Рішення
від 21.12.2022 по справі 160/16394/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2022 року Справа № 160/16394/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ількова В.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу №160/16394/22 за позовом керівника Першотравенської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах позивача 1: Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області та позивача 2: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Олександропільської гімназії брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, третя особа: Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

19.10.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Першотравенської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах позивача 1: Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області та позивача 2: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Олександропільської гімназії брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, третя особа: Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про зобов`язання вчинити певні дії, в якому позивач просить:

- визнати бездіяльність Олександропільської гімназії Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо незабезпечення готовності до використання захисної споруди протиправною та зобов`язати вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 15541, що розташоване за адресою: вул. Шкільна, 11, с.Олександропіль Синельниківського району Дніпропетровської області.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу між суддями від 19.10.2022 року ця справа була розподілена судді Ількову В.В.

Ухвалою суду від 24.10.2022 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, відповідно до ст. 262 КАС України.

10.11.2022 року відповідачем подано відзив на позовну заяву позивача, а також долучені додаткові докази по справі.

16.11.2022 року прокуратурою подано письмову відповідь на відзив відповідача.

У відповідності до приписів статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з положеннями ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

У відповідності до вимог ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Отже, рішення у цій справі приймається судом 21.12.2022 року, тобто у межах строку встановленого ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану Першотравенською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території обслуговування.

Так, в ході здійснення представницьких повноважень окружною прокуратурою встановлено, що відповідно до інформації Синельниківського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області на обліку Брагинівської територіальної громади перебуває 5 захисних споруд -протирадіаційних укриттів. Протирадіаційне укриття № 15541 знаходяться на балансі КЗ «Олександропільський НВК» ЗОШ І-ІІІ ступенів ДНЗ».

Згідно з технічною характеристикою захисної споруди цивільного захисту, яка міститься в обліковій картці сховища, протирадіаційне укриття розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Петропавлівський район, с. Олександропіль, вул. Шкільна, 11, експлуатується з 1987 року ЗОШ І-ІІІ ст., вбудоване в підвал школи, загальною площею 456,3 м.кв., місткістю 200 осіб, має 1 вхід та природну систему вентиляції.

Упродовж 2019-2021 років Синельниківським районним управлінням ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області проведено планові (позапланові) заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами господарювання, зокрема НВК «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Брагинівської сільської ради, в якій розташована захисна споруда - протирадіаційне укриття №15541, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Згідно з Актами та приписами про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, складеними за результатами нагляду, балансоутримувачем не забезпечено готовність до використання за призначенням протирадіаційного укриття.

За даними інтерактивної карти Державної служби з надзвичайних ситуацій, що розміщена в мережі Інтернет, вказана захисна споруда знаходиться в «обмежено готовому» стані, а тому не може бути використана для перебування в ній людей, у тому числі дітей, що на їх думку, свідчить про невиконання балансоутримувачем вимог ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п.10 Порядку, а також вимог вказаних приписів органів ДСНС України.

Вказують, що у ході проведених перевірок встановлено низку порушень стандартів та нормативів у сфері техногенної та пожежної безпеки, Кодексу цивільного захисту України, Правил Пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 року.

За результатами проведеного, на підставі наказу начальника СРУ ГУ ДСНС України в Дніпропетровській області № 3 від 02.06.2021 року про проведення позапланових перевірок у закладах освіти у період з 03.06.2021 року до 14.06.2021 року, нагляду (контролю) складено Акт № 10, відповідно до якого виявлено наступні порушення вимог законодавства-

дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (абз. перший пункту 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням (підпункт 2.31 розділу III ППТБУ);

захист будівель та споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель І споруд (пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ);

приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системипротипожежного захисту», а саме: не обладнано системою пожежної сигналізації (далі - СПС); системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (далі-СО); системою централізованого пожежного спостерігання (п. 1.2 глави 1 розділу V ППБУ п.7.2 додатку А ДБН В.2.5- 56:2014);

для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (далі -НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні (Підпункт 2.9 розділу III ППБУ);

заклад не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5- 74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування») п 1.9 глави 1 ППБУ п. 1 розділу VІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міносвіти і науки України від 15.08.2016 року №974;

оповіщення керівників, відповідальних осіб, органів влади, суб`єктів господарювання, населення та силцивільного захисту про факт загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру, їх подальше інформування з метою вжиття заходів безпеки не здійснюється відповідно до Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733, а саме: не встановлено сигнально-гучномовні пристрої, електронні інформаційні табло, а також радіотрансляційні точки для передачі інформації з питань цивільного захисту (ст. 30 КЦЗУ, п. 1 глави 2 розділу V ПТБ, п. 25 Положення про організацію

оповіщення про загрозу виникнення НС);

працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту не забезпечено (п. 2 частини першої статті 20 КЦЗУ);

таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту не у наявності (п.п. 3, 4 розділу II Вимог);

захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана (п. 5 розділу II Вимог);

комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в неналежному технічному стані (п. 7 розділу II Вимог);

ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо не забезпечено (п. 15 глави 3 розділу VI Вимог);

перевірка та обслуговування баків (ємностей) для питної води (записи у журналі перевірки протирадіаційного укриття, журналі перевірки стану захисної споруди) не проводиться щорічно (п. 1-3 глави 6 розділу III Вимог);

технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово- попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення не проводяться (п. 2 глави 3 розділу VI Вимог).

Перелічені акти та приписи вручені директору Олександропільського НВК до відома та виконання, що підтверджується її підписом.

Вказують, що приписи не оскаржено.

Відповідно до приписів № 39 від 10.05.2019 року, № 20 від 19.03.2020 року встановлено строк виконання заходів, на усунення кожного окремого порушення до 01.04.2020 року та 01.08.2020 року, проте вказані порушення на цей час залишаються не усунутими.

Також, вказують, що за результатами невиконання приписів, директора Олександропільського НВК рішенням Петропавлівського районного суду було притягнуто до адміністративної відповідальності 18.03.2020 року за ст. 188-16 КУпАП, а також 22.06.2021 року за невиконання припишу № 20 від 19.03.2020 року на підставі протоколу ДН № 020959 складеного головним державним інспектором у сфері техногенної і пожежної безпеки Синельниківського району винесено постанову про притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу 1700 гривень.

На виконання п. 2 розділу VI наказу Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» у 2022 році балансоутримувачем здійснено оцінку стану готовності захисної споруди, про що 13.07.2022 складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища (протирадіаційного укриття) №15541 за підписами голови Брагинівської сільської ради, старостів Хорошівського, Олександропільського, Осадченськогостаростинських округів, начальника відділу гуманітарної політики, юрисконсульта, головного спеціаліста з питань цивільного захисту відділу правового та кадрового забезпечення апарату Брагинівської сільської ради, в.о. директора Олександропільського НВК, фахівця відділу державного нагляду, фахівця 57 ДПРЧ 10 ДП РЗГУ ДСНС та інспектора сектору |ювенальної превенції ВП №4 Синельниківського РУП ГУНП в Дніпропетровській області.

За результатами проведеної оцінки встановлено, що ПРУ група П-4, місткість 200 осіб, система вентиляції відсутня, система водопостачання система відсутні, система каналізації не передбачена проектом, система зв`язку та оповіщення відсутня, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачено проектом. Загальний висновок за результатами оцінки - станом на 13.07.2022 протирадіаційне укриття № 15541 оцінюється як «не готове» до використання за призначенням. Спеціальний висновок за результатами перевірки, ПРУ № 15541 потребує капітального ремонту. Розглянути можливість його виключення за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд.І

Таким чином, було встановлено, що на протязі тривалого часу зазначений навчальний заклад функціонує з суттєвими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, проте керівництвом закладу, яке є балансоутримувачем не вжито належних заходів щодо їх усунення, у тому числі приведення у готовність до використання захисної споруди, що унеможливлює використання протирадіаційного укриття №15541 за призначенням в умовах воєнного стану.

На думку позивача, вищевикладене підтверджує, що вказані порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки носять довготривалий характер, оскільки вони не усуваються відповідальними за це суб`єктами протягом тривалого часу, а також не були усунуті у встановлені приписами строки, отже, встановлено бездіяльність Олександропільської гімназії (навчально-виховний «Загальноосвітній навчальний заклад І-IIІ ступенів - дошкільний навчальний заклад») Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області як балансоутримувача зазначеної захисної споруди.

Таким чином, люди, в першу чергу діти, яким ніде укритися через неготовність захисної споруди до використання, перебувають в умовах реальної загрози життю та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання уповноваженими посадовими особами вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Згідно рішення Брагинівської сільської ради № 842-14/VIII від 03.06.2022 Олександропільський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІП ступенів Синельниківського району Дніпропетровської області реорганізовано шляхом перетворення в Олександропільську гімназію Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області.

Відповідно до п.п. 1.4, 1.5, 1.7 Статуту, затвердженого рішенням Брагинівської сільської ради №891-17/VIII від 31.08.2022 року (далі - Статут), Олександропільська гімназія Брагинівської сільської ради (далі - Олександропільська гімназія) є комунальною власністю, засновником (власником) гімназії є Брагинівська сільська рада. Орган управління - відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради.

Пунктом 5.1 Статуту закріплено, що управління навчально-виховним комплексом здійснюється його засновником Брагинівською сільською радою Синельниківського району Дніпропетровської області, уповноваженим органом засновника - відділом гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, директором закладу освіти, колегіальним органом управління - педагогічною радою та колегіальним органом громадського самоврядування.

Згідно з п.п. 6.8 Статуту утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу освіти фінансується за рахунок коштів засновника. Майно закладу освіти є власністю Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області і закріплюється за ним на праві оперативного управління. Будівлі закладу освіти належить до власності Брагинівської територіальної громади.

Рішенням Брагинівської сільської ради №55-3/VIII від 20.02.2021 року в оперативне управління відділу гуманітарної політики передано будівлі навчальних закладів, зокрема і Олександропільський НВК (гімназію). Визначено балансоутримувачем майна, зазначеного в пункті 1 даного рішення відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради.

Згідно Договору № 1 від 22.02.2021 року на закріплення майна комунальної власності Брагинівської сільської ради на праві оперативного управління відділу гуманітарної політики передано в оперативне управління майно, а саме будівлі і споруди закладів освіти та культури та закріплене за ним майно.

Відповідно до п.4.5 Договору відділ гуманітарної політики зобов`язаний дотримуватись протипожежних правил, вимог, стандартів, а також виконувати приписи і постанови органів державного пожежного нагляду. Утримувати у справному стані засоби протипожежного захисту, зв`язку, пожежну техніку, обладнання та інвентар, не допускати їх використання не за призначення.

Крім того, згідно листа № 795/0/134-22 від 23.08.2022 року Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації балансоутримувачем захисної споруди № 15541 є Олександропільська ЗОШ І-ІІІ ступенів Міністерства освіти і науки України, яке знаходиться за адресою: вул. Шкільна, 11 с. Олександропіль Синельниківського (Петропавлівського) району Дніпропетровської області.

Отже, засновник, балансоутримувач та орган оперативного управління навчального закладу фактично самоусунулось від вирішення питань забезпечення дотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Усунення виявлених порушень, зазначених в актах та приписах уповноважених органів ДСНС можливе шляхом фінансування заходів за рахунок коштів місцевого бюджету.

Брагинівська сільська рада є органом місцевого самоврядування, що здійснює свої повноваження відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон).

Вказують, що враховуючи положення чинного законодавства, прокурором ставиться перед відповідачем вимога вчинити дії, спрямовані на усунення порушень, з метою дотримання вимог Закону та охорони життя та здоров`я дітей, що мають право на укриття в захисній споруді в умовах воєнного стану.

Позивач вказує, що тривалий характер порушень протипожежної безпеки свідчить про бездіяльність відповідача в особі Олекеандропільської гімназії (балансоутримувача) у вирішенні проблем навчального закладу з питань усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Щодо підстав представництва інтересів держави

Із посиланням на правові висновки Верховного Суду, висловлені у постановах від 25.04.2018 року у справі № 806/1000/17, від 13.06.2018 року у справі № 687/379/17-ц, №924/1256/17, від 16.04.2019 року у справі № 910/3486/19, від 13.11.2019 року у справі 925/315/19, від 21.01.2020 року у справі № 910/2538/19, від 26.05.2020 року у справі №912/2385/18, зазначив про наявність підстав для представництва інтересів держави в суді, відсутність обов`язку встановлення причин, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів, достатність доведення лише факту нездійснення або неналежного здійснення уповноваженим органом своїх повноважень.

При наявності порушення інтересів держави та бездіяльності органу місцевого самоврядування чи орану державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, найефективнішим правовим засобом захисту, поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право, буде саме здійснення органами прокуратури представництва інтересів держави.

Першотравенська окружна прокуратура, встановивши факт недотримання та порушення законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), що призводить до порушення інтересів держави, звернулася до Брагинівської сільської ради, як засновника навчального захисту, відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради, як органу оперативного управління навчального закладу та Олександропільської гімназії (НВК), як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту, із відповідними запитами.

Згідно відповіді Брагинівської сільської ради № 412 від 16.05.2022 року наданої на лист окружної прокуратури № 04/64/1-1126вих-22 від 05.05.2022 року Петропавлівською РДА за актом прийому-передачі від 15.02.2021 року було передано облікові документи на захисні споруди цивільного захисту (ПРУ) які розташовані на території Брагинівської сільської ради, зокрема ПРУ № 15541 балансоутримувачем якої є Олександропільська ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Так, 07.07.2022 року за № 04/64/1-305вих-22 на адресу відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради та Олександропільського НВК Першотравенською окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» направлено письмовий запит із вимогою надати інформацію про вжиті протягом 2019-2022 заходи із забезпечення належного утримання захисних споруд цивільного захисту та вказано на наявні порушення щодо їх утримання.

Згідно відповіді відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради №642 від 15.07.2022 року, Брагинівській сільській раді за актом приймання-передачі від 15.02.2021 року передані облікові документи на ПРУ № 15541, проте саме приміщення не передавалось та на баланс ні сільською радою ні відділом гуманітарної політики не бралось.

Разом з тим, у 2022 році на встановлення системи протипожежного захисту (пожежної сигналізації, системи оповіщення та управління людей, централізованого пожежного гасіння) закладам освіти, у тому числі Олександропіському НВК виділено 1427 300 грн). з обласного бюджету та 158 600 грн. з місцевого бюджету. Потреба коштів на усунення порушення викладених в приписах до Актів перевірок необхідно 900000 гривень.

Вказують, що на адресу Брагинівської сільської ради Першотравенською окружною прокуратурою 22.07.2022 року за № 04/64/1-356вих-22 в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» направлено письмовий запит із вимогою надати інформацію про вжиті заходи із забезпечення належного утримання захисної споруди цивільного захисту та виконання пропозицій, що викладені в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту.

Згідно відповіді Брагинівської сільської ради № 642 від 24.07.2022 ПРУ № 15541 на балансі сільської ради не перебуває. Листи до ДСНС про усунення порушень вказаних в Приписі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки не подавались.

На виконання припису органу ДСНС у Олександропільській гімназії (Олександропільському навчально-виховному комплексі) здійснено обробку дерев`яних елементів горищних покриттів будівлі" школи, котельні засобами вогнегасну, які забезпечують 1 групу вогнегасної ефективності.

Таким чином, позивач вказує, що відповідачем не було вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №15541 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення, зокрема дітей.

Враховуючи наведене, державою через функціонування системи відповідних органів влади та місцевого самоврядування гарантовано створення належних умов для захисту життя і здоров`я людей від надзвичайних ситуацій, в тому числі від негативних наслідків ведення бойових дій.

Тому, забезпечення захисту населення від надзвичайних ситуацій та негативних наслідків бойових дій шляхом створення умов для перебування громадян у захисних спорудах і надання допомоги постраждалим в умовах воєнного стану становить виключний інтерес держави.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, роботи підприємств, окремих виробництв, приміщень.

Першотравенською окружною прокуратурою, 05.05.2022 року за № 04/64/1-1124 вих-22 та 07.07.2022 року за № 04/64/1-307вих-22 на адресу Синельниківського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області було направлено запити в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» з вимогою надати інформацію, а також відомості про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень утримання та використання захисних споруд цивільного захисту - протирадіаційних укриттів розташованих на території Брагинівської об`єднаної територіальної громади Синельниківського району Дніпропетровської області.

Згідно листа Синельниківського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області № 832/02-22 від 01.06.2022 року вказане управління не є балансоутримувачем захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватись для укриття населення, які розташовані на території населеного пункту, витребування документів з єдиної справи на ПРУ здійснюється на підставі судового рішення.

Листом № 1104/03-22 від 18.07.2022 року Синельниківського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області повідомлено, що на території Брагинівської СПТ перебуває 5 ЗС ЦЗ, у тому числі ПРУ № 15541 - стан «обмежено готове». Огляд щодо оцінки стану готовності проводиться щорічно, технічна інвентаризація по вказаному ПРУ проведена. Згідно п. 23 Постанови КМУ від 10.03.2017 №138 державна служба надзвичайних ситуацій веде електронний облік захисних споруд.

Разом з тим, листом Управління цивільного захисту Дніпропетровської ОДА №795/0/134-22 від 23.08.2022 року відповідно до п. 23 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку за результатами проведеної звірки у 2021 році спільно з Головним управління ДСНС України у Дніпропетровській області захисна споруда № 15541

включена до електронного обліку.

Таким чином, незважаючи на збройну агресію Російської Федерації проти України, Головним управлінням ДСНС України у Дніпропетровській області як спеціально уповноваженим органом у ескері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту не вжито заходів, спрямованих на зобов`язання Олександропільської гімназії з приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №15541 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року № 303 на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту, у тому числі щодо готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням, не здійснюється.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту» від 21.04.2021 року із Кодексу цивільного захисту України виключено статтю 67 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки».

Таким чином, позовна заява прокурора є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав і інтересів держави.

У цьому випадку прокурор звертається з позовом на захист інтересів держави у зв`язку із невиконанням та порушенням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, що призводить до порушення державних інтересів та встановлених гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії проти України.

Відповідач й дотепер не виконують свій обов`язок щодо належного утримання та приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту населення, а отже вказане правопорушення є триваючим.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Відповідачем подано відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що навчальний заклад відповідно до Статуту є комунальною та неприбутковою організацією, а розпорядником коштів є засновник.

Вказують, що керівник навчального закладу не здійснює матеріально-фінансове забезпечення, а зобов`язується безпосередньо здійснювати управління закладом, забезпечувати його діяльність, ефективне використання та збереження майна, закріпленого за закладом. Але, в той же час, згідно ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання, покладається на власників та керівників суб`єктів.

Після отримання Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки починаючи з 2016 року, директор школи неодноразово зверталась до розпорядника коштів Петропавлівської районної ради. За відсутності коштів в районному бюджеті вимоги пожежної безпеки, установлені Приписами вчасно виконати не вдалось.

Олександропільський НВК передано у комунальну власність громади в особі Брагинівської сільської радиСинельниківського району Дніпропетровської області 31.12.2020 року.

Саме з 01.01.2021 року розпочате фінансове утримання навчального закладу Брагинівською сільскою радою.

Власник (Брагинівська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області) здійснює виділення коштів та фінансовий контроль, а Орган управління (Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області) створює необхідні умови для матеріального забезпечення та організації діяльності навчального закладу.

Відповідач вказує, що ОСОБА_1 , як керівник закладу зверталася з клопотаннями щодо усунення порушень згідно акту перевірки об`єктів Олександропільського НВК щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2021 року №10. Письмових відповідей не отримувала, але була усно повідомлена, що на дату звернення, фінансової можливості усунути всі недоліки - не має.

На їх думку, ці обставини свідчать, що зі сторони керівництва НВК було здійснено всі заходи щодо можливості усунення порушень і стверджувати про їх бездіяльність безпідставні.

Також, відповідач вказує, що позивач 1 здійснюючи заходи державного контролю (планової перевірки) здійснив перевірку НВК, та перевірку ПРУ не зважаючи на те, що об`єкт ПРУ не належить безпосередньо відповідачу, та те, що об`єкт ПРУ не був об`єктом перевірки з огляду на Наказ від 02.06.2021 року № 3, посвідчення від 03.06.2021 року № 77.

Також вказують, що за адресою: АДРЕСА_1 розміщено два об`єкти:

1. Олександропільська гімназія (колишній Олександропільский НВК) - рішенням Синельниківської районної ради від 11 грудня 2020 року №№16-2/УШ «Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району у власність Брагинівської сільської ради юридичних осіб та майна комунальних закладів освіти та охорони здоров`я» передано, а рішенням Брагинівської сільської ради від 23.12.2020 року №32-2/УШ «Про прийняття комунальних закладів та майна що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району» прийнято юридичну особу - Олександропільський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Петропавлівської районної ради Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 33117285, що знаходиться за адресою: вул. Шкільна, буд. 11, с. Олександропіль, Петропавлівський район, Дніпропетровська область, 52713, Україна та будівлю Олександропільського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Петропавлівської районної ради Дніпропетровської області з господарськими будівлями та спорудами, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Петропавлівський район, с. Олександропіль, вул. Шкільна, 11, загальною площею 2234,9 кв.м. На підставі чого відповідний заклад освіти прийнято на баланс Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, а в подальшому передано на баланс відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Синельниквського району Дніпропетровської області. Тобто НВК є комунальною власністю відповідної територіальної громади, оперативне управління закладом освіти здійснює уповноважений орган Брагинівської сільської ради.

2. ПРУ - на баланс Брагинівської сільської ради не передавався, тобто не перебуває на балансі Відповідача, так як гімназія як юридична особа не може самостійно (за своїм) рішенням приймати щось на свій баланс, відповідне може зробити виключно Брагинівська сільська рада у управлінні та власності якої знаходиться відповідний заклад освіти.

Відповідно до акту приймання-передачі 15.02.2021 року до Брагинівської сільської ради передано паспорт, облікову картку, технічний паспорт ПРУ, а не сам об`єкт. Відповідно до переданих документів балансоутримувачем ПРУ є відділ освіти Петропавлівської районної державної адміністрації Петропавлівського району Дніпропетровської області (правонаступник Петропавлівської РДА Синельниківська РДА Синельниківського району Дніпропетровської області).

Тобто заклад освіти і все належне йому майно передавала у власність Синельниківська районна рада, а облікові документи, технічний паспорт Петропавлівська районна адміністрація - дві окремі юридичні особи. Якщо при передачі будівлі закладу освіти було дотримано процедуру передачі майна, то у випадку передачі ПРУ жодного рішення про передачу зі сторони Петропавлівської районної державної адміністрації чи Брагинівської сільської ради про прийняття даного об`єкту не приймалося. Акт приймання-передачі облікових документів на захисні споруди (протирадіаційного укриття), які розташовані на території Брагинівської сільської ради є елементом, але не визначає момент виникнення правонаступництва.

Вказують, що у позові зазначено, що Олександропільська гімназія є балансоутримувачем ПРУ.

На думку відповідача, це твердження є помилкове, адже сама будівля і всі господарські будівлі перебувають на балансі відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради відповідно до договору на закріплення майна комунальної власності Брагинівської сільської ради на праві оперативного управління від 22.02.2021 року. У Олександропільській гімназії не запроваджена автономія, а отже і відсутня бухгалтерія (однією із функцій якої є облік майна, що перебуває на балансі закладу освіти). Акт приймання-передачі ПРУ не складався, а відповідно не було здійснено його обстеження, облік наявного майна та не встановлено технічний стан ПРУ.

Також, вказують, що є помилкове твердження, що 13.07.2022 року балансоутримувачем здійснено оцінку стану готовності захисної споруди №15541. Так дійсно 13.07.2022 року було здійснено оцінку стану готовності захисної споруди №15541 та складено відповідний акт, але комісією з обстеження закладів освіти на предмет готовності до організації навчання безпеки учасників освітнього процесу створеної відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 року №711 «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні», листа Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2022 року №1/7322-22 «Про організацію 2022/2023 навчального року», на виконання доручення голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації - начальника обласної військової адміністрації від 29.06.2022 року №08-23/0/35-22 та з метою обстеження діючих об`єктів захисних споруд цивільного захисту у закладах освіти та огляд (оцінку) споруд, приміщень будівель закладу освіти з метою визначення можливості їх використання як найпростіших укриттів для здобувачів освіти і працівників, у тому числі і для осіб з особливими потребами.

Згідно ст. 17 КЦЗУ Головне управління здійснює ведення електронного обліку захисних споруд. Забезпечення проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту відповідно до плану заходів, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 року №1473-р покладено на міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, обласні та місцеві адміністрації. Організаційні заходи з планування укриття населення у захисних спорудах, ведення їх документального обліку покладені на Синельниківському районну державну адміністрацію Дніпропетровської області, яка є розпорядником облікових документів та технічного паспорту на ПРУ №15541.

Передача облікових документів та технічного паспорту на ПРУ №215541 від Петропавлівської РДА Брагинівській сільскій раді порушує вимоги затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 року №1473-р.

Таким чином, відповідач вказує, що порушення зазначені в акті №10 в п.8-14 не мають відношення до суб`єкта господарювання, щодо якого було здійснено перевірку, а тому їх усунення Олександропільською гімназією не вбачається за можливе.

ІV. ПОЯСНЕННЯ ТРЕТЬОЇ ОСОБИ

Ухвалою суду від 24.10.2022 року відкрито провадження у адміністративній справі №160/16394/22 та призначено її розгляд по суті за правилами спрощеного позовного провадження в порядку положень ст. 262 КАС України.

Також, цією ухвалою суду від 24.10.2022 року, третій особі було запропоновано надати пояснення по справі.

Станом на 21.12.2022 року від третьої особи письмові пояснення по справі не надали, хоча третя особа повідомлялася судом належним чином згідно з положень КАС України, що також підтверджується матеріалами справи.

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до п.п. 1.4, 1.5, 1.7 Статуту, затвердженого рішенням Брагинівської сільської ради №891-17/VІІІ від 31.08.2022 року (далі - Статут), Олександропільська гімназія Брагинівської сільської ради (далі - Олександропільська гімназія) є комунальною власністю, засновником (власником) гімназії є Брагинівська сільська рада. Орган управління - відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради.

Пунктом 5.1 Статуту закріплено, що управління навчально-виховним комплексом здійснюється його засновником Брагинівською сільською радою Синельниківського району Дніпропетровської області, уповноваженим органом засновника - відділом гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, директором закладу освіти, колегіальним органом управління - педагогічною радою та колегіальним органом громадського самоврядування.

Згідно з п.п. 6.8 Статуту утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу освіти фінансується за рахунок коштів засновника. Майно закладу освіти є власністю Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області і закріплюється за ним на праві оперативного управління. Будівлі закладу освіти належить до власності Брагинівської територіальної громади.

Рішенням Брагинівської сільської ради №55-3/VІІІ від 20.02.2021 року в оперативне управління відділу гуманітарної політики передано будівлі навчальних закладів, зокрема і Олександропільський НВК (гімназію). Визначено балансоутримувачем майна, зазначеного в пункті 1 даного рішення відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради.

Згідно Договору № 1 від 22.02.2021 року на закріплення майна комунальної власності Брагинівської сільської ради на праві оперативного управління відділу гуманітарної політики передано в оперативне управління майно, а саме будівлі і споруди закладів освіти та культури та закріплене за ним майно.

Відповідно до п.4.5 Договору відділ гуманітарної політики зобов`язаний дотримуватись протипожежних правил, вимог, стандартів, а також виконувати приписи і постанови органів державного пожежного нагляду. Утримувати у справному стані засоби протипожежного захисту, зв`язку, пожежну техніку, обладнання та інвентар, не допускати їх використання не за призначення.

Згідно листа № 795/0/134-22 від 23.08.2022 року Управління цивільного захисту

Дніпропетровської обласної державної адміністрації балансоутримувачем захисної

споруди № 15541 є Олександропільська ЗОШІ-ІІІ ступенів Міністерства освіти і науки України, яке знаходиться за адресою: вул. Шкільна, 11 с. Олександропіль Синельниківського (Петропавлівського) району Дніпропетровської області.

Встановлено, що у продовж 2019-2021 років представники Петропавлівського та Синельниківського районного управління ГУ ДСНС України в Дніпропетровській області здійснювали перевірки дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки Олексндропільського НВК (Надалі - «Відповідач»), засновником якого була Петропавлівська районна рада, а з 31.12.2020 року засновником стала Брагинівська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області, за результатами відповідних перевірок було складено акти.

Зміст Акту від 14.06.2022 року №10 за результатами перевірки НВК вбачає опис виявлених порушень, а саме 14 пунктів наявних порушень вимог законодавства. Пункт 1 -9 відповідного акту стосується безпосередньо НВК, а пункт10-14 порушень стосуються захисної споруди цивільного захисту -протирадіаційного укриття.

НВК як об`єкт перевірки складається із об`єкта нерухомого майна (реєстраційний номер 2209225812238) з такими описовими частинами:

- Загальна площа: 1637,8 м2;

- Будівля школи: літ. «А-2, Б-1 », тир: літ. «В», їдальня: літ. «Г-1», майстерня: літ. «Д-1», сарай з підвалом: літ. «Е», котельня: літ. «Ж», туалет: літ. «З», колодязь: літ. «к», спортивний майданчик - І, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер 241459673.

Відповідно до технічного паспорту НВК в розділі «експлікація приміщень громадського будинку» визначено інформацію по кожному приміщенню окремо (призначення приміщень). Від так:

літера під. А-2: призначення - підвал;

літера а1: призначення вхід підвал (Додаток 1 ).

Захисна споруда в ході перевірки якої виявлені порушення наведені в п. 8 -14 Акту від 14.06.2021 року №10 є «Захисною спорудою цивільного захисту» протирадіаційне укриття з обліковим номером 15541 (Надалі - «ПРУ») відповідно технічного паспорту №2 18/2016 знаходиться за адресою: вул. Шкільна 11, с. Олександропіль (адреса актуальна на сьогодні: Дніпропетровська обл., Синельниківській район, с. Олексндропіль, вул. Шкільна буд 11).

Згідно з технічною характеристикою захисної споруди цивільного захисту, яка міститься в обліковій картці сховища, протирадіаційне укриття розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Петропавлівський район, с. Олександропіль, вул. Шкільна, 11, експлуатується з 1987 року ЗОШ І-ІІІ ст., вбудоване в підвал школи, загальною площею 456,3 м.кв., місткістю 200 осіб, має 1 вхід та природну систему вентиляції.

Відповідно до інформації Синельниківського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області на обліку Брагинівської територіальної громади перебуває 5 захисних споруд - протирадіаційних укриттів.

Протирадіаційне укриття №15541 знаходяться на балансі КЗ «Олександропільський НВК» ЗОШ І- ІІІ ступенів ДНЗ».

У ході проведених перевірок посадовими особами позивача 1 було встановлено низку порушень стандартів та нормативів у сфері техногенної та пожежної безпеки, Кодексу цивільного захисту України, Правил Пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30. 12.2014 року, у зв`язку із чим були складені акти та приписи, які у подальшому були вручені посадовим особам відповідача.

На виконання п. 2 розділу VI наказу Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» у 2022 році балансоутримувачем здійснено оцінку стану готовності захисної споруди, про що 13.07.2022 складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища (протирадіаційного укриття) №15541 за підписами голови Брагинівської сільської ради, старостів Хорошівського, Олександропільського, Осадченськогостаростинських округів, начальника відділу гуманітарної прлітики, юрисконсульта, головного спеціаліста з питань цивільного захисту відділу правового та кадрового забезпечення апарату Брагинівської сільської ради, в.о. директора Олександропільського НВК, фахівця відділу державного нагляду, фахівця 57 ДПРЧ 10 ДП РЗГУ ДСНС та інспектора сектору |ювенальної превенції ВП №4 Синельниківського РУП ГУНП в Дніпропетровській області.

За результатами проведеної оцінки встановлено, що ПРУ група П-4, місткість 200 осіб, система вентиляції відсутня, система водопостачання система відсутні, система каналізації не передбачена проектом, система зв`язку та оповіщення відсутня, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачено проектом. Загальний висновок за результатамиоцінки - станом на 13.07.2022 року протирадіаційне укриття № 15541 оцінюється як «не готове» до використання за призначенням. Спеціальний висновок за результатами перевірки, ПРУ № 15541 потребує капітального ремонту. Розглянути можливість його виключення за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд.

Таким чином, посадовими особами позивача було встановлено, що на протязі тривалого часу зазначений навчальний заклад функціонує з суттєвими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, проте відповідальними особами не вжито належних заходів щодо їх усунення, у тому числі приведення у готовність до використання захисної споруди, що унеможливлює використання протирадіаційного укриття №15541 за призначенням в умовах воєнного стану.

Першотравенська окружна прокуратура, встановивши факт недотримання та порушення законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), що призводить до порушення інтересів держави, звернулася до Брагинівської сільської ради, як засновника навчального захисту, відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради, як органу оперативного управління навчального закладу та Олександропільської гімназії (НВК), як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту, із відповідними запитами.

Згідно відповіді Брагинівської сільської ради № 412 від 16.05.2022 року наданої на лист окружної прокуратури № 04/64/1-1126вих-22 від 05.05.2022 року Петропавлівською РДА за актом прийому-передачі від 15.02.2021 було передано облікові документи на захисні споруди цивільного захисту (ПРУ) які розташовані на території Брагинівської сільської ради, зокрема ПРУ № 15541 балансоутримувачем якої є Олександропільська ЗОШ І-Ш ступенів.

07.07.2022 року за № 04/64/1-305вих-22 на адресу відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради та Олександропільського НВК Першотравенською окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» направлено письмовий запит із вимогою надати інформацію про вжиті протягом 2019-2022 заходи із забезпечення належного утримання захисних споруд цивільного захисту та вказано на наявні порушення щодо їх утримання.

Згідно відповіді відділу гуманітарної політики Брагинівської сільської ради№642 від 15.07.2022 року, Брагинівській сільській раді за актом приймання-передачі від 15.02.2021 року передані облікові документи на ПРУ № 15541, проте саме приміщення не передавалось та на баланс ні сільською радою ні відділом гуманітарної політики не бралось.

Разом з тим, у 2022 році на встановлення системи протипожежного захисту (пожежної сигналізації, системи оповіщення та управління людей, централізованого пожежного гасіння) закладам освіти, у тому числі Олександропіському НВК виділено 1427 300 грн). з обласного бюджету та 158 600 грн. з місцевого бюджету. Потреба коштів на усунення порушення викладених в приписах до Актів перевірок необхідно 900000 гривень.

На адресу Брагинівської сільської ради Першотравенською окружною прокуратурою 22.07.2022 року за № 04/64/1-356вих-22 в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» направлено письмовий запит із вимогою надати інформацію про вжиті заходи із забезпечення належного утримання захисної споруди цивільного захисту та виконання пропозицій, що викладені в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту.

Згідно відповіді Брагинівської сільської ради № 642 від 24.07.2022 ПРУ № 15541 на балансі сільської ради не перебуває. Листи до ДСНС про усунення порушень вказаних в Приписі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки не подавались.

На виконання припису органу ДСНС у Олександропільській гімназії (Олександропільському навчально-виховному комплексі) здійснено обробку дерев`яних елементів горищних покриттів будівлі" школи, котельні засобами вогнегасну, які забезпечують 1 групу вогнегасної ефективності.

Таким чином, посадовими особами відповідача не було вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №15541 у тан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення, зокрема дітей.

Першотравенською окружною прокуратурою, 05.05.2022 року за № 04/64/1-1124 вих-22 та 07.07.2022 року за № 04/64/1-307вих-22 на адресу Синельниківського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області було направлено запити в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» з вимогою надати інформацію, а також відомості про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень утримання та використання захисних споруд цивільного захисту - протирадіаційних укриттів розташованих на території Брагинівської об`єднаної територіальної громади Синельниківського району Дніпропетровської області.

Згідно листа Синельниківського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області № 832/02-22 від 01.06.2022 року вказане управління не є балансоутримувачем захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватись для укриття населення, які розташовані на території населеного пункту, витребування документів з єдиної справи на ПРУ здійснюється на підставі судового рішення.

Листом № 1104/03-22 від 18.07.2022 року Синельниківського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області повідомлено, що на території Брагинівської СПТ перебуває 5 ЗС ЦЗ, у тому числі ПРУ № 15541 - стан «обмежено готове». Огляд щодо оцінки стану готовності проводиться щорічно, технічна інвентаризація по вказаному ПРУ проведена. Згідно п. 23 Постанови КМУ від 10.03.2017 №138 державна служба надзвичайних ситуацій веде електронний облік захисних споруд.

Листом Управління цивільного захисту Дніпропетровської ОДА №795/0/134-22 від 23.08.2022 року відповідно до п. 23 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку за результатами проведеної звірки у 2021 році спільно з Головним управління ДСНС України у Дніпропетровській області захисна споруда № 15541 включена до електронного обліку.

Таким чином, незважаючи на збройну агресію Російської Федерації проти України, Головним управлінням ДСНС України у Дніпропетровській області як спеціально уповноваженим органом у ескері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту не вжито заходів, спрямованих на зобов`язання Олександропільської гімназії з приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №15541 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Отже, на думку прокуратури, відповідач не виконує свої обов`язки по утриманню захисної споруди у готовому до використання стані, тому на сьогоднішній день використання захисної споруди є неможливим, у зв`язку із чим позивач був вимушений звернутися до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд врахував такі обставини справи та положення чинного законодавства України.

VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Відповідно до частини першої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VII (далі Закон № № 1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини (частина третя статті 23 Закону № 1697-VII).

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (частина четверта статті 23 Закону № 1697-VII).

У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (частина третя статті 53 КАС України).

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу (частина четверта статті 53 КАС України).

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (частина п`ята статті 53 КАС України).

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 Кодексу цивільного захисту України).

Контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями (частина п`ятнадцята статті 32 Кодексу цивільного захисту України із змінами, внесеними згідно із Законом № 2228-IX від 21.04.2022).

Згідно із пунктом 3 «Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року № 138 (далі Порядок № 138), балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами (пункт 9 Порядку № 138).

Здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями (пункт 12 Порядку №138).

«Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту» затверджені наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 (далі Вимоги).

Споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни (пункт 1 розділу ІІ Вимог).

Споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами (пункт 7 розділу ІІ Вимог).

VІІ. ОЦІНКА СУДУ

Вирішуючи спір по суті, слід виходити із того, що прокурор подав позов в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

1)визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а саме у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту, заявивши його позивачем ГУ ДСНС у Дніпропетровській області;

2)обґрунтовує наявність підстав для звернення до суду тим, що:

-реалізація контролюючих функцій органами ГУ ДСНС у Дніпропетровській області фактично була обмежена направленням листів та не була спрямована на вжиття більш ефективних заходів реагування;

-ГУ ДСНС у Дніпропетровській області не вжито заходів, спрямованих на зобов`язання виконавчого комітету приведення захисної споруди у стан, придатний для використання за призначенням;

-з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року № 303 та виключення статті 67 з Кодексу цивільного захисту України, позовна заява прокурора є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав і інтересів держави.

З огляду на характер спірних правовідносин та суб`єктний склад осіб, які приймають участь у справі, з врахуванням конституційного принципу відсутності спорів, на які не поширюється юрисдикція судів України, слід зазначити про таке.

Прокурор, звернувшись із цим позовом визначив позивачем ГУ ДСНС у Дніпропетровській області та заявив позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача та просить зобов`язати відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди.

Прокурор не заявляє про відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Пунктом 1 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (далі Положення № 1052) встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС, згідно із пунктом 3 Положення № 1052, є:

1)реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності;

2)здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

ДСНС відповідно до покладених на неї завдань (пункт 4 Положення № 1052):

-здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням (пункт 6);

-здійснює заходи щодо впровадження інженерно-технічних заходів цивільного захисту, готує пропозиції щодо віднесення населених пунктів та об`єктів національної економіки до груп (категорій) із цивільного захисту (пункт 7);

-організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання (пункт 39);

-складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (пункт 48);

-застосовує адміністративно-господарські санкції за порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки (пункт 52).

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту» від 21.04.2021 № 2228-IX із Кодексу цивільного захисту України виключено статтю 67 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки».

Поряд із цим, вказаним Законом від 21.04.2021 року № 2228-IX Кодекс цивільного захисту України доповнено статтею 17-1 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту», згідно із пунктами 16, 48, 51 якою такий суб`єкт владних повноважень:

-реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд (пункт 16);

-звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (пункт 48);

-перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти (пункт 51).

Частиною третьою статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи (у разі їх утворення).

Слід зазначити, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 46 КАС України юридичні особи можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Таким чином, повноваження ГУ ДСНС у Дніпропетровській області визначені Кодексом цивільного захисту населення України та звернення до адміністративного суду здійснюється суб`єктом владних повноважень виключно у випадках, встановлених законом.

Це означає, що суб`єкт владних повноважень, виступаючи позивачем, має бути уповноважений законом на звернення до суду за вирішенням спору прямо визначеного законом.

У розглянутому спорі відсутній як суб`єкт владних повноважень, який би за законом мав право звернутись до суду із цим позовом до відповідача із заявленими позовними вимогами, так і можливість за законом заявлення в судовому порядку таких вимог до відповідача/відповідачів.

Кодекс цивільного захисту населення України не передбачає звернення ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, як позивача, із заявленими позовними вимогами.

Звернення до суду з позовом особи, якій не належить право вимоги (неналежний позивач), є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Відсутність підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави також може мати наслідком відмову у задоволенні позову, якщо до відкриття провадження у справі суд не застосував положення пункту 7 частини четвертої статті 169 КАС України щодо повернення такої позовної заяви.

Таке застосування правових норм відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 09.10.2019 року у справі № 0440/4892/18 (ЄДРСР 84855531).

З урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Окрім цього, слід звернути увагу прокуратури на те, що Олександропільський НВК було передано у комунальну власність громади в

особі Брагинівської сільської радиСинельниківського району Дніпропетровської області 31.12.2020 року.

Починаючи з 01.01.2021 року розпочате фінансове утримання навчального закладу саме позивачем 1 - Брагинівською сільскою радою.

Власник (Брагинівська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області) здійснює виділення коштів та фінансовий контроль, а Орган управління (Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області) створює необхідні умови для матеріального забезпечення та організації діяльності навчального закладу.

На викладене вище прокуратура уваги не звернула, та залучила у якості позивача 1 у справі - Брагинівську сільську раду Синельниківського району Дніпропетровської області.

VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 242 КАС України судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.

Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права, яка проявляється в рівності всіх перед законом, цілях і засобах, що обираються для їх досягнення.

Справедливе застосування норм права - є передусім недискримінаційний підхід та неупередженість.

Положеннями частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Отже, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог керівника Першотравенської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах позивача 1: Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області та позивача 2: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Олександропільської гімназії брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, третя особа: Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про зобов`язання вчинити певні дії

Щодо розподілу судових витрат.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.

Керуючись статтями 205, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову керівника Першотравенської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах позивача 1: Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області та позивача 2: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Олександропільської гімназії брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, третя особа: Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Керівник Першотравенської окружної прокуратури Дніпропетровської області (52803, Дніпопетровська область, м. Першотравенськ, вул. Шахтарської Слави, 16, код ЄДРПОУ 02909938).

в інтересах

позивач 1: Брагинівська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області (52705, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Богинівка, вул. Шкільна, 7, код ЄДРПОУ 04339037).

позивач 2: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (49600, м.Дніпро, вул. Короленка, 4, код ЄДРПОУ 38598371).

Відповідач: Олександропільська гімназія Брагинівської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області (52713, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с.Олександропіль, вул. Шкільна, 11, код ЄДРПОУ 33117285).

Третя особа: Відділ гуманітарної політики Брагинівської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області (52705, Дніпропетровська область, Синельниківськиий район, с. Богинівка, вул. Шкільна, 7, код ЄДРПОУ 43974145).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 21.12.2022 року.

Суддя В.В. Ільков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108000984
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —160/16394/22

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 11.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 21.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні