КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2022 року Київ№ 320/7933/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Шевченко А.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Молочко та КО» про тимчасове припинення виробництва,
в с т а н о в и в:
до Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпродспоживслужби у Київській області (далі позивач, Головне управління) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Молочко та КО» (далі відповідач, Товариство), в якому просило суд прийняти рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів на потужностях відповідача за адресою: с. Устимівка, вул. Білоцерківська, буд. 19, Білоцерківський (Васильківський) район, Київська обл., 08653, до виконання рішення Головного управління від 03.06.2021 № вих-10-01.2/5080-21.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем, під час здійснення господарської діяльності з виробництва молочної продуктів, допущені грубі порушення законодавства про харчові продукти (гігієнічні вимоги), що створює загрозу життю та здоров`ю людей, які не були усунуті відповідачем, тож відповідно до положень Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», наявні правові підстави для прийняття судом рішення про тимчасове припинення виробництва харчових продуктів на потужностях відповідача.
Відповідно до ухвали від 05.04.2022 судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Копія ухвали про відкриття провадження була надіслана відповідачу рекомендованою поштовою кореспонденцією зі зворотнім повідомлення про вручення поштового відправлення за адресою його місцезнаходження відповідно до даних ЄДРПОУ, проте кореспонденція повернулась до суду, у зв`язку з відмовою адресата.
При цьому суд зазначає, що відповідно до правової позиції Верховного суду, викладеної у постанові від 11.06.2021 у справі № 2-6236/1, у разі якщо судове рішення про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою і повернено поштою у зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.
Відповідно до частин п`ятої, шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дасть змогу відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив до початку першого підготовчого засідання у справі.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Розглянувши подані позивачем документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Згідно з даними ЄДРПОУ основним видом діяльності Товариства (код 43694465, місцезнаходження: вул. Білоцерківська, 19, с. Устимівка, Білоцерківський (Васильківський) район, Київська область, 08653) є: 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру.
Листом від 27.05.2021 вих. № С-798-2021 Держпродспоживслужба направила на адресу Головного управління для розгляду в межах компетенції заяву громадянина ОСОБА_1 від 05.05.2021 щодо виготовлення молочної продукції Товариством, за адресою: АДРЕСА_1 з порушення ветеринарно-санітарних вимог.
Наказом Головного управління від 28.05.2021 № 2200-ОЛ, у зв`язку зі зверненням громадянина ОСОБА_1 від 05.05.2021 щодо можливих порушень законодавства про харчові продукти на потужностях Товариства, Васильківському РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області доручено в період з 31.05.2021 до 01.06.2021, безпосередньо з виїздом на місце із застосуванням засобу відеофіксації, провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо потужностей суб`єкта господарювання Товариства ( АДРЕСА_1 ), на предмет встановлення можливих порушень вимог законодавства про харчові продукти, вказаних у зверненні (скарзі) гр. ОСОБА_1 .
Головним управлінням було оформлено посвідчення (направлення) на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 28.05.2021 № 1800.
Васильківським РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області, за результатами проведеного позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання Товариством вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, за участі виконавчого директора Товариства ОСОБА_2 , було складено акт від 01.06.2021 № 10.20.1.3-11/31 (далі - акт), яким зафіксовані наступні порушення:
1. Частин першої, дев`ятої статті 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР (далі Закон № 771) виробництво молочних продуктів на потужностях Товариства здійснюється без отримання експлуатаційного дозволу;
2. Статті 22 Закону № 771 не надано супровідні документи на сировину (молоко), нормативно-технічні документи згідно з якими виготовляється продукція, технологічні журнали, документацію щодо обліку обігу сировини та готової продукції, що не дає змогу забезпечити простежуваність;
3. Пункту 1 частини першої статті 41 Закону № 771 потужність не підтримується в чистоті, а саме: у виробничих приміщеннях незадовільно здійснюється прибирання підлоги, стін, виробничих поверхонь обладнання; змивні шланги, насоси для перекачки знаходяться на підлозі;
4. Пункту 2 частини першої статті 41 Закону № 771 територія підприємства не огороджена; відсутні схеми руху транспорту, сировини, готової продукції та працівників; санітарний пропускник та окреме приміщення для переодягання працівників відсутні; ємність для зберігання сирого молока розміщена поза межами виробничого приміщення, не накрита, що створює ризик для забруднення; на час перевірки двері у виробниче приміщення були відчинені;
5. Пункту 3 частини першої статті 41 Закону № 771 потужність не обладнана належною вентиляцією, що запобігала б накопиченню конденсату на стелі та стінах;
6. Пункту 1 частини першої, частини другої статті 42 Закону № 771 у всіх виробничих приміщеннях наявні значні пошкодження стін зі слідами бруду та плісняви. Підлога має значні пошкодження (вибоїни) в яких накопичується вода;
7. Пункту 2 частини першої, частини другої статті 42 Закону № 771 у всіх виробничих приміщеннях стеля має пошкодження, відшарування фарби та штукатурки, покрита пліснявою;
8. Пункту 3 частини першої статті 42 Закону № 771 вікна, що відкриваються на зовні, не обладнано сіткою проти комах;
9. Пункту 4 частини першої статті 42 Закону № 771 поверхня всіх металевих дверей уражена іржею;
10.Пункту 5 частини першої статті 42 Закону № 771 інформація про проведення миття та дезінфекції виробничого обладнання відсутня. Сепаратор та ванни для створожування розміщені на дерев`яних підставках, які покриті пліснявою;
11. Пункту 6 частини першої статті 42 Закону № 771 окреме приміщення для чищення, дезінфекції та зберігання робочих інструментів і обладнання відсутнє;
12. Пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 771 лабораторний контроль якості проведення миття та дезінфекції не проводиться;
13. Пункту 2 частини першої статті 45 Закону № 771 металеві підставки під ваннами брудні та уражені іржею;
14. Пункту 3 частини першої статті 45 Закону № 771 ванни для сквашування розміщенні впритул до стін, що не дає змоги якісно проводити миття та дезінфекцію;
15. Частини першої статті 45 Закону № 771 відсутні документи щодо калібрування та повірки наявного вимірювального обладнання;
16. Пункту 2 частини першої статті 46 Закону № 771 контейнери для накопичення харчових відходів відсутні;
17. Пункту 3 частини першої статті 46 Закону № 771 не надано будь-яких документів, у тому числі договорів щодо видалення або утилізації харчових та інших відходів;
18. Пункту 4 частини першої статті 47 Закону № 771 не надано доказів, що воді, яка використовується у технологічному процесі, відповідає вимогам, установленим для питної води;
19. Пункту 1 частини першої статті 48 Закону № 771 не надано доказів, що працівники підприємства, які беруть участь у технологічному процесі, не мають протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами;
20. Пункту 2 частини першої статті 48 Закону № 771 не надано доказів щодо проходження працівниками навчання з питань гігієни персоналу та гігієнічних норм до виробництва та обігу харчових продуктів;
21. Пункту 2 частини першої статті 49 Закону № 771 вимірювальні прилади для вимірювання температури та вологості відсутні. Температурний та вологісний контроль зберігання сировини та готової продукції не здійснюється;
22. Пункту 3 частини першої статті 49 Закону № 771 стеля холодильної камери по зберіганню готової продукції вкрита конденсатом та уражена іржею;
23. Пункту 4 частини першої статті 49 Закону № 771 не надано доказів про те, що на потужності здійснюється результативна робота зі шкідниками та гризунами;
24. Пункту 5 частини першої статті 49 Закону № 771 не ведеться облік температурно-вологісного режиму умов виробництва, пакування, транспортування та зберігання, відсутні прилади вимірювання температури та вологості;
25. Частини шостої статті 5, статті 6, 9 Закону № 2639 обов`язкову інформацію щодо маркування про харчові продукти оператором ринку в межах його діяльності не надано. Виявлено не марковані молокопродукти (насипом а пакетах та ящиках): сири розсольні загальною вагою 98,4 кг;
26. Пункту 1 частини другої статті 51 Закону № 771 записи параметрів термічної обробки (пастеризації) не ведуться;
27. Частини першої статті 21 Закону № 771 документи щодо розроблення постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не надано.
Зі змісту акта вбачається, що зауваження та заперечення до перевірки та перевіряючих відсутні, що підтверджується особистим написом та підписом уповноваженою особи Товариства.
Примірник акта отриманий виконавчим директором Товариства Бутенком Р.М., що підтверджується його особистим підписом на останній сторінці акта.
У зв`язку з виявленими порушеннями, Васильківським РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області відносно Товариства видано припис про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 01.06.2021 № 10.20.1.3-11/08 (далі - припис), яким зобов`язано усунути виявлені порушення та в строк до 01.07.2021 повідомити про виконання припису Васильківське РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області.
Примірник припису отриманий 01.06.2021 виконавчим директором Товариства Бутенком Р.М., що підтверджується його особистим підписом.
У зв`язку з тим, що виявлені порушення є такими, що створюють загрозу для життя та здоров`я людини, Головним управлінням було прийнято рішення про тимчасове припинення виробництва харчових продуктів від 03.06.2021 № вих-10-01.2/5080-21 (далі - рішення), яким тимчасово припинено виробництво харчових продуктів на потужностях Товариства та зобов`язано керівництво Товариства усунути виявлені невідповідності шляхом здійснення корекцій та коригувальних дій відповідно до вимог частини сьомої статті 20 Закону № 771 та пункту 2 частини першої статті 16 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» від 18.05.2017 № 2042-VIII (термін дії рішення не більше 10 робочих днів).
Рішення було одержано 04.06.2021 виконавчим директором Товариства Бутенком Р.М., що підтверджується його особистим підписом.
Наказом Головного управління від 09.06.2021 № 2376-ОД, з метою перевірки виконання Товариством рішення, Васильківському РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області доручено в період з 10.06.2021 до 11.06.2021, безпосередньо з виїздом на місце із застосуванням засобу відеофіксації, провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо потужностей, які перебувають в управління Товариства (вул. Білоцерківська, 19,с. Устимівка, Білоцерківський (Васильківський) район, Київська область), на предмет виконання вимог рішення.
Головним управлінням було оформлено посвідчення (направлення) на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 09.06.2021 № 1952.
За результатами проведеного позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання Товариством вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, Васильківським РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області складено акт від 10.06.2021 № 10.20.1.3-11/32, яким зафіксовано, що на момент проведення перевірки виконання рішення, підприємство не проводило господарську діяльність з виробництва молоко продуктів, було зачинено, працівники та керівництво відсутнє, в танку для сировини, що знаходиться окремо від виробничих приміщень сировина (молоко) відсутнє, зазначене було зафіксовано на відеокамеру. На телефонний контакт керівництво Товариство не йшло.
Наказом Головного управління від 15.06.2021 № 2453-ОД, з метою перевірки виконання Товариством рішення, Васильківському РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області доручено в період з 16.06.2021 до 17.06.2021, безпосередньо з виїздом на місце із застосуванням засобу відеофіксації, провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо потужностей, які перебувають в управління Товариства (вул. Білоцерківська, 19,с. Устимівка, Білоцерківський (Васильківський) район, Київська область), на предмет виконання вимог рішення.
Головним управлінням було оформлено посвідчення (направлення) на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 15.06.2021 № 2013.
За результатами проведеного позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання Товариством вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, Васильківським РУ ГУ Держпродспоживслужби у Київській області складено акт від 16.06.2021 № 10.20.1.3-11/35, яким зафіксовано, що на момент проведення перевірки на виконання рішення, підприємство не проводило господарську діяльність з виробництва молокопродуктів, було зачинено, працівники та керівництво відсутнє, в танку для сировини, що знаходиться окремо від виробничих приміщень сировина (молоко) відсутнє, танк сухий, зазначене було зафіксовано на відеокамеру. На телефонний контакт керівництво Товариство не йшло.
Вважаючи виявлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, враховуючи їх не усунення відповідачем у повному обсязі, позивач звернувся із цим позовом до суду.
Для вирішення спірних правовідносин суд застосовує, зокрема, норми Конституції України, Законів України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997№ 771/97-ВР (далі Закон № 771), «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» від 18.05.2017№ 2042-VIII (далі Закон № 2042), у відповідних редакціях, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950№ ETS N 005, право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї регулює Закон № 771.
Приписами статті 1 Закону № 771 визначені терміни, які у ньому вживаються, зокрема: безпечний харчовий продукт - харчовий продукт, який не справляє шкідливого впливу на здоров`я людини та є придатним для споживання (пункт 7); експлуатаційний дозвіл - документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження (пункт 22); обіг - реалізація та/або зберігання харчових продуктів для цілей реалізації, включаючи пропонування до реалізації та/або іншої форми передачі, реалізації, розповсюдження або будь-яку іншу форму передачі незалежно від її здійснення на платній чи безоплатній основі. Дії, пов`язані з направленням на переробку (зміну призначеного використання), вилучення та/або відкликання, та/або утилізацію харчових продуктів, не вважаються обігом (пункт 51); обладнання та інвентар - устаткування, машини, кухонні прилади, кухонна техніка, столові прилади, інструменти та інші засоби, поверхні яких безпосередньо контактують з харчовим продуктом під час його виробництва та обігу (пункт 52); оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об`єктів санітарних заходів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок (пункт 55); потужності - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів (пункт 69); матеріали, що контактують з харчовими продуктами, - предмети та матеріали, які контактують з харчовими продуктами і таким чином можуть впливати на їх безпечність та інші характеристики продуктів (пункт 70); харчовий продукт тваринного походження - молоко, м`ясо, риба, молюски і ракоподібні, у тому числі свіжі, охолоджені або заморожені, яйця, мед, їх похідні та інші продукти, виготовлені з частин тварин, окремих їх органів та/або тканин, призначені для споживання людиною (пункт 95).
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 771, законодавство про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів складається з Конституції України, цього Закону, законів України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» та інших актів, виданих відповідно до зазначених нормативно-правових актів.
Дія цього Закону поширюється на операторів ринку та потужності (частина перша статі 3 Закону № 771).
Згідно із частиною першою статті 4 Закону № 771 державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.
Відповідно до частини першої, другої статті 20 Закону № 771, оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють.
Оператори ринку зобов`язані, зокрема: забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу; надсилати компетентному органу повідомлення у випадках, передбачених частинами третьою - п`ятою цієї статті, і отримувати експлуатаційний дозвіл у випадках, передбачених цим Законом; забезпечувати виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів щодо окремих показників якості;
Оператори ринку розробляють, запроваджують та використовують постійно діючі процедури, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (частина перша статті 21 Закону № 771).
Відповідно до статті 22 Закону № 771 оператори ринку повинні бути здатні встановити інших операторів ринку, які постачають їм харчові продукти та інші об`єкти санітарних заходів за принципом «крок назад».
Оператори ринку повинні бути здатні встановити інших операторів ринку, яким вони постачають харчові продукти та інші об`єкти санітарних заходів за принципом «крок вперед».
Вимоги до операторів ринку стосовно забезпечення простежуваності не передбачають встановлення ними зв`язку (так званої внутрішньої простежуваності) між об`єктами санітарних заходів, які використовуються під час виробництва, та об`єктами санітарних заходів, отриманих в результаті такого виробництва.
З метою виконання вимог частин першої та другої цієї статті оператори ринку повинні застосовувати системи та процедури, що забезпечують доступність такої інформації компетентному органу за його запитами. Інформація повинна зберігатися протягом шести місяців після закінчення кінцевої дати продажу харчового продукту, нанесеної на маркуванні.
За приписами частини першої, дев`ятої статті 23 Закону № 771, експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження.
Рішення про видачу або про відмову у видачі експлуатаційного дозволу приймається не пізніше 30 календарних днів з дня отримання територіальним органом компетентного органу відповідної заяви від оператора ринку.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 771, потужності, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, повинні відповідати таким вимогам: 1) підтримуватися в чистому та робочому стані; 2) бути спланованими, сконструйованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду, контакту з токсичними речовинами та матеріалами, забрудненню харчових продуктів, підтримання необхідних температурних режимів; 3) мати належну природну або механічну вентиляцію. Система вентиляції має бути сконструйована таким чином, щоб механічний потік повітря із забрудненої зони не потрапляв до чистої зони, був забезпечений безперешкодний доступ до фільтрів та інших частин, які необхідно чистити або замінювати; 4) забезпечуватися належним природним та/або штучним освітленням приміщення, необхідним для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; 5) підлога повинна мати достатню дренажну систему, конструкція якої запобігатиме ризику забруднення. При відкритих та/або частково відкритих дренажних каналах рух відходів має бути з чистої до забрудненої зони.
Згідно із частиною першою статті 42 Закону № 771, конструкція та планування приміщень повинні забезпечувати можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями.
Із цією метою приміщення, в яких харчові продукти обробляються та/або переробляються, повинні відповідати таким вимогам: 1) для стін та підлоги приміщень використовуються непроникаючі, непоглинаючі, нетоксичні та придатні до миття матеріали, або інші матеріали, які забезпечують можливість дотримання належного рівня гігієнічних вимог до харчових продуктів, включаючи захист від забруднення, під час операцій із харчовими продуктами та між такими операціями; 2) стеля (або у разі її відсутності внутрішня поверхня даху) та верхні кріплення побудовані таким чином, щоб запобігати накопиченню бруду, утворенню небажаної плісняви і відпаданню часток конструкції, зменшувати конденсат. Поверхня стелі, висота якої є належною для здійснення операцій, має бути гладкою; 3) вікна та інші отвори побудовані таким чином, щоб це запобігало накопиченню бруду. Вікна, що відкриваються назовні, у разі потреби повинні бути обладнані сіткою від комах, що легко знімається для чищення. Вікна, відкриття яких може призвести до забруднення, під час виробництва повинні бути зачинені; 4) поверхня дверей гладка та зроблена з непоглинаючих вологу матеріалів. Двері легко чистяться та у разі потреби дезінфікуються; 5) всі поверхні (включаючи поверхню обладнань), що контактують з харчовими продуктами, утримуються у непошкодженому стані, легко чистяться, у разі потреби дезінфікуються та зроблені з гладких, нержавіючих, нетоксичних, придатних до миття матеріалів; 6) залежно від типу, розміру та виду діяльності на потужностях наявні приміщення для чищення, дезінфекції і зберігання робочих інструментів та обладнання, які виготовлені з нержавіючих матеріалів, легко чистяться, мають гарячу та холодну воду.
Відповідно до частини першої статті 45 Закону № 771 оператори ринку можуть використовувати обладнання та інвентар, з якими контактують харчові продукти, що відповідають таким вимогам: 1) є чистими та у разі потреби продезінфікованими. Чищення та дезінфекція здійснюються таким чином, щоб забезпечити захист від появи ризику забруднення; 2) виготовлені з матеріалів та утримуються у належному стані та умовах, що зменшують ризик забруднення та дають змогу проводити їх чищення та дезінфекцію (крім тари та упаковки, що не повертається оператору ринку); 3) розміщені таким чином, що дозволяє чищення обладнання та навколишньої території.
За приписами частини першої статті 46 Закону № 771, оператори ринку під час поводження з харчовими відходами (неїстівні субпродукти та інші залишки) повинні: 1) якомога швидше видаляти харчові відходи з приміщення, де є харчові продукти; 2) розміщувати харчові відходи у закритих контейнерах, сконструйованих таким чином, щоб забезпечити максимальний рівень захисту та їх дезінфекцію; 3) дотримуватися відповідних положень законодавства щодо зберігання і утилізації (знищення) харчових та інших відходів та/або мати договори щодо їх утилізації (знищення).
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 47 Закону № 771, оператори ринку дотримуються таких вимог щодо постачання води - вода, що використовується у виробництві харчових продуктів (у технологічному процесі та/або є інгредієнтом), має відповідати вимогам, установленим до води питної.
Згідно зі статтею 48 Закону № 771 оператори ринку дотримуються таких вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами: 1) на потужності допускається персонал, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу, що підтверджено відповідними записами цього оператора ринку; 2) персонал потужностей періодично проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку. Періодичність такого навчання встановлюється самим оператором ринку.
За приписами статті 49 Закону № 771, оператори ринку дотримуються таких вимог: 1) забороняється прийняття об`єктів санітарних заходів (крім живих тварин), що використовуються для виробництва харчових продуктів, після переробки яких отриманий харчовий продукт є непридатним для споживання людиною; 2) первинна продукція та всі інгредієнти, які зберігаються на потужностях, утримуються в умовах, що запобігають їх псуванню та забезпечують захист від забруднення; 3) харчові продукти повинні бути захищеними від будь-якого забруднення на всіх стадіях виробництва, переробки та/або обігу; 4) ведеться результативна боротьба із шкідниками і гризунами; 5) дотримується температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися. Виключення щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливе протягом обмеженого періоду часу в процесі підготовки харчового продукту до перевезення, зберігання, продажу, сервірування харчових продуктів за умови, якщо це не спричиняє ризик здоров`ю споживачів; 6) потужності з виробництва, обробки, транспортування, зберігання, первинного пакування перероблених харчових продуктів повинні мати належні приміщення для окремого зберігання перероблених харчових продуктів від неперероблених, у тому числі морозильні камери достатнього розміру; 7) якщо харчові продукти мають зберігатися або пропонуватися до споживання при низьких температурах, вони повинні бути якнайшвидше охолоджені після стадії термічної обробки або останньої стадії виробництва до температури, яка не спричинить ризик здоров`ю споживачів; 8) розморожування харчових продуктів здійснюється таким чином, щоб мінімізувати ризик розмноження патогенних мікроорганізмів або формування токсинів у харчових продуктах. Під час розморожування харчові продукти утримуються при температурі, яка не спричиняє ризик здоров`ю споживача. Якщо рідина, яка виникає внаслідок розморожування, може спричинити ризик здоров`ю, вона зливається у безпечний спосіб. Після розморожування харчові продукти утримуються у спосіб, що мінімізує ризик розмноження патогенних мікроорганізмів або формування токсинів; 9) небезпечні та/або неїстівні речовини, включаючи корми для тварин, чітко маркуються та зберігаються в окремих безпечних контейнерах.
Відповідно до статті 50 Закону № 771, вимоги цієї статті поширюються на харчові продукти, які вводяться в обіг у герметичних упаковках (контейнерах).
Будь-який процес термічної обробки, що використовується для переробки необробленого харчового продукту або для подальшої переробки обробленого харчового продукту, повинен: 1) включати нагрівання кожної частини харчового продукту, що обробляється, до визначеної температури протягом визначеного періоду часу; 2) запобігати забрудненню харчового продукту під час переробки.
Оператори ринку забезпечують відповідність процесів термічної обробки, які вони застосовують, визначеним результатам шляхом регулярних перевірок встановлених основних параметрів (температура, тиск, цілісність пакування, мікробіологічні показники).
Виходячи з обставин справи, у взаємозв`язку з наведеними нормами, суд доходить висновку, що наведені вимоги Закону № 771 є безумовно обов`язковими для виконання відповідачем.
У свою чергу, правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України визначає Закон № 2042.
Статтею 1 Закону № 2042 визначено, зокрема: законодавство про харчові продукти - закони та інші нормативно-правові акти, якими встановлюються вимоги до харчових продуктів на будь-яких стадіях їх виробництва та обігу; інспектування - форма державного контролю, яка полягає у здійсненні перевірки стану здоров`я та благополуччя тварин, виробництва та обігу харчових продуктів та кормів з метою встановлення відповідності законодавству про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин; компетентний орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини. Термін «компетентний орган» для іншої країни означає відповідний орган цієї країни, якому надано повноваження щодо організації та здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин; оператор ринку - оператор ринку харчових продуктів, оператор ринку кормів, оператор потужностей. Для цілей розділу VII цього Закону до операторів ринку також належить оператор ринку у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження.
Дія цього Закону поширюється на суспільні відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за діяльністю операторів ринку, які здійснюють виробництво та/або обіг харчових продуктів, інших об`єктів санітарних заходів та/або кормів, у тому числі ввезення (пересилання) на митну територію України харчових продуктів та/або кормів, з метою перевірки цієї діяльності на відповідність законодавству про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин. Дія цього Закону поширюється також на суспільні відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю побічних продуктів тваринного походження, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України, з метою їх перевірки на відповідність законодавству про побічні продукти тваринного походження. Дія цього Закону поширюється також на суспільні відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за діяльністю операторів ринку, які здійснюють органічне виробництво та/або обіг органічної продукції, у тому числі ввезення (пересилання) на митну територію України, з метою перевірки цієї діяльності на відповідність законодавству про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавству у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції (стаття 3 Закону № 2042).
До органів виконавчої влади у сфері державного контролю належать: 1) Кабінет Міністрів України; 2) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини; 3) компетентний орган (стаття 4 Закону № 2042).
Компетентний орган має право надавати особам, визначеним частиною другою цієї статті, повноваження щодо здійснення окремих заходів державного контролю, за умови їх відповідності вимогам, встановленим законодавством. Рішення компетентного органу про надання статусу уповноваженої особи має містити деталізований опис заходу державного контролю, повноваження щодо здійснення якого надається відповідній особі, та умов, за яких він має здійснюватися (частини перша статті 9 Закону № 2042).
При цьому, за приписом статті 16 Закону № 2042, оператор ринку зобов`язаний: 1) допускати державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів та інших визначених цим Законом осіб до здійснення заходів державного контролю, за умови дотримання ними порядку здійснення державного контролю, передбаченого цим Законом; 2) усувати виявлені невідповідності шляхом здійснення корекцій та коригувальних дій; 3) надавати документи, пояснення, іншу інформацію з питань, що виникають у зв`язку із здійсненням заходів державного контролю; 4) забезпечувати умови для відбору зразків; 5) одержувати примірник припису, розпорядження, рішення, акта або іншого документа, складеного за результатами заходу державного контролю.
Державний контроль здійснюється за принципами, окрім іншого, пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини перед будь-якими іншими інтересами та цілями у сфері господарської діяльності (частина перша статті 17 Закону № 2042).
За приписами частин третьої, четвертої, сьомої-десятої статті 18 Закону № 2042, заходи державного контролю здійснюються без попередження (повідомлення) оператора ринку, крім аудиту та інших випадків, коли таке попередження є необхідною умовою забезпечення ефективності державного контролю.
Заходи державного контролю можуть здійснюватися позапланово у разі виявлення невідповідності або появи обґрунтованої підозри щодо невідповідності, а також в інших встановлених законом випадках.
Державний контроль у формах інспектування та аудиту здійснюється із застосуванням актів державного контролю. Акт державного контролю має містити вичерпний перелік питань для перевірки дотримання оператором ринку законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин. Кожне таке питання повинно містити посилання на вимогу нормативно-правового акта (статтю, частину, пункт, підпункт, абзац тощо), яка підлягає дотриманню оператором ринку. Якщо за результатами інспектування або аудиту виявлено невідповідність, в акті державного контролю наводиться детальний опис відповідних порушень законодавства. Акт державного контролю складається у двох примірниках, один з яких вручається оператору ринку протягом трьох робочих днів з дня його складення.
Під час здійснення інспектування та аудиту забороняється перевіряти питання, які: відсутні в акті державного контролю; не містять посилань на вимогу законодавства України (у тому числі на відповідну статтю, її частину, пункт, підпункт, абзац тощо), яка підлягає дотриманню оператором ринку.
Здійснення інспектування та аудиту без застосування акта державного контролю, а відбору зразків - без застосування акта відбору зразків забороняється.
Державні інспектори, державні ветеринарні інспектори, інші особи, що здійснюють заходи державного контролю, а також оператори ринку мають право фіксувати процес здійснення державного контролю засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню відповідних заходів.
Відповідно до статті 67 Закону № 2042, не пізніше наступного дня з дня виявлення порушення законодавства про харчові продукти та корми головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) приймає рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, якщо таке виробництво та/або обіг становлять загрозу для життя та/або здоров`я людини та/або тварини. Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів повинно обмежувати відповідну господарську діяльність лише в частині, що є необхідною та достатньою для усунення загрози для життя та/або здоров`я людини та/або тварини, та має визначати, який конкретний вид діяльності та з використанням якої потужності (її частини) підлягає тимчасовому припиненню.
Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів набирає чинності з моменту його вручення операторові ринку і оприлюднення на офіційному веб-сайті компетентного органу та діє протягом визначеного таким рішенням строку, але не більше 10 робочих днів.
Якщо для усунення оператором ринку порушення законодавства про харчові продукти та/або корми необхідно припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів на час, що перевищує граничний строк, встановлений частиною другою цієї статті, головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) звертається в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, до суду з позовом про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів. Позов про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів має бути подано до суду не пізніше закінчення строку дії рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів.
Оператор ринку має право відновити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, якщо: 1) відсутня постанова суду, що набрала законної сили, про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів та закінчився строк тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, визначений у рішенні головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора); 2) суд скасував рішення головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора) про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів; 3) суд, який ухвалив постанову про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, постановив ухвалу про її скасування на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для її прийняття; 4) головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) скасував винесене ним рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для його винесення.
Виходячи із системного аналізу наведених норм суд зазначає, що уповноважений орган має право прийняти рішення про тимчасове припинення оператором ринку виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів строком на 10 днів у випадку встановлення, за результатом заходу державного нагляду (контролю), порушень оператором ринку законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, якщо, при цьому, таке виробництво та/або обіг становлять загрозу для життя та/або здоров`я людини та/або тварини.
Отже, обов`язковою умовою для припинення оператором ринку виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів є встановлення уповноваженим органом обставин порушення ним законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, про що складається відповідний акт державного нагляду.
У свою чергу, відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Основними завданнями Держпродспоживслужби є здійснення відповідно до закону державного ветеринарно-санітарного контролю, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), здоров`ям та благополуччям тварин, безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів, неїстівних продуктів тваринного походження, репродуктивним матеріалом, племінною справою у тваринництві, біологічними продуктами, патологічним матеріалом, ветеринарними препаратами, субстанціями, кормовими добавками, преміксами, кормами та іншими об`єктами санітарних заходів, застосуванням санітарних та ветеринарно-санітарних заходів, профілактичних і протиепідемічних заходів щодо охорони в межах компетенції території України від проникнення хвороб людей, тварин та рослин з території інших держав або карантинних зон, вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва, дотриманням законодавства про захист прав споживачів, за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, законодавства щодо зберігання, транспортування, торгівлі та застосування засобів захисту рослин, показників вмісту шкідливих для здоров`я людини речовин та інгредієнтів у тютюнових виробах, які реалізуються на території України, дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони прав на сорти рослин, у сфері туризму та курортів, за якістю зерна та продуктів його переробки, за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування, за діяльністю суб`єктів господарювання, які здійснюють виробництво, перевезення, зберігання, реалізацію органічної продукції (сировини) (підпункт 2 пункту 3 Положення).
Держпродспоживслужба для виконання покладених на неї завдань має право, окрім іншого: обмежувати, забороняти, тимчасово припиняти діяльність, вживати відповідно до закону інших заходів реагування, у тому числі обмежувати або забороняти ввезення (пересилання) на митну територію України, перевезення через митну територію України (транзит) живих тварин, репродуктивного матеріалу, біологічних продуктів, патологічного матеріалу, кормів, засобів ветеринарної медицини, засобів догляду за тваринами, неїстівних продуктів тваринного походження та харчових продуктів; здійснювати заходи державного нагляду (контролю) відповідно до закону; вимагати відповідно до закону від суб`єктів господарювання усунення виявлених порушень (підпункти 7-9 пункту 6 Положення).
Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи (пункт 7 Положення).
Відповідно до пунктів 1, 3, 4, 6 Положення про Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.04.2017 № 209, Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві (далі - Головне управління) є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.
Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин,крім випадків державного контролю вантажів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.
Головне управління має право, окрім іншого: здійснювати заходи державного нагляду (контролю) відповідно до закону;вимагати відповідно до закону від суб`єктів господарювання усунення виявлених порушень; вживати у межах повноважень, передбачених законом, заходів щодо усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності згідно із законом.
Виходячи з наведених норм суд уважає, що позивач наділений відповідними повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням операторами ринку законодавства про харчові продукти, прийняття рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, а також звернення до адміністративного суду з позовом про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, якщо для усунення оператором ринку порушення законодавства про харчові продукти та/або корми необхідно припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів на час, що перевищує граничний строк (10 робочих днів).
Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом у постанові від 26.05.2022 у 810/3710/18.
При цьому суд зазначає, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877-V).
За приписами частин третьої, четвертої та п`ятої статті 4 Закону № 877-V, планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності); перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Згідно зі статтею 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Разом із тим, за загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
У свою чергу, згідно зі статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Зважаючи на наведені норми у взаємозв`язку з обставинами справи, судом не встановлено, а відповідачем не наведено обставин порушення позивачем процедури проведення позапланової перевірки відповідача та оформлення її результатів.
Натомість, із матеріалів справи вбачається, що відповідачем під час здійснення діяльності з виробництва молочної продуктів допущені порушення законодавства про харчові продукти (гігієнічних вимог), які ним не заперечувались, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас, будь-яких доказів, які б підтверджували усунення виявлених порушень, відповідачем суду не надано.
У свою чергу суд констатує, що визначення поняття «порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей», є оціночним. Одночасно, на переконання суду, всі порушення законодавства про харчові продукти, у тій чи іншій мірі, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При цьому, оцінивши виявлені позивачем порушення, допущені відповідачем, з урахуванням виду продукції, що ним виробляється (молоко, масло та сир), суд доходить висновку про фактичне існування реальної загрози для життя та здоров`я людей, які споживають відповідну продукцію, а тому вважає обґрунтованими вимоги позивача.
З огляду на зазначене, суд доходить висновку про порушення вимог законодавства про харчові продукти, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, мають системний та триваючий характер і фактично не усунуті відповідачем.
У підсумку, з урахуванням зазначеного в сукупності, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Керуючись статтями 6, 7, 9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
позов Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області (код ЄДРПОУ: 40323081; місцезнаходження: 08133, Київська обл., Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Балукова, буд. 22) задовольнити повністю.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Молочко та КО» (код ЄДРПОУ: 43694465, місцезнаходження: 08653, Київська область, Білоцерківський (Васильківський) район, с. Устимівка, вул. Білоцерківська, буд. 19) тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів на потужностях за адресою: 08653, Київська область, Білоцерківський (Васильківський) район, с. Устимівка, вул. Білоцерківська, буд. 19 - до виконання рішення Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області від 03.06.2021 № вих-10-01.2/5080-21.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Шевченко А.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2022 |
Оприлюднено | 02.12.2022 |
Номер документу | 107593906 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Шевченко А.В.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні