ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2022 рокуЛьвівСправа № 260/5326/21 пров. № А/857/12077/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Носа С. П.,
суддів Кухтея Р. В., Шевчук С. М.;
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 липня 2022 року у справі №260/5326/21 (головуючий суддя Іванчулинець Д. В., м. Ужгород) за позовом ОСОБА_1 до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання рішення протиправним в частині та його скасування в частині, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
12 жовтня 2021 року Закарпатським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву ОСОБА_1 до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання протиправним та скасування пункту 1 рішення відповідача дев`ятої сесії восьмого скликання від 16 вересня 2021 року №672-ІХ-VIII і додатку до нього про відмову позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер - 2124884800:10:018:0052) загальною площею 0,1101 га. для індивідуального садівництва розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня»; зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки у приватну власність для індивідуального садівництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної форми власності розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня» загальною площею 0,1101 га.
В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,1101 га. для індивідуального садівництва на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочище «Лишарня». Однак, Оноківська сільська рада тричі відмовляла у затвердженні проекту землеустрою. Третя відмова аргументована невідповідністю проекту землеустрою містобудівній документації та відсутністю погодження архітектури. ОСОБА_1 вважає таку відмову протиправною, адже незрозуміло вимогам яких законів не відповідає місце розташування спірної земельної ділянки. Щодо погодження проекту землеустрою з відділом архітектури, то таке необхідне лише якщо на земельній ділянці розташований об`єкт будівництва.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 липня 2022 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області дев`ятої сесії восьмого скликання (першого засідання) від 16 вересня 2021 року № 672-ІХ-VIII і додаток до нього про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер згідно відомостей державного земельного кадастру - 2124884800:10:018:0052) загальною площею 0,1101 га., для індивідуального садівництва розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня». Зобов`язано Оноківську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 вересня 2021 року про затвердження проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки (кадастровий номер згідно відомостей державного земельного кадастру - 2124884800:10:018:0052) у приватну власність для індивідуального садівництва (код цільового призначення, згідно класифікації видів цільового призначення земель - секція А код: 01.05) за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної форми власності розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня» загальною площею 0,1101 га., з урахуванням висновків суду. Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області понесені судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 908 грн. У задоволенні решти частини позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідачем Оноківською сільською радою Ужгородського району Закарпатської області, подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення суду, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що Оноківська сільська рада Ужгородського району Закарпатської області правомірно відмовила ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою. Так, через спірну земельну ділянку проходить дорога загального користування. Крім того, на даній земельній ділянці розташована нежитлова забудова. Також апелянт вказує, що п.1 рішення Оноківської сільської ради дев`ятої сесії восьмого скликання від 16 вересня 2021 року №672-ІХ-VIII, скасований рішенням суду першої інстанції, стосується не лише позивача а ще 5 громадян.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку письмового провадження, суд апеляційної інстанції в порядку ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а оскаржуване рішення скасувати з таких підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,1101 га. для індивідуального садівництва на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області урочище «Лишарня». Також здійснено реєстрацію вказаної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 2124884800:10:018:0052 (а.с. 20).
ОСОБА_1 звернулась до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо вказаної земельної ділянки, однак отримала відмову, оформлену випискою з рішення № 98 від 14 липня 2020 року (а.с. 21).
У відповідь на повторну заяву щодо затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 22 червня 2021 року отримала через центр надання адміністративних послуг Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області витяг з рішення «Про відмову у затвердження проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для індивідуального садівництва». Згідно пункту І рішення шостої сесії восьмого скликання Оноківської сільської ради від 17 червня 2021 року № 453-VI-VIIІ ОСОБА_1 відмовлено у затверджені проекту землеустрою у зв`язку з невідповідністю місця розташування земельних ділянок вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генпланів населених пунктів та іншої містобудівної документації згідно додатка (а.с. 19).
07 вересня 2021 року Закарпатським окружним адміністративним судом в адміністративній справі за № 260/2659/21 постановлено рішення, відповідно до якого визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області шостої сесії восьмого скликання від 17 червня 2021 року № 453-VІ-VІІІ про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки загальною площею 0,1101 га., для індивідуального садівництва розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня». Зобов`язано Оноківську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20.05.2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки загальною площею 0,1101 га., для індивідуального садівництва розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня», з урахуванням висновків суду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2022 року рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
У відповідь на повторну заяву щодо затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 04 жовтня 2021 року отримала витяг з рішення дев`ятої сесії восьмого скликання (першого засідання) Оноківської сільської ради від 16 вересня 2021 року № 672-IX-VIII «Про відмову у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального садівництва» з додатком. Відмова мотивована невідповідністю вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації згідно додатка (а.с. 22).
Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції не погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до статті 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з частиною десятою статті 118 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме: 1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; 2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); 3) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі; 4) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Встановлено, що ОСОБА_1 було отримано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,12 га. для індивідуального садівництва, яка розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту, а також виготовлено проект землеустрою та здійснено державну реєстрацію зазначеної вище земельної ділянки та присвоєно їй кадастровий номер 2124884800:10:018:0052.
Однак, як встановлено із викопіювання з детального плану с. Оноківці ур. «Лишарня», ур. «Тормаші», ур. «Учасників АТО», ур. «Оріховське озеро», ур. «За річкою», ур. «За трасою», ур. «За постом ДАІ», затвердженого рішенням Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 02.06.2017 № 397, через земельну ділянку, яку позивач має намір отримати у власність, проходить грунтова дорога, а також на ній розміщена нежитлова будівля.
В силу вимог статті 35 Земельного кодексу України земельні ділянки для садівництва, зайняті дорогами, належать до земель загального користування та можуть бути передані у власність виключно садівницькому товариству за клопотанням вищого органу управління товариства.
З огляду на викладене, а також те, що Оноківською сільською радою надано суду належні та допустимі докази в підтвердження обґрунтованості оскаржуваного рішення щодо ОСОБА_1 , апеляційний суд приходить до висновку про правомірність відмови позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,1101 га. для індивідуального садівництва, яка розташована на території Оноківської сільської ради, що свідчить про безпідставність позовних вимог ОСОБА_1 .
За наведених обставин, судом першої інстанції допущено неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 241, 250, 308, 311, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області задовольнити.
Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 липня 2022 року у справі №260/5326/21 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання рішення протиправним в частині та його скасування в частині, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей С. М. Шевчук
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2022 |
Оприлюднено | 28.11.2022 |
Номер документу | 107489273 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні