Рішення
від 10.11.2022 по справі 916/759/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" листопада 2022 р.м. Одеса Справа № 916/759/22

За позовом: Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд.25, код ЄДРПОУ - 00100227, електронна адреса: nec-kanc@ua.energy)

До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» (65007, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд.101, кв.30, код ЄДРПОУ - 19057497)

про стягнення

Суддя Рога Н.В.

Секретар с/з Богомолова В.С.

Представники сторін:

Від позивача: Тараненко Р.Ю. - на підставі довіреності №29/12-81 від 29.12.2021р.

Від відповідача: Болдузєва І.І. - на підставі ордера серії ВН №1193104 від 03.10.2022р.

Суть спору: Позивач - Приватне акціонерне товариство (далі - ПрАТ) «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО», звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» про стягнення заборгованості у розмірі 695 679 грн 56 коп., пені у розмірі 65 298 грн 53 коп., штрафу у розмірі 79 075 грн 12 коп., 3% річних у розмірі 11 798 грн 42 коп., інфляційних втрат у розмірі 8 216 грн 33 коп.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 10.05.2022р. позовну заяву ПрАТ «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» залишено без руху.

23 травня 2022р. до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.05.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №916/759/22, справу вирішено розглядати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.07.2022р.

Ухвалою суду від 07.07.2022р. відкладено підготовче засідання на 28.07.2022р. Ухвалою суду від 28.07.2022р. відкладено підготовче засідання на 18.08.2022р. Ухвалою суду від 18.08.2022р. відкладено підготовче засідання на 13.09.2022р. Ухвалою суду від 13.09.2022р. закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 04.10.2022р. Протокольною ухвалою від 04.10.2022р. оголошено перерву до 11.10.2022р. о 12:30.

Судове засідання у справі №916/759/21, призначене на « 11» жовтня 2022 р. о 12:30, не відбулося у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги, у зв`язку з чим ухвалою суду від 11.10.2022р. відкладено судове засідання на 27.10.2022р. Протокольною ухвалою суду від 27.10.2022р. відкладено судове засідання на 10.11.2022р.

Позивач - ПрАТ «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО», підтримує позовні вимоги в повному обсязі, просить їх задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 26.10.2022р.

Відповідач - ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ», заперечує проти позовних вимог, просить відмовити в їх задоволенні з підстав , зазначених у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 11.10.2022р.

Позивач у справі вказує, що ПрАТ «НЕК «Укренерго» виконує функції оператора системи передачі (ОСП) юридичної особи, відповідальної за експлуатацію, диспетчеризацію забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (п.55 ч.1 ст.1, ст.31 Закону України «Про ринок електричної енергії»).

Позивач зазначив, що 11.05.2019р. між НЕК «Укренерго» (Оператор системи передачі, ОСП) та ТОВ «СВС АГРОХІМСТАНДАРТ» (Користувач) укладено Договір про надання послуг з передачі електричної енергії від №0555-02024 та Додаткову угоду №1.

Додатковою угодою №2 від 14.08.2019р. сторонами викладено Договір №0555-02024 від 11.05.2019р. в новій редакції.

В подальшому, в Додатковій угоді №3 від 21.09.2021р. сторонами знов викладено Договір №0555-02024 від 11.05.2019р. в новій редакції.

Так, у відповідності до п.1.1. Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) за цим Договором ОСП зобов`язується надавати послугу з передачі електричної енергії (Послуга), а Користувач зобов`язується здійснювати оплату за Послугу відповідно до умов цього Договору.

Згідно п.3.1. Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) планова та/або фактична вартість послуги визначається на підставі діючого на момент надання Послуги тарифу на послуги з передачі електричної енергії та планового та/або фактичного обсягу Послуги в розрахунковому періоді.

Відповідно до п.4.1. Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) для розрахунків за цим Договором використається плановий та фактичний обсяги Послуги:

1) плановий обсяг Послуги визначається на основі наданих Користувачем повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий місяць. У разі ненадання або несвоєчасного надання Користувачем повідомлень плановим обсягом Послуги визначається фактичний обсяг наданої Послуги у у попередньому розрахунковому періоді;

2) фактичний обсяг Послуги в розрахунковому місяці визначається відповідно до розділу ХІ Кодексу системи передачі.

У відповідності п.5.1 Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) розрахунковим періодом за цим Договором є 1 календарний місяць.

Пунктом 5.2 Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) встановлено, що Користувач здійснює поетапну попередню оплату планової вартості послуги ОСП таким чином:

1 платіж - до 17:00 другого банківського дня розрахункового місяця у розмірі 1/5 від планової вартості Послуги, визначеної згідно з розділом 3 цього Договору. Подальша оплата здійснюється шляхом сплати 1/5 від планової вартості Послуги, яка визначена згідно з розділом 3 цього Договору, відповідно до такого алгоритму:

2 платіж - до 10 числа розрахункового місяця;

3 платіж - до 15 числа розрахункового місяця;

4 платіж - до 20 числа розрахункового місяця;

5 платіж - до 25 числа розрахункового місяця.

За умовами п.5.3. Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) у разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця Користувач передає ОСП повідомлення про зміну обсягів Послуги. ОСП протягом 5 робочих днів з моменту отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів.

Згідно п. 5.5. Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) Користувач здійснює розрахунок з ОСП за фактичний обсяг послуги протягом 3 банківських днів з дати та на підставі отриманого акта приймання-передачі Послуги, який ОСП надає Користувачу протягом перших 11 календарних днів місяця, наступного за розрахунковим. Оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою «Системи управління ринком» (далі - Сервіс), з використанням кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством. Вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається на підставі даних, що надаються до 08 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), Адміністратором комерційного обліку (АКО). Коригування обсягів та вартості наданої Послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надається АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в Сервісі згідно з вимогами Правил ринку. Акт коригування наданої послуги у відповідному розрахунковому періоді ОСП направляє Користувачу. Користувач здійснює підписання акта коригування наданої послуги відповідного розрахункового періоду протягом 3 календарних днів та повертає один примірник підписаного акта ОСП. Оплату вартості послуги, що виникла в результаті коригування обсягів та вартості послуг, Користувач здійснює протягом 3 банківських днів з дня отримання акта.

Відповідно до п. 5.6 Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) у разі виникнення розбіжностей за отриманим від ОСП за попередній розрахунковий місяць актом приймання-передачі Послуги Користувач має право оскаржити зазначену в акті приймання-передачі послуги вартість послуги шляхом направлення ОСП повідомлення протягом 5 робочих днів з дня отримання акта. Процедура оскарження не звільняє Користувача від платіжного зобов`язання у встановлений Договором термін. Якщо користувач не надає ОСП повідомлення з обґрунтуванням розбіжностей протягом 5 робочих днів з дня отримання акта приймання-передачі послуги, то вважається, що цей акт прийнятий без розбіжностей.

Позивач зазначає, що на виконання умов Договору сторонами були підписані акти приймання-передачі послуги за період з липня по вересень 2021р. та акти коригування за період з жовтня 2020р. по вересень 2021р.

Однак, як стверджує позивач, в порушення своїх обов`язків за Договором, ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» не було сплачено вартість наданої послуги відповідно до вказаних вище актів приймання-передачі послуг та актів коригування, у зв`язку з чим за відповідачем рахується заборгованість у розмірі 695 679 грн 56 коп.

Порушення відповідачем умов Договору, позивач вважає порушенням своїх прав та охоронюваних законом інтересів, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду та просить стягнути на свою користь заборгованість у розмірі 695 679 грн 56 коп.

Позивач зазначає, що у відповідності до п.5.7. Договору (в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) у випадку порушення будь-яких термінів розрахунку за цим Договором Користувач сплачує ОСП пеню у розмірі 0,1% (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня) від суми боргу за кожен день прострочення платежу, ураховуючи день фактичної оплати. Пеня розраховується до повного виконання Користувачем своїх зобов`язань. За прострочення зазначеного терміну понад 30 календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7% від суми простроченого платежу.

Враховуючи зазначені умови Договору, позивач нарахував ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАР» пеню у розмірі 62 298 53 коп., штраф у розмірі 79 075 грн 12 коп., які просить суд стягнути з відповідача на свою користь .

Крім того, позивач посилається на положення ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України, відповідно до якої боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановлено індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

На підставі зазначеної норми законодавства , позивач нарахував 3% річних у розмірі 11 798 грн 42 коп. та інфляційні втрати у розмірі 8 216 грн 33 коп., які також просить стягнути з відповідача у зв`язку з порушенням останнім умов Договору.

Позивач зазначає, що листом від 23.03.2022р. за №01/11916 запропоновано ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАР» розірвати Договір про надання послуг з передачі електричної енергії №0555-02024 від 11.05.2019р., у зв`язку з втратою відповідачем ліцензії на впровадження господарської діяльності учасника ринку електричної енергії (з дати набрання чинності відповідним рішенням).

При цьому, відповідно до п. 14.4 Договору припинення/розірвання дії цього Договору не звільняє сторони від належного виконання обов`язків, що виникли в період дії цього Договору.

В якості нормативного обґрунтування позивач посилається на положення ст.ст. 20, 193 Господарського кодексу України та ст.ст. 525, 526, 530, 629 Цивільного кодексу України.

У відповіді на відзив на позовну заяву позивач зазначив, що посилання відповідача на відсутність права нараховувати пеню та штраф на підставі п.5.7. Договору у період з 08.04.2020р. по 27.01.2021р. не заслуговують на увагу, у зв`язку з тим, що застосування до суб`єктів господарювання штрафних санкцій за порушення господарського зобов`язання передбачено Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України «Про ринок електричної енергії» та умовами Договору, тоді як Постанова НКРЕКП від 08.04.2020р. №766 носить рекомендаційний характер.

У відповіді на відзив позивач також зазначив, що він не погоджується з доводами відповідача про неналежне направлення актів до Договору, адже, з позиції позивача, акти приймання-передачі та акти коригування були направлені ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» в порядку, визначеному Договором. А акт коригування від 21.03.2022р. був направлений відповідачу з електронними підписами належним чином.

Щодо непогодження відповідача з розрахунком позовних вимог, позивач зазначив, що останнім не надано контррозрахунок на підтвердження своєї позиції та, зокрема, не зазначено причин несплати послуг з передачі електричної енергії відповідно до актів приймання-передачі послуги за період з липня 2021р. по вересень 2021р. та актів коригування за період з жовтня 2020р. по вересень 2021р.

Відповідач - ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» позовні вимоги не визнає та у відзиві, що надійшов до суду 11.10.2022р., зазначає, що відповідно до п.10.4. Договору акти приймання-передачі, акти звірки розрахунків, будь-які повідомлення за цим Договором повинні направлятися однією стороною іншій електронною поштою з факсимільним повідомленням, а також повинні бути обов`язково підтверджені рекомендованим листом, іншим поштовим відправленням або доставлені кур`єром під розписку за адресою, зазначеною у Договорі або отриманою з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

При цьому, до позовної заяви позивачем додано акти приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору та акти коригування не підписані відповідачем.

Оскільки , відповідно до умов Договору акти коригування мають бути підписані Користувачем та один примірник акта має бути повернутий ОСП, відповідач вважає, що надані до матеріалів справи не підписані ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» акти та останній акт коригування від 21.03.2022р. не направлялися відповідачу.

Відповідач зауважує, що хоча позивачем і додано до позову копії поштових повідомлень про вручення листів та копії описів вкладення до цінних листів, проте деякі описи вкладення не містять трек-номеру відправлення, а саме: опис вкладення до листа від 04.10.2021р.; опис вкладення до листа від 26.10.2021р.; опис вкладення до листа від опис вкладення до листа від 22.11.2021р.; опис вкладення до листа від опис вкладення до листа від 23.12.2021р.; опис вкладення до листа від 04.01.2022р.; опис вкладення до листа від 14.09.2021р.; опис вкладення до листа від опис вкладення до листа від 13.10.2021р.

Вказане, на думку відповідача, позбавляє можливості впевнитися у відповідності копії опису вкладення та копії повідомлення про вручення, а відтак, неможливо стверджувати поза розумним сумнівом, що зазначені цінні листи дійсно було відправлено та отримано ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ».

Поштові накладні ТОВ «ТЕКС ЕКСПРЕС» до цінних листів не містять ані дати отримання листа, ані підпису одержувача та прізвища особи, що одержала листа, зазначені накладні містять лише надрукований текст «Одержав. Претензій немає», що на думку відповідача не може свідчити про одержання цінного листа останнім.

Також відповідач звертає увагу суду на те, що розрахунок заборгованості, який додано до позову, та акти приймання-передачі послуги, акти коригування мають відмінності у розмірі вартості наданих послуг, зокрема, відповідно до акта коригування від 21.03.2022р. за період з 01.09.2021р. по 30.09.2021р. загальна вартість послуги становить 83 263 грн 20 коп., з розрахунку вбачається, що в період з 26.08.2021р. по 05.09.2021р. фактичні нарахування становлять 162 816 грн 53 коп., з 06.09.2021р. по 09.09.2021р. сума коригування становить 18 061 грн 36 коп., з 22.09.2021р. по 28.09.2021р. фактичні нарахування - 173 847 грн 72 коп., з 29.09.2021р. по 30.09.2021р. сума коригування - 9 386 грн 55 коп.

В період з 01.10.2021р. по 31.10.2021р. позивачем було нараховано відповідно до актів коригування 18 233 грн 42 коп., проте самого акта матеріали справи не містять. В період з 01.11.2021р. по 01.11.2021р., тобто за надання послуги протягом доби, позивачем було нараховано 95 165 грн 60 коп., проте, не надано акта приймання-передачі послуги.

В період з 02.11.2021р. по 20.02.2022р. позивач нараховував різні суми грошових коштів відповідно до актів коригування, як зазначено у таблиці розрахунку, проте не надано актів, відповідно до яких такі нарахування проводилися.

Відповідач, не погоджуючись з розрахунком заборгованості за надані послуги з передачі електричної енергії, зазначає, що відповідно до Акта звірки розрахунків за Договором №0555-02024 від 11.05.2019р. за 1 квартал 2021 року вбачається, що сальдо станом на 31.03.2021р. становить 160 750 грн 95 коп., в той час як з наданого розрахунку вбачається, що заборгованість в період з 26.03.2021р. по 12.04.2021р. становить 186 141 грн 57 коп.

Згідно до Акта звірки розрахунків від 19.07.2021р. сальдо станом на 30.06.2021р. становить 122 142 грн 02 коп., з доданого до позову розрахунку вбачається, що заборгованість станом на 01.07.2021р. має від`ємне значення та складає -75 595 грн 50 коп.

На підставі вищенаведеного, відповідач дійшов висновку, що розрахунок заборгованості є необґрунтованим та таким, що потребує уточнення, а позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

Також відповідач не погоджується з розрахунком пені, наданим до позову, та зазначає , що вказаний розрахунок здійснено за період з 31.07.2019р. по 23.02.2022р., тоді як, за твердженнями ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ», станом на 31.07.2019р. не існувало заборгованості, на яку нараховано пеню. Отже, є невірною початкова дата розрахунку.

ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» також зазначає, що Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 08.04.2020р. №766 «Про дії учасників ринку електричної енергії у період дії карантину та обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни надано настанови, зокрема, Оператору системи передачі (який виконує функцію Адміністратора розрахунків) не застосовувати до електропостачальників заходи, передбачені підпунктами 1-6 п.1.7.2 глави 1.7 розділу І Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. №307, та заходи, передбачені п.5.7 Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. №309. Електропостачальники не набувають статусу «Дефолтний».

Так, п.5.7. Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, у випадку порушення будь-яких термінів розрахунку за цим Договором користувач сплачує ОСП пеню в розмірі 0,1 % (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня) від суми боргу за кожен день прострочення платежу, ураховуючи день фактичної оплати. За прострочення зазначеного терміну понад 30 календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7% від суми простроченого платежу.

Аналогічні умови містяться в п. 6.7 укладеного між сторонами Договору.

В подальшому, Постановою НКРЕКП від 27.01.2021рю №93 «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 08.04.2020р. №766» було виключено, зокрема, положення про незастосування до електропостачальників заходів, передбачених пунктом 5.7 Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії.

Однак, враховуючи дії постанови НКРЕКП від 08.04.2020р. №766 у період з 08.042020р. по 27.01.2021р., у межах даного періоду , на думку відповідача, відсутні підстави для стягнення з відповідача пені та штрафу.

На підставі всього вищезазначеного, відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог ПрАТ «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» в повному обсязі.

Розглянув матеріали справи, вислухав пояснення представників сторін, суд встановив, що 11.05.2019р. між НЕК «Укренерго» (Оператор системи передачі, ОСП) та ТОВ «СВС АГРОХІМСТАНДАРТ» (Користувач) укладено Договір про надання послуг з передачі електричної енергії від №0555-02024 та Додаткову угоду №1.

В Додатковій угоді №2 від 14.08.2019р. сторонами викладено Договір №0555-02024 від 11.05.2019р. в новій редакції.

В подальшому, в Додатковій угоді №3 від 21.09.2021р. сторонами знов викладено Договір №0555-02024 від 11.05.2019р. в новій редакції.

Так, у відповідності до п.1.1. Договору ( тут і далі в редакції Додаткової угоди №3 від 21.09.2021р.) за цим Договором ОСП зобов`язується надавати послугу з передачі електричної енергії (Послуга), а Користувач зобов`язується здійснювати оплату за Послугу відповідно до умов цього Договору.

Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Частиною 1 ст. 903 Цивільного кодексу України встановлено, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам визначені положеннями Закону України «Про ринок електричної енергії».

Згідно ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасник ринку електричної енергії (далі - учасник ринку) - виробник, електропостачальник, трейдер, оператор системи передачі, оператор системи розподілу, оператор ринку, гарантований покупець та споживач, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії у порядку, передбаченому цим Законом; користувачі системи передачі/розподілу (далі - користувачі системи) - фізичні особи, у тому числі фізичні особи - підприємці, або юридичні особи, які відпускають або приймають електричну енергію до/з системи передачі/розподілу або використовують системи передачі/розподілу для передачі/розподілу електричної енергії.

За приписами ч.2 ст. 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» електропостачальник зобов`язаний, зокрема, укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів; сплачувати своєчасно та в повному обсязі за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та послуги, що надаються на ринку електричної енергії.

Так, Приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» виконує функції оператора системи передачі.

Відповідно до п.55 ч.1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи передачі - юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії.

У п.40 ч.1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» зазначено, що користувачі системи передачі/розподілу (далі - користувачі системи) - фізичні особи, у тому числі фізичні особи - підприємці, або юридичні особи, які відпускають або приймають електричну енергію до/з системи передачі/розподілу або використовують системи передачі/розподілу для передачі/розподілу електричної енергії.

Згідно з п.8 ч.1 ст. 4 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема, про надання послуг з передачі.

Відповідно до п. 5.1 глави 5 розділу ХІ Кодексу системи передачі (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин) договір про надання послуг з передачі електричної енергії визначає організаційні, технічні та фінансові умови, на яких ОСП здійснює передачу електричної енергії системою передачі. Договір встановлює обов`язки та права сторін у процесі передачі електричної енергії системою передачі від виробників до систем розподілу та споживачів, а також при здійсненні її експорту, імпорту та транзиту.

Передача електричної енергії - це транспортування електричної енергії електричними мережами оператора системи передачі від електричних станцій до пунктів підключення систем розподілу та електроустановок споживання (не включаючи постачання електричної енергії), а також міждержавними лініями (п.60 ч.1 ст.1 Закону України «Про ринок електричної енергії»).

Отже, між сторонами виникли правовідносини щодо надання послуг з передачі електричної енергії на підставі Договору.

У відповідності до п.6.1 Договору ОСП має право: 1) отримувати від користувача своєчасну оплату за послугу; 2) обмежувати, припиняти, знижувати надійність надання послуги та відключати від системи передачі у випадках, визначених розділом 7 цього договору та Кодексом системи передачі; 3) отримувати від користувача своєчасну оплату за перевищення замовником обсягів використання потужності, заявленої до приєднання, визначеної відповідним договором та технічними умовами на приєднання.

Відповідно до п.8.3 Договору Користувач зобов`язується: 1) подавати ОСП планові обсяги передачі електричної енергії та обсяги планової резервованої потужності за затвердженими ОСП формами у терміни та у порядку, що визначені в розділах 6 та 10 цього договору; 2) повертати ОСП підписані зі свого боку акти у терміни та у порядку, що визначені в розділах 6 та 10 цього договору; 3) здійснювати вчасно та у повному обсязі оплату за послугу на умовах, визначених цим договором; 4) надавати інформацію, зазначену в пункті 8.2 глави 8 розділу II Кодексу системи передачі.

За приписами ст.509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно зі ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 ст.173 Господарського кодексу України законодавець також встановив, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч.1 ст.174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно з ч.1 ст.175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Частиною 4 ст. 33 Закону України «Про ринок електричної енергії» встановлено, що оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління. Типові договори про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління затверджуються Регулятором. Порядок укладання таких договорів визначається кодексом системи передачі.

Типовий договір про надання послуг з передачі електричної енергії є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309 (далі - Кодекс системи передачі).

На основі типового договору між сторонами укладено Договір про надання послуг з передачі електричної енергії №0555-02024 від 11.05.2019р.

Згідно з п.14.1 Договору договір набуває чинності з дати його підписання і діє до 31.12.2021р. Якщо користувач не направив ОСП у строк не менший ніж за місяць до закінчення терміну дії договору повідомлення про припинення дії договору, то цей договір вважається подовженим на наступний календарний рік на тих самих умовах.

Матеріали справи не містять доказів направлення на адресу позивача повідомлення відповідача про припинення дії Договору у строк не менший ніж за місяць до закінчення терміну дії договору, тобто до 31.12.2021р., у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що Договір автоматично продовжився до 31.12.2022р.

Листом від 23.03.2022р. за №01/11916 позивачем запропоновано ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАР» розірвати Договір про надання послуг з передачі електричної енергії №0555-02024 від 11.05.2019р., у зв`язку з втратою відповідачем ліцензії на впровадження господарської діяльності учасника ринку електричної енергії (з дати набрання чинності відповідним рішенням).

У відповідності до п.13.3 Договору цей Договір припиняє свою дію, якщо одна зі сторін перестає бути учасником ринку електричної енергії з дати, зазначеної у заяві сторони, що вирішила позбутися статусу учасника ринку електричної енергії добровільно. В іншому випадку цей Договір припиняє свою дію з дати набрання законної сили рішенням суду про розірвання Договору.

Відповідно до постанови НКРЕКП від 22.02.2022р. №330.29 анулювано ТОВ «СВС АГРОХІМСТАНДАРТ» (код ЄДРПОУ 19057497) ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, видану відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 04.12.2018р. №1617 у зв`язку з порушенням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, що затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017р. №1469.

Отже, ТОВ «СВС АГРОХІМСТАНДАРТ» перестало бути учасником ринку електричної енергії на підставі постанови НКРЕКП від 22.02.2022р. №330.29, а не в добровільному порядку, у зв`язку з чим суд погоджується з позицією позивача щодо припинення дії Договору з 22.02.2022р.

Згідно п.3.1. Договору планова та/або фактична вартість послуги визначається на підставі діючого на момент надання Послуги тарифу на послуги з передачі електричної енергії та планового та/або фактичного обсягу Послуги в розрахунковому періоді.

Відповідно до п.4.1. Договору для розрахунків за цим Договором використається плановий та фактичний обсяги Послуги:

3) плановий обсяг Послуги визначається на основі наданих Користувачем повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий місяць. У разі ненадання або несвоєчасного надання Користувачем повідомлень плановим обсягом Послуги визначається фактичний обсяг наданої Послуги у у попередньому розрахунковому періоді;

4) фактичний обсяг Послуги в розрахунковому місяці визначається відповідно до розділу ХІ Кодексу системи передачі.

Згідно п.4.2. Договору планові обсяги Послуги Користувач зобов`язаний подавати ОСП до 25 доби місяця, що передує розрахунковому місяцю. Форма подання повідомлення розміщена на офіційному веб-сайті ОСП. Планові обсяги можуть подаватися на більший період з подальшим їх коригуванням у терміни, передбачені цим пунктом.

У відповідності п.5.1 Договору розрахунковим періодом за цим Договором є 1 календарний місяць.

Пунктом 5.2 Договору встановлено, що Користувач здійснює поетапну попередню оплату планової вартості послуги ОСП таким чином:

1 платіж - до 17:00 другого банківського дня розрахункового місяця у розмірі 1/5 від планової вартості Послуги, визначеної згідно з розділом 3 цього Договору. Подальша оплата здійснюється шляхом сплати 1/5 від планової вартості Послуги, яка визначена згідно з розділом 3 цього Договору, відповідно до такого алгоритму:

2 платіж - до 10 числа розрахункового місяця;

3 платіж - до 15 числа розрахункового місяця;

4 платіж - до 20 числа розрахункового місяця;

5 платіж - до 25 числа розрахункового місяця.

У відповідності до п.5.3. Договору у разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця Користувач передає ОСП повідомлення про зміну обсягів Послуги. ОСП протягом 5 робочих днів з моменту отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів.

Пунктом 5.4. Договору визначено, що у разі зміни тарифу на послуги з передачі електричної енергії ОСП здійснює розрахунок належної до сплати вартості Послуги за новим тарифом, починаючи з дня набрання чинності рішенням Регулятора про зміну тарифу.

Згідно п. 5.5. Договору Користувач здійснює розрахунок з ОСП за фактичний обсяг послуги протягом 3 банківських днів з дати та на підставі отриманого акта приймання-передачі Послуги, який ОСП надає Користувачу протягом перших 11 календарних днів місяця, наступного за розрахунковим. Оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою «Системи управління ринком» (далі - Сервіс), з використанням кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством. Вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається на підставі даних, що надаються до 08 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), Адміністратором комерційного обліку (АКО). Коригування обсягів та вартості наданої Послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надається АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в Сервісі згідно з вимогами Правил ринку. Акт коригування наданої послуги у відповідному розрахунковому періоді ОСП направляє Користувачу. Користувач здійснює підписання акта коригування наданої послуги відповідного розрахункового періоду протягом 3 календарних днів та повертає один примірник підписаного акта ОСП. Оплату вартості послуги, що виникла в результаті коригування обсягів та вартості послуг, Користувач здійснює протягом 3 банківських днів з дня отримання акта.

Відповідно до п.3 ч.2 ст. 33 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи передачі має право своєчасно та в повному обсязі отримувати плату за надані послуги з передачі та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

В матеріалах справи наявні акти приймання-передачі послуг до Договору, а саме: акт приймання-передачі послуги за липень 2021р. на 162 816 грн 53 коп.; акт приймання-передачі послуги за серпень 2021р. на 173 847 грн 72 коп., акт приймання-передачі послуги за вересень 2021р. на 95 165 грн 60 коп. Вказані акти підписані обома сторонами. Також в матеріалах справи містяться належні докази направлення актів приймання-передачі послуг до Договору засобами поштового зв`язку.

В матеріалах справи наявні акти коригування, а саме: акт коригування від 16.08.2021р. до акта від 31.10.2020р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 18 061 грн 36 коп.; акт коригування від 20.09.2021р. до акта від 30.11.2020р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 9386 грн 55 коп.; акт коригування від 27.09.2021р. до акта від 31.12.2020р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 18233 грн 42 коп.; акт коригування від 20.10.2021р. до акта від 31.01.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 29444 грн 72 коп.; акт коригування від 29.10.2021р. до акта від 28.02.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 20 706 грн 19 коп.; акт коригування від 17.11.2021р. до акта від 31.03.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 25353 грн 21 коп.; акт коригування від 17.12.2021р. до акта від 30.04.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 14 462 грн 76 коп.; акт коригування від 29.12.2021р. до акта від 31.05.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 18 738 грн 40 коп.; акт коригування від 30.12.2021р. до акта від 30.06.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - 3 195 грн 96 коп.; акт коригування від 21.02.2022р. до акта від 31.08.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - -5611 грн 36 коп.; акт коригування від 21.03.2022р. до акта від 30.09.2021р. приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024: скоригована вартість - -11902 грн 40 коп.

Отже, суд дійшов висновку, що сторони погодили фактичний обсяг спожитих послуг.

Згідно п.9.4. Договору рахунки, акти приймання-передачі, акти звірки розрахунків, будь-які повідомлення за цим Договором повинні направлятися однією Стороною іншій електронною поштою або факсимільним повідомленням, а також повинні бути обов`язково підтверджені рекомендованим листом, іншим поштовим відправленням або доставлені кур`єром під розписку за адресою, зазначеною в цьому Договорі. Рахунки, акти приймання-передачі, акти звірки розрахунків, повідомлення вважаються отриманими Стороною: у день їх доставки кур`єром, що підтверджується квитанцією про вручення одержувачеві, що підписується його уповноваженим представником; у день особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацій вхідної кореспонденції, або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв`язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованим листом); у день направлення за допомогою Сервісу та/або електронною поштою.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що докази направлення на адресу відповідача актів приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору, є належними та такими, що відповідають вимогам п.9.4. Договору.

Щодо посилань відповідача на неотримання актів коригування, суд зазначає, що відповідно до умов Договору коригування обсягів та вартості наданої Послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надається АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в Сервісі згідно з вимогами Правил ринку.

Акт коригування наданої послуги у відповідному розрахунковому періоді ОСП направляє Користувачу. Користувач здійснює підписання акта коригування наданої Послуги відповідного розрахункового періоду протягом 3 календарних днів та повертає один примірник підписаного акта ОСП. Оплату вартості Послуги, що виникла в результаті коригування обсягів та вартості Послуг, Користувач здійснює протягом 3 банківських днів з дня отримання акта.

Відповідно до матеріалів справи, акт коригування від 27.09.2021р. направлено на адресу відповідача ТОВ «ТЕКСЕКСПРЕС» 04.10.2021р.; акт коригування від 17.12.2021р. направлено на адресу відповідача ТОВ «ТЕКСЕКСПРЕС» 23.12.2021р.; акт коригування від 29.12.2021р. направлено на адресу відповідача ТОВ «ТЕКСЕКСПРЕС» 04.01.2022р.; акт коригування від 30.12.2021р. направлено на адресу відповідача ТОВ «ТЕКСЕКСПРЕС» 10.01.2022р.

Отже, доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву не знайшли свого підтвердження та не приймаються судом до уваги.

За приписами ст.193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Відповідно до ст.525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Згідно ч.1 ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За приписами ч.1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

З розрахунку заборгованості, наданого позивачем, та не спростованого відповідачем, вбачається, що відповідачем неналежним чином виконувались свої обов`язки за Договором починаючи з 21.01.2020р., у зв`язку з чим станом на 21.03.2022р. за ТОВ «СВС АГРОХІМСТАНДАРТ» рахується заборгованість у розмірі 695 679 грн 56 коп.

Матеріали справи не містять доказів оплати ТОВ «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» вартості наданих послуг з розподілу електричної енергії на суму 695 679 грн 56 коп., у зв`язку з чим суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовної вимоги щодо стягнення заборгованості у розмірі 695 679 грн 56 коп.

Суд звертає увагу на те, що відповідачем не надано до матеріалів справи доказів на підтвердження оскарження обсягів послуг, визначених в актах приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії до Договору від 11.05.2019р. №0555-02024 або в актах коригування.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч.1 ст.627 Цивільного кодексу України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно ч.1 ст.230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

За приписами ч.4 ст.231 Господарського кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Частиною 6 ст.232 Господарського кодексу України встановлено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

У відповідності до п.5.7. Договору у випадку порушення будь-яких термінів розрахунку за цим Договором Користувач сплачує ОСП пеню у розмірі 0,1% (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня) від суми боргу за кожен день прострочення платежу, ураховуючи день фактичної оплати. Пеня розраховується до повного виконання Користувачем своїх зобов`язань. За прострочення зазначеного терміну понад 30 календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7% від суми простроченого платежу.

Крім того, згідно ч.2 ст.625 Цивільного кодексу боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановлено індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши розрахунок пені, штрафу у розмірі 7%, 3% річних та інфляційних втрат, суд дійшов висновку, що він є арифметично вірним, у зв`язку з чим позовні вимоги щодо стягнення пені у розмірі 65 298 грн 53 коп., штрафу у розмірі 79 075 грн 12 коп., 3% річних у розмірі 11 798 грн 42 коп. та інфляційних втрат у розмірі 8 216 грн 33 коп. підлягають задоволенню.

Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ПрАТ «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» в повному обсязі.

Дослідивши посилання відповідача на постанову НКРЕКП України від 08.04.2020р. №766, суд зазначає, що правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначений Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Положеннями ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» передбачено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України. Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Зміст наведених норм права дає підстави дійти висновку, що НКРЕКП є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Проте, з аналізу норм Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» не вбачається повноважень НКРЕКП, своїми постановами, які за своєю правовою природою є підзаконними нормативними актами, змінювати умови договорів, укладених суб`єктами господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, щодо застосування штрафних санкцій за порушення господарського зобов`язання, що передбачено зокрема такими законодавчими актами як Цивільний кодекс України та Господарський кодекс України.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відсутні підстави для застосування до спірних правовідносин заборони застосовувати до електропостачальників заходів відповідальності за порушення порядку розрахунків в формі пені та штрафу, згідно з постановою НКРЕКП України від 08.04.2020р. №766.

Згідно ч.3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п.30, від 27 вересня 2001 року).

У справі «Трофимчук проти України» (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст. ст. 123, 129 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 238, 240, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» до Товариства з обмеженою відповідальністю «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» про стягнення заборгованості у розмірі 695 679 грн 56 коп., пені у розмірі 65 298 грн 53 коп., штрафу у розмірі 79 075 грн 12 коп., 3% річних у розмірі 11 798 грн 42 коп., інфляційних втрат у розмірі 8 216 грн 33 коп. - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «СВС «АГРОХІМСТАНДАРТ» (65007, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд.101, кв.30, код ЄДРПОУ - 19057497) на користь Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «УКРЕНЕРГО» (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд.25, код ЄДРПОУ - 00100227, електронна адреса: nec-kanc@ua.energy) заборгованість у розмірі 695 679 грн 56 коп., пеню у розмірі 65 298 грн 53 коп., штраф у розмірі 79 075 грн 12 коп., 3% річних у розмірі 11 798 грн 42 коп., інфляційні втрати у розмірі 8 216 грн 33 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 12 901 грн 01 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення (підписання).

Повне рішення складено 05 грудня 2022р. у зв`язку із відсутністю електропостачання у приміщенні Господарського суду Одеської області.

Суддя Н.В. Рога

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення10.11.2022
Оприлюднено07.12.2022
Номер документу107675760
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —916/759/22

Постанова від 16.05.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 11.04.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 22.02.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 12.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 17.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні