ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3606/22
21 грудня 2022 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Форвард - Орто" до Тернопільської митниці Державної митної служби України про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Форвард Орто» до Тернопільської митниці, у якій позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Тернопільської митниці Державної митної служби України щодо відмови у поверненні ТОВ «Форвард-Орто» ввізного мита;
- зобов`язати Тернопільську митницю Державної митної служби України сформувати висновок для повернення з державного бюджету помилково сплаченої 07.04.2022 суми ввізного мита у розмірі 105614,58 (сто п`ять тисяч шістсот чотирнадцять гривень 58 копійок) та подати сформований висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для перерахунку їх на рахунок ТОВ «Форвард-Орто».
Ухвалою суду від 12.10.2022 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (викликом) учасників справи, у якій встановлено строк подання відповідачу відзиву на позовну заяву.
31.10.2022, через відділ документального забезпечення суду, надійшов відзив на позовну заяву зі змісту якого слідує, що відповідач повністю заперечує проти задоволення позовних вимог (арк. справи 25-31).
Водночас, станом на 04.11.2022, на адресу суду надійшла заява представника позивача - адвоката М.В. Вербіцької, у якій позивач просить суд змінити предмет позову, а саме: пункт перший позовних вимог, зазначивши у такій редакції:
- визнати протиправною відмову Тернопільської митниці Державної митної служби України щодо вчинення дій для повернення ТОВ «Форвард-Орто» ввізного мита (арк. справи 50).
Ухвалою від 08.11.2022 суд прийняти заяву представника позивача про зміну предмету позову у адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Форвард Орто» до Тернопільської митниці про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, - до розгляду. Зобов`язав відповідача протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали у справі подати до суду письмові пояснення щодо поданої та прийнятої до розгляду заяви про зміну предмету позову.
25.11.2022, на адресу суду відповідачем подано додаткові пояснення у справі з урахування заяви про зміну предмету позову (арк. справи 58-65).
Звертаючись із даним позовом до суду, позивач вказав, що ТОВ «Форвард-Орто» 07.04.2022 ввезено на митну територію України технічні засоби реабілітації для осіб з інвалідністю та інших категорій населення: Крісло-коляска для індивідуального використання, дозволяюча пересуватись по рівному покриттю всередині та зовні приміщення, оснащені окремою рульовою колонкою з регульованим наклоном, колісна формула 4x4, з електродвигуном, Крісло індивідуальне CRUISER - у кількості 18 шт., сплативши за це ввізне мито на суму 105614,58 грн.
Разом з тим, 05 квітня 2022 року Президент України підписав Закон України від 24.03.2022 № 2142- IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану».
Позивач зазначає, що Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період воєнного стану» від 24.03.2022 № 2142-ІХ набрав чинності з 05 квітня 2022 року, відтак, пропуск та митне оформлення окремих товарів окремими суб`єктами, визначеними Законом, зі звільненням від сплати митних платежів здійснюється у період з 05 квітня 2022 року до припинення чи скасування воєнного стану на території України.
У зв`язку із звільненням від оподаткування ввізним митом крісел індивідуальних CRUISER- у кількості 18 шт., ТОВ «Форвард-Орто» звернулося із листом від 24.05.2022 про повернення помилково сплачених коштів як ввізного мита у сумі 105614,58 грн до Тернопільської митниці Державної митної служби України.
Однак, відповідач листом № 7.25-08-1/7.25-15/14/1871 від 02.06.2022 відмовив Товариству у поверненні надмірно сплачених коштів, покликаючись на те, що у графі «Преференція» митної декларації № UA403020/2022/003302 для здійснення митної декларації декларантом було проставлено код пільги « 000 000 000», тобто декларантом самостійно вказано на відсутність митних преференцій та пільг щодо сплати ввізного мита.
Вважаючи таку відмову суб`єкта владних повноважень протиправною, - позивач звернувся із даним позовом в суд.
Так, заперечуючи проти позовних вимог, контролюючий орган зазначає, що згідно із нормами частини першої статті 263 МК України митна декларація подається митному органу, який здійснює митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, протягом 10 робочих днів з дати доставлення цих товарів, транспортних засобів до зазначеного органу. Із товаросупровідних документів, доданих до митної декларації від 07.04.2022 № UA403020/2022/003302, вбачається, що ввезені позивачем на митну територію України товари були доставлені до Тернопільської митниці 07.04.2022, що підтверджується штампом «Під митним контролем» Тернопільської митниці, поставленим на таких документах.
Відповідач вказує, що позивач мав право подати Тернопільській митниці митну декларацію не в день доставки товарів до митниці, а протягом 10 робочих днів з дати доставлення товарів до Тернопільської митниці.
Відтак, відповідачем зроблено висновок, що оскільки ввезені позивачем на митну територію України товари були доставлені до Тернопільської митниці 07.04.2022, а митним законодавством декларанту (позивачу) надано право подання митної декларації протягом 10 робочих днів з дати доставлення товарів до митниці, то позивач міг скористатись своїм правом на подання митної декларації після набрання чинності наказом № 108, яким визначено механізм застосування пільги по звільненню від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, зокрема, в строк включно до 21.04.2022. Проте він не скористався своїм правом на використання пільги по звільненню від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на мину територію України, а отже, позивач самостійно при здійсненні оформлення товару вказав на відсутність митних преференцій та пільги щодо сплати ввізного мита.
Суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Як слідує з матеріалів судової справи, позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Форвард-Орто» (далі ТОВ «Форвард-Орто») зареєстровано як юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (арк. справи 9).
Так, уповноваженою особою позивача, агентом з митного оформлення ОСОБА_1 , 07.04.2022 подано Тернопільській митниці митну декларацію №UA403020/2022/003302 для здійснення митного оформлення товарів «технічні засоби реабілітації для осіб з інвалідністю та інших категорій населення...», ввезених позивачем на митну територію України на виконання зовнішньоекономічного договору від 26.10.2021 №02/FOR/2021, укладеного між ТОВ «Форвард-Орто» (Україна) та компанією Mdh sp. z о. о. (Польща).
Так, ТОВ «Форвард-Орто» 07.04.2022 ввезено на митну територію України технічні засоби реабілітації для осіб з інвалідністю та інших категорій населення, а саме: Крісло-коляска для індивідуального використання, дозволяюча пересуватись по рівному покриттю всередині та зовні приміщення, оснащені окремою рульовою колонкою з регульованим наклоном, колісна формула 4x4, з електродвигуном, Крісло індивідуальне CRUISER - у кількості 18 шт., сплативши за це ввізне мито на суму 105614,58 грн.
Зі змісту митної декларації №UA403020/2022/003302, графа 36 «Преференція» слідує, що декларантом проставлено код пільги « 000 000 000» (арк. справи 10-11).
Позивач, 24.05.2022 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив вчинити дії, спрямовані на повернення помилково сплаченої суми митного платежу 105614,58 грн, оскільки, ввезені позивачем на митну територію України товари зі звільненням від сплати митних платежів здійснюється у період з 05 квітня 2022 року до припинення чи скасування воєнного стану на території України відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період воєнного стану» від 24.03.2022 № 2142-ІХ.
За результатами розгляду вказаної заяви, відповідач листом № 7.25-08-1/7.25-15/14/1871 від 02.06.2022 повідомив позивача про відсутність підстав для повернення грошових коштів, сплачених за митною декларацією № UA403020/2022/003302 від 07.04.2022 (дата подання до митного оформлення 07.04.2022) у сумі 105614,58 грн, оскільки кошти сплачені за вказаною митною декларацією не можуть розглядатись (вважатись) як помилково та/або надмірно сплачені до держбюджету (арк. справи 12-13).
Позивач, не погоджуючись із такою відмовою відповідача, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються Митним кодексом України, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування (частина друга статті 1 Митного кодексу України № 4495-VI від 13.03.2012 далі - МК України).
Відповідно до пункту 43.1 статті 43 Податкового кодексу України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Частинами другою та третьою статті 301 МК України визначено, що у разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів митний орган не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів.
Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно пункту 6 частини п`ятої статті 301 МК України, повернення сум відповідних митних платежів здійснюється також у разі, якщо платником податків подано митному органу документи, які підтверджують наявність у нього на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення права на звільнення від сплати митних платежів.
Процедуру повернення помилково сплачених сум митних платежів передбачає Порядок повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 18.07.2017 №643 (далі - Порядок № 643).
Відповідно до пунктів 1, 3 розділу ІІІ Порядку № 643, повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня їх виникнення. Повернення сум відповідних митних платежів у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 301 Митного кодексу України, здійснюється за умови, що заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.
Платник податків подає до митниці Держмитслужби заяву довільної форми в паперовому вигляді або за допомогою засобів електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі через систему електронної взаємодії державних інформаційних ресурсів та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У заяві зазначаються: 1) сума коштів до повернення за кожним видом митних, інших платежів та пені; 2) причини виникнення такої суми коштів; 3) найменування юридичної особи та код за ЄДРПОУ, або прізвище, ім`я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); 4) напрям перерахування суми коштів: на поточний рахунок платника податку в установі банку із зазначенням реквізитів; для виплати готівкою (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою); для подальших розрахунків як авансові платежі (передоплата) або грошова застава: на єдиний рахунок або на відповідний депозитний рахунок митниці Держмитслужби; на банківський рахунок (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою); для погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів незалежно від виду бюджету; 5) реквізити митної декларації (іншого документа, що її замінює) або уніфікованої митної квитанції, за якими помилково та/або надміру сплачено суми митних платежів.
До заяви додаються: документи, що підтверджують суму помилково та/або надміру сплачених митних, інших платежів та пені; виконавчий лист суду та/або рішення суду, що набрало законної сили (за наявності), щодо скасування рішення митниці Держмитслужби, яке призвело до виникнення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені; документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяви щодо повернення надміру сплачених митних платежів (за наявності).
Згідно пунктів 6-8, 11 розділу ІІІ Порядку № 643, якщо за результатами розгляду заяви митницею Держмитслужби встановлено наявність підстав для повернення коштів, працівник Підрозділу формує електронний висновок про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені (далі - електронний висновок) за формою згідно з додатком 2до цього Порядку, який подається керівнику (заступнику керівника) митниці Держмитслужби для прийняття рішення щодо повернення відповідної суми коштів.
На кожний сформований електронний висновок, за яким прийнято рішення про повернення, накладаються кваліфіковані електронні підписи керівника (заступника керівника) структурного підрозділу, що сформував електронний висновок, керівника (заступника керівника) митниці Держмитслужби та кваліфікована електронна печатка такого органу.
Сформовані електронні висновки з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками митниці Держмитслужби у строк не пізніше 17:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви до митниці Держмитслужби в автоматичному режимі надсилають до Казначейства для виконання.
У разі якщо заявник не виконав вимог пунктів 1-3 цього розділу, надав недостовірні дані та/або має податковий борг (крім випадків визначення у заяві напряму перерахування коштів на погашення податкового боргу), готується та надсилається йому письмова (в паперовому вигляді або електронній формі) обґрунтована відмова, у тому числі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби.
Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюють територіальні органи Казначейства протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття електронного висновку митниці Держмитслужби.
Зі змісту наведених правових норм встановлено, що у разі відсутності визначених підстав для відмови у поверненні платнику податків помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів митний орган готує висновок про повернення з державного бюджету відповідних сум коштів та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Судом встановлено, що позивачем самостійно обраховано мито в розмірі 105614,58 грн.
Вказані обставини не є спірними у цій справі. У свою чергу, спірним є наявність або відсутність підстав для врахування положень Закону України від 24.03.2022 № 2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» при розмитненні технічних засобів реабілітації для осіб з інвалідністю та інших категорій населення 07.04.2022 та наявність або відсутність підстав для повернення митних платежів, які сплачені ТОВ «Форвард-Орто» .
З цього приводу суд зазначає таке.
05 квітня 2022 року набрав чинності Закон України від 24 березня 2022 року № 2142- IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» (надалі - Закон № 2142), яким розділ XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України доповнено пунктами 9-11-9-14.
Зокрема, пунктом 9-11 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МК України встановлено, що тимчасово, на період з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», але не раніше 1 квітня 2022 року, до припинення чи скасування воєнного стану на території України, пропуск та митне оформлення товарів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України для вільного обігу, здійснюється з урахуванням таких особливостей:
1) звільняються від оподаткування ввізним митом:
товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України підприємствами для вільного обігу, крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу "живого" бродіння), тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу.
Звільнення від оподаткування ввізним митом, передбачене цим підпунктом, не поширюється на товари, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом;
2) під час ввезення (пересилання) підприємствами - зареєстрованими платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім підприємств, які обрали ставку єдиного податку, визначену підпунктом 1 пункту 293.3 статті 293 Податкового кодексу України, на митну територію України товарів їх декларування для поміщення в митний режим імпорту може здійснюватися шляхом подання попередньої митної декларації, яка містить всю необхідну інформацію для випуску товарів відповідно до частини п`ятої статті 259 цього Кодексу;
3) за рішенням Кабінету Міністрів України дозволяється пропуск через митний кордон України та/або випуск відповідно до заявленої мети окремих товарів, щодо яких відповідними законами встановлені обмеження щодо їх переміщення через митний кордон України, без надання відповідних дозвільних документів та/або за відсутності відомостей про включення (виключення) таких товарів до (з) відповідного реєстру у формі електронних документів, засвідчених електронним цифровим підписом, які підтверджують дотримання встановлених обмежень щодо переміщення таких товарів через митний кордон України, якщо використання таких дозвільних документів та/або відомостей для здійснення митних формальностей передбачено законами України. Звільнення від подання дозвільних документів та/або відомостей, які підтверджують дотримання встановлених обмежень щодо переміщення таких товарів через митний кордон України для здійснення митних формальностей не означає звільнення від дотримання встановлених відповідними законами заборон та/або обмежень щодо використання та/або обігу відповідних товарів на митній території України.
Положення абзацу першого цього підпункту не застосовуються до товарів, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом, наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, товарів військового призначення або товарів подвійного використання, радіоактивних матеріалів, небезпечних відходів;
4) митне оформлення товарів, зазначених у підпункті 2 цього пункту, завершується в найкоротший можливий строк, але не більше як одна робоча година з моменту пред`явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює;
5) плата за виконання митних формальностей митними органами поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них, із заінтересованих осіб не справляється.
Наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 № 1011 затверджено відомчі класифікатори інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій, в тому числі і класифікатор звільнень від сплати митних платежів при ввезені товарів на митну територію України.
Міністерством фінансів України, у зв`язку із прийняттям Верховною Радою України Закону № 2142 та з метою вдосконалення та актуалізації відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, що використовуються у процесі оформлення митних декларацій 29 березня 2022 року видано наказ № 108 «Про внесення змін до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України» (надалі - Наказ № 108).
Наказом № 108, зокрема, внесено зміни до Класифікатора звільнень від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, згідно із якими встановлено код пільги « 223» на товари - «тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану на території України, товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України підприємствами для вільного обігу (крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу «живого» бродіння), тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та товарів, які мають походження з країни, визнаної державою окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом)».
Тобто, наказом №108 визначено механізм здійснення митного оформлення товарів, ввезених на митну територію України в період дії Закону №2142 зі звільненням від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України.
Згідно із пунктом 3 Наказу №108 цей наказ набирає чинності через 10 днів з дня його видання, але не раніше набрання чинності Законом України від 24 березня 2022 року № 2142 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану».
Наказ № 108 був оприлюднений на офіційних веб-сайтах органів державної влади України в день його видання, а саме: 29.03.2022 та набрав чинності 08.04.2022.
Отже, з наведеного висновується, що при митному оформленні товарів, ввезених підприємствами на митну територію України для вільного обігу в період дії Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», з 08.04.2022 застосовується код звільнення від сплати ввізного мита « 223» відповідно до Класифікатора звільнень від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 № 1011 із змінами.
Згідно з пунктом 1 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2142, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень законів України «Про засади запобігання та протидії корупції», «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» (справа про корупційні правопорушення та введення в дію антикорупційних законів) від 6 жовтня 2010 року № 21-рп/2010, Конституційний Суд України вказав таке: «Умови набрання чинності законами закріплено частиною п`ятою статті 94 Конституції України, за якою закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування. Головною метою цієї конституційної норми є недопущення набрання законом чинності до моменту його офіційного оприлюднення, чим забезпечується реалізація конституційних положень, відповідно до яких закони не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність осіб; ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення (стаття 58 Конституції України)».
У цьому Рішенні Конституційний Суд України також зазначив, що положення частини п`ятої статті 94 Конституції України надають право Верховній Раді України встановлювати строк набрання законами чинності не тільки через 10 днів після їх офіційного опублікування, а й з моменту, визначеного самим законом, зокрема з дати введення закону в дію. Тобто закони чи окремі їх положення можуть вводитися в дію після дня набрання ними чинності.
Крім того вказав, що Основним Законом України передбачено порядок і строки набрання законом чинності, а також введення в дію окремих його положень. Виходячи з цього законодавець, враховуючи різні обставини, може встановити іншу дату введення закону в дію.
Приписи закону, яким до іншого закону внесено зміни, із набранням чинності є нормами закону, до якого внесено зміни (перше речення підпункту 1.4 пункту 1 описової частини Рішення Конституційного Суду України (Другий сенат) від 7 квітня 2021 року № 1-р(ІІ)/2021 у справі за конституційною скаргою громадянина України ОСОБА_3 та інших громадян України щодо відповідності Конституції України (конституційності) підпункту 13 пункту 4 розділу І Закону України „Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України від 28 грудня 2014 року № 76VIII).
Відповідно до абзацу другого підпункту 2.1 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини п`ятої статті 21 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» (справа про завчасне сповіщення про проведення публічних богослужінь, релігійних обрядів, церемоній та процесій) від 8 вересня 2016 року № 6-рп/2016, пряма дія норм Конституції України означає, що ці норми застосовуються безпосередньо. Законами України та іншими нормативно-правовими актами можна лише розвивати конституційні норми, а не змінювати їх зміст. Закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються лише у частині, що не суперечить Конституції України.
Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку, що пунктом 1 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2142 визначено дату набрання чинності цим Законом датою його опублікування. Тобто, законодавець, приймаючи Закону № 2142, реалізував право на встановлення спеціальної дати набрання чинності законом.
Так, Закон № 2142 опубліковано 05 квітня 2022 року в офіційному виданні «Голос України» № 77.
Як встановлено судом та не спростовується сторонами, митним брокером подано митну декларацію № UA403020/2022/003302 до митного оформлення станом на 07.04.2022.
При цьому Закон № 2142 станом на день оформлення митної декларації наділяв позивача пільгами зі сплати митних платежів, позаяк набрав чинності 05.04.2022, з огляду на що суд погоджується з доводами позивача про те, дія приписів вказаного Закону поширюється на правовідносини, які склалися з 05.04.2022, а отже і на спірні правовідносини.
Суд враховує ті обставини, що позивачем складено та подано митну декларацію до митного оформлення без урахування змін до Податкового та Митного кодексів України, внесених Законом № 2142.
Водночас, враховуючи дію Закону № 2142 в часі, суд погоджується з доводами позивача про те, що у нього наявні надміру сплачені по митній декларації № UA403020/2022/003302 від 07.04.2022 митні платежі у зв`язку із ввезенням технічних засобів реабілітації для осіб з інвалідністю та інших категорій населення, а отже наявні і фактичні підстави для їх повернення, оскільки позивач був звільненим від їх сплати станом на день митного оформлення такого товару 07.04.2022.
При цьому суд звертає увагу, що Наказ №108, яким визначено механізм здійснення митного оформлення товарів, ввезених на митну територію України в період дії Закону №2142 зі звільненням від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, - набрав чинності 08.04.2022, а отже він не був чинним на момент подання позивачем митної декларації (07.04.2022), що виключає можливість зазначення позивачем станом на 07.04.2022 в митній декларації встановленого коду звільнення від сплати ввізного мита « 223» відповідно до Класифікатора звільнень від сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, як про це вказує відповідач.
Враховуючи встановлені судом обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що відповідач протиправно відмовив позивачу в оформленні та направленні на адресу відповідного органу Державної казначейської служби України висновку про повернення ТОВ «Форвард Орто» з державного бюджету помилково сплачені суми митних платежів. Внаслідок чого, таке порушене право позивача повинно бути поновлене судом у спосіб зобов`язання відповідача прийняти висновок про повернення товариству з обмеженою відповідальністю «Форвард-Орто» з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені за митною декларацією № UA403020/2022/003302 від 07.04.2022 (дата подання до митного оформлення - 07.04.2022) у сумі 105614,58 грн та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас, всупереч наведеним вимогам, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності своїх дій.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, позивач, згідно із платіжним дорученням № 3662 від 11.10.2022 підтвердив сплату судового збору на суму 2481,00 грн, за подання даного адміністративного позову, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської митниці Державної митної служби України сплачений судовий збір.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Форвард - Орто" до Тернопільської митниці Державної митної служби України про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправною відмову Тернопільської митниці Державної митної служби України щодо вчинення дій для повернення ТОВ «Форвард-Орто» ввізного мита.
Зобов`язати Тернопільську митницю Державної митної служби України сформувати висновок для повернення з державного бюджету помилково сплаченої 07.04.2022 суми ввізного мита у розмірі 105614(сто п`ять тисяч шістсот чотирнадцять) гривень 58 коп та подати сформований висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для перерахунку їх на рахунок ТОВ «Форвард-Орто».
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Форвард - Орто" за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської митниці Державної митної служби України судові витрати в розмірі 2481 (дві тисячі чотриста вісімдесят одна) гривня 00 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 21 грудня 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач: - Товариство з обмеженою відповідальністю "Форвард - Орто" (місцезнаходження: вул. Лучаківського, 6 оф.261, м.Тернопіль, 46027, код ЄДРПОУ: 43863110);
відповідач: - Тернопільська митниця (місцезнаходження: вул. Текстильна, 38, м. Тернопіль, 46004, код ЄДРПОУ: 43985576).
Головуючий суддяМірінович У.А.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2022 |
Оприлюднено | 26.12.2022 |
Номер документу | 108010569 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні