УХВАЛА
28 червня 2023 року
м. Київ
справа №420/1367/22
адміністративне провадження №К/990/16069/23
Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Стрелець Т. Г., розглянувши клопотання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про зупинення дії постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОНК-ЕНЕРДЖИ" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування постанов, -
в с т а н о в и в:
Як вбачається з касаційної скарги та відомостей Єдиного Державного реєстру судових рішень, у січні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ОНК-ЕНЕРДЖИ" звернулося до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просило:
- визнати протиправною та скасувати постанову НКРЕКП від 10 листопада 2021 року №2139 "Про проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ "ОНК-ЕНЕРДЖИ";
- визнати протиправною та скасувати постанову НКРЕКП від 10 грудня 2021 року №2547 "Про накладення штрафу на ТОВ "ОНК-ЕНЕРДЖИ" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності)".
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОНК-ЕНЕРДЖИ" задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року скасовано та ухвалено у справі нову постанову, якою позов ТОВ "ОНК-ЕНЕРДЖИ" задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10 грудня 2021 року №2547 "Про накладення штрафу на Товариство з обмеженою відповідальністю "ОНК-ЕНЕРДЖИ". В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Стягнуто з рахунку бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ОНК-ЕНЕРДЖИ" судовий збір у загальному розмірі 62 025 грн. (шістдесят дві тисячі двадцять п`ять грн.), з яких за звернення до суду з адміністративним позовом у сумі 24 810 грн. та апеляційною
Не погодившись з судовим рішенням апеляційної інстанцій, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг направила до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22 та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Крім того скаржником подано клопотання про зупинення виконання оскаржуваного судового рішення у справі № 420/1367/22, в обґрунтування якого зазначено, що у межах справи №420/7988/22 розглядається позов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Товариства з обмеженою відповідальністю «ОНК-ЕНЕРДЖИ» про стягнення штрафних санкцій та пені у сумі 3 400000 грн. в дохід Державного бюджету України.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року провадження у цій справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 420/1367/22. А тому, у разі відмови в зупиненні дії постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22, буде неможливим зберегти існуюче становище щодо обов`язку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг зі стягнення відповідних сум до Державного бюджету України.
Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 22 травня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22.
31 травня 2023 року на адресу Верховного Суду надійшла адміністративна справа № 420/1367/22.
Вирішуючи подане клопотання, Суд зазначає про таке.
Відповідно до статті 129 - 1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
Згідно зі статтею 370 Кодексу адміністративного судочинства України та статтею 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами; невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Згідно з частиною першою статті 375 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за заявою учасника справи або за своєю ініціативою може зупинити виконання оскаржуваного судового рішення або зупинити його дію (якщо рішення не передбачає примусового виконання) до закінчення його перегляду в касаційному порядку.
Про зупинення виконання або зупинення дії судового рішення постановляється ухвала (частина друга статті 375 Кодексу адміністративного судочинства України).
Суд касаційної інстанції зауважує, що у пункті 55 Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень, з-поміж іншого, звертається увага на те, що у більшості правових систем наявні процедури зупинення або відстрочення виконання рішення; зупинення або відстрочення, які є, безперечно, потрібними в певних ситуаціях.
Суд зазначає, що розгляд питання про зупинення дії оскаржуваних судових рішень має на меті не допустити порушення прав, свобод та охоронюваних законом інтересів, як особи, що подала касаційну скаргу, так і інших осіб, які беруть участь у справі, якщо такі наслідки можуть настати у зв`язку з виконанням оскаржуваних судових рішень.
У свою чергу, для зупинення дії оскаржуваних судових рішень необхідна наявність поважних причин, які б давали підстави для зупинення дії судового рішення.
Клопотання відповідача та додані до нього матеріали містять відомості про те, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року провадження у справі 420/7988/22 про стягнення штрафних санкцій та пені у сумі 3400000 грн. в дохід Державного бюджету України зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 420/1367/22. Водночас, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22 постанову відповідача про накладення штрафних санкцій та пені у сумі 3400000 грн. скасовано.
Вирішуючи питання про зупинення дії постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22, суд касаційної інстанції враховує, що внаслідок можливого скасування судового рішення у цій справі, будуть підстави для стягнення штрафних санкцій у судовому порядку, однак відповідач буде позбавлений можливості повторно звернутися до суду з позовом про примусове стягнення штрафних санкцій та пені у сумі 3400000 грн. в дохід Державного бюджету України, оскільки справа № 420/1367/22 може бути вирішена Одеським окружним адміністративним судом, а іншого порядку стягнення відповідних сум, ніж судовий, Законом не передбачено.
Отже, аналізуючи доводи, наведені скаржником у вимогах про зупинення дії оскаржуваного судового рішення, Суд зазначає про наявність у цій справі підстав, що можуть призвести до допущення порушень прав та інтересів відповідача у зв`язку з дією оскаржуваного судового рішення, унеможливити стягнення штрафних санкцій в дохід Державного бюджету України у разі нездійснення Судом зазначеного заходу.
Враховуючи викладене, суд касаційної інстанції вважає за необхідне задовольнити клопотання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та зупинити дію постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22 до закінчення касаційного розгляду справи.
Керуючись статтями 248, 340, 375 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -
у х в а л и в:
Задовольнити клопотання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про зупинення дії постанови.
Зупинити дію постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 420/1367/22 до закінчення її перегляду у касаційному порядку.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя Т. Г. Стрелець
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2023 |
Оприлюднено | 30.06.2023 |
Номер документу | 111853364 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стрелець Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні