Рішення
від 08.11.2022 по справі 916/1905/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" листопада 2022 р.м. Одеса Справа № 916/1905/22

За позовом: керівника Роздільнянської окружної прокуратури Одеської області (67400, Одеська обл., Роздільнянський р-н, м. Роздільна, вул. Ярослава Мудрого, буд.8, код ЄДРПОУ - 03528552, електронна адреса: Rozdilna@od.gp.gov.ua) в інтересах держави в особі Роздільнянської міської ради Одеської області (67400, Одеська обл., Роздільнянський р-н, м. Роздільна, вул. Муніципальна, буд. 17, код ЄДРПОУ - 33356925, електронна адреса: gorsovetrazd@ukr.net); Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65107, м. Одеса, вул. Канатна, буд.83, код ЄДРПОУ - 39765871, електронна адреса: odesa_info@land.gov.ua)

До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» (65082, м. Одеса, вул. Софіївська, буд.15, кв.17, код ЄДРПОУ - 41770077)

про стягнення, розірвання договору, зобов`язання вчинити певні дії, скасування державної реєстрації

Суддя Н.В.Рога

Секретар с/з В.С. Богомолова

Представники сторін:

Від прокуратури: Стоянова О.О.- на підставі посвідчення;

Від позивача (Роздільнянської міської ради Одеської області): Засоба О.І.- в порядку самопредставництва; Прибилов О.О.- в порядку самопредставництва;

Від позивача (Головного управління Держгеокадастру в Одеській області): не з`явився.

Від відповідача: не з`явився.

Суть спору: Керівник Роздільнянської окружної прокуратури Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Роздільнянської міської ради Одеської області та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю ( далі- ТОВ) «Аджалик Енерджи» про:

- стягнення заборгованості за оренду земельної ділянки у розмірі 1 432 401 грн 66 коп.;

- розірвання договору оренди землі, загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ «Аджалик Енерджи»;

- зобов`язання повернути земельну ділянку, загальною площею 29 га з нормативною вартістю 98 221 827 грн 87 коп. з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 на користь Роздільнянської міської ради Одеської області;

- скасування державної реєстрації права оренди від 15.01.2019р. за №29892014 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, загальною площею 29 га, розташованої на території Роздільнянської міської ради Одеської області (за межами населеного пункту), що була проведена на підставі договору, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ «Аджалик Енерджи».

Ухвалою суду від 24.08.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 15.09.2022р. Ухвалою суду від 15.09.2022р. відкладено підготовче засідання на 04.10.2022р. Ухвалою суду від 04.10.2022р. закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 25.10.2022р. Ухвалою суду від 25.10.2022р. розгляд справи по суті відкладено на 08.11.2022р.

Представник прокуратури позовні вимоги підтримує з підстав, викладених у позовній заяві, поясненнях, що надійшли до суду 20.09.2022р., просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

Представник позивача- Роздільнянської міської ради Одеської області, позовні вимоги підтримує з підстав, викладених у письмових поясненнях, що надійшли до суду 14.09.2022р.

Позивач - Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, участь свого представника у судові засідання не забезпечив, своєї позиції у даній справі до суду не надав.

Відповідач - ТОВ «Аджалик Енерджи» про місце, дату та час судових засідань був повідомлений суд належним чином, але відзив на позовну заяву до суду не надав, участь свого представника у судових засіданнях не забезпечив.

За таких обставин, справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України.

Прокурор, звертаючись з позовом в інтересах держави в особі Роздільнянської міської ради Одеської області та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, зазначив, що 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області (Орендодавець) та ТОВ «Аджалик Енерджи» (Орендар) був укладений Договір оренди землі №375/57-18-ДО, згідно якого в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення - для будівництва та обслуговування обєктів енергетичної інфраструктури, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), строком на 49 років.

Договір оренди зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме мкайно про реєстрацію іншого речового права (номер запису 29892014 від 15.01.2019р.).

Відповідно до п.5 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 98 221 827 грн 87 коп. згідно із Витягом з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель району, виданим Відділом у Роздільнянськоу районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 18.12.2019р. за №1482/0/207-18, яка підлягає щорічній індексації.

Прокурор зазначає, що відповідно до п.4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Роздільнянської міської ради Одеської області у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме 2 946 654 грн 84 коп. за 1 рік, що складає 245 554 грн 57 коп. за один місяць.

За умовами п.4.3 Договору орендна плата вноситься Орендарем не пізніше 28 числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому п.4.1 Договору за кожен місяць.

Згідно п.8.4.4 Договору Орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату. При цьому, п.8.1 Договору передбачено право Орендодавця вимагати своєчасного внесення орендної плати.

Прокурор зазначив, що Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, згідно положень ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, є розпорядником земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Одеської області, в межах, визначених цим Кодексом.

Але, у зв`язку із внесенням змін до Земельного кодексу України Законом України №1423-ІХ від 28.04.2021р., який набрав чинності 27.05.2021р., відповідно до п.24 Перехідних положень Земельного кодексу України, земельна ділянка, яка є об`єктом оренди за Договором оренди землі №375/57-18-ДО, відноситься до земель комунальної власності Роздільнянської міської ради Одеської області.

Враховуючи зазначене, Державним реєстратором відділу «Центр надання адміністративних послуг Роздільнянської міської ради» Качковською О.В. 08.11.2021р. було прийнято рішення про реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 за Роздільнянською міською радою Одеської області, про що внесено інформацію до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Таким чином, як зазначає прокурор, до Роздільнянської міської ради Одеської області перейшли всі права, передбачені Договором оренди землі №375/57-18-ДО, в тому числі і щодо права вимагати своєчасної сплати Орендарем орендної плати за землю.

Прокурор зазначає, що за період 2019р.- квітень 2022р. ТОВ «Аджалик Енерджи» орендна плата за землю не сплачувалася.

Згідно інформації Роздільнянської міської ради Одеської області від 24.03.2022р. розмір заборгованості станови 6 827 822 грн 22 коп. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.02.2022р. у справі №420/25149/21 за позовом Головного управління ДПС в Одеській області до ТОВ «Аджалик Енерджи» стягнуто з ТОВ «Аджалик Енерджи» податковий борг у розмірі 6 072 грн 629 грн 17 коп.

Згідно інформації Роздільнянської міської ради Одеської області, враховуючи зазначене рішення суду, розмір заборгованості відповідача за період з жовтень 2021р. по березень 2022р. становить 1 432 401 грн 66 коп.

Посилаючись на положення ст. ст. 93, 206 Земельного кодексу України, ст.193, ч.1 ст.286 Господарського кодексу України, ст.ст.13, 15, 21, 24,25 Закону України «Про оренду землі», прокурор вважає, що наявні підстави для стягнення з ТОВ «Аджалик Енерджи» заборгованості з орендної плати за землю у розмірі 1 432 401грн 66 коп.

Крім того, прокурор зазначив, що відповідно до ст.31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до ст.32 зазначеного Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

У п.11.3 Договору оренди землі №375/57-18-ДО сторони домовилися, що дія Договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, несплати, несвоєчасної або неповної сплати Орендарем орендної плати.

Таким чином, враховуючи положення ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України, на думку прокурора, наявні підстави для розірвання Договору оренди землі №375/57-18-ДО, та як наслідок, із урахуванням ст.34 Закону України «Про оренду землі», п.6.1 Договору, повернення земельної ділянки з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 Роздільнянській міській раді Одеської області.

В обґрунтування звернення до суду з даним позовом прокурор зазначив, що п. ч. 1 ст. 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави у суді.

За приписами ч. 3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій. спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (частина 3 вказаної норми).

За змістом ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08.04. 1999р. у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує в позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах.

Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Представництво прокуратурою України інтересів держави в суді є одним із видів представництва в суді. За правовою природою представництво в суді є правовідносинами, в яких одна особа, представник, на підставі певних повноважень виступає від імені іншої особи, довірителя, і виконує процесуальні дії у суді в її інтересах, набуваючи, змінюючи, припиняючи, для неї права та обов`язки.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України №18-рп/2004 від 01.12.2004р. види і зміст охоронюваних законом інтересів, що перебувають у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" як правило не визначаються у статтях закону, а тому фактично є правоохоронюваними. Охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.

Для розуміння поняття "охоронюваний законом інтерес" важливо врахувати й те, що конфлікт інтересів притаманний не тільки правовим і не правовим інтересам, а й конгломерату власне законних, охоронюваних законом і правом інтересів. Поняття "охоронюваний законом інтерес" у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних та колективних потреб, які не суперечать Конституції та законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

За змістом ч. 7 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, якою передбачена необхідність обґрунтування прокурором у суді наявність підстав для представництва.

Прокурор зазначив, що органом, який наділений повноваженнями у спірних відносинах є Роздільнянська міська рада Одеської області, яка усвідомлюючи порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, належні заходи щодо стягнення заборгованості з орендної плати та розірвання Договору оренди землі, не вживає будь-яких заходів, та обмежилась направленням до Роздільнянської окружної прокуратури прохання щодо звернення до суду з відповідним позовом.

При цьому, листом від 11.04.2022р. Роздільнянською окружною прокуратурою повідомлено Роздільнянську міську раду Одеської області про наявність порушень чинного законодавства при використанні земельної ділянки загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, у частині внесення орендної плати, але будь-яких дій Роздільнянською міською радою Одеської області вчинено не було.

Крім того, прокурор зазначив, що згідно п.п1,4,9 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016р. №333, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, та йому підпорядковане. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Посилаючись на положення ст.28 Закону України «Про центральний орган виконавчої влади», ст.10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», п.5-1 Положення, прокурор дійшов висновку, що органи Держгеокадастру можуть звертатися до суду, якщо це необхідно для здійснення їх повноважень з нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.

Вказані висновки викладені Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 01.06.2021р. у справі №925/929/19.

Таким чином, враховуючи те, що, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є органом контролю щодо земель усіх категорій власності, а також те, Договір оренди землі №373/57-18-ДО від 20.12.2018р. укладено саме Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та зміни до цього Договору у частині Орендодавця не вносились, прокурор вважає за необхідне звернутися з даним позовом також і в інтересах зазначеного Управління.

З метою вирішення питання щодо наявності підстав для звернення до суду, а також надання органу контролю можливості самостійного звернення до суду, 20.06.2022р. Роздільнянською окружною прокуратурою на адресу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області було направлено повідомлення про факти порушення ТОВ «Аджалик Енерджи» умов Договору оренди землі.

Але, будь-яких заходів Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області вжито не було. Натомість, повідомлено про те, що станом на даний час у Управління відсутні підстави для вжиття заходів щодо розірвання Договору оренди землі №373/57-18-ДО від 20.12.2018р.

Враховуючи зазначене, для того, щоб інтереси держави не залишились незахищеними, прокурор, реалізуючи представницькі повноваження та виконуючи субсидіарну роль, замінив суб`єкта владних повноважень, який всупереч закону не здійснює захисту, та звернувся до суду з даним позовом, у якому просить суд стягнути з ТОВ «Аджалик Енерджи» заборгованість з орендної плати за землю у розмірі 1 432 401 грн 66 коп.; розірвати договір оренди землі, загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, укладений 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ «Аджалик Енерджи»; зобов`язати повернути земельну ділянку, загальною площею 29 га з нормативною вартістю 98 221 827 грн 87 коп. з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 на користь Роздільнянської міської ради Одеської області; скасувати державну реєстрацію права оренди від 15.01.2019р. за №29892014 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, загальною площею 29 га, розташованої на території Роздільнянської міської ради Одеської області (за межами населеного пункту), що була проведена на підставі договору, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ «Аджалик Енерджи».

Позивач у справі- Роздільнянська міська рада Одеської області, позовні вимоги підтримує з підстав, викладених у письмових поясненнях, що надійшли до суду 14.09.2022р., та додатково зазначає, після 27.05.2021р. земельна ділянка, що є об`єктом оренди за Договором оренди землі №373/57-18-ДО від 20.12.2018р., відноситься до комунальної власності Роздільнянської міської ради Одеської області і перехід земельних ділянок з державної до комунальної власності не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності на такі земельні ділянки.

Позивач зазначає, що заборгованість ТОВ «Аджалик Енерджи» зі сплати орендної плати за землю за період жовтень 2021р. - березень 2022р. становить 1 432 401 грн 66 коп. і, у зв`язку із невиконанням Орендарем свого обов`язку щодо сплати орендної плати за землю, наявні підстави для стягнення цієї заборгованості за рішенням суду.

Крім того, позивач зазначив, що систематична несплата орендної плати за землю є порушенням істотної умови Договору, а отже, є підставою для розірвання Договору оренди землі №373/57-18-ДО від 20.12.2018р. та повернення об`єкта оренди на користь власника - Роздільнянської міської ради Одеської області.

Також позивач звернув увагу суду на необхідність наповнення місцевого бюджету з метою здійснення видатків по захищеним статтям, видатків на військово-територіальну оборону та видатків, спрямованих на забезпечення життєдіяльності і збереження існуючої інфраструктури.

Таким чином, на думку позивача, існуюча заборгованість ТОВ «Аджалик Енерджи» по сплаті орендної плати за землю призводить до дефіциту коштів в місцевому бюджеті, у зв`язку із чим наявні всі підстави для захисту інтересів держави в особі Роздільнянської міської ради Одеської області.

Позивач - Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, участь свого представника у судові засідання не забезпечив, своєї позиції у даній справі до суду не надав.

Відповідач- ТОВ «Аджалик Енерджи», своїм правом на захист у судовому порядку не скористався.

Розглянув матеріали справи, заслухав пояснення представника прокуратури та позивача, судом встановлено, що 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області (Орендодавець) та ТОВ «Аджалик Енерджи» (Орендар) був укладений Договір оренди землі №375/57-18-ДО, згідно п.1.1 якого Орендодавець, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 27.11.2018р. №15-7378/13-18-СГ, надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування об`єктів енергетичної інфраструктури, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, розташовану на території Роздільнянської міської ради Одеської області ( за межами населеного пункту).

Відповідно до п.2.1, п.2.2 Договору в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів енергетичної інфраструктури, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), загальною площею 29 га, з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003.

За умовами п.3.1 Договору його укладено строком на 49 років.

Договір оренди зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (номер запису 29892014 від 15.01.2019р.).

Частиною першою ст. 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч.9 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Отже, між сторонами за Договором оренди землі №375/57-18-ДО склалися правовідносини, пов`язані з орендою земельної ділянки загальною площею 29 га, з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003.

Відповідно до п.24 Перехідних положень Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021р.) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Враховуючи зазначене, Державним реєстратором відділу «Центр надання адміністративних послуг Роздільнянської міської ради» Качковською О.В. 08.11.2021р. було прийнято рішення про реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 за Роздільнянською міською радою Одеської області, про що внесено інформацію до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Таким чином, до Роздільнянської міської ради Одеської області перейшли всі права, передбачені Договором оренди землі №375/57-18-ДО від 20.2.2018р.

За змістом ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини 1-3 ст. 21 цього Закону).

Крім того, згідно з п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п.5 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 98 221 827 грн 87 коп. згідно із Витягом з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель району, виданим Відділом у Роздільнянськоу районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 18.12.2019р. за №1482/0/207-18, яка підлягає щорічній індексації.

Згідно п.4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Роздільнянської міської ради Одеської області у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме 2 946 654 грн 84 коп. за 1 рік, що складає 245 554 грн 57 коп. за один місяць.

За умовами п.4.3 Договору орендна плата вноситься Орендарем не пізніше 28 числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому п.4.1 Договору за кожен місяць.

Відповідно до п.8.4.4 Договору Орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату. При цьому, п.8.1 Договору передбачено право Орендодавця вимагати своєчасного внесення орендної плати.

У ст. 626 Цивільного кодексу України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч.3 ст. 626 Цивільного кодексу України).

У п. 3 ч. 1 ст. 3 Цивільного кодексу України закріплено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Також у ст. 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною першою ст. 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України ).

Згідно приписів ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно із ст. 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст. 25 Закону України «Про оренду землі» орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також і орендну плату за водний об`єкт.

Як вже зазначалося вище, за умовами п.4.3 Договору орендна плата вноситься Орендарем не пізніше 28 числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому п.4.1 Договору за кожен місяць.

Відтак, відповідач мав сплачувати на користь позивача щомісячно орендну плату не пізніше 28 числа кожного місяця, наступного за звітним. Але, матеріали справи не містять доказів виконання Орендарем свого зобов`язання щодо своєчасної та у повному обсязі сплати орендної плати.

Відповідно до ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Так, згідно ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що наявні підстави для стягнення з ТОВ «Аджалик Енерджи» заборгованості з орендної плати за землю за період жовтень 2021р. - березень 2022р. у розмірі 1 432 401 грн 66 коп.

Виходячи з встановлення судом факту порушення Орендарем - ТОВ «Аджалик Енерджи», такої істотної умови Договору оренди землі №375/57-18-ДО від 20.2.2018р., як своєчасна та у повному обсязі сплата орендної плати, суд доходить висновку про наявність підстав для розірвання зазначеного Договору, адже, відповідно до ст.31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до ст.32 зазначеного Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

У п.11.3 Договору оренди землі №375/57-18-ДО сторони домовилися, що дія Договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, несплати, несвоєчасної або неповної сплати Орендарем орендної плати.

Таким чином, враховуючи також положення ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України, згідно якої

Вимога прокурора щодо розірвання Договору оренди землі №375/57-18-ДО, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ «Аджалик Енерджи» щодо земельної ділянки загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, підлягає задоволенню.

За приписами ст.34 Закону України «Про оренду землі»

Крім того, у п.6.1 Договору сторони передбачили, що після припинення дії Договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому одержав її в оренду.

Таким чином, враховуючи розірвання Договору оренди землі №375/57-18-ДО, наявні підстави для задоволення вимоги прокурора та зобов`язання ТОВ «Аджалик Енерджи» повернути земельну ділянку, загальною площею 29 га з нормативною вартістю 98 221 827 грн 87 коп. з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 на користь Роздільнянської міської ради Одеської області.

Щодо вимоги прокурора про скасування державної реєстрації права оренди від 15.01.2019р. за №29892014 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, загальною площею 29 га, розташованої на території Роздільнянської міської ради Одеської області (за межами населеного пункту), що була проведена на підставі договору, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ «Аджалик Енерджи».

За приписами п.п. 1, 2, 3 ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній із 16.01.2020р.) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 ч.6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 ч.6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Отже, у розумінні положень наведеної норми, способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав ; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав. При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Аналогічні правові висновки наведені у постанові від 13.10.2021р. у справі №911/1968/20, де Верховний Суд зазначив, що відповідно до положень ч.3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Згідно ч.3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Враховуючи все викладене вище, позовна заява Одеської міської ради підлягає задоволенню.

За приписами ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі «Серявін та інші проти України» зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У справі «Трофимчук проти України» (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст. ст. 123, 129 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 238, 240, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву керівника Роздільнянської окружної прокуратури Одеської області, подану в інтересах держави в особі Роздільнянської міської ради Одеської області та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» про: стягнення заборгованості за оренду земельної ділянки у розмірі 1 432 401 грн 66 коп.; розірвання договору оренди землі, загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи»; зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» повернути земельну ділянку, загальною площею 29 га з нормативною вартістю 98 221 827 грн 87 коп. з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 на користь Роздільнянської міської ради Одеської області; скасування державної реєстрації права оренди від 15.01.2019р. за №29892014 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, загальною площею 29 га, розташованої на території Роздільнянської міської ради Одеської області (за межами населеного пункту), що була проведена на підставі договору, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» (65082, м. Одеса, вул. Софіївська, буд.15, кв.17, код ЄДРПОУ - 41770077) на користь Роздільнянської міської ради Одеської області (67400, Одеська обл., Роздільнянський р-н, м. Роздільна, вул. Муніципальна, буд. 17, код ЄДРПОУ - 33356925, електронна адреса: gorsovetrazd@ukr.net) заборгованість з орендної плати за землю у розмірі 1 432 401 грн 66 коп.

3. Розірвати Договір оренди землі №375/57-18-ДО, укладений 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи», щодо земельної ділянки загальною площею 29 га з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003.

4. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» (65082, м. Одеса, вул. Софіївська, буд.15, кв.17, код ЄДРПОУ - 41770077) повернути земельну ділянку, загальною площею 29 га з нормативною вартістю 98 221 827 грн 87 коп. з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003 на користь Роздільнянської міської ради Одеської області (67400, Одеська обл., Роздільнянський р-н, м. Роздільна, вул. Муніципальна, буд. 17, код ЄДРПОУ - 33356925, електронна адреса: gorsovetrazd@ukr.net).

5. Скасувати державну реєстрацію права оренди від 15.01.2019р. за №29892014 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5123910100:01:002:0003, загальною площею 29 га, розташованої на території Роздільнянської міської ради Одеської області (за межами населеного пункту), що була проведена на підставі Договору оренди землі №375/57-18-ДО, укладеного 20.12.2018р. між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи».

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Аджалик Енерджи» (65082, м. Одеса, вул. Софіївська, буд.15, кв.17, код ЄДРПОУ - 41770077) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, м.Одеса, вул.Пушкінська, 3, р/р UA 808201720343100002000000564, ЄДРПОУ 03528552, неприбуткова організація) витрати по сплаті судового збору у розмірі 28 929 грн 02 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення (підписання).

Повне рішення складено 29 листопада 2022р. у зв`язку із відсутністю електропостачання у приміщенні Господарського суду Одеської області.

Суддя Н.В. Рога

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено30.11.2022
Номер документу107551810
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —916/1905/22

Рішення від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 25.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 14.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 23.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 14.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні