Рішення
від 12.12.2022 по справі 814/1517/17
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2022 р. № 814/1517/17 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Фульги А.П.., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "АІК Південний Степ", пр. Центральний, 67, корп.2, оф.306, м. Миколаїв, 54017,

до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна,6,м. Миколаїв, 54001,

про:скасування податкового повідомлення - рішення від 17.05.2017 року № 000065,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АІК Південний Степ"(на підставі протоколу загальних зборів №26-12-17 змінило найменування на Товариство з обмеженою відповідальностю "Ягоди Галіївки" ) звернулось до суду з адміністративним позовом про скасування податкового повідомлення- рішення Головного управління ДФС у Миколаївській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Миколаївській області) про застосування фінансових санкцій від 17.05.2017 року № 000065.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що ТОВ "АІК Південний Степ" не здійснює операції з реалізації пального в розумінні абзацу другого п.п. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 Податкового Кодексу, відповідно до якого не вважається реалізацією пального, операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками. За таких обставин, рішення про застосування штрафних санкцій від 17.05.17 року №000065 є таким, що підлягає скасуванню.

Відповідач проти позову заперечував та зазначив, що посадові особи, під час проведення перевірки ТОВ встановили порушення в частині обігу підакцизних товарів за період з 01.03.2016 по 27.04.2017, тому законно винесли рішення про застосування фінансових санкцій.

Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року адміністративний позов ТОВ «АІК Південний Степ» був задоволений. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 17.05.2017 р. №000065. Відповідачем було оскаржено дану постанову до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Миколаївській області було залишено без задоволення, а постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року без змін.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області звернулось з касаційною скаргою до Верховного Суду.

Касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області було задоволено частково.

Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 06.09.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 20.12.2017 у справі №814/1517/17 було скасовано, справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою від 12.09.2022р. судею ОСОБА_1 справу прийнято до свого провадження. Розглянуто справу в письмовому провадженні.

Дослідивши всі матеріали справи, суд встановив наступне.

Головним управлінням ДФС у Миколаївській області (після реорганізаціі Головне управління Державної податкової служби у Миколаївській області) проведено фактичну

перевірку позивача з питань дотримання законодавства в частині обігу підакцизних товарів за період з 01.03.2016 по 27.04.2017.

На підставі акту перевірки від 27.04.2017р. №55/14-29-40-12/39776221 щодо позивача було прийняте податкове повідомлення-рішення від 17.05.2017 № 000065, яким застосовано штрафну фінансову санкцію в сумі 3036,00 грн. за порушення порядку реалізації підакцизних товарів.

Актом перевірки було встановлено, реалізація позивачем на користь громадянина ОСОБА_2 182 літрів дизельного пального без реєстрації позивача платником акцизного податку.

Як вбачається із приходних документів позивачем від постачальника отримувалися не безпосередньо паливно-мастильні матеріали, а талони на них, про що свідчить акт прийому-передачі від 25.02.2015р.

Відповідно до пункту 3 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Міністерством палива та енергетики України 20.05.2008 N 281/171/578/155 талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.

Метою здійснення реєстрації платником акцизного податку є контроль за обігом підакцизного товару - пального, та виявлення об`єкта оподаткування акцизним податком, а тому законодавець визначив, що обов`язковій реєстрації підлягають особи (платники податку) лише за однієї умови - такі особи планують здійснювати операції з реалізації пального, інші ж умови (обставини), зокрема такі як фактичне отримання пального і його фізичний відпуск кінцевим споживачам, тобто рух пального через суб`єкта господарювання, наявність АЗС тощо, не є умовами такої реєстрації, такі обставини мають значення для оподаткування акцизним податком. Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Законом України від 20.12.2016 № 1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» (далі - Закон № 1791-VIII), який набрав чинності з 01.01.2017, внесені зміни до Податкового кодексу України у частині акцизного податку.

Зокрема, підпунктом 2 пункту 1 розділу І Закону № 1791-VIII у підпункті 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України із визначенням терміну «реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів» вилучено положення щодо реалізації пального, як фізичного відпуску з автозаправної станції (АЗС) та/або автомобільної газозаправної станції (АГЗС) незалежно від форми розрахунків.

Відтак, відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 ПК України (з урахуванням внесених змін станом на час виникнення спірних правовідносин) реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі- продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Реалізація пального для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (в тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно- правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника.

Не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання та передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Тому, суб`єкт господарської діяльності, який здійснюватиме будь-які операції, визначені підпунктом 14.1.212 пунктом 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, є особою, яка реалізує пальне, і відповідно до підпункту 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 цього ж Кодексу є платником акцизного податку.

Особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального. Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (підпункт 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України).

Отже, особа (платник податку), яка планує здійснювати будь-які операції з пальним на митній території України, які визначені в абзаці 2 підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, має до початку здійснення таких операцій зареєструватися платником акцизного податку з реалізації пального та в подальшому складати акцизні накладні на обсяги реалізації.

Відповідальність за порушення встановленого порядку взяття на облік (реєстрації) у контролюючих органах, встановлена статтею 117 ПК України .

Відповідно до статті 117 ПК України неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 170 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 510 гривень.

У разі неусунення таких порушень або за ті самі дії, вчинені протягом року особою, до якої були застосовані штрафи за таке порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 1020 гривень.

Здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального.

Як вказав Верховний Суд, направляючи на новий розгляд справу, при вирішенні даної справи визначальним є встановлення і дослідження обставин щодо здійснення Товариством реалізації палива.

Судом встановлено, що як вбачається з приходних документів позивачем від постачальника отримувалися не безпосередньо паливно-мастильні матеріали, а талони на них, про що свідчить акт прийому-передачі від 25.02.2015. Згідно акту-прийому передачі №1 від 17.01.2017р. позивач передав на користь громадянина ОСОБА_2 талони на дизельне пальне в кількості 180 літрів та дизельне пальне у споживчій тарі в кількості 2 літри.

Разом з тим, суд касаційної інстанції вказав, що належить дослідити доводи скаржника про те, що відповідно до умов договору купівлі-продажу від 17.01.2017 №ПС- 1КП постачальник - Товариство з обмеженою відповідальністю "АІК Південний Степ" зобов`язується в порядку та на умовах, визначених договором, поставити покупцю - ОСОБА_2 дизельне паливо код УКТ ЗЕД 2710194300 у кількості 182 л, а Покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його. Договором визначено ціну товару та порядок розрахунків. Відповідно до видаткової накладної від 17.01.2017 №1 Покупець отримав від Постачальника дизельне паливо у визначеному асортименті, кількості та ціні.

Згідно складених за результатом виконання умов зазначеного первинних документів, що наявні в матеріалах справи, позивач фактично здійснював реалізацію дизельного палива у вказаних у накладній об`ємах.

Позивачем було укладеного з ОСОБА_2 договір купівлі - продажу від 17.01.2017 №ПС-1КП та було видано накладну з відображенням у ній реквізитів, що відповідають такому товару.

Реєстрація платником акцизного податку та проведення операцій з реалізації пального, які мають оподатковуватись акцизним податком, є пов';язаними складовими в розумінні Податкового кодексу України, в даному випадку відбувся фактичний (фізичний) відпуск пального кінцевому споживачу.

Вищенаведене відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 13.03.2018 у справі №815/2461/17, постанові від 25.06.2016 у справі №816/1054/18.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене у сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Судові витрати, відповідно до норм ст.139 КАС України, покласти на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АІК Південний Степ" (пр. Центральний, 67, корп.2, оф.306, м. Миколаїв,54017 код ЄДРПОУ 39776221) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна,6, м. Миколаїв, 54001 код ЄДРПОУ 44104027) - відмовити.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням пункту 15.5 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя А. П. Фульга

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2022
Оприлюднено15.12.2022
Номер документу107838275
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —814/1517/17

Рішення від 12.12.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Фульга А. П.

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Фульга А. П.

Постанова від 08.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 27.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 02.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 20.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 06.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Постанова від 06.09.2017

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Князєв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні