КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа №761/11576/22
Апеляційне провадження № 33/824/3381/2022
Суддя І інстанції - Сіромашенко Н.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2022 року суддя Київського апеляційного суду
Немировська О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві за участю представника Координаційно-моніторингової митниці - Ясінської Ольги Яківни та захисника ОСОБА_2 - адвоката Крючкова Віталія Олексійовича справу за апеляційною скаргою представника Координаційно-моніторингової митниці - Ясінської Ольги Яківни на постанову судді Шевченківського районного суду м. Києва від 12 вересня 2022 року про притягнення ОСОБА_2 , який народився: ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований: АДРЕСА_1 , проживає: АДРЕСА_2 , керівник Благодійної організації «Благодійний фонд «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ», до адміністративної відповідальності за частиною 1 ст. 483 Митного Кодексу України
встановив:
13.06.2022 відносно ОСОБА_2 було складено протокол про порушення митних правил №0018/126000/22, в якому вказується, що 04.10.2021 на митну територію України з Королівства Бельгія через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці (Волинська обл., с. Старовойтове, вул. Прикордонників, пункт пропуску «Ягодин») транспортним засобом комерційного призначення р/н НОМЕР_2/НОМЕР_3 за адресою Благодійної організації «Благодійний фонд «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ» (ЄДРПОУ 44170063, вул. Шевченка, 65, с. Лапні, Ковельський р-н, Волинська обл.) надійшов товар: «гуманітарна допомога: вантаж згідно товаросупровідних документів (одяг б/в, взуття б/в, текстильні вироби б/в, іграшки б/в)», загальною вагою 16 140,00 кг (заявлена вартість 640,00 євро).
Переміщення вказаної партії товару здійснювалось через митний кордон України транспортним засобом комерційного призначення P/Н НОМЕР_4/НОМЕР_3, перевізник «ФОП ОСОБА_3 » ( АДРЕСА_3 ; код НОМЕР_1 ), водій - ОСОБА_4 .
Підставою для пропуску вказаних товарів через митний кордон України були наступні документи: митна декларація (далі - МД) одержувача Благодійної організації «Благодійний Фонд «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ», типу «ТР81АА» від 04.10.2021№UA205020/2021/004206, а також товаросупровідні документи; транспортний документ (CMR) від 30.09.2021№ б/н із зазначеною вагою 16 140,00 кг, дарчий лист до Invoi ceвід 24.08.2021 №0320#2021 із зазначеною вагою 16 140,00 кг та Invoice від 24.08.2021 №0320#2021із зазначеною вагою 16 140,00 кг, згідно якого вартість товарів складає 640 євро.
Митну декларацію № UA205020/2021/004206 і товаросупровідні документи для здійснення і необхідних митних формальностей і пропуску 16 140,00 кг товарів гуманітарної допомоги на митній території України митному органу подано декларантом ТОВ «ТЕРМІНАЛ-БК» (ЄДРПОУ 30088807; Волинська обл., Ковельський р-н, с.Старовойтове, вул. Прикордонників, 6) Твілдіані І.В .
Згідно з вказаними товаросупровідними документами організацією-донором і відправником товарів гуманітарної допомоги виступала Бельгійська організація донор «GOODFUNDATION» (KUSTLAAN, 175 8380, BRUGGE), а одержувачем (отримувачем) - БО БФ «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ».
05.10.2021 вказаний товар гуманітарної допомоги загальноювагою 16 140,00 кг доставлено в пункт контролю на залізничній станції «Ковель» пункту пропуску «Заболоття-Хотислав» митного поста «Ковель» Волинської митниці (вул. Володимирська, 150, м. Ковель, Волинська обл.) транспортним засобом комерційного призначення р/н НОМЕР_4/НОМЕР_3.
05.10.2021 товари гуманітарної допомоги загальною вагою 16 140,00 кг (гуманітарна допомога: б/в одяг, кількість - 1 160 мішків, вага - 13 985,00 кг; гуманітарна допомога: б/в взуття, кількість - 146 мішків, вага 1900,00 кг, гуманітарна допомога: іграшки б/в, кількість 9 мішків, вага 100,00 кг; гуманітарна допомога: б/в постільна білизна, кількість - 7 мішків, вага - 80.00 кг, гуманітарна допомога: штори б/в, кількість - 6 мішків, вага - 75,00 кг) заявлені до митного оформлення за МД типу «IM40АА» № UA205050/2021/065236 декларантом ФОП « ОСОБА_6 », який діяв на підставі Договору про надання послуг брокера від 05.10.2021 № 05/21.
Разом із зазначеною МД Волинській митниці були надані наступні документи: транспортний документ (CMR) від 30.09.2021№ б/н із накопиченою вагою 16 140,00 кг, дарчий лист до Invoice від 24.08.2021 №0320#2021 із зазначеною вагою 16 140,00 кг (з перекладом), Invoice вiд 24.08.2021 № 0320#2021 із вагою 16 140,00 кг. деталізація Invoice від 24.08.2021 № 0320#2021 із зазначеною вагою 16 140,00 кг (з перекладом), копія наказу Міністерства соціальної політики України (далі - Мінсоцполітики) від 05.08.2021№ 439 «Про включення юридичних осіб до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги»; копія наказу Мінсоцполітики від 23.09.2021№ 534 «Про визнання вантажів гуманітарною допомогою» з додатком (у пункті 28 вказано 17 080,00 кг) та іншими, необхідними для здійснення митного контролю та митного оформлення документів, зазначених у гр. 44 МД.
Згідно відомостей, вказаних у додатку до наказу Мінсоцполітики від 23.09.2021№534 «Про визнання вантажів гуманітарною допомогою» (пункт 28), ввезених на митну територію України від бельгійської організації-донора «GOODFUNDATION» товар визнаний гуманітарною допомогою на підставі заяви від 04.09.2021 № 6/н. Відповідно до поданих заяв і доданих до неї «Invoice від 24.08.2021 № 0320#2021», «дарчого листа до Invoice від 24.08.2021№0320#2021», «сертифікат дезінфекції до Invoiceвід 24.08.2021№0320#2021» та інших документів, вага товару становила 17 080,00 кг.
Таким чином, Благодійною організацією БФ «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ» надавались до Мінсоцполітики та до митного органу документи, що мали ідентичні реквізити: «Invoice від 24.08.2021№ 0320#2021», «дарчий лист до Invoice від 24.08.2021№ 0320#2021», «деталізація Invoice від 24.08.2021№ 0320#2021», «сертифікат дезінфекції до Invoiceвід 24.08.2021 № 0320#2021, але відрізнялись значенням вагових показників та асортименту товарів: замість 17 080,00 кг «взуття б/в, вага 13 040,00 кг; одяг б/в, вага - 2 080,00 кг; штори б/в, вага -380,00 кг; іграшки дитячі м`яки б/в вага 255,00 кг; подушки для стільців б/в, вага 32,00 кг, посуд керамічний б/в, вага 840 кг; постільна білизна б/в, вага - 428,00 кг; посуд пластиковий, вага - 25,00 кг » в них значилось 16 140.00 кг (одяг б/в, вага - 13 985.00 кг: взут б/в, вага 1 900,00 кг; іграшки б/в, вага - 100.00 кг; постільна білизна б/в, вага - 80.00 кг: штори б/в, вага -65,00 кг»).
05.10.2021 після завершення митного оформлення за МД від 05.10.2021№UA205050/2021/065236, зазначений товар гуманітарної допомоги у повному обсязі загальною вагою 16 140,00 кг та заявленою вартістю 640 євро, що станом на 05.10.2021 становило 19 792,70 гривень, випущений у вільний обіг на митній території України.
05.11.2021 за ініціативи Координаційно-моніторингової митниці Державною митною службою України в рамках «Протоколу ІІ про взаємну адміністративну допомогу в митних справах до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами, з іншої сторони (від 21.03.2014)» направлено запит до митних органів Королівства Бельгії (вих. № 26/26-04/11/355 від 05.11.2021) з метою перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при переміщенні через митний кордон України партій товарів гуманітарної допомоги від бельгійської організації-донора «GOODFUNDATION» на адресу БО БФ «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ».
17.01.2022 на адресу Координаційно-моніторингової митниці надійшов лист Департаменту міжнародної взаємодії Державної митної служби України від 17.01.2021№26/26-04/7.9/72 з відповіддю митних органів Королівства Бельгії від 22.12.2021 21/S/002817 на запит стосовно надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірок дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України товарів гуманітарної допомоги від бельгійської організації-донора «GOODFUNDATION» на адресу БО БФ «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ» (за листом № 26/26-04/11/355 від 05.11.2021).
У відповіді митні органи Королівства Бельгія повідомили про відсутність відомостей про реєстрацію на території Королівства Бельгії організації з назвою «GOODFUNDATION» та вказали, що вказана адреса організації «KUSTLAAN, 1758380, BRUGGE» не існує, а також повідомили про відсутність в базах даних відомостей про здійснення експортно-імпортних операцій від імені організації «GOODFUNDATION».
З огляду на викладене, документи, які були підставою для визнання вказаних вище 17080,00 кг товарів гуманітарною допомогою, їх пропуску через митний кордон України на митну територію України (16 140,00 кг) та для митного оформлення у вільне використання на митній території України (16 140,00 кг) містять неправдиві дані.
Постановою судді Шевченківського районного суду міста Києва від 12 вересня 2022 року провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_2 закрито за відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Не погодившись із таким судовим рішенням, представник Координаційоно-моніторингової митниці Державної митної служби України - Ясінська О.Я. 05 серпня 2022 року подала апеляційну скаргу, просила скасувати постанову судді Шевченківського районного суду міста Києва від 12 вересня 2022 року та прийняти нову постанову, якою визнати винним ОСОБА_2 у вчиненні адміністративного правопорушення та накласти адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 100% вартості товарів безпосередніх предметів правопорушення з конфіскацією цих товарів.
Заслухавши пояснення представника Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України - Ясінської О.Я. та захисника ОСОБА_2 - адвоката Крючкова В.О., дослідивши письмові матеріали справи, вважаю, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Відповідно до положень ст. 1 КУпАП, завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.
Згідно з вимогами ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставі та в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Вимогами статті 8 КУпАП передбачено, що особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.
Відповідно до вимог ст.ст. 245, 280 КУпАП завданням провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, а орган чи посадова особа при розгляді справи про адміністративне правопорушення, з урахуванням положень, викладених у стст. 251, 252 КУпАП, зобов`язаний з`ясувати чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи і, керуючись законом та правосвідомістю, оцінити докази за своїм внутрішнім переконанням в їх сукупності.
Зміст постанови судді має відповідати вимогам, передбаченим ст.ст. 283, 284 КУпАП.
Згідно вимог ч. 1 ст. 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.
Під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає митному органу документи та відомості, необхідні для митного контролю, передбачені ст. 335 МК України.
З положеннями ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
В ст. 458 МК України закріплено, що порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Згідно ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
На дату переміщення вищезазначених товарів через митний кордон України на посаді керівника Благодійної організації «Благодійний фонд «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ» перебував громадянин України ОСОБА_2 , який відповідає за фінансово-господарську діяльність підприємства і зобов`язаний забезпечити надання до митного контролю і оформлення документів з достовірною та правдивою інформацією.
Митний орган вважав, що ОСОБА_2 вчинено дії, які призвели до переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, необхідні для визначення їх митної вартості, що є порушенням митних правил, передбачених частиною першою статті 483 Митного кодексу України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів.
Підставою для започаткування процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання, на що слідує письмова згода отримувача. Визнання допомоги гуманітарною, в залежності від її виду, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення - Мінсоцполітики, або обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
За положеннями Закону України «Про гуманітарну допомогу» Мінсоцполітики здійснює визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою; здійснює контроль за транспортуванням, отриманням, збереженням, охороною, складуванням, розподілом, цільовим використанням, обліком гуманітарної допомоги, підготовкою відповідної статистичної звітності; здійснює в межах повноважень, передбачених законом, контроль за діяльністю Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; веде Єдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомоги.
Наказом Міністерства соціальної політики України №439 від 05 серпня 2021 року БО БФ «КОЖНІЙ ЛЮДИНІ» включено до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги.
Станом на 04.10.2021 наказ №439 від 05 серпня 2021 року був чинним.
Частиною 1 статті 287 МК України передбачено, що при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товари, визначені відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України як гуманітарна допомога, звільняються від оподаткування ввізним митом.
Суддя місцевого суду, закриваючи провадження у справі про порушення митних правил ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю в діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, виходив із того, що представником митного органу не було надано доказів на наявність відмінностей, зазначеної в товаросупровідних документів, які б були спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, а докази, які містяться в матеріалах справи не доводять наявність недостовірних відомостей у поданих документах на товар при митному оформленні.
Такий висновок судді місцевого суду є законним та обґрунтованим, ґрунтуються на оцінці наявних у справі доказів, які були проаналізовані у взаємозв`язку з положеннями митного законодавства.
Зокрема, з наявних у справі доказів вбачається, що гуманітарна допомога не відправлялась з митної території Бельгії в Україну, а була направлена з Німеччини. Факт відсутності інформації про реєстрацію донора - організації «GOODFUNDATION» на території Королівства Бельгія не може бути підставою для висновку про надання ОСОБА_2 документів, які надавались ним до митного контролю ввезення товарів через митну територію України, містять неправдиві відомості.
Покази свідків ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 були надані ними 03.10.2021, тоді як ввезення гуманітарної допомоги відбувалось 04.10.2021.
Відповідно до ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно зі ст. 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до правил п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП України провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, в разі відсутності події та складу адміністративного правопорушення.
Місцевий суд дійшов законного та обґрунтованого висновку про закриття провадження по справі відносно ОСОБА_2 , оскільки в його в діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Враховуючи вищевикладене, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції вимог закону при розгляді справи про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених ч. 1 статті 483 МК України.
Таким чином, постанова суду першої інстанції відповідає вимогам закону, підстав для її зміни чи скасування суд апеляційної інстанції не вбачає, у зв`язку з чим слід залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову без змін.
Керуючись статтями 264, 318, 458, 460, 483, 487 МК України, 284, 289, 294 КУпАП, суд
постановив:
апеляційну скаргу представника Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України - Ясінської Ольги Яківни залишити без задоволення, а постанову судді Шевченківського районного суду м. Києва від 12 вересня 2022 року без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя Немировська О.В.
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2022 |
Оприлюднено | 05.12.2022 |
Номер документу | 107624052 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Київський апеляційний суд
Немировська Олена Віленівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні