РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
07 грудня 2022 року м. Рівне№460/18339/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації доТовариства з обмеженою відповідальністю " АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" про зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:
Виконувач обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації звернувся (далі позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" (далі відповідач) про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" укласти з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронний договір на пам`ятку архітектури місцевого значення - будинок по вул.Симона Петлюри, 19 в місті Рівному (площею 411,4кв.м) на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач був зобов`язаний протягом місяця з моменту набуття права власності на будинок по вул. С.Петлюри, 19 у м.Рівне укласти з Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, як органом охорони культурної спадщини, охоронний договір. Проте, такий договір укладено не було.
Ухвалою суду від 07.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами загального провадження, підготовче засідання призначено на 03.03.2022, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Вказану ухвалу надіслано рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача: м.Рівне, вул.Симона Петлюри, буд.19. Зазначена адреса міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
Поштове відправлення №3300105846732 із ухвалою від 07.02.2022 повернулося за зворотною адресою. Причина повернення - "адресат відсутній за вказаною адресою".
Згідно з п.5 ч.6 ст.251 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
За таких обставин, у розумінні статей 124 та 251 КАС України ухвала суду від 07.02.2022 вважається врученою відповідачу та, як наслідок, відповідач належним чином повідомлений про розгляд цієї справи судом.
У встановлений судом строк відповідачем відзив на позовну заяву подано не було.
Враховуючи вимоги ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд вирішує цю справу за наявними в ній матеріалами.
Судове засідання у справі 03.03.2022 не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючої судді у відпустці. Ухвалою суду від 12.03.2022 підготовче засідання відкладено до 05.04.2022.
Ухвалою суду від 05.04.2022 підготовче засідання відкладено до закінчення воєнного стану.
08.04.2022 Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації подано до суду заяву про підтримання позовних вимог.
Ухвалою суду від 11.08.2022 підготовче засідання призначено на 29.09.2022.
У підготовчому засіданні 29.09.2022 закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті на 20.10.2022.
Ухвалою від 20.10.222 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши позовну заяву, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Будівлю, що знаходиться по вул. Симона Петлюри, 19 в м.Рівному взято на державний облік на підставі рішення виконавчого комітету Рівненської обласної ради від 28.07.1990 №140.
Відповідно до паспорта та облікової картки об`єкта культурної спадщини, вказана будівля побудована у період кінець XIX - початок ХХ ст (а.а.с.12-24).
Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, за Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" 04.11.2014 зареєстровано право приватної власності на нежитлове приміщення загальною площею 411,4кв.м за адресою: м.Рівне, вул.Симона Петлюри, 19 (а.а.с.28-32).
10.11.2021 Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації звернулося до Рівненської окружної прокуратури з листом №1821/01-08/21, у якому повідомлено про відсутність охоронного договору на будівлю за адресою: м.Рівне, вул.Симона Петлюри, 19 (а.с.33).
Листом від 25.11.2021 №50-6621вих-21 Рівненська окружна прокуратура звернулася до Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації щодо надання копії облікової документації на об`єкт культурної спадщини пам`ятки архітектури місцевого значення розташованого, зокрема, по вул. Симона Петлюри, 19 (а.с.34).
Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації листом від 26.11.2021 №вих-1955/01-08/21 повідомило Рівненській окружній прокуратурі, що управління зверталося до власника Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" щодо необхідності укладення охоронного договору (а.с.36).
Листом від 24.12.2021 за №вих2491/01-08/21 Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації повідомило Рівненській окружній прокуратурі про відсутність охоронного договору на об`єкт культурної спадщини житловий будинок по вул.Симона Петлюри, 19 (а.с.37).
29.12.2021 Рівненська окружна прокуратура листом №50-7525вих-21 повідомила Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації про намір звернутися до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" укласти з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронного договору на пам`ятку архітектури місцевого значення - будинок по вул.Симона Петлюри, 19 в місті Рівному (площею 411,4кв.м) на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768 (а.а.с.38-40).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст.131-1 Конституції України, прокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
За приписами ч.ч.3-5 статті 53 КАС України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Суд зазначає, що за змістом наведених норм КАС України прокурор як посадова особа державного правоохоронного органу з метою реалізації встановлених для цього органу конституційних функцій вправі звертатися до адміністративного суду з позовною заявою про захист інтересів держави, а не на загальних підставах, право на звернення за судовим захистом за якими гарантовано кожному згідно із ч.2 ст.55 Конституції України, а тільки тоді, коли для цього існують визначені законом підстави.
Правові засади організації і діяльності прокуратури України визначені Законом України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII (далі Закон №1697-VII).
На підставі ч.1 ст.1 Закону № 1697-VII, прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Згідно з ч.ч.1, 3 ст.23 Закону №1697-VII, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
Отже, у наведеній нормі передбачені випадки, коли прокурор виконує представницькі функції іншого державного органу у випадку, коли такий орган їх не здійснює чи здійснює неналежним чином (субсидіарна роль) або коли такий спеціальний орган не створено.
Матеріали справи свідчать, що виконувач обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури звернувся до суду з цим адміністративним позовом в інтересах держави у зв`язку з бездіяльністю Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації щодо забезпечення дієвих та належних заходів, які б у повній мірі забезпечили виконання вимог чинного законодавства з метою збереження (відновлення) пам`ятки місцевого значення, зокрема укладення охоронного договору а пам`ятку архітектури місцевого значення.
Згідно з ч.1 ст.46 Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 №1805-III (далі Закон №1805-III), за ухилення від підписання охоронних договорів на пам`ятки, порушення режиму використання пам`ятки, порушення режиму історико-культурного заповідника чи історико-культурної заповідної території, проведення ремонтних, реставраційних, реабілітаційних робіт на пам`ятці, зміну призначення пам`ятки, її частин та елементів, здійснення написів, позначок на ній, на її території та в її охоронній зоні без письмового дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини, ухилення від передачі в установленому порядку знайдених під час археологічних розвідок, розкопок рухомих предметів, пов`язаних з нерухомими об`єктами культурної спадщини, на постійне зберігання до музеїв (державних фондосховищ), у яких зберігаються музейні предмети і музейні колекції, що є державною власністю і належать до державної частини Музейного фонду України, а також за невиконання законних вимог посадових осіб органів охорони культурної спадщини щодо усунення порушень вимог законодавства про охорону культурної спадщини або створення перешкод для їх діяльності винні особи притягаються до адміністративної відповідальності відповідно до закону.
Як зазначалось судом, листом від 24.12.2021 № вих-2194/01-08/21 Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації повідомило орган прокуратури про те, що охоронний договір на об`єкт культурної спадщини місцевого значення не укладено (а.с.37).
Згідно з ч.ч.4, 5 ст.54 Конституції України, культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь врегульовано Законом № 1805-III.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Закону № 1805-III, власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.
Використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує якнайменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.
Статтею 23 Закону № 1805-III передбачено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір. При передачі пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам`ятка, щойно виявлений об`єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини. Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України. Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону.
Таким чином, охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст.23 Закону № 1805-III. Укладання договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму. Законом передбачається обов`язкове укладення власником пам`ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини вже після переходу права власності.
Отже, охоронний договір, укладений на підставі ст.23 Закону №1805-III, є адміністративним договором.
Такий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 23.12.2019 у справі №806/1536/18.
Відповідно до п.2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768 (далі Порядок №1768), власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.
Пунктом 5 Порядку №1768 передбачено, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.
Згідно з п.6 Порядку №1768 , до охоронного договору додаються: 1) акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни; 2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання; 3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100); 4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності); 5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1: 50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000); 6) паспорт пам`ятки.
Таким чином, юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкти культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка до якого мають бути додані додаткові документи.
Враховуючи викладене, відповідач зобов`язаний був упродовж місяця з моменту набуття права власності на будинок по АДРЕСА_1 укласти охоронний договір з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації.
Проте, як встановлено судом, станом на день розгляду справи охоронний договір на вищезазначену пам`ятку архітектури не укладений. При цьому, враховуючи системний аналіз вказаних норм, саме на відповідача, як власника об`єкта культурної спадщини покладено обов`язок щодо вчинення дій по укладенню охоронного договору з органом охорони культурної спадщини, у цьому випадку з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації.
Згідно з ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У сукупності викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими підлягають до задоволення.
Згідно з ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки судом під час розгляду даної справи свідки не залучались, судова експертиза не проводилася, то підстави для відшкодування судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" про зобов`язання вчинення певних дій задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" укласти з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронний договір на пам`ятку архітектури місцевого значення - будинок по вул.Симона Петлюри, 19 в місті Рівному (площею 411,4 кв.м) на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Виконувач обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави (вул.Гарна, буд.29, м.Рівне, 33001; ідентифікаційний код юридичної особи 02910077).
Позивач: Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, буд.1, м.Рівне, 33028; ідентифікаційний код юридичної особи 35103248).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП-ІНВЕСТ" (вул.Симона Петлюри, буд.19, м.Рівне, 33028; ідентифікаційний код юридичної особи 35307969).
Рішення складено 07 грудня 2022 року.
Суддя О.М. Дудар
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2022 |
Оприлюднено | 12.12.2022 |
Номер документу | 107754457 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.М. Дудар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні