Рішення
від 12.12.2022 по справі 420/11347/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11347/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати Рішення від 18.02.2022 року №3826158/41041279 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021 датою його подання на реєстрацію -26.02.2021.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» сформовано Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021 та надіслано на реєстрацію до ЄРПН, у відповідь отримано Квитанцію від 26.02.2022 згідно якої документ прийнято, але його реєстрація зупинена.

Зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п. 187.1 ст. 187 ПКУ.

При таких обставинах, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

У Квитанції від 26.02.2022 відсутній конкретний перелік документів, які необхідно надати Позивачу для підтвердження інформації зазначеної в розрахунку коригування, поданого на реєстрацію, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивач наголошує, що при не встановленні контролюючим органом у Квитанції від 26.02.2022 конкретного переліку документів, які необхідно надати платнику для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування останній опиняється в ситуації коли будь-які документи подані ним із вказаною метою можуть бути визнанні контролюючим органом недостатніми та/або неналежними.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, теж не є законним.

Таким чином, з боку відповідачів має місце порушення нормативних приписів статті 19 Основного закону.

Процесуальні дії.

Ухвалою суду від 17.08.2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України).

Ухвалою суду від 09.09.2022 року заяви представника позивача (адвокат Козолуп М.С) за вхід. №28628/22 від 09.09.2022 року та представника відповідача за вхід. №ЕП/24962/22 від 31.08.2022 року про заміну неналежного відповідача задоволено.

Замінено неналежного відповідача по справі №420/11347/22 - Головне управління ДПС в Одеській області на належного: Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Розгляд справи розпочато спочатку відповідно до ч. 6 ст. 48 КАС України.

19.09.2022 року за вхід.№29562/22 надано відзив на позов за підписом представника ДПС України та 19.09.2022 р. за вхід.№29563/22 відзив на позов за підписом представника Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в яких наголошено на наступному.

ТОВ «Рисоіл Україна» засобами електронного зв`язку направило на реєстрацію в ЄРПН розрахунки коригування від 15.02.2021 року №1.

Відповідно до квитанцій документи доставлено до ДПС України, документи прийнято, реєстрація зупинена.

Дані розрахунки коригування були зупинені на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України в зав`язку із тим, що платником податків, яким подано для реєстрації РК в ЄРПН відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Також, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації розрахунків коригування.

На виконання п. 25 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 19.02.2021 №18.

Стосовно підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування від 19.02.2021 №18 та відповідно до п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2020 року №520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», ТОВ «Рисоіл Україна» було подано письмові пояснення та копії наступних документів:

Лист пояснення від 11.02.2022 р.;

Договір поставки від 01.02.2021 року №01/02-1;

Додаткова угода від 19.02.2021 р. №1 до Договору поставки від 01.02.2021 №01/02-1;

Форма №1-опт за 1 квартал 2021р. з квитанцією №2 про прийняття звіту;

Платіжне доручення від 02.02.2021 р. №18;

Податкові накладні від 02.02.2021 р. №1;

Розрахунок коригування від 19.02.2021 р. №18 з квитанціями про реєстрацію в ЄРПН та зупинення реєстрації;

В свою чергу, контролюючим органом було прийнято рішення від 18.02.2022р. №3826158/41041279 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 року до податкової накладної №1 від 01.02.2021, в зв`язку із тим, що позивачем не подано документи, передбачені п. 5 Порядку № 520, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Платником не надано первинні документи, що підтверджують наявність товарних залишків відповідної номенклатури, їх придбання та зберігання, а також фактичних обставин виконання/невиконання угоди від 01.12.2021 №01/02-1 щодо поставки кукурудзи врожаю 2020 року та її припинення.

23.09.2022 р. за вхід.№ЕС/4058/22 надійшли додаткові пояснення відповідача, в яких останнім наголошено, що Південне МУ ДПС по роботі з ВПП вважає, що платіжні доручення №17 від 01.02.2021 та №18 від 02.02.2021 є сумнівними та ймовірно складеними з порушенням чинного законодавства, так як відсутній відбиток штампу ПАТ «БАНК ВОСТОК», а також платіжне доручення №247 від 19.02.2021 є сумнівним та ймовірно складений з порушенням чинного законодавства, так як відбиток штампу ПАТ Акціонерний банк «Південний» є не чітким та підпис відповідальної особи ймовірно зроблений за допомогою фотомонтажу.

Враховуючи вищевикладене, Південне МУ ДПС по роботі з ВПП звернулось с запитами до банківських установ ПАТ «БАНК ВОСТОК» та ПАТ Акціонерний банк щодо проведення платежів банком згідно вищезазначених платіжних доручень.

28.09.2022 року за вхід.№30569/22 надійшли заперечення позивача на додаткові пояснення відповідача, в яких зазначено, що в додаткових поясненнях відповідач ставить під сумнів платіжні доручення:

№17 від 01.02.2021 р. на суму 3508000,00 грн. - платник ТОВ «МТЦ» (код ЄДРПОУ 34643446), банк платника ПАТ «БАНК ВОСТОК» (м. Дніпро);

№18 від 02.02.2021 р. на суму 7994000,00 грн. - платник ТОВ «МТЦ» (код ЄДРПОУ 34643446), банк платника ПАТ «БАНК ВОСТОК» (м. Дніпро) здійснив нібито платіж на користь отримувача ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 41041279), банк отримувача Акціонерний банк «Південний» (м. Одеса), КРЕДИТ рах. НОМЕР_1;

№247 від 19.02.2021 р. на суму 11502000,00 грн. - платник ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 41041279), банк платника Акціонерний банк «Південний» (м. Одеса).

Позивачем на підтвердження реальності здійснення платежів надано до суду оригінали платіжних доручень №17 від 01.02.2021 р. на суму 3508000,00 грн., №18 від 02.02.2021 р. на суму 7994000,00 грн., №247 від 19.02.2021 р. на суму 11502000,00 грн.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Товариство з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» є юридичною особою, зареєстрованою 21.12.2016 року, основний вид діяльності за КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, є платником ПДВ.

ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» (Продавець) укладено з ТОВ «МОРСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР» (Покупець) Договір поставки №01/02-1 від 01.02.2021, відповідно до якого Продавець передає у власність, а Покупець приймає і оплачує Товар, вид, кількість, ціна, якість і вартість якого визначається відповідно до умов цього Договору.

Відповідно до розділу 2 Договору, товар - кукурудза, врожаю 2020 року, українського походження, насипом, загальною кількістю 1800,00 мт +-10%.

Відповідно до п.3.1. Договору, орієнтовна загальна вартість Договору становить 15768000,00 грн.+-10%.

Відповідно до п.5.3. Договору, передоплата здійснюється за домовленістю сторін.

Від TOB «МОРСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР» було отримано передоплату у наступних розмірах:

01.02.2021 - 3 508 000,00 грн. в т.ч. ПДВ - 584 666,67 грн., платіжне доручення №17 від 01.02.2021 р.;

02.02.2021 - 7 994 000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 1 332 333,33 грн., платіжне доручення №18 від 02.02.2021 р.

На виконання вимог п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» через автоматизовану систему направив ДПС України для проведення реєстрації в ЄРПН складені ним податкові накладні №1 від 01.02.2021 та №3 від 02.02.2021.

Податкові накладні №1 від 01.02.2021 та №3 від 02.02.2021 належним чином зареєстровані в ЄРПН, що підтверджується квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9031854154 від 22.02.2021 та №9033477607 від 23.02.2021 відповідно.

У відповідності до вимогст.187 ПК України, з отриманням передоплати Позивач включив суми податку на додану вартість у розмірі 584 666,67 грн та 1 332 333,33 грн до складу свого податкового зобов`язання.

Разом з тим, 19.02.2021 сторони уклали додаткову угоду №1 до Договору відповідно до якої, сторони дійшли згоди припинити дію договору за взаємною згодою.

19.02.2021 TOB «РИСОІЛ УКРАЇНА» повернуло TOB «МОРСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР» кошти в сумі 11 502 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №254 від 19.02.2021 р.

Позивачем складено Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №19 від 19.02.2021 до податкової накладної №3 від 02.02.2021 та подано на реєстрацію до ЄРПН. Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9040354571 від 26.02.2021, документ прийнято.

Також Позивачем складено Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021 та подано на реєстрацію до ЄРПН. Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9039950985 від 26.02.2021 (далі - квитанція від 26.02.2021), документ прийнято, реєстрація зупинена.

У квитанції від 26.02.2021 зазначено, що сума компенсації товару/послуги 1005, зазначеного у рахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги), що відповідає п.5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

15 лютого 2022 року ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» направлено до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення №1 від 15.02.2022 року про надання пояснень щодо розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021, реєстрацію якого зупинено.

За результатами розгляду Пояснень та доданих документів, комісією ГУ ДПС в Одеській області прийнято Рішення від 18.02.2022 року №3826158/41041279 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021.

Підставою прийняття наведеного рішення вказано: ненадання платником податків копій документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.

У ч. 2 ст. 19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Так, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено у Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).

У відповідності до п. 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

У силу вимог п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У відповідності до п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З матеріалів справи вбачається, що зупинення реєстрації розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 р. слугувало те, що такий розрахунок коригування відповідає пункту 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Так, Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Положеннями пунктів 10 та 11 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому, Додатком 3 Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій.

Так, пунктом 5 додатку 3 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

Аналіз пункт 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає п. 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 5 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 5 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Відтак, квитанція про зупинення реєстрації розрахунків коригування №9039950985 не відповідає вимогам, що встановлені до таких п. 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію розрахунку коригування, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

З огляду на вказане, не зазначення у квитанції №9039950985 від 26.02.2021, якою зупинено реєстрацію розрахунку коригування №18 від 19.02.2021, переліку документів, які слід було надати для підтвердження інформації, що вказана у поданих розрахунках, свідчить про неможливість прийняття в подальшому рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування з підстав ненадання платником податків певних документів.

Натомість, у квитанції № 9039950985 не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація розрахунків коригування стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені п. 11 Порядку №1165.

Тобто, неможливо встановити з яких саме підстав воно прийнято, що вказує на невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії та призводить до його протиправності.

Суд звертає увагу, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 та від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18, від 20 серпня 2019 року у справі №2540/3009/18, від 18 вересня 2019 року у справі №826/6528/18.

Крім того, у матеріалах справи відсутні докази того, що контролюючий орган досліджував обставини господарської діяльності позивача станом на момент прийняття оскаржуваного рішення.

У свою чергу, позивачем направлено до податкового органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо розрахунку коригування реєстрацію якого зупинено.

Так, позивачем до контролюючого органу направлено повідомлення №1 від 15.02.2022 р., письмові пояснення з копіями документів.

В поясненнях ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» зазначило, що основним видом діяльності ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» (згідно КВЕД 46.21, 46.33) є оптова торгівля зерновими, зернобобовими культурами, рослинними оліями та олійними культурами, а саме кукурудзою, олією соняшниковою нерафінованою, шротом соняшниковим, пшеницею, горохом, квасолею, нутом, просом, соєю, сорго та ріпаком. Свою діяльність ТОВ «РИСОІЛ Україна» здійснює з 2016 р. Середня кількість працівників на підприємстві становить 35 осіб.

Для здійснення оптової торгівлі ТОВ "РИСОІЛ УКРАЇНА" закуповує сільськогосподарську продукцію на території Одеської, Вінницької, Черкаської, Кіровоградської, Запорізької, Чернігівської, Київської та інших областей України. Для зберігання та продажу сільськогосподарської продукції ТОВ "РИСОІЛ УКРАЇНА" має укладені договори складського зберігання з елеваторами - ТОВ "Роздільнянський елеватор (код ЄДРПОУ 00955147), TOB "ВВТ Грейн" (код ЄДРПОУ 38884893), ПАТ "Дніпровський термінал" (код ЄДРПОУ 32851024), ТОВ "Сігнет-Центр" (код ЄДРПОУ 38180739), ТОВ "КОМБІНАТ ХЛІБОПРОДУКТІВ "ТАЛНЕ" З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ" (36779832), договори про надання транспортно-експедиційних послуг в портах України - ТОВ "Новік порт Сервіс" (код ЄДРПОУ 36201877), ТОВ "Рівер Порт Ежденсі" (код ЄДРПОУ 36201877), ТОВ "Рисоіл-Юг" (код ЄДРПОУ 38184272), договори перевезення - ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ ТІД" (код ЄДРПОУ 32004949), ТОВ "Агрейн Транс" (код ЄДРПОУ 38052610), ТОВ "Оріон-Логістик" (код ЄДРПОУ 38483506), ТОВ "Арсі Транс" (код ЄДРПОУ 35855393), ТОВ "Скайавтотранс" (код ЄДРПОУ 39729281), ТОВ "Транспорт Плюс" (код ЄДРПОУ 39086085), ТОВ "Регіон Агро" (код ЄДРПОУ 31389922).

В межах здійснення основної діяльності між ТОВ "РИСОІЛ УКРАЇНА" та ТОВ "МОРСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР" було укладено Договір поставки №01/02-1 від 01.02.2021 р. на поставку кукурудзи, врожаю 2020 року, українського походження. Поставка товару згідно договору 01/02-1 від 01.02.2021 р. - EXW - ТОВ "СП РИСОІЛ ТЕРМІНАЛ", термін поставки товару не пізніше 28.02.2021 р., попередня ціна за одиницю товару становить 8760,00 грн з ПДВ.

Від ТОВ "МОРСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР" було отримано передоплату: 01.02.2021 р. в розмірі 3508000,00 грн. з ПДВ (платіжне доручення №17 від 01.02.2021 р.)., 02.02.2021 р. в розмірі 7994000,00 грн. з ПДВ (платіжне доручення №18 від 02.02.2021р.). Згідно п. 187.1 ПКУ датою виникнення податкових зобов`язань є подія що сталася раніше, а саме зарахування коштів від покупця замовника на банківський рахунок платника податку. На виконання вимог Податкового кодексу України були складені та належним чином зареєстровані податкові накладні № 1 від 01.02.2021 р. на суму 3508000,00 грн. з ПДВ, та № 3 від 02.02.2021 р. на суму 7994000,00 грн. з ПДВ.

Згідно ДУ № 1 від 19.02.2021 р. до договору 01/02-1 від 01.02.2021 р. сторони дійшли згоди припинити дію договору за взаємною згодою. 19.02.2021 р. ТОВ "РИСОІЛ УКРАЇНА" повернуло ТОВ "МОРСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР" кошти в сумі 11502000, 00 грн з ПДВ (платіжне доручення №254 від 19.02.2021 р.). На виконання вимог Податкового кодексу України були складені та належним чином оформлені розрахунки коригування.

Розрахунок коригування № 19 від 19.02.2021 р. до податкової накладної № 3 від 02.02.2021 р. на суму 7994000,00 грн з ПДВ зареєстровано. По розрахунку коригування № 18 від 19.02.2021 р. до податкової накладної № 1 від 01.02.2021 р. на суму 3508000,00 грн з ПДВ грн реєстрацію зупинено.

До пояснень надані наступні документи:

Копія договору поставки № 01/02-1 від 01.02.2021 р.

Додаткова угода № 1 від 19.02.2021 р. до Договору поставки №01/02-1 від 01.02.2021р.

Форма №1-опт за 1 квартал 2021 р. з квитанцією № 2 про прийняття звіту

Копії платіжних доручень.

Копії податкових накладних з квитанціями.

Копії розрахунків коригувань з квитанціями.

Суд дійшов висновку, що вказані копії первинних та інших документів відображають господарську операцію позивача та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування від 19.02.2021 №18.

При цьому, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (надалі - Порядок №520).

Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

У відповідності до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За приписами п. 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм права вказує на те, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.

З матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення містить посилання на ненаданням позивачем первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити). Додаткова інформація не надано документів щодо транспортування с/г продукції до місця зберігання

У свою чергу, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, контролюючий орган повинен зазначити конкретні документи, які складені із порушенням законодавства.

Зважаючи на викладене, оскаржуване рішення, повинно були містити мотиви врахування та/або неврахування надісланих позивачем пояснень та доданих до нього документів, а саме: врахування поданих позивачем документів.

Ненаведення мотивів прийнятих рішень не дають змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятих рішень.

Оскільки зупинення реєстрації спірного розрахунку коригування контролюючим органом було здійснено не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, суд погоджується з доводами позивача про необхідність визнання протиправним та скасування рішення від 18.02.2022 року №3826158/41041279 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної№1 від 01.02.2021.

Приписами пункту 20 Порядку №1246 передбачено, що у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Як наслідок, для належного захисту порушеного права позивача необхідним є зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 19.02.2021 р. №18 датою його фактичного отримання контролюючим органом.

З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на зазначене та згідно із ст.139 КАС України судові Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» в загальній сумі 2481,00 грн., сплачені згідно платіжного доручення №589 від 15.08.2022 року підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Керуючись ст.ст. 2-9, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 18.02.2022 року №3826158/41041279 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної№1 від 01.02.2021.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування №18 від 19.02.2021 до податкової накладної №1 від 01.02.2021 датою його подання на реєстрацію - 26.02.2021 року.

Стягнути з Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» суму судового збору у розмірі 2481,00 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня) 00 коп. за подання адміністративного позову, сплаченого за платіжним дорученням №589 від 15.08.2022 року.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Товариство з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» (адреса: 68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 28, код ЄДРПОУ 41041279, тел.: (067) 753 15 94, електронна пошта: kozolup.advocate@gmail.com)

Державна податкова служба України (адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393, електронна пошта: post@tax.gov.ua)

Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (65015 м. Одеса, пр.-т. Шевченка, 15/1, код ЄДРПОУ 44104032)

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

Дата ухвалення рішення12.12.2022
Оприлюднено14.12.2022
Номер документу107807893
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —420/11347/22

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 23.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 13.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 12.12.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні