Постанова
від 08.12.2022 по справі 260/4776/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2022 рокуЛьвівСправа № 260/4776/21 пров. № А/857/10437/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий-суддя Довга О.І.,

суддя Глушко І.В.,

суддя Запотічний І.І.

секретар судового засідання Юник А.А.

за участю представників:

відповідача Білей М.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові апеляційну скаргу Головне управління ДПС у Закарпатській області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року (головуючий суддя Гебеш С.А., м.Ужгород, проголошено 11:45:05) у справі № 260/4776/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кооп Трейдінг" до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

29.09.2021 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Закарпатській області у якому просив: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Відокремленого підрозділу Головного управління Державної податкової служби України у Закарпатській області від 25.05.2021 року № 2685093/43254310 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.04.2021 № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих ТОВ "Кооп Трейдінг"; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстру податкових накладних, податкову накладку від 12.04.2021 № 15, подану ТОВ "Кооп Трейдінг", за датою фактичного подання.

Позов обґрунтовує тим, що на підставі абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК позивачем сформовано податкову накладну № 15 від 12.04.2021 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції № 9101495472 від 27.04.2021 року реєстрацію даної податкової накладної зупинено, у зв`язку з тим, що коди "УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 74111 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції". Для розблокування податкової накладної позивачем направлено повідомлення від 19.05.2021 року № 3 разом з усіма документами, що підтверджують придбання товарів з кодом УКТЗЕД 7411. Однак, рішенням комісії від 25.05.2021 року № 2685093/43254310 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 15 від 12.04.2021 року, у зв`язку ненаданням платником податку копій документів щодо розрахункових документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових та галузевої специфіки, накладних. На вказане рішення було подано скаргу з поясненнями та копіями документів на підтвердження реальності здійснення операцій, обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання. Зазначає, що 10.06.2021 року ними отримано рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, згідно якого залишено скаргу без задоволення, з підставою ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби України у Закарпатській області № 2685093/43254310 від 25 травня 2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної від 12 квітня 2021 року № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої товариством з обмеженою відповідальністю "Кооп Трейдінг". Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу від 12 квітня 2021 року № 15, подану товариством з обмеженою відповідальністю "Кооп Трейдінг" датою фактичного подання.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Закарпатській області подало апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначило, що у випадку зупинення реєстрації податкової накладної платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній. Зазначає, що позивачем подано на реєстрацію податкову накладку № 15 від 12.04.2021 року, виписану на ТОВ "Скай-Кепітал БУД". В електронному вигляді до ГУ ДПС у Закарпатській області надано пакет документів. Під час аналізу вищевказаних документів, комісією встановлено, що вони не можуть підтверджувати інформацію про господарську операцію, щодо якої виставлено податкову накладку з мотивів ненадання видаткової накладної щодо придбання ТМЦ. Таким чином, комісія ГУ ДПС у Закарпатській області правомірно відмовила в реєстрації податкової накладної № 15 від 12.04.2021 року, оскільки наданим пакетом документів позивач не підтвердив зазначену ним в податковій накладній операцію. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримує вимоги апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Судом встановлені наступні обставини.

ТОВ «Кооп Трейдінг» було оформлено податкову накладну за № 15 від 12 квітня 2021 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції за № 9101495472 від 27 квітня 2021 року реєстрацію даної податкової накладної зупинено, у зв`язку з тим, що «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 7411 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, для розблокування податкової накладної позивач направив до Державної податкової служби повідомлення від 19 травня 2021 року № 3 разом з усіма документами, що підтверджують придбання товарів з Кодом УКТЗЕД 7411, а саме: договір купівлі-продажу з ТОВ "СКАЙ-КЕПІТАЛ" б/н від 12 квітня 2021 року; видаткова накладна ТОВ "СКАЙ-КЕПІТАЛ" № 2459 від 12 квітня 2021 року; платіжне доручення ТОВ "СКАЙ-КЕПІТАЛ" № 71 від 12 квітня 2021 року; обігово-сальдова відомість по рахунку 361; договір оренди складського приміщення з ТОВ "ВІКОМ" б/н від 01.11.2019 року; договір на вантажно-розвантажувальні роботи з ТОВ "ВІКОМ" б/н від 01.11.2019 року; договір на транспортне обслуговування з ТОВ "СЕРВІС ЦЕНТР ТК" б/н від 21.01.2021 року; видаткова накладна ТОВ "СЕРВІС ЦЕНТР ТК" № 25 від 12.04.2021 року; платіжне доручення ТОВ "СЕРВІС ЦЕНТР ТК" №000842 від 05.05.2021 року; обігово-сальдова відомість по рахунку 631; пояснення.

Натомість, рішенням комісії Державної податкової служби від 25 травня 2021 року №2685093/43254310 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 15 від 12.04.2021 року, у зв`язку з ненаданням платнику копій документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових та галузевої специфіки, накладних.

Позивач не погодившись із даним рішенням Державної податкової служби, в порядку п.56.23. ст.56 ПК України подав скаргу із поясненнями та копіями документів та підтвердження реальності здійснення операцій, обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, а саме: скарга б/н від 03.06.2021 p.; квитанція № 1 від 29.04.2021 року з реєстраційним номером №9101495472; рішення комісії ДПС від 25.05.2021 року № 2685093/43254310; договір купівлі-продажу з ТОВ "СКАЙ-КЕПІТАЛ БУД" б/н від 12.04.2021 року; видаткова накладна ТОВ "СКАЙ-КЕПІТАЛ БУД" № 259 від 12.04.2021 року; платіжне доручення ТОВ "СКАЙ-КЕПІТАЛ БУД" № 71 від 12.04.2021 року; обліково-сальдова відомість по рахунку 361; договір оренди складського приміщення з ТОВ "ВІКОМ" б/н від 01.11.2019 року; договір на вантажно-розвантажувальні роботи з ТОВ «ВІКОМ» б/п від 01.11.2019 p.; договір поставки з ТОВ «СЕРВІС ЦЕНТР ТК» б/н від 21.01.2019 p.; видаткова накладна ТОВ "СЕРВІС ЦЕНТР ТК" № 25 від 12.04.2021 року; платіжне доручення ТОВ "СЕРВІС ЦЕНТР ТК" № 000842 від 05.05.2021 року; обліково-сальдова відомість по рахунку 631; пояснення до скарги; податкова накладна №15 від 12.04.2021 року.

10 червня 2021 року позивачем отримано рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у єдиному реєстрі податкових накладних №26925/432543102/2, згідно якого залишено скаргу без задоволення, з підставою ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Кооп Трейдінг» є юридичною особою приватного права, що була створена 27 вересня 2019 року. Одним з видів діяльності підприємства є неспеціалізована оптова торгівля. Постачальником в даному випадку виступає ТОВ «СЕРВІС ЦЕНТР ТК».

01 листопада 2019 pоку між ТОВ «СЕРВІС ЦЕНТР ТК» (Продавець) та ТОВ «Кооп-Трейдінг» (Покупець) було укладено договір купівлі-продажу.

Умовами договору визначено наступне: Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, передбачених даних Договором, обладнання. Найменування, кількість і ціна Товару, включаючи ПДВ, визначається сторонами в рахунках. Постачальник гарантує, що товар належить йому на праві власності, що не перебуває під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави або іншим способом забезпечення виконання зобов`язань перед фізичними або юридичними особами; державними органами і державою. Поставка товару здійснюється одноразово або партіями на підставі письмової Заявки Покупця, яка передається Постачальнику через факсимільний зв`язок або електронною поштою. Прийняття (підтвердження) заявки на поставку Товару Постачальником здійснюється шляхом виставлення (надсилання) Покупцю рахунку-фактури/рахунку. Датою поставки Товару вважається дата фактичного приймання - передачі Товару, що вказується у видатковій накладній. Строк поставки протягом 4-6 тижнів від дати виставлення рахунку. Зобов`язання Постачальника з поставки Товару (кожної окремої партії Товару) вважається виконаним з моменту фактичної передачі Покупцю Товару та підписання Сторонами оформленої належним чином видаткової накладної. Постачальник зобов`язаний забезпечити Товар комплектом наступних товарно-супровідних документів: оригінал рахунку/рахунку-фактури; оригінал видаткової накладної; технічна документація на Товар; гарантійний документ (талон); інші додаткові документи, узгоджені сторонами. Якість товару, що поставляється підтверджується сертифікатом якості/сертифікатом відповідності заводу виробника у разі встановлення чинним законодавством України обов`язкової вимоги наявності таких документів. Якість товару, що поставляється, повинна відповідати вимогам ДСТУ, ТУ, іншій технічній документації, яка встановлює вимоги до якості Товару, що поставляється до Договору. На поставлений Товар (партію товарів) діє гарантійний термін, що вказується в гарантійному документі (талоні). Гарантійний термін обчислюється з дати підписання Сторонами видаткової накладної. Покупець має право відмовитися від прийняття Товару у разі невідповідності його якості, технічного стану і комплектації. Умови та сфера дії гарантійного терміну на поставлений Товар зазначається в гарантійному документі (талоні), який оформляється Постачальником. Під гарантією Сторони розуміють обов`язки Постачальника щодо усунення недоліків у Товарі, а у випадку неможливості усунення таких недоліків - проведення гарантійної заміни неякісного товару або товару, який перестав відповідати технічним параметрам заводу-виробника не з вини Покупця. У випадку виявлення Покупцем у період гарантійного строку експлуатації дефектів (у тому числі прихованих), недоліків, які не могли бути поміченими при прийманні Товару, Покупець оформляє акт виявлених недоліків, про що письмово повідомляє Постачальника, прийнявши усі необхідні заходи щодо недопущення погіршення стану Товару. Закінчення строку дії даного Договору не припиняє дії гарантійних строків на товар. Товар повинен бути переданий Постачальником Покупцю у тарі та (або) упаковці способом, який забезпечує схоронність Товару (недопущення його псування, втрати зовнішнього вигляду, забруднення, псування маркування та (або) знищення) за звичайних умов зберігання, вантажно-розвантажувальних робіт і транспортування. тара та упаковка повинні відповідати вимогам чинного законодавства України. Тара та упаковка одноразового використання поверненню Постачальнику не підлягають. Товар повинен пройти перепродажну перепідготовку, яка здійснюється Постачальником бути в справному стані, що забезпечує вільне в технічному й інших відношеннях використання його по визначеному призначенню (відносно характеристик Товару). Поставка товару здійснюється за цінами, вказаними в рахунках та видаткових накладних. Ціна на поставлений Товар не підлягає перегляду. Загальна сума договору визначається загальною вартістю партій товару Товару, що поставляються в період терміну дії Догорову, визначених у видаткових накладних. Розрахунки за цим Договором здійснюються в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника. Покупець оплачує товар, який поставляється згідно з даним Договором, шляхом перерахування на поточний рахунок Постачальника грошових коштів таким чином: попередня оплата в розмірі 100% від загальної вартості партії Товару на підставі виставленого Постачальником рахунку/рахунку-фактури. Днем здійснення оплати вважається день, в який сума, що підлягає сплаті, зараховується на поточний рахунок Постачальника. Умови оплати можуть змінені за згодою Сторін. Змінення Сторонами умов оплати після підписання даного Договору в межах терміну його дії відбувається за їх згодою та можуть бути вказані як в відповідній Додатковій угоді до даного Договору. Постачальник зобов`язаний скласти та зареєструвати податкову накладну, розрахунок коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронній формі відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України та відправити ПН, РКПН Покупцю, з використанням програмного забезпечення, за допомогою якого можливо отримувати та надавати електронні ПН, РКНП. На виконання вищевказаного договору ТОВ "Кооп Трейдінг" було придбано товари вказані у видатковій накладній №15від 12.04.2021 року.

Договором купівлі-продажу від 12.04.2021 року укладеного між ТОВ «КООП ТРЕЙДІНГ» (Продавець) та ТОВ «СКАЙ-КЕПІТАЛ БУД» (Покупець) визначено наступні умови: Продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, передати у власність Покупцю Товар, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити товар наявного асортименту Продавця. Ціни на Товар обумовлюється специфікацією, рахунок-фактура або накладною. Найменування та кількість Товару, який Продавець поставляє Покупцю, вказується у видатковій накладній. Якість товару, що поставляється Продавцем, повинна відповідати технічним умовам фірм-виробників і підтверджуватися, в разі необхідності, сертифікатами відповідності України та гігієнічними висновками. Товар, який поставляється згідно з цим Договором, повинен відповідати взаємоузгодженими сторонами зразкам та має бути допущений до вільного обігу та вжитку в Україні згідно з чинним законодавством України. Якість товару по зовнішньому вигляду продукції, яка не упакована, а також емальована продукція перевіряються при прийомі. В разі виявлення дефектів Покупець складає акт у присутності Представника Продавця. Продавець підтверджує замовлення на протязі 3 днів та реалізує підтверджене замовлення відповідно до пункту 4.2. даного договору, з моменту отримання замовлення від Покупця. Покупець зобов`язаний прийняти товар і здійснити його оплату в строки й порядку, передбачені цим Договором. Продавець гарантує, що поставлений ним товар вільний від будь-яких прав та домагань з боку третіх осіб. Відвантаження товару здійснюється на підставі замовлення від Покупця, яке останній направляє Продавцю поштою, факсом, електронною поштою. Продавець підтверджує прийняття замовлення на протязі трьох діб. Строк поставки замовлених Товарів складає: для Товарів, які на момент замовлення знаходяться в наявності (в достатній кількості) на складі Продавця - протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з моменту зарахування оплати Покупця на розрахунковий рахунок Продавця; для Товарів, які на момент замовлення не знаходяться в наявності (поставка під замовлення) на складі Продавця - протягом 60 (шістдесяти) календарних днів з моменту зарахування оплати Покупця на розрахунковий рахунок Продавця. Під час оформлення замовлення Покупцю надається інформація про наявність обраного Товару в достатній кількості на складі Продавця або про можливість його поставки під замовлення. Продавець може здійснювати часткову або додаткову поставку товарів, за умови, що така поставка була заздалегідь обумовлена в замовленні. Датою поставки вважається дата, вказана на товарно-транспортних накладних, або видаткових накладних. Здача-приймання товару проводиться уповноваженими представниками Продавця і Покупця. Перехід права власності на товар відбуваються в момент підписання Покупцем видаткової накладної. Продавець має право відмовити у відвантажені товару Покупцеві, у випадку наявності простроченої заборгованості, яка виникла у Покупця, як на підставі даного договору, так і на підставі інших договорів, заключних між Продавцем і Покупця. Оплата за Договором виконується Покупцем у національній валюті України на підставі виставлених рахунків або накладних на товар у відповідності з діючими для Покупця умовами поставок та платежу. Датою оплати рахується дата надходження коштів на рахунок Продавця. Датою оплати продукції вважається дата зарахування коштів, сплачених Покупцем за поставлений Товар, на розрахунковий рахунок Постачальника. Усі платежі, які поступають від Покупця на рахунок Продавця в рахунок оплати товару, приймаються в рахунок оплати заборгованості Покупця, що хронологічно виникли раніше. Оплата за Товар здійснюється на умовах 100 % предоплати або з відтермінуванням платежу згідно домовленості Сторін по кожному замовленні. На виконання умов Договору від 12.04.2021 р. ТОВ «КООП ТРЕЙДІНГ» було продано наступні товари: 1) Відведення АSС 110 50х90°х90° назад у кількості 10 одиниць; 2) Відвід 110/90 з виходом на 50 вправо у кількості 30 одиниць; 3) З`єднувач РРSU Рress двосторонній з прес-кільцем 20*20 у кількості 50 одиниць; 4) З`єднувач РРSU Рress двухсторонній редукційний з прес-кільцем 26x3/20x2 у кількості 4 одиниці; 5) З`єднувач Рress з прес-кільцем з внутрішньою різьбою 26хG1" у кількості 3 одиниці; 6) З`єднувач Рressз прес-кільцем з зовнішньою різьбою 26хG1 у кількості 50 одиниць; 7) Заглушка АSG НТR 110 у кількості 80 одиниць; 8) Заглушка АSG НТR 40 у кількості 20 одиниць; 9) Заглушка АSG НТR 50 у кількості 20 одиниць; 10) Коліно 90° рress 35x35 у кількості 34 одиниці; 11) Коліно 90° рress 42x42 у кількості 15 одиниць; 12) Коліно PPSU Press є прес-кільцем 20x2 у кількості 80 одиниць; 13) Коліно 45°d40 у кількості 28 одиниць; 14) Коліно 45°d50 у кількості 10 одиниць; 15) Коліно 90° рress 28x28 у кількості 60 одиниць; 16) Коліно 90° рress 54x54 у кількості 24 одиниці; 17) Коліно 90°d40 у кількості 82 одиниці; 18) Коліно 90°d50 у кількості 10 одиниць; 19) Коліно АSG НТR 110x15° у кількості 20 одиниць; 20) Коліно АSG НТR 110x30° у кількості 20 одиниць; 21) Коліно АSG НТR 110x67,5° у кількості 118 одиниць; 22) Коліно АSG HTR 110x87,5° у кількості 63 одиниці; 23) Коліно ASG НТR 50x15° у кількості 116 одиниць; 24) Коліно АSG НТR 50x45° у кількості 250 одиниць; 25) Коліно АSG НТR 50x67,5° у кількості 25 одиниць; 26) Коліно АSG НТR 50x87,5° у кількості 180 одиниць; 27) Коліно PPSU Рrеss з прес-кільцем 26x3 у кількості 20 одиниць; 28) Коліно 26x3 з різьбою зовнішньою GІ" у кількості 10 одиниць; 29) Коліно Рress з кронштейном 16x2 Lmin=210 мм у кількості 20 одиниць; 30) Труба КАN-thern Blue Floor RE-RT P з антидиф.захис.-для підл.опал. (6 бар, Тmах 31) 16x2 бух. 200 м у кількості 2400 одиниць; 32) Труба stabi glass PN 16 d25 у кількості 60 одиниць; 33) Труба багатошарова РЕ-КТ/АІ/РЕ-КТ Multi Universal (типоряд РN2) з робочим тиском 1,0МПа 26x3 у кількості 200 одиниць; 34) ТрубаHTR 50x750 у кількості 30 одиниць; 35) ТрубаHTR 50x500 у кількості 90 одиниць; 36) ТрубаHTR 50x250 у кількості 60 одиниць; 37) ТрубаHTR 50x2000 у кількості 53 одиниці; 38) ТрубаHTR 50x1500 у кількості 30 одиниць; 39) ТрубаHTR 50x150 у кількості 40 одиниць; 40) ТрубаHTR 50x1000 у кількості 63 одиниць; 41) ТрубаHTR 40x1000 у кількості 2 одиниці; 42) ТрубаHTR 32x250 у кількості 30 одиниць; 43) ТрубаHTR 110x750 у кількості 55 одиниць; 44) ТрубаHTR 110x3000 у кількості 96 одиниць; 45) ТрубаHTR 110x250 у кількості 70 одиниць; 46) ТрубаHTR 110x1000 у кількості 23 одиниць; 47) Трійник press 28x28x28 у кількості 150 одиниць; 48) Трійник press 28x28x28 у кількості 25 одиниць; 49) Трійник ASG HTR 50x50x45° у кількості 79 одиниць; 50) Трійник ASG HTR 50x50x87,5° у кількості 45 одиниць; 51) Редукція ASG НТR 110x50 у кількості 85 одиниць; 55) Муфта редукційна d25/20 у кількості 88 одиниць; 56) Муфта з зовнішньою різьбою 625-3/4" у кількості 90 одиниць; 57) Муфта з зовнішньою різьбою 620-1/2" у кількості 100 одиниць; 58) Муфта ASG HTR 50 у кількості 61 одиниця; 59) Муфта АSG НТR 40 у кількості 13 одиниць; 60) Муфта АSG НТR 110 у кількості 28 одиниць.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України), при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 5-7 Порядку №520).

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення контролюючого органу є актом індивідуальної дії, адже виданий суб`єктом владних повноважень, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований. Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства. Оскаржуване рішення податкового органу не відповідає вищезазначеним критеріям акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що у відповідачів не було правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Суд апеляційної інстанції вважає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. При цьому, невиконання ним законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі №821/1173/17.

Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про задоволення позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головне управління ДПС у Закарпатській області залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року у справі № 260/4776/21 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня проголошення, у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний Повне судове рішення складено 09 грудня 2022 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2022
Оприлюднено15.12.2022
Номер документу107844892
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —260/4776/21

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 12.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 08.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 12.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні