ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"16" листопада 2022 р. Cправа № 902/283/22
Господарський суд Вінницької області у складі судді Маслія І.В., при секретарі судового засідання Глобі А.С.,
За участю представників сторін:
прокурор Ярмощук В.П., службове посвідчення № 057999 від 12.11.2020;
позивача Римський М.В., виписка з ЄДРЮОФОП та ГФ;
відповідача Путілін Є.В., ордер серії АВ №1040321 від 12.08.2022,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду матеріали справи
за позовом: Керівника Немирівської окружної прокуратури (вул. Шевченка, 23, м. Немирів, Вінницька область, 22800) в інтересах держави в особі:
Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027)
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Став Гамалія" (провулок Цегельний, 12А, м. Вінниця, 21000)
про стягнення 235999,24 грн. шкоди
ВСТАНОВИВ:
Керівник Немирівської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Став Гамалія" про стягнення матеріальної шкоди, завданої правопорушенням земельного законодавства в сумі 235 999,24 грн.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.04.2022 дану справу передано на розгляд судді Маслію І.В.
Ухвалою від 03.05.2022 суд постановив позовну заяву Керівника Немирівської окружної прокуратури №02.54/1-972вих-22 від 25.04.2022 залишити без руху та встановити строк для усунення недоліків позовної заяви: 10 днів з дня отримання даної ухвали.
16.05.2022 до суду надійшла заява Керівника Немирівської окружної прокуратури №54/1-1179вих-22 від 12.05.2022, разом з якою надано платіжне доручення №652 від 10.05.2022 про сплату судового збору у розмірі 1058,99 грн.
Ухвалою суду від 17.05.2022 відкрито провадження у справі № 902/283/22 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами (без проведення судового засідання), встановлено сторонам строки для подання відзиву, відповіді на відзив, заперечень щодо відповіді на відзив та клопотання про розгляд справи у порядку загального позовного провадження.
27.05.2022 до суду від Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області надійшли пояснення на позовну заяву.
15.06.2022 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву та клопотання про залишення позовної заяви без розгляду згідно п. 2 ст. 226 ГПК України.
30.06.2022 до суду від Керівник Немирівської окружної прокуратури надійшли заперечення проти клопотання про залишення позову без розгляду та відповідь на відзив.
Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, позовну заяву, пояснення на позовну заяву, відзив на позовну заяву, клопотання про залишення позову без розгляду, заперечення на клопотання та відповідь на відзив, здійснивши аналіз предмета та підстав позову, дійшов висновку про суперечність доводів сторін. Відтак, з метою повного та всестороннього з`ясування обставин справи, зібрання та оцінки відповідних доказів, суд ухвалою від 04.07.2022 здійснив перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження з продовженням строку підготовчого провадження на 30 днів та призначенням підготовчого засідання на 15.08.2022.
15.08.2022 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення та від позивача клопотання про долучення доказів.
На визначену судом дату в судове засідання 15.08.2022 з`явились усі учасники процесу. За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання на 07.09.2022.
06.09.2022 до суду від прокуратури надійшли заперечення на додаткові пояснення відповідача.
На визначену судом дату в судове засідання 07.09.2022 з`явились усі учасники процесу. За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті на 05.10.2022.
В судове засідання 05.10.2022 з`явились усі учасники процесу. В судовому засіданні судом зобов`язано представника відповідача надати для огляду договори оренди земельних ділянок, в зв`язку з чим була оголошена перерва в судовому засіданні з розгляду справи по суті до 17.10.2022, про що зазначено в протоколі судового засідання.
14.10.2022 до суду від представника відповідача надійшов супровідний лист з витребуваними, протокольною ухвалою від 05.10.2022, доказами.
На визначену судом дату в судове засідання 17.10.2022 з`явились усі учасники процесу. В судовому засіданні була оголошена перерва з розгляду справи по суті до 26.10.2022, про що зазначено в протоколі судового засідання.
24.10.2022 до суду від позивача надійшли додаткові пояснення.
Судове засідання з розгляду справи по суті призначене на 26.10.2022 о 16:00 год. не відбулось у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги у Вінницькій області, що стверджується службовою запискою секретаря судового засідання.
Суд, дослідивши матеріали справи, враховуючи те що судове засідання не відбулось, з незалежних від суду та сторін обставин, ухвалою від 27.10.2022 призначив судове засідання з розгляду справи по суті на 16.11.2022.
На визначену судом дату в судове засідання 16.11.2022 з`явились усі учасники процесу.
Представник відповідача до судових дебатів заявив усне клопотання про те, що докази понесених витрат на професійну правничу допомогу будуть подані до суду протягом п`яти днів після ухвалення рішення у справі.
Прокурор та представник позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі та просили їх задовольнити.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечив та просив відмовити у його задоволенні.
Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.
Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні 16.11.2022 судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено у термін, передбачений ч. 6 ст. 233 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового процесу, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
На виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 19 серпня 2020 року №1483ДК зі змінами, які внесені наказами від 03 вересня 2020 року №1556-ДК, 08 вересня 2020 року №1588-ДК, 21 вересня 2020 року №1663-ДК, у період з 26 серпня 2020 року по 02 жовтня 2020 року проведено перевірку ТОВ «Став Гамалія» за результатами якої складено акт обстеження земельної ділянки від 02 жовтня 2020 року та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки. Дані Акти складені двома інспекторами Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Цибком В.В. та Ковалем А.В. за участю маркшейдера ТОВ Геотехпромпроект.
За результатами обстеження інспекторами Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області виявлено порушення земельного законодавства у діяльності ТОВ «Став Гамалія», а саме встановлено факт нецільового використання земельних ділянок з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0109, 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:0111, 0522255500:02:000:0113, 0522255500:02:000:0124, 0522255500:02:000:0123, 0522255500:02:000:0133, 0522255500:02:000:0137, 0522255500:02:000:0138 ТОВ «Став Гамалія», які відповідачем використовуються для видобування піску.
Частина вищевказаних земельних ділянок з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0124, 0522255500:02:000:0123, 0522255500:02:000:0133, 0522255500:02:000:0137, 0522255500:02:000:0138 належать ТОВ «Став Гамалія» на праві власності, що підтверджується відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а частина земельних ділянок з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0109, 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:0111, 0522255500:02:000:0113 належать відповідачу на праві користування відповідно до договорів оренди від 25.01.2018 укладених із фізичними особами.
Цільове призначення всіх вказаних вище земельних ділянок - для ведення особистого селянського господарства.
В ході проведення перевірки проводилась маркшейдерська зйомка, здійснена маркшейдером ТОВ Геотехпромпроект 01.09.2020. Зі змісту маркшейдерської зйомки, вбачається, що на земельних ділянках з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0109, 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:0111, 0522255500:02:000:0113, 0522255500:02:000:0124, 0522255500:02:000:0123, 0522255500:02:000:0133, 0522255500:02:000:0137, 0522255500:02:000:0138 особисті селянські господарства, сільськогосподарські угіддя не розміщено, садівництво, городництво, розведення худоби, інша сільськогосподарська діяльність не здійснюється.
Натомість зі зйомки вбачається, що на досліджуваних земельних ділянках частково знято верхній шар ґрунтового покриву, з-під нього видніється пісок, змінено рельєф місцевості, а саме наявні ями та насипи. Знято також розташований фактично на цих ділянках кар`єр, штучну водойму, частина якої знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0522255500:02:000:0123, всередині якої знаходиться відповідне обладнання (техніка) спеціального призначення.
Копії вказаних актів вручено ТОВ «Став Гамалія» 10 листопада 2020 року.
За результатами перевірки 12 листопада 2020 року складено протокол про адміністративне правопорушення від №1663-дк/0638П/07/01/-20 про вчинення керівником ТОВ «Став Гамалія» ОСОБА_1 адміністративного правопорушення передбаченого ст.53 КУпАП.
Постановою від 20 листопада 2020 року керівника ТОВ «Став Гамалія» ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу.
Відповідно до вказаної постанови, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель на території Вінницької області Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Цибком В.В. встановлено, що керівник ТОВ «Став Гамалія» ОСОБА_1 порушив вимоги п. а ч. 1 ст. 91 та п. а ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, а саме земельні ділянки сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Турбівської селищної ради Липовецького району Вінницької області за межами населеного пункту а саме: частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0109 на площі 0,8990 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0110 на площі 1,1032 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0111 на площі 0,9431 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0113 на площі 1,7063 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0124 на площі 1,3395 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0123 на площі 1,4111 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0133 на площі 0,3313 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0137 на площі 0,3890 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0138 на площі 0,9518 га використовуються для видобування піску, тобто фактичне використання земельних ділянок не відповідає їх цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність та користування.
Старшим державним інспектором ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області Цибком В.В. 20.11.2020 здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням на підставі «Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007. Розмір заподіяної шкоди склав 235 999,24 гривень.
На адресу ТОВ «Став Гамалія» Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області 20.11.2020 за №1663-ДК/0429ШК/11/01/-20 направлено повідомлення про необхідність сплати протягом 15 днів з моменту отримання повідомлення суми нарахованої шкоди у розмірі 235999,24 грн.
Не погодившись із вищевказаною постановою та не визнаючи себе винним керівник ТОВ «Став Гамалія» ОСОБА_1 звернувся до Вінницького міського суду із позовною заявою про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення щодо нього.
Рішенням Вінницького міського суду від 22.04.2021 у справі №127/28675/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18.05.2021 відмовлено у задоволенні позовних вимог керівника ТОВ «Став Гамалія» ОСОБА_1
В даному рішенні судом встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області доведено наявність події адміністративного правопорушення та всіх ознак його складу в діях ОСОБА_1 .. Процедурних порушень при складанні постанови про вчинення адміністративного правопорушення, які би свідчили про порушення прав ОСОБА_1 при притягненні його до адміністративної відповідальності, судом не встановлено. Крім того, суд відхилив посилання представника позивача на те, що у постанові неправильно зазначено розмір шкоди, оскільки розмір шкоди жодним чином не впливає на суть правопорушення.
Станом на день звернення прокурора з даним позовом до суду ТОВ «Став Гамалія» в особі керівника ОСОБА_1 шкоди завданої внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням в розмір 235 999,24 грн не сплатив.
В письмових поясненнях позивач підтримує позицію керівника Немирівської окружної прокуратури і просить суд задовільнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у їх задоволенні з огляду на наступне, за змістом приписів Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.
З огляду на це, за твердженням відповідача, право на відшкодування набуває лише особа, яка є власником майна, або його володільцем. З матеріалів справи вбачається, що земельні ділянки з кадастровим номерами 0522255500:02:000:0124, 0522255500:02:000:0123, 0522255500:02:000:0133, 0522255500:02:000:0137, 0522255500:02:000:0138 належать ТОВ «СТАВ ГАМАЛІЯ» на праві власності. А земельні ділянки з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0109, 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:011 1, 0522255500:02:000:0113 належать відповідачу на праві користування відповідно до договорів оренди від 25.01.2018р. укладених із фізичними особами. В додатках до позовної заяви містяться інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджують інформацію про право власності та право користування на вищезгадані земельні ділянки.
За таких обставин, за твердженням відповідача, оскільки спірна земельна ділянка не перебуває у власності держави, у Головного управління Держгеокадастру Вінницькій області не виникло визначеного у наведених нормах ЦК України права на звернення до суду з таким позовом. Позивач не довів, що у даному випадку відповідачем було завдано шкоди правам та інтересам держави. Оскільки держава у даному випадку не є власником (володільцем) згаданої земельної ділянки, а відповідач вже був притягнутий до юридичної (адміністративної) відповідальності за використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, то відповідно до зазначених конституційних гарантій необґрунтованими є посилання позивача на необхідність притягнення відповідача до цивільно-правової відповідальності за завдання збитків.
Крім того, відповідач зазначає, що на земельні ділянки з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:0113, 0522255500:02:000:0114, 0522255500:02:000:0111 між ТОВ «СТАВ ГАМАЛІЯ» та ТОВ «ВІННЦЕМЕНТ» (код ЄДРПОУ 37695502) укладено договори про встановлення земельного сервітуту згідно яких ТОВ «ВІННЦЕМЕНТ», що має спеціальний дозвіл від 03.07.2020р. №5070 на дослідно-промислову розробку Турбівської-1 ділянки піску та піщано-гравійної суміші отримав право користування вищезгаданими ділянками для потреб геологічного вивчення та дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.
З огляду на це, притягнення ТОВ «Став Гамалія» до відповідальності за порушення внаслідок нецільового використання земельних ділянок та за зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу на земельних ділянках 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:0113, 0522255500:02:000:0114, 0522255500:02:000:01 11 не має підстав.
Також, відповідач у відзиві зазначає, що право подавати позов, прокурор має лише, якщо орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження. При цьому, інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором. Звертаючись до суду, прокурор повинен обґрунтувати та довести наявність підстав для здійснення представництва. Саме лише посилання в позовній заяві прокурора на те, що уповноважений орган не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження, не достатньо для встановлення судом правових підстав для представництва.
З огляду на викладене відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
У відповіді на відзив прокуратурою наводяться законодавчі норми які спростовують твердження відповідача викладені у відзиві на позовну заяву, зокрема: наявність повноважень прокуратури на подання позову в інтересах держави, наявність підстав стягнення збитків за використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, наявність заподіяння шкоди саме державі та наявність підстав пред`явлення позову в особі Управління Держгеокодастру у Вінницькій області.
У додаткових поясненнях відповідач зазначає, що загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначені у ст. 1166 Цивільного кодексу України. Для настання деліктної відповідальності необхідна наявність складу цивільного правопорушення, а саме: вина особи, яка заподіяла шкоду; протиправна поведінка заподіювача шкоди; наявність шкоди та причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача. Відсутність одного з елементів складу цивільного правопорушення звільняє боржника від відповідальності за заподіяну шкоду, оскільки його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.
Таким чином, за твердженням відповідача, до предмету дослідження у даному спорі входить встановлення факту наявності або відсутності у діях відповідача елементів цивільного правопорушення.
З огляду на це, відповідач звертає увагу суду на те, що земельні ділянки з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0123, 0522255500:02:000:0124, 0522255500:02:000:0133, 0522255500:02:000:0137, 0522255500:02:000:0138 перебувають у власності відповідача, земельні ділянки з кадастровими номерами 0522255500:02:000:0109, 0522255500:02:000:0110, 0522255500:02:000:0111, 0522255500:02:000:0113 належать відповідачу на праві користування відповідно до договорів оренди від 25.01.2018р. укладених із фізичними особами. Разом з тим, на земельні ділянки кадастровий номер 052225500:02:0000:0110 кадастровий номер 052225500:02:0000:0111 кадастровий номер 052225500:02:0000:0113 між ТОВ «Став Гамалія» і ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ» укладені 14.09.2020р. договори земельного сервітуту умовами яких передбачено право надрокористувача на користування земельними ділянками для потреб геологічного вивчення буріння пошукових, розвідувальних, експлуатаційних свердловин, проведення георозвідувальних робіт тощо та дослідно промисловової розробки, родовищ, корисних копалин загальнодержавного значення. Вказані договори зареєстровані в державному реєстрі речових прав 14.09.2020р. є чинними та в установленому законом порядку не скасовувались, що підтверджується вказаними договорами та інформаційними довідками з державного реєстру речових прав.
Державною службою геології та надр України було видано ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ» спеціальний дозвіл від 03.07.2020р. №5070 на користування надрами на земельній ділянці площею 60.8 га на 2 км. на захід від смт Турбів (пісок, піщано-гравійна суміш).
Отже, за твердженням відповідача, фактичне використання земельних ділянок кадастровий номер 052225500:02:0000:0110 кадастровий номер 052225500:02:0000:0111 кадастровий номер 052225500:02:0000:0113 здійснюється не ТОВ «Став Гамалія» а ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ».
Крім того, відповідач звертає увагу суду на те, що з листа інженера землевпорядника Колеснікова А.В., до якого додано графічний матеріал, на якому нанесено межі графічних координат земельної ділянки кадастровий номер 052225500:02:0000:0110, кадастровий номер 052225500:02:0000:0111, кадастровий номер 052225500:02:0000:0113 вбачається, що дані земельні ділянки входять в межі графічних точок координат, вказаних, у спеціальному дозволі на користування надрами №5070 від 03.07.2020р. Приймаючи до уваги вище викладене, та те, що в межах земельних ділянок кадастровий номер 052225500:02:0000:0110, кадастровий номер 052225500:02:0000:0111, кадастровий номер 052225500:02:0000:0113 існує пісчаний кар`єр та те, що Державою в особі свого державного органу - Державної служби геології та надр України видано ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ» спеціальний дозвіл на користування надрами в межі географічних координат якого входить вище перелічені земельні ділянки, при цьому, цей дозвіл не анульовано, не припинено та дія його не зупинена.
З огляду на це, відповідач вважає, що позивачем не доведено наявність протиправної поведінки, що полягає у нецільовому використанні ТОВ «Став Гаиалія» земельних ділянок за кадастровими номерами 052225500:02:0000:0110, 052225500:02:0000:0111, 052225500:02:0000:0113 наявність завданої шкоди внаслідок нецільового використання вищезазначеної земельної ділянки і, відповідно, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою і, як наслідок, вини завдавача шкоди.
Враховуючи вище викладене, відповідач оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в сукупності, вважає, що позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру в Вінницькій області про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у розмірі 235 999,24 грн., є необґрунтованими, у зв`язку з чим не підлягають задоволенню.
У додаткових поясненнях позивача надано роз`яснення, щодо проведеного державним інспектором розрахунку розміру шкоди в сумі 235 999,24 грн., з яких вбачається, що відповідно до «Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання» затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007року № 963 (в редакції на момент здійснення розрахунку) розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, визначається для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за такою формулою: Шц = Пн х 0,33 х (Нп + Нф х Кр) х Ко х Кі, де Шц - розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, гривень; Пн - площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням, гектарів; 0,33 - коефіцієнт для врахування частки середньорічного доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджети; Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3; Нф - середньорічний додатковий дохід, отриманий внаслідок фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, визначений у додатку 8; Кр - коефіцієнт, що застосовується для врахування регіональної відмінності формування середньорічного доходу, отриманого від фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, визначений у додатку 9; Ко - коефіцієнт, що застосовується для врахування природоохоронної цінності, наявності обмежень (обтяжень), які зумовлюють особливий режим використання земельної ділянки, визначений у додатку 10; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2020 та наступні роки, що розраховуються Держгеокадастром відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.
Оскільки площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням становить 9,0743 га; коефіцієнт для врахування частки середньорічного доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджети становить 0,33; середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3 становить 4204 грн.; середньорічний додатковий дохід, отриманий внаслідок фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, визначений у додатку 8 становить 82896 грн.; коефіцієнт, що застосовується для врахування регіональної відмінності формування середньорічного доходу, отриманого від фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, визначений у додатку 9 становить 0,9; коефіцієнт, що застосовується для врахування природоохоронної цінності, наявності обмежень (обтяжень), які зумовлюють особливий режим використання земельної ділянки, визначений у додатку 10 - не застосовувався через відсутність природоохоронної цінності, наявності обмежень (обтяжень), які зумовлюють особливий режим використання земельної ділянки; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2020 та наступні роки, що розраховуються Держгеокадастром відповідно до статті 289 Податкового кодексу України становив 1, тому: Шц = 9,0743 х 0,33 х ( 4204 + 82896 х 0,9 ) х 1 та становить 235 999,24 грн.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступних висновків.
Щодо звернення прокурора в інтересах держави в особі Головного управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області, суд зазначає наступне.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (абзац перший пункту Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15).
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Згідно п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23.12.2021 №603, Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області є територіальним органом Державної служби України: з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Як встановлено підпунктом 29 п. 4 вищевказаного Положення, Головне управління, відповідно до покладених на нього завдань, організовує та здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України від 19 червня 2003 року № 963-ІV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон № 963-ІV).
Статтею 4 Закону № 963-ІV визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з статтею 5 Закону № 963-ІV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з положеннями статті 6 Закону № 963-ІV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Статтею 9 Закону № 963-ІV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною першою статті 10 Закону № 963-ІV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Отже, чинним законодавством визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, у тому числі вживати заходи до відшкодування шкоди завданої внаслідок не цільового використання земель усіх категорій та форм власності, однак Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області, за наявності даних про невідшкодування шкоди з грудня 2020 року відповідних заходів не вжито, що свідчить про нездійснення вказаним органом захисту інтересів держави у встановленому законом порядку.
Вищевказані обставини щодо порушення інтересів держави в бюджетній сфері, невжиття заходів до стягнення завданої ТОВ «Став Гамалія» шкоди призводять до недотримання бюджетом коштів та є, відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», підставою для представництва прокурором інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області в суді.
Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області листом 27.01.2021 звернулось до Вінницької обласної прокуратури щодо представництва їхніх інтересів у суді через відсутність коштів на сплату судового збору з метою стягнення коштів із ТОВ «Став Гамалія».
В подальшому за дорученням обласної прокуратури Немирівською окружною прокуратурою проводився збір інформації від ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області з метою встановлення підстав для вжиття заходів представницького характеру, що підтверджується листами ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 17.03.2021, 13.05.2021.
Також Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області 26.07.2021 на адресу Немирівської окружної прокуратури скеровано лист щодо необхідності звернення прокурора до суду із позовною заявою про стягнення шкоди у зв`язку із відсутністю в управління коштів на сплату судового збору.
Виходячи з системного аналізу ст. 55, 129 Конституції України, ст. 4, 5 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати не повинні бути перешкодою для доступу до суду всіх осіб незалежно від їх майнового стану, що відповідає гарантуванню принципу рівності.
Європейський суд з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" (від 18.10.2005) та у справі "Бакалов проти України" (від 30.11.2004) вказав, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є виправданням бездіяльності.
Окрім того, як випливає зі змісту постанови Верховного Суду України від 15.05.2012 у справі №11/446, відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України на черговий рік, не виправдовує бездіяльність установи, яка фінансується з бюджету.
Тому враховуючи бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, Немирівською окружною прокуратурою на усунення порушень вжито представницькі заходи шляхом пред`явлення даного позову до суду.
Щодо стягнення з відповідача матеріальної шкоди, завданої правопорушенням земельного законодавства в сумі 235 999,24 грн., суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, у тому числі щодо відшкодування кредиторові або іншій особі збитків (шкоди), є зобов`язання, які виникають з угод або в наслідок заподіяння шкоди.
Приписами ст.16 ЦК України встановлено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків (шкоди).
Згідно зі ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка її завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням земельного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Стаття 1166 ЦК України містить правило про загальний (генеральний) делікт, відповідно до якого будь-яка шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам або майну фізичної або юридичної особи, повинна бути відшкодована особою, яка її завдала, в повному обсязі. Отже, загальною підставою деліктної відповідальності є протиправне, шкідливе, винне діяння завдавача шкоди (цивільне правопорушення). У науці цивільного права акт завдання шкоди прийнято поділяти на такі складові елементи: а) протиправна поведінка особи; б) настання шкоди; в) причинний зв`язок між двома першими елементами; в) вина завдавача шкоди.
При цьому, для настання деліктної відповідальності необхідна наявність всіх складових правопорушення.
Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності). Протиправною у цивільному праві вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.
Під шкодою розуміється матеріальна шкода, що виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому майнового права, та (або) применшенні немайнового блага (життя, здоров`я тощо). У відносинах, що розглядаються, шкода це не тільки обов`язкова умова, але й міра відповідальності, оскільки за загальним правилом статті, завдана шкода відшкодовується у повному обсязі. Мова йде про реальну шкоду та упущену вигоду.
Виходячи з загальних принципів цивільного права для застосування такої міри відповідальності, як стягнення шкоди потрібна наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи та завданою шкодою, що є обов`язковою умовою відповідальності, яка передбачає, що шкода стала об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди.
Деліктна відповідальність за загальним правилом настає лише за вини заподіювача шкоди. Тобто відсутність у діях особи умислу або необережності звільняє її від відповідальності, крім випадків, коли за нормами ЦК відповідальність настає незалежно від вини.
Тобто, для застосування такої міри відповідальності як стягнення шкоди, прокурор та/або позивач повинні довести наявність шкоди (її розмір), протиправність дій відповідача, та причинний зв`язок між шкодою позивача та протиправними діями відповідача.
При цьому, вимоги прокурора ґрунтуються на протиправній поведінці ТОВ "Став Гамалія", яка полягає у нецільовому використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею 0,9518 га для видобування піску без спеціального дозволу.
Частиною першою статті 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно з частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (частина третя статті 2 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, до яких відносять землі сільськогосподарського призначення.
Абзацом першим частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 Земельного Кодексу України (абзац другий частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України).
Відповідно до п. а, ч. 1 ст. 91 Земельного кодексу України власники земельних ділянок зобов`язані забезпечувати використання їх за цільовим призначенням.
Положеннями п. а ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України установлено, що Землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Відповідно до пункту "г" частини першої статті 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Частиною 1, 3 ст. 211 Земельного кодексу України передбачено, зокрема, що за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства. Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3.9 постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що Згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 № 110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: - акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; - протокол про адміністративне правопорушення; - припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); - акт обстеження земельної ділянки.
Як встановлено судом та зазначалось вище, факт вчинення правопорушення використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу встановлений рішенням Вінницького міського суду від 22.04.2021 у справі №127/28675/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18.05.2021.
Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, обставини, встановлені у рішенні Вінницького міського суду від 22.04.2021 у справі №127/28675/20, не підлягають доказуванню при розгляді даної справи.
Однак, розмір шкоди, який є предметом даного позову, підлягає доведенню, оскільки є оціночним поняттям та підлягає доказуванню у межах розгляду даної справи.
Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу визначений постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та знесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу" №963 від 25.07.2007 (далі - Методика).
Так, розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, порушення режиму, нормативів і правил використання земель, визначається для всіх категорій земель та для земель житлової та громадської забудови за встановленими формулами, закріпленими у п.5 Методики. При цьому, складові формул для визначення розміру шкоди для земель житлової та громадської забудови та інших категорій земель є різними в залежності від категорії земель за цільовим призначенням.
Відповідно до п. 5 Методики розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, порушення режиму, нормативів і правил використання земель, для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) визначається за такою формулою:
Шц = Пн x 0,33 x (Нп + Нф x Кр) x Ко x Кі (3), де
Шц - розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, порушення режиму, нормативів і правил використання земель, гривень;
Пн - площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням, або земельної ділянки чи земель, що використовуються з порушенням режиму, нормативів і правил використання земель, гектарів;
0,33 - коефіцієнт для врахування частки середньорічного доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджети;
Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3;
Нф - середньорічний додатковий дохід, отриманий внаслідок фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням або використання земельної ділянки чи земель з порушенням режиму, нормативів і правил використання земель, визначений у додатку 8;
Кр - коефіцієнт, що застосовується для врахування регіональної відмінності формування середньорічного доходу, отриманого від фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням або використання земельної ділянки чи земель з порушенням режиму, нормативів і правил використання земель, визначений у додатку 9;
Ко - коефіцієнт, що застосовується для врахування природоохоронної цінності, наявності обмежень (обтяжень), які зумовлюють особливий режим використання земельної ділянки, визначений у додатку 10;
Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначається відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 № 738.
Прокурор в обґрунтування розміру шкоди посилається на розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, виконаний державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Вінницької області. Із розрахунку вбачається, що розмір шкоди розрахований за формулою, визначеною для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови).
За результатом проведеної перевірки, відповідно до "Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу" затвердженої постановою КМУ від 25.07.2007 за №963 державним інспектором був проведений розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, були визначені наступні показники (Т.1 а.с. 40):
- категорія земель за основним цільовим призначенням (графа 3 розрахунку) - землі сільськогосподарського призначення (у зв`язку з чим розрахунок здійснювався саме за формулою для всіх категорій земель)
- форма власності (графа 4) - приватна
- площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням, га (графа 6) - Пн, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, 9,0743
- коефіцієнт для врахування частки середньорічного доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджети (графа 7) - 0,33 незмінний
- середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням (графа 8) - Нп, додаток 1, з урахуванням додатків 2 і 3 Методики (в додатку 1 визначено: Адміністративно-територіальна одиниця та окрема територія, середньорічний дохід від використання земель за цільовим призначенням, гривень з гектара, землі сільськогосподарського призначення - Вінницька область 4204 грн з 1га) (в додатках 2 і 3 визначено перелік територій, що належать до морського узбережжя та районів та міст обласного значення, що належать до гірських та передгірних)
- середньорічний додатковий дохід, отриманий внаслідок фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (графа 9) - Нф, додаток 8 до Методики (в додатку 8 визначено: Цільове призначення земельної ділянки - Землі сільськогосподарського призначення, Фактичне використання земельних ділянок - Відкриті розробки, кар`єри, шахти та відповідні споруди - 82896 грн з 1 га)
- коефіцієнт, що застосовується для врахування регіональної відмінності формування середньорічного доходу, отриманого від фактичного використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (графа 10) - Кр, додаток 9 до Методики (в додатку 9 визначено: Адміністративно-територіальна одиниця, Значення коефіцієнта - Вінницька 0,9)
- коефіцієнт Ко визначений у додатку 10 (графа 11) - не застосовується в зв`язку з відсутністю природоохоронної цінності, наявності обмежень (обтяжень), які зумовлюють особливий режим використання земельної ділянки
- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2020 та наступні роки, що розраховується відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України - Кі, індексується щорічно і становить 1.
З огляду на це розмір заподіяної шкоди склав - 9,0743х0,33х(4204+82896х0,9)х1 =235999,24 грн.
Оскільки доказів зміни цільового призначення зазначених земельних ділянок у порядку, визначеному ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України, суду не надано, з огляду на що суд доходить висновку про правомірність використання формули, визначеної для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови).
Разом з тим, в матеріалах справи наявні докази фактичного використання земельних ділянок кадастровий номер 052225500:02:0000:0110 кадастровий номер 052225500:02:0000:0111 кадастровий номер 052225500:02:0000:0113 не ТОВ «Став Гамалія» а ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ» на підставі договорів земельного сервітуту умовами яких передбачено право надрокористувача на користування земельними ділянками для потреб геологічного вивчення буріння пошукових, розвідувальних, експлуатаційних свердловин, проведення георозвідувальних робіт тощо та дослідно промисловової розробки, родовищ, корисних копалин загальнодержавного значення. Вказані договори зареєстровані в державному реєстрі речових прав 14.09.2020р. є чинними та в установленому законом порядку не скасовувались, що підтверджується вказаними договорами та інформаційними довідками з державного реєстру речових прав.
Крім того, ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ» Державною службою геології та надр України видано спеціальний дозвіл на користування надрами в межі географічних координат якого входить вище перелічені земельні ділянки, при цьому, цей дозвіл не анульовано, не припинено та дія його не зупинена.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що земельні ділянки з кадастровими номерами 052225500:02:0000:0110, 052225500:02:0000:0111, 052225500:02:0000:0113 використовуються ТОВ «ВІННИЦЯЦЕМЕНТ» не за цільовим призначенням на підставі дозвільних документів, що виключає правомірність включення площ даних земельних ділянок до розрахунку заподіяної ТОВ «Став Гамалія» шкоди за нецільове використання даних земельних ділянок, а саме частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0110 на площі 1,1032 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0111 на площі 0,9431 га, частина земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0113 на площі 1,7063 га.
Статтею 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням це невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).
На підставі викладеного суд дійшов до висновку про необхідність здійснення власного розрахунку розміру шкоди, заподіяної ТОВ «Став Гамалія» в наслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, а саме з частини земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0109 площею 0,8990 га, частини земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0124 площею 1,3395 га, частини земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0123 площею 1,4111 га, частини земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0133 площею 0,3313 га, частини земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0137 площею 0,3890 га, частини земельної ділянки з кадастровим номером 0522255500:02:000:0138 площею 0,9518 га. Загальна площа яких складає 5,3217 га.
З огляду на це розмір заподіяної шкоди має складати - 5,3217х0,33х(4204+82896х0,9)х1 =138 403,75 грн.
Відтак, враховуючи наведене вище, приймаючи до уваги зміст положень ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", а також те що матеріалами справи підтверджується наявність в діях відповідача використання частини земельних ділянок не за цільовим призначенням повного складу цивільного правопорушення, позовні вимоги Керівника Немирівської окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Головного Управління Держгеокадастру про стягнення шкоди з ТОВ «Став Гамалія» підлягають задоволенню частково в розмірі визначеному судом.
У п. 58 рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 "Справа "Серявін та інші проти України"" (Заява N 4909/04) зазначено, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії", №37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії", № 49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).
Окрім того, господарський суд, при вирішення даної справи враховує висновки, наведені Європейським судом з прав людини у справі "Проніна проти України", яким було вказано, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
З урахуванням висновків, до яких дійшов суд при вирішенні даного спору, суду не вбачається за необхідне надавати правову оцінку кожному із доводів наведених прокурором та позивачем в обґрунтування заявлених позовних вимог, а також заперечень відповідача, оскільки їх оцінка не може мати наслідком спростування висновків, до яких дійшов господарський суд під час вирішення даного спору.
Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи вищезазначене, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати пов`язані із сплатою судового збору покладаються на відповідача пропорційно задоволеним позовним вимогам.
Керуючись ст.ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ :
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Став Гамалія" (провулок Цегельний, 12А, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 41833311) на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області матеріальну шкоду, завдану правопорушенням земельного законодавства в сумі 138 403,75 грн. на рахунок УК у Липовецькому районі/Липовецький район/24062200; МФО 899998; ЄДРПОУ 37336986; банк - Казначейство України (ЕАП), р/р UA878999980313080168000002273.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Став Гамалія" (провулок Цегельний, 12А, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 41833311) на користь Вінницької обласної прокуратури (IBAN UA 568201720343110002000003988 в банку - Державна Казначейська служба України, м. Київ МФО 820172, код класифікації видатків бюджету - 2800, отримувач - Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909909) 2 076,05 грн. витрат на сплату судового збору.
4. У частині стягнення 97 595,49 грн шкоди - відмовити.
5. Видати накази після набрання рішенням суду законної сили.
6. Копію рішення надіслати учасникам на відомі суду адреси електронної пошти: прокуратури - nemyriv@vin.gp.gov.ua, nemyrivprok02@gmail.com, позивача - vinnytsia@land.gov.ua, відповідача - vinnytsia@land.gov.ua.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення (ч.1 ст.256 ГПК України).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано (ч.1 ст.241 ГПК України).
Апеляційна скарга подається у порядку, визначеному ст. 256, 257 ГПК України.
Повне рішення складено 25 листопада 2022 р.
Суддя Ігор МАСЛІЙ
віддрук. прим.:
1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2022 |
Оприлюднено | 28.11.2022 |
Номер документу | 107506736 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Маслій І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні