/13.
Оцінюючи встановлені в ході розгляду справи коментовані обставини, беручи до уваги наявні у справі докази, суд констатує певну невідповідність дій відповідача положенням Інструкції №345 при розгляді заяви позивача від 01.07.2022, з огляду на наступне.
У матеріалах справи наявна заява ОСОБА_1 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій і пільг за №03/1187, яка долучена відповідачем в ході розгляду справи.
Така заява, а саме відривна розписка-повідомлення заяви як вже опрацьований Управлінням документ ініціатора отримувача соціальних пільг, не містить жодної відмітки про кількість прийнятих документів, кількість документів, які необхідно донести позивачу, та дата, до якої ці документи мають бути донесені останнім, про що наголошується у пункті 2.5. глави 2 Інструкції №345.
Окрім того, в силу вимог пункту 3.9 глави 3 Інструкції №345, у разі відсутності усіх необхідних відомостей для призначення соціальної допомоги, посадова особа Управління зобов`язана письмово (в окремих випадках - усно) повідомити заявника про необхідність донесення документів, про що на заяві ставиться номер вихідної кореспонденції, а в разі усного повідомлення телефоном зазначаються дата, час та особа, з якою велась розмова.
У розглядуваному випадку, як уже зазначалось судом, відповідач повідомив позивача про необхідність подання довідки про отримані ним виплати за попереднім місцем проживання, саме листом від 19.07.2022 за №795/01-47/13, тобто шляхом поштового направлення. Втім відповідної відмітки посадової особи Управління із зазначенням відомостей про номер вихідної кореспонденції, якою як вважає відповідач повідомлено позивача про виявлені недоліки, заява позивача від 01.07.2022, не містить.
Разом з цим, відповідач жодним чином не спростував доводи позивача про неотримання ним повідомлення про необхідність подання до Управління довідки про отримані виплати за попереднім місцем проживання, в тому числі листа від 19.07.2022 за №795/01-47/13, що в сукупності із наявними у справі доказами, відсутністю даних про спосіб відправлення такого листа, квитанції про оплату послуг поштового зв`язку чи зведеного реєстру про поштові відправлення, оформленого Управлінням у відповідному поштовому відділенні із переліком отримувачів, серед яких є також ОСОБА_1 , викликає у суду сумнів щодо того, чи такий лист взагалі був направлений відповідачем своєчасно з метою усунення позивачем недоліків заяви до моменту отримання ухвали про відкриття провадження у даній адміністративній справі.
Також відповідач не пояснив суду, на якій саме стадії завершився розгляд поданої позивачем заяви, в тому числі: чи формувалась на позивача особова справа, чи заява позивача, у зв`язку з неподанням довідки, повернута останньому на етапі прийому та реєстрації заяви і документів, або безпосередньо повноту поданих позивачем документів, перевірялося на стадії підготовки документів для призначення соціальної допомоги, а також чи приймалося відповідачем конкретне рішення за наслідками розгляду заяви позивача.
З огляду на встановлені обставини, які підтверджені матеріалами справи, суд переконаний, що дії Управління у спірному випадку не відповідають приписам Інструкції №345, а отже є свідченням порушення встановленого законодавством порядку розгляду заяви ОСОБА_1 про нарахування і виплату грошової компенсації вартості продуктів харчування, як громадянину, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Попри вказане, суд звертає увагу позивача на те, що положення вищекоментованої Інструкції №345, серед іншого, визначають також порядок видачі довідок про отримання (неотримання) соціальної допомоги, а також порядок зняття та прийняття на облік отримувача соціальної допомоги.
Як визначено пунктами 8.1., 8.2., 8.4., 8.5. глави 8 Інструкції №345 на вимогу будь-якої особи або отримувача соціальної допомоги (його законного представника) Управління зобов`язане не пізніше ніж у триденний термін надати довідку про отримання (неотримання) допомоги (додаток 11), підстави, її розмір та терміни виплати.
Довідка про отримання (неотримання) соціальної допомоги видається на підставі письмової заяви, поданої заявником/законним представником заявника до Управління/через уповноважену особу територіальної громади, або усної вимоги за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, який підтверджує особу та місце її проживання (реєстрації).
У разі, якщо заявник звертається з проханням надати довідку за телефоном, його вимога реєструється в Журналі видачі довідок та повідомлень, а заявникові повідомляється про час, коли можна отримати довідку. Заявка на підготовку довідки про отримання (неотримання) соціальної допомоги (додаток 12) передається координатором (головним спеціалістом) з прийому громадян у відділ (підрозділ) прийняття рішення (підрозділ виплати) координатору (головному спеціалісту) з опрацювання заяв.
Координатор (головний спеціаліст) з опрацювання заяв готує необхідну довідку та передає її на підпис начальнику Управління, після чого довідка передається координатору (головному спеціалісту) з прийому громадян.
У разі, якщо заявник/законний представник заявника особисто звертається з проханням надати довідку, довідка видається в той же день.
Аналіз вищевказаних приписів Інструкції №345 в сукупності із положеннями абзацу 5 пункту 3 Порядку №936, вказує на те, що постраждала особа у разі зміни зареєстрованого місця проживання, для отримання соціальної допомоги за новим місцем проживання зобов`язана подати довідку про отримані виплати (нарахування) за попереднім місцем проживання. При цьому, для отримання такої довідки заявник повинен звернутися із письмовою заявою до Управління.
Втім у розглядуваному випадку, ОСОБА_1 не надав суду доказів звернення до Управління за попереднім зареєстрованим місцем проживання, з метою отримання довідки щодо отримання (неотримання) соціальної допомоги, яка є однією із підстав для отримання компенсації за новим місцем проживання. Причини, за наявності яких позивач станом на липень 2022 року не виконав такі вимоги підзаконного нормативно-правового акта суду не відома.
В той же час, суд звертає увагу відповідача на вимоги пунктів 9.1.-9.5. глави 9 Інструкції №345, згідно яких у разі переїзду отримувача соціальної допомоги в іншу місцевість виплата допомоги за старим місцем проживання (реєстрації) припиняється. За новим місцем проживання (реєстрації) допомога призначається (подовжується її виплата (крім житлових субсидій)) на підставі заяви та документів, визначених у відповідних нормативно-правових актах.
Припинення виплати (зняття з обліку) здійснюється на підставі заяви отримувача допомоги або запиту особової справи Управління за новим місцем його проживання (реєстрації).
Заява про припинення виплати (зняття з обліку) або продовження виплати допомоги за новим місцем проживання (реєстрації) отримувача допомоги (прийняття на облік) подається особисто особою, яка претендує на отримання допомоги. Заява реєструється в Журналі реєстрації приймання заяв та документів для зняття з обліку (додаток 13) координатором (спеціалістом) з прийому громадян. На підставі поданої заяви про продовження виплати допомоги (крім житлових субсидій) за новим місцем проживання (реєстрації) Управлінням формується Запит особової справи отримувача допомоги (додаток 14) до Управління за попереднім місцем її отримання, який направляється поштою або видається особисто отримувачу допомоги (якщо це зазначено у заяві) для передачі зазначеному Управлінню.
У разі отримання запиту особової справи отримувача допомоги Управління зобов`язане не пізніше ніж протягом трьох робочих днів припинити виплату соціальної допомоги та направити особову справу за місцем вимоги разом із Супровідним листом до особової справи отримувача допомоги (додаток 15). До справи додається Довідка-атестат (додаток 16) та довідка про призначені та виплачені протягом останніх 6-ти місяців соціальні допомоги. На обкладинці особової справи робиться відповідна помітка, яка скріплюється печаткою (за наявності) та підписом начальника Управління.
У разі неможливості отримати особову справу та Довідку-атестат з управлінь, що розташовані на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктах, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, допомога продовжується (призначається) за фактичним місцем проживання її отримувачу на підставі електронного особового рахунку, отриманого від інформаційної системи Мінсоцполітики відповідно до законодавства. До законодавчого врегулювання цього питання, неотримані суми соціальної допомоги, призначеної згідно з чинним законодавством, таким одержувачам виплачуються за минулий період, на підставі інформації про стан фінансування та виплати, що оприлюднюється на офіційному сайті Міністерства соціальної політики України.
Після отримання особової справи отримувача допомоги особова справа, довідка щодо останніх призначень та проведених виплат і заява отримувача допомоги передається координатору (головному спеціалісту) опрацювання заяв. Не пізніше ніж у триденний термін готується рішення про продовження виплати соціальної допомоги (крім житлових субсидій). У журналах реєстрації заяв/особових справ та прийнятих рішень і видачі довідок та повідомлень провадяться відповідні записи.
У разі здійснення виплат через Центр особова справа після зняття з обліку в Управлінні надсилається до Центру, який готує Довідку-атестат та довідку про всі види допомоги, призначеної та виплаченої протягом останніх 6-ти місяців.
Разом із супровідним листом до особової справи отримувача допомоги необхідні документи надсилаються Центром в Управління праці та соціального захисту населення за новим місцем проживання (реєстрації) отримувача допомоги.
З наведеного слідує, що законодавець врегулював питання прийняття на облік, призначення (продовження) виплати допомоги отримувачам соціальної допомоги, які попередньо проживали у населених пунктах, де органи державної влади на даний час тимчасово не здійснюють свої повноваження, та змінили своє місце проживання (реєстрації) на нове.
За твердженням ОСОБА_1 , він отримував компенсацію вартості харчових продуктів за попереднім місцем проживання (реєстрації) у м. Волноваха, Донецької області, яка на даний час є тимчасово окупованою територією.
А тому, на думку суду, відповідачу слід було врахувати вимоги пункту 9.3. глави 9 Інструкції №345, які визначають порядок дій уповноваженого органу з питань призначення соціальної допомоги, при розгляді заяв осіб, які отримували таку допомогу в Управліннях, що розташовані на тимчасово окупованих територіях, зокрема, у Донецькій області, і звернулися за її призначенням (продовженням) за новим фактичним місцем проживання.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у спірному випадку відповідач не діяв на підставі закону, із урахуванням усіх обставин, які мають значення для вірного вирішення порушеного позивачем питання.
З метою забезпечення ефективного судового захисту порушених прав позивача, керуючись статтею 9 КАС України, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022 за №03/1187.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні (абзац 2 частини 4 статті 245 КАС України).
Оцінюючи в сукупності обставини справи, враховуючи вищенаведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради, підлягають до часткового задоволення.
При цьому, слід визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 01.07.2022 за №03/1187, та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022 за №03/1187, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Зважаючи на те, що ОСОБА_1 звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 9, 10 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", та ним не понесені витрати по сплаті судового збору, учасниками справи не подано до суду будь-яких доказів про наявність інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 134, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022 за №03/1187.
Зобов`язати Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 01.07.2022 за №03/1187, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ), АДРЕСА_1 );
відповідач - Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 05431213), вул. Свободи, 307, м. Яремче, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78500.
Суддя Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2022 |
Оприлюднено | 22.11.2022 |
Номер документу | 107414162 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні