ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2022 року ЛуцькСправа № 140/6543/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Лозовського О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» (ТзОВ «Волинь-зерно-продукт», позивач) звернулося з позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) про визнання протиправним та скасування рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №201 від 07.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у процесі здійснення господарської діяльності ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкову накладну (далі ПН) від 14.06.2021 №201, та згідно з квитанцією від 31.12.2021 реєстрація вказаної ПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, з посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості платника податків Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
18.01.2022 комісією Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія), з урахуванням отриманих від позивача інформації та копій відповідних документів прийнято рішення №340 від 18.01.2022 про невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» Критеріям ризиковості платника податку.
07.06.2022 позивач подав до Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повідомлення №125 про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН.
Проте, рішенням Комісії №6925020/31496816 від 14.06.2022 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної від 07.12.2021 №201 з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Рішення Комісії було оскаржене ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» в адміністративному порядку, проте рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України №17088/31496816/2 від 06.07.2022 скаргу залишено без задоволення з підстав «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси».
Позивач не погоджується із оскаржуваним рішенням Комісії №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021 та зазначає, що ним до повідомлення були подані пояснення та документи, що підтверджують реальність господарських операцій позивача за якими була складена вищенаведена податкова накладна та підстави для зупинення їх реєстрації у відповідача-1 взагалі були відсутні. Окрім того, вказує і на те, що оспорюване рішення не відповідає критерію обгрунтованості та вмотивованості, не містять інформації про те, з яких саме причин не враховані подані позивачем копії документів та письмові пояснення позивача. Також звертає увагу, що на момент прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної Комісією регіонального рівня вже було прийнято рішення №340 від 18.01.2022 про невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» критеріям ризиковості платника податку, що було єдиною підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021.
З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с. 204).
В поданих до суду відзивах на позовну заяву представник відповідачів Ромасова А.І. позов не визнала та просить відмовити в його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваного рішення, прийнятого у зв`язку із не наданням копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію спірної ПН.
Так, представник відповідачів зазначає, що ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» засобами електронного зв`язку направило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №201 від 07.12.2021 на загальну суму 147041,12 грн, в т. ч. ПДВ 18 057,68 грн, виписані на адресу ПІІ «Вайтера Україна», код ЄДРПОУ 23393195. Відповідно до квитанції документ доставлено до ДПС України, документи прийнято, реєстрація зупинена. Дана податкова накладна була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України в зав`язку із тим, що платник податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання пункту 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 07.06.2022 № 125 до якого було додано 17 документів. Однак, контролюючим органом було прийнято рішення від 14.06.2022 №6925020/31496816 про відмову у реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021 у зв`язку із тим, що позивачем не подано документи, передбачені п. 5 Порядку № 520, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Так, представник відповідача вказує, що проаналізувавши первинні документи, які були надані разом з повідомленням позивачем, Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з ВПП просить звернути увагу на те, що Кукурудза 3 клас (2021 року), яку реалізовано на ПІІ «Вайтерра Україна», придбано у сільськогосподарського виробника ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки» (код ЄДРПОУ 42765707) згідно з договорами купівлі-продажу. Передача товару здійснювалась на складі ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, с. Дерно, вул. Незалежності, 44а, згідно з актами приймання-передачі та на підставі складських квитанцій. Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З наведених підстав представник відповідачів просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21.10.2022 у задоволенні клопотання представника відповідача-1 про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено.
У відповіді на відзив позивач з доводами відзиву не погодився з підстав, викладених у позовній заяві. Додатково зазначає, що рішення відповідача-1 про відмову в реєстрації податкових накладних є безпідставним та не відповідає нормам податкового законодавства та фактичним обставинам. Надані позивачем пояснення та документи відповідають вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995, доводять реальність та товарність господарських операцій, та були достатніми для прийняття Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому, на момент прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної Комісією регіонального рівня вже було прийнято Рішення №340 від 18.01.2022 про невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» критеріям ризиковості платника податку, що було єдиною підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021.
Також позивач вважає, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну. Крім цього, форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН встановлена додатком до Порядку №520 передбачає необхідність зазначити конкретні документи, які надані платником та складені з порушенням законодавства. Проте в порушення вимог щодо форми рішення, встановленої додатком до Порядку №520, спірне рішення Комісії регіонального рівня №6925020/31496816 від 14.06.2022 містить лише незрозуміле твердження: «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 ропі, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних» та не вказано, які саме конкретні документи передбачені п.5 Порядку №520 складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яких не надав (склав з порушеннями) Позивач. Також зауважує, що Відповідач не вказав, хто подавав цю звітність та у кого встановлено такі невідповідності.
Також позивач вважає безпідставним твердження Відповідачів про надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а саме статистичної звітності є безпідставним, зокрема.
Згідно з приписами статті 1 Закону України «Про державну статистику» державна статистика - централізована система збирання, опрацювання, аналізу, поширення, збереження, захисту та використання статистичної інформації; статистична інформація - документована інформація, що дає кількісну характеристику масових явищ та процесів, які відбуваються в економічній, соціальній, культурній та інших сферах життя суспільства.
Частиною 5 статті 8 Закону України «Про державну статистику» встановлено, що звітно- статистична документація включає в себе програми статистичних спостережень, форми звітності та інструкції щодо їх заповнення (в тому числі у сфері закупівель), що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, а також анкети, переписні (опитувальні) листи, інші статистичні формуляри, необхідні для проведення статистичних спостережень, які затверджуються органами державної статистики, державні класифікатори техніко-економічної та соціальної інформації тощо. Звітно-статистична документація може видаватися на паперових, магнітних та інших носіях або передаватися за допомогою засобів телекомунікацій.
Наказом Державної служби статистики України від 20.01.2021 №52 «Про затвердження форми державного статистичного спостереження №29-сг (річна) «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду» з метою подальшого вдосконалення державного статистичного спостереження щодо площ, валових зборів і врожайності сільськогосподарських культур й отримання повної, всебічної та об`єктивної статистичної інформації затверджено форму державного статистичного спостереження №29-сг (річна] «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду, та уведено її у дію, починаючи з 01.02.2020.
Таким чином, форма №29-сг (річна] звітності є звітно-статистичною документацією, яка містить статистичну інформацію, та не є первинним документом у розумінні Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», не є первинним документом щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, не є складським документом (інвентаризаційним описом], в тому числі рахунком- фактурою/інвойсом, не є актом приймання-передачі товарів (робіт, послуг], не є накладною. Отже, ненадання (або надання) платником до контролюючого органу звітно-статистичної документації не може бути підставою для відмови у реєстрації податкової накладної.
Позивач зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було, що суперечить позиції КАС ВС у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18.
Позивач зазначає, що ним надано до контролюючого органу розгорнуті пояснення і повний пакет документів, що підтверджують реальність поставки і передачі у власність Покупця ПІІ «Вайтерра Україна» товару - Кукурудзи 3-класу врожаю 2021 року, по податковій накладній №201 від 07.12.2021, як це передбачено умовами Договору та Специфікації. Крім цього, інформацію про обсяг виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, яку зазначено у статистичній звітності за 2021 рік та була підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 201 від 07.12.2021 подавав постачальник Товару - Кукурудзи 3-класу врожаю 2021 року ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки», за правильність і достовірність якої позивач відповідальності не несе.
З наведених підстав просив позов задовольнити.
Інших заяв по суті справи від учасників справи до суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, Товариство з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт», зареєстроване 27.06.2001 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 11841200000000067.
Основним видом діяльності ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» є платником податку на додану вартість з 11.07.2001, що підтверджується витягом №1703054500004 з Реєстру платників податку на додану вартість від 30.01.2017.
Для здійснення діяльності ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» має у власності та на правах оренди земельні ділянки, складські приміщення, зерносховища, зерносушарні комплекси, вантажний та легковий транспорт, спецтехніку, що підтверджується повідомленнями за формою 20-ОПП.
З метою здійснення господарської діяльності, 04.08.2021 між ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» (Продавець) та Підприємством з іноземними інвестиціями «Вайтерра Україна» (Покупець) укладено Договір поставки №VF-00068, предметом якого є Товар, визначений у Специфікаціях, які є невід`ємними частинами цього Договору.
Згідно пункту 1 Специфікації №VF-06050 від 07.12.2021 до Договору поставки № VF- 00068 від 04.08.2021 (далі - Специфікація) Продавець зобов`язується поставити і передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти і оплатити Кукурудзу 3-класу, українського походження, врожаю 2021 року (код товару 1005 згідно УКТ ЗЕД), що надалі іменується «партія Товару», на умовах EXW «Франко-елеватор» (у редакції Інкотермс 2020) - «Волинь-зерно-продукт» ТОВ (код ЄДРПОУ 31496816, 45260, Волинська область, Ківерцівський район, село Дерно, вулиця Незалежності, будинок 44А), (надалі іменується «Зерновий склад»).
Пунктом 2 Специфікації визначено, що Продавець повідомляє і підтверджує, що партія Товару, яка поставляється за цією Специфікацією, є партією Товару, придбаною ним безпосередньо у сільськогосподарських товаровиробників, які поставили вирощену ними партію Товару Продавцю вперше, тобто мало місце перше постачання від сільськогосподарських товаровиробників до Продавця, а сам Продавець є сумлінним і єдиним її власником.
Пунктами 3 та 4 Специфікації визначено, що партія Товару, яка поставляється Покупцю за цією Специфікацією, придбана безпосередньо у Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроінвест Криничні Луки» (код ЄДРПОУ 42765707), в заліковій вазі 30,000 тонн (+/-10% в опціоні Покупця) та визначається згідно складських документів на партію Товару, виданих Зерновим складом на ім`я Покупця та акту приймання-передачі партії Товару, підписаними Сторонами та Зерновим складом.
Відповідно до пунктів 7, 8 та 9 Специфікації ціна партії Товару становить 6 096,49 грн без ПДВ за 1 (одну) тонну. Вартість партії Товару без ПДВ 182 894,70 грн (+/- 10%). Сума ПДВ 25 605,26 грн. (+/- 10%). Загальна вартість партії Товару з ПДВ 208 499,96 грн. (+/- 10%). Поставка партії Товару в повному обсязі здійснюється з 07.12.2021 до 09.12.2021.
Пунктом 10 Специфікації визначено, що поставка партії Товару (частини партії) підтверджується наступними документами: а) складським документом (складська квитанція, просте або подвійне свідоцтво), зареєстрованим в ДП «Держреєстри України» у день його видачі; б) актом приймання-передачі партії Товару (частини партії), підписаним сторонами і Зерновим складом; в) видатковою накладною оформленою на підставі довіреності Покупця на отримання товарно-матеріальних цінностей.
Пунктами 14 та 15 визначено, що Покупець сплачує 86% від вартості кожної окремої поставленої частини партії Товару на поточний рахунок Продавця, зазначений у Договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання: - рахунку на оплату кожної окремої поставленої частини партії Товару із зазначенням точної кількості та ціни партії Товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати; - копій документів, зазначених в п.10. цієї Специфікації.
Покупець сплачує 14% від вартості кожної окремої поставленої частини партії Товару, поставка якого складає предмет Специфікації у відповідності до п.4. вище, на поточний рахунок Продавця, зазначений у Договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання копій: - належно складеної податкової накладної зареєстрованої у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки частини партії Товару згідно Специфікації. Податкова накладна вважається виписаною належним чином, втому числі, але не виключно, при умові, що в ній зазначений код Товару згідно з УКТ ЗЕД, вказаний в п. 1 Специфікації; - квитанції №1 або квитанції №1 про реєстрацію податкової накладної в електронній формі в Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, виписаної в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної; - документів, зазначених в п. 10.4.2 Рамкового Договору поставки;
На виконання умов Договору ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» здійснило поставку Товару «Кукурудза 3 клас (2021 року)» в кількості 21,157 тонн за ціною 6 950,00 грн/т за видатковою накладною №228 від 07.12.2021 на суму 147 041,12 грн в т. ч. ПДВ - 18 057,68 грн.
Приймання-передача Товару здійснювалась на Зерновому складі ТзОВ «Волинь- зерно-продукт» за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Дерно, вулиця Незалежності, будинок 44А, згідно Акту приймання-передачі №ВЗПДН000454 від 06.12.2021 на підставі Складської квитанції на зерно №2394 від 07.12.2021.
Оплата за відвантажений Товар проведено частково згідно платіжного доручення №16879 від 19.12.2021, як це передбачено умовами пункту 5.1. Договору та пунктами 14, 15 Специфікації.
Товар - «Кукурудза 3 клас (2021 року)», який реалізовано Підприємству з іноземними інвестиціями «Вайтерра Україна», придбано ТзОВ «Волинь- зерно-продукт» безпосередньо у ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки» згідно договору купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021 за видатковою накладною №35 від 06.12.2021 на суму 674 999,70 грн в т. ч. ПДВ - 82 894,70 грн, який отримано на Зерновому складі ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Дерно, вулиця Незалежності, будинок 44А, згідно Акту приймання-передачі №ВЗПДН000462 від 07.12.2021.
На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивач склав та надіслав для проведення реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 07.12.2021 №201 на суму 147 041,12 грн, в т. ч. ПДВ 18 057,68 грн.
Податкову накладну доставлено до контролюючого органу та прийнято 31.12.2021, однак, відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України її реєстрація зупинена, що підтверджується квитанцією від 31.12.2021, реєстраційний номер 9402778342.
Згідно з квитанцією реєстрація зазначеної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
З метою виключення платника податку ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» з переліку ризикових платників податків, що було підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 07.12.2021 №201, відповідно до пункту 6 Порядку №1165 Позивачем подано на розгляд Комісії регіонального рівня Повідомлення №3 від 14.01.2022 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
18.01.2022 Комісією Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням отриманих від Позивача інформації та копій відповідних документів прийнято рішення №340 від 18.01.2022 про невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» критеріям ризиковості платника податку.
На вимогу контролюючого органу на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до податкової накладної №201 від 07.12.2021 позивачем надано пояснення та документи, зокрема, повідомлення №125 від 07.06.2022, пояснення №1 від 08.06.2022, Договір поставки №VF-00068 від 07.06.2022, Специфікацію №VР-06050 від 04.08.2022 до Договору поставки, видаткову накладну №228 від 07.12.2021, податкову накладна №201 від 07.12.2021 акт приймання-передачі №ВЗПВДН000462 від 07.12.2021, складську квитанцію №2394 від 07.12.2021, картку аналізу зерна №ВЗП00003229 від 07.12.2021, банківську виписку за 09.12.2021, картку рахунку 361 на 31.01.2022, Договір купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021, видаткову накладна №35 від 06.12.2021, специфікацію №35 від 06.12.2021, акт приймання-передачі №ВЗПВДН000454 від 06.12.2021, звіти ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки» за формою 29- СГ за 2021 рік.
Проте, 14.06.2022 Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення №6925020/31496816 про відмову в реєстрації податкової накладної № 201 від 07.12.2021 з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації, де зазначаються конкретні документи, вказано, що «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції v 2021 році, який зазначено v статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Позивачем вказане рішення було оскаржено в адміністративному порядку до ДПС України.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України №17088/31496816/2 від 06.07.2022 скаргу залишено без задоволення з підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси».
ТзОВ «Волинь-зерно-продукт», не погоджуючись із рішенням відповідача-1, звернулося із даним позовом до суду.
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10. статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок № 520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається із оскаржуваного рішення Комісії №6925020/31496816 від 14.06.2022, у реєстрації ПН від 07.12.2021 №210 відмовлено з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних» (а. с. 69).
Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваного рішення, з огляду на таке.
Так, реєстрація спірної ПН від 07.12.2021 №201 згідно із квитанцією від 31.12.2021 (а. с. 10) була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Разом з тим, вказана квитанція від 31.12.2021 про зупинення реєстрації ПН від 07.12.2021 №201 не містила конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних для реєстрації в ЄРПН вказаної ПН.
При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі № 822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.
У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20).
Отже, не зазначення у квитанції від 31.12.2021 про зупинення реєстрації ПН від 07.12.2021 №201 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.
При вирішенні спору суд бере також до уваги пояснення, викладені у повідомленні від 07.06.2022 №125 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено (тобто, по ПН від 07.12.2021 №201) (а. с. 12), з яких слідує, що між ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» та ПІІ «Вайтерра Україна» (Покупець) був укладений Договір №VF-00068 від 04.08.2021 та підписано Специфікацію №VF-06050 від 07.12.2021.
ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» реалізувало ПІІ «Вайтерра Україна» «Кукурудзу З клас (2021 року)» в кількості 21,157 тонн за ціною 6950,00 грн/т за видатковою накладною №228 від 07.12.2021 на суму 147041,12 грн, в т. ч. ПДВ - 18 057,68 грн. На підставі видаткової накладної була складена Податкова накладна №201 від 07.12.2021. Передача товару здійснювалася на складі ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» за адресою: Волинська обл., Ківерцівський р-н, с. Дерно, вул. Незалежності, 44а згідно Акту приймання-передачі №ВЗПДН000462 від 07.12.2021 на підставі Складської квитанції на зерно №2394 від 07.12.2021. Оплата за відвантажений товар проведено частково згідно платіжного доручення №16879 від 09.12.2021, повна оплата за умовами договору буде проведена після реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Банківська виписка за 09.12.2021 та картка рахунку 361 за грудень 2021 р. - січень 2022 р. додається.
«Кукурудзу 3 клас (2021 року)», яку було реалізовано на ПІІ «Вайтерра Україна» було придбано у сг-виробника ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки» згідно договору купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021 за видатковою накладною №35 від 06.12.2021 в кількості 100 тонн по ціні 6750,00 грн/т на суму 674 999,70 грн, в т. ч. ПДВ - 82 894,70 грн. Товар отримано згідне актів приймання-передачі на складі за адресою: Волинська обл., Ківерцівський р-н, с. Дерно, вул. Незалежності, 44а, що підтверджується Складськими квитанціями на переоформлення зерна. Згідно Статистичної звітності Форма 29-СГ, в 2021 році ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки» зібрано 4 658,509 тонн зерна Кукурудзи, з площі 362,51 га (форма 29- СГ додається).
Для реалізації товарів, виконання робіт та надання послуг ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» повністю забезпечене трудовими ресурсами за рахунок власних штатних працівників. Станом на листопад 2021 року середньооблікова кількість штатних працівників склала 831 особа, а середня заробітна плата - 23 338,50 грн. (згідно Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску).
Для здійснення господарської діяльності ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» має у власності та на правах оренди земельні ділянки, складські приміщення, зерносховища, зерносушарки, вантажні та легкові автомобілі, автопричепи, спецтехніка, сільськогосподарська техніка, інші основні засоби. В підтвердження вказаних даних Товариство надавало повідомлення за формою 20-ОПП, інформація наявна в Електронному кабінеті платника та інших Державних реєстрах, які є загальнодоступними для державних органів (а. с. 13).
Крім того, позивач надав копії первинних документів, які підтверджують здійснення вищевказаної господарської операції: договір поставки №VF-00068 від 07.06.2022, Специфікацію №VР-06050 від 04.08.2022 до Договору поставки, видаткову накладну №228 від 07.12.2021, податкову накладна №201 від 07.12.2021 акт приймання-передачі №ВЗПВДН000462 від 07.12.2021, складську квитанцію №2394 від 07.12.2021, картку аналізу зерна №ВЗП00003229 від 07.12.2021, банківську виписку за 09.12.2021, картку рахунку 361 на 31.01.2022, Договір купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021, видаткову накладна №35 від 06.12.2021, специфікацію №35 від 06.12.2021, акт приймання-передачі №ВЗПВДН000454 від 06.12.2021, звіти ТзОВ «Агроінвест Криничні Луки» за формою 29- СГ за 2021 рік
Суд, крім того, враховує, що основним видом економічної діяльності ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, також позивач зареєстрований платником ПДВ.
Разом з тим, незважаючи на подані копії документів позивачем на підтвердження господарської операції за податковою накладною №201 від 07.12.2021, Комісією регіонального рівня було прийняте оспорюване рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №201 від 07.12.2021, з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Вивчивши зміст оскаржуваного рішення, дослідивши докази наявні в матеріалах справи, а також і копії документів наданих позивачем відповідачеві-1 на підтвердження реальності виконання господарських операцій, оформлених позивачем за податковою накладною №201 від 07.12.2021, проаналізувавши і зміст Порядку №1165, який був підставою для прийняття вказаного рішення, суд приходить до висновку, що оспорюване рішення не відповідає вимогам вказаного Порядку №1165, є протиправними та підлягає скасуванню, виходячи з наступного.
Відповідно до пунктів 6 та 7 Наказу Мінфіну №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналізуючи вказані норми, можна дійти висновку, що на момент прийняття оспорюваних рішень було встановлено, що у разі прийняття рішення контролюючим органом про відмову у реєстрації у ЄРПН ПН/РК контролюючий орган у відповідному рішенні повинен зазначити чіткі підстави для прийняття рішення про відмову та зазначити, зокрема, які саме копії документів, надані платником податків, складені з порушенням законодавства, а які копії документів не надані, а також і зазначити з яких причин не прийняті подані документи платником податку разом з повідомленням.
Разом з тим, зі змісту рішення Комісії №6925020/31496816 від 14.06.2022 вбачається, що воно є необґрунтованим, оскільки не містять чітких посилань на підстави, які слугували причинами для його прийняття з урахуванням наданих позивачем письмових пояснень та документів на підтвердження реальності господарських операцій за вказаною податковою накладною, а також не містять доводів та обґрунтувань відносно того, які саме документи не були надані позивачем з урахуванням того, що форма рішення передбачає конкретне визначення контролюючим органом, які саме документи не надані платником податків та не зазначено з яких підстав подані позивачем пояснення та додаткові документи за наслідками зупинення реєстрації податкових накладних не були враховані контролюючим органом.
Крім того, як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, податковий орган у них вказав, що платник податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної, визначено критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, відповідно до пункту 8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
З урахуванням положень наведених норм, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Суд зазначає, що отримані позивачем квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної містили загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто, не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної) та без вказівки на норму права, котра такий містить.
Водночас, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 та від 04.12.2018 у справі №821/1173/17.
Крім того, належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (які є Додатком №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165), рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6925020/31496816 від 14.06.2022 не містить.
Більше того, на момент прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної Комісією регіонального рівня вже було прийнято рішення №340 від 18.01.2022 про невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «Волинь-зерно-продукт» критеріям ризиковості платника податку, що було єдиною підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021.
Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Викладені у відзиві інші обґрунтування прийняття оскаржуваних рішень суд до уваги не бере, оскільки такі твердження податкового органу не були підставою для прийняття спірних рішень.
Суд також звертає увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної прийняте без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав первинні документи щодо господарської операції, по якій складена спірна ПН від №201 від 07.12.2021, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію, та передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірної ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.
Відтак, з наведених вище мотивів, враховуючи надані суду статтею 245 КАС України повноваження, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування вказаного рішення підлягають до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.
За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, по якій складена спірна ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН від 07.12.2021 №201 в ЄРПН належить також задовольнити.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2481,00 грн, сплаченого платіжним дорученням від 05.10.2022 №205707. При цьому, на думку суду, судові витрати необхідно стягнути саме з Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, позаяк судом задоволена самостійна позовна вимога немайнового характеру, та саме внаслідок прийняття комісією регіонального рівня спірного рішення були порушені права позивача, а звернена до ДПС України позовна вимога про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації ПН є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» податкову накладну від 07.12.2021 №201.
Стягнути з Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (65015, Одеська область, місто Одеса, проспект Шевченка, 15/1 ідентифікаційний код 44104032) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» (45240, Волинська область, Луцький район, село Липляни, вулиця Козацька, 22, ідентифікаційний код 31496816) судовий збір в розмірі 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) гривня 00 копійок.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.А. Лозовський
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2022 |
Оприлюднено | 05.12.2022 |
Номер документу | 107652110 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні