Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2022 року Справа№200/642/22
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Бабіч С.І., дослідивши матеріали адміністративної справи за позовною заявою Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" про зупинення видаткових операцій на розрахункових рахунках,
В С Т А Н О В И В :
12.01.2022 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" (далі - відповідач), згідно з яким позивач просить зупинити видаткові операції на розрахункових рахунках відповідача шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку, і зобов`язати виконати законні вимоги податкового керуючого щодо перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі.
За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями Донецького окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року справа № 200/642/22 була передана на розгляд судді Шуваловій Т.О.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14.01.2022 року (суддя Шувалова Т.О.) позовну заяву Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" про зупинення видаткових операцій на розрахункових рахунках було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; відмовлено у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін; встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.
У зв`язку з відрядженням судді Шувалової Т.О., 27.09.2022 року проведено повторний автоматизований розподіл судової справи № 200/642/22 між суддями, за результатами якого дана справа передана на розгляд судді Бабіча С.І.
Положеннями ч. 2 ст. 35 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що у разі зміни складу суду розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.
З огляду на положення, встановлені ч. 2 ст. 35 КАС України, зміна складу суду в цьому випадку (у зв`язку з повторним розподілом справи) має наслідком розгляд справи спочатку.
Ухвалою суду від 03.10.22 р. прийнято до провадження адміністративну справу № 200/642/22 за позовом Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" про зупинення видаткових операцій на розрахункових рахунках.
Розгляд даної справи розпочато спочатку та ухвалено здійснювати його за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Вказаною ухвалою встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали.
Станом на 02.12.2022 року відзив на позов від відповідача до суду не надходив.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе розглянути дану справу на підставі наявних у суду матеріалів та прийняти дане рішення у порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у справі докази, повно і всебічно встановивши всі її обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на таке.
Позивач - Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (як відокремлений підрозділ ДПС, код ЄДРПОУ 44070187), є субєктом владних повноважень.
Відповідно до ч.4 ст. 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 41.1 ст. 41 ПК України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.
Підпунктом 14.1.137 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено поняття органу стягнення, відповідно до якого це - державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно з пп. 20.1.32 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду, у тому числі подавати позови до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, щодо визнання оспорюванних правочинів недійсними та застосування визначених законодавством заходів, пов`язаних із визнанням правочинів недійсними, а також щодо стягнення в дохід держави коштів, отриманих за нікчемними договорами;
Враховуючи викладене, позивач має право на звернення до суду з даним позовом.
Відповідач - ТОВ «АЛЬТЕРНАТИВА» (код ЄДРПОУ 31596383) зареєстровано Костянтинівським міськрайонним управлінням юстиції Донецької області 14.09.2001 р. за № 524-Р, взято на податковий облік Костянтинівською ДПІ 20.09.2001 за №436/01.
Основний вид діяльності підприємства: Виробництво клеїв.
Директор: Самойлов Р.О., головний бухгалтер: Самойлов Р.О.
Адреса підприємства згідно з даними ITC «Податковий блок»: вул. Інтернаціональна, б. 438, м. Костянтинівка, Донецька обл., 85114 (код району - 514).
Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Статтею 68 Конституції України зазначено, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Згідно з пп. 16.1.4. п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
У відповідності з п. 54.1 ст. 54 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) «Платник податків самостійно обчислює суму податкового та /або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом».
Станом на 06.12.2021 року по ТОВ «АЛЬТЕРНАТИВА» обліковується самостійно узгоджений податковий борг по земельному податку з юридичних осіб (код 18010500) в сумі 72 973,55 грн., відповідно до наданих відповідачем відповідних декларацій із земельного податку з юридичних осіб.
Відповідно до приписів пп. 59.1. ст. 59 Кодексу у разі, коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу.
У зв`язку з несплатою платником податків узгоджених податкових зобов`язань боржнику було направлено податкову вимогу №182726-43 від 15.08.2019 р. яка отримана підприємством 19.09.2019 року. Вказана вимога отримана відповідачем, не оскаржувалась та не відкликалась.
Згідно з п. 88.2 ст. 88 ПК України, право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Відповідно до п.89.3 ст.89 Кодексу, майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно акту опису майна від 06.07.2020 №11/14 по ТОВ «АЛЬТЕРНАТИВА» описано у податкову заставу лінію по виробництву єврорубероїду та промислове обладнання залишковою балансовою вартістю 0,00 грн.
На адресу ТОВ «Альтернатива» 22.11.2021 року направлено поштою з повідомленням про вручення повідомлення про проведення 06.12.2021 року перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, від 22.11.2021 № 26/05-99-13-05-14. Поштове відправлення повернуто не врученим 04.12.2021 з відміткою «відсутня адреса».
Правила проведення перевірок стану збереження майна, яке перебуває в податковій заставі (далі - перевірка стану збереження заставного майна) відповідно до статті 91 ПК України визначені Положенням про проведення перевірок стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 № 584, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.07.2017 за № 858/30726 (далі - Положення № 584).
Відповідно до пункту 3 Розділу І Положення № 584 метою проведення перевірки стану збереження заставного майна є встановлення фактичної (фізичної) наявності у платника податків такого майна та документального підтвердження його руху за даними бухгалтерського та податкового обліку, що ведеться платником податків.
Пунктами 1-3 Розділу II Положення № 584 визначено, що перевірка стану збереження заставного майна проводиться в разі поширення на майно платника податків права податкової застави.
Право на проведення перевірки стану збереження заставного майна належить контролюючому органу, на який згідно з Кодексом покладається виконання такої функції.
Виконання повноважень щодо проведення перевірок стану збереження заставного майна покладається на податкових керуючих.
Відповідно до пунктів 5-7 розділу II Положення № 584 для проведення перевірки стану збереження заставного майна оформлюється повідомлення про проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі (далі - повідомлення) (додаток 1).
Підставою для оформлення повідомлення є погоджене керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою) подання податкового керуючого, в якому обґрунтовується необхідність проведення перевірки стану збереження заставного майна.
Перевірка стану збереження заставного майна може проводитись безпосередньо у платника податків (за його місцезнаходженням, за місцезнаходженням майна, що перебуває у податковій заставі, в інших місцях зберігання такого майна) або у відповідному контролюючому органі.
Перевірка стану збереження заставного майна може проводитись шляхом візуального контролю наявності у такого платника майна і стану його збереження, а також шляхом перевірки відповідних документів бухгалтерського та податкового обліку та іншої інформації щодо наявності такого майна, його руху та стану збереження на момент проведення перевірки.
З аналізу вище наведеного слідує, що на контролюючі органи покладено функції щодо організації роботи та здійснення контролю за застосуванням арешту майна платника податків, що має податковий борг, та/або зупинення видаткових операцій на його рахунках у банку; право на проведення перевірки стану збереження заставного майна належить контролюючому органу, на який згідно з Кодексом покладається виконання такої функції, водночас виконання повноважень щодо проведення перевірок стану збереження заставного майна покладається на податкових керуючих. При цьому, контролюючі органи мають право звернутися до платника податків із письмовим запитом про надання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження, який підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу.
Правила призначення та звільнення, функції та повноваження податкового керуючого, а також порядок складання ним акта опису майна, яке передається у податкову заставу, та акта перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим визначає Порядок призначення та звільнення податкового керуючого з визначенням його функцій та повноважень, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.05.2017 № 529, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2017 року за № 786/30654 (далі - Порядок № 529).
Відповідно до пункту 4 Розділу І Порядку № 529 податковий керуючий - посадова (службова) особа контролюючого органу, на яку покладається виконання функцій, спрямованих на погашення податкового боргу платника податків.
Податковий керуючий призначається платнику податків, що має податковий борг, наказом керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу за місцем реєстрації платника податків. Посадова (службова) особа контролюючого органу наділяється повноваженнями податкового керуючого з дати видання наказу керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про призначення такої особи податковим керуючим (пункти 1, 2 Розділу ІІ Порядку № 529).
Згідно з Розділом ІІІ Порядку № 529 основними функціями та повноваженнями податкового керуючого щодо податкової застави є, зокрема:
- одержання від платника податків документів, необхідних для опису майна в податкову заставу (пункт 3);
- здійснення опису майна у випадках, передбачених Кодексом, та складання акта опису такого майна (пункт 5);
- складання акта відмови платника податків від опису майна у податкову заставу (пункт 7);
- здійснення перевірки стану збереження майна, що перебуває у податковій заставі (пункт 10);
- складання акта про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (пункт 11).
Податковим керуючим Харченком Олександром (наказ Головного управління ДПС у Донецькій області про призначення від 24.11.2021 року № 681) здійснено вихід за адресою підприємства для проведення перевірки стану збереження майна.
За результатами виходу встановлено, що підприємство за адресою не знаходиться, зв`язок з директором підприємства відсутній. Крім того, за місцем опису майна у податкову заставу (адреса Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Пугачова, стоянка вантажного транспорту) ворота зачинені, на дзвінок кнопки виклику та стук не відкривають.
Враховуючи вищевикладене, податковим керуючим складено акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим від 06.12.2021 р. № 1/05-99-13-05-14.
Пунктом 91.4 ст.91 ПК України передбачено, що у разі якщо платник податків, що має податковий борг, перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, такий податковий керуючий складає акт про перешкоджання платником податків виконанню таких повноважень у порядку та за формою, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені ПК України.
Підпунктом 94.2.6 пункту 94.2 ст. 94 ПК України встановлено, що арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується одна з таких обставин … платник податків відмовляється від проведення перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі.
Як було вказано вище, відповідно до пп.20.1.32 п.20.1 ст.20 Кодексу контролюючий орган має право звертатися до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом.
Таким чином, приймаючи до увагу ненадання податковому керуючому доступу до майна, що описано у податкову заставу, відповідач фактично перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених ПК України, що є підставою для застосування адміністративного арешту майна платника податків як виняткового способу забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом та зобов`язання відповідача виконати законні вимоги податкового керуючого.
У той же час, щодо способу захисту права позивача, суд вважає за необхідне зазначити про таке.
Позивач просить суд зупинити видаткові операції на розрахункових рахунках Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку та зобов`язати виконати законні вимоги податкового керуючого, щодо перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі.
Проте, суд враховує вимоги абзацу другого пункту 91.4 статті 91 ПК України та визначає строк зупинення видаткових операцій товариства - до усунення обставин, які стали підставою для звернення до суду, але не більше ніж два місяці з дати набрання судовим рішенням законної сили.
Таким чином, з урахуванням положень ч. 2 ст. 9 та ст. 245 КАС України, суд задовольняє позовні вимоги щодо зупинення видаткових операції на розрахункових рахунках Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку але на строк не більше ніж два місяці з дати набрання судовим рішенням законної сили та шляхом зобов`язання відповідача виконати законні вимоги податкового керуючого, щодо перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі.
Керуючись Податковим кодексом України, Положенням про проведення перевірок стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 № 584, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.07.2017 за № 858/30726, Порядком призначення та звільнення податкового керуючого з визначенням його функцій та повноважень, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.05.2017 № 529, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2017 року за № 786/30654 Кодексом адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" - задовольнити.
Зупинити видаткові операції на розрахункових рахунках Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" (код ЄДРПОУ 31596383 адреса місцезнаходження: 85114, Донецька обл., місто Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, буд. 438) шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку але на строк не більше ніж два місяці з дати набрання судовим рішенням законної сили.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" (код ЄДРПОУ 31596383 адреса місцезнаходження: 85114, Донецька обл., місто Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, буд. 438) виконати законні вимоги податкового керуючого, щодо перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬТЕРНАТИВА" (код ЄДРПОУ 31596383 адреса місцезнаходження: 85114, Донецька обл., місто Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, буд. 438) на користь Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (як відокремлений підрозділ ДПС, код ЄДРПОУ 44070187, адреса місцезнаходження: вул. Італійська, 59, м. Маріуполь, Донецька обл., 87515) (дві тисячі двісті сімдесят) 2270,00 грн. судового збору.
Рішення складено у повному обсязі 02 грудня 2022 року у порядку письмового провадження.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду.
Приймаючи до уваги складання даного рішення у порядку письмового провадження, апеляційна скарга на дане рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Бабіч
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2022 |
Оприлюднено | 08.12.2022 |
Номер документу | 107695703 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бабіч С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні