ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 грудня 2022 року м. Дніпросправа № 160/10289/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів:
судді - доповідача Чумака С.Ю.,
суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в місті Дніпрі апеляційну скаргу Львівської митниці
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року в адміністративній справі № 160/10289/21 (суддя І інстанції - Боженко Н.В.)
за позовом ОСОБА_1 до Львівської митниці
про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання видати трудову книжку та виплатити середній заробіток за час затримки видачі,
В С Т А Н О В И В:
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому з урахуванням заяви про уточнення просив:
- визнати бездіяльність Галицької митниці Держмитслужби від 27.04.2021 щодо видачі йому трудової книжки або її дублікату, та копій наказів про звільнення протиправно;
- зобов`язати Львівську митницю (код ЄДРПОУ 43971343) видати йому трудову книжку або її дублікат;
- зобов`язати Львівську митницю (код ЄДРПОУ 43971343) видати копію наказу Державної митної служби України від 10.10.2011 № 2236-к та копію наказу Львівської митниці від 10.10.2011 № 912к;
- зобов`язати Львівську митницю (код ЄДРПОУ 43971343) нарахувати та виплатити середній заробіток за весь час вимушеного прогулу у разі затримки видачі трудової книжки ОСОБА_1 або її дублікату за період з 27.04.2021 до моменту прийняття рішення по цій справі;
- дослідити та визнати бездіяльність Львівської митниці (код ЄДРПОУ 43971343) від 14.10.2011 щодо видачі йому трудової книжки та копій наказів про звільнення протиправною;
- зобов`язати Львівську митницю (код ЄДРПОУ 43971343) нарахувати та виплатити середній заробіток за весь час вимушеного прогулу у разі затримки видачі трудової книжки та копій наказів про звільнення за період з 14.10.2011.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 2 грудня 2021 року позов задоволений частково:
- визнано бездіяльність Львівської митниці щодо видачі позивачу дубліката трудової книжки протиправною;
- зобов`язано Львівську митницю видати позивачу дублікат трудової книжки.
У задоволенні іншої частини позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати це рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що дублікат трудової книжки видається за останнім місцем роботи. Львівська митниця ДФС, яка є роботодавцем позивача, перебуває у стані припинення, проте не є припиненою, а тому саме цей орган є належним відповідачем у справі і може видавати дублікат трудової книжки позивачу, а не Львівська митниця як відокремлений підрозділ Державної митної служби, з якою позивач не перебував у трудових відносинах та до якої не переходили повноваження у сфері трудових правовідносин від Львівської митниці ДФС.
У відзиві позивач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
У частині відмови в позові рішення суду не оскаржено.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ
Наказом Державної митної служби України від 18.06.2010 № 1142-к, призначено, зокрема, ОСОБА_1 з 02.08.10 на посаду інспектора відділу митного оформлення № 2 митного поста «Краковець» Львівської митниці, як молодого спеціаліста, з посадовим окладом згідно зі штатним розписом митниці. (а.с. 3-4)
Наказом Державної митної служби України від 10.10.2011 № 2236-к «Про припинення перебування на державній службі», за порушення Присяги державних службовців, відповідно до пункту 6 частини 1 статті 30 Закону України «Про державну службу» припинено з 10.10.2011 перебування на державній службі в митних органах, зокрема ОСОБА_1 інспектора відділу митного оформлення № 2 митного поста «Краковець» Львівської митниці. (а.с. 5
У цей же день Львівською митницею Державної митної служби України оголошено наказ № 012-к службі фінансів, бухгалтерського обліку та звітності провести повний розрахунок, зокрема з ОСОБА_1 відповідно до чинного законодавства України з урахуванням відпрацьованого часу. Невикористані частини щорічної відпустки за період роботи з 02.08.10 по 01.08.11 та з 02.08.10 по 10.10.11 становлять 30 та 6 календарних днів. (а.с. 6)
27.04.2021 позивач звернувся до Державної митної служби України, Галицької митниці Держмитслужби з проханням, зокрема, видати дублікат трудової книжки без запису, який визнано недійсним; нарахувати та виплатити середню заробітну плату за час вимушеного прогулу позивача за період з 10.10.2011; провести службове розслідування та притягнути винних осіб до відповідальності, посилаючись на вирок Яворівського районного суду Львівської області від 22.09.2020, яким його визнано невинуватим по всім пред`явленним обвинуваченням. 06.04.2021 колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Львівського апеляційного суду постановила вирок Яворівського районного суду Львівської області залишити без змін. (а.с. 11)
Листом від 19.05.2021 № 08-1/10-01/10/5140 Держмитслужба повідомила позивача про те, що Державна митна служба України на підставі наказу від 10.10.2011 № 2236-к припинила його державну службу в митних органах. Також у листі зазначено, що Держмитслужба почала виконувати свої завдання та функції з 8 грудня 2019 року. Відомості про трудову діяльність позивача та особова справа позивача в Державній митній службі України (код ЄДРПОУ 43115923), яка утворена відповідно до постанови Кабміну № 1200, відсутні, оскільки позивач не працював та не працює в апараті Держмитслужби (код ЄДРПОУ 43115923). Між тим, відповідно до приписів резолютивної частини вироку Яворівського районного суду Львівської області від 22 вересня 2020 року у справі № 1329/626/2012 речові докази по справі, зокрема трудова книжка та особова справа позивача, визнані знищеними. Запропоновано позивачеві звернутися до Галицької митниці Держмитслужби стосовно отримання у встановленому порядку дублікату трудової книжки. (а.с. 12-13)
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що з жовтня 2011 року розпочалося досудове слідство відносно позивача та на підставі постанови 21.11.2011, під час виїмки вилучено особову справу позивача та його трудову книжку з останнім записом № 11 від 10.10.2011 «припинення перебування на державній службі в митних органах України відповідно до пункту 6 частини 1 статті 30 Закону України «Про державну службу», що підтверджується копією протоколу виїмки від 29.12.2011. Водночас у резолютивній частині вироку Яворівського районного суду Львівської області від 22.09.2020, який набрав законної сили 06.04.2021, за обвинуваченням, зокрема позивача у вчиненні злочинів, передбачених ч. 3 ст. 368 КК України, зазначено, що речові докази у справі, зокрема, трудові книжки та матеріали особових справ ОСОБА_1 визнано знищеними. Суд також зазначив, що Львівська митниця є правонаступником Галицької митниці Держитслужби, а тому саме вона повинна видати позивачу дублікат його трудової книжки.
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ
Згідно з приписами ч. 1 ст. 308 КАС України апеляційний перегляд справи здійснено в межах доводів і вимог апеляційної скарги, тобто лише в частині задоволення позову.
Відповідно до статті 47 КЗпП України роботодавець зобов`язаний у день звільнення видати працівникові копію наказу (розпорядження) про звільнення, письмове повідомлення про нараховані та виплачені йому суми при звільненні (стаття 116) та провести з ним розрахунок у строки, визначені статтею 116 цього Кодексу, а також на вимогу працівника внести належні записи про звільнення до трудової книжки, що зберігається у працівника.
Згідно з п. 3 постанови КМУ від 27 квітня 1993 року № 301 «Про трудові книжки працівників» трудові книжки зберігаються на підприємствах, в установах і організаціях, у представництвах іноземних суб`єктів господарювання, а при звільненні працівника трудова книжка видається йому під розписку в журналі обліку.
Положеннями п. 5 цієї постанови доручено Міністерству праці, Міністерству юстиції, Міністерству соціального захисту населення разом із заінтересованими міністерствами та іншими підвідомчими Кабінетові Міністрів України органами державної виконавчої влади за участю профспілкових об`єднань у тримісячний термін розробити і затвердити Інструкцію про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах і організаціях.
Відповідно до цього наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України та Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58 затверджено Інструкцію про порядок ведення трудових книжок працівників, за приписами пункту 5.5 якої якщо трудова книжка (вкладиш до неї) стала непридатною (обгоріла, розірвана, забруднена і т.інш.), то власник або уповноважений ним орган за останнім місцем роботи видає працівнику дублікат трудової книжки (вкладиш до неї).
Отже, дублікат трудової книжки видається за останнім місцем роботи особи.
Позивач перебував у трудових відносинах із Львівською митницею (код ЄДРПОУ 35775617) та наказом Державної митної служби України № 2236-к від 10 жовтня 2011 року його було звільнено саме з Львівської митниці (код ЄДРПОУ 35775617).
Тобто останнім місцем роботи позивача була Львівська митниця (код ЄДРПОУ 35775617).
Разом з тим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року № 229 «Про утворення територіальних органів Міністерства доходів і зборів» Львівську митницю реорганізовано шляхом приєднання до Львівської митниці Міндоходів. Львівську митницю Міндоходів визначено правонаступником Львівської митниці.
Згідно з ч. 2 ст. 33 Закону України від 15.05.2003 № 755-ІУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
21 серпня 2013 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис про припинення Львівської митниці за рішення засновників.
Водночас відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 311 реорганізовано територіальні органи Міністерства доходів і зборів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної фіскальної служби за переліком згідно з додатком 2, в якому зазначено, що Львівська митниця Міндоходів приєднується до Львівської митниці ДФС.
Згідно з інформацією, яка яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення діяльності Львівської митниці Міндоходів з 16.04.2015.
Отже, правонаступником Львівської митниці Міндоходів є Львівська митниця ДФС, як правильно зазначає апелянт.
Згідно з інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Львівська митниця ДФС перебуває в стані припинення, проте не є припиненою, у зв`язку з чим апелянт вважає, що не є належним відповідачем у справі та не повинен видавати позивачу дублікат трудової книжки. Також вважає, що до спірних правовідносин не можна застосовувати позицію щодо компетенційного публічного правонаступництва у сфері митних правовідносин, оскільки спір виник з трудових відносин, а не з питань реалізації відповідачем повноважень у сфері митної політики.
З цього приводу колегія суддів зазначає таке.
Згідно з пунктом 9 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 28 січня 2021 року № 1150-IX «Про Бюро економічної безпеки України» (далі - Закон), який набув чинності 25 березня 2021 року, Бюро економічної безпеки України розпочинає свою діяльність не пізніше восьми місяців з дня набрання чинності цим Законом.
Приписами підпункту 2 пункту 10 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» цього ж Закону Кабінету Міністрів України доручено у термін не пізніше восьми місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити ліквідацію ДФС.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 року № 761 «Про внесення зміни в додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 р. № 85» внесені зміну в додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 року № 85 «Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів», виключивши таку позицію: «ДФС 370 370 4604 4604».
24 листопада 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 1493-р «Про початок діяльності Бюро економічної безпеки», згідно з яким погодився із пропозицією Бюро про початок його діяльності та можливість виконання зазначеним Бюро функцій і завдань щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави.
4 січня 2022 року на сайті ДФС України оприлюднено повідомлення, що з огляду на відсутність згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 року № 85 «Про Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів», визначеної чисельності працівників апарату та територіальних органів ДФС, а також відсутність у визначених Додатком № 3 до проекту Закону України № 6000 від 15 вересня 2021 року «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (прийнятий Верховною Радою України 02.12.2021) видатків у 2022 році на утримання ДФС та реалізацію заходів з реорганізації (ліквідації) ДФС, станом на 01.01.2022 всі співробітники ДФС, у тому числі, які входили до складу Комісії з реорганізації Державної фіскальної служби, вивільнені.
Починаючи з 01.01.2022, Державною фіскальною службою України припинено виконання функцій органу виконавчої влади України.
Подальші заходи, пов`язані із реорганізацією (ліквідацією) ДФС будуть здійснюватися представниками державних органів, які визначені правонаступниками чи яким передаються функції органів, що ліквідуються або реорганізуються, а також членами комісії з реорганізації ДФС, що є представниками інших центральних органів виконавчої влади відповідно до вимог Постанови № 1074.
Згідно з вимогами Постанови № 1200 правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої ДФС у відповідних сферах діяльності є Державна податкова служба України та Державна митна служба України.
Отже, з 01.01.2022 ДФС України офіційно повідомила, що повністю припинила свою діяльність, усі її працівники, зокрема і члени Комісії з реорганізації вивільнені, а всі подальші заходи з її ліквідації будуть здійснюватися представниками державних органів, які є її правонаступниками.
У зв`язку з цим апеляційний суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» від 18 грудня 2018 року № 1200 утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання територіальних органів Державної митної служби» від 30.09.2020 № 895 Галицьку митницю Держмитслужби реорганізовано шляхом приєднання до Державної митної служби.
Відповідно до наказів Держмитслужби від 19.10.2020 № 460 «Про утворення територіальних органів Державної митної служби як відокремлених підрозділів» та від 27.10.2020 № 480 «Про реорганізацію територіальних органів Держмитслужби» утворено відокремлений підрозділ Державної митної служби - Львівську митницю (код ЄДРПОУ 43971343), тобто відповідача у справі.
З огляду на вказане колегія суддів зазначає, що відповідач є правонаступником Львівської митниці (код ЄДРПОУ 35775617), з якої був звільнений позивач, а тому саме він згідно з приписами п. 5.5 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників повинен видати позивачу дублікат його знищеної трудової книжки, як правильного висновку дійшов і суд першої інстанції.
Колегія суддів з огляду на доводи апелянта також зауважує, що формально запис про припинення ДФС України до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців дійсно не внесений, натомість встановлені судом обставини беззаперечно свідчать про те, що зазначений орган з 01.01.2022 року свою діяльність повністю припинив, усі його працівники вивільнені, а його правонаступником у спірних правовідносинах є Львівська митниця як відокремлений підрозділ Державної митної служби.
З цього приводу апеляційний суд зазначає, що обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності «небезпідставної заяви» за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути «ефективним» як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, «ефективний засіб правого захисту» в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.
Крім того, у рішенні від 31 липня 2003 року у справі «Дорани проти Ірландії» Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття «ефективний засіб» передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
У зв`язку з цим апеляційний суд вважає, що ефективним способом захисту, який поновить права позивача та надасть йому бажаний результат, а також буде запобіжником щодо нових порушень, є зобов`язання саме відповідача видати позивачу дублікат його трудової книжки, оскільки очевидно, що зобов`язання це зробити орган ДФС України до бажаного позивачем результату та поновлення його прав не призведе у зв`язку з припиненням діяльності останнього та відсутністю у нього працюючих осіб.
ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
За таких обставин колегія суддів вважає, що судом першої інстанції рішення прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.
Оскільки справа відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 12 КАС України відноситься до категорії незначних, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Львівської митниці залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року в адміністративній справі № 160/10289/21 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Суддя - доповідач С.Ю. Чумак
суддя С.В. Чабаненко
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2022 |
Оприлюднено | 12.12.2022 |
Номер документу | 107785743 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чумак С.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні