Рішення
від 30.11.2022 по справі 560/10146/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/10146/22

РІШЕННЯ

іменем України

30 листопада 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області до Чемеровецького спеціалізованого лісогосподарського об`єднання "Агроліс" про стягнення капіталізованих платежів,

ВСТАНОВИВ:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області звернулось до суду з позовом до Чемеровецького спеціалізованого лісогосподарського об`єднання "Агроліс" про стягнення капіталізованих платежів.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до статті 11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» одним із джерел формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. 03.08.2022 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області на адресу Чемеровецького спеціалізованого лісогосподарського об`єднання "Агроліс" направлено заяву від 02.08.2022 №954-05 про визнання грошових вимог зі сплати капіталізованих платежів в сумі 1831418,38 грн. Зазначена сума капіталізованих платежів була розрахована у зв`язку з припиненням діяльності відповідача в результаті ліквідації. Позивач зазначає, що відповідач повинен проводити виплати на користь п`яти своїх працівників/колишніх працівників, які є потерпілими внаслідок нещасних випадків на виробництві, відтак сума коштів, яка підлягає подальшій виплаті цим особам, становить 1831418,38 грн.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвала про відкриття провадження у справі від 26 вересня 2022 направлялась відповідачу за адресою місцезнаходження юридичної особи. До суду повернулось повідомлення з відміткою відділення поштового зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».

Як випливає зі змісту ч. 3 ст. 124 Кодексу адміністративного судочинства України судовий виклик або судове повідомлення учасників справи здійснюється:

1) за наявності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу;

2) за відсутності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром із зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.

Відповідно до ч.4 ст. 124 КАС України у разі відсутності учасників справи за адресою місцезнаходження (поштовою адресою) вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.

Згідно з ч. 11 ст. 125 Кодексу адміністративного судочинства України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Крім того, на сайті Хмельницького окружного адміністративного суду оприлюднене оголошення щодо відкриття провадження у справі.

Оскільки до повноважень адміністративних судів не віднесене встановлення фактичного місця знаходження/перебування учасників судового процесу, повідомлення про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами поштового зв`язку з відмітками "за закінченням терміну зберігання", "адресат вибув", "адресат відсутній" і т. п., з урахуванням конкретних обставин справи можуть вважатись належними доказами виконання адміністративним судом обов`язку щодо повідомлення учасників про вчинення судом необхідних процесуальних дій. Зазначена правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2020 по справі №814/1469/17 та від 23 червня 2020 по справі №640/740/19.

З урахуванням цього, судом вжиті усі необхідні заходи для належного повідомлення відповідача про розгляд справи.

Відзив на позов до суду не надходив.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Чемеровецьке спеціалізоване лісогосподарське об`єднання "Агроліс" перебуває в стані припинення шляхом ліквідації ( за рішенням засновників).

Відповідно до акту форми Н-1 та акту форми Н-5 від 16.07.2008 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, з ОСОБА_1 під час виконання трудових обов`язків стався нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, в результаті чого він отримав тілесні ушкодження. Право отримання страхових виплат підтверджується довідкою МСЕК серія АБ №0044085 від 27.10.2020. Відповідно до акту № 3 форми Н-1 та акту форми Н-5 від 13.04.2017 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, з ОСОБА_2 під час виконання трудових обов`язків стався нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, в результаті якого він отримав тілесні ушкодження. Право на отримання страхових виплат підтверджується довідкою МСЕК серія АБ №0042764 від 12.11.2021. Відповідно до акту форми Н-1/П від 25 листопада 2019 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, з ОСОБА_3 під час виконання трудових обов`язків стався нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, в результаті якого він отримав гостре професійне захворювання (отруєння). Право отримання страхових виплат підтверджується довідкою МСЕК серія АБ №0050465 від 18.03.2020. Відповідно до акту форми Н та форми Н-5 від 24.10.2008 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, з ОСОБА_4 під час виконання трудових обов`язків стався нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, в результаті якого він отримав травму. Право отримання страхових виплат підтверджується довідкою МСЕК серія ХМ №000319 від 01.12.2009 року. Відповідно до акту форми Н-1 та форми Н-5 від 07.10.2009 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, з ОСОБА_5 під час виконання трудових обов`язків стався нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, в результаті якого він отримав травми. Право отримання страхових виплат підтверджується довідкою МСЕК серія ХМ №000139 від 24.05.2012.

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області прийнято постанови №68004/543522/166/42 від 06.03.2022, №68004/543575/710.1/32 від 06.03.2022, №68004/10004263/2/5 від 06.03.2022, №68004/543537/174/21 від 06.03.2022, №68044/543550/185/57 від 06.03.2022, про призначення потерпілим щомісячної страхової виплати ( перерахованої) в розмірі для ОСОБА_1 3474,16 грн., виплату проводити з 01.03.2022, безстроково; для ОСОБА_2 2830,72 грн., виплату проводити з 01.03.2022 по 01.12.2024; для ОСОБА_3 286,87 грн., виплату проводити з 01.03.2022 по 17.03.2023; для ОСОБА_4 744,47 грн., виплату проводити з 01.03.2022 безстроково; для ОСОБА_5 3303,61 грн., виплату проводити з 01.03.2022 безстроково.

Як вбачається з вказаних постанов, потерпілі перебувають на обліку у відділенні Фондуі щодо них зареєстровані страхові випадки.

03.08.2022Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області на адресу відповідача направлено заяву про визнання грошових вимог, що складаються з капіталізованих платежів в сумі 1831418,38 грн., що підтверджується фіскальним чеком від 03.08.2022, який є у матеріалах справи. У зв`язку із закінченням терміну зберігання поштового відправлення, заяву 08.09.2022 повернуто відправнику.

Позивач надав суду розрахунок потреби в капіталізації на вищезазначену суму коштів для розрахунку з потерпілими на виробництві (а.с. 5) Суду не надані докази неправильності такого розрахунку або його необґрунтованості.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №1105-ХІV від 23 вересня 1999 року (із змінами та доповненнями, далі - Закон № 1105-XIV) та Порядком капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 № 986 ( далі також Порядок № 986)

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Відповідно до частин 1,2 статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Відповідно до п. 5 ч. 1 статті 11 Закону джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Частиною 2 ст. 1205 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому, повинні бути капіталізовані для виплати їх потерпілому у порядку, встановленому законом або іншим нормативно - правовим актом. Згідно з п. п. 1 частини 1 ст.112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Як вбачається зі змісту п. 1 Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 №986, відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

Наведене формулювання цієї норми свідчить про те, що обов`язок проводити капіталізацію платежів із застосуванням цього Порядку виникає у всіх випадках ліквідації страхувальників, а не лише у випадку ліквідації підприємств у зв`язку з процедурою банкрутства.

У цьому Порядку термін капіталізація платежів означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної ( п. 3 Порядку).

Пункт 4 Порядку передбачає, що капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином:

1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності;

2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;

3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;

4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.

Відповідно до абз. 2 п.8 Порядку суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку. Капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

Отже, встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників передбачає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівника, зобов`язаний внести до Фонду належні такому працівнику грошові кошти, які повинні забезпечити виплати на його користь у подальші роки відповідно до розрахунку, який розробляється органом Фонду.

Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.

Оскільки відповідач доводи позивача належними доказами не спростував, позовні вимоги суд вважає правомірними та обґрунтованими, відтак позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити.

Стягнути з Чемеровецького спеціалізованого лісогосподарського об`єднання "Агроліс" ( код ЄДРПОУ 31391795) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області капіталізовані платежі в сумі 1 831418 (один мільйон вісімсот тридцять одна тисяча чотириста вісімнадцять) грн. 38 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 30 листопада 2022 року

Позивач:Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області (вул. Проскурівська, 18,Хмельницький,Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 41316723) Відповідач:Чемеровецьке спеціалізоване лісогосподарське об`єднання "Агроліс" (вул. Гусятинське шосе, 9-А,Чемерівці,Чемеровецький район, Хмельницька область,31600 , код ЄДРПОУ - 31391795) Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107622242
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —560/10146/22

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Рішення від 30.11.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні