Рішення
від 01.12.2022 по справі 639/865/22
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Справа № 639/865/22

Провадження № 2/639/1208/22

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2022 року м. Харків

Жовтневий районний суд м. Харкова у складі

головуючого судді Гаврилюк С. М.,

секретар судового засідання Пивоварова Т.В.,

за участю представника позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові цивільну справу № 639/865/22 за позовом Керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області, який здійснює представництво інтересів держави в особі Харківської міської ради до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки,

установив:

16.02.2022 до Жовтневого районного суду м. Харкова надійшла позовна заява Керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області, який здійснює представництво інтересів держави в особі Харківської міської ради до ОСОБА_2 , в якій позивач просив стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради кошти у розмірі 55107,40 грн, вирішити питання про стягнення судових витрат.

В обґрунтування позову зазначено, що вивченням Новобаварською окружною прокуратурою міста Харкова Харківської області наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері земельних правовідносин встановлено порушення вимог законодавства під час використання земельних ділянок, розташованих на території м. Харкова.

У власності Харківської міської ради перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 загальною площею 0,0063 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Згідно з витягом Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.07.2021 за № НВ-0007211782021 державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки здійснено 21.01.2014. Таким чином, вищезазначена земельна ділянка сформована як об`єкт цивільних прав 21.01.2014, з моменту присвоєння їй кадастрового номеру та реєстрації в Державному земельному кадастрі.

За результатами комплексного вивчення наявних документальних матеріалів та інформації виконавчих органів міської ради, проведеного обстеження земельної ділянки встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 використовується для розміщення та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.10.2021 № 278661487 нежитлова будівля літ. «А-1» з 03.09.2018 перебуває у власності ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу № 3693 від 03.09.2018. Реєстрація речових прав на земельну ділянку (р. № об`єкта нерухомого майна 811693463101) за ОСОБА_2 не здійснювалась. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.10.2021 за № 278661487 Харківською міською радою з попереднім власником зазначеного вище об`єкту ( ОСОБА_3 ) укладався договір оренди земельної ділянки. Враховуючи, що строк дії договору оренди сплинув, згідно з актом приймання-передачі № 04/20 від 20.01.2020, земельну ділянку з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 прийнято до земель запасу міста. Крім того, на підставі рішення державного реєстратора Департамент реєстрації Харківської міської ради від 03.02.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості щодо припинення іншого речового права на зазначену земельну ділянку (запис № 126483194). Згідно з інформацією Головного управління ДПС у Харківській області від 18.10.2021 за № 26813/5/20-40-24-14-26 гр. ОСОБА_2 грошові зобов`язання у вигляді орендної плати з фізичних осіб або земельного податку з фізичних осіб не сплачує. Таким чином, ОСОБА_2 використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 для розміщення та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 , без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до статей 125,126 Земельного кодексу України на неї, а також без сплати коштів за землю в передбаченому законодавством розмірі.

Рішенням Харківської міської ради від 17.10.2018 за № 1247/18 затверджено Порядок добровільного відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності на території м. Харкова з порушенням вимог законодавства, яким передбачено, що самоврядний контроль за використанням земель комунальної форми власності територіальної громади м. Харкова здійснює Харківська міська рада в особі Департаменту територіального контролю Харківської міської ради. Саме Департамент уповноважений за результатами вжитих заходів самоврядного контролю, скласти акт обстеження земельної ділянки та здійснити розрахунок безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів. На підставі вищевказаних документів, згідно з Положенням про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, яке затверджено рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 за № 41/08, Департаментом територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 без правовстановлюючих документів на неї.

В період з 01.02.2020 по 31.10.2021 розмір орендної плати в місяць становив 2755,37 грн (який складається з нормативної грошової оцінки 413,305 грн, ставки річної орендної плати 8%, коефіцієнту складних інженерно-геологічних умов 1, коефіцієнту розміру земельної ділянки -1). Водночас 18.03.2020 набув чинності Закон України від 17.03.2020 № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19), зокрема, внесені зміни до порядку нарахування та сплати за землю підрозділ 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено новим пунктом 52-4. Дещо пізніше Верховна Рада України прийняла Закон України від 02.04.2020 № 540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням короновірусної хвороби (COVID-19), яким змінено норму пункту 52-4 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо плати за землю, згідно якого плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки) не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року.

ОСОБА_2 не сплачено за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 площею 0,0063 га по АДРЕСА_1 , плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі у сумі 55107,40 грн за період з 01.02.2020 по 31.10.2021, внаслідок чого відповідач, за відсутності укладеного договору, зберіг у себе майно грошові кошти, а Харківська міська рада втратила належне їй майно (кошти від орендної плати) у розмірі 55107,40 грн.

Позивач просить стягнути з відповідача на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 55107,40 грн. Щодо представництва інтересів Харківської міської ради в суді Новобаварською окружною прокуратурою позивач посилається на ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. 56 ЦК України, ст. 2, 10, 16 Закону України «Про місцеві самоврядування в Україні», та зазначає, що недоотримання безпідставно збережених коштів місцевим бюджетом ослаблює економічні основи територіальної громади м. Харкова в особі Харківської міської ради, що потребує прокурорського реагування у межах наданої Конституцією України компетенції.

Харківська міська рада при наявності вищезазначених порушень інтересів територіальної громади м. Харкова, у судовому порядку не вживає відповідних заходів та не здійснює захист порушення законних економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, територіальної громади міста та як наслідок й інтересів держави в цілому, що свідчить про її бездіяльність та наявність у керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для звернення до суду з даним позовом.

30.06.2022 ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, призначено судове засідання (а.с.83).

Харківська міська рада подала до суду письмові пояснення, в яких просила позовні вимоги Керівника Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова задовольнити у повному обсязі, зазначивши, що датою державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 площею 0,0063 га по АДРЕСА_1 є 21.01.2019. Дана земельна ділянка знаходиться у комунальній власності, категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код ЦВПЗ 03.07; вид використання для обслуговування павільйону очікування з вбудованими приміщеннями для дрібно роздрібної торгівлі. Прав на нерухоме майно щодо вищезазначеної земельної ділянки за відповідачем не зареєстроване. Договір оренди між Харківською міською радою та попереднім власником нежитлової будівлі літ. «А-« - ОСОБА_3 припинено 03.02.2020 на підставі акта приймання-передачі № 04/20 від 20.01.2020, у зв`язку із закінченням строку договору оренди. Крім того, ані попереднім власником об`єкта нерухомого майна, ані відповідачем не було поновлено вищевказаний договір оренди землі відповідно до вимог чинного законодавства, що у свою чергу свідчить про припинення договору оренди землі на законних підставах, оскільки строк на який його було укладено закінчився. Відповідно до інформації ГУ ДПС у Харківській області від 18.10.2021 № 26813/5/20-40-24-14-26 ОСОБА_2 грошові зобов`язання у вигляді орендної плати з фізичних осіб або земельного податку з фізичних осіб не сплачує. Оскільки ОСОБА_2 , набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, належним чином у встановленому законодавством порядку речові права на вказану земельну ділянку не оформив, останнім земельна ділянка використовується без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України, а також без сплати коштів за землю в передбаченому законодавством розмірі. Розрахунок розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати здійснювався Харківською міською радою на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по АДРЕСА_1 кадастровий номер 6310137900:02:015:0001. Відповідно до ч. 2 ст. 20 та ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по АДРЕСА_1 площею 0,0063 га кадастровий номер 6310137900:02:015:00 міститься в матеріалах справи. Відповідно до п.2.5. Положення «Про порядок визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові», затвердженого рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08, розмір поточної базової ставки орендної плати визначений до наведених вихідних даних, становить 0,08. 1% - сота частина від цілого, так як одне ціле це одиниця, то 1% = 0,01, відповідно 8% = 0,08. Оскільки орендарем не надано жодних документів на підтвердження особливих умов використання земельної ділянки, у розрахунках застосоване базове значення коефіцієнту складних інженерно-геологічних умов зі значення 1. Додатком до рішення № 41/08 «Коефіцієнти умов використання земельної ділянки» встановлено, що у випадку перевищення 50 кв.м площі земельної ділянки, застосовується у даному коефіцієнті значення 1. Харківська міська рада зазначає, зо здійснений розрахунок повністю обґрунтований та є належним доказом (а.с.125-131).

В судовому засіданні представник Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова позов підтримав, посилаючись на викладені у позовній заяві обставини.

Відповідно до статті 131 ЦПК України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місця проживання (перебування, знаходження) або місцезнаходження під час провадження справи.

У разі відсутності заяви про зміну місця проживання або місцезнаходження судова повістка надсилається учасникам справи, які не мають офіційної електронної адреси та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, на останню відому судові адресу і вважається доставленою, навіть якщо учасник судового процесу за цією адресою більше не проживає або не знаходиться.

Частиною 5 статті 130 ЦПК України передбачено, що вручення судової повістки представникові учасника справи вважається врученням повістки і цій особі.

Згідно з частиною 8 статті 128 ЦПК України, днем вручення судової повістки є: день вручення судової повістки під розписку; день отримання судом повідомлення про доставлення судової повістки на офіційну електронну адресу особи; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати судову повістку чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати судову повістку чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Отже, повідомлені належним чином про дату час і місце розгляду справи, відповідно до статей 128, 130 ЦПК України, відповідач ОСОБА_2 та його представник ОСОБА_4 , в судове засідання 28.07.2022, 18.08.2022, 31.10.2022 та 30.11.2022 не з`явились. Представником відповідача було подано неодноразово заяви про відкладення розгляду справи, посилаючись на введення в державі воєнного стану у зв`язку із вторгнення російських військ в Україну і, на думку представника відповідача, з огляду на останні події в державі Україна та в світі особа вправі відступити від обов`язку з`являтися до суду задля збереження свого життя та здоров`я.

Ухвалою суду від 31.10.2022 було роз`яснено учасникам процесу , що вони можуть брати участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою системи «EasyCon» (а.с.172). Однак вказаним правом сторона відповідача не скористалася. Суд вважає безпідставними посилання представника відповідача Іванюченка В.В. у заяві від 30.11.2022, що реалізація права брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів не сприятиме реалізації в повномуобсязі процесуальних прав учасника справи.

Суд наголошує, що відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні (стаття 223 Цивільного процесуального кодексу України).

Відповідно до положень ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ, що відповідає положеннямстатті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Згідно зі статтею 64 Конституції України не підлягає обмеженню право на судовий захист.

У частинах 1, 2 ст. 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» зазначено, що правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно доКонституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.

У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів.

Отже,Жовтневий райннийсуд м.Харкова не припинив здійснювати судочинство, не була змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в Жовтневому районному суді м. Харкова.

Крім того, розпорядженням голови Верховного Суду № 65 від 17.11.2022, ураховуючи наявність належних умов для здійснення правосуддя, було відновлено із 23 листопада 2022 року територіальну підсудність судових справ судів м. Харкова та Харківської області, яка буда змінена в березні 2022 року.

Відповідно до ч. 2ст. 43 ЦПК Україниособи, які беруть участь у справі, зобов`язані, зокрема, сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи та виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Європейський суд з прав людини у своєму рішеннівід 07 липня 1989 року у справі «Юніон Аліментарія Сандерс С.А. проти Іспанії» сформував позицію про те, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

Отже, враховуючи наведене, термін перебування справи в провадженні суду, неодноразові відкладення судових засідань за клопотанням представника відповідача, категорію справи, думку представника позивача, який заперечував проти відкладення розгляду справи, суд дійшов висновку, що відсутні підстави, передбачені статтею 223 ЦПК України, щодо відкладення 30.11.2022 судового розгляду вказаної справи.

Згідно зі статтею 280 ЦПК Українисуд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив; 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

У судовому засіданні представник позивача не заперечував щодо проведення заочного розгляду справи.

Ухвалою суду від 30.11.2022, відповідно до частини 4 статті 259 ЦПК України, не виходячи до нарадчої кімнати постановлено про заочнийрозгляд справи, що відповідає положеннямст. 280 ЦПК України.

Суд,заслухавши поясненняпредставника Новобаварськоїокружної прокуратуриміста ХарковаХарківської областіБуча Р.В.,який здійснюєпредставництво інтересівдержави вособі Харківськоїміської ради, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Відповідно до вимог ч. 1ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

За приписами статей 19, 142 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою

За положеннямист.16Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» органимісцевого самоврядуванняє юридичнимиособами інаділяються цимта іншимизаконами власнимиповноваженнями,в межахяких діютьсамостійно інесуть відповідальністьза своюдіяльність відповіднодо закону. Органам місцевого самоврядування законом можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади, у здійсненні яких вони є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади . Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Частиною 4 ст. 56 ЦПК України визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Приписами статей12,81 ЦПК Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Судом встановлено, що 11.10.2021 керівник Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Купріянов В.Б. направив до Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради лист, в якому зазначив, що ОСОБА_2 використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 для розміщення та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , без виникнення права власності/користування та без держаної реєстрації цих прав у відповідності до статей 125, 126 Земельного кодексу України на неї, а також без сплати коштів за землю в передбаченому законодавством розмірі, у зв`язку з чим просив надати розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання ОСОБА_2 зазначеної вище земельної ділянки без правовстановлюючих документів на неї, а також належним чином оформлений акт обстеження земельної ділянки з додатками (а.с.35-36).

Листом від 20.12.2021 за № 52-102-6393 керівник Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Купріянов В.Б. повідомив Харківську міську раду про свій намір звернутися до суду з позовом до ОСОБА_2 щодо стягнення коштів у розмірі 55107,40 грн, у разі непред`явлення Харківською міською радою позовної заяви (а.с.50-52).

Листом від 20.12.2021 Департамент земельних відносин Харківської міської ради повідомив Керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Купріянова В.Б. про забезпечення представниками Харківської міської ради участі у даному судовому провадженні, у разі пред`явлення прокуратурою позовної заяви до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати (а.с.53).

Як встановлено судом і підтверджується письмовими доказами, нежитлова будівля літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 належить на праві приватної власності ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 03.09.2018 приватним нотаріусом ХМНО Луценко В.С. р. № 3693. Вказана нежитлова будівля розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001, цільове призначення: землі промислові, площа 0,0063 га, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 19.03.2020, копією договору купівлі-продажу від 03.09.2018 (а.с.22-31, 48-49).

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру від 20.07.2021, земельна ділянка з кадастровим номером 6310137900:02:015:0001 площею 0,0063 га розташована за адресою: АДРЕСА_1 перебуває у комунальній власності; цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання: для обслуговування павільйону очікування з вбудованими приміщеннями для дрібно-роздрібної торгівлі (а.с.16-21).

12.11.2015 між орендодавцем Харківською міською радою та орендарем ОСОБА_3 укладено договір оренди землі земельної ділянки кадастровий номер 6310137900:02:015:0001 загальною площею 0,0063 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , строком до 01.08.2019, що підтверджується копією даного договору (а.с.41-45).

Вказана земельна ділянка прийнята до земель запасу міста на підставі акту приймання-передачі №04/20 від 20.01.2020, у зв`язку із закінченням договору оренди землі, номер запису про інше речове право 12643194 від 16.12.2015. Договір оренди землі, номер запису про інше речове право 12643194 від 16.12.2015 вважається припиненим, що підтверджується копією Акту № 04/20 від 20.01.2020, копією листа Департаменту земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради від 23.01.2020 № 503/0/225-20 (а.с.46,47).

19.03.2020 головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням земель Департаменту територіального контролю Харківської міської ради Бойчуком Тарасом Миколайовичем складено Акт обстеження земельної ділянки, яким встановлено, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 19.03.2020 № 204703532 право власності на нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м по АДРЕСА_1 з 03.09.2018 зареєстроване за ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу від 03.09.2018 № 3693; право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6310137900:02:015:0001 площею 0,0063 га по АДРЕСА_1 з 16.12.2015 зареєстроване за Харківською міською радою, право оренди припинено 30.01.2020. Договір оренди землі між Харківською міською радою та ОСОБА_2 не укладався. Проведеним на місцевості оглядом земельної ділянки встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 6310137900:02:015:0001 площею 0,0063 по АДРЕСА_1 використовується для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі. До даного Акту додано план-схему (а.с.33,34).

На лист від 11.10.2021 № 52-102-4688 Головне управління ДПС у Харківській області повідомило Керівника Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова про те, що ОСОБА_2 за земельну ділянку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , грошові зобов`язання у вигляді орендної плати з фізичних осіб або земельного податку з фізичних осіб не сплачує (а.с.32, 37).

Згідно з розрахунком суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної форми власності на території м. Харкова, складеного на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2021, розрахунок безпідставно збережених ОСОБА_2 коштів у розмірі орендної плати за період з 01.02.2020 по 31.10.2021 складає 55107,40 грн (а.с.39,40).

Предметом позову у цій справі є стягнення безпідставно збережених грошових коштів у розмірі орендної плати, що становить 55107,40 грн, за користування відповідачем земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючих документів на неї, на підставістатей 1212-1214 ЦК України.

Згідно зістаттею 206 ЗК Українивикористання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до частини 2статті 152 ЗК Українивласник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першоїстатті 156 ЗК Українивласникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За приписами статей 10, 265 Податкового кодексу України, п. 19 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України плата за землю є місцевим податком. Вона зараховується до бюджетів місцевого самоврядування.

Згідно ізстаттею 1166 ЦК Українишкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини.

Предметом регулюванняглави 83 ЦК Україниє відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин першої та другоїстатті 1212 ЦКУкраїниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положенняглави 83 ЦК Українизастосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

За змістом приписів глав 82 і 83ЦК Українидля деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала (такий висновок сформульовано Верховним Судом України у постанові від 02.03.2016 у справі № 6-3090цс15).

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна. Наведена правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.

ОСОБА_2 набув право власності на нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 , що розташована на земельній ділянці площею 0,0063 га кадастровий номер 6310137900:02:015:0001 на підставі договору купівлі-продажу, укладеного з ОСОБА_3 , посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Луценко В.С. 03.09.2018 р. № 3693.

З урахуванням положень статей120,125 ЗК Українитастатті 1212 ЦК Українидо моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1статті 1212 ЦК України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 28.09.2020 у справі №922/4073/19.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 377 ЦК України, ч.1,2 ст. 120 Земельного кодексу України, ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» (в редакціях, чинних на момент набуття відповідачем права власності на об`єкт нерухомості) у разі переходу права власності на майно, що знаходиться на орендованій земельній ділянці, до нового власника з моменту набуття права власності на це майно переходять права на земельну ділянку, на якій вказане майно розміщене, у тому самому обсязі та умовах, які були у попереднього власника.

Земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди.

У п.5.14 постанови Великої Палати Верховного Суду від 25.02.2020 у справі №922/510/19 зазначено, що у разі переходу права власності на майно, що знаходиться на орендованій земельній ділянці, до нового власника з моменту набуття права власності на це майно переходить право оренди земельної ділянки, на якій вказане майно розміщене у тому самому обсязі та умовах, які були у попереднього власника. З моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщене це майно у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщене, згідно з частиною другою статті 120 ЗК України.

Перехід права на земельну ділянку до нового набувача нерухомого майна відбувається в силу прямого припису закону, незалежно від волі органу, який уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою(пункт 7.42 постанови Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16, пункт 46 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц).

З моменту переходу права власності на розташоване на земельній ділянці нерухоме майно до нового власника у правовідносинах користування земельною ділянкою, на якій знаходиться це майно, відбувається фактична заміна землекористувача: права й обов`язки землекористувача переходять до нового власника відповідного нерухомого майна (пункт 47 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц).

На момент набуття ОСОБА_2 права власності на об`єкт нерухомості нежитлової будівлі літ. «А-1» загальною площею 21,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 , що розташована на земельній ділянці площею 0,0063 га кадастровий номер 6310137900:02:015:0001, договір оренди земельної ділянки від 12.11.2015, укладений з ОСОБА_3 строком дії до 01.08.2019 припинив свою дію.

Згідно з частинами 1, 2, 3, 4, 5 9, 10статті 79-1 ЗК Україниформування земельноїділянки полягаєу визначенніземельної ділянкияк об`єктацивільних прав.Формування земельноїділянки передбачаєвизначення їїплощі,меж тавнесення інформаціїпро неїдо Державногоземельного кадастру.Формування земельнихділянок здійснюється: упорядку відведенняземельних ділянокіз земельдержавної такомунальної власності; шляхомподілу чиоб`єднанняраніше сформованихземельних ділянок; шляхомвизначення межземельних ділянокдержавної чикомунальної власностіза проектамиземлеустрою щодовпорядкування територійнаселених пунктів,проектами землеустроющодо впорядкуваннятериторії длямістобудівних потреб,проектами землеустроющодо приватизаціїземель державнихі комунальнихсільськогосподарських підприємств,установ таорганізацій;шляхом інвентаризаціїземель увипадках,передбачених законом; запроектами землеустроющодо організаціїтериторії земельнихчасток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Про необхідність застосуваннястатті 79-1ЗК Українита положеньЗакону України "Про Державний земельний кадастр"при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема, у постановах від 29.01.2019 у справах №922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18 та від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, в яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Харківська міська рада просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

Земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , на якій розташована належна відповідачу на праві приватної власності нежитлова будівля літ. «А-1», загальною площею 21,2 кв.м. є сформованою, має межі, та їй присвоєно кадастровий номер 6310137900:02:015:0001, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, кадастровим планом земельної ділянки (а.с.16-21).

Дана земельна ділянка (кадастровий номер 6310137900:02:015:0001) площею 0,0063 га за адресою: АДРЕСА_1 використовується для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі загальною площею 21,2 кв.м, право власності на які зареєстроване за ОСОБА_2 , що підтверджується актом обстеження.

Згідно з пунктом «д» частини 1статті 156 ЗК Українивласникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України (частина 3статті 157 ЗК України). Такий порядок затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284(далі - Порядок №284).

Загальними вимогами процесуального права, закріпленими у статтях76-81,89,228,229,235,263-265 ЦПК України, визначено обов`язковість встановлення судом під час вирішення спору обставин, що мають значення для справи, надання їм юридичної оцінки, а також оцінки всіх доказів.

Згідно з частиною 1статті 13 Закону України «Про оцінку земель»нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності.

Крім того, згідно з абзацом 1пункту 289.1 ПК Українидля визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (частина 2статті 20 Закону України «Про оцінку земель»).

Ураховуючи наведене, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється на підставі нормативної грошової оцінки.

Аналогічний правовий висновок зробила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23 травня 2018 року у справі №629/4628/16-ц, Верховний Суд у постанові від 18 березня 2020 року у справі №639/5391/19.

За таких обставин, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення комісією міської ради розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності.

Суд зазначає, що вказаний висновок узгоджується з усталеною практикою Верховного Суду, яким неодноразово зазначалося, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 20.01.2021 у справі №646/4546/19, від 28.09.2020 у справі №922/4073/19, від 24.09.2020 у справі № 922/3616/19, від 12.06.2019 у справі №922/902/18, від 08.08.2019 у справі №922/1276/18, від 01.10.2019 у справі №922/2082/18, від 06.11.2019 у справі №922/3607/18).

Розрахунок суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у розмірі 55107,40 грн здійснений відповідно до закону, на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що підтверджується матеріалами справи.

З огляду на викладене у сукупності, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

При зверненні до суду позивач поніс судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481,00 грн (а.с.55,66).

Суд розподіляє судові витрати, відповідно до положень ст. 141 ЦПК України, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, та у зв`язку із задоволенням позовних вимог у повному обсязі, стягує з відповідача на користь позивача понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481,00 грн.

На підставі викладеного та керуючись ст.2, 4, 7,12,19,56, 76-81,133,141,247, 264,265, 274-279, 280-282 ЦПК України, ст. 1166, 1212-1214 ЦК України, ст. 79-1, 120, 152, 156, 206 Земельного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов Керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області, який здійснює представництво інтересів держави в особі Харківської міської ради до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, отримувач: ГУК Харківської області/МТГ Харків, банк отримувача: казначейство України (ЕАП), код отримувача (ЄДРПОУ) 37874947; код класифікації доходів бюджету 24062200, номер рахунку (IBAN) UA698999980314090611000020649 безпідставно збережені кошти за використання земельної ділянки у розмірі 55107 (п`ятдесят п`ять тисяч сто сім) грн 40 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської обласної прокуратури, код 02910108, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок № UA178201720343160001000007171, код банку 820172, код класифікації видатків бюджету (КЕКВ) 2800 судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому Цивільно-процесуальним законодавством.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарженняна рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановленихЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Позивач: Керівник Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області, адреса: 61004 м. Харків, вул. Конєва, 20.

Позивач: Харківська міська рада, код ЄДРПОУ 04059243, адреса: м. Харків, майдан Конституції, 7.

Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_2 .

Повне рішення складено 02.12.2022.

Веб-адреса цього документу у Єдиному державному реєстрі судових рішень http://reyestr.court.gov.ua/ з посиланням на номер справи.

Суддя Світлана ГАВРИЛЮК

СудЖовтневий районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення01.12.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107646753
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —639/865/22

Рішення від 01.12.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Гаврилюк С. М.

Рішення від 30.11.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Гаврилюк С. М.

Ухвала від 31.10.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Гаврилюк С. М.

Ухвала від 29.06.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Гаврилюк С. М.

Ухвала від 22.02.2022

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Харкова

Гаврилюк С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні