Справа № 420/1367/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2022 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Левчук О.А.,
за участю секретаряГур`євої К.І.
представника позивачаНосенко І.П.
представника відповідача Старостіна О.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ОНК-ЕНЕРДЖИ до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування постанов, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.11.2021 р. № 2139 Про проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ; визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.12.2021 р. № 2547 Про накладення штрафу на ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що єдиною підставою для проведення перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ були виключно відомості листа ДП «Оператор ринку», будь-яких документів, відомостей та пояснень з приводу інкримінованих ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ порушень законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (рейдерської діяльності) та ліцензійних умов господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу від ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ не вимагалось. При цьому, абз. 3-8 ч. 8 ст. 19 ЗУ «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» містить імперативно-визначений, виключний перелік підстав для проведення позапланової невиїзної перевірки суб`єкта господарювання, який не підлягає довільному, розширеному тлумаченню та застосуванню. Однак, наведені у листі ДП «Оператор ринку» відомості в розумінні приписів ЗУ «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» не є підставою для проведення перевірки, однак ані акт перевірки, ані постанова не містять посилань на обставини порушення ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ будь-яких законних та охоронюваних законом інтересів саме ДП «Оператор ринку» та документи, що підтверджують таке порушення. Такі відомості не могли мати будь-яких правових наслідків для ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ та не могли бути використані контролюючим органом в якості підстав для застосування до ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ фінансових (штрафних) санкцій, оскільки такі відомості були отримані не у спосіб, передбачений Законом, тобто за наслідками проведення позапланової невиїзної перевірки суб`єкта господарювання, що проводить діяльність у сфері енергетики, з підстав не передбачених нормами абз. 3-8 ч. 8 ст. 19 ЗУ «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг». Крім того, до ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ було застосовано найсуворішу з передбачених п. 4 ч. 4 ст. 77 ЗУ «Про ринок електричної енергії» штрафну санкцію. При цьому, зміст постанови не містить будь-якого правового аналізу регулятора щодо серйозності і тривалості правопорушення, наслідків правопорушення для інтересів ринку електричної енергії та учасників цього ринку, пом`якшуючих та обтяжуючих обставин тощо, тобто не містить критеріїв, якими регулятор керувався під час обрання максимально суворої штрафної санкції.
Представником відповідача Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що у листі ДП «Оператор ринку» зазначило про недотримання, в тому числі ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ, вимог абз. 3 п. 9 розділу ХVII «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про ринок електричної енергії» з додавання матеріалів, які б свідчили про таке порушення. Таким чином, твердження позивача про відсутність підстав для проведення перевірки є безпідставними. При цьому, згода суб`єкта, що проводить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, його повідомлення про проведення позапланової невиїзної перевірки, його присутність під час проведення такої перевірки не є обов`язковою. ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ у вересні та жовтні 2021 року не мало права здійснювати продаж електричної енергії на РДН, оскільки не купувало у цьому періоді (місяцях) електричну енергію за двосторонніми договорами у виробників та/або гарантованого покупця, а також не імпортувало електричну енергію. Таким чином, регулятор законно встановив порушення ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ, вимог законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою від 27.12.2017 № 1469, та ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджених постановою від 27.12.2017 № 1468. Крім того, якщо за результатом проведеної у встановленому порядку перевірки виявлено порушення у діяльності суб`єкта господарювання, то вирішення питання про визначення конкретного розміру санкцій у межах встановлених ч. 4 з урахуванням ч. 5 ст. 77 ЗУ «Про ринок електричної енергії» є дискреційними повноваженнями НКРЕКП. Враховуючи сукупність чинників (серйозність та тривалість порушення, наслідки порушення для інтересів ринку електричної енергії та учасників ринку, обтяжуючі обставини), законність проведення позапланової невиїзної перевірки на підставі постанови № 2139 регулятор в межах дискреційних повноважень визначив вид санкцій для ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ.
Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якій представник позивача вказує, що така підстава як дотримання учасником ринку електричної енергії вимог абз. 3 п. 9 розділу ХVII «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про ринок електричної енергії» не підпадає під жодне визначення підстав для проведення позапланової невиїзної перевірки суб`єкта господарювання, що проводить діяльність у сфері енергетики чи комунальних послуг. Отриманні комісією з перевірки за змістом акт перевірки відомості ДП «Оператор ринку», покладені в обґрунтування підстав притягнення ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ до відповідальності, ґрунтуються на протиправній та дискримінаційній постанові про проведення перевірки, прийнятій з підстав, не передбачених Законом. Звернення ДП «Оператор ринку» про обсяги проданої ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ електричної енергії не є в розумінні приписів п. 4 ч. 8 ст. 19 ЗУ «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки, оскільки не може тлумачитися як обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері енергетики чи комунальних послуг (саме) її законних прав та надання документів, що підтверджують таке порушення.
Представником відповідача до суду надано заперечення на відповідь на відзив, в яких представник відповідача зазначає, що проведення позапланової перевірки дотримання ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності належить до виключних повноважень комісії. Постанова № 2139 вичерпала свою дію після складання акту № 616, а саме постанова прийнята в межах компетенції та у спосіб, визначених законодавством України. Звернення ДП «Оператор ринку» є обґрунтованим та достатньою підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки, відповідно до вимог Закону.
Ухвалою суду від 25 січня 2022 року відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 30 червня 2022 року призначено судове засідання в режимі відеоконференції поза межами суду за допомогою власних технічних засобів учасників справи в підсистемі відеоконференцзв`язку (https://vkz.court.gov.ua/).
Ухвалою суду від 20 липня 2022 року витребувано від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг інформацію та копії документів, які слугували підставою для прийняття оскаржуваних постанов від 10.11.2021 р. № 2139, від 10.12.2021 р. № 2547, зокрема листів ДП Оператор ринку від 01.10.2021 № 03-13/25 (вхід. № 20011/1-21 від 04.10.2021 року), від 02.11.2021 № 0-13/2774 (вхід. № 22428.1/1-21 від 02.11.2021), в частині, що стосується ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ, та зупинено провадження для одержання витребуваних документів.
Ухвалою суду від 01 листопада 2022 року, занесеною до протоколу судового засідання, поновлено провадження по справі.
Ухвалою суду від 01 листопада 2022 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засідання представник позивача позовні вимоги підтримав, просив адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечував, просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
10 листопада 2021 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг винесено постанову № 2139 про проведення позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю ОНК-ЕНЕРДЖИ (код ЄДРПОУ 42783553) у частині питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу (а.с. 127).
15 листопада 2021 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг видано посвідчення на проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ (код ЄДРПОУ 42783553) № 714 (а.с. 134-136).
17 листопада 2021 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг складено акт за результатами позапланової невиїзної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) та з постачання електричної енергії споживачу № 616 (а.с. 32-37).
ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ подано до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг пояснення щодо акту перевірки № 616 від 17.11.2021 року (а.с. 43-46).
10 грудня 2021 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг винесено постанову про накладення штрафу на ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) № 2547 (а.с. 137-140).
Згідно ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики, діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії, зберігання енергії; діяльності з організації купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, забезпечення купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, трейдерської діяльності; діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу; діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом.
Згідно ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора. Під час здійснення державного контролю Регулятор має право: 1) вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, і ліцензійних умов; 2) фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу; 3) вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю; 4) призначати експертизу, одержувати пояснення, у тому числі працівників суб`єкта господарювання, довідки, копії документів, відомості з питань, що виникають під час державного контролю; 5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про усунення виявлених порушень; 6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом; 7) за результатами перевірки або моніторингу приймати рішення про встановлення (зміну) тарифів на товари (послуги) суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та внесення змін до відповідних інвестиційних програм.
За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі. Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки. У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом. Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.
Позапланова невиїзна перевірка проводиться виключно у приміщенні Регулятора або його територіального органу. Підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, є: 1) неподання, несвоєчасне подання, подання недостовірної інформації або необхідність перевірки достовірності такої інформації; 2) неподання, несвоєчасне подання, подання недостовірних даних у звітності або необхідність перевірки достовірності таких даних в установлений Регулятором строк або в інших документах; 3) неподання копій документів, засвідчених в установленому законодавством порядку, пояснень та іншої інформації на законну вимогу Регулятора; 4) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері енергетики чи комунальних послуг, її законних прав та надання документів (копій документів), що підтверджують таке порушення; 5) обґрунтоване звернення суб`єкта господарювання або споживача про порушення суб`єктом природної монополії законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж, мереж централізованого водопостачання та/або водовідведення, порушення ліцензійних умов та надання документів (копій документів), що підтверджують таке порушення ліцензійних умов; 6) виявлення під час аналізу звітності або моніторингу нецільового використання коштів, передбачених встановленою структурою тарифів та/або схваленою інвестиційною програмою. Позапланова невиїзна перевірка суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, може проводитися без попередження заздалегідь. Згода суб`єкта, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, його повідомлення про проведення позапланової невиїзної перевірки, його присутність під час проведення такої перевірки є необов`язковими. Про результати позапланової невиїзної перевірки (про факти виявлення порушень законодавства та їх перелік або про відсутність порушень) суб`єкт господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, повідомляється рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів після підписання акта про результати позапланової невиїзної перевірки.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України «Про ринок електричної енергії».
Відповідно до п. 9 розділу XVII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про ринок електричної енергії тимчасово, до 1 листопада 2021 року загальний (максимальний) обсяг продажу електричної енергії електропостачальниками та/або трейдерами на ринку "на добу наперед" у розрахунковому періоді (місяці) не може перевищувати 10 відсотків від зареєстрованого обсягу купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця такими електропостачальниками та/або трейдерами на такий розрахунковий період (місяць). У разі здійснення імпорту електричної енергії постачальником та/або трейдером обсяг електричної енергії, що може бути проданий таким електропостачальником та/або трейдером на ринку "на добу наперед", збільшується на обсяг такої імпортованої електричної енергії.
З матеріалів справи вбачається, що 02.11.2021 року до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надійшов лист ДП «Оператор ринку» від 02.11.2021 року № 01-13/2774, яким повідомлено, що за результатами аналізу за жовтень 2021 року у деяких електропостачальників та трейдерів відмічене перевищення встановленого в Законі обмеження у 10%, а у деяких взагалі відсутні зареєстровані обсяги купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, а також обсяги імпорту електричної енергії, що може свідчити про недотримання учасниками РДН/ВДР, вимог абзацу третього пункту 9 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (а.с. 208-211)
04.10.2021 року до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надійшов лист ДП «Оператор ринку» від 01.10.2021 року № 03-13/2522, яким повідомлено, що за результатами аналізу за вересень 2021 року у деяких електропостачальників та трейдерів відмічене перевищення встановленого в Законі обмеження у 10%, а у деяких взагалі відсутні зареєстровані обсяги купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, а також обсяги імпорту електричної енергії, що може свідчити про недотримання учасниками РДН/ВДР, вимог абзацу третього пункту 9 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (а.с. 204-207).
Згідно додатків до листів від 01.10.2021 року № 03-13/2522, від 02.11.2021 року № 01-13/2774 вбачається, що ДП «Оператор ринку» надано до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг перелік електропостачальників та трейдерів, в якому наявне зокрема, ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ (а.с. 207, 211).
Згідно листа ДП «Оператор ринку» від 01.10.2021 року № 03-13/2522 у вересні 2021 року у ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ були відсутні зареєстровані обсяги купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, та обсяги імпорту електричної енергії. Заявлений обсяг продажу електричної енергії на РДН склав 96228,0 МВт*год., акцептований обсяг продажу електричної енергії позивача на РДН склав 96228,0 МВт*год. Відхилення акцептованого обсягу продажу електричної енергії на РДН від встановленого пунктом 9 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» 10% ДД склало «-96228,0 МВт*год.».
Згідно листа ДП «Оператор ринку» від 02.11.2021 року № 01-13/2774 жовтні 2021 року у ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ були відсутні зареєстровані обсяги купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, та обсяги імпорту електричної енергії. Заявлений обсяг продажу електричної енергії на РДН склав 118802,0 МВт*год., акцептований обсяг продажу електричної енергії позивача на РДН склав 118802,0 МВт*год. Відхилення акцептованого обсягу продажу електричної енергії на РДН від встановленого пунктом 9 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» 10% ДД склало «-118802,0 МВт*год.».
З матеріалів справи вбачається, що приймаючи постанову про проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ від 10.11.2021 р. № 2139 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг дійшла висновку, що відповідно до вимог п. 1 постанови НКРЕКП від 01.09.2021 № 1495 електропостачальникам, трейдерам, Оператору системи передачі та Оператору ринку забезпечити дотримання абзацу третього пункту 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії». Згідно з вимогами статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії», трейдер - це суб`єкт господарювання, що здійснює купівлю електричної енергії виключно з метою її перепродажу, крім продажу за договором постачання електричної енергії споживачу. Згідно з вимогами статті 54 Закону України «Про ринок електричної енергії», господарська діяльність з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність) на ринку електричної енергії підлягає ліцензуванню у разі відсутності у суб`єкта господарювання інших ліцензій, обов`язкових для провадження діяльності на ринку електричної енергії. Крім того, згідно з вимогами статті 55 Закону України «Про ринок електричної енергії», трейдери зобов`язані, зокрема, дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з трейдерської діяльності та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а також укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів. Також вимогами пункту 1.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затвердженими постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1468, передбачено, що у разі наявності інших ліцензій, обов`язкових для провадження діяльності на ринку електричної енергії, трейдерська діяльність здійснюється без отримання ліцензії на право здійснення трейдерської діяльності з одночасним дотриманням вимог цих Ліцензійних умов. Зазначене вказує на ознаки порушень, зокрема, ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ, вимог законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, та відповідних ліцензійних умов, а саме п. 1 ч. 2 ст. 55, п. 1 ч. 2 ст. 57 ЗУ «Про ринок електричної енергії», абз. 3 п. 9 розділу XVII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про ринок електричної енергії, п. 1 постанови НКРЕКП від 01.09.2021 № 1495, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затвердженої постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469, Ліцензійних умов провадженні господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468 (а.с. 128-133).
Відповідно до п. 5, 6 Статуту державного підприємства Оператор ринку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 р. № 454, підприємство утворено з метою забезпечення функціонування ринку електричної енергії на добу наперед (далі - ринок на добу наперед) та внутрішньодобового ринку електричної енергії (далі - внутрішньодобовий ринок), організації купівлі-продажу електричної енергії на таких ринках, а також отримання прибутку від провадження господарської діяльності. Предметом діяльності підприємства є: забезпечення функціонування ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку, організація купівлі-продажу електричної енергії на таких ринках; забезпечення рівних умов участі на ринку на добу наперед та внутрішньодобовому ринку усіх його учасників; реєстрація учасників ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку, забезпечення ведення та оприлюднення реєстру таких учасників на офіційному веб-сайті підприємства; забезпечення дотримання учасниками ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку вимог щодо надання гарантій виконання фінансових зобов`язань відповідно до правил ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку (далі - правила ринку); визначення за результатами торгів на ринку на добу наперед та внутрішньодобовому ринку обсягів купівлі-продажу електричної енергії учасників таких ринків, ціни на електричну енергію, фінансових зобов`язань учасників торгів; створення умов для забезпечення розрахунків за куплену/продану електричну енергію, зокрема шляхом запровадження клірингу; надання операторові системи передачі повідомлення про договірні обсяги купівлі-продажу електричної енергії для кожного розрахункового періоду відповідно до правил ринку; оприлюднення на офіційному веб-сайті підприємства інформації про торги на ринку на добу наперед та внутрішньодобовому ринку, зокрема ціни та обсяги купівлі-продажу електричної енергії, та іншої інформації в обсягах та строки, визначені правилами ринку; надання учасникам ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку інформації, необхідної для виконання ними функцій на таких ринках, в обсягах та порядку, визначених правилами ринку та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; надання Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, інформації, необхідної для здійснення нею функцій і повноважень, встановлених законодавством; забезпечення конфіденційності інформації, отриманої від учасників ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку, що використовується підприємством для виконання своїх функцій на таких ринках та становить комерційну таємницю, відповідно до вимог законодавства, а також забезпечення конфіденційності інформації про свою діяльність, розкриття якої може надавати комерційні переваги таким учасникам; здійснення інших функцій, передбачених законом та правилами ринку.
При цьому, постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.09.2021 року № 1495 визначено електропостачальникам, трейдерам, Оператору системи передачі та Оператору ринку забезпечити дотримання абзацу третього пункту 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії». Для забезпечення дотримання абзацу третього пункту 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії» Оператору системи передачі до 11:30 дня, що передує добі постачання, надавати Оператору ринку інформацію щодо зареєстрованих обсягів купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами кожним електропостачальником та/або трейдером у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, а також щодо обсягів імпорту електричної енергії такими електропостачальниками та/або трейдерами.
Отже, ДП «Оператор ринку», утворено з метою забезпечення функціонування ринку електричної енергії на добу наперед та внутрішньодобового ринку електричної енергії, та згідно постанови від 01.09.2021 року № 1495 уповноважено для надання інформації щодо зареєстрованих обсягів купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами кожним електропостачальником та/або трейдером у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, а також щодо обсягів імпорту електричної енергії такими електропостачальниками та/або трейдерами.
В той же час, з аналізу приписів Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» слідує, що Регулятор здійснює державний контроль за діяльністю суб`єкта господарювання шляхом проведення планових та позапланових перевірок. При цьому проведення позапланової перевірки дотримання суб`єктом господарювання ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності належить до виключних повноважень НКРЕКП.
Таким чином, оскільки проведення позапланової перевірки дотримання позивачем ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності належить до виключних повноважень Регулятора, а також те що перевірка проводилась на підставі обґрунтованого звернення ДП «Оператор ринку», доводи представника позивача щодо того, що звернення ДП «Оператор ринку» про обсяги проданої ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ електричної енергії не є підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки, є неспроможними та спростовуються зібраними по справі доказами.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що постанова від 10.11.2021 р. № 2139 Про проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ, винесена Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг правомірно та в межах наданих їй повноважень.
Також, згідно акту перевірки від 17.11.2021 року № 616 під час проведення планової невиїзної перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ посадовими особами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг встановлено, що ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ у вересні 2021 року здійснило продаж електричної енергії на РДН в обсязі 96228,0 МВт*код., проте у ліцензіата в зазначеному періоді (місяці) відсутні зареєстровані обсяги купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, та обсяги імпорту електричної енергії. У жовтні 2021 року ліцензіат здійснив продаж електричної енергії на РДН в обсязі 118802,0 МВт*год. Однак, у Ліцензіата в зазначеному періоді (місяці) відсутні зареєстровані обсяги купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця, та обсяги імпорту електричної енергії. ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ у вересні та жовтні 2021 року не мало права здійснювати продаж електричної енергії на РДН, оскільки не купувало у цьому періоді (місяця) електричну енергію за двосторонніми договорами у виробників та/або гарантованого покупця, а також не імпортувало електричну енергію. Разом з тим, за даними перевірки у вересні 2021 року ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ продало на РДН 96228,0 МВт*код., а у жовтні 2021 року ним продано на РДН 118802,0 МВт*год., що свідчить про порушення ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, а саме: підпункту 1 частини другої статті 55 Закону щодо обов`язку трейдерів дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності із трейдерської діяльності та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; пункту 1 частини другої статті 57 Закону щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов проваджений господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; абзацу третього пункту 9 розділу XVII Закону, яким встановлено, що тимчасово, до 1 листопада 2021 року загальний (максимальний) обсяг продажу електричної енергії електропостачальниками та/або трейдерами на ринку «на добу наперед» у розрахунковому періоді (місяці) не може перевищувати 10 відсотків від зареєстрованого обсягу купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця такими електропостачальниками та/або трейдерами на такий розрахунковий період (місяць). У разі здійснення імпорту електричної енергії постачальником та/або трейдером обсяг електричної енергії, що може бути проданий таким електропостачальником та/або трейдером па ринку «на добу наперед», збільшується на обсяг такої імпортованої електричної енергії; пункту 1 постанови НКРЕКП від 01 вересня 2021 року № 1495 «Про деякі питання діяльності електроностачальників та/або трейдерів на ринку «на добу наперед», яким встановлено, що електропостачальникам, трейдерам, Оператору системи передачі та Оператору ринку забезпечити дотримання абзацу третього пункту 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії»; підпункту 5 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов № 1469 щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством; підпункту 22 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов № 1469 відповідно до якого ліцензіатам забороняється надавати пропозиції та укладати договори, які містять положення, що суперечать Закону України «Про ринок електричної енергії»; підпункту 5 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов № 1468 щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням га законодавством; підпункту 12 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов № 1468 щодо обов`язку ліцензіата здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії (а.с. 32-37).
При цьому, абз. 3 п. 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії» встановлено обмеження щодо загального (максимального) обсягу продажу електричної енергії електропостачальниками та/або трейдерами на ринку «на добу наперед» у розрахунковому періоді (місяці), який не може перевищувати 10 відсотків від зареєстрованого обсягу купівлі електричної енергії за двосторонніми договорами у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця такими електропостачальниками та/або трейдерами на такий розрахунковий період (місяць).
Тобто, ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ враховуючи обмеження абзацу третього пункту 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії» міг продати електричну енергію на ринку «на добу наперед», якщо законтрактував її у виробників електричної енергії та/або гарантованого покупця і в обсязі не більше 10% від такого зареєстрованого обсягу.
При цьому, станом на дату продажу енергії у вересні 2021 року на РДН 96228,0 МВт*код., а у жовтні 2021 року на РДН 118802,0 МВт*год., приписи абз. 3 п. 9 розділу XVII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про ринок електричної енергії» були чинними та підлягали застосуванню ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ.
Згідно ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України. За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії. За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати адміністративні стягнення. У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.
Відповідно до ст. 77 ЗУ «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах: від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню: за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню; за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
З аналізу вищевикладеного слідує, що санкція пункту 4 частини четвертої статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» встановлює відповідальність за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності та надає регулятору право визначати конкретний розмір штрафної санкції у встановлених межах з урахуванням положень частини п`ятої статті 77 цього ж Закону. При цьому саме серйозність порушення ліцензійних умов, наслідки правопорушення для інтересів ринку електричної енергії та учасників ринку враховуються регулятором під час визначення конкретного розміру штрафної санкції.
Верховний Суд в постанові від 21.04.2021 року по справі № 480/2675/20 зазначив, що якщо за результатом проведеної у встановленому порядку перевірки НКРЕКП виявлено порушення у діяльності суб`єкта господарювання, то вирішення питання про визначення конкретного розміру санкцій у межах, встановлених частиною четвертою з урахуванням вимог частини п`ятої статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», є дискреційним повноваженням НКРЕКП.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що постанова від 10.12.2021 р. № 2547 Про накладення штрафу на ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ прийнята з урахуванням вимог статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», а також з дотриманням принципів пропорційності порушення і покарання, прозорості та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив, зокрема, при прийнятті постанови НКРЕКП про накладення штрафу на ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ правомірно застосовано санкції відповідно до законодавства, а тому посилання представника позивача на те, що контролюючим органом протиправно застосовано штраф у найвищому розмірі, є неспроможними.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що приймаючи оскаржувані постанови Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг діяла обґрунтовано та з урахуванням всіх обставин, що мали значення для їх прийняття.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 134, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю ОНК-ЕНЕРДЖИ (код ЄДРПОУ 42783553, адреса місцезнаходження: 65026, м. Одеса, вул. Рішельєвська, 11, корп. А) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (код ЄДРПОУ 39369133, адреса місцезнаходження: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19) про визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.11.2021 р. № 2139 Про проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ; визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.12.2021 р. № 2547 Про накладення штрафу на ТОВ ОНК-ЕНЕРДЖИ за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), - в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 08 грудня 2022 року.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2022 |
Оприлюднено | 12.12.2022 |
Номер документу | 107754322 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні