ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 грудня 2022 року м. Дніпросправа № 160/2211/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Виконавчого комітету Апостолівської міської ради,
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року (головуючий суддя Юрков Е.О.)
у справі № 160/2211/22
за позовом Громадської організації «Люстраційна Антикорупційна рада Придніпров`я»,
до Виконавчого комітету Апостолівської міської ради,
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Громадська організація «Люстраційна Антикорупційна рада Придніпров`я» звернулася до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Апостолівської міської ради, в якому просила визнати відмову у наданні запитуваної публічної інформації незаконною і зобов`язати Виконавчий комітет Апостолівської міської ради надати Громадській організації «Люстраційна Антикорупційна рада Придніпров`я» публічну інформацію: «стосовно земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а саме:
1) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0001 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70854;
2) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0002 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70855;
3) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0007 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70856;
4) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0008 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70864;
5) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0009 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70865, а саме по кожній земельній ділянці належним чином завірені копії наступних документів:
1) документів, що доказують сплату реєстраційного та гарантійного внеску учасниками торгів,
2) розроблені та погоджені з виконавчим комітетом Апостолівської міської ради до проведення земельних торгів у формі аукціону передпроектні пропозиції, пов`язані з освоєнням земельної ділянки для відповідного цільового призначення;
3) протокол, який був оформлений по результатам земельних торгів на право оренди земельної ділянки».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» позивач звернувся до Виконавчого комітету Апостолівської міської ради з інформаційним запитом про надання інформації. Проте, відповідачем листом від 23.11.2021 року № 70/15-07 відмовлено в наданні позивачу публічної інформації. Позивач вважає, що відповідачем порушено право позивача на доступ до публічної інформації.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року позов задоволено.
Суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на те, що Апостолівська міська рада є організатором земельних торгів за земельними ділянками, відповідно є розпорядником запитуваної інформації, а отже відповідач мав надати у відповідь на запит позивача запитувану інформацію.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, у задоволенні позовних вимог відмовити.
Відповідач зазначає, що у зв`язку з тим, що виконавчий комітет Апостолівської міської ради не є розпорядником запитуваної інформації, зазначеної в пункті 1 запиту, в розумінні ст. 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а також на виконання ст.7 цього Закону, враховуючи надані документи заявників, позивач був повідомлений про неможливість надання запитуваної інформації. Крім того, запитувана позивачем суспільно-необхідна інформація відповідно до ст. 29 Закону України «Про інформацію» повністю підпадає визначеним критеріям і обмежується в доступі.
Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст.311 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Громадська організація «Люстраційна Антикорупційна рада Придніпров`я» звернулась до Апостолівської міської об`єднаної територіальної громади з запитом на інформацію від 12.11.2021 № 11/12/01, в якому просила надати наступну публічну інформацію: стосовно земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а саме:
1) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0001 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70854;
2) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0002 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70855;
3) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0007 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70856;
4) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0008 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот № 70864;
5) на право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1220386600:02:050:0009 у формі аукціону № 34843, проведених виконавцем земельних торгів 20.08.2021, лот№ 70865, а саме по кожній земельній ділянці належним чином завірені копії наступних документів:
1) документів, що доказують сплату реєстраційного та гарантійного внеску учасниками торгів,
2) розроблені та погоджені з виконавчим комітетом Апостолівської міської ради до проведення земельних торгів у формі аукціону передпроектні пропозиції, пов`язані з освоєнням земельної ділянки для відповідного цільового призначення;
3) протокол, який був оформлений по результатам земельних торгів на право оренди земельної ділянки.
Виконавчий комітет Апостолівської міської ради на запит позивача від 12.11.2021 №11/12/01 листом № 70/15-07 від 23.11.2021 надав відповідь про неможливість надання запитуваної інформації у зв`язку з тим, що виконавчий комітет Апостолівської міської ради не є розпорядником запитуваної інформації зазначеної в пункті 1 запиту в розумінні ст. 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а також на виконання ст. 7 цього Закону, враховуючи надані документи заявників, не може надати запитувану інформацію.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Згідно преамбули Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.
За визначенням в ч.1 ст.1 цього Закону публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.13 вказаного Закону розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Отже відповідач відповідно до наведеної норми є розпорядником інформації, пов`язаної з виконанням ним своїх повноважень.
Доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації; 2) надання інформації за запитами на інформацію (ст.5 Закону № 2939-VI).
Запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту (ч.1, 2 ст.19 Закону № 2939-VI).
Відповідно до п.6 ч.1 ст.14 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Відповідно до ч.1 ст. 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.
Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації (ч.2 ст. 22 Закону № 2939-VI).
В спірному випадку, у запиті на інформацію від 12.11.2021 №11/12/01 позивач просив надати інформацію стосовно земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що розташовані на Апостолівської міської ради Криворізького району Дніпропетровської області.
Як вбачається з матеріалів справи і не заперечується відповідачем, Апостолівська міська рада є організатором земельних торгів як орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного Кодексу України (ч.2 ст.135 ЗК України).
Рішенням Апостолівської міської ради від 04.06.2021 № 346 «Про включення до переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону, проведення земельних торгів у формі аукціону та надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу земельної ділянки» передбачено, що потенційним бажаючим придбати право оренди на земельні ділянки, зазначені в додатку цього рішення, розробити та погодити з виконавчим комітетом Апостолівської міської ради до проведення земельних торгів у формі аукціону передпроєктні пропозиції, пов`язані з освоєнням земельної ділянки (земельних ділянок) для відповідного цільового призначення, та подати Виконавцю земельних торгів при подачі заяви на участь у земельних торгах (п.4).
Пунктом 1 вказаного рішення затверджено Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які пропонуються для продажу на земельних торгах у формі аукціону окремими Лотами. Пунктом 5 рішення вирішено торги провести в порядку, визначеному ст.137-139 Земельного Кодексу України.
Зазначені у запиті позивача земельні ділянки (кадастровий номер 1220386600:02:050:0001, кадастровий номер 1220386600:02:050:0002, кадастровий номер 1220386600:02:050:0007, кадастровий номер 1220386600:02:050:0008 та кадастровий номер 1220386600:02:050:0009) включені до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які пропонуються для продажу на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами.
Таким чином, зважаючи на те, що відповідач є організатором земельних торгів за земельними ділянками: кадастровий номер 1220386600:02:050:0001, кадастровий номер 1220386600:02:050:0002, кадастровий номер 1220386600:02:050:0007, кадастровий номер 1220386600:02:050:0008 та кадастровий номер 1220386600:02:050:0009, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відповідач є розпорядником запитуваної інформації.
Інформація, яку просив надати позивач, є відображеною та задокументованою у відповідача і відповідає визначенню, наведеному в ст.1 Закону № 2939-VI.
Суд апеляційної інстанції вважає помилковим твердження відповідача, що запитувана інформація є інформацією з обмеженим доступом.
Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «Про інформацію» будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.
Частиною 1 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI до публічної інформації з обмеженим доступом віднесена: 1) конфіденційна інформація; 2) таємна інформація; 3) службова інформація.
За правилами ч.2 ст.6 Закону № 2939-VI обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Відповідно до ч5 ст.6 Закону № 2939-VI не може бути обмежено доступ до інформації про складання, розгляд і затвердження бюджетів, кошторисів розпорядників бюджетних коштів та плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів, а також їх виконання за розписами, бюджетними програмами та видатками (крім таємних видатків відповідно до статті 31 Бюджетного кодексу України), взяття розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів бюджетних зобов`язань або здійснення розпорядження бюджетними коштами у будь-який інший спосіб, планування, формування, здійснення та виконання закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, у тому числі оборонних закупівель (крім випадків, якщо окрема інформація про закупівлі товарів, робіт і послуг становить державну таємницю відповідно до Закону України "Про державну таємницю"), володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно. Не підлягає обмеженню також доступ до інформації про стан і результати перевірок та службових розслідувань фактів порушень, допущених у сферах діяльності, зазначених у цій частині. Доступ до зазначеної інформації забезпечується розпорядниками інформації відповідно до положень статті 5 цього Закону.
Згідно частин 1, 2 статті 7 Закону № 2939-VI, на яку послався відповідач у відповіді від 23.11.2021 № 70/15-07, конфіденційна інформація - інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Не може бути віднесена до конфіденційної інформація, зазначена в частині першій і другій статті 13 Закону № 2939-VI.
Розпорядники інформації, визначені частиною першою статті 13 цього Закону, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
В свою чергу, відповідно до ч.2 ст.13 Закону № 2939-VI до розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб`єкти господарювання, які володіють: 1) інформацією про стан довкілля; 2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту; 3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян; 4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).
Відповідно до ст.29 Закону України «Про інформацію» інформація з обмеженим доступом може бути поширена, якщо вона є суспільно необхідною, тобто є предметом суспільного інтересу, і право громадськості знати цю інформацію переважає потенційну шкоду від її поширення.
Предметом суспільного інтересу вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України; забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов`язків; свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб тощо.
В постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року №10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» Вищий адміністративний суду України, з огляду на практику Європейського суду з прав людини, до такої рекомендує зараховувати: 1) інформацію про втручання представників влади в кримінальне розслідування, про тиск на суддів; 2) інформацію про дипломатичні переговори щодо актуальних питань і позицію уряду; 3) зміст звернення депутата до Конституційного Суду щодо конституційності закону; 4) інформацію про використання природних ресурсів, про дозволи на відчуження земельних ділянок; 5) інформацію про можливі порушення публічних осіб у приватній сфері; 6) інформацію про будівництво житла для депутатів за державний рахунок, про оплату праці керівника великої приватної компанії; 7) інформацію про небезпеки для здоров`я, про погані умови догляду за пацієнтами.
Згідно ст.11 Закону України «Про інформацію» інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.
Відповідно до ст.2 Закону України «Про захист персональних даних»:
володілець персональних даних - фізична або юридична особа, яка визначає мету обробки персональних даних, встановлює склад цих даних та процедури їх обробки, якщо інше не визначено законом;
персональні дані - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована;
розпорядник персональних даних - фізична чи юридична особа, якій володільцем персональних даних або законом надано право обробляти ці дані від імені володільця;
суб`єкт персональних даних - фізична особа, персональні дані якої обробляються.
Виходячи з наведених норм в їх сукупності, суд апеляційної інстанції погоджується з доводами позивача, що відносити інформацію до конфіденційної з метою захисту персональних даних може тільки фізична особа.
Крім того, за приписами ч.7 ст. 6 Закону № 2939-VI обмеженню у доступі підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Отже , у разі наявності у запитуваних документах персональних даних про певних фізичних осіб, відповідач повинен надавати копії запитуваних документів, з яких шляхом ретушування вилучати відомості, доступ до яких обмежено відповідно до закону.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 26 листопада 2019 року у справі №1240/2978/18.
Відповідач у відповіді від 23.11.2021 № 70/15-07 про неможливість надання запитуваної інформації, посилаючись на ст.7 Закону № 2939-VI і враховуючи надані документи заявників, не обґрунтував, що інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до ч.2 ст.6 цього Закону, є конфіденційною в розумінні статті 7 Закону № 2939-VI.
Виходячи з вищенаведеного, суд апеляційної інстанції вважає відсутніми визначені ст. 22 Закону № 2939-VI підстави, за яких розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту, оскільки вказаний запит є запитом на публічну інформацію і ця інформація наявна у відповідача і при цьому відповідачем не доведено в установленому порядку, що запитувана позивачем інформація підпадає під поняття конфіденційної інформації.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив законне та обґрунтоване рішення про задоволення позову. Передбачені ст. 317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Апостолівської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року у справі № 160/2211/22 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2022 |
Оприлюднено | 22.12.2022 |
Номер документу | 107954223 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні