ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2022 року м. Житомир справа № 279/1579/22
категорія 109020100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Коростенського міськрайонного суду Житомирської областізвернувся ОСОБА_1 із позовом, в якому просить:
- визнати відмову Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області у проведенні державної реєстрації договору оренди 1/2 частини земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 площею 4,1148 укладеного між позивачем та СТОВ «Відродження» протиправною;
- зобов`язати Виконавчий комітет Коростенської міської ради Житомирської області провести державну реєстрацію договору оренди 1/2 частини земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 площею 4,1148 укладений між позивачем ОСОБА_1 та СТОВ «Відродження».
В обґрунтування позовних вимог вказав, що являється власником 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032, площею 4,1148 га, яка належала його батькові та була ним успадкована. Користуючись своїм правом уклав з СТОВ "Відродження" договір оренди земельної ділянки, який подав до ЦНАП Виконавчого комітету Коростенської міської ради з метою здійсненні реєстраційних дій, однак у реєстрації вказаного договору йому відмовлено у зв`язку наявністю договору оренди на вказану земельну ділянку, укладеного 14.01.2020, та відсутністю можливості щодо часткового припинення такого договору.
З такою відмовою позивач не погоджується, та вважає, що має право самостійно розпоряджатися земельною ділянкою, право власності на яку має, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 02.05.2022 дану справу передано Житомирському окружному адміністративному суду, як підсудному для вирішення вказаних спірних правовідносин.
Відповідно до ухвали суду від 14.06.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрите провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
19.08.2022 від представника відповідача надійшов до суду відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки позивач є спадкоємцем лише 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 та оформив за собою право власності, а інша 1/2 частина земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 не оформлена. Пояснює, що кадастровий номер земельної ділянки 1822385200:05:000:0032 складається з двох частин 1/2 та 1/2, а тому без згоди іншого власника 1/2 частини земельної ділянки, кадастровий номер якої 1822385200:05:000:0032 позивач не може здійснювати своє право власності (володіти, користуватися та розпоряджатися) на даний час у позивача обмежене право власності - це права володіння та користування право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою, наступає тільки після погодження іншого власника.
Позивач, вважаючи відмову відповідача у реєстрації укладеного договору про оренду з Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Відродження" (далі - СТОВ "Відродження") необґрунтованою та протиправною, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, тому звернувся з позовом до суду із даним позовом.
Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами із прийняттям рішення відповідно до ч.5 ст.250 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності позивач є власником 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032, площею 4,1148 га, яка знаходиться на території Сингаївської сільської ради Коростенського району.
Вказана земельна ділянка успадкована позивачем від його батька - ОСОБА_2 , про що свідчить свідоцтво про право на спадщину за законом, яке міститься в матеріалах справи.
12.01.2022 між позивачем та СТОВ "Відродження" укладено договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:50:000:0032 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, строком на 10 років з пролонгацією.
З метою реєстрації укладеного договору позивачем такий подано до ЦНАП Виконавчого комітету Коростенської міської ради, однак у здійсненні реєстраційних дій відмовлено про що листом №02-14/299 від 10.02.2022 повідомлено позивача.
Позивач не погоджується з такою відмовою відповідача та вважає, що особа, яка управляє спадщиною, має право на вчинення будь-яких необхідних дій, спрямованих на збереження спадщини до з`явлення спадкоємців або до прийняття спадщини, а тому звернувся до суду за захистом порушених прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає про таке.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Земельні відносини регулюються Конституцією України та Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст.2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Згідно з ч.1 ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За приписами ст. 1258 Цивільного кодексу України спадкоємці за законом одержують право на спадкування почергово.
Кожна наступна черга спадкоємців за законом одержує право на спадкування у разі відсутності спадкоємців попередньої черги, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини або відмови від її прийняття, крім випадків, встановлених статтею 1259 цього Кодексу.
Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст.126 ЗК України).
Так, спір виник з приводу реєстрації укладеного між позивачем та СТОВ "Відродження" договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом земельна ділянка, яка розташована на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області належала спадкодавцеві на праві приватної власності на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080469, виданого Коростенською райдержадміністрацією Житомирської області 24.06.2004 та зареєстрованого в книзі записів реєстрації актів на право власності на землю №366 успадкована в рівних частинах по 1/2 між ОСОБА_1 та ОСОБА_3 .
За інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, лише 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 загальною площею 4,11148 га перебуває у приватній власності позивача.
Відомості про реєстрацію права власності щодо іншої 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 за ОСОБА_3 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності не містяться, право власності не зареєстроване.
З метою реалізації свого права власності (володіння, користування та розпорядження) позивачем 12.01.2022 укладено з СТОВ "Відродження" договір про оренду земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 загальною площею 4,1148 га та подано до відповідача для реєстрації.
Втім, у реєстрації вказаного договору відповідачем відмовлено, про що листом №02-14/299 від 10.02.2022 повідомлено позивача.
Підставами для відмови у реєстрації вказаного договору слугував факт, набуття права позивачем лише на 1/2 частини земельної ділянки, на іншу частину (1/2) земельної ділянки право власності іншим спадкоємцем не оформлене, що позбавляє відповідача права припинення наявного договору оренди, оскільки часткове припинення такого договору, положеннями чинного законодавства не передбачено.
Так, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ч.1 ст.1 Закону України "Про оренду землі" від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV, далі - Закон № 161-XIV).
Відповідно до ст.13 Закону № 161-XIV договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Власник земельної ділянки може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом (ст.14 Закону № 161-XIV).
Частинами 1-2 ст.16 Закону № 161-XIV передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється за згодою орендодавця та особи, яка згідно із законом вправі набувати право оренди на таку земельну ділянку.
Положеннями частини 7 статті 19 Закону № 161-XIV передбачено, що з моменту державної реєстрації права власності спадкоємця на земельну ділянку, передану в оренду особою, яка управляє спадщиною, або державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку за рішенням суду про визнання спадщини відумерлою договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.
Частиною 2 ст. 30-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року № 1952-IV передбачено, що державна реєстрація права оренди земельної ділянки, що входить до складу спадщини та передана в управління, проводиться у спеціальному розділі Державного реєстру прав без державної реєстрації права власності за особою, яка управляє спадщиною, крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Під час державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку за спадкоємцем або територіальною громадою записи про обтяження переносяться до відповідної частини відкритого розділу Державного реєстру прав.
Державна реєстрація припинення права оренди земельної ділянки, що входить до складу спадщини та перебуває в управлінні органу місцевого самоврядування, проводиться без подання відповідної заяви заявниками одночасно з державною реєстрацією права власності на відповідну земельну ділянку.
Аналіз викладених норм дає підстави для висновку, що з моменту державної реєстрації права власності спадкоємця на земельну ділянку, передану в оренду особою, яка управляє спадщиною, договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.
Під час розгляду даної справи, судом встановлено, що позивач набув право власності на 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 загальною площею 4,1148 га, іншу 1/2 частину земельної ділянки успадкувала ОСОБА_3 , якою на даний момент, ще не оформлено право власності на таку ділянку, а тому, як вказує відповідач, у відповідності до ст.19 Закону № 161-XIV попередній договір оренди від 14.12.2020 не припинений, оскільки державна реєстрація права власності здійснена лише на 1/2 частини земельної ділянки, на іншу частину відсутня.
Натомість, слід зауважити, що між позивачем та СТОВ "Відродження" на частину земельної ділянки, яка перебуває у його власності, будь-яких обмежень щодо використання вказаної земельної ділянки не зареєстровано.
А тому суд вважає, що після набуття позивачем права власності на 1/2 частини земельної ділянки за кадастровим номером 1822385200:05:000:0032, загальною площею 4,1148 га, відповідач повинен був сприяти розірванню укладеного договору оренди від 14.12.2020 та провести державну реєстрацію договору оренди 1/2 частини земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 площею 4,1148 укладеного між позивачем ОСОБА_1 та СТОВ «Відродження».
За положеннями Цивільного кодексу України, власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.
Переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк не може домінувати над виключним правом орендодавця, як власника земельної ділянки, щодо користування та розпорядження нею на власний розсуд після закінчення строку дії договору оренди землі.
Вказана позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 28.09.2020 у справі №272/440/18.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, відмова Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області у проведенні державної реєстрації договору оренди 1/2 частини земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 площею 4,1148 га, укладеного між позивачем та СТОВ «Відродження» суд вважає протиправною, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Питання про розподіл судових витрат, судом вирішується відповідно до ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 242-246, 295, 297 КАС України,
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області (вул. Грушевського,22, м.Коростень, Житомирська область,11501. ЄДРПОУ: 04053507) про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати відмову Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області у проведенні державної реєстрації договору оренди 1/2 частини земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 площею 4,1148 га укладеного між ОСОБА_1 та СТОВ «Відродження» протиправною.
Зобов`язати Виконавчий комітет Коростенської міської ради Житомирської області провести державну реєстрацію договору оренди 1/2 частини земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:05:000:0032 площею 4,1148 га укладеного між ОСОБА_1 та СТОВ «Відродження».
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області на користь ОСОБА_1 документально підтверджені судові витрати у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто два) грн 40 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст складено: 25 листопада 2022 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2022 |
Оприлюднено | 01.12.2022 |
Номер документу | 107565269 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Коростенський міськрайонний суд Житомирської області
Недашківська Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні