ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2022 року м. Київ № 640/6760/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Погрібніченка І.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справуза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Хелмкойл Україна"доГоловного управління ДПС у Київській областіпровизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання видати ліцензії на право зберігання пального,ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Хелмкойл Україна" (далі - ТОВ "Хелмкойл Україна", позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі - ГУ ДПС у Київській області, відповідач), в якому просить:
визнати бездіяльність Головного управління Державної податкової служби у Київській області у видачі ліцензії на право зберігання пального протиправною;
зобов`язати вчинити певні дії, а саме: зобов`язати видати ліцензію на право зберігання пального.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до відповідача із листом та документами щодо отримання ліцензії на право зберігання пального протиправною, втім відповідачем у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивачу відмовлено з підстав ненадання останнім акту вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують, прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним необхідним для роздрібної торгівлі пальним.
Позивач вважає вказану відмову протиправною, та просить зобов`язати відповідача видати позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.03.2020 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику сторін) та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Вказаною ухвалою суду відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву, який повинен відповідати вимогам ст. 162 КАС України, або заяву про визнання позову.
30 квітня 2020 року представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, у якому Головне управління ДПС у Київській області в задоволенні позовних вимог просив відмовити повністю.
Відзив обґрунтовано тим, що відмова у видачі ліцензії на право зберігання пального було прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.
У поданій до суду відповіді на відзив, позивач не погоджувався з твердженнями відповідача та просив позовні вимоги задовольнити повістю.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
ТОВ "Хелмкойл Україна" є господарюючим суб`єктом, основними видами діяльності якого за КВЕД є: оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (46.71); роздрібна торгівля пальним (47.30); транспортне оброблення вантажів (52.24).
14.02.2020 року ТОВ "Хелмкойл Україна" подано до Головного управління Державної податкової служби в Київській області заяву на одержання ліцензії на право зберігання пального за адресою: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Антонова, 5, аеродром Чайка.
До вказаної заяви було додано завірені копії таких документів:
договір оренди від 01.06.2019 р. №01-10/60;
витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 31.01.2017 р. №НВ-3208234172017;
дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 29.01.2020 р. №403.20.32 на виконання газонебезпечних робіт;
дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 21.11.2019 р. №4116.19.32 на експлуатацію обладнання, призначеного для експлуатації у потенційно вибухонебезпечному середовищі;
платіжне дорученні від 11.02.2020 р. на суму 780,00 грн про сплату за ліцензію на право зберігання пального, технічні паспорта на резервуари РГС-25,;
паспорта на паливороздавальні колонки Шельф,;
акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 31.10.2019 р. на паливороздавальні колонки Шельф;
акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 31.03.2008 р. на резервуари РГС-25;
наказ ТОВ Хелмкойл Україна від 31.03.2008 р. №03/2008-ОС про введення в експлуатацію основних засобів;
наказ ТОВ Хелмкойл Україна від 31.10.2019 р. №48 про введення обладнання в експлуатацію;
акт введення об`єкту в експлуатацію, затвердженого директором ТОВ Хелмкойл Україна 01.06.2019 р. про введення резервуарів РГС-25 в експлуатацію на підставі висновків експертизи (Згідно п. 39 Постанови КМУ від 26 травня 2004 р. N 687 "Про затвердження Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" введення устаткування в експлуатацію після експертного обстеження здійснюється відповідно до порядку, встановленого нормативно-правовими актами з охорони праці, організаційно-методичними та експлуатаційними документами).
Листом Головного управління ДПС у Київській області від 04.03.2020 р. №7786/10/10-36-32-03-18 позивачу повідомлено про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним з підстав ненадання акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо невидачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".
Відповідно до статті 1 Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" (далі - Закон №481/95-ВР), ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів; місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.
Приписами статті 15 Закону №481/95-ВР визначено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа, або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Як встановлено вище, підставою для відмови позивачу у видачі запитуваної ліцензії слугували висновки відповідача щодо не надання позивачем документів, а саме: акту вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
У той же час, звертає увагу, що згідно зі ст. 18 Закону № 481/95-ВР, тимчасово, до 01 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01 січня 2014 року.
Отже, до 01.01.2022 подання документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію не є обов`язковою умовою, без якої не можливо б було отримати ліцензію на на право зберігання пального протиправною. Проте, за відсутності зазначених документів, законом встановлено за необхідне подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна.
Матеріали справи не містять доказів дослідження цього питання контролюючим органом. Відзив відповідача на позовну заяву жодних доводів контролюючого органу з цього приводу не містить.
При цьому, суд звертає увагу, що позивачем до заяви про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним було додано як альтернативні документи, що підтверджують введення об`єктів, необхідних для зберігання пального (резервуарів РГС-25) технічні паспорта на резервуари РГС-25, паспорта на паливороздавальні колонки Шельф, акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 31.10.2019 р. на паливороздавальні колонки Шельф, акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 31.03.2008 р. на резервуари РГС-25, наказ ТОВ Хелмкойл Україна від 31.03.2008 р. №03/2008-ОС про введення в експлуатацію основних засобів, наказ ТОВ Хелмкойл Україна від 31.10.2019 р. №48 про введення обладнання в експлуатацію, акт введення об`єкту в експлуатацію, затвердженого директором ТОВ Хелмкойл Україна 01.06.2019 р. про введення резервуарів РГС-25 в експлуатацію на підставі висновків експертизи.
Наведене спростовує твердження контролюючого органу в частині не подання позивачем необхідних документів, передбачених ст.15 Закону №481/95-ВР з урахуванням положень ст.18 наведеного Закону, що свідчить про помилковість висновків відповідача щодо наявності підстав для прийняття рішення про відмову у видачі ліцензії на право зберігання пального протиправною.
За наведеного, рішення ГУ ДПС у Київській області, у формі листа, про відмову у видачі ліцензії на право зберігання пального протиправною від 04.03.2020 р. №7786/10/10-36-32-03-18 за адресою торгівлі: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Антонова, 5, аеродром Чайка, є протиправним.
Таким чином, беручи до уваги викладене, суд з урахуванням ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Київській області, у формі листа, про відмову у видачі ліцензії на право зберігання пального протиправною від 04.03.2020 р. №7786/10/10-36-32-03-18 за адресою торгівлі: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Антонова, 5, аеродром Чайка.
Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З системного аналізу вказаних норм КАС України можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Суд також звертає увагу, що Верховний Суд України у своєму рішенні від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15 вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Таким чином, з урахуванням належного способу захисту, суд приходить до висновку про необхідність зобов`язання Головне управління Державної податкової служби у місті Києві видати ТОВ "Хелмкойл Україна" ліцензію на право зберігання пального за адресою: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Антонова, 5, аеродром Чайка.
У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
У той же час, відповідач у справі обов`язку щодо доведення правомірності своїх дій та рішень не виконав, відзиву без поважних причин не надав, що судом кваліфікується у відповідності до приписів ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, як визнання позову.
Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд прийшов до переконання про задоволення позовних вимог повністю.
Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246, ст. 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Хелмкойл Україна" (ЄДРПОУ 35704132, 03115, м. Київ, пл. Святошинська, 1, кім. 272) задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області, у формі листа від 04.03.2020 р. №7786/10/10-36-32-03-18, про відмову у видачі ліцензії на право зберігання пального протиправною за адресою торгівлі: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Антонова, 5, аеродром Чайка.
3. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Київській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Хелмкойл Україна" ліцензію на право зберігання пального за адресою: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Антонова, 5, аеродром Чайка.
4. Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377, 01051, м. Київ, вул. Народного ополчення, 5а) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Хелмкойл Україна" (ЄДРПОУ 35704132, 03115, м. Київ, пл. Святошинська, 1, кім. 272) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102, 00 грн. (дві тисячі сто дві гривні) 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.М. Погрібніченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2022 |
Оприлюднено | 15.12.2022 |
Номер документу | 107840870 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Погрібніченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні