Рішення
від 22.11.2022 по справі 260/2183/22
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2022 року м. Ужгород№ 260/2183/22 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рейті С.І.

при секретарі судового засідання Гавій Л.В.

за участі представника

позивача: Романюк Д.В.

відповідача: Сусол В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Мукачівської окружної прокуратури Закарпатської області в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України, Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОДА до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 22 листопада 2022 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення в повному обсязі виготовлено 02 грудня 2022 року.

Мукачівська окружна прокуратура звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України, Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОДА до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради, яким просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо невиконання вимог чинного законодавства України щодо не подання на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурного опорного плану міста Мукачево;

2. Зобов`язати виконавчий комітет Мукачівської міської ради подати на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурний опорний план міста Мукачево.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що Мукачівською окружною прокуратурою в ході здійснення представницьких повноважень вивчено стан дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та охорони культурної спадщини на території Мукачівського району. За результатами проведеного вивчення встановлено факт порушення вимог законодавства у вищезгаданих сферах, яке допущене виконавчим комітетом Мукачівської міської ради.

Так, згідно інформації отриманої в порядку представництва із листів виконавчого комітету Мукачівської міської ради від 10.03.2022 року за № 984/01-32/2640/42-22 та № 985/01-32/2639/42-22 встановлено, що виконавчим комітетом 03.09.2014 року укладено договір № 30, на підставі якого ДП «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» розроблена науково-проектна документація «Історико-архітектурний опорний план, встановлення історичного ареалу. Межі та режими використання зон охорони пам`яток міста Мукачева Закарпатської області», яка розглянута на засіданні Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України 06.04.216 року та, відповідно до протоколу засідання якої, прийнято рішення про схвалення історико-архітектурного опорного плану з урахуванням зауважень рецензента. Проте, відповідачем не було усунуто недоліки, що підтверджується листом від 18.05.2021 року № 39 ДП «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація».

Крім того, згідно листа Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОДА від 22.03.2022 року за № 01-15/61, 23.09.2020 року у Мукачівській міській раді відбулася нарада за участі начальника Головного управління охорони культурної спадщини Директорату культурної спадщини Міністерства культури та інформаційної політики України, начальника відділу охорони культурної спадщини, правового супроводу, організаційної та кадрової роботи та начальника відділу архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради. За результатами проведеної наради зазначено про необхідність доопрацювання раніше розробленого історико-архітектурного опорного плану та повторного подання на розгляд Науково-методичної ради Міністерства культури та інформаційної політики України.

Однак, всупереч вищевказаному, відповідачем не вжито жодних заходів, спрямованих на завершення розроблення та в подальшому подання на затвердження Мукачівською міською радою історико-архітектурного опорного плану міста Мукачево, та на думку прокурора, в зв`язку з бездіяльністю органу місцевого самоврядування, невжиття заходів спрямованих на розроблення та затвердження історико-архітектурного опорного плану, існує загроза самовільної, хаотичної або неконтрольованої забудови історичних центрів на території громади, руйнування пам`яток історії та культури, знищення історичної спадщини.

Ухвалою судді від 29.06.2022 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та справу призначено до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

18.07.2022 року відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач не погоджується з вимогами позовної заяви, вважає їх необгрунтованими та зазначає наступне. Так, 31.07.2014 року на 62 сесії Мукачівської міської ради 6-го скликання було прийнято рішення за № 1174 «Про Програму з розробки містобудівної документації «Історико-архітектурний опорний план міста Мукачева». Зазначеним рішенням орган місцевого самоврядування затвердив Програму з розробки містобудівної документації «Історико-архітектурний опорний план міста Мукачева» та перелік заходів і завдань до неї. В подальшому, відповідачем було вжито ряд заходів що спрямовані на розробку та погодження історико-архітектурного опорного плану міста Мукачева у встановленому законом порядку, як то, укладення договору на розробку містобудівної документації, направлення Міністерству культури України для розгляду та затвердження науково-проектної документації, неодноразові звернення до Державного підприємства «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» з листами щодо необхідності врахування зауважень рецензента з направленням відповідних матеріалів виконавчому комітету Мукачівської міської ради для внесення коригувань Генерального плану міста Мукачева, оголошено проведення .відкритих торгів з предметом закупівлі: виготовлення інженерно-топографічних планів масштабу 1:2000 на території міста Мукачево Мукачівської міської територіальної громади та інше. Зважаючи на фактичні обставини та враховуючи, що виконавчий комітет Мукачівської міської ради впродовж 2018-2022 років вжив увесь комплекс належних та можливих заходів, що спрямовані на розробку та погодження історико-архітектурного опорного плану міста Мукачева у встановленому законом порядку - позовна вимога в частині визнання протиправною бездіяльності до задоволення не підлягає.

Щодо зобов`язання виконавчого комітету Мукачівської міської ради у поданні на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурного плану міста Мукачева, відповідач заперечує проти задоволення позову в цій частині, з огляду на те, що розробка історико- архітектурного опорного плану міста Мукачева здійснювалась у відповідності до положень ДБН Б.2.2-2-2008. «Склад, зміст, порядок розроблення, погодження та затвердження науково-проектної документації щодо визначення меж та режимів використання зон охорони пам`яток архітектури та містобудування». Наведені відповідачем ДБН Б.2.2-2-2008 були прийняті 11.06.2008 року; датою початку дії визначено - 01.01.2009 року; датою скасування дії визначено - 01.04.2017 року. Так, положеннями Розділу 4 «Порядок розроблення, погодження, затвердження, і використання науково-проектної документації» ДБН Б.2.2-2-2008 визначено, що: розроблену документацію «Зони охорони пам`ятки (пам`яток) архітектури та містобудування» розглядають на науково-технічній (вченій, науково-методичній) раді організації-розробника. Після схвалення науково-технічною (вченою, науково- методичною) радою документацію направляють на погодження і затвердження; затвердження документації на пам`ятку національного значення здійснює центральний орган виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.

Протоколом засідання Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України від 06.04.2016 року за № 98, представлену роботу (Історико-архітектурний опорний план, встановлення історичного ареалу. Межі та режими використання зон охорони пам`яток міста Мукачева Закарпатської області) схвалено з урахуванням зауважень рецензента. Шо ж стосується затвердження документації на пам`ятку національного значення, то такі функції покладено на Міністерство культури та інформаційної політики України як центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини. Тобто, з вищевикладеного слідує, що позовна вимога щодо зобов`язання виконавчого комітету Мукачівської міської ради у поданні на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурного плану міста Мукачева до задоволення не підлягає.

02.08.2022 року до суду надійшла відповідь на відзив, де прокурор відхилив наведені у відзиві на позовну заяву аргументи та зазначив наступне. Так, 03.09.2014 року виконавчим комітетом Мукачівської міської ради був укладений договір № 30 на розробку містобудівної документації по об`єкту: «Розробка історико-архітектурного опорного плану м. Мукачева». ДП «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація», на виконання даного договору, було розроблено історико-архітектурного опорний план м. Мукачева з урахуванням чинних на той час норм законодавства та подано на затвердження Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України, яка 06.04.2016 року прийняла рішення про схвалення історико-архітектурного опорного плану з урахування зауважень рецензента. Тобто, для того щоб затвердити поданий історико-архітектурний опорний план м. Мукачева, необхідно внести корективи з урахуванням зауважень рецензента. Проте, з урахуванням змін в чинному законодавстві, а саме прийняття Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.06.2016 року № 178 «Про прийняття національного стандарту України ДСТУ Б Б.2.2-10:2016 «Склад та зміст науково-проектної документації щодо визначення меж і режимів використання зон охорони пам`яток архітектури та містобудування», необхідно було замовником (виконавчим комітетом Мукачівської міської ради) надати проектанту (ДП «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація») ряд вихідних технічних даних. Проте, виконавчим комітетом Мукачівської міської ради такого з 06.04.2016 року не було зроблено, не зважаючи на зауваження, які висловлені на засіданні Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України, листи роз`яснення ДП «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація», скеровані на адресу міського голови м. Мукачево, який є головою виконавчого комітету та неодноразові усні роз`яснення в телефонному режимі із відповідальними працівниками, де чітко вказувалося про надання необхідної інформації. Отже вбачається, що через бездіяльність та тривале затягування процесу виготовлення відповідної проектної документації, відбулися зміни в законодавстві та необхідно розробляти відповідну проектну документацію з урахуванням норм чинного законодавства, чого зроблено не було.

Що стосується доводів відповідача стосовно відміни відкритих торгів з предметом закупівлі: виготовлення інженерно-топографічних планів через нібито заборону використання дронів, квадрокоптерів та інших літальних апаратів на території Закарпатської області, зазначає, що відповідно до п.1 Рішення № 3 Ради оборони області від 26.02.2022 року «Про невідкладені заходи для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави», затвердженого розпорядженням голови Закарпатської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації № 3 від 26.02.2022 року «Про введення в дію рішення ради оборони області», використання безпілотних повітряних суден забороняється у випадку не подання заявок на використання повітряного простору та без отримання дозволу на використання повітряного простору від військової адміністрації. Тобто, мова йде про заборону безконтрольного використання безпілотних повітряних суден, а у випадку погодження та отримання відповідних дозволів такі польоти не є порушенням законодавства та можуть бути здійснені.

Ухвалою від 30.08.2022 року судом задоволено заяву Мукачівської окружної прокуратури про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та суд перейшов до розгляду справи № 260/2183/22 за правилами загального позовного провадження, в зв`язку з чим, призначено підготовче судове засідання на 15.09.2022 року.

14.09.2022 року до суду надійшло клопотання Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОДА, яким просить розглянути справу без його участі.

В підготовчому судовому засіданні 15.09.2022 року задоволено клопотання представника відповідача про його відкладення.

Ухвалою від 13.10.2022 року закрито підготовче провадження у справі та справу призначено до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні 22.11.2022 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представник відповідача проти задоволення позову заперечив.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши думку прокурора та представника відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши всі докази, які мають юридичне значення для вирішення справи і розгляду спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Як встановлено судом та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, рішенням 62 сесії Мукачівської міської ради 6-го скликання від 31.07.2014 року № 1174 «Про Програму з розробки містобудівної документації «Історико-архітектурний опорний план міста Мукачева», затверджено Програму з розробки містобудівної документації «Історико-архітектурний опорний план міста Мукачева» та перелік заходів і завдань до неї.

03.09.2014 року між державним підприємством «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» та виконавчим комітетом Мукачівської міської ради був укладений договір за № 30 на розробку містобудівної документації по об`єкту: «Розробка історико-архітектурного опорного плану м. Мукачева».

10.12.2015 року виконавчим комітетом Мукачівської міської ради на адресу державного підприємства «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» було скеровано листа з проханням у переданні розробленої державним підприємством науково-проектної документації «Історико-архітектурний опорний план, встановлення історичного ареалу. Межі та режими використання зон охорони пам`яток міста Мукачева Закарпатської області» до центрального органу виконавчої влади у сфері культурної спадщини для розгляду та погодження науково-методичною радою з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України.

05.02.2016 року виконавчим комітетом Мукачівської міської ради на адресу Міністерства культури України для розгляду та затвердження було скеровано науково-проектну документацію «Історико-архітектурний опорний план, встановлення історичного ареалу. Межі та режими використання зон охорони пам`яток міста Мукачева Закарпатської області», яка була розроблена державним підприємством «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація».

Протоколом засідання Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України від 06.04.2016 року за № 98, представлену роботу (Історико-архітектурний опорний план, встановлення історичного ареалу. Межі та режими використання зон охорони пам`яток міста Мукачева Закарпатської області) схвалено з урахуванням зауважень рецензента. Також, вказаним протокольним рішенням було визначено, що після доопрацювання в робочому порядку з залученням рецензента, рекомендувати історико-архітектурний опорний план м. Мукачеве з визначенням меж історичного ареалу та меж і режимів використання зон охорони пам`яток до погодження у встановленому порядку.

Листами від 09.01.2018 року за № 09/01-21, від 10.07.2018 року за № 491/01-21, від 17.01.2019 року за № 1/14-11, від 15.04.2021 року за № 537/01-21, виконавчий комітет Мукачівської міської ради звертався на адресу державного підприємства «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» з листами щодо необхідності врахування зауважень рецензента з направленням відповідних матеріалів виконавчому комітету Мукачівської міської ради для внесення коригувань Генерального плану міста Мукачева.

18.05.2021 року виконавчим комітетом Мукачівської міської ради одержано лист державного підприємства «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» від 18.05.2021 року № 39. Даним листом державне підприємство запросило у виконавчого комітету Мукачівської міської ради уточнені та доповнені вихідні дані для коригування науково-проєктних робіт, а саме графічні матеріали на базі даних актуалізованої картографічної основи масштабу 1:2000 в місцевій системі координат, що має зв`язок з державною системою координат УСК-2000, виготовленій із використанням геоінформаційних технологій.

Враховуючи необхідність надання державному підприємству «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» витребуваних ним уточнених та доповнених вихідних даних, виконавчим органом Мукачівської міської ради, а саме - Управлінням міського господарства Мукачівської міської ради 25.01.2022 року оголошено проведення відкритих торгів з предметом закупівлі: виготовлення інженерно-топографічних планів масштабу 1:2000 на території міста Мукачево Мукачівської міської територіальної громади.

09.03.2022 уповноваженою особою Управління міського господарства Мукачівської міської ради прийнято рішення про відміну відкритих торгів з огляду на введення на території України воєнного стану та забороною використання дронів, квадрокоптерів та інших літальних апаратів на території Закарпатської області, які були необхідні для виконання послуг.

20.03.2022 року уповноваженою особою Управління міського господарства Мукачівської міської ради було оприлюднено відповідний звіт про результати процедури закупівлі.

Позивач стверджує, що відповідачем не вжито жодних заходів, спрямованих на завершення розроблення та в подальшому подання на затвердження Мукачівською міською радою історико-архітектурного опорного плану міста Мукачево та, на думку прокурора, в зв`язку з бездіяльністю органу місцевого самоврядування, невжиття заходів спрямованих на розроблення та затвердження історико-архітектурного опорного плану, існує загроза самовільної, хаотичної або неконтрольованої забудови історичних центрів на території громади, руйнування пам`яток історії та культури, знищення історичної спадщини, з огляду на що, Мукачівська окружна прокуратура, реалізуючи надані законом повноваження щодо захисту державних інтересів, звернулася до суду із позовом про визнання протиправною бездіяльності Виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо невиконання вимог чинного законодавства України щодо не подання на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурного опорного плану міста Мукачево та зобов`язання подати на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурний опорний план міста Мукачево.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ста. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів регулюються Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» № 3038-VI (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон № 3038).

Так, п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону № 3038 визначено, що планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.

Частиною 1 ст. 17 Закону № 3038 передбачено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону № 3038 встановлено, що для населених пунктів, занесених до Списку історичних населених місць України, до яких віднесено і м. Мукачеве (згідно постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 року № 878 «Про затвердження Списку історичних населених місць України»), в межах визначених історичних ареалів у складі генерального плану населеного пункту визначаються режими регулювання забудови та розробляється історико-архітектурний опорний план, в якому зазначається інформація про об`єкти культурної спадщини.

Згідно з ч. 1 ст. 32 Закону № 3038 з метою захисту традиційного характеру середовища окремих пам`яток, їх комплексів (ансамблів), історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій навколо них мають встановлюватися зони охорони пам`яток: охоронні зони, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару.

Порядок визначення та затвердження меж і режимів використання зон охорони пам`яток та внесення змін до них встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини (ч. 1 ст. 32 Закону № 3038).

Межі та режими використання зон охорони пам`яток визначаються відповідною науково-проектною документацією і затверджуються відповідним органом охорони культурної спадщини.

Зони охорони пам`яток - це науково-проектна документація регулятивно-охоронного характеру, яка розробляється на основі історико-архітектурного опорного плану та історико-архітектурної інвентаризації забудови, з урахуванням інших матеріалів досліджень культурної спадщини населеного місця.

З метою реалізації вказаних законодавчих вимог наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 02.06.2011 року № 64 затверджено Порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту (втратив чинність на підставі наказу Мінрегіонбуду від 14.09.2021 року № 231, чинний та в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 64).

Історико-архітектурний опорний план це науково-проектна документація, яка розробляється у складі генеральних планів історичних населених місць (п.1.3 Порядку № 64).

Історико-архітектурний опорний план погоджується та затверджується у складі містобудівної документації згідно із Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» (п.1.4 Порядку № 64).

Відповідно до п. 2.1. Порядку № 64 історико-архітектурний опорний план розробляється на замовлення виконавчих органів місцевого самоврядування суб`єктами господарювання, спеціалізованими у сфері вивчення, охорони і використання культурної спадщини, які мають у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат (далі - розробник).

Як уже було зазначено судом, рішенням Мукачівської міської ради від 31.07.2014 року № 1174 затверджено Програму з розробки містобудівної документації «Історико-архітектурний опорний план міста Мукачева».

На замовлення виконавчого комітету Мукачівської міської ради проект Історико-архітектурного опорного плану м. Мукачево був виготовлений у 2016 році Державним підприємством «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація».

Науково-проектна документація «Історико-архітектурний опорний план, встановлення історичного ареалу. Межі та режими використання зон охорони пам`яток міста Мукачева Закарпатської області» була розглянута на засіданні Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Мінкультури та представлену роботу було схвалено з урахуванням зауважень рецензента. Зазначено, що після доопрацювання в робочому порядку з залученням рецензента рекомендувати до погодження у встановленому порядку. Відповідний протокол від 06.04.2016 року № 98 був оприлюднений на офіційному веб-сайті Мінкультури, а витяг з протоколу та рецензія із зауваженнями були додатково надані замовнику в паперовому вигляді листом Мінкультури від 18.12.2017 року № 383/10/63-17 на лист виконавчого комітету Мукачівської міської ради від 22.11.2017 року № 1053/01-07.

З листа виконавчого комітету Мукачівської міської ради від 10.03.2022 року за № 984/01-32/2639/42-22 встановлено, що виконавчим комітетом неодноразово направлялися листи до керівництва Державного підприємства «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» щодо врахування зауважень рецензента для затвердження Мінкультури (останній лист від 15.04.2021 року № 537/01-21).

Зі змісту наданої Державним підприємством «Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут «Укрзахідпроектреставрація» відповіді стосовно Історико-архітектурного опорного плану м. Мукачева (лист від 18.05.2021 року), для врахування отриманих зауважень Науково-методичної ради Мінкультури та у зв`язку з появою нових нормативних документів, зокрема ДСТУ Б 5.2.-10:2016 «Склад та зміст науково-проектної документації щодо визначення зон охорони пам`яток архітектури та містобудування», замовнику необхідно надати уточнені та доповнені вихідні дані необхідні для коригування науково-проектних робіт на даному об`єкті, а саме: переліки об`єктів культурної спадщини станом на 2021 рік за видами: археологічні (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти); історичні (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти), в переліку пам`яток історії подати точну кількість об`єктів, а також з переліку пам`яток історії виділити окремо об`єкти відзнакувань у вигляді меморіальних дошок; об`єкти монументального мистецтва (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти); об`єкти архітектури (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти); об`єкти містобудування (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти); об`єкти садово-паркового мистецтва (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти); ландшафтні (національного та місцевого значення, щойно виявлені об`єкти); об`єкти природно-заповідного фонду: перелік об`єктів культурної спадщини, що підлягають декомунізації; перелік декомунізації назв топономічних об`єктів м. Мукачева (вулиць, проспектів, провулків, скверів та інші); дані про існуючі станом на сьогоднішній час охоронні зони об`єктів культурної спадщини (на паперовому та електронному носіях); адміністративну межу міста Мукачева (зі вказаною площею території) з нанесенням на оновленій топооснові м 1:5000; межу території Мукачівської міської ради (зі вказаною площею території) з нанесенням на оновленій топооснові м 1:5000; межі та перелік територій населених пунктів прилеглих до м. Мукачева з нанесенням на топооснові м 1:25000. Враховуючи наведене, повідомлено, що у зв`язку з появою нових нормативних документів для доповнення та перенесення інформації на нову топооснову, орієнтовна вартість коригування документації буде становити орієнтовно 400 тис. грн.

З листа виконавчого комітету Мукачівської міської ради від 10.03.2022 року за № 985/01-32/2639/42-22 встановлено, що заходи створення системи містобудівного кадастру Мукачівської міської територіальної громади затверджено Програмою забезпечення діяльності Мукачівської міської територіальної громади в сфері містобудування, архітектури, земельних відносин та комунальної власності на 2022-2024 роки.

З листа Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської обласної військової адміністрації від 22.03.2022 року за № 01-15/61 вбачається, що 23.09.2020 року за участі начальника Головного управління охорони культурної спадщини Директорату культурної спадщини Міністерства культури та інформаційної політики України Нечипоренко Ю.В., начальника відділу охорони культурної спадщини управління охорони культурної спадщини, правового супроводу, організаційної та кадрової роботи ОСОБА_1 та начальника відділу архітектури та містобудування управління міського господарства Мукачівської міської ради Івановчика І.І. у міській раді відбулася нарада на якій було зазначена необхідність доопрацювання Історико-архітектурного опорного плану та подання його на повторний розгляд на засідання Науково-методичної ради Міністерства культури та інформаційної політики України.

При цьому, зазначено, що департамент культури не має можливості для подання позовної заяви до суду, у зв`язку із відсутністю, передбачених на це коштів.

Порядком розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 року № 926, далі Порядок) визначено склад, зміст, механізм розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні: комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території, а також склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту.

Пунктом 52 вказаного Порядку визначено, що обсяг робіт з розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту визначається завданням на розроблення (внесення змін), яке складається розробником і затверджується замовником.

Рішення про розроблення (внесення змін) історико-архітектурного опорного плану населеного пункту у складі генерального плану населеного пункту приймає відповідна сільська, селищна, міська рада (п. 54).

Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські держадміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін, погодження та подання історико-архітектурного опорного плану населеного пункту у складі генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної місцевої ради (п. 55).

Проаналізувавши викладене та зважаючи на встановлені фактичні обставини справи, суд констатує, що протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень має місце у тому випадку, коли існує обов`язок вчинити конкретні дії, але він не виконаний.

За загальним правилом повноваження трактується як сукупність прав і обов`язків державних органів, а також посадових та інших осіб, закріплених за ними у встановленому законодавством порядку для здійснення покладених на них функцій.

Прокурор, стверджуючи, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо невжиття заходів до розроблення та погодження науково-проектної документації, не враховує, що відповідачем, в межах своїх повноважень, було прийнято рішення про розроблення історико-архітектурного опорного плану м. Мукачева та укладено договір з проектної організацією з метою його виготовлення.

При цьому, приведення у відповідність до норм чинного законодавства такої документації не входить до повноважень останнього та не залежить від відповідача.

Очевидним є й те, що обов`язок затвердження цієї документації можливо виконати лише після її розроблення.

Так, позивачем суду не надано доказів на підтвердження бездіяльності відповідача у цій частині. Відповідачем же у судовому засіданні заперечувалась вказана обставина та зазначалось, що ним вжито усіх можливих заходів щодо розроблення відповідної проектної документації.

Зважаючи на наведене, судом не встановлено в діях відповідача протиправної бездіяльності, в частині невиконання вимог чинного законодавства України щодо не подання на розгляд Мукачівської міської ради історико-архітектурного опорного плану міста Мукачево з огляду на відсутність розробленої документації.

Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до положень ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України.

З огляду на встановлені у справі обставини та положення законодавства (в тому числі, в їх редакції на момент виникнення спірних правовідносин), враховуючи відсутність інших доводів позивача на обґрунтування даних позовних вимог - суд вважає вимоги позивача недоведеними, а позов таким, що не підлягає задоволенню з наведених вище підстав.

Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що за обставин необґрунтованості заявлених позивачем вимог, відсутності витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, підстави для їх розподілу, відповідно до ст. 139 КАС України, відсутні.

Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову Мукачівської окружної прокуратури (Закарпатська область, м. Мукачево, вул. А. Літуна, 15) в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України (м. Київ, вул. Івана Франка, 19 код ЄДРПОУ 43220275), Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОДА (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4) до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради (Закарпатська область, м. Мукачево, пл. О. Духновича, 2 код ЄДРПОУ 04053743), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.

2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяС.І. Рейті

Дата ухвалення рішення22.11.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107652913
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —260/2183/22

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Постанова від 28.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 22.11.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 13.10.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 29.08.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні