Постанова
від 21.02.2023 по справі 140/6543/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № 140/6543/22 пров. № А/857/18671/22Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Святецького В.В.,

суддів Довгополова О.М., Гудима Л.Я.,

з участю секретаря судового засідання Ханащак С.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2022 року у справі № 140/6543/22 (головуючий суддя Лозовський О.А., м. Луцьк) за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю ,,Волинь-зерно-продукт до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

05 жовтня 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю (ТзОВ) ,,Волинь-зерно-продукт звернулось до суду з адміністративним позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України, в якому просило:

а) визнати протиправним та скасувати рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021;

б) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №201 від 07.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію.

Рішенням від 02 грудня 2022 року Волинський окружний адміністративний суд позовні вимоги задовольнив повністю.

Визнав протиправним та скасував рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №201 від 07.12.2021.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану товариством з обмеженою відповідальністю ,,Волинь-зерно-продукт податкову накладну від 07.12.2021 №201.

Також суд стягнув з Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ,,Волинь-зерно-продукт судовий збір в розмірі 2 481 гривня 00 копійок.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, оскільки вважає, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а також не надана належна оцінка представленим податковим органом доказам.

В апеляційній скарзі відповідач зазначає, що реєстрація спірної податкової накладної була зупинена, оскільки платник податку, який подав для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У зв`язку з цим запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак позивач не надав копії усіх необхідних документів, що підтверджують реальність вчинення господарських операцій, визначених Порядком № 520, зокрема: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції.

Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення про відмову в реєстрації спірної податкової накладної по причині не надання повного пакету документів.

За таких обставин відповідач вважає, що у Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків були законні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної.

З огляду на викладене, відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, апеляційний суд вважає, що скарга не належить до задоволення з таких підстав.

Суд першої інстанції встановив та підтверджується матеріалами справи, що ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт зареєстроване 27.06.2001 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 11841200000000067.

Основним видом діяльності ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт є платником податку на додану вартість з 11.07.2001, що підтверджується витягом №1703054500004 з Реєстру платників податку на додану вартість від 30.01.2017.

Для здійснення діяльності товариство має у власності та на правах оренди земельні ділянки, складські приміщення, зерносховища, зерносушарні комплекси, вантажний та легковий транспорт, спецтехніку, що підтверджується повідомленнями за формою 20-ОПП.

З метою здійснення господарської діяльності, 04.08.2021 ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт (Продавець) та Підприємство з іноземними інвестиціями ,,Вайтерра Україна (Покупець) уклали Договір поставки №VF-00068, предметом якого є Товар, визначений у Специфікаціях, які є невід`ємними частинами цього Договору.

Згідно пункту 1 Специфікації №VF-06050 від 07.12.2021 до Договору поставки № VF- 00068 від 04.08.2021 (далі - Специфікація) Продавець зобов`язується поставити і передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти і оплатити Кукурудзу 3-класу, українського походження, врожаю 2021 року (код товару 1005 згідно УКТ ЗЕД), що надалі іменується «партія Товару», на умовах EXW «Франко-елеватор» (у редакції Інкотермс 2020) - ,,Волинь-зерно-продукт ТзОВ (код ЄДРПОУ 31496816, 45260, Волинська область, Ківерцівський район, село Дерно, вулиця Незалежності, будинок 44А), (надалі іменується «Зерновий склад»).

Пунктом 2 Специфікації визначено, що Продавець повідомляє і підтверджує, що партія Товару, яка поставляється за цією Специфікацією, є партією Товару, придбаною ним безпосередньо у сільськогосподарських товаровиробників, які поставили вирощену ними партію Товару Продавцю вперше, тобто мало місце перше постачання від сільськогосподарських товаровиробників до Продавця, а сам Продавець є сумлінним і єдиним її власником.

Пунктами 3 та 4 Специфікації визначено, що партія Товару, яка поставляється Покупцю за цією Специфікацією, придбана безпосередньо у товариства з обмеженою відповідальністю ,,Агроінвест Криничні Луки (код ЄДРПОУ 42765707), в заліковій вазі 30,000 тонн (+/-10% в опціоні Покупця) та визначається згідно складських документів на партію Товару, виданих Зерновим складом на ім`я Покупця та акту приймання-передачі партії Товару, підписаними Сторонами та Зерновим складом.

Відповідно до пунктів 7, 8 та 9 Специфікації ціна партії Товару становить 6 096,49 грн без ПДВ за 1 (одну) тонну. Вартість партії Товару без ПДВ 182 894,70 грн (+/- 10%). Сума ПДВ 25 605,26 грн. (+/- 10%). Загальна вартість партії Товару з ПДВ 208 499,96 грн. (+/- 10%). Поставка партії Товару в повному обсязі здійснюється з 07.12.2021 до 09.12.2021.

Пунктом 10 Специфікації визначено, що поставка партії Товару (частини партії) підтверджується наступними документами: а) складським документом (складська квитанція, просте або подвійне свідоцтво), зареєстрованим в ДП ,,Держреєстри України у день його видачі; б) актом приймання-передачі партії Товару (частини партії), підписаним сторонами і Зерновим складом; в) видатковою накладною, оформленою на підставі довіреності Покупця на отримання товарно-матеріальних цінностей.

Пунктами 14 та 15 визначено, що Покупець сплачує 86% від вартості кожної окремої поставленої частини партії Товару на поточний рахунок Продавця, зазначений у Договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання: - рахунку на оплату кожної окремої поставленої частини партії Товару із зазначенням точної кількості та ціни партії Товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати; - копій документів, зазначених в п.10. цієї Специфікації.

Покупець сплачує 14% від вартості кожної окремої поставленої частини партії Товару, поставка якого складає предмет Специфікації у відповідності до п.4. вище, на поточний рахунок Продавця, зазначений у Договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання копій: - належно складеної податкової накладної зареєстрованої у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки частини партії Товару згідно Специфікації. Податкова накладна вважається виписаною належним чином, втому числі, але не виключно, при умові, що в ній зазначений код Товару згідно з УКТ ЗЕД, вказаний в п. 1 Специфікації; - квитанції №1 або квитанції №1 про реєстрацію податкової накладної в електронній формі в Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, виписаної в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної; - документів, зазначених в п. 10.4.2 Рамкового Договору поставки.

На виконання умов Договору ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт здійснило поставку товару «Кукурудза 3 клас (2021 року)» в кількості 21,157 тонн за ціною 6 950,00 грн/т за видатковою накладною №228 від 07.12.2021 на суму 147 041,12 грн в т. ч. ПДВ - 18 057,68 грн.

Приймання-передача Товару здійснювалась на Зерновому складі ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Дерно, вулиця Незалежності, будинок 44А, згідно Акту приймання-передачі №ВЗПДН000454 від 06.12.2021 на підставі Складської квитанції на зерно №2394 від 07.12.2021.

Оплата за відвантажений товар проведена частково згідно платіжного доручення №16879 від 19.12.2021, як це передбачено умовами пункту 5.1. Договору та пунктами 14, 15 Специфікації.

Товар - «Кукурудза 3 клас (2021 року)», який реалізований Підприємству з іноземними інвестиціями ,,Вайтерра Україна, придбаний ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт безпосередньо у ТзОВ ,,Агроінвест Криничні Луки згідно договору купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021 за видатковою накладною №35 від 06.12.2021 на суму 674 999,70 грн в т. ч. ПДВ - 82 894,70 грн, який отримано на Зерновому складі ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Дерно, вулиця Незалежності, будинок 44А, згідно Акту приймання-передачі №ВЗПДН000462 від 07.12.2021.

На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України товариство позивача склало та надіслало для проведення реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 07.12.2021 №201 на суму 147 041,12 грн, в т. ч. ПДВ 18 057,68 грн.

Податкова накладна доставлена до контролюючого органу та прийнята 31.12.2021, однак, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України її реєстрація зупинена, що підтверджується квитанцією від 31.12.2021, реєстраційний номер 9402778342. Підстава: платник податку, який подав для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

З метою виключення платника податку ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт з переліку ризикових платників податків, що було підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 07.12.2021 №201, відповідно до пункту 6 Порядку №1165 позивач подав на розгляд Комісії регіонального рівня Повідомлення №3 від 14.01.2022 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

18.01.2022 Комісія Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням отриманих від позивача інформації та копій відповідних документів прийняла рішення №340 від 18.01.2022 про невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт критеріям ризиковості платника податку.

На вимогу контролюючого органу на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до податкової накладної №201 від 07.12.2021 позивач надав пояснення та документи, зокрема, повідомлення №125 від 07.06.2022, пояснення №1 від 08.06.2022, Договір поставки №VF-00068 від 07.06.2022, Специфікацію №VР-06050 від 04.08.2022 до Договору поставки, видаткову накладну №228 від 07.12.2021, податкову накладна №201 від 07.12.2021 акт приймання-передачі №ВЗПВДН000462 від 07.12.2021, складську квитанцію №2394 від 07.12.2021, картку аналізу зерна №ВЗП00003229 від 07.12.2021, банківську виписку за 09.12.2021, картку рахунку 361 на 31.01.2022, Договір купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021, видаткову накладна №35 від 06.12.2021, специфікацію №35 від 06.12.2021, акт приймання-передачі №ВЗПВДН000454 від 06.12.2021, звіти ТзОВ ,,Агроінвест Криничні Луки за формою 29- СГ за 2021 рік.

Проте 14.06.2022 Комісія з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняла рішення №6925020/31496816 про відмову в реєстрації податкової накладної № 201 від 07.12.2021 з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації, де зазначаються конкретні документи, вказано, що «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Товариство позивача вказане рішення оскаржило в адміністративному порядку до ДПС України.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України №17088/31496816/2 від 06.07.2022 скарга залишена без задоволення з підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси».

Не погодившись із рішенням комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт звернулося із даним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржене рішення комісії відповідача прийняте без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав первинні документи щодо господарської операції, по якій складена спірна ПН від №201 від 07.12.2021, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, а тому у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію, та передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірної ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.

Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії суддів апеляційного суду, відповідають фактичним обставинам справи, нормам матеріального права та є вірними.

Так, відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу (ПК) України визначено, що Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми Кабінет Міністрів України 11 грудня 2019 року прийняв постанову № 1165 ,,Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно із приписами пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За правилами пунктів 10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У Додатку 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Однак, контролюючий орган у надісланій позивачу квитанції не зазначив конкретної інформації щодо ризиковості платника податку, достатньої для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН і на підставі якої зупинена реєстрація спірної податкової накладної, натомість вказано лише загальне посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

За таких обставин колегія суддів визнає слушними доводи суду першої інстанції про те, що сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

Також у квитанції не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі Порядок №520).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно із приписами пункту 5 вказаного Порядку перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

З матеріалів справи апеляційний суд вбачає, що підставою для прийняття комісією оскарженого рішення №6925020/31496816 від 14.06.2022 про відмову у реєстрації ПН від 07.12.2021 №210 є наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано «Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктив нерухомого майна щодо суб`єкта площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення складає 128,32 га, що не відповідає обсягу виробництва сільськогосподарської продукції у 2021 році, який зазначено у статистичній звітності за 2021 рік, та даними податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних» (а. с. 69).

Суд першої інстанції ретельно дослідив надані сторонами докази та встановив, що реєстрація спірної ПН від 07.12.2021 №201 згідно із квитанцією від 31.12.2021 (а. с. 10) була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Разом з тим, вказана квитанція від 31.12.2021 про зупинення реєстрації ПН від 07.12.2021 №201 не містила конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних для реєстрації в ЄРПН вказаної ПН.

Слушними є доводи суду першої інстанції, що не зазначення у квитанції від 31.12.2021 про зупинення реєстрації ПН від 07.12.2021 №201 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.

Матеріали справи свідчать, що для реалізації товарів, виконання робіт та надання послуг ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт повністю забезпечене трудовими ресурсами за рахунок власних штатних працівників. Станом на листопад 2021 року середньооблікова кількість штатних працівників склала 831 особа, а середня заробітна плата - 23 338,50 грн (згідно Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску).

Для здійснення господарської діяльності ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт має у власності та на правах оренди земельні ділянки, складські приміщення, зерносховища, зерносушарки, вантажні та легкові автомобілі, автопричепи, спецтехніка, сільськогосподарська техніка, інші основні засоби. В підтвердження вказаних даних Товариство надавало повідомлення за формою 20-ОПП, інформація наявна в Електронному кабінеті платника та інших Державних реєстрах, які є загальнодоступними для державних органів (а. с. 13).

Крім того, позивач надав копії первинних документів, які підтверджують здійснення вищевказаної господарської операції: договір поставки №VF-00068 від 07.06.2022, Специфікацію №VР-06050 від 04.08.2022 до Договору поставки, видаткову накладну №228 від 07.12.2021, податкову накладна №201 від 07.12.2021 акт приймання-передачі №ВЗПВДН000462 від 07.12.2021, складську квитанцію №2394 від 07.12.2021, картку аналізу зерна №ВЗП00003229 від 07.12.2021, банківську виписку за 09.12.2021, картку рахунку 361 на 31.01.2022, Договір купівлі-продажу №2607/957702 від 26.07.2021, видаткову накладна №35 від 06.12.2021, специфікацію №35 від 06.12.2021, акт приймання-передачі №ВЗПВДН000454 від 06.12.2021, звіти ТзОВ ,,Агроінвест Криничні Луки за формою 29- СГ за 2021 рік

Як свідчить зміст оскарженого рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної, поданої ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт, воно є необґрунтованим, оскільки не містить чітких посилань на підстави, які слугували причинами для його прийняття з урахуванням наданих позивачем письмових пояснень та документів на підтвердження реальності господарських операцій за вказаною податковою накладною, а також не містить доводів та обґрунтувань відносно того, які саме документи не були надані позивачем з урахуванням того, що форма рішення передбачає конкретне визначення контролюючим органом, які саме документи не надані платником податків та не зазначено з яких підстав подані позивачем пояснення та додаткові документи за наслідками зупинення реєстрації податкових накладних не були враховані контролюючим органом.

Колегія суддів також акцентує увагу на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

На підставі наведеного, колегія суддів вважає, що у суду першої інстанції були належні правові та фактичні підстави для висновку про протиправність та необхідність скасування оскарженого рішення Комісії відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної ТзОВ ,,Волинь-зерно-продукт.

Суд першої інстанції також обґрунтовано задовольнив позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача, оскільки ці позовні вимоги є похідними від позовних вимог, які задоволені та задоволення таких позовних вимог є дотриманням судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Вказане узгоджується також приписами пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 ( в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341 із наступними змінами) та пункту 18 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.

Наведені обставини спростовують доводи апеляційної скарги про невідповідність висновків суду першої інстанції фактичним обставинам, а тому апеляційний суд не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги.

Інші, зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.

Керуючись ч.3 ст. 243, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст.315, ст. ст. 316, 321, 322 , 325, 328329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ :

апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2022 року у справі № 140/6543/22 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції лише у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя В. В. Святецький судді Л. Я. Гудим О. М. Довгополов У зв`язку з перебуванням судді Гудима Л.Я. у відпустці з 28 лютого до 03 березня 2023 року включно постанова в повному обсязі складена 06 березня 2023 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено08.03.2023
Номер документу109379207
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/6543/22

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 21.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Рішення від 02.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні