РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 листопада 2022 р. Справа № 120/6821/22
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шпиківської селищної територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Політична партія "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" про визнная протиправною та скасування постанови
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) до Шпиківської селищної територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області (далі - виборча комісія, відповідач), в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову від 20 липня 2022 року № 36 «Про заміну депутатів Шпиківської селищної ради».
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує, що його не було повідомлено про збори місцевої ради. Більш того, про відповідні збори не повідомлено й засоби масової інформації. Зазначене є порушенням порядку вирішення питання про відкликання депутата встановленого Законом.
При цьому, виборчою комісією не перевірено виконання вимог ст.. 38- 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», відтак спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою від 29.08.2022 р. відкрито провадження у справі, відмовлено в розгляді справи за правилами загального позовного провадження та вирішено здійснювати розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Політичну партію «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина»».
09.11.2022 р. ухвалою суду витребувано додаткові докази у справі.
Розглянувши матеріали справи, надавши оцінку доказам, суд встановив наступне.
19.07.2022 р. Політичною партією «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина»» розглянуто протокол конференції Вінницької обласної політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина»» та прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Шпиківської селищної ради Тульчинського району Внницької області, обраного на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Вінницької обласної політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина»» ОСОБА_1 .
20.07.2022 р. Шпиківською селищною територіальною виборчою комісією Тульчинського району Вінницької області прийнято рішення №36 про відкликання депутата ОСОБА_1 та заміни останнього на наступного по черговості депутата ОСОБА_2 .
Не погоджуючись із цим рішенням, позивач звернувся до суду із позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог , суд керується та виходить з наступного.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначається Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» (далі Закон № 93-IV), який встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до положень статті 37 Закону № 93-IV, підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Стаття 48 Закону № 93-IV визначає, що про дату, час і місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, організатори таких зборів письмово повідомляють депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання.
Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори виборців депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.
Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.
Відповідно до ч.1, 9, статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Згідно ч. 2 статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Положеннями статті 41 Закону № 93-IV передбачено, що територіальна виборча комісія після надходження підписних листів та документів проведених зборів здійснює їх аналіз на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону, перевіряє дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, вибірково перевіряє достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), за результатом чого приймає рішення, передбачене частиною шостою або сьомою цієї статті, у такі строки:
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки:
1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом 10 днів з дня отримання матеріалів;
2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом 20 днів з дня отримання матеріалів;
3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом 30 днів з дня отримання матеріалів.
З метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців.
Орган ведення Державного реєстру виборців здійснює відповідну перевірку з використанням відомостей Державного реєстру виборців та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Із процитованого видно, що депутат місцевої ради може бути відкликаний за народною ініціативою з підстав пропуску депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними, що ініціюється, зокрема місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, яке приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації та депутата. При цьому, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду. Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом у разі дотримання вимог статей 38-40 цього Закону. У разі не дотримання даних вимог, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Так, позивач вказує, що Вінницькою обласною організацією ПП «Всеукраїнське об`єднання Батьківщина» не було його повідомлено про проведення зборів.
Суд з такими доводами не погоджується та вказує, що ОСОБА_1 направлено на адресу АДРЕСА_1 07.07.2022 р. письмове повідомлення про проведення зборів, однак конверт повернувся за відсутності адресата.
При цьому, суд вказує, що положеннями Закону № 93-IV визначено лише обов`язок письмово повідомити депутата про проведення зборів, що і здійснено Вінницькою обласною організацією ПП «Всеукраїнське об`єднання Батьківщина», однак не встановлено ані строків направлення такого (повідомлення), ані наслідків в разі, якщо повідомлення не отримано з незалежних від організації причин.
Стосовно доводів про те, що про інформація про проведення зборів не повідомлена засобам масової інформації, то тут слід зазначити наступне.
Положеннями статті 38 Закону № 93-IV визначено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації.
При цьому, не встановлено, які засоби масової інформації - друковані, місцеві чи державні - мають бути повідомлені про час , місце і дату зборів.
Відтак, суд вважає за необхідне розтлумачити визначення «засоби масової інформації».
Так, в розумінні статті 1 Закону України "Про інформацію" інформацією є будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.
Відповідно до частин 1,2 статті 22 Закону України "Про інформацію", масова інформація - інформація, що поширюється з метою її доведення до необмеженого кола осіб. Засоби масової інформації - засоби, призначені для публічного поширення друкованої або аудіовізуальної інформації".
Визначення поняття "аудіовізуальна інформація" міститься у статті 1 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", відповідно до якої - це будь-які сигнали, що сприймаються зоровими і слуховими рецепторами людини та ідентифікуються як повідомлення про події, факти, явища, процеси, відомості про осіб, а також коментарі (думки) про них, що передаються за допомогою зображень та звуків".
Згідно статті 1 Закону України " Про електронні комунікації", "мережа Інтернет (Інтернет) - глобальна електронна комунікаційна мережа, що призначена для передачі даних та складається з фізично та логічно взаємоз`єднаних окремих електронних комунікаційних мереж, взаємодія яких базується на використанні єдиного адресного простору та на використанні інтернет-протоколів, визначених міжнародними стандартами".
Пунктом 2 Прикінцевих положень Закону Україн «Про інформацію» визначено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Отже, інформація яка поширюється через мережу інтернет орієнтована на необмежене коло осіб,, відповідно є масовою інформацією. Інтернет-видання (веб- сайт ) є засобом, призначеним для публічного поширення друкованої або аудіовізуальної інформації, відповідно, є засобом масової інформації.
Таким чином, термін «засіб масової інформації» є ширшим, аніж термін «друкований засіб масової інформації», тому їх не можна розглядати як тотожні.
Відповідн позиція викладена в постановах ВС від 21.11.2019 р. у справі 927/791/18 та від 18.03.2021 р. у справі № 927/791/18.
Як встановлено, 11.07.2022 р. об 09:30 год. на веб сайті ba.org.ua розміщено оголошення про те, що 11 липня 2022 р. о 12: 00 годи в приміщення вул.Соборна , 72, офіс 209 м. Вінниця відбудеться конференція, на якій буде розглядатись питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Шпиківської селищної ради ОСОБА_1 .
При цьому, суд вказує, що законодавцем не визначено строків, в які має бути розміщено оголошення. Враховуючи, що веб сайт є засобом масової інформації та оголошення розміщено до початку конференції, суд доходить висновку, що Вінницькою обласною організацією ПП «Всеукраїнське об`єднання Батьківщина» виконано обов`язок щодо повідомлення засобів масової інформації про проведення зборів.
Також суд вказує й на те, що на адресу Шпиківської селищної територіальної виборчої комісії надійшло 12.07.2022 р. повідомлення про проведення 11.07.2022 р. конференції на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Шпиківської селищної ради ОСОБА_1 , до якого долучено витяг із протоколу конференції.
13.07.2022 р. голова Шпиківської селищної територіальної виборчої комісії телефонограмою проінформувала Владигу П.О. про надходження 12.07.2022 р. повідомлення щодо прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Шпиківської селищної ради ОСОБА_1 , про що складено доповідну записку.
Також 13.07.2022 р. направлено лист Шпиківському селищному голові про надходження 12.07.2022 р. повідомлення щодо прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Шпиківської селищної ради ОСОБА_1
Отже, Вінницькою обласною організацією ПП «Всеукраїнське об`єднання Батьківщина» виконано обов`язок щодо повідомлення територіальної виборчої комісії в триденний строк про прийняте рішення. Також комісією проінформовано депутата і місцеву раду.
Враховуючи вищевказані обставини, в ході розгляду справи не знайшли підтвердження аргументи позивача щодо не повідомлення його, територіальної виборчої комісії, засобів масової інформації про проведення конференції та про прийняті на ній рішення.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вище наведене, на думку суду, відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв в межах та у спосіб визначений чинним законодавством.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову судовий збір не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 )
Відповідач: Шпиківська селищна територіальна виборча комісія Тульчинського району Вінницької області (вул. Ліпіна,6, смт.Шпиків, Вінницька область, код ЄДРПОУ 43797525).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Політична партія "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" (вул. Турівська, 15, м.Київ, код ЄДРПОУ 20069956).
Повний текст рішення сформовано: 23.11.2022 р.
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2022 |
Оприлюднено | 28.11.2022 |
Номер документу | 107510783 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні