Постанова
від 08.12.2022 по справі 420/9605/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 грудня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/9605/22Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Бітов А.І.,

Танасогло Т.М.

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2022р. по справі за адміністративним позовом Головного управління ДПС в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кастонс Пром» про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна та за зустрічною позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Кастонс Пром» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказу та рішення, -

В С Т А Н О В И Л А:

У липні 2022р. ГУ ДПС в Одеській області звернулося в суд із позовом до ТВО «Кастнос Пром» про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна ТОВ «Кастонс Пром» згідно рішення ГУ ДПС в Одеській області від 25.01.2022р..

21.07.2022р. до Одеського окружного адміністративного суду надійшов зустрічний позов ТОВ «Кастонс Пром» до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказу ГУ ДПС в Одеській області №104-п від 19.01.2022р. «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс Пром», рішення ГУ ДПС в Одеській області про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 25.01.2022р. стосовно майна платника податків ТОВ «Кастонс Пром»

В обґрунтування позову ГУ ДПС в Одеській області зазначило, що на підставі п.п.20.1.4 20.1 ст.20 п.п.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України прийнято наказ від 19.01.2022р. №104-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс Пром», на підставі якого разом із направленням на перевірку від 20.01.2022р. №219/15-32-07-08-16 головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС в Одеській області Панченко Л.В. 24.01.2022р. було здійснено вихід за податковою адресою ТОВ «Кастонс Пром».

Однак ТОВ «Кастонс Пром» відмовив у допуску до перевірки, про що посадовою особою ГУ ДПС в Одеській області складено акт про відмову в допуску до проведення документальної позапланової виїзної перевірки від 24.01.2022р. №55/15-32-07-08/41792305.

На підставі вказаного, 25.01.2022р. об 11 годині 35 хвилин заступником начальника ГУ ДПС в Одеській області було прийнято рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків ТОВ «Кастонс Пром».

Посилаючись на вказані обставини, ГУ ДПС в Одеській області просить позов задовольнити.

В обґрунтування зустрічного позову ТОВ «Кастонс Пром» зазначило, що станом на момент виникнення спірних правовідносин п.52-2 підрозділу 10 Розділу XX ПК України не був скасований, змінений чи визнаний неконституційним, а отже не втратив свою дію з цих підстав.

Позивач вважає, що як рішення ГУ ДПС в Одеській області про застосування адміністративного арешту майна платника податків 25.01.2022р., прийнятого відносно майна ТОВ «КАСТОНС ПРОМ», так і наказ відповідача №104-п від 19.01.2022р. «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки TOB «Кастонс Пром»» є протиправними та підлягають скасуванню судом,

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2022р. у задоволенні адміністративного позову ГУ ДПС в Одеській області - відмовлено.

Зустрічний позов ТОВ «Кастонс Пром» задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДПС в Одеській області за №104-п від 19.01.2022р. «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс Пром».

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС в Одеській області про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 25.01.2022р. стосовно майна платника податків ТОВ «Кастонс Пром».

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «Кастонс Пром» судовий збір у розмірі 4 962грн..

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ТОВ «Кастонс Пром» відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, рішення суду без змін, з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволенні заяви про обґрунтованість адміністративного арешту майна платника податків ТОВ «Кастонс Пром», суд першої інстанції виходив з того, що підстав для задоволення позову ГУ ДПС в Одеській області відсутні, так як такий арешт є припиненим.

Задовольняючи адміністративний позов ТОВ «Кастонс Пром», суд першої інстанції виходив з того, що на момент прийняття спірного наказу на проведення перевірки діяв мораторій на проведення документальних податкових перевірок.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Судова колегія вважає, що вказані порушення норм права призвели до неправильного вирішення справи по суті, а тому апеляційний суд на підставі ст.315 КАС України, рішення суду скасовує та закриває провадження у справі, з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи під час апеляційного розгляду, що 19.01.2022р. ГУ ДПС в Одеській області прийнято наказ №104-н «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс ПроМ»», на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 ПК України.

З урахуванням постанови КМУ від 3.02.2021р. №89 «Про скорочення строку дії обмеження частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» та згідно інформації ДПС України від 24.09.2021р. №21877/7/99-00-07-02-07 було призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс Пром» з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічним контрактом від 23.09.2019р. №SE09/19 з 24.01.2022р. тривалістю 5 робочих днів, за період діяльності з 23.09.2019р. по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки(а.с.14).

24.01.2022р. працівниками ГУ ДПС в Одеській області, на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області №104-н від 19.01.2022р. «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс Пром»», направлення ГУ ДПС в Одеській області від 20.01.2022р. №219/15-32-07-08-16, дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічним контрактом від 23.09.2019р. №SE09/19 з 24.01.2022р., було здійснено вихід за податковою адресою товариства.

24.01.2022р. представником ТОВ «Кастонс Пром» за довіреністю Захаровою Д.І. відмовлено посадовим особам ГУ ДПС в Одеській області у допуску до перевірки, посилаючись на «встановлення карантину на території України», про що складено акт ГУ ДПС в Одеській області про відмову у допуску до проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кастонс Пром» від 24.01.2022р. (а.с.18-19).

24.01.2022р. о 11 годині 35 хвилин заступником начальника ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків ТОВ «Кастонс Пром» (а.с.13).

З метою підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту податковий орган звернувся в суд із відповідною заявою.

Не погоджуючись із наказом про призначення перевірки ТОВ «Кастонс Пром» звернулось до суду із зустрічним позовом.

Перевіряючи правомірність та законність рішення суду першої інстанції, з урахуванням підстав, за якими апелянт пов`язує його протиправність та скасування в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія виходить з наступного.

Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи лише на підставі закону в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1.1 ст.1 ПК України визначено, що платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Відповідно до пп.20.1.4. п.20.1 ст.20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з п.77.4 ст.77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Пунктами 77.6-77.9 ст.77 ПК України передбачено, що допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із ст.81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому ст.79 цього Кодексу. Строки проведення документальної планової перевірки встановлені ст.82 цього Кодексу. Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної планової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено ст.83, 85 цього Кодексу. Порядок оформлення результатів документальної планової перевірки встановлено ст.86 цього Кодексу.

Згідно з п.52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України (в редакції на момент винесення наказу) установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп.78.1.7 та 78.1.8 п.78.1 ст.78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп.80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 п.80.2 ст.80 цього Кодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18.03.2020р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18.03.2020р. та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18.03.2020р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених ст.102 цього Кодексу.

Тобто, вимоги п.52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пов`язані та прямо відсилають до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких завершується дія карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Дію карантину введено постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».

Водночас постановою Кабінету Міністрів України від 9.12.2020р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» продовжено дію карантину з 19.12.2020р. до 28.02.2021р..

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2021р. № 104 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» продовжено дію карантину до 30.04.2021р.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2021р. №405 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» продовжено дію карантину до 30.06.2021р. тощо.

Постановою КМУ від 22.09.2021р. №981 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» продовжено дію карантину до 31.12.2021р..

Постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 р. №1336 «Про внесення змін до розпорядження КМУ від 25.03.2020р. №338 і постанови Кабінету Міністрів України від 9.12.2020р. №1236» продовжено дію карантину до 31.03.2022р..

Отже, Кабінетом Міністрів України на момент прийняття спірного наказу не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.

Вимогами п.4 розділу II ЗУ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»» від 17.09.2020р. №909-ІХ на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

На підставі цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №89 від 3.11.2021р. «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених п.52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:

- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18.03.2020р. та не були завершеними;

- документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п.77.4 ст.77 Кодексу;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп.78.1.1 та/або 78.1.4 п.78.1 ст.78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року №568-ІХ);

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп.78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 п.78.1 ст.78 Кодексу.

Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений п.52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Між тим, пунктом 2.1 ст.2 ПК України встановлено, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.

За правилами п.5.2 ст.5 ПК України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

За загальним правилом вирішення колізій, передбаченим ч.3 ст.7 КАС України, у разі невідповідності правового акту Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Відповідно, за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у Податковому кодексу України, з одного боку і в постанові Кабінету Міністрів України з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України.

Враховуючи те, що п.52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України є нормою вищої юридичної сили, ніж Постанова Кабінету Міністрів України №89 від 3.02.2021р., то колегія суддів вважає, що за загальним правилом вирішення колізій, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України, а тому у даному випадку, підлягають застосуванню саме норми Податкового кодексу України.

З огляду на викладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення адміністративного позову та скасування спірного наказу про проведення перевірки, оскільки на момент винесення такого наказу діяв мораторій, а тому для його прийняття не було правових підстав.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області посилається на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29.04.2021р. по справі №420/2418/21.

Надаючи оцінку вказаному, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що у справі №420/2418/21 предметом спору є правовідносини стосовно наказу, який був прийнято 6.06.2019р., тобто до запровадження карантину.

Крім того, згідно ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного суду.

Судова колегія звертає увагу, що ГУ ДПС в Одеській області у поданій апеляційній скарзі просить рішення суду скасувати та відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ «Кастонс Пром».

Відтак, керуючись, ч.1 ст.308 КАС України, апеляційний суд переглядає рішення суду виключно в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

В доводах апеляційної скарги апелянт посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.311,315,316,322,325 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2022р. залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий: Ю.М. Градовський

Судді: А.І. Бітов

Т.М. Танасогло

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2022
Оприлюднено12.12.2022
Номер документу107774551
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна

Судовий реєстр по справі —420/9605/22

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 03.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 08.12.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 21.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 30.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні