Рішення
від 21.11.2022 по справі 910/9197/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

21.11.2022справа №910/9197/22

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження

справу № 910/9197/22

за позовом акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815)

до товариства з обмеженою відповідальністю «Гіфен Лайн» (вул. Конєва Маршала, буд. 10/1, м. Київ, 03191; ідентифікаційний код 43817305)

про стягнення 212 278,56 грн,

без виклику представників сторін.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий виклад позовних вимог

Акціонерне товариство «Українська залізниця» (далі - Залізниця) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Гіфен Лайн» (далі - Товариство) 203 674,80 грн плати за користування вагонами та 8 603,76 грн збору за збереження вантажу, а всього 212 278,56 грн.

Позов мотивовано тим, що:

- Залізницею і публічним акціонерним товариством «Запорізький олійноекстракційний завод» (далі - Завод) укладено договір від 12.05.2017 №ПР/ДН-3-17-254/НЮдч-71 (далі - Договір 1) про експлуатацію залізничної під`їзної колії Заводу при станції Передатна філії «Придніпровська залізниця» Залізниці;

- у відповідності до пункту 6 розділу 56 Інструкції з ведення станційної комерційної звітності, затвердженої наказом Залізниці від 04.06.2003р №147-Ц, власником під`їзної колії Заводу та Товариством укладено письмову угоду №4635/22-0004, яка погоджена Залізницею, дата початку дії 29.12.2021 (далі - Угода), відповідно до якої власник під`їзної колії надає залізничну під`їзну колію для подавання (забирання) та навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовідправнику (вантажоодержувачу); вантажовідправник (вантажоодержувач) здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їзній колії власника колії; стягнення платежів (за подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, плату за користування вагонами) здійснюється з Товариства;

- взаємовідносини Залізниці і Товариства щодо організації перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються договором від 31.03.2021 №40-43817305/2021-0001 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - Договір 2), а саме організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або у вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги;

- в порядку, встановленому Договором 2, Залізницею на станцію призначення Передатна на адресу Товариства прибували порожні власні вагони;

- по прибуттю на станцію призначення Передатна відповідно до пункту 5 Договору 1 вантажовласника було повідомлено про прибуття на його адресу вантажу «вагони на своїх осях»;

- у зв`язку із зайнятістю вантажного фронту під`їзної колії вагони були затримані на станції Передатна до моменту подачі під вантажні операції з вини клієнта з причин очікування звільнення вантажного фронту, що підтверджується актами загальної форми;

- за час затримки вагонів на коліях станції станцією призначення на підставі актів загальної форми ГУ-23 була нарахована плата за користування вагонами за відомостями плати за користування вагонами ф. ГУ-46 №15039003, №15039004, №17039005, №18039006, №21039001, №21039002, №21039007, №21039008, №25079010 у сумі 203 674,80 грн, збір за зберігання вантажу за накопичувальними картками ф. ФДУ-92 №18039001, №19039002, №21039003 у сумі 8 603,76 грн, а всього 212 278,56 грн, з урахуванням ПДВ;

- відомості плати за користування вагонами та накопичувальні картки підписані відповідачем із зауваженнями: «у зв`язку форс-мажорними обставинами непереборної сили відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №164/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» що підтверджується листом ТПП».

2. Процесуальні дії у справі

Ухвалою господарського суду міста Києва від 21.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; зобов`язано:

- позивача протягом п`яти днів:

Ч з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду оригінали всіх документів, доданих до позовної заяви, що стосуються предмету спору (для огляду);

Ч з дня отримання від відповідача відзиву на позовну заяву подати до суду відповідь на відзив в порядку статті 166 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання вказаних документів відповідачу;

- відповідача протягом:

Ч п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду: відзив на позов в порядку статті 165 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання відзиву і доданих до нього документів позивачу; документи, що підтверджують повноваження представників (накази, довіреності, тощо), - оригінали для огляду, належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи;

Ч п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив подати до суду заперечення на відповідь на відзив в порядку статті 167 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання зазначених документів позивачу.

Вказану ухвалу було надіслано відповідачу на адресу, зазначену у позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що підтверджується відміткою канцелярії суду на звороті такої ухвали.

За інформацією з офіційного сайту акціонерного товариства «Укрпошта» відділенням поштового зв`язку за поштовим відправленням з штрихкодовим ідентифікатором №0105492835184 внесено інформацію 11.10.2022 «Відправлення не вручене під час доставки: інші причини», а 07.11.2022 «Повернення за зворотною адресою: Адресат відсутній за вказаною адресою».

Пунктом 5 частини шостої статті 242 ГПК України передбачено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Крім того, судом враховано, що у відповідності до частини другої статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання. Судові рішення також можуть публікуватися в друкованих виданнях із додержанням вимог цього Закону.

- це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень (частина друга статті 3 Закону України «Про доступ до судових рішень»).

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про доступ до судових рішень» судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.

З огляду на викладене відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитися з ухвалою суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень та подати у встановлені ГПК України строки відзив на позовну заяву.

ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

12.05.2017 Залізницею і Заводом було укладено Договір 1 про експлуатацію залізничної під`їзної колії Заводу при станції Передатна філії «Придніпровська залізниця».

Відповідності до пункту 6 розділу 56 Інструкції з ведення станційної комерційної звітності, затвердженої наказом Залізниці від 04.06.2003 №147-Ц, власником під`їзної колії Заводом і Товариством укладено Угоду, погоджену Залізницею (дата початку дії - 29.12.2021; термін дії Угоди - 31.12.2022), за умовами якої:

- користувач/власник під`їзної колії надає залізничну під`їзну колію для подавання (забирання) та навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовідправнику/вантажоодержувачу; вантажовідправник/вантажоодержувач здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їзній колії користувача/власника колії (пункт 1 Угоди);

- на вантажовідправника/вантажоодержувача розповсюджуються умови за відстанями для нарахування збору за подачу та забирання вагонів, термінам виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на вантажних фронтах користувача/власника колії, регламентованих договором про подачу та забирання вагонів/експлуатацію колії, укладеним користувачем/власником колії та Залізницею; у разі невиконання вантажовідправником/вантажоодержувачем умов договору про подачу та забирання вагонів/експлуатацію колії, укладеного користувачем/власником колії та Залізницею, чи змісту Угоди Залізниця вправі в односторонньому порядку припинити дію Угоди (пункт 3 Угоди);

- стягнення платежів з платників за послуги виконуються згідно з наведеною у даному пункті Угоди таблицею; факт користування вагонами і надання послуг з подачі, забирання вагонів і маневрової роботи підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною карткою форми ФДУ-92; при сплаті за надані послуги четвертої сторони до Угоди додається лист-згода іншої сторони на сплату послуг, оформлений на фірмовому бланку із зазначенням переліку послуг (пункт 4 Угоди);

- за Угодою вантажовідправник/вантажоодержувач виконує роботу тільки із вказаними вантажами: навантаження - лузга соняшникова гранульована; грот соняшниковий (пункт 7 Угоди).

Так, взаємовідносини Залізниці з Товариством, згідно з пунктом 3 Угоди, щодо організації перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються Договором 2, за умовами якого:

- предметом Договору 2 є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги; у розумінні Договору 2 користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою (пункт 1.1 Договору 2);

- надання послуг за Договором 2 може підтверджуватися одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами (пункт 1.4 Договору 2);

- обов`язки замовника:

Ч надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів (далі - Система планування перевезень) з проставленням ознаки, що містить умови надання послуг за наявності (підпункт 2.1.1 пункту 2.1 Договору 2);

Ч сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за Договором 2 з сум внесеної передоплати за кодом платника; самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору 2, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника (підпункт 2.1.4 пункту 2.1 Договору 2);

Ч відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема, з таких причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини; оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передплати за кодом платника (підпункт 2.1.5 пункту 2.1 Договору 2);

- перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору 2 та Збірнику тарифів (підпункт 2.3.2 пункту 2.3 Договору 2);

- розрахунки за Договором 2 здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» Залізниці (пункт 4.1 Договору 2);

- строк позовної давності за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за Договором 2, становить один рік (пункт 7.3 Договору 2).

На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644.

Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

В порядку, встановленому умовами Договору 2, Залізницею на станцію призначення Передатна на адресу Товариства прибували порожні власні вагони №21541586, №24478760, №24478851, №24479073, №52419389, №21525779, №52142627, №52531357, №52542776, №52551348, №21557236, №52542818, №24478588, №24478661, №24479065, №24479172, №24210304, №24383861, №23625825, №52548161, №52416856, №21555388, №21563317, №52426152, №21538475, №21563077, №52414984, №24033862, №24057275, №24096828, №24134058, №24210262, №24210502, №24383788, №24383804, №24383879, №24478869, №24479040, №24479214 за перевізними документами №42255380, №00423, №00424, №00426, №00425, №00679, №00421, №00422, №00432, №00787, №42304402, №42255406, №42304410, №00784, №00783, №00781, №00782, №00496, №01036, №00941, №01099, №00593, №00594, №01092, №01140, №01098, №01142, №01141, №01138, №01091, №07057, №01147, №01139, №01097, №01148, №01118, №01035, №00592, №42255398.

По прибуттю на станцію призначення Передатна, у відповідності до пункту 5 Договору 1 вантажовласника було повідомлено про прибуття на його адресу вантажу «вагони на своїх осях».

У зв`язку з зайнятістю вантажного фронту під`їзної колії вагони були затримані на станції Передатна до моменту подачі під вантажні операції з вини клієнта з причин очікування звільнення вантажного фронту, що підтверджується актами загальної форми, складеними згідно з пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 (далі - Правила №113), а саме №ГУ-23 на початок затримки/на кінець затримки:

- від 23.02.2022 №773 - від 27.02.2022 №797 і від 16.03.2022 №852; від 24.02.2022 №791 - від 18.03.2022 №866;

- від 26.02.2022 №795 - від 16.03.2022 №854 і від 18.03.2022 №865; від 27.02.2022 №798 - від 16.03.2022 №853 і від 18.03.2022 №864;

- від 28.02.2022 №806 - від 16.03.2022 №855, від 16.03.2022 №856 і від 18.03.2022 №863; від 04.03.2022 №814 - від 18.03.2022 №862; від 12.03.2022 №836 - від 18.03.2022 №861;

- від 14.03.2022 №846 - від 18.03.2022 №867; від 17.03.2022 №857 - від 19.03.2022 №872; від 18.03.2022 №858 - від 18.03.2022 №869 і від 19.03.2022 №873.

За вказаними актами загальної форми засвідчення обставин підтверджено обома сторонами, як представниками Залізниці, так і представником Товариства, а даний час затримки вагонів за станційними коліями було враховано в подальшому при нарахуванні плати за користування вагонами, збору за зберігання вантажу.

За час затримки вагонів на коліях станції, станцією призначення на підставі актів загальної форми ГУ-23, була нарахована плата за користування вагонами за відомостями плати за користування вагонами ф. ГУ-46 №15039003, №15039004, №17039005, №18039006, №21039001, №21039002, №21039007, №21039008, №25079010 у загальній сумі 203 674,80 грн, збір за зберігання вантажу за накопичувальними картками ф. ФДУ-92 №18039001, №19039002, №21039003 у загальній сумі 8 603,76 грн, а всього 212 278,56 грн з урахуванням ПДВ.

Відомості плати за користування вагонами та накопичувальні картки підписані відповідачем із зауваженнями «не приймається до сплати нарахована сума у зв`язку з форс-мажорними обставинами відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» і «не приймається до сплати нарахована сума у зв`язку з форс-мажорними обставинами відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» що підтверджені листом ТПП».

Відмова відповідача здійснити оплату зазначених сум стала підставою для звернення до суду за захистом порушених прав, так як відсутні підстави для звільнення замовника послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів від обов`язків вносити плату за користування вантажними вагонами та зборів під час воєнного стану в Україні.

Так, пунктом 6.2 Договору 2 передбачено, що сторона, що не може виконувати зобов`язання за Договором 2 унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з моменту їх виникнення, повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів.

На офіційному сайті Торгово-промисловою палатою України (далі - ТПП України) розміщено таку інформацію:

- ТПП України враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили);

- з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили); наведене надасть можливість за необхідністю роздруковувати відповідне підтвердження всім, кого це стосується;

- даний лист, особа, яка порушує свої зобов`язання, у зв`язку із обставинами пов`язаними із військовою агресією російської федерації проти України, в період дії введеного воєнного стану, має право долучати до свого повідомлення про форс-мажорні обставини, які унеможливили виконання зобов`язань за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів у встановлений термін для можливості обґрунтованого перенесення строків виконання зобов`язань та вирішення спірних питань мирним шляхом;

- при цьому, у разі необхідності, сторона, яка порушила свої зобов`язання в період дії форс-мажорних обставин, також має право звертатися до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП за отриманням відповідного сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) дотримуючись порядку встановленого Регламентом https://ucci.org.ua/dokumienti-dlia-zavantazhiennia за кожним зобов`язанням окремо.

Разом з тим, Товариством не було повідомлено Залізницю про неможливість виконанням ним зобов`язань за Договором 2, натомість у всіх підписаних накопичувальних картках зазначено, що нарахована сума не приймається до сплати у зв`язку з фор-мажорними обставинами.

Тобто, фактично Товариством не дотримано порядку, передбаченого Договором 2, щодо повідомлення Залізниці про неможливість виконання умов Договору 2, а тому відмова відповідача від оплати є неправомірною.

Слід зазначити, що Товариством не подано суду ні пояснень, ані доказів, які б спростовували встановлені судом обставини.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Згідно з положеннями частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Частинами першою і другою статті 8 Закону України «Про залізничний транспорт» передбачено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень.

Умови та порядок організації перевезень, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Відповідно до статті 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 (далі - Статут ), Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Згідно з абзацом першим статті 3 Статуту дія останнього поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (далі - залізничні під`їзні колії).

Статтею 64 Статуту передбачено, що до залізничних під`їзних колій належать колії, що з`єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і які належать підприємствам, підприємцям, організаціям та установам незалежно від форм власності, а також громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності (далі - підприємство).

Під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.

Відповідно до статті 71 Статуту взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором.

Подача і забирання вагонів, а також маневрова робота на залізничних коліях, що належать підприємствам, здійснюються їх локомотивами.

Якщо підприємство не має свого локомотива, подача і забирання вагонів та маневрова робота провадяться локомотивом залізниці за плату згідно з тарифом.

Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Експлуатація залізничних під`їзних колій, які мають свої локомотиви, повинна здійснюватися на основі єдиного технологічного процесу роботи під`їзної колії і станції примикання.

Згідно з реченням першим абзацу першого статті 42 Статуту Залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня.

Статтею 46 Статуту передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Відповідно до абзаців першого і другого статті 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Згідно з реченням першим абзацу першого пункту 3 Правил №113 облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).

Абзацами першим і тертім пункту 4 Правил №113 передбачено, що відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відповідно до абзацу другого пункту 6 Правил №113 усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

Згідно з пунктом 8 Правил №113 у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Абзацами першим і другим пункту 12 Правил №113 передбачено, що загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника.

Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Відповідно до абзацу першого пункту 8 Правил зберігання вантажів (статті 12, 46 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Розміри плати за користування вагонами, зберігання вантажів та інші додаткові операції встановлені Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317.

ВИСНОВКИ

Отже, з огляду на ухилення відповідача від сплати плати за користування вагонами у сумі 203 674,80 грн та збору за збереження вантажу у сумі 8 603,76 грн, а всього 212 278,56 грн, враховуючи, що обставини затримки вагонів за станційними коліями засвідчені обома сторонами шляхом підписання актів загальної форми, позовні вимоги Залізниці є обґрунтованими, підтвердженими документально, а тому підлягають задоволенню.

За приписами статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) до товариства з обмеженою відповідальністю «Гіфен Лайн» (вул. Конєва Маршала, буд. 10/1, м. Київ, 03191; ідентифікаційний код 43817305) про стягнення 212 278,56 грн задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Гіфен Лайн» (вул. Конєва Маршала, буд. 10/1, м. Київ, 03191; ідентифікаційний код 43817305) на користь акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) 203 674 (двісті три тисячі шістсот сімдесят чотири) грн 80 коп. плати за користування вагонами, 8 603 (вісім тисяч шістсот три) грн 76 коп. збору за збереження вантажу і 3 184 (три тисячі сто вісімдесят чотири) грн 18 коп. судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22.11.2022.

Суддя Оксана Марченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.11.2022
Оприлюднено24.11.2022
Номер документу107459810
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —910/9197/22

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 27.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Рішення від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 20.09.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні