Постанова
від 09.12.2022 по справі 160/7988/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 грудня 2022 року м. Дніпросправа № 160/7988/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Панченко О.М. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Сафронової С.В.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року (м. Дніпро, суддя Захарчук-Борисенко Н.В.) у справі № 160/7988/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

встановив:

У червні 2022 року ОСОБА_1 (далі позивачка) звернулась до суду із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (далі відповідач або скаржник), в якому просила:

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не внесення індивідуальних відомостей до системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб щодо позивачки за період роботи за квітень 2011 року, та з вересня 2011 року по травень 2017 року включно у КЗО "Маломихайлівський НВК Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний, навчальний заклад" імені І.Г. Скакуна" Маломихайлівської сільської ради Покровського району Дніпропетровської області протиправними;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб щодо позивачки, включивши дані про страховий стаж позивачки за період роботи за квітень 2011 року, та з вересня 2011 року по травень 2017 року включно у КЗО "Маломихайлівський НВК "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» імені І.Г. Скакуна" Маломихайлівської сільської ради Покровського району Дніпропетровської області.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року адміністративний позов задоволено.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідач має повноваження внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб щодо позивачки.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Вимоги апеляційної скарги відповідача мотивовано, зокрема тим, що відсутні підстави для внесення змін до відомостей про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб на підставі рішення суду відповідно до приписів п.4 розділу 4 Положення №10-1.

З огляду на це, скаржник просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволені адміністративного позову відмовити повністю.

Позивачка правом на подання відзиву на апеляційну скаргу відповідача не скористалась, відзив на апеляційну скаргу позивача до суду не подала.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст. 311 КАС України.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, апеляційний суд зазначає наступне.

Судом першої інстанції встановлено та сторонами не заперечується, що у період з 25.01.1993 року по теперішній час, згідно записів трудової книжки, яка наявна у матеріалах справи, позивачка працює вчителем у Комунальному закладі освіти «Маломихайліський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» імені І.Г. Скакуна» Маломихайлівської сільської ради Покровського району Дніпропетровської області (на даний час Маломихайлівський ліцей імені І.Г. Скакуна Маломихайлівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області).

Відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу, ОСОБА_1 , відсутня інформація про внесення страхових внесків за квітень 2011 року та з вересня 2011 року по грудень 2011 року включно та з січня 2011 року по травень 2017 року.

Згідно з архівною довідкою №І-23-21 від 19.08.2021 року, виданої виконавчим комітетом Покровської селищної ради Покровського району Дніпропетровської області на ім`я позивачки, у оскаржувані періоди, а саме: квітень 2011 року, вересень 2011 року травень 2017 року включно, сплачувалися страхові внески.

Синельниківська районна державна адміністрація Дніпропетровської області листом №30-1645/0/114-21 від 25.10.2021 року повідомляє наступне: відповідно до Положення про Архівне управління Синельниківської районної державної адміністрації до повноважень Архівного управління не входять функції коригування або подання виправлених звітів до органів ДПС або до реєстру застрахованих осіб ГУ ПФУ; для запобігання втрати страхового стажу, перевірки паспортних даних у поданій звітності на відповідність первинним документам та для подання виправленої звітності до органів ДПС України треба звертатися у відповідні представницькі органи ГУ Пенсійного фонду України та ДПС в Дніпропетровській області, та голови комісії з припинення юридичної особи - Відділ освіти, молоді та спорту Покровської РДА Дніпропетровської області.

Пенсійний орган листом від 01.04.2022 року №9449-3918/І-01/8-0400/22 надав відповідь на звернення позивача від 29.01.2022 року та повідомив, що для вирішення питання щодо виправлення серії та номеру паспорту в звітах з вересня 2011 року по травень 2017 року включно, рекомендується звернутись до роботодавця, з яким з 1991 року по теперішній час перебуваєте у трудових відносинах або до його вищестоящої організації, в разі припинення діяльності страхувальником до його правонаступника; внести зміни можливо виключно у разі надання страхувальником відповідних звітних документів до органу ДПСУ або, у разі ліквідації страхувальника без визначення правонаступника, за рішенням суду.

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивачка звернулась до суду за захистом своїх прав.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що оскільки на момент розгляду справи наявні відомості, визначені у пункті 4 розділу IV Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 № 8-1), відповідач має повноваження внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб щодо позивачки шляхом внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб.

Суд апеляційної інстанції не погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів ст. 1 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон №1058-IV), застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно приписів ч. 2 ст. 21 Закону №1058-IV на кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом.

Відповідно до положень ст. 24 Закону№1058-IV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Положеннями частини першої статті 14-1 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що Пенсійний фонд та його територіальні органи зобов`язані забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру та здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру.

Положеннями ст. 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Згідно приписів статті 16 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб.

Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 затверджено Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі Положення №10-1).

Пунктом 3 розділу IV Положення №10-1 визначено, що відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування

Пунктом 4 розділу IV Положення №10-1 передбачено, що у разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.

У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Відтак, колегія суддів зазначає, що зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду лише у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника.

Приписами ст. 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Зі змісту матеріалів справи вбачається, що у період з 25.01.1993 року по теперішній час, позивачка працює вчителем у Комунальному закладі освіти «Маломихайліський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» імені І.Г. Скакуна» Маломихайлівської сільської ради Покровського району Дніпропетровської області (на теперішній час Маломихайлівський ліцей імені І.Г. Скакуна Маломихайлівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області).

Трудова книжка позивачки містить записи про перейменування вищевказаного закладу (21.04.2008), його реорганізацію у комунальний заклад освіти (14.07.2011), а також передачу із спільної власності територіальних громад (30.03.2017) у комунальну власність (23.06.2017).

Як правильно встановлено судом першої інстанції, страхувальником за спірний період у звітах персоніфікованого обліку допущено зазначення невірних паспортних даних позивачки, що не заперечується сторонами.

Водночас, апеляційний суд зазначає, що зі змісту матеріалів справи неможливо встановити відомості про страхувальника, який безпосередньо сплачував єдиний внесок за позивачку та подавав відповідну звітність. Зважаючи на це, матеріали справи також не містять відомості про припинення або зняття з обліку у фіскальних органах цього страхувальника без визначення правонаступника.

Натомість, зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду виключно у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника.

Таким чином, колегія суддів погоджується з доводами апеляційної скарги про те, що відсутні підстави для внесення змін до відомостей про позивачку в реєстрі застрахованих осіб на підставі рішення суду відповідно до приписів п.4 розділу 4 Положення №10-1, а дії відповідача є правомірними.

Відтак, вимоги позивачки задоволенню не підлягають, а суд першої інстанції помилково дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частин 1, 4 ст. 317 КАС України судове рішення суду першої інстанції може бути змінено шляхом доповнення або зміни його мотивувальної та (або) резолютивної частини у разі: 1) неповного з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеності обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідності висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З цих підстав, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду скасуванню з ухваленням нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року у справі № 160/7988/22 - скасувати.

В позові відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених частиною 5 статті 291, пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя О.М. Панченко

суддя С.М. Іванов

суддя С.В. Сафронова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2022
Оприлюднено12.12.2022
Номер документу107785713
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/7988/22

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Постанова від 09.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 08.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 08.06.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні