ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/610/22 пров. № А/857/15637/22Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача:Гінди О.М.,
суддів:Ніколіна В.В., Пліша М.А.,
за участю секретаря судових засідань Михальської М.Р.,
розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємство «Агро-Прогрес» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року (головуючий суддя: Братичак У.В., місце ухвалення - м. Львів, дата складення повного тексту судового рішення 03.10.2022) у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Приватного підприємства «Агро-Прогрес» про зупинення експлуатації будівель,
встановив:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, 11.01.2022 звернулося до суду з позовом, в якому просило зупинити експлуатацію будівлі (яка використовується як столова), будівлі (яка використовується як майстерня), будівлі (яка використовується як цех виготовлення блоків), будівлі (яка використовується як зерноток), будівлі (яка використовується як зерносклад № 1), будівлі (яка використовується як зерносклад № 2), будівлі (яка використовується як зерносклад № 3), будівлі (яка використовується як свиноферма), будівлі (яка використовується як гаражі), будівлі (яка використовується як вагова) та автозаправної станції Приватного підприємства «Агро-прогрес» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Обґрунтовує позов тим, що період з 11 по 25 жовтня 2021 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі заступника начальника ВЗНС Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області підполковника служби цивільного захисту Романюка В.А., та провідного інспектора ВЗНС Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області старшого лейтенанта служби цивільного захисту Райти В.І., у присутності директора Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» Папроцького Д.Р.. було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях та автозаправній станції Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, яким встановлено факти порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єктах відповідача. Враховуючи зазначене, у зв`язку з виникненням умов, за яких подальша експлуатація будівель несе ризик загрози життю та здоров`ю людей, позивач вважає, що це є підставою для зупинення роботи даних об`єктів.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року позов задоволено частково.
Зупинено експлуатацію будівлі (яка використовується як столова), будівлі (яка використовується як майстерня), будівлі (яка використовується як цех виготовлення блоків), будівлі (яка використовується як зерноток), будівлі (яка використовується як зерносклад № 1), будівлі (яка використовується як зерносклад № 2), будівлі (яка використовується як зерносклад № 3), будівлі (яка використовується як свиноферма), будівлі (яка використовується як гаражі), будівлі (яка використовується як вагова) Приватного підприємства «Агро-прогрес» (місцезнаходження: с. Задвір`я, Золочівський район, Львівська область, 80552; ЄДРПОУ: 03762165), що знаходяться за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив в апеляційному порядку. Вважає його необґрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати рішення та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, посилається на те, що на час проведення перевірки, будівлі та інші приміщення, в яких були виявленні порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки не належали ПП «Агро-Прогрес», а перебували у власності фізичної особи. Зазначає, що посилання позивача на те, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становлять загрозу виникнення пожежі є тільки безпідставними.
Представник відповідача Нижник М.Т. у судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав.
Представник позивача у судове засідання не з`явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, його участь в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась. Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України його неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких мотивів.
Судом першої інстанції встановлено, що у період з 11 по 25 жовтня 2021 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі заступника начальника ВЗНС Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області підполковника служби цивільного захисту Романюка В.А., та провідного інспектора ВЗНС Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області старшого лейтенанта служби цивільного захисту Райти В.І., у присутності директора Приватного підприємства
«АГРО-ПРОГРЕС» Папроцького Д.Р., було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях та автозаправній станції Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я.
Під час проведення планового заходу на об`єктах відповідача було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні та/або ППБУ), Кодексу цивільною захисту України (далі Кодекс ЦЗ та/або КЦЗУ), Правил техногенної безпеки (далі - ПТБ) та низки інших нормативних актів.
Значну кількість виявлених порушень пропонувалася відповідачу виконати за попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту № 197 від 27.06.2014, але станом на 25.10.2021 вони не були усунуті.
Щодо директора Приватного підприємства «Агро-прогрес» ОСОБА_1 12.10.2021, складено протоколи про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 175 КУпАП серія ЛВ № 020042, відповідно до ст. 175-2 КУпАП серія ЛВ № 020043 та відповідно до ч. 1 ст. 188-8 КУпАП серія JIB № 020049. Директор Приватного підприємства «Агро-прогрес» Папроцький Д.Р. з протоколами ознайомлений. У протоколі серія ЛВ № 020042 зазначено, що: «дані порушення будуть усуватися при наявності фінансування», в протоколі серія ЛB № 020043 зазначив, що: «Декларація в процесі виготовлення», а в протоколі серії ЛВ № 020049 зазначив, що: «Дані недоліки будуть усунені при наявності фінансування».
Позивачем, 22.10.2021 була винесена постанова серія ЛВ № 018095 про накладення адміністративного стягнення на директора Приватного підприємства «Агро-прогрес» Папроцького Д.Р.
За наслідками вищевказаної перевірки позивачем складено акт від 25.10.2021 № 135, в якому зафіксовано, що об`єкти Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» експлуатуються з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
У будівлі (яка використовується як столова), будівлі (яка використовується як майстерня), будівлі (яка використовується як цех виготовлення блоків), будівлі (яка використовується як зерноток), будівлі (яка використовується як зерносклад № 1), будівлі (яка використовується як зерносклад № 2), будівлі (яка використовується як зерносклад № 3), будівлі (яка використовується як свиноферма), будівлі (яка використовується як гаражі), будівлі (яка використовується як вагова) та автозаправної станції Приватного підприємства Агро-прогрес за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, плановим заходом державного нагляду (контролю) було виявлені 55 порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
У період з 25.07.2022 по 26.07.2022 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі заступника начальника ВЗНС Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області підполковника служби цивільного захисту Романюка В.А., у присутності директора Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» Папроцького Д.Р., було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях та автозаправній станції Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я.
Під час проведення планового заходу на об`єктах відповідача було повторно виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні та/або ППБУ), Кодексу цивільною захисту України (далі Кодекс ЦЗ та/або КЦЗУ), Правил техногенної безпеки (далі - ПТБ) та низки інших нормативних актів.
За наслідками вищевказаної перевірки позивачем складено акт від 26.07.2022 № 97, в якому зафіксовано, що об`єкти Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС» експлуатуються з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з вищевказаним актом, на об`єктах Приватного підприємства «Агро-прогрес» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, позаплановим заходом державного нагляду (контролю) були виявлені наступні порушення:
1. Приміщення будівлі столової, будівлі вагової, зерноскладу №1, 2, 3, будівлі зернотоку, свиноферми, майстерні, гаражів, цеху виготовлення блоків та будівля для охорони не обладнано системи протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, установки пожежогасіння, системою передавання тривожних сповіщень, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей).
2. Об`єкт недозабезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проєктування».
3. Будівлі вагової, свиноферми, зерноскладів №1, 2, 3 не обладнано захистом від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ EN 62305:2012 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд».
4. Приміщення майстерні та зерноскладів № 1, 2, 3 не забезпечено внутрішнім протипожежним водопроводом згідно ДБН В.2.5-64:2012 «Внутрішній водопровід та каналізація».
5. Допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення отворів в протипожежних перешкодах (не встановленні протипожежні двері в приміщення кладових майстерні).
6. Допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення отворів в протипожежних перешкодах (не встановленні протипожежні двері в приміщення електрощитової майстерні).
7. Робота новоутвореного підприємства здійснюється суб`єктом господарювання без поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки та позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану об`єкта.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей та ненаданням доказів щодо повного усунення виявлених порушень, зазначених в акті перевірки від 26.07.2022 № 97, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ГУ ДСНС України у Львівській області щодо зупинення експлуатації будівлі (яка використовується як столова), будівлі (яка використовується як майстерня), будівлі (яка використовується як цех виготовлення блоків), будівлі (яка використовується як зерноток), будівлі (яка використовується як зерносклад № 1), будівлі (яка використовується як зерносклад № 2), будівлі (яка використовується як зерносклад № 3), будівлі (яка використовується як свиноферма), будівлі (яка використовується як гаражі), будівлі (яка використовується як вагова) Приватного підприємства «Агро-прогрес» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Крім цього, суд першої інстанції дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог щодо зупинення експлуатації автозаправної станції Приватного підприємства «Агро-прогрес» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я слід відмовити, оскільки відповідачем в цій частині усунено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що підтверджується актом від 26.07.2022 № 97, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, (тут і надалі Закон № 877-V, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 47 Кодексу цивільного захисту України, (тут і надалі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України, Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з положеннями статті 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до статті 7 Закону № 877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
За приписами п. 21 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
Відповідно до ст. 65 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) щодо: 1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування; 2) суб`єктів господарювання; 3) аварійно-рятувальних служб.
У суб`єктів господарювання приватної форми власності органи державного нагляду у сфері цивільного захисту контролюють виконання заходів щодо захисту населення та працівників на випадок надзвичайної ситуації, а також вирішення питань техногенної та пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Правил діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.
Частиною 6 статті 7 Закону № 877-V встановлено, що посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина 7 статті 7 Закону № 877-V).
Частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами;
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Аналіз наведених правових норм, надає суду апеляційної інстанції підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Застосування таких заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей на період до повного усунення порушень вимог законодавства.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції зауважує, що захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому необхідність вжиття таких заходів слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи. При цьому, підстави для застосування заходів реагування мають бути підтверджені та існувати на день винесення судового рішення.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що згідно акта від 26.07.2022 № 97, складеного за результатами проведеного планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, на об`єктах Приватного підприємства «Агро-прогрес» за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, позаплановим заходом державного нагляду (контролю) були виявлені наступні порушення:
1. Приміщення будівлі столової, будівлі вагової, зерноскладу № 1, 2, 3, будівлі зернотоку, свиноферми, майстерні, гаражів, цеху виготовлення блоків та будівля для охорони не обладнано системи протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, установки пожежогасіння, системою передавання тривожних сповіщень, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей).
2. Об`єкт недозабезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проєктування».
3. Будівлі вагової, свиноферми, зерноскладів № 1, 2, 3 не обладнано захистом від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ EN 62305:2012 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд».
4. Приміщення майстерні та зерноскладів № 1, 2, 3 не забезпечено внутрішнім протипожежним водопроводом згідно ДБН В.2.5-64:2012 «Внутрішній водопровід та каналізація».
5. Допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення отворів в протипожежних перешкодах (не встановленні протипожежні двері в приміщення кладових майстерні).
6. Допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення отворів в протипожежних перешкодах (не встановленні протипожежні двері в приміщення електрощитової майстерні).
7. Робота новоутвореного підприємства здійснюється суб`єктом господарювання без поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки та позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану об`єкта.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що сторонами не заперечується, що порушення № 1, яке полягає у відсутності в приміщенні будівлі столової, будівлі вагової, зерноскладу № 1, 2, 3, будівлі зернотоку, свиноферми, майстерні, гаражів, цеху виготовлення блоків та будівлі для охорони - системи протипожежного захисту, відповідачем не було усунено.
На переконання суду апеляційної інстанції, вказане порушення протипожежної безпеки, яке залишились неусунутим, сприяє виникненню загрози життю та здоров`ю людей.
Крім цього, судом апеляційної інстанції встановлено, що згідно акта складеного головним інспектором Буського РВ ГУ ДСНС України у Львівській області Піджарка А.Т., на території Приватного підприємство «Агро-Прогрес» 21.08.2021 близько 21:00 год трапилася пожежа (а. с. 38).
Тобто, порушення вимог експлуатації об`єктів Приватного підприємства «АГРО-ПРОГРЕС», в частині правил та норм пожежної і техногенної безпеки, уже створювали загрозу життю та здоров`ю людей у вигляді пожежі.
Враховуючи вищенаведене, оскільки на час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанції доказів, які б підтверджували повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не надано, а те порушення, яке залишалося, на думку суду апеляційної інстанції, продовжує створювати загрозу життю та здоров`ю людей, призводять до повторного невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю людей. А тому наявні передбачені законом підстави для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі (яка використовується як столова), будівлі (яка використовується як майстерня), будівлі (яка використовується як цех виготовлення блоків), будівлі (яка використовується як зерноток), будівлі (яка використовується як зерносклад № 1), будівлі (яка використовується як зерносклад № 2), будівлі (яка використовується як зерносклад № 3), будівлі (яка використовується як свиноферма), будівлі (яка використовується як гаражі), будівлі (яка використовується як вагова) Приватного підприємства «Агро-прогрес» (місцезнаходження: с. Задвір`я, Золочівський район, Львівська область, 80552; ЄДРПОУ: 03762165), що знаходяться за адресою: Україна, 80552, Львівська область, Буський район, село Задвір`я, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки є виправданими.
При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує, що застосування заходу реагування не є юридичною відповідальністю, а необхідним оперативним та превентивним заходом, мета якого усунути існування загрози життю та здоров`ю людей.
У свою чергу, відповідач не позбавлений права відновити експлуатацію відповідних будівель після повідомлення позивача, як органу державного нагляду (контролю), який ініціював таке призупинення, про усунення ним усіх встановлених порушень.
Щодо покликання апелянта, що на момент проведення заходу державного нагляду щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки з 11.10.2021 по 25.10.2021, будівлі та інші приміщення, в яких були виявленні порушення вимог законодавства у цій сфері, не належали ПП «Агро-Прогрес», а перебували у власності фізичної особи ОСОБА_1 , то суд апеляційної інстанції вважає такі безпідставним, з огляду на таке.
Так, матеріалами справи підтверджено, що наведені вище будівлі та приміщення, згідно з рішенням засновника ПП «Агро-Прогрес» - ОСОБА_1 від 30 грудня 2021 року, передані відповідачу, як внесок до статутного капіталу ПП «Агро-Прогрес» (а. с. 60).
Суд апеляційної інстанції зазначає, що предметом спору у цій справі є оцінка наявності підстав для зупинення роботи будівель та приміщень відповідача до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні згідно акта від 26.07.2022 № 97. Тобто, на момент проведення позивачем заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (25.07.2022- 26.07.2022), такі будівлі і приміщення перебували у власності відповідача.
Таким чином, апеляційна скарга Приватного підприємства «Агро-Прогрес» не спростовує правильність доводів, яким мотивовано судове рішення, зводиться по суті до переоцінки проаналізованих судом доказів та не дає підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, рішення суду без змін.
Згідно приписів ст. 139 КАС України, підстав для стягнення судових витрат не має.
Керуючись ст. ст. 310, 316, 321, 322, 325, 328, КАС України, суд
постановив:
апеляційну скаргу Приватного підприємства «Агро-Прогрес» залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року у справі № 380/610/22 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. В. Ніколін М. А. Пліш Повне судове рішення складено 14.12.2022.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2022 |
Оприлюднено | 19.12.2022 |
Номер документу | 107875989 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні