Постанова
від 09.12.2022 по справі 160/108/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 грудня 2022 року м. Дніпросправа № 160/108/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Чабаненко С.В., Чумака С.Ю.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року в адміністративній справі №160/108/22 (головуючий суддя першої інстанції Кучугурна Н.В.) за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач 30.12.2021 року (згідно штампу на поштовому конверті а.с.52 т.1) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України», в якому просив стягнути з відповідача до Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу у загальному розмірі 170000 грн..

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем проведено планову перевірку характеристик продукції суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна», місце розміщення продукції: м.Одеса, вул.Давида Ойстраха, 32, ТРЦ «Сити Центр Котовський», магазин «Akvarel» ТРЦ «FontanSkycenter». За результатами перевірки характеристик продукції (іграшок) виявлені порушення Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого Постановою КМУ від 28.02.2018 року №151. Позивачем прийняті рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів з терміном виконання 20.06.2021 року. За клопотанням відповідача строк виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів продовжений до 06.08.2021 року. У зв`язку з неотриманням повідомлення про виконання рішень про застосування обмежувальних (корегувальних) заходів позивачем у період з 17.08.2021 року по 20.08.2021 року проведено позапланову перевірку стану виконання відповідачем рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, за результатами якої встановлено не виконання відповідачем всіх рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, тому постановами від 27.08.2021 року №50, №51, №52 на відповідача за порушення вимог пунктів 2, 3 ч.4 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» накладено штрафні санкції у 170000 грн.. Відповідачем зазначена сума не сплачена.

Відповідач - ТОВ «Креатив Компані Україна» 18.02.2022 року подав до Дніпропетровського окружного адміністративного суду зустрічний позов до Головного управління Держпроспоживслужби в Одеській області, в якій просив визнати протиправними та скасувати постанови Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 27 серпня 2021 року №№ 50, 51, 52 про накладення штрафу в загальній сумі 170000 грн. (а.с.75-84 т.2).

В обґрунтування зустрічних позовних вимог зазначено, що позивачем надані документи на придбання зазначених іграшок, а також документи, що підтверджують відповідність іграшок вимогам Технічного регламенту. Вказує на відсутність з його сторони порушень Технічного регламенту безпечності іграшок, які стосуються розповсюджувачів продукції, та неможливість приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами та усунення формальної невідповідності згідно з рішеннями відповідача від 12.05.2021 року №№135-139, оскільки ТОВ «Креатив Компані Україна» є розповсюджувачем продукції, а не її виробником чи імпортером. Порушення стосуються невиконання обов`язків виробниками чи імпортерами відповідної продукції. Положення, закріплені у Технічному регламенті перерозподіляють обсяг обов`язків за умови наявності конкретних підстав, перелік яких є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Водночас підстав вважати, що обов`язки виробника перейшли до позивача за зустрічним позовом як розповсюджувача продукції відсутні, тому ТОВ «Креатив Компані Україна» не є належним суб`єктом відповідальності за недотримання вимог тих пунктів Технічного регламенту, які виявлені відповідачем за зустрічним позовом. Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12 травня 2021 року №№135-139 містять лише вид заходу, у них не вказано пов`язані з ним дії, які особа має вчинити. Позивачем за зустрічним позовом виконано саме ті рішення, які можливо виконати ним як розповсюджувачем продукції. Посилається на порушення ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області порядку складання документів за результатами перевірки та розгляду справи про накладення штрафів за порушення, визначені ст.44 ЗУ «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції»: уповноважену особу ТОВ «Креатив Компані Україна» не запрошено на складання акту від 12.05.2021 року №906; ТОВ «Креатив Компані Україна» не надіслано проекти рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів з пропозицією надати в письмовій формі свої пояснення, заперечення до проекту рішення, інформацію про вжиття ним заходів, спрямованих на запобігання або уникнення ризиків суспільним інтересам, усунення невідповідності продукції, що є предметом проекту рішення, встановленим вимогам; відповідач за зустрічним позовом не повідомив про складання протоколу від 25.08.2021 року №24, тому ТОВ «Креатив Компані Україна» не мало можливості надати відповідні пояснення та забезпечити явку уповноваженого представника на складання протоколу; оскаржувані постанови від 27.08.2021 року №№50-52 винесені за невиконання рішень від 12.05.2021 року №№ 135-139.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року позовну заяву Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» про стягнення адміністративно-господарських санкцій залишено без задоволення.

Зустрічна позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області визнання протиправною та скасування постанови задоволена.

Визнано протиправними та скасовано постанови Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» про накладення штрафу від 27 серпня 2021 року №№ 50, 51, 52.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просило рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення його позовних вимог, а в задоволенні зустрічного позову ТОВ «Креатив компані України» відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Зазначає, що жодних пояснень, заперечень до закінчення визначеного строку виконання таких рішень, від відповідача не надходило. Предметом зустрічної позовної заяви є оскарження постанов про накладення штрафних санкцій №№50-52 від 27 серпня 2021 року, які винесені за результатами розгляду справи, а саме: Акту перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних(корегувальних) заходів від 20.08.2021 року №33 та протоколу №24 від 25.08.2021 року. Рішення про вжиття обмежувальних корегувальних заходів від 12.05.2021 року №№135-139 є окремими актами та підлягають окремому оскарженню. Позивач за зустрічним позовом - ТОВ «Креатив компані України» вказані рішення у визначеному законом порядку не оскаржив, рішення про вжиття обмежувальних корегувальних заходів від 12.05.2021 року №№135-139 набрали законної сили та підлягають виконанню. Правомірність рішень 12.05.2021 року №№135-139 знаходяться поза межами дослідження предмета зустрічного позову но справі №160/108/22. Предмет перевірки та категорію продукції - дитячі іграшки, відповідність яких нормам Технічного регламенту не підтверджена. Відповідно до Акту перевірки стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.08.2021 року № 33 встановлено факт невиконання рішень №№ 136, 137, 138, 139 від 12.05.2021 року. Зазначає, що відповідачем невиконані обмежувальні (корегувальні) заходи у строк до 06.08.2021 року. Жодних доказів про вчасне виконання відповідачем вказаних обмежувальних (корегувальних) заходів не надано. До зустрічної позовної заяви йдуть накладні на повернення товару, які підтверджують факт несвоєчасного виконання відповідачем рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

ТОВ «Креатив компані України» відзив на апеляційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, встановила таке.

Позивач за основним позовом та відповідач за зустрічним позовом - Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Законами України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та «Про загальну безпечність нехарчової продукції» повноваження.

Відповідач за основним позовом та позивач за зустрічним позовом - ТОВ «Креатив Компані Україна» є юридичною особою (код ЄДРПОУ 41090698), дата реєстрації 19.01.2017 року (а.с.11-12 т.1).

На підставі наказу ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області «Про проведення планової перевірки» від 05.05.2021 року №1037 та направлення на проведення перевірки від 05.05.2021 року №956, посадовими особами ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області в період з 06.05.2021 року по 12.05.2021 року проведено планову перевірку характеристик продукції суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна», за результатами якої 12.05.2021 року складено акт №906 (а.с. 9, 10, 20-22 т.1).

Висновками акту перевірки встановлено порушення ТОВ «Креатив Компані Україна»:

- на іграшці та її пакуванні (пазли «Мої друзі», арт.13005, ш/к 120123456834120) відсутнє попередження із зазначенням конкретної небезпеки, що є порушенням пп.36, 37, ч.Б додатка 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 року №151;

- на іграшці (деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей ш/к 9785389148376) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутнє комерційне найменування виробника, імпортера та контактна поштова адреса, відсутнє попередження із зазначенням конкретно її небезпеки, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов, що є порушенням пп. 10, 11, 18, 19, 20, 27, 34. 37. 44. 45, додаток 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 року №151.

В цей же день 12.05.2021 року акт направлений товариству поштою (відправлення №6500142261108), який товариством отримано 30.06.2021 року (а.с. 24 т. 1).

За результатами перевірки ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області 12.05.2021 року прийняті рішення про вжиття ТОВ «Креатив Компані Україна» обмежувальних (корегувальних) заходів - обмеження надання продукції на ринку:

- №135 шляхом тимчасової заборони надання продукції на ринку - щодо продукції набір для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей ш/к 9785389148376 (а.с. 31 т. 1);

- № 136 шляхом тимчасової заборони надання продукції на ринку - щодо продукції пазли «Мої друзі», арт. 13005, ш/к 120123456834120, виробник: ПП «Левеня», с.Шешори, Косівський р-н, Івано-Франківська обл., 78623 (а.с. 25 т. 1);

- №137 шляхом приведення продукції у відповідність до встановлених вимог - щодо продукції набір для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей ш/к 9785389148376 (а.с. 29 т.1);

- №138 шляхом приведення продукції у відповідність до встановлених вимог - щодо продукції пазли «Мої друзі», арт. 13005, ш/к 120123456834120, виробник: ПП «Левеня», с.Шешори, Косівський р-н, Івано-Франківська обл., 78623 (а.с.26 т.1);

- №139 шляхом усунення формальної невідповідності - щодо продукції набір для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей ш/к 9785389148376 (а.с. 27 т.1).

Термін виконання вказаних рішень встановлений до 20 червня 2021 року.

01.06.2021 року рішення направлені товариству поштою (відправлення №6500142283403) та отримані останнім 23.06.2021 року (а.с.32 т.1).

08.07.2021 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області за клопотанням ТОВ «Креатив Компані Україна» прийнято рішення №101 про внесення змін до рішень №№ 135-139 від 12.05.2021 року, яким термін виконання цих рішень продовжено до 06.08.2021 року (а.с. 33, 34 т. 1).

Наказом ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області № 2043 від 10.08.2021 року призначено проведення в період з 17.08.2021 року по 20.08.2021 року позапланової перевірки стану виконання ТОВ «Креатив Компані Україна» рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. Підстава проведення перевірки: ненадання інформації про стан виконання рішень від 12.05.2021 року №№ 135-139 (а.с. 35- 36 т.1).

За результатами перевірки контролюючим органом 20.08.2021 року складено акт перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №33, висновками якого встановлено невиконання рішень №№137, 138, 139 від 12.05.2021 року (а.с.37-39 т.1).

20.08.2021 року акт направлений 20.08.2021 року поштою та отриманий останнім 14.09.2021 року (а.с.41 т.1).

20.08.2021 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області складено протокол №24 про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» (а.с.42 т.1).

25.08.2021 року протокол направлений товариству поштою та отримано останнім 14.09.2021 року (а.с.43 т.1).

За результатами розгляду справи ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області 27.08.2021 року складені постанови №№ 50, 51, 52, якими на ТОВ «Креатив Компані Україна» накладено штрафні санкції відповідно на 68000 грн., на 68000 грн. та на 34000 грн., всього на загальну суму 170000 грн., за порушення вимог пп. 2, 3 ч. 4 ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»:

1. невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (рішення від 12.05.2021 року №138), визначених статтею 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону (постанова № 50, штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 68000 грн) (а.с.45 т.1);

2. невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (рішення від 12.05.2021 року №137), визначених статтею 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону (постанова №51, штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 68000 грн) (а.с.46 т.1);

3. невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (рішення від 12.05.2021 року №139) щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (постанова № 52, штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 34000 грн) (а.с.47 т.1).

27.08.2021 року постанови поштою направлені товариству та отримані останнім 14.09.2021 року (а.с.44 т.1).

У встановлений в рішеннях строк ТОВ «Креатив Компані Україна» не сплатило адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області звернулось до суду про стягнення штрафу.

ТОВ «Креатив Компані Україна», посилаючись на протиправність постанов від 27.08.2021 року №№ 50-52, оскаржило такі постанови до суду, подавши зустрічний позов.

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області та задовольняючи зустрічний адміністративний позов ТОВ «Креатив Компані Україна», суд першої інстанції виходив із того, що обов`язки виробника, у тому числі й щодо нанесення маркувань про безпечність продукції та попереджень про іграшку, покладаються на розповсюджувача за умови випуску продукції під своєю торговельною маркою або здійснення модифікації такої продукції. Положення, закріплене пунктом 31 Технічного регламенту перерозподіляє обсяг обов`язків за умови наявності конкретних підстав, перелік яких є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Підстав вважати, що обов`язки виробника перейшли до позивача як до розповсюджувача продукції відсутні. Відповідачем надсилались виробнику пазлів «Мої друзі» Приватному підприємству «Левеня» та Приватному підприємству «Видавництво «Махаон-Україна» щодо набору для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей ш/к 9785389148376 листи про повторний розгляд питання щодо здійснення повернення залишків продукції з метою приведення її у відповідність. Відповідач звернув увагу на те, що діє заборона надання даної продукції на ринку, і просить вжити заходи та повідомити споживачів, покупців даної продукції (листи від 04.20.2021 року №04/10/01 та 04/10/2021). Відповідач виконав рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12.05.2021 року №№ 135-139 з урахуванням внесених до них змін рішеннями від 20.08.2021 року №116, №117 з терміном виконання 12.10.2021 року .

Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.

Організація та порядок здійснення державного ринкового нагляду, а також державного контролю продукції під час її ввезення на митну територію України визначаються Законом України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 02.12.2012 року №2735-ІV (далі по тексту - Закон №2735).

Відповідно до статті 3 Закону №2735 законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається з цього Закону, Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері, у тому числі технічних регламентів.

Відповідно до абзацу 8 статті 1 Закону №2735 державний ринковий нагляд - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам. Відповідно до частини 1 та частини 2 статті 10 Закону №2735 ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Згідно пункту 4 частини 1 статті 11 Закону №2735 до повноважень органів ринкового нагляду, зокрема, належить проведення перевірок характеристик продукції.

Статтею 44 Закону №2735 встановлена відповідальність суб`єктів господарювання.

Наведені вище обставини справи щодо повноважень ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області, порядку призначення та проведення перевірок ТОВ «Креатив Компані Україна» сторонами не заперечуються та не оскаржуються.

Розглядаючи справу по суті позову, судом першої інстанції не було з`ясовано питання додержання сторонами строків звернення до суду як за основним, так і за зустрічним позовом.

Натомість, відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Згідно абзацу 2 частини 2 статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, встановлений абзацем 2 частини 2 статті 122 КАС України тримісячний строк звернення до суду починає перебіг з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог до суду.

В даних правовідносинах спеціальним законом є Закон України №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Відповідно змісту статті 44 Закону №2735 відповідальність за порушення вимог цього Закону встановлюється цим та іншими законами України. Суб`єкт господарювання має сплатити штраф у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення. У разі несплати штрафу в зазначений строк він стягується в судовому порядку. Суб`єкт господарювання має право оскаржити рішення органу ринкового нагляду про накладення штрафу до керівника органу ринкового нагляду, а також у судовому порядку. У разі оскарження рішення у суді суб`єкт господарювання сплачує штраф після прийняття відповідного рішення керівником органу ринкового нагляду або судом.

Отже, правовою підставою, яка надала ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області право на пред`явлення позовних вимог щодо стягнення з відповідача штрафу за порушення законодавства про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції, є встановлення факту несплати відповідачем відповідного штрафу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення.

Така правова позиція відповідає практиці Верховного Суду у постановах від 17.09.2021 по справі №420/473/20, від 08.09.2021 по справі №420/1643/20, від 14.08.2020 по справі №640/16216/19.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «Креатив Компані Україна» постанови про накладення штрафів від 27 серпня 2021 року №№ 50, 51, 52 отримало 14.09.2021 року (а.с.44 т.1).

У добровільному порядку у передбачений чинним законодавством строк ТОВ «Креатив компані України» вказані постанови не виконав, штраф не сплатив.

Отже, колегія суддів зазначає, що підставою, яка надала ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області право на пред`явлення позовних вимог щодо стягнення з ТОВ «Креатив компані України» штрафу за порушення законодавства про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції є встановлення факту несплати товариством відповідного штрафу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення, відтак ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області набуло право звертатися до суду з відповідним позовом через 15 днів після отримання ТОВ «Креатив компані України» відповідної постанови, в даному випадку - з 14.09.2021.

Поряд з цим, апеляційним судом встановлено, що позов ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області подано до суду лише 30.12.2021 (а.с.52 т.1), тобто з пропуском тримісячного строку, встановленого КАС України.

Колегія суддів звертає увагу на те, що за загальним правилом перебіг строку на звернення до адміністративного суду починається від дня виникнення права на адміністративний позов, тобто, коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Пропуск відповідного строку на звернення до суду через байдужість до своїх прав або небажання скористатися цим правом не є поважною причиною пропуску строку та, відповідно, підставою для поновлення звернення до суду з адміністративним позовом.

Також апеляційний суд зазначає, що дотримання строків звернення до адміністративного суду є однією з умов дисциплінування учасників публічно-правових відносин у випадку, якщо вони стали спірними. У випадку пропуску строку звернення до суду, підставами для визнання поважними причин такого пропуску є лише наявність обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій та підтверджені належними доказами.

Необхідно зауважити, що інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Строки звернення до адміністративного суду з позовом обмежують час, протягом якого такі правовідносини вважаються спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області пропущено строк звернення до суду з вимогами про стягнення адміністративно-господарських санкцій.

Стосовно строку звернення до суду ТОВ «Креатив компані України» із зустрічним позовом до ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанов апеляційний суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Згідно з частиною третьою статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Як зазначалось вище, в даних правовідносинах спеціальним законом є Закон України №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Вказаний Законом можливість або обов`язковість досудового порядку вирішення спору не передбачає.

Відповідно змісту статті 44 Закону №2735 відповідальність за порушення вимог цього Закону встановлюється цим та іншими законами України. Суб`єкт господарювання має сплатити штраф у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення. У разі несплати штрафу в зазначений строк він стягується в судовому порядку. Суб`єкт господарювання має право оскаржити рішення органу ринкового нагляду про накладення штрафу до керівника органу ринкового нагляду, а також у судовому порядку. У разі оскарження рішення у суді суб`єкт господарювання сплачує штраф після прийняття відповідного рішення керівником органу ринкового нагляду або судом.

З аналізу вказаної норми вбачається, що суб`єкт господарювання має сплатити штраф у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення.

Колегія суддів вважає, що несплата штрафу у визначений законом строк (15 днів з дня отримання суб`єктом господарювання постанови) свідчить про узгодженість таким суб`єктом господарювання адміністративно-господарських зобов`язань (штрафу).

Оскільки законодавцем встановлено право контролюючого органу для стягнення штрафу в судовому порядку саме після встановлення факту несплати суб`єктом господарювання у визначений 15-денний строк з дня отримання останнім постанови, то строк оскарження постанови суб`єктом господарювання є саме 15-денний строк з дня отримання ним постанови.

Як зазначалось вище, ТОВ «Креатив Компані Україна» постанови про накладення штрафів від 27 серпня 2021 року №№ 50, 51, 52 отримало 14.09.2021 року (а.с.44 т.1).

Зазначена обставина ТОВ «Креатив Компані Україна» не оскаржувалась та не спростовувалась.

З вимогами про скасування вказаних постанов ТОВ «Креатив Компані Україна» звернулось до суду лише 18.02.2022 року (а.с.75-84 т.2), тобто з пропуском строку, визначеного Законом №2735.

Апеляційний суд звертає увагу, що ані позивачем за основним позовом - ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області, ані позивачем за зустрічним позовом - ТОВ «Креатив компані України» не заявлялось клопотання про поновлення строків звернення до суду та судом першої інстанції таке питання не вирішувалось (а.с.62-63, 112-114 т.1).

Судом апеляційної інстанції не встановлено поважних причин, які б унеможливили звернення до суду як Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» про стягнення адміністративно-господарських санкцій, так і Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» із зустрічним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов в межах встановленого КАС України та Законом №2735 строків, та в матеріалах справи докази поважності пропуску сторонами таких строків відсутні.

Відповідно до положень частини третьої статті 123 КАС України в редакції, яка є чинною станом на час перегляду справи апеляційним судом, якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Пунктом 8 частини першої статті 240 КАС України визначено, що суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Отже, судом першої інстанції рішення ухвалено з порушенням норм процесуального права, тому воно підлягає скасуванню із залишенням позову та зустрічного позову без розгляду.

Керуючись статтями 122, 123, 240, 243, 311, 315, 319, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року в адміністративній справі № 160/108/22 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року в адміністративній справі № 160/108/22 скасувати.

Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» про стягнення адміністративно-господарських санкцій залишити без розгляду.

Зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов залишити без розгляду.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий - суддяІ.В. Юрко

суддяС.В. Чабаненко

суддяС.Ю. Чумак

Дата ухвалення рішення09.12.2022
Оприлюднено19.12.2022
Номер документу107872582
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —160/108/22

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 09.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 06.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 13.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні