Категорія №6.11
ПОСТАНОВА
Іменем України
12 серпня 2010 року Справа № 2а-5366/10/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді:
Головуючого судді: Чиркіна С.М.,
при секретарі: Лисенко Є.М.,
за участю:
представника позивача: Бєлікової О.М.(довірені сть від 12.01.2010 № 03-02/8)
представника відповідача: Янченко А.М.(довіреніс ть № 20 від 11.08.2010)
розглянувши у відкритом у судовому засіданні адміні стративну справу за позовом Луганського обласного відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Луганська автотранспортн а компанія» про стягнення ад міністративно - господарсь ких санкцій та пені ,-
ВСТАНОВИВ:
06 липня 2010 року Луганське обласне відділення Фонду соц іального захисту інвалідів ( далі-позивач) звернулося до Л уганського окружного адміні стративного суду з адміністр ативним позовом про стягненн я з Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Луганська а втотранспортна компанія» ( д алі-відповідач) адміністрати вно - господарських санкцій за 2009 рік у розмірі 6660,00 грн. та пе ні за порушення термінів спл ати адміністративно - госпо дарських санкцій за 2009 рік у ро змірі 164,00 грн.
В обґрунтування позову за значено, що в порушення ст.19 За кону України «Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні» від 21.03.1991 №875 - ХІІ у відповідача в 2009 році заміс ть 1 інваліда не працювало жод ного,таким чином, на підприєм стві за одне робоче місце, при значене для працевлаштуванн я інваліда і не зайняте інвал ідом, відповідач до 16.04.2009 року п овинен був самостійно сплати ти адміністративно-господар ські санкції у розмірі 6660,00 грн . Дана сума заборгованості по адміністративно - господар ських санкціях підтверджуєт ься документом, а саме: звітом про зайнятість та працевлаш тування інвалідів за формою №10 - ПІ за 2009 рік. Оскільки зазн ачена сума відповідачем не б ула сплачена, позивач стверд жує, що за ТОВ «Луганська авто транспортна компанія» утвор илась заборгованість у розмі рі 6660,00 грн. Крім цього зазначає , що розмір пені у сумі 164,00 грн. п ідтверджується розрахунком пені на суму заборгованості по сплаті адміністративно-г осподарських санкцій, всього сума заборгованості складає 6824,00 грн. Позивач стверджує, що в порушення закону відповідач не працевлаштував необхідну кількість інвалідів та не сп латив адміністративно - гос подарські санкції, тому підл ягає відповідальності за пор ушення чинного законодавста в.
У зв' язку з чим позивач п росить стягнути з відповідач а адміністративно - господ арську санкцію та пеню на заг альну суму 6824,00 грн.
У судовому засіданні пред ставник позивача підтримав п озовні вимоги у повному обся зі, просив задовольнити позо в.
Представник відповідач а позовні вимоги не визнав, у н аданому запереченні серед ін шого зазначив, що відповідач ем виконано вимоги положення ст.19 Закону про інвалідів та с творено всі необхідні умови для задоволення потреб інвал ідів. Отже відповідач не може нести відповідальність , що в становлена ст.20 ЗУ « Про основ и соціального захисту інвалі дів в Україні», оскільки він н е зобов' язаний забезпечува ти безпосереднє працевлашту вання інвалідів, тому на ньог о не може бути покладена відп овідальність за неналежне ви конання обов' язків по праце влаштуванню інвалідів орган ами, зазначеними у ст.18 Закону .Просив відмовити у задоволе ні позову у повному обсязі.
Заслухавши пояснення сто рін, перевіривши матеріали с прави, розглянувши справу в м ежах заявлених позовних вимо г і наданих сторонами доказі в, оцінивши докази відповідн о до вимог ст.69-72 КАС України, су д прийшов до наступного.
Судом були застосовані з аходи по витребуванню у стор ін додаткових доказів.
Сторони вважали за необх ідне розглянути справу на пі дставі наявних доказів.
Фонд соціального захист у інвалідів відповідно до п.1 П оложення про Фонд соціальног о захисту інвалідів, затверд женого Постановою Кабінету М іністрів України №1434 від 26.09.2002 (і з наступними змінами і допов неннями) є урядовим органом д ержавного управління, який д іє у складі Мінпраці та підпо рядковується йому.
Згідно п.3, п.4 зазначеного П оложення Фонд соціального за хисту інвалідів відповідно д о покладених на нього завдан ь здійснює контроль за викон анням підприємствами нормат иву робочих місць для працев лаштування інвалідів та спла тою ними адміністративно-гос подарських санкцій і пені, а т акож відповідно до п.п.3 п.5 Поло ження має право проводити пе ревірку підприємств щодо реє страції, подання ними звітів про зайнятість та працевлаш тування інвалідів, виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплати адміністративно-г осподарських санкцій і пені, цільового використання нада них Фондом коштів.
Луганське обласне відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів відповідно до п . 9 зазначеного Положення є тер иторіальним органом Фонду со ціального захисту інвалідів , і діє на підставі Положення п ро Луганське відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів.
Відповідач - Товариств о з обмеженою відповідальніс тю «Луганська автотранспорт на компанія», і.к. 33923157, зареєстр оване виконавчим комітетом Л уганської міської ради 20.12.2005 ро ку за № 1 382 102 0000 007165.
Відповідач зареєстрова ний в якості юридичної особи , яка використовує найману пр ацю, та має зобов' язання пер ед Фондом по забезпеченню пр ацевлаштування інвалідів у р ахунок нормативів робочих мі сць.
Відповідно до ст.7 Закону «Про основи соціальної захищ еності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 № 875-ХІІ ( далі - ЗУ № 875) за конодавство про соціальну за хищеність інвалідів в Україн і складається з цього Закону та інших актів законодавств а, що видаються відповідно до нього.
Підприємства, установи , організації, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, зобов'язані виділяти та с творювати робочі місця для п рацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робоч і місця, створювати для них ум ови праці з урахуванням інди відуальних програм реабіліт ації і забезпечувати інші со ціально-економічні гарантії , передбачені чинним законод авством, надавати державній службі зайнятості інформаці ю, необхідну для організації працевлаштування інвалідів , і звітувати Фонду соціально го захисту інвалідів про зай нятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни (частина 3 статті 18 Зако ну № 875-ХІІ).
Статтею 19 Закону № 875-ХІІ, встановлено, що для підприєм ств (об'єд нань), установ і орга нізацій незалежно від форми власності і господарювання в становлюється норматив робо чих місць для забезпечення п рацевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від середньооблікової чисел ьності працюючих, а якщо прац ює від 8 до 25 чоловік, - у кільк ості одного робочого місця.
Відповідно до ст. 20 Закон у України № 875-ХІІ від 21.03.1991 р. підп риємства, установи, організа ції, у тому числі підприємств а, організації громадських о рганізацій інвалідів, фізичн і особи, які використовують н айману працю, де середньообл ікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установ лено нормативом, передбачени м статтею 19 цього Закону, щоро ку сплачують відповідним від діленням Фонду соціального з ахисту інвалідів адміністра тивно-господарські санкції, сума яких визначається в роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві, установі, орган ізації, у тому числі підприєм стві, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичної особи, яка використову є найману працю, за кожне робо че місце, призначене для прац евлаштування інваліда і не з айняте інвалідом. Для підпри ємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, орга нізацій громадських організ ацій інвалідів, фізичних осі б, на яких працює від 8 до 15 осіб , розмір адміністративно-гос подарських санкцій за робоче місце, призначене для працев лаштування інваліда і не зай няте інвалідом, визначається в розмірі половини середньо ї річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у том у числі підприємстві, органі зації громадських організац ій інвалідів, у фізичної особ и, яка використовує найману п рацю. Положення цієї частини не поширюється на підприємс тва, установи і організації, щ о повністю утримуються за ра хунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Судом встановлено, що зг ідно звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2009 рік (а.с. 8), складеного відп овідачем, середньооблікова ч исельність штатних працівни ків облікового складу станов ила 15 працівників (код рядка 01), кількість інвалідів - штатни х працівників, які повинні пр ацювати на робочих місцях, ст ворених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні» стано вить -1 особа (код рядка 02), не пра цювало жодного працівника, я кому відповідно до законодав ства встановлена інвалідніс ть( код рядка 03).
Зазначені факти сторон ами не оспорювались.
Згідно розрахунку позива ча адміністративно-господар ські санкції відповідача за невиконання нормативу робоч их місць, призначених для пра цевлаштування інвалідів у 2009 році нараховані у розмірі 6660,0 0 грн. (а.с.7).
Сума адміністративно-го сподарських санкцій у встан овлений ст. 20 Закону № 875-ХII строк (до 15 квітня року, наступного з а роком, в якому відбулося пор ушення нормативу) сплачена н е була, у зв' язку з чим відпо відачу була нарахована пеня за порушення строків сплати адміністративно - господарсь ких санкцій відповідно до ст . 20 цього Закон і п. 4 Порядку спл ати підприємствами, установа ми, організаціями та фізични ми особами, що використовуют ь найману працю, суми адмініс тративно-господарських санк цій та пені за невиконання но рмативу робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів (за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 31.0 1.2007 р. № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону») з 120 відсотків річ них облікової ставки Націона льного банку України за кожн ий календарний день простроч ення.
Згідно наданих позиваче м розрахунків (а.с.7), сума пені, яку має сплатити відповідач, становить 164,00 грн.
Заявлені позивачем до стя гнення суми за своєю природо ю є адміністративно - госпо дарськими санкціями, відтак на них розповсюджуються зага льні засади відповідальност і учасників господарських ві дносин, визначені у статтях 216 -218,238,241 Господарського кодексу У країни.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 Госп одарського кодексу України п ідставою господарсько-право вої відповідальності учасни ка господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Частиною 2-ю наведеної ста тті передбачено, що учасник г осподарських відносин відпо відає, з окрема за порушення п равил здійснення господарсь кої діяльності, якщо не довед е, що ним вжито усіх залежних в ід нього заходів для недопущ ення господарського правопо рушення.
За змістом ч. 3 ст. 19 Закону № 875-XII підприємства, установи, о рганізації, у тому числі підп риємства, організації громад ських організацій інвалідів , фізичні особи, які використо вують найману працю, самості йно здійснюють працевлаштув ання інвалідів у рахунок нор мативів робочих місць, виход ячи з вимог статті 18 цього Зак ону.
Згідно ч. 3 ст. 18-1 Закону № 875-Х ІІ державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.
Згідно ч. 1 ст. 18 вищевказан ого Закону забезпечення прав інвалідів на працевлаштуван ня та оплачувану роботу, у том у числі з умовою про виконанн я роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього з вернення до підприємств, уст анов, організацій чи до держа вної служби зайнятості.
Аналіз зазначених полож ень Закону України № 875 дає під стави для висновку про те, що о бов' язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжуєть ся його обов' язком підбират и і працевлаштовувати інвалі дів на створені робочі місця .
Про наявність вакансій дл я працевлаштування інваліді в роботодавці повідомляють т ериторіальні відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів згідно з наказом Мініст ерства праці та соціальної п олітики України «Про затверд ження форми звітності № 10-ПІ (р ічна) «Звіт про зайнятість і п рацевлаштування інвалідів» та Інструкцію щодо заповнен ня форми звітності № 10-ПІ (річн а) «Звіт про зайнятість і прац евлаштування інвалідів» від 10.02.2007 р. № 42 щороку до 1 березня, на ступного після звітного пері оду, подається або надсилаєт ься рекомендованим листом за місцем їх державної реєстра ції відділенню Фонду.
У встановленому порядку , 11 лютого 2010 року, відповідачем був поданий до позивача звіт про зайнятість та працевлаш тування інвалідів за 2009 рік Фо рми № 10-ПІ (а.с.8).
Водночас, про наявність ва кантних місць роботодавці по винні повідомляти центри зай нятості, направляючи звітніс ть у формі № 3-ПН згідно з наказ ом Міністерства праці та соц іальної політики України від 19.12.2005 р. № 420.
Згідно листа Луганського міського центру зайнятості ( а.с.5-6) ТОВ «Луганська автотран спортна компанія» надавало з віти про вакансії у 2009 році.
Так, відповідачем до місь кого центру зайнятості надав алися звіти про наявність ва кансій на підприємстві: 05.01.2009, 26 .01.2009, 27.04.2009, 27.07.2009, 26.10.2009, 25.12.2009, з їх характе ристиками та вимогами претен дентів на ці вакансії, як це пе редбачено Формою № 3-ПН, що сві дчить про бажання забезпечит и робочими місцями інвалідів .
Отже, відповідач вживав п ередбачені чинним законодав ством заходи по забезпеченню працевлаштування інвалідів .
В зв' язку з вищезазначе ним на відповідача не може бу ти покладена відповідальніс ть за не направлення уповнов аженими органами необхідної кількості інвалідів для пра цевлаштування й відсутність інвалідів, які бажають праце влаштуватися.
Адміністративно-господа рські санкції за незайняті інвалідами робочі місця не є податком, збором (обов' язк овим платежем), обов' язкова сплата яких передбачена Кон ституцією України та Законом України від 25 червня 1991 року № 12 51-XII “Про систему оподаткуванн я ”, а є заходом впливу до прав опорушника у сфері господарю вання у зв' язку зі скоєнням правопорушення.
Склад правопорушення, я кий є підставою для стягненн я адміністративно-господарс ьких санкцій, в межах спірних правовідносин представнико м позивача не доведений.
Стосовно вимог про стяг нення пені у розмірі 164,00 грн., су д приходить до висновку, про ї х безпідставність у зв' язку з відсутністю об' єкту обчи слення пені та передчасніст ь її пред' явлення.
Враховуючи вищевикладен е, суд вважає позовні вимоги п озивача про стягнення з відп овідача адміністративно - господарських санкцій за 2009 р ік у розмірі 6660,00 грн. та пені за порушення термінів сплати ад міністративно - господарсь ких санкцій за 2009 рік у розмірі 164,00 грн. не обґрунтованими і не підлягаючими задоволенню.
При прийнятті рішення с уд керується нормами матеріа льного права, які діяли на мом ент винекнення правовідноси н та розгляду справи по суті.
Сторонам роз' яснені вимоги статей 69-75 КАСУ та наслі дки їх невиконання.
Питання по судових вит ратах не вирішується, оскіль ки позивач звільнений від їх сплати у встановленому поря дку, а ст. 94 Кодексу адміністра тивного судочинства України не передбачено їх стягнення у даних випадках.
На підставі викладеного , керуючись ст.ст.17, 18, 19, 20 Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні» ст.ст.2, 17, 18, 87, 94, 158-163, 167 КАС Укр аїни суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволені позовни х вимог Луганського обласно го відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів до Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Луганська автотра нспортна компанія» про стяг нення адміністративно - гос подарських санкцій за 2009 рік у розмірі 6660,00 грн. та пені за пору шення термінів сплати адміні стративно - господарських с анкцій за 2009 рік у розмірі 164,00 гр н. відмовити за необґрунтова ністю
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодекс ом адміністративного судочи нства України, якщо таку скар гу не було подано.
Постанова суду може бу ти оскаржена до Донецького а пеляційного адміністративн ого суду. Апеляційна скарга н а постанову суду першої інст анції подається протягом дес яти днів з дня її проголошенн я. У разі застосування судом ч астини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття по станови у письмовому провадж енні апеляційна скарга подає ться протягом десяти днів з д ня отримання копії постанови . Апеляційна скарга подаєтьс я до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції.
Суддя Чиркін С.М.
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2010 |
Оприлюднено | 17.08.2010 |
Номер документу | 10745476 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Чиркін С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні