Рішення
від 08.12.2022 по справі 904/715/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.12.2022м. ДніпроСправа № 904/715/22

За позовом Акціонерного товариства "ЗАПОРІЗЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ", м. Запоріжжя

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОВСЬКИЙ ЛАКОФАРБОВИЙ ЗАВОД", м. Дніпро

про стягнення заборгованості в розмірі 227 087,23 грн.

Суддя Красота О.І.

Без участі представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "ЗАПОРІЗЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОВСЬКИЙ ЛАКОФАРБОВИЙ ЗАВОД" і просить суд стягнути неустойку у розмірі 227 087,23 грн., яка складається з пені у розмірі 151 906,84 грн. та штрафу у розмірі 75 180,39 грн.

Позовні вимоги обгрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов Договору поставки № 51 від 27.12.2019 в частині своєчасної поставки товару.

Ухвалою суду від 21.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

11.05.2022 від Відповідача надійшов відзив на позов, в якому він зазначив, що поставка товару була здійснена у повному обсязі, але з порушенням терміну, яке відбулось з об`єктивних причин, про що Позивач був письмово повідомлений, а також внаслідок неналежного виконання останнім своїх зобов`язань за Договором щодо своєчасної оплати вартості поставленого товару, оскільки графік постачання товару, який узгоджувався сторонами у додаткових угодах, визначався виключно виходячи з умов належної оплати товару, більша частина оплати якої перераховувалась постачальникам сировини для наступної партії товару. Несвоєчасне виконання зобов`язань з оплати поставленого товару, у т.ч. призвело до того, що Відповідач не зміг вчасно придбати сировину для виготовлення такого товару, що, відповідно, стало наслідком зміни строків поставки. Відповідач повідомляв Позивача про неможливість своєчасного виготовлення замовленого товару, у т.ч. через прострочення оплати поставленого товару, та пропонував погодити і змінити строки поставленого товару, однак жодної відповіді від Позивача не отримав. Крім того, у позові не вказано про негативні наслідки, які настали для Позивача у зв`язку з несвоєчасною поставкою товару. Відповідач зазначає, що на ринку лакофарбової продукції він відноситься до невеликих підприємств та не володіє монопольним становищем на даному ринку продукції; фінансовий рік підприємство закінчило з прибутком у 193 200,00 грн., більша частина зароблених коштів направлялась на виплати заробітної плати, сплату податків та зборів, придбання сировини. Також Відповідач просить суд врахувати режим воєнного стану, який діє на території України з 24.02.2022, що призвело до зупинення його виробничих потужностей та неможливістю в належному обсязі забезпечити підприємство замовленнями і виготовлення продукції. Стягнення неустойки у розмірі 227 087,23 грн. суттєво вплине на фінансово-економічний стан Відповідача, що може призвести до негативних наслідків, у т.ч. до його ліквідації. У зв`язку з цим Відповідач просив суд зменшити розмір неустойки з 227 087,23 грн. на 57 460,24 грн.

09.06.2022 від Відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи листів, направлених Позивачу, щодо укладення мирової угоди. Також Відповідач зазначив, що відповіді на листи від Позивача він не отримав.

Відповідно до ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.

Справа відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглядалась протягом розумного строку.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

27.12.2019 між Акціонерним товариством "ЗАПОРІЗЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" (далі Позивач, Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОВСЬКИЙ ЛАКОФАРБОВИЙ ЗАВОД" (далі Відповідач, Постачальник) укладено Договір поставки № 51 (далі - Договір).

Згідно з п. 1.1 Договору Постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, поставити, а Покупець прийняти і оплатити продукцію (далі товар), в асортименті та за цінами, вказаними у додатку (специфікації) і додаткових угодах до цього Договору, які є його невід`ємною частиною.

Відповідно до п. 2.1 Договору детальна інформація про кількісні та якісні характеристики товару міститься в додатках (Специфікаціях) і додаткових угодах до цього Договору.

Пунктом 2.2 Договору передбачено, що у додатку (Специфікації) та додаткових угодах до Договору зазначаються також такі відомості про товар:

а) повне найменування товару;

б) виробник, країна походження товару;

в) одиниця виміру товару;

г) кількість кожного найменування (сорту, виду) товару;

д) загальна кількість товару;

е) якісні характеристики товару (посилання ГОСТ, ТУ, ДСТУ тощо);

є) технічні характеристики товару (посилання ГОСТ, ТУ, ДСТУ тощо);

ж) ціна кожного найменування (сорту, виду) товару;

з) загальна вартість товару;

и) комплектність, фасування товару (за необхідності);

ї) порядок оплати та форма розрахунків;

й) умови поставки товару;

к) код УКТЗЕД.

За згодою сторін у додатку (Специфікації) до Договору можуть бути вказані також й інші відомості про товар.

За умовами п. 3.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити Покупцеві товар на умовах та у спосіб, що зазначені у додатку (Специфікації) до Договору. Умови поставки визначаються Інкотермс-2010.

Відповідно до п. 3.2 Договору Постачальник зобов`язується поставити Покупцеві товар у строки, визначені п. 3.3 Договору.

Пунктом 3.3 Договору передбачено, що поставка товару здійснюється Постачальником згідно з п. 3.1 Договору тільки після отримання Покупцем письмового підтвердження про готовність товару до відвантаження.

Поставка товару повинна бути поставлена однією партією в одному автотранспортному засобі або згідно з графіком, якщо це обумовлено додатками, специфікаціями чи додатковими угодами.

Згідно з п. 3.4 Договору разом з поставкою товару Постачальник зобов`язаний надати Покупцю оригінали документів:

3.4.1 оформлених державною мовою та відповідно до вимог п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995:

а) рахунок-фактура (оригінал);

б) видаткова накладна на відпуск товару (оригінал);

в) акт приймання-передачі товару (за згодою сторін).

3.4.2 сертифікат якості або паспорт виробника товару (оригінал мовою країни-виробника, а також копія державною мовою Покупця/або російською мовою, завірені печаткою Постачальника).

3.4.3 копію сертифікату відповідності.

3.4.4 якщо товар підлягає сертифікації сертифікат відповідності по системі сертифікації УкрСЕПРО.

3.4.5 інші документи, надання яких обумовлено у Додатку (специфікації) та додаткових угодах до Договору.

3.4.6 супровідних документів:

а) залізнична накладна (оригінал) за умови поставки залізничним транспортом;

б) товарно-транспортна накладна (оригінал) за умови поставки автотранспортом, оформлена державною мовою відповідно до наказу Міністерства транспорту Україні від 14.10.1997 № 363 (зі змінами та доповненнями).

Постачальник здійснює заповнення супровідних документів з відображенням повних реквізитів, які характеризують товар і є даними цього Договору, додатків (специфікацій) до Договору. У разі поставки товару і невідповідності даних супровідних документів даним Договору, додаткам (специфікаціям) до Договору Покупець має право відмовитись в його прийманні, без відшкодування Постачальникові будь-яких збитків, упущеної вигоди і т.п.

За умовами п. 4.1 Договору Постачальник зобов`язаний, зокрема:

4.1.1 своєчасно поставити товар відповідної якості.

4.1.2 разом з поставкою товару надати Покупцеві оригінали документів, передбачені п. 3.4 Договору, оформлені державною мовою, з відображенням повних реквізитів, які характеризують товар і є даними цього Договору, додатків (специфікацій) та додаткових угодах до Договору.

4.1.3 своєчасно і у повному обсязі декларувати свої податкові зобов`язання, що випливають з Договору, шляхом подання до податкових органів податкової звітності, складеної і заповненої відповідно до вимог чинного законодавства України.

4.1.4 в день виникнення у Постачальника податкових зобов`язань з ПДВ за операціями, які здійснюються на виконання укладених договірних відносин:

а) виписати податкову накладну державною мовою та у відповідності до вимог ст. 187, 201 Податкового кодексу України, порядку заповнення податкової накладної, затвердженого відповідним державним органом;

б) зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних в граничні строки, встановлені п. 201.10 ст. 201 ПКУ, та надати її Покупцеві в день реєстрації в електронній формі.

в) керуючись Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні від 21.12.2016 № 1797-VIII, сторони домовились у податковому обліку при реєстрації податкової накладної вказувати код товару відповідно до УКТЗЕД.

4.1.5 податкові накладні, акти приймання-передачі товару, рахунки та всі інші документи, які складаються у зв`язку з цим Договором, повинні бути викладені українською мовою, складені за формою та з дотриманням вимог. Передбачених цим Договором та/або чинним законодавством України, з урахуванням правил та звичаїв ділового обороту. Покупець має право вимагати від Постачальника належного оформлення документів, пов`язаних з цим Договором, та не приймати їх, якщо надані чи складені Постачальником документи не відповідають умовам Договору та/або вимога чинного законодавства України.

Усі первинні документи, що фіксують та підтверджують господарські операції за цим Договором, мають бути складені і оформлені у відповідності до вимог Податкового кодексу України, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, та інших вимог чинного законодавства.

Згідно з пп. 4.2.1 п. 4.2 Договору Покупець зобов`язаний своєчасно здійснити оплату за поставлений якісний товар у терміни, зазначені у додатку (специфікації) або додаткових угодах, які є невід`ємною частиною Договору.

Відповідно до п. 5.1 Договору ціна кожного найменування товару, його марки, виду, сорту, одиниці виміру, а також загальна вартість кожної партії товару на узгоджений обсяг та період поставки вказуються в додатку (специфікації) та додаткових угодах до Договору.

Пунктом 5.2 Договору передбачено, що загальна сума договору на момент його складання становить 32 841,79 грн. з урахуванням ПДВ. Сума договору збільшується на суму наступних поставок товару шляхом підписання додаткових угод до Договору, які є його невід`ємною частиною.

За умовами п. 5.3 Договору ціна товару встановлюється в національній валюті України гривні та вказується у додатку (специфікації) і додаткових угодах до Договору.

Відповідно до п. 5.5 Договору у додатках (специфікаціях) до Договору сторони також зазначають про включення або не включення у загальну вартість кожної партії товару вартість упаковки, маркування, тари, транспортних та інших витрат, пов`язаних з поставкою товару з урахуванням положень Правил Інкотермс.

Пунктом 5.6 Договору передбачено, що порядок оплати та форма розрахунків вказуються сторонами у додатках (специфікаціях) до Договору.

Згідно з п. 5.7 Договору термін оплати збільшується на термін прострочення надання первинних документів та реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 6.1 Договору право власності на товар, усі ризики його псування, пошкодження та знищення переходять від Постачальника Покупцю в момент передачі товару на склад Покупця.

Згідно з п. 10.3 Договору у разі порушення строків поставки товару згідно Договору Постачальник сплачує Покупцеві штраф у розмірі 0,5% від суми непоставленого (недопоставленого) товару за кожен день прострочення. У разі продовження такого прострочення більше 10 календарних днів Постачальник додаткового сплачує Покупцю штраф у розмірі 10% від суми непоставленого (недопоставленого) товару.

Пунктом 12.1 Договору передбачено, що Договір набуває чинності з моменту його підписання обома сторонами і скріплення їх печатками. Термін дії Договору закінчується 31.12.2021, але не раніше повного виконання зобов`язань обома сторонами.

Додатком № 1 від 27.12.2019 до Договору сторони узгодили найменування товару, його кількість, одиницю виміру, ціну, суму, загальну вартість, термін та умови поставки тощо.

Надалі, Додатковою угодою № 7 від 01.09.2021 до Договору сторони узгодили найменування товару, його кількість, одиницю виміру, ціну, суму, загальну вартість, термін та умови поставки, умови оплати тощо, зокрема:

- п. 1 загальна сума Додаткової угоди № 7 складає 2 153 082,86 грн. з ПДВ, у зв`язку з чим загальна сума Договору становить 2 258 885,36 грн. з ПДВ;

- п. 2 термін поставки до 10.10.2021;

- п. 3 умови поставки поставка товару виконується Постачальником на умовах DDP, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, 11 (Інкотермс-2010);

- п. 4 виробник товару Відповідач;

- п. 5 умови оплати Покупець здійснює оплату за фактом поставки товару шляхом безготівкового перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 15 календарних днів тільки за умови виконання Постачальником п. 3.4, п. 4.1.1 4.1.5 Договору. Термін оплати за поставлений Постачальником товар відстрочується на термін прострочення виконання Постачальником п. 3.4 Договору і є простроченням кредитора у розумінні ст. 613 Цивільного кодексу України. У разі нереєстрації Постачальником податкової накладної в ЄРПН Покупець здійснює оплату за фактом поставки товару у розмірі 80% вартості товару шляхом безготівкового перерахування коштів на поточний рахунок постачальника через 15 календарних днів з урахуванням умов, викладених в першому абзаці цього пункту. Решту оплати 20% вартості товару здійснюється Покупцем тільки після реєстрації Постачальником податкової накладної в ЄРПН шляхом безготівкового перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника через 15 календарних днів з урахуванням умов, викладених в першому абзаці цього пункту. Сторони Договору підтверджують, що порядок оплати, визначений у п. 5 «Умови оплати» цієї угоди, є належним виконанням Покупцем умов оплати за поставлений Постачальником товар. У цьому разі Покупець звільняється від відповідальності, передбаченої ст. 625 ЦК України та п. 10.7 Договору.

Додатковою угодою № 7-1 від 10.09.2021 до Договору сторони виклали п. 5 Додаткової угоди № 7 від 01.09.2021 в редакції: "Умови оплати: Покупець здійснює оплату за фактом поставки товару шляхом безготівкового перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 5 календарних днів тільки за умови виконання Постачальником п. 3.4, п. 4.1.1 4.1.5 Договору. Термін оплати збільшується на термін прострочення надання первинних документів відповідно до п. 3.4 Договору поставки № 51 від 27.12.2019".

Також цією угодою сторони виклали п. 2 Додаткової угоди № 7 від 01.09.2021 в редакції: "2. Термін поставки: до 12.10.2021".

Додаткові угоди № 7 та № 7-1 до Договору підписані електронними цифровими підписами уповноважених представників сторін та з накладанням електронної цифрової печатки.

Підписання Додаткових угод № 7 та № 7-1 до Договору за допомогою КЕП/УЕП відбулось 15.09.2021, що підтверджується протоколом створення і перевірки кваліфікованого електронного підпису.

Відповідач поставив товар у вересні грудні 2021 року, однак частково з порушенням терміну, а саме:

- фарба водоемульсійна "АКВА ФАСАД" біла 19.10.2021 у кількості 1 526,00 кг, видаткова накладна № АР1-001989 від 19.10.2021 на суму 34 316,69 грн., строк прострочки 6 днів;

- ґрунтовка ФЛ-03К коричнева:

22.09.2021 у кількості 1 000,00 кг, видаткова накладна № АР1-001945 від 21.09.2021 на суму 40 740,00 грн., прострочка відсутня;

05.10.2021 у кількості 4 250,00 кг, видаткова накладна № АР1-001965 від 04.10.2021 на суму 173 145,00 грн., прострочка відсутня;

19.10.2021 у кількості 975,00 кг, видаткова накладна № АР1-001989 від 19.10.2021 на суму 39 721,50 грн., строк прострочки 6 днів;

20.10.2021 у кількості 1 071,00 кг, видаткова накладна № АР1-001991 від 20.10.2021 на суму 43 632,54 грн., строк прострочки 7 днів;

- розчинник для фарби Р-4А (б/п):

05.10.2021 у кількості 1 050,00 кг, видаткова накладна № АР1-001965 від 04.10.2021 на суму 43 898,40 грн., прострочка відсутня;

03.11.2021 у кількості 525,00 кг, видаткова накладна № АР1-002025 від 03.11.2021 на суму 21 949,20 грн., строк прострочки 21 днів;

16.11.2021 у кількості 525,00 кг, видаткова накладна № АР1-002044 від 16.11.2021 на суму 21 949,20 грн., строк прострочки 34 днів;

24.11.2021 у кількості 2 450,00 кг, видаткова накладна № АР1-002063 від 24.11.2021 на суму 102 429,60 грн., строк прострочки 42 днів;

02.12.2021 у кількості 7 242,00 кг, видаткова накладна № АР1-002078 від 02.12.2021 на суму 302 773,54 грн., строк прострочки 50 днів;

- емаль ХВ-124 сіра:

17.09.2021 у кількості 2 500,00 кг, видаткова накладна № АР1-001936 від 17.09.2021 на суму 120 120,00 грн., прострочка відсутня;

22.09.2021 у кількості 4 000,00 кг, видаткова накладна № АР1-001945 від 21.09.2021 на суму 192 192,00 грн., прострочка відсутня;

05.10.2021 у кількості 5 925,00 кг, видаткова накладна № АР1-001965 від 04.10.2021 на суму 284 684,40 грн., прострочка відсутня;

13.10.2021 у кількості 2 500,00 кг, видаткова накладна № АР1-001983 від 13.10.2021 на суму 120 120,00 грн., прострочка відсутня;

20.10.2021 у кількості 1 425,00 кг, видаткова накладна № АР1-001991 від 20.10.2021 на суму 68 468,40 грн., строк прострочки 7 днів;

21.10.2021 у кількості 2 500,00 кг, видаткова накладна № АР1-001993 від 21.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 8 днів;

22.10.2021 у кількості 2 500,00 кг, видаткова накладна № АР1-001997 від 22.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 9 днів;

25.10.2021 у кількості 2 500,00 кг, видаткова накладна № АР1-002004 від 25.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 12 днів;

03.11.2021 у кількості 1 900,00 кг, видаткова накладна № АР1-002025 від 03.11.2021 на суму 91 291,20 грн., строк прострочки 21 днів;

16.11.2021 у кількості 1 900,00 кг, видаткова накладна № АР1-002044 від 16.11.2021 на суму 91 291,20 грн., строк прострочки 34 днів.

Отже, Відповідач порушив термін поставки товару за видатковими накладними:

- № АР1-001989 від 19.10.2021 на суму 74 038,19 грн., строк прострочки 6 днів;

- № АР1-001991 від 20.10.2021 на суму 112 100,94 грн., строк прострочки 7 днів;

- № АР1-001993 від 21.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 8 днів;

- № АР1-001997 від 22.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 9 днів;

- № АР1-002004 від 25.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 12 днів;

- № АР1-002025 від 03.11.2021 на суму 113 240,40 грн., строк прострочки 21 днів;

- № АР1-002044 від 16.11.2021 на суму 113 240,40 грн., строк прострочки 34 днів;

- № АР1-002063 від 24.11.2021 на суму 102 429,60 грн., строк прострочки 42 днів;

- № АР1-002078 від 02.12.2021 на суму 302 773,54 грн., строк прострочки 50 днів.

Підтвердження факту прострочки поставки товару є:

- видаткова накладна № АР1-001989 від 19.10.2021 на суму 74 038,19 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 19.10.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-001989 від 19.10.2021;

- видаткова накладна № АР1-001991 від 20.10.2021 на суму 112 100,94 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 20.10.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-001991 від 20.10.2021;

- видаткова накладна № АР1-001993 від 21.10.2021 на суму 120 120,00 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 21.10.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-001993 від 21.10.2021;

- видаткова накладна № АР1-001997 від 22.10.2021 на суму 120 120,00 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 22.10.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-001997 від 22.10.2021;

- видаткова накладна № АР1-002004 від 25.10.2021 на суму 120 120,00 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 25.10.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-002004 від 25.10.2021;

- видаткова накладна № АР1-002025 від 03.11.2021 на суму 113 240,40 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 03.11.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-002025 від 03.11.2021;

- видаткова накладна № АР1-002044 від 16.11.2021 на суму 113 240,40 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 16.11.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-002044 від 16.11.2021;

- видаткова накладна № АР1-002063 від 24.11.2021 на суму 102 429,60 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 24.11.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-002063 від 24.11.2021;

- видаткова накладна № АР1-002078 від 02.12.2021 на суму 302 773,54 грн., з відміткою про в`їзд на територію Позивача, штемпель «Бюро пропусков» - 02.12.2021 та товарно-транспортна накладна № АР1-002078 від 02.12.2021.

У зв`язку з цим Позивач просить суд стягнути з Відповідача неустойку за порушення терміну поставки товару у розмірі 227 087,23 грн., яка складається з пені у розмірі 151 906,84 грн. та штрафу у розмірі 75 180,39 грн.

Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.

Згідно з ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим до виконання.

Відповідно до ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов"язується передати у встановлений строк товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов"язаних з особистими, сімейними, домашніми або іншим подібним використанням, а покупець зобов"язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно з ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

За приписами ст. 662 Цивільного кодексу України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

Статтею 663 Цивільного кодексу України передбачено, що продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 664 Цивільного кодексу України обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар;

2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Враховуючи умови Договору та Додаткових угод № 7 від 01.09.2021, № 7-1 від 10.09.2021, Відповідач повинен був здійснити поставку товару не пізніше 12.10.2021.

Як вбачається з матеріалів справи, Відповідач поставив Позивачу товар, однак частково з порушенням терміну за видатковими накладними:

- № АР1-001989 від 19.10.2021 на суму 74 038,19 грн., строк прострочки 6 днів;

- № АР1-001991 від 20.10.2021 на суму 112 100,94 грн., строк прострочки 7 днів;

- № АР1-001993 від 21.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 8 днів;

- № АР1-001997 від 22.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 9 днів;

- № АР1-002004 від 25.10.2021 на суму 120 120,00 грн., строк прострочки 12 днів;

- № АР1-002025 від 03.11.2021 на суму 113 240,40 грн., строк прострочки 21 днів;

- № АР1-002044 від 16.11.2021 на суму 113 240,40 грн., строк прострочки 34 днів;

- № АР1-002063 від 24.11.2021 на суму 102 429,60 грн., строк прострочки 42 днів;

- № АР1-002078 від 02.12.2021 на суму 302 773,54 грн., строк прострочки 50 днів.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.

Виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (ст. 548 Цивільного кодексу України).

Статтею 546 Цивільного кодексу України передбачено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема неустойкою.

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст. 549 Цивільного кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

За приписами ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Як вказувалось вище, згідно з п. 10.3 Договору у разі порушення строків поставки товару згідно Договору Постачальник сплачує Покупцеві штраф у розмірі 0,5% від суми непоставленого (недопоставленого) товару за кожен день прострочення. У разі продовження такого прострочення більше 10 календарних днів Постачальник додаткового сплачує Покупцю штраф у розмірі 10% від суми непоставленого (недопоставленого) товару.

При цьому формулювання штрафу "у розмірі 0,5% від суми непоставленого (недопоставленого) товару за кожен день прострочення" за своєю правовою природою та методикою нарахування є пенею, яка, враховуючи положення ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України, також може бути застосована для забезпечення виконання негрошового зобов`язання.

Позивач просить суд стягнути з Відповідача неустойку у розмірі 227 087,23 грн., яка складається з пені (за порушення терміну поставки товару за видатковими накладними №АР1-001989 від 19.10.2021, № АР1-001991 від 20.10.2021, № АР1-001993 від 21.10.2021, №АР1-001997 від 22.10.2021, № АР1-002004 від 25.10.2021, № АР1-002025 від 03.11.2021, №АР1-002044 від 16.11.2021, № АР1-002063 від 24.11.2021, № АР1-002078 від 02.12.2021) за загальний період з 13.10.2021 по 01.12.2021 у розмірі 151 906,84 грн. та штрафу у розмірі 75 180,39 грн. (за порушення терміну поставки товару більше 10 календарних днів за видатковими накладними № АР1-002004 від 25.10.2021, № АР1-002025 від 03.11.2021, № АР1-002044 від 16.11.2021, № АР1-002063 від 24.11.2021, № АР1-002078 від 02.12.2021).

Суд, перевіривши наданий Позивачем розрахунок пені та штрафу, дійшов висновку, що вказаний розрахунок зроблено вірно, тому позовні вимоги щодо стягнення з Відповідача пені у розмірі 151 906,84 грн. та штрафу у розмірі 75 180,39 грн. є обгрунтованими.

Водночас, Відповідач просить суд зменшити розмір неустойки з 227 087,23 грн. на 57 460,24 грн., з огляду на такі обставини:

- поставка товару була здійснена у повному обсязі;

- порушення терміну поставки товару відбулось з об`єктивних причин, про що Позивач був письмово повідомлений, а також внаслідок неналежного виконання останнім своїх зобов`язань за Договором щодо своєчасної оплати вартості поставленого товару, оскільки графік постачання товару, який узгоджувався сторонами у додаткових угодах, визначався виключно виходячи з умов належної оплати товару, більша частина оплати якої перераховувалась постачальникам сировини для наступної партії товару;

- Відповідач повідомляв Позивача про неможливість своєчасного виготовлення замовленого товару, у т.ч. через прострочення оплати поставленого товару, та пропонував погодити і змінити строки поставленого товару, однак жодної відповіді від Позивача не отримав;

- у позові не вказано про негативні наслідки, які настали для Позивача у зв`язку з несвоєчасною поставкою товару;

- на ринку лакофарбової продукції Відповідач відноситься до невеликих підприємств та не володіє монопольним становищем на даному ринку продукції; фінансовий рік підприємство закінчило з прибутком у 193 200,00 грн., більша частина зароблених коштів направлялась на виплати заробітної плати, сплату податків та зборів, придбання сировини;

- введення на території України режиму воєнного стану призвело до зупинення виробничих потужностей Відповідача та неможливістю в належному обсязі забезпечити підприємство замовленнями і виготовлення продукції;

- стягнення неустойки у розмірі 227 087,23 грн. суттєво вплине на фінансово-економічний стан Відповідача, що може призвести до негативних наслідків, у т.ч. до його ліквідації.

Відповідно до ст. 233 Господарського кодексу України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Частиною 3 статті 551 Цивільного кодексу України передбачено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Зі змісту наведених норм вбачається, що вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню з Відповідача, суд повинен об`єктивно оцінити: ступінь виконання зобов`язання боржником (співвідношення між сумою простроченого зобов`язання та загальною сумою зобов`язання); причини неналежного виконання або невиконання зобов`язання; незначність (тривалість) прострочення виконання; наслідки порушення зобов`язання для кредитора, невідповідність розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам; співвідношення розміру заявлених штрафних санкцій, зокрема із розміром збитків кредитора, а також чи є цей випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу; поведінку боржника (системність порушення чи навпаки порушення з боку боржника мало винятковий характер; намагання/зусилля боржника погасити борг або погашення основної заборгованості на момент звернення до суду; вжиття чи невжиття заходів до виконання зобов`язання, негайне добровільне усунення порушення та його наслідки; намагання врегулювати спір в досудовому порядку, звернення з пропозиціями про реструктуризацію боргу до кредитора); поведінку кредитора; майновий стан сторін (наявність збитків, заборгованості по виплаті заробітної плати); негативні наслідки стягнення неустойки з боржника, які можуть настати для нього та третіх осіб (трудового колективу, населення); ризики настання неплатоспроможності боржника; статус боржника, предмет діяльності боржника тощо.

При цьому зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності у законі переліку таких виняткових обставин, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки.

Завданням неустойки як способу забезпечення виконання зобов`язання та міри відповідальності є одночасно дисциплінування боржника (спонукання до належного виконання зобов`язання) і захист майнових прав та інтересів кредитора у разі порушення зобов`язання шляхом компенсації можливих втрат, у тому числі у вигляді недосягнення очікуваних результатів господарської діяльності внаслідок порушення зобов`язання.

Метою застосування неустойки є в першу чергу захист інтересів кредитора, однак не застосування до боржника заходів, які при цьому можуть призвести до настання негативних для нього наслідків як суб`єкта господарської діяльності.

Відтак, застосування неустойки має здійснюватися із дотриманням принципу розумності та справедливості.

Суд наголошує, що вказане питання вирішується з урахуванням приписів статті 86 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Отже, вирішення питання про зменшення неустойки та розмір, до якого вона підлягає зменшенню, закон відносить на розсуд суду.

Аналогічний висновок щодо можливості зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки, що є правом суду, яке реалізується ним на власний розсуд, викладений також у постановах Верховного Суду від 04.05.2018 у справі № 917/1068/17, від 22.01.2019 у справі № 908/868/18, від 13.05.2019 у справі № 904/4071/18, від 22.04.2019 у справі №925/1549/17, від 30.05.2019 у справі № 916/2268/18, від 04.06.2019 у справі № 904/3551/18.

В аспекті права на справедливий суд, передбаченого ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд звертає увагу на обставини та вважає за необхідне використати надане національним законодавством України право суду на зменшення розміру штрафних санкцій.

Надаючи оцінку всім обставинам справи в їх сукупності, враховуючи інтереси обох сторін, виходячи із загальних засад, встановлених у ст. 3 Цивільного кодексу України, а саме: справедливості, добросовісності та розумності, беручи до уваги повне виконання Відповідачем зобов`язань щодо поставки товару, допущене прострочення за якою не є значним, а також неподання Позивачем будь-яких доказів понесення ним збитків чи додаткових витрат внаслідок допущеного Відповідачем порушення, суд дійшов висновку про необхідність застосування приписів ст. 233 Господарського кодексу України, ст. 551 Цивільного кодексу України до спірних правовідносин і вважає за можливе зменшити суму пені та штрафу, які підлягають стягненню з Відповідача, на 50%, а саме: до пені до 75 953,42 грн., штрафу до 37 590,20 грн.

Таке зменшення розміру штрафних санкцій суд вважає розумним і оптимальним балансам інтересів сторін у спорі та таким, що запобігатиме настанню негативних наслідків як для Позивача, так і для Відповідача.

Крім того, суд зазначає, що штрафні санкції спрямовані на спонукання сторони, винної у порушенні зобов`язання, до його виконання та дотримання в подальшому, а не засіб безпідставного збагачення.

З огляду на викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню зі стягненням з Відповідача пені у розмірі 75 953,42 грн. та штрафу у розмірі 37 590,20 грн. В решті позову слід відмовити.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви покладається на Відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДНІПРОВСЬКИЙ ЛАКОФАРБОВИЙ ЗАВОД" (49000, м. Дніпро, вул. Юрія Савченка, 96, кв. 4, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 38361416) на користь Акціонерного товариства "ЗАПОРІЗЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" (69035, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, 11, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 00186542) пеню у розмірі 75 953,42 грн., штраф у розмірі 37 590,20 грн. та судовий збір у розмірі 3 406,31 грн.

В решті позову відмовити.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Суддя О.І. Красота

Повне рішення складено

08.12.2022

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення08.12.2022
Оприлюднено09.12.2022
Номер документу107744933
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —904/715/22

Судовий наказ від 10.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Постанова від 20.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 23.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 13.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Рішення від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 20.04.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні