Рішення
від 30.11.2022 по справі 640/29929/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 листопада 2022 року м. Київ № 640/29929/21

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомУправління Держпраці у Вінницькій області доТовариства з обмеженою відповідальністю «Актив нафта плюс» прозастосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Управління Держпраці у Вінницькій області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Актив нафта плюс», в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ТОВ «Актив нафта плюс» у вигляді заборони:

- експлуатації обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, а саме: колонки для відпуску зрідженого газу ШЕЛЬФ 100-2 LPG зав. №11047 з електронасосом, які встановлені на автомобільному газозаправному пункті за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А;

- зливу нафтопродуктів та зрідженого вуглеводневого газу з автомобільних цистерн, що перевозять нафтопродукти та ЗВГ, які приєднуються до заземлюючих пристроїв в межах вибухонебезпечної зони на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А;

- виконання робіт працівниками, які не пройшли в установлені терміни спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці та не проходять інструктажі з охорони праці на робочому місці;

- виконання робіт посадовими особами, які не пройшли в установлені терміни навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці;

- виконання вогневих робіт на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без оформлення наряду-допуску;

- експлуатації електрообладнання АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без проведення профілактичних випробувань та вимірів опору розтікання заземлюючих пристроїв, опору ізоляції електроустановок, опору петлі «фаза-нуль», опору захисту від прямих ударів блискавки та заносу високих потенціалів, - до повного їх усунення.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатами перевірки суб`єкта господарювання - ТОВ «Актив нафта плюс» - встановлені порушення вимог законодавства, зафіксовані в акті від 05.10.2021 №ВН413/474/АП, наслідком чого є необхідність застосування викладених вище заходів реагування.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено сторонам строки для подання до суду відзиву, відповіді на відзив та заперечення.

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши про безпідставність висновків акту перевірки від 05.10.2021 №ВН413/474/АП. При цьому, представником відповідача наголошено на тому, що у результаті усунених порушень за приписом від 05.10.2021 №ВН413/474/АП/П відповідне повідомлення направлено головному інспектору відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки Управлінням Держпраці у Вінницькій області.

Розглянувши подані представниками сторін документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, Управлінням Держпраці у Вінницькій області проведено позапланову перевірку суб`єкта господарювання - ТОВ «Актив нафта плюс» - з питань дотримання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт від 05.10.2021 №ВН413/474/АП, в якому зафіксовано ряд порушень.

На підставі викладеного, вважаючи наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, позивач звернувся з позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про охорону праці» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Частиною 1 ст. 13 Закону України «Про охорону праці» передбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

У силу ч.ч. 1-3 ст. 21 Закону України «Про охорону праці», виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.

Проектування виробничих об`єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Експертиза проектів будівництва на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці проводиться відповідно до статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Частиною 1 ст. 38 Закону України «Про охорону праці» передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Таким органом, згідно з положеннями Постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, є Державна служба України з питань праці (Держпраці), яка здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Водночас, нормативно-правовим актом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), є Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Приписами ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч.ч. 1 та 4 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

У силу вимог ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Як вбачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї матеріалів, застосування заходів реагування у вигляді заборони ТОВ «Актив нафта плюс» експлуатації обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, а саме: колонки для відпуску зрідженого газу ШЕЛЬФ 100-2 LPG зав. №11047 з електронасосом, які встановлені на автомобільному газозаправному пункті за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А; зливу нафтопродуктів та зрідженого вуглеводневого газу з автомобільних цистерн, що перевозять нафтопродукти та ЗВГ, які приєднуються до заземлюючих пристроїв в межах вибухонебезпечної зони на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А; виконання робіт працівниками, які не пройшли в установлені терміни спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці та не проходять інструктажі з охорони праці на робочому місці; виконання робіт посадовими особами, які не пройшли в установлені терміни навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці; виконання вогневих робіт на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без оформлення наряду-допуску; експлуатації електрообладнання АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без проведення профілактичних випробувань та вимірів опору розтікання заземлюючих пристроїв, опору ізоляції електроустановок, опору петлі «фаза-нуль», опору захисту від прямих ударів блискавки та заносу високих потенціалів, - до повного їх усунення, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Суд звертає увагу сторін, що поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері. Протилежного щодо відсутності у виявлених позивачем порушень загрози життю та/або здоров`ю людини відповідачем достатніми та належними доказами не спростовано.

Відтак, враховуючи, що на час розгляду справи судом відповідачем не надано суду доказів усунення всіх порушень, вказаних в акті перевірки від 05.10.2021 №ВН413/474/АП, суд дійшов до висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та задоволення останніх шляхом застосування заходів реагування у вигляді заборони ТОВ «Актив нафта плюс» експлуатації обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, а саме: колонки для відпуску зрідженого газу ШЕЛЬФ 100-2 LPG зав. №11047 з електронасосом, які встановлені на автомобільному газозаправному пункті за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А; зливу нафтопродуктів та зрідженого вуглеводневого газу з автомобільних цистерн, що перевозять нафтопродукти та ЗВГ, які приєднуються до заземлюючих пристроїв в межах вибухонебезпечної зони на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А; виконання робіт працівниками, які не пройшли в установлені терміни спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці та не проходять інструктажі з охорони праці на робочому місці; виконання робіт посадовими особами, які не пройшли в установлені терміни навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці; виконання вогневих робіт на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без оформлення наряду-допуску; експлуатації електрообладнання АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без проведення профілактичних випробувань та вимірів опору розтікання заземлюючих пристроїв, опору ізоляції електроустановок, опору петлі «фаза-нуль», опору захисту від прямих ударів блискавки та заносу високих потенціалів, - до повного їх усунення.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку обґрунтованість позовних вимог та задоволення останніх у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 77, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у вигляді заборони Товариству з обмеженою відповідальністю «Актив нафта плюс» (код ЄДРПОУ 43596140, адреса: 03189, м. Київ, вул. Академіка Вільямса, 6д, оф. 43) експлуатації обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, а саме: колонки для відпуску зрідженого газу ШЕЛЬФ 100-2 LPG зав. №11047 з електронасосом, які встановлені на автомобільному газозаправному пункті за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А; зливу нафтопродуктів та зрідженого вуглеводневого газу з автомобільних цистерн, що перевозять нафтопродукти та ЗВГ, які приєднуються до заземлюючих пристроїв в межах вибухонебезпечної зони на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А; виконання робіт працівниками, які не пройшли в установлені терміни спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці та не проходять інструктажі з охорони праці на робочому місці; виконання робіт посадовими особами, які не пройшли в установлені терміни навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці; виконання вогневих робіт на АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без оформлення наряду-допуску; експлуатації електрообладнання АГЗП за адресою: Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якимівка, вул. Театральна, буд. 3А без проведення профілактичних випробувань та вимірів опору розтікання заземлюючих пристроїв, опору ізоляції електроустановок, опору петлі «фаза-нуль», опору захисту від прямих ударів блискавки та заносу високих потенціалів, - до повного їх усунення.

Обов`язок щодо забезпечення виконання рішення покласти на Управління Держпраці у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 39845483, адреса: 21050, м. Вінниця, вул. Магістратська, 37).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено02.12.2022
Номер документу107623915
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці

Судовий реєстр по справі —640/29929/21

Рішення від 30.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 27.10.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні