ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2022 року м.ЧернігівСправа № 620/5074/22
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клопота С.Л., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 , яка діє від імені, в інтересах ОСОБА_2 до Киселівської сільської об`днаної територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 , яка діє від імені, в інтересах ОСОБА_2 звернулась з позовом до Киселівської сільської об`днаної територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області та просить:
1. Визнати протиправним рішення № 10/VIII-I від 26 серпня 2021 року про скасування рішення 9 сесії 8 скликання від 14 липня 2021 року № 9/ VIII-17 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва».
2. Зобов`язати Киселівську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області на черговому пленарному засіданні повторно розглянути по суті та прийняти мотивоване рішення з питання надання згоди на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею для ведення особистого селянського господарства зі зміною її цільового призначення на «для індивідуального садівництва» площею 0,6500 га (кадастровий номер 7425585700:03:000:4987) на території Вознесенської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач, при прийняті оскаржуваного рішення, не розібрався, не дослідив всі обставини та виніс протиправне рішення.
14.09.2022 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 18.03.2021, ОСОБА_2 набув право власності на земельну ділянку площею 0,6500 га (кадастровий номер 7425585700:03:000:4987), що розташована на території Вознесенської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області з цільовим призначенням - для особистого селянського господарства. Право власності ОСОБА_2 зареєстровано в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, що підтверджується Витягом зі вказаного Реєстру від 18.03.2021.
За замовленням ОСОБА_2 БПП «Позитив» був розроблений Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6500 га для ведення особистого селянського господарства зі зміною її цільового призначення на «для індивідуального садівництва» на території Вознесенської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (далі - проект землеустрою).
Звернувшись до Киселівської сільської ради з заявою про затвердження вказаного Проекту землеустрою, Рішенням Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області № 9/VIII-17 від 14.07.2021 на дев`ятій сесії восьмого скликання прийнято рішення про затвердження ОСОБА_2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її ділового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва площею 0,6500 га кадастровий номер 7425585700:03:000:4987, яка розташована на території Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (далі - Рішення від 14.07.2021).
26 серпня 2022, Киселівською сільською радою Рішенням Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області № 10/VIII-1 на дев`ятій сесії восьмого скликання прийнято рішення про скасування рішення 9 сесії 8 скликання від 14 липня 2021 року № 9/VIII-17 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва» (далі - Рішення від 26.08.2021).
Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
У Протоколі Комісії від 18.08.2021, по питанню № 2 про Скасування рішення 9 сесії 8 скликання від 14 липня 2021 року № 9/VIII-17 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва» зазначено: Після 9 сесії 8 скликання з`явилась інформація, що ця земельна ділянка є паєм, про що свідчить Державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯБ № 928233 виданий 16 січня 2008 року ОСОБА_3 .
З поданих суду доказів вбачається, що земельна ділянка площею 0,6500 га (кадастровий номер 7425585700:03:000:4987), не є паєм, про, що свідчить Лист Міжрайонного управління у Репкінському та Чернігівському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 08.05.2020р. № М 356/0-0212-190/148-20, де повідомлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7425585700:03:000:4987 не є земельною часткою (паєм) та не була раніше розпайована. Даний лист був отриманий з метою перевірки у період розробки Проекту землеустрою БПП «Позитив».
Крім того, Киселівською сільською радою були допущені порушення щодо строку внесення пропозиції до розгляду на черговій сесії, шо передбачені п.6 ст.25 Регламенту Киселівської сільської ради 8 скликання, що затверджені рішенням Киселівської сільської ради від 24.12.2020 № 2/VIII-20, яким передбачено, що про місце і час та порядок денний пленарних засідань чергової сесії доводяться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії.
Також, Киселівською сільською радою не дотримані і приписи п.1 ст. 31 вказаного Регламенту, яким передбачено, що порядок денний чергової сесії Ради скликається з питань, які були подані суб`єктами права внесення пропозицій не пізніше як за 10 робочих днів до дати пленарного засідання Ради.
Відповідно до ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з положеннями ст., ст. 5, 78, 91,154 Земельного кодексу України земельне законодавство базується на принципах невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; забезпечення гарантій прав на землю, тощо.
Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Власники земельних ділянок зобов`язані забезпечувати використання їх за цільовим призначенням.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов`язки чи обмеження.
Згідно з положенням ч. 4 ст. 373, ч. 1 ст. 375 Цивільного кодексу України власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.
Відповідно до ч.І ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.
Частиною 1 ст. 20 ЗК України встановлено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Отже, земельним законодавством чітко встановлено, що за проектами землеустрою, з дотриманням відповідної процедури, здійснюється зміна цільового призначення земельних ділянок.
Відповідно до ч. 5 ст. 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Згідно ч. 2 цієї статті зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Положеннями п. 23 перехідних положень Земельного кодексу України, від 25.10.2001, № 2768-ІІІ визначено, що до внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок у таких випадках приймається щодо:
- земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;
- земельних ділянок приватної власності - сільськими, селищними, міськими радами, на території яких розташована відповідна земельна ділянка.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що передбачає зміну цільового призначення земельної ділянки приватної власності, розробляється без надання дозволу на його розроблення.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що передбачає зміну цільового призначення земельної ділянки, затверджується органом, що приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки.
Так, відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, серед іншого: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначаються Законом України «Про місцеве самоврядування» від 21,05.1997 № 280/97-ВР.
Згідно ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до п.34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Вимогами ч.2 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до наведених правових норм визначається, що без надання згоди Киселівської сільської ради на затвердження ОСОБА_2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва площею 0,6500 га кадастровий номер 7425585700:03:000:4987, яка розташована на території Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, ОСОБА_2 не може у повній мірі реалізовувати своє право володіння та користування земельною ділянкою, власником якої він являється.
Згідно з частиною другою статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Зважаючи на наведене, судом встановлено, що рішення Киселівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області № 10/VIII-I від 26 серпня 2021 року про скасування рішення 9 сесії 8 скликання від 14 липня 2021 року № 9/ VIII-17 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва» є протиправним та підлягає скасуванню.
Від слід зобов`язати Киселівську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області на черговому пленарному засіданні повторно розглянути по суті та прийняти мотивоване рішення з питання надання згоди на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею для ведення особистого селянського господарства зі зміною її цільового призначення на «для індивідуального садівництва» площею 0,6500 га (кадастровий номер 7425585700:03:000:4987) на території Вознесенської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.
Відповідно до 4.2 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України визначено шестимісячний строк звернення до суду за захистом прав свобод та інтересів особи.
Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки відповідачем не доведено правомірності своїх дій, то позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої та третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 77, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 257 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 , яка діє від імені, в інтересах ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ) до Киселівської сільської об`днаної територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області (вул.Молодіжна, буд.10, с.Киселівка, Чернігівський район, Чернігівська область,15530) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним рішення № 10/VIII-I від 26 серпня 2021 року про скасування рішення 9 сесії 8 скликання від 14 липня 2021 року № 9/ VIII-17 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель наданих у власність для ведення особистого селянського господарства в землі для індивідуального садівництва».
Зобов`язати Киселівську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області на черговому пленарному засіданні повторно розглянути по суті та прийняти мотивоване рішення з питання надання згоди на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею для ведення особистого селянського господарства зі зміною її цільового призначення на «для індивідуального садівництва» площею 0,6500 га (кадастровий номер 7425585700:03:000:4987) на території Вознесенської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Киселівської сільської об`днаної територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 992,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 21 листопада 2022 року.
Суддя С.Л. Клопот
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2022 |
Оприлюднено | 23.11.2022 |
Номер документу | 107419277 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні