Рішення
від 22.11.2022 по справі 908/3758/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 12/26/22-22/48/22

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.11.2022 Справа № 908/3758/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Ярешко О.В., при секретарі судового засідання Шолоховій С.В.

За участю представників учасників справи:

від позивача - Михайловський А.С., витяг, самопредставництво

від відповідача - Оккерт Ю.О., ордер АР № 1102840 від 01.11.2022

від третьої особи - не з`явився

Розглянувши в судовому засіданні матеріали справи № 908/3758/21

за позовом: Територіальної громади міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАССЕКО" (70450, Запорізька область, Запорізький район, смт. Кушугум, вул. Нагорна, буд. 7)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог та заяви прокурора, позивача

Територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради звернулась до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою за вих. № 02/03-20/03573 від 14.12.2021 до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАССЕКО" про внесення змін до договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591, зі змінами, внесеними у відповідності до додаткового договору за № 201406000500451 від 23.10.2014, шляхом викладення умов даного договору в наступній редакції:

- пункт 6 договору оренди землі: "6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9 365 211 грн. 16 коп. в цінах 2021 року";

- пункт 12 договору оренди землі "12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 280 956 грн. 33 коп. в цінах 2021 року".

Згідно пункту 6 договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2797253,56 грн. в цінах 2014 року. 01.01.2016 набрало чинності рішення Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя". 01.01.2019 введено в дію рішення Запорізької міської ради № 26 від 28.11.2018 "Про встановлення розміру орендної плати", відповідно до якого розмір орендної плати за використання земельної ділянки має становити 3% від нормативної грошової оцінки землі. Отже, з 01.01.2019 для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться в користуванні відповідача на підставі договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2019 року з урахуванням індексації. Відповідно до ст.ст. 20, 23 Закону України "Про оцінку землі" позивачем 08.08.2019 отримано витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої в користування відповідачу. Згідно витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9365211 грн. 16 коп. Відтак, пункт 6 договору має бути викладений в новій редакції та приведений у відповідність вимогам земельного та податкового законодавства. Розмір орендної плати за користування землею по договору в цінах 2021 року складає 280956 грн. 33 коп. (9365211 грн. 16 коп. х 3%). У даному випадку має місце законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, у зв`язку з чим наявні підстави для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Позивачем було надіслано відповідачу пропозицію про внесення змін до договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591 з проєктом відповідної додаткової угоди. На момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, продовжує використовувати земельну ділянку. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства України.

У відповіді на відзив, що надійшла до суду 24.02.2022, відхилено заперечення відповідача, викладені у відзиві. Зазначено, що форма Витягу, який надано в якості обгрунтування позову, відповідає формі, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, додаток 9. Запорізькою міською радою встановлено розмір орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності (рішення № 6 від 30.06.2015, № 26 віж 28.11.2018). Відтак, розмір орендної плати за договором підлягає зміні та приведенню до вимог чинного законодавства України.

28.09.2022 надійшли письмові пояснення. Запорізька міська рада підтримала свою відповідь на відзив від 24.02.2022. Позивач звернувся до суду в 2021 році, позовні вимоги заявлені в цінах 2021 року. Вважає, що для розгляду справи по суті повинен застосовуватись Витяг з технічної документації, який наданий саме позивачем. Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки у 2019 році здійснений правомірно органом Держгеокадастру відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, який був чинним на момент здійснення розрахунку та звернення з позовом до суду.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

2. Позиція (аргументи) відповідача. Заяви відповідача

10.02.2022 надійшов відзив, відповідач частково не згодний з позовними вимогами. Зазначив, що у додатковому договорі № 201406000500451 сторони визначили розмір орендної плати у відсотках - 3% від її нормативної грошової оцінки, здійсненої станом на час укладення договору, в цінах 2014 року. Відповідач не заперечує щодо необхідності внесення змін до пунктів 6 та 12 додаткового договору, але з інших підстав та в іншій редакції, ніж зазначено позивачем. Так, з 01.01.2016 діє нова нормативна грошова оцінка земель міста Запоріжжя, технічна документація якої затверджена рішенням Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015. Відповідно, аргумент позивача про затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки у 2019 році є помилковим. Рішення № 26 від 28.11.2018 лише встановлює розміри орендної плати згідно з додатком - 3%. Тобто, цей розмір не змінився та відповідає умовам договору. Форма Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок викладена в додатку № 17 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, що набрала чинності 10.11.2021. Таким чином, доданий до позовної заяви Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 08.08.2019 є таким, що не відповідає чинному законодавству України. Згідно отриманого відповідачем Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 07.02.2022 № 3574/33-22, виданого Управлінням надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та сформованого відповідно діючої Методики, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:06:05:0050 складає 5151223,36 грн. Вважає, що позов підлягає частковому задоволенню; просив внести зміни до п.п. 6, 12 договору, які викласти в новій редакції такого змісту: "6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5151223,36 грн. в цінах 2022 року"; "12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 154596,70 грн. в цінах 2022 року".

19.07.2022 надійшло заперечення на відповідь на відзив. Зазначено, що позивачем не спростовано чинність Витягу, наданого відповідачем. Вважає, що позивачем при здійсненні перерахунку орендної плати неправильно застосовано вихідні дані про земельну ділянку, які були актуальні в 2019 році. Так, на момент подання позовної заяви вже була чинною нова Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147. Вважає недопустимим укладання в 2022 році додаткової угоди за встановленими коефіцієнтами 2019 року.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

3. Пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, щодо позову або відзиву

13.09.2022 надійшло пояснення третьої особи. Позивачем було отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.08.2019 № 2260/207-19. Відомості з вказаного витягу є ідентичними відомостям, викладеним у пропозиції позивача відповідачу. Беручи до уваги п. 15 діючого договору оренди, третя особа вважає, що наразі виникла необхідність перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору.

26.09.2022 надійшло пояснення третьої особи. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.08.2019 № 2260/207-19 сформовано на підставі заяви позивача від 25.07.2019, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 складала 9365211 грн. 16 коп. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 затверджена Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2022 № 3574/33-2022 сформовано на підставі заяви відповідача з урахуванням пункту 3 та додатку 8 Методики. За результатом, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2022 складає 5151233 грн. 36 коп. Формування Витягу від 07.02.2022 здійснювалось на підставі даних, які зазначені у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, яка була затверджена рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7. З дати набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 визначення коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки здійснюється виключно відповідно до п. 3 та додатку 8 Методики.

4. Процесуальні питання, вирішені судом

Ухвалою суду від 24.01.2022 суддею Смірновим О.Г. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3758/21 за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання. Ухвалою від 17.02.2022 здійснено перехід до розгляду справи № 908/3758/21 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Ухвалою суду від 29.06.2022 здійснено перехід до розгляду справи № 908/3758/21 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 19.07.2022 підготовче засідання відкладено на 15.08.2022; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.08.2022, враховуючи відрядження судді Смірнова О.Г. з 08.08.2022, судову справу № 908/3758/21 визначено до розгляду судді Ярешко О.В.

Ухвалою суду від 19.08.2022 суддею Ярешко О.В. прийнято справу № 908/3758/21 до свого розгляду та провадження. Ухвалено розглядати справу спочатку за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 14.09.2022.

Ухвалою суду від 14.09.2022 підготовче засідання відкладено на 04.10.2022.

Ухвалою суду від 04.10.2022 підготовче провадження у справі закрито, справу призначено до розгляду по суті у судовому засіданні 01.11.2022.

Враховуючи відсутність в матеріалах справи доказів вручення відповідачу копії ухвали від 04.10.2022, клопотання позивача про відкладення розгляду справи, ухвалою суду від 01.11.2022 розгляд справи відкладено на 22.11.2022.

У судове засідання 22.11.2022 з`явилися представники сторін.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Представик третьої особи: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області не з`явився. Згідно заяви, що надійшла через систему "Електронний суд" 25.10.2022, просив справу розглянути без участі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області; підтримує позицію, викладену в письмових поясненнях щодо позову та відзиву.

Суд визнав можливим розглянути справу за відсутності представника третьої особи, який належним чином повідомлений про розгляд справи.

У судовому засіданні 22.11.2022 справу розглянуто, оголошено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.

5. Обставини справи, встановлені судом, та докази що їх підтверджують

13.03.2006 між Запорізькою міською радою (орендодавець за договором, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАССЕКО" (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі № 040626100591, за умовами якого (пункти 1, 2, 14) орендодавець, відповідно до рішення 25 сесії 4 скликання Запорізької міської ради № 29/234 від 30.11.2005 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,8212 га, для розташування цілодобової охороняємої платної автостоянки, яка знаходиться у м. Запоріжжя, в районі вул. Будьонного, 12.

Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій (п. 18 договору в редакції додаткового договору від 23.10.2014 № 201406000500451).

Відповідно до п.п. 6, 12 договору (в редакції додаткового договору від 23.10.2014 № 201406000500451), нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2797253,56 грн. в цінах 2014 року. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 83917 грн. 61 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2014 року.

Згідно п. 11, договір укладено до 26.06.2026 року.

Відповідно до п. 15 (в редакції додаткового договору від 23.10.2014 № 201406000500451), розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.

За умовами п. 36, зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітету України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.06.2006 за № 040626100591.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки загальною площею 0,8212 га, кадастровий номер 2310100000:06:015:0050, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Будьонного, 12, підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 26.06.2006, який підписано орендодавцем і орендарем.

Позивачем отримано Витяг (вих. № 2260/207-19 від 08.08.2019) із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 8212,00 кв.м, кадастровий номер 2310100000:06:015:0050, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9365211 грн. 16 коп.

Позивачем на адресу відповідача була надіслана пропозиція від 20.05.2021 за № 01-03-32/07162 щодо внесення змін до діючого договору оренди землі, шляхом викладення умов договору в наступній редакції: "6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9365211 грн. 16 коп. в цінах 2019 року"; "12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 280956 грн. 33 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2020 року".

До пропозиції додано відповідний проєкт додаткової угоди до договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591, підписаний з боку орендодавця (позивача).

Вказана пропозиція була отримана відповідачем 25.05.2021, що підтвердужється рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Однак, на момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, що стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про внесення змін до договору оренди землі.

З матеріалів справи слідує, що відповідачем отримано Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 07.02.2022 № 3574/33-22, сформованого Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:06:015:0050 склала 5151223,36 грн.

6. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при ухваленні рішення

Згідно ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно частини 9 статті 93 Земельного кодексу України, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі»).

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.

Нормою пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України закріплено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, поряд із земельним податком, є формою плати за землю.

Базою оподаткування, відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК України, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Таким чином, системний аналіз норм земельного та податкового законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні з земельним податком (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК).

Разом з тим, основною підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 ПК України).

Відповідно ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно ст. 18 даного Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку землі").

За змістом ст. 23 цього ж Закону, технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

01.01.2016 набрало чинності рішення Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, визначено термін введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста з 01.01.2016. Визначено, що нормативна грошова оцінка земель міста Запоріжжя підлягає щорічній індексації відповідно до вимог діючого законодавства.

01.01.2016 введено в дію рішення Запорізької міської ради № 6 від 30.06.2015 "Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)".

Згідно додатку 3 до вказаного рішення, встановлено розмір орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки) - 3%.

01.01.2019 введено в дію рішення Запорізької міської ради № 26 від 28.11.2018 "Про встановлення розміру орендної плати", яким встановлено на території м. Запоріжжя розміри орендної плати згідно з додатком.

Відповідно до додатку до вказаного рішення, розмір орендної плати за використання відповідачем земельної ділянки має становити 3% від нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ч. 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Згідно ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 188 ГК України визначено порядок зміни та розірвання господарських договорів. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Відповідно ст. 654 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Учасниками справи визнано обставини:

- укладення 13.03.2006 між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАССЕКО" договору оренди землі № 040626100591 та додаткового договору від 23.10.2014 № 201406000500451 до нього;

- необхідність внесення змін до пунктів 6 та 9 вказаного договору у зв`язку зі зміною грошовї оцінки земельної ділянки, що перебуває в користуванні відповідача.

Відповідно ч. 1 ст. 75 ГПК України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом. Обставини, які визнаються учасниками справи, можуть бути зазначені в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Між сторонами виник спір щодо зазначення у договорі даних щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:06:05:0050 та, відповідно, розміру орендної плати, який розраховується відповідно до нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Як встановлено судом, позивачем отримано Витяг (вих. № 2260/207-19 від 08.08.2019) із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 8212,00 кв.м, кадастровий номер 2310100000:06:015:0050, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9365211 грн. 16 коп.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 затверджено форму Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Поданий позивачем Витяг, який покладено у підставу позову, відповідає затвердженій формі.

Позовна заява датована Запорізькою міською радою 14.12.2021 та надійшла до суду 24.01.2022. Позивач просив внести зміни у договір оренди землі, визначивши нормативну грошову оцінку земельної ділянки та орендну плату в цінах 2021 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, що набрала чинності 10.11.2021, затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок (пункт 1 постанови); установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (пункт 4 постанови).

Додатком 17 до вказаної Методики затверджено форму Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно п. 20 даної Методики, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою, форму якої наведено в додатку 16, що подається в електронній або паперовій формі, як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за формою згідно з додатком 17. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

Судом встановлено, що відповідачем за його заявою отримано Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 07.02.2022 № 3574/33-22, сформований Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:06:015:0050 склала 5151223,36 грн.

Вказаний Витяг відповідає затвердженій Методикою формі (додаток 17).

Відтак, на момент звернення позивача до суду та розгляду судом даного спору була чинною Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвержена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147.

У ч. 2 ст. 653 ЦК України визначено, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Суд зазначає, що ключовим елементом принципу правової визначеності є однозначність та передбачуваність правозастосування, а отже системності та послідовності у діяльності відповідних органів, насамперед судів. Суб`єкти (учасники спору) завжди повинні мати можливість орієнтувати свою поведінку таким чином, щоб вона відповідала вимогам норми на момент вчинення дії. Для оцінки правовідносин у даному спорі суд керується правилами, викладеними Європейським судом з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні в справі Sunday Times v. United Kingdom. У цій справі ЄСПЛ зазначив, що закон повинен бути досить доступним, він повинен служити для громадянина відповідним орієнтиром, достатнім у контексті, в якому застосовуються певні правові норми у відповідній справі. У справі Steel and others v. The United Kingdom ЄСПЛ наголосив, що Конвенція вимагає, щоб усе право, чи то писане, чи неписане, було достатньо чітким, аби дати змогу громадянинові, якщо виникне потреба, з належною порадою, передбачати певною мірою за певних обставин наслідки, що може спричинити певна дія.

З огляду на викладене, суд вважає за необхідне застосовувати правові норми та судову практику таким чином, яким вона є найбільш очевидною та передбачуваною для учасників цивільного обороту в Україні.

Враховуючи наведені приписи законодавства, суд приходить до висновку про необхідність внесення змін до договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591, зі змінами, внесеними у відповідності до додаткового договору за № 201406000500451 від 23.10.2014, шляхом викладення умов даного договору (пункти 6 та 12) в наступній редакції: "6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5151223,36 грн. в цінах 2022 року"; "12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 154596,70 грн. в цінах 2022 року".

Щодо подання позивачем Витягу (вих. № 2260/207-19 від 08.08.2019) із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, суд зазначає, що звертаючись до суду з позовом позивач мав отримати відповідний Витяг згідно з Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що була чинною на момент звернення останнього до суду.

Так, позивачем надсилалася відповідачу пропозиція від 20.05.2021 щодо внесення змін до договору оренди землі, яка залишилася відповідачем без відповіді. Однак, позовна заява надійшла до суду лише у січні 2022 року. Крім того, рішення Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" набрало чинності 01.01.2016, тоді як у договорі оренди визначено та, відповідно, розраховано орендну плату в цінах 2014 року. Тобто, сталося зволікання позивача, який є органом самоврядування, щодо належного виконання ним своїх обов`язків.

Практика Європейського суду з прав людини висловлена в рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі «Рисовский проти України», та вказує на принцип «належного урядування», який зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов`язків.

Таким чином, позов в цілому задовольняється судом частково.

7. Судові витрати

Відповідно п. 2 ч. 1, п. 1 ч. 4 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

Судовий збір у сумі 1135,00 грн. покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 26.06.2006 за № 040626100591, зі змінами, внесеними у відповідності до додаткового договору за № 201406000500451 від 23.10.2014, укладеного між Запорізькою міською радою (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАССЕКО" (70450, Запорізька область, Запорізький район, смт. Кушугум, вул. Нагорна, буд. 7, код ЄДРПОУ 23853834) шляхом викладення умов даного договору в наступній редакції:

- пункт 6 договору оренди землі: "6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5151223 (п`ять мільйонів сто п`ятдесят одна тисяча двісті двадцять три) грн. 36 коп. в цінах 2022 року";

- пункт 12 договору оренди землі: "12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 154596 (сто п`ятдесят чотири тисячі п`ятсот дев`яносто шість) грн. 70 коп. в цінах 2022 року".

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАССЕКО" (70450, Запорізька область, Запорізький район, смт. Кушугум, вул. Нагорна, буд. 7, код ЄДРПОУ 23853834) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915; отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради,код ЄДРПОУ 02140892) 1135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) грн. 00 коп. судового збору.

Відповідно ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено згідно з вимогами ст. 238 ГПК України та підписано - 28 листопада 2022.

Рішення розміщується в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя О.В. Ярешко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.11.2022
Оприлюднено29.11.2022
Номер документу107530312
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/3758/21

Судовий наказ від 13.01.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Рішення від 22.11.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 01.11.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 13.09.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 18.08.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 19.07.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 28.06.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 13.03.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні