ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
14.11.2022Справа№ 914/3995/21
Господарський суд Львівської області у складі судді Синчук М.М., розглянувши матеріали заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс»,
про заміну боржника виконавчого провадження та видачу нового виконавчого листа (вх. №3609/22 від 02.11.2022р.),
у справі № 914/3995/21
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс»
до відповідача: Буської міської ради
про: стягнення 16 569, 90 грн.,
Суддя М.М. Синчук
За участю секретаря судового засідання
А.П. Полянського
За участю представників сторін:
Від позивача: не з`явився;
Від відповідача: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Львівської області від 09.03.2022 року по справі №914/3995/21 позов задоволено та стягнуто з Буської міської ради (80500, Львівська обл., м. Буськ, площа 900-річчя Буська, буд. 1, код ЄДРПОУ 26307575) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» (79041, м. Львів, вул. Героїв УПА, 73, код ЄДРПОУ 41027977) 16 569,90 грн основного боргу та 2270,00 грн судового збору.
На виконання рішення Господарського суду Львівської області від 09.03.2022 року Господарським судом Львівської області 11.04.2022 року видано наказ по справі №914/3995/21.
На розгляд господарського суду Львівської області Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» 02.11.2022 подало заяву про заміну боржника виконавчого провадження та видачу нового виконавчого листа (вх.№3609/22), в якій заявник просить: замінити у справі №914/3995/21 боржника - Буську міську раду на Виконавчий комітет Буської міської ради (місцезнаходження: Україна, 80500, Львівська обл., місто Буськ, площа 900-річчя Буська, будинок 1; ідентифікаційний код 04056138) та видати новий виконавчий лист у даній справі.
Ухвалою суду від 04.11.2022 зазначену заяву призначено до розгляду на 14.11.2022.
В судове засідання 14.11.2022 представники сторін не з`явилися, хоча про дату, час та місце розгляду заяви належним чином були повідомлені.
Розглянувши заяву позивача про заміну боржника виконавчого провадження та видачу нового виконавчого листа, суд констатує наступне.
Згідно ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом (ст. 326 ГПК України).
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2012 року N 18-рп/2012).
Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2012 року N 11-рп/2012).
Відповідно до усталеної практики Європейського Суду з прав людини право на суд, захищене ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін (рішення у справі «Горнсбі проти Греції» (Hornsby v. Greece), від 19 березня 1997 року, п. 40, Reports of Judgments and Decisions 1997-II).
Держава зобов`язана організувати систему виконання судових рішень, яка буде ефективною як за законодавством, так і на практиці (рішення від 7 червня 2005 року у справі «Фуклев проти України», заява N 71186/01, п. 84).
Саме на державу покладається обов`язок вжиття у межах її компетенції усіх необхідних кроків для того, щоб виконати остаточне рішення суду та, діючи таким чином, забезпечити ефективне залучення усього її апарату. Не зробивши цього, вона не виконає вимоги, що містяться у пункті 1 статті 6 Конвенції.
Статтею 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» визначено, що держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є, зокрема, державний орган.
Виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду (ч.1 ст.3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»).
Згідно Бюджетного Кодексу в Україні застосовується казначейська форма обслуговування Державного бюджету України і управління наявними коштами Державного бюджету України. Зокрема, безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду входить до компетенції Державного казначейства України.
Пунктом 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного Кодексу України передбачено, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання.
Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення врегульовано Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 845 від 03.08.2011.
Згідно з п. 2 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.
Пунктом 3 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників передбачено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Відповідно до п.6 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних про перерахування коштів у готівковій формі через банки або підприємства поштового зв`язку, якщо зазначений рахунок відсутній; оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності); оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Згідно з п.9 Порядку Орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли, зокрема, боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».
Управлінням державної казначейської служби України у Буському районі Львівської області повернено накази Господарського суду Львівської області, зокрема наказ по справі 914/3995/21 про стягнення з відповідача 16 569, 90 грн, без виконання у зв`язку з відсутністю у боржника за вказаним виконавчим документом (Буської міської ради) відкритих рахунків в органі казначейства.
За змістом ст.ст. 1, 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Рада є виборним представницьким органом місцевого самоврядування, який складається з депутатів, і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення. Виконавчі органи створюються радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування. Відповідно до ст. 16 вказаного Закону органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів та інші кошти, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.
Місцевий бюджет - це нормативно-правовий акт відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду(ст. 1 Бюджетного кодексу України).
Водночас, ст.22 цього Кодексу до головних розпорядників бюджетних коштів віднесено виключно виконавчі органи та апарати місцевих рад, виконавчі органи місцевих рад в особі їх керівників. Також визначено, що у разі коли згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.
Фінансові ресурси закріплено за виконавчими органами Буської міської ради, які і є розпорядниками коштів бюджету міської ради, та саме до їх повноважень віднесено виконання місцевого бюджету.
Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях (ч.3 ст.12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
За змістом ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено повноваження сільського, селищного, міського голови. Зокрема, сільський, селищний, міський голова: 1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; 2) організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; 3) підписує рішення ради та її виконавчого комітету; 7) здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; 13) є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою; 14) представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; 19) здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; 20) видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Сільський, селищний, міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень.
Здійснюючи контроль за виконанням судового рішення суд зазначає, що як вбачається з досліджених судом обставин та законодавства, голова міської ради, який є керівником виконавчого органу ради, має усі повноваження та зобов`язаний виконати судове рішення про стягнення з Буської міської ради, як боржника, грошових коштів за наказом, що виданий стягувачеві у цій справі, але доказів виконання такого обов`язку суду не надано.
Враховуючи, що фінансові ресурси, власником яких виступає боржник Буська міська рада закріплено за виконавчими органами Буської міської ради, які і є розпорядниками коштів бюджету міської ради, заявником обрано правильний та ефективний спосіб для захисту права стягувача, шляхом стягнення з боржника безспірного списання коштів з рахунків виконавчого органу ради.
Відповідно до ч. 1 ст.52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Відповідно до ч. 3 ст.52 ГПК України про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Відповідно до ч. 1 ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.
Таким чином, суд констатує, що відсутність рахунків у відповідача унеможливлює виконання судового рішення.
Виконавчий комітет Буської міської ради, який відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР є органом, створеним міською радою для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами, має відкриті рахунки в органі Казначейства. Відтак, для забезпечення належного виконання рішення, слід замінити боржника в зобов`язанні з Буської міської ради на Виконавчий комітет Буської міської ради та відповідно замінити сторони у виконавчому провадженні з Буської міської ради на Виконавчий комітет Буської міської ради.
Щодо вимоги заявника (Стягувача) про видачу виконавчого листа у цій справі, то суд зазначає, що ч. 4 ст. 334 ГПК України не передбачено видачу нового виконавчого документа. Виконання рішення суду здійснюється на підставі вже виданого наказу з урахуванням даної ухвали суду. Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, в постанові Верховного Суду від 01.12.2021 у справі № 905/3250/16.
Керуючись ст.ст.52, 232, 233, 234, 331 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
1.Замінити боржника в зобов`язанні щодо примусового виконання рішення Господарського суду Львівської області від 09.03.2022 року по справі №914/3995/21 - Буську міську раду (80500, Львівська область, м. Буськ, площа 900-річчя Буська, 1, ідентифікаційний код 26307575) на Виконавчий комітет Буської міської ради Львівської області (80500, Львівська область, м. Буськ, площа 900-річчя Буська, 1, ідентифікаційний код 04056138).
2. У виконавчому документі - наказі Господарського суду Львівської області від 11.04.2022 у справі № 914/3995/21 замінити боржника - Буську міську раду (80500, Львівська область, м. Буськ, площа 900-річчя Буська, 1, ідентифікаційний код 26307575) на Виконавчий комітет Буської міської ради Львівської області (80500, Львівська область, м. Буськ, площа 900-річчя Буська, 1, ідентифікаційний код 04056138).
3. В решті вимог заяви - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та підлягає оскарженню у строк та порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України.
Повний текс ухвали виготовлено 21.11.2022.
Суддя Синчук М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2022 |
Оприлюднено | 29.11.2022 |
Номер документу | 107531304 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Синчук М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні