Постанова
від 14.12.2022 по справі 380/5469/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/5469/22 пров. № А/857/14370/22

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді:Улицького В.З.

суддів:Кузьмича С.М., Матковської З.М.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09.09.2022 року (рішення ухвалене у м. Львові судом у складі головуючого судді Коморного О.І., повне судове рішення складено 09.09.2022) у справі за позовом Фермерського господарства "Колодницька вербина" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнати протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИЛА:

У березні 2022 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення комісії ГУ ДПС України у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №3523909/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523910/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523911/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523913/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523914/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523915/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523916/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523912/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523917/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523918/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523919/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523920/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523921/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523922/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523923/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523924/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523925/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523926/40693835 від 14 грудня 2021 року, №3523927/40693835 від 14 грудня 2021 року. Зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ФГ «Колодницька вербина»: №216 від 01 вересня 2021 року, №224 від 01 вересня 2021 року, №231 від 06 вересня 2021 року, №264 від 01 жовтня 2021 року, №265 від 05 жовтня 2021 року,№ 279 від 06 листопада 2021 року, №283 від 04 листопада 2021 року, №293 від 12 листопада 2021 року, №294 від 13 листопада 2021 року, №295 від 15 листопада 2021 року, №296 від 17 листопада 2021 року, №297 від 17 листопада 2021 року, №298 від 18 листопада 2021 року, №299 від 21 листопада 2021 року, №300 від 25 листопада 2021 року, №301 від 26 листопада 2021 року, №302 від 27 листопада 2021 року, №303 від 29 листопада 2021 року та №304 від 29 листопада 2021 року.

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що відповідно до приписів п.201.10. ст.201 ПКУ позивачем складено податкові накладні та направлено для реєстрації в ЄДРПН. Однак реєстрацію спірних податкових накладних зупинено та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Позивач зазначає, що відповідно до п.п. 201.16.2. п. 201.16. ст. 201 ПКУ направив до ДПС України в електронному вигляді повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Проте, рішеннями комісії ГУ ДПС у Львівській області - відмовлено у реєстрації спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вважає рішення про відмову у реєстрації податкових накладних за своїм характером необґрунтованим як нормативно, так і документально. Просив позов задоволити.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09.09.2022 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних прийнятих 14.12.2021 №3523909/40693835, №3523910/40693835, №3523911/40693835, №3523912/40693835, №3523913/40693835, №3523914/40693835, №3523915/40693835, №3523916/40693835, №3523917/40693835, №3523918/40693835, №3523919/40693835, №3523920/40693835, №3523921/40693835, №3523922/40693835, №3523923/40693835, №3523924/40693835, №3523925/40693835, №3523926/40693835 та №3523927/40693835. Зобов`язано ДПС України зареєструвати Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №216 від 01 вересня 2021 року, №224 від 01 вересня 2021 року, №231 від 06 вересня 2021 року, №264 від 01 жовтня 2021 року, №265 від 05 жовтня 2021 року, №279 від 06 листопада 2021 року, №283 від 04 листопада 2021 року, №293 від 12 листопада 2021 року, №294 від 13 листопада 2021 року, №295 від 15 листопада 2021 року, №296 від 17 листопада 2021 року, №297 від 17 листопада 2021 року, №298 від 18 листопада 2021 року, №299 від 21 листопада 2021 року, №300 від 25 листопада 2021 року, №301 від 26 листопада 2021 року, №302 від 27 листопада 2021 року, №303 від 29 листопада 2021 року та №304 від 29 листопада 2021 року.

Рішення суду першої інстанції оскаржило Головне управління ДПС у Львівській області. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову відмовити.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що ФГ Колодницька вербина" зареєстроване як юридична особа 28.07.2016, є платником ПДВ. Основним видом діяльності за КВЕД є 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Між фермерським господарством «Колодницька вербина» та товариством з обмеженою відповідальністю «Агро Фонд» 01 березня 2021 року укладено договір поставки №01/03/2021, на підставі якого ФГ «Колодницька вербина» зобов`язуються поставити та передати у власність ТзОВ «Агро Фонд» зернові, масличні культури та похідні від них (товар).

Послуги із перевезення вказаного вище товару надавались перевізниками ФОП ОСОБА_1 (договір транспортного перевезення №36 від 07 червня 2019 року) та ФОП ОСОБА_2 (договір перевезення вантажу №14/04/21 від 14 квітня 2021 року).

Фермерським господарством «Колодницька вербина» виписано відповідні податкові накладні №216 від 01 вересня 2021 року (т.2, а.с.28 зв), №224 від 01 вересня 2021 року (т.2, а.с.30 зв), №231 від 06 вересня 2021 року (т.2, а.с.26 зв), №264 від 01 жовтня 2021 року (т.2, а.с.34 зв), №265 від 05 жовтня 2021 року(т.2, а.с.32 зв), №279 від 06 листопада 2021 року (т.2, а.с.38 зв), №283 від 04 листопада 2021 року (т.2, а.с.36 зв), №293 від 12 листопада 2021 року (т.2, а.с.40 зв), №294 від 13 листопада 2021 року(т.2, а.с.42 зв), №295 від 15 листопада 2021 року (т.2, а.с.44 зв), №296 від 17 листопада 2021 року(т.2, а.с.46 зв), №297 від 17 листопада 2021 року (т.2, а.с.48 зв), №298 від 18 листопада 2021 року (т.2, а.с.58 зв), №299 від 21 листопада 2021 року(т.2, а.с.56 зв), №300 від 25 листопада 2021 року(т.2, а.с.60 зв), №301 від 26 листопада 2021 року(т.2, а.с.62 зв), №302 від 27 листопада 2021 року(т.2, а.с.60 зв), №303 від 29 листопада 2021 року (т.2, а.с.52 зв), та №304 від 29 листопада 2021 року (т.2, а.с.54 зв).

Згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо ПН №216 від 01 вересня 2021 року, №224 від 01 вересня 2021 року, №231 від 06 вересня 2021 року, №264 від 01 жовтня 2021 року, №265 від 05 жовтня 2021 року, №279 від 06 листопада 2021 року, №283 від 04 листопада 2021 року, №293 від 12 листопада 2021 року, №294 від 13 листопада 2021 року, №295 від 15 листопада 2021 року, №296 від 17 листопада 2021 року, №297 від 17 листопада 2021 року, №298 від 18 листопада 2021 року, №299 від 21 листопада 2021 року, №300 від 25 листопада 2021 року, №301 від 26 листопада 2021 року, №302 від 27 листопада 2021 року, №303 від 29 листопада 2021 року та №304 від 29 листопада 2021 року з доказами проведених господарських операцій.

За результатами розгляду пояснень та копій підтверджуючих документів Головне управління Державної податкової служби у Львівській області 14 грудня 2021 року прийняло рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №3523909/40693835, №3523910/40693835, №3523911/40693835, №3523912/40693835, №3523913/40693835, №3523914/40693835, №3523915/40693835, №3523916/40693835, , №3523917/40693835, №3523918/40693835, №3523919/40693835, №3523920/40693835, №3523921/40693835, №3523922/40693835, №3523923/40693835, №3523924/40693835, №3523925/40693835, №3523926/40693835 та №3523927/40693835.

Підставами прийняття оскаржуваних рішень вказано відсутність: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Не погоджується з прийнятими рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, позивач вважає його таким, що не відповідає законодавству України та не ґрунтуються на результатах аналізу наданих документів платника податків.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до підпунктів а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Пунктом 188.1 статті 188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України передбачено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрання чинності, відбулась 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Відповідно до пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Згідно пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Відповідно до пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Позивачем на підтвердження реальності операцій відповідачу надавалося 17 додатків з повідомленням про надання пояснень.

Апеляційним судом встановлено, що Фермерська господарство «Колодницька Вербина» створене і діє на підставі Статуту, у відповідності Закону України «Про фермерське господарство» згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань.

Відповідно до статуту підприємства, Фермерське господарство було створене та функціонує з метою здійснення сільськогосподарської, виробничої та іншої діяльності, ефективного використання земельних та матеріальних ресурсів. Предметом діяльності підприємства, серед іншого, є виробництво, заготівля (в тому числі закупівля) сільськогосподарської продукції, її зберігання, переробка і реалізація (оптова і роздрібна) готової продукції.

Штатна чисельність ФГ «Колодницька вербина» становить 6 штатних одиниць, що підтверджується штатним розписом господарства, а також звітами по сплаті ЄСВ.

Основним видом діяльності ФГ «Колодницька вербина» за КВЕД є 01.11. Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Свою діяльність із вирощування зернових культур фермерське господарство здійснює на землях сільськогосподарського призначення, а саме в постійному користуванні ФГ «Колодницька вербина» перебувають земельні ділянки в урочищі по АДРЕСА_1 .

Фермерському господарству «Колодницька вербина» передано в оренду земельні ділянки кадастровий номер 4625381200:03:000:0801 (договір оренди землі від 23.04.2021 p.), кадастровий номер 4625380400:01:004:0023 (договір оренди землі від 05.07.2021 p.), кадастровий номер 4625380400:01:002:0030 - договір оренди землі від 19.07.2021.

Обробка земель (оранка та боронування), посів зерна, а також обробка посівів добривами здійснюється самостійно силами працівників ФГ «Колодницька вербина» із використанням сільськогосподарської техніки, що перебуває у власності господарства, а саме: трактор колісний «Case Magnum 7250», сівалка «Vaderstad Rapid 600С», борона дискова БГРВ 4,2, згідно долучених копій документів на покупку техніки, актів приймання-передачі, платіжних доручень та виписок із поточного рахунку.

У 2021 року ФГ «Колодницька вербина» було придбано за договорами лізингу мобільну зерносушарку Mecmar D24/175 Т2, колісний трактор Zetor Proxima Plus ПО та навантажувач телескопічний Manitou МГТ 634 120 TSU.

Поставка пального для роботи техніки проводилась товариством з обмеженою відповідальністю «ЛеРай» на підставі договору купівлі-продажу №16/05/2020/Н, укладеного із ФГ «Колодницька вербина» 28 травня 2020 року. Поставка палива здійснювалась за видатковими накладними та відповідними товарно-транспортними накладними на відпуск нафтопродуктів, копії яких додаються Оплату за поставлене паливо було здійснено фермерським господарством «Колодницька вербина» в повному обсязі, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями та виписками по рахунку підприємства згідно долучених до матеріалів справи видаткових та товарно-транспортних накладних та виписок по рахунку.

15 березня 2019 року між фермерським господарством «Колодницька вербина» та ТОВ «Суффле Агро Україна» укладено договір поставки №1300027864, на основі якого фермерським господарством «Колодницька вербина» придбавалося насіння зернових культур згідно долучених до матеріалів справи видаткових накладних, платіжних доручень та специфікацій. Насіння зернових культур було придбано у фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 на підставі договору поставки №250321 від 25 березня 2021 року та згідно видаткових накладних, платіжних доручень та специфікацій.

Наявність у ФГ «Колодницька вербина» зернових культур для продажу підтверджується даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 201 за липень-грудень 2021 року.

Збір врожаю здійснювало ТзОВ «Імпорт Агріколь» на підставі договору №0107/ФГКВ-ІА про надання послуг зі збирання врожаю від 01 липня 2021 року.

Надання послуг підтверджується відповідними актами надання послуг та оплата наданих послуг в повному обсязі підтверджується платіжними дорученнями та виписками по рахунку ФГ «Колодницька вербина» в установі банку згідно наданих актів наданих послуг, рахунків-фактур та платіжних документів.

Збір врожаю на підставі договору про надання послуг від 15 вересня 2021 року здійснювало ПП «Батько і син».

Надання зазначених послуг підтверджується відповідними актами наданих послуг, а оплата наданих послуг - платіжними дорученнями та виписками по рахунку ФГ «Колодницька вербина» в установі банку згідно актів наданих послуг, рахунків-фактур та платіжних документів.

Колегією суддів встановлено, що весь зібраний урожай зберігається у приміщенні корівника, який розташований за адресою вул. О.Гасина, 104/3 в с. Конюхів Стрийського району Львівської області та належить на праві приватної власності засновнику ФГ «Колодницька вербина» ОСОБА_4 , що підтверджується витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2059821446253.

Між фермерським господарством Колодницька вербина» та товариством з обмеженою відповідальністю «Агро Фонд» 01 березня 2021 року було укладено договір поставки №01/03/2021, на підставі якого ФГ «Колодницька вербина» зобов`язуються поставити та передати у власність ТзОВ «Агро Фонд» зернові, масличні культури та похідні від них (товар). Кількість та найменування товару зазначається у відповідних специфікаціях, а саме: №37 від 01 вересня 2021 року, №40 від 01 вересня 2021 року, №47 від 06 вересня 2021 року, №57 від 01 жовтня 2021 року, №59 від 05 жовтня 2021 року, №60 від 04 листопада 2021 року, №61 від 05 листопада 2021 року, №62 від 06 листопада 2021 року, №63 від 17 листопада 2021 року, №64 від 17 листопада 2021 року, №66 від 17 листопада 2021 року.

Поставка зерна ТзОВ «Агро Фонд» підтверджується видатковими накладними №178 від 01 вересня 2021 року, №200 від 01 вересня 2021 року, №207 від 06 вересня 2021 року, №248 від 01 жовтня 2021 року, №249 від 05 жовтня 2021 року, №264 від 04 листопада 2021 року, №265 від 06 листопада 2021 року, №274 від 12 листопада 2021 року, №275 від 13 листопада 2021 року, №276 від 15 листопада 2021 року, №278 від 17 листопада 2021 року, №280 від 18 листопада 2021 року, №281 від 21 листопада 2021 року, №283 від 25 листопада 2021 року, №285 від 27 листопада 2021 року, №286 від 29 листопада 2021 року, №287 від 30 листопада 2021 року та відповідними товарно-транспортними накладними. Послуги із перевезення вказаного вище товару надавались перевізниками ФОП ОСОБА_1 (договір транспортного перевезення №36 від 07 червня 2019 року) та ФОП ОСОБА_5 (договір перевезення вантажу №14/04/21 від 14 квітня 2021 року). Підтверджуються надані послуги відповідними актами надання послуг, а також рахунками на оплату, що були в повному обсязі сплачені фермерським господарством «Колодницька вербина», підтвердженням чого є відповідні платіжні доручення та виписки із рахунка підприємства в установі банку.

Весь поставлений фермерським господарством «Колодницька вербина» товар, а саме зернові та масличні культури був в повному обсязі сплачений товариством з обмеженою відповідальністю «Агро Фонд», що підтверджуються виписками по рахунку ФГ «Колодицька вербина» в установі банку за 01 вересня 2021 року, 07 вересня 2021 року, 17 вересня 2021 року, 01 жовтня 2021 року, 15 листопада 2021 року, 18 листопада 2021 року, 19 листопада 2021 року, 29 листопада 2021 року, 30 листопада 2021 року.

Фермерським господарством «Колодницька вербина» виписано відповідні податкові накладні №216 від 01 вересня 2021 року, №224 від 01 вересня 2021 року, №231 від 06 вересня 2021 року, №264 від 01 жовтня 2021 року, №265 від 05 жовтня 2021 року, №279 від 06 листопада 2021 року, №283 від 04 листопада 2021 року, №293 від 12 листопада 2021 року, №294 від 13 листопада 2021 року, №295 від 15 листопада 2021 року, №296 від 17 листопада 2021 року, №297 від 17 листопада 2021 року, №298 від 18 листопада 2021 року, №299 від 21 листопада 2021 року, №300 від 25 листопада 2021 року, №301 від 26 листопада 2021 року, №302 від 27 листопада 2021 року, №303 від 29 листопада 2021 року та №3 04 від 29 листопада 2021 року.

Згідно змісту оскаржуваних рішень прийнятих відповідачем 14.12.2021 №3523909/40693835, №3523910/40693835, №3523911/40693835, №3523912/40693835, №3523913/40693835, №3523914/40693835, №3523915/40693835, №3523916/40693835, , №3523917/40693835, №3523918/40693835, №3523919/40693835, №3523920/40693835, №3523921/40693835, №3523922/40693835, №3523923/40693835, №3523924/40693835, №3523925/40693835, №3523926/40693835 та №3523927/40693835, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, підставою для прийняття яких слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій наступних документів:

«договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунків-фактури інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.»

Контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Таким чином, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Не є свідченням нереальності господарських операцій відсутність деталізації їх опису в первинних документах. Зокрема в ухвалах від 05.08.2015 у справах №К/800/40727/14 та №К/800/68410/14 Вищим адміністративним судом України вказано на те, що умовою документального підтвердження операції є можливість на підставі наявних документів зробити висновок про те, що витрати фактично понесені та спрямовані на отримання позитивного економічного ефекту, а власне відсутність максимальної деталізації виду виконаних послуг не перешкоджає прийняттю цих документів до обліку та не є свідченням відсутності виконаних господарських операцій.

У постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших суд касаційної інстанції наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відтак, за наведених вище обставин суд дійшов висновку, що рішення прийняті 14.12.2021 №3523909/40693835, №3523910/40693835, №3523911/40693835, №3523912/40693835, №3523913/40693835, №3523914/40693835, №3523915/40693835, №3523916/40693835, , №3523917/40693835, №3523918/40693835, №3523919/40693835, №3523920/40693835, №3523921/40693835, №3523922/40693835, №3523923/40693835, №3523924/40693835, №3523925/40693835, №3523926/40693835 та №3523927/40693835, якими позивачеві відмовлено у реєстрації податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню.

Позивачем долучено на розгляд контролюючого органу менша кількість документів ніж до матеріалів справи, суд зазначає, що сторони мають право подавати додаткові докази для доведення правомірності своїх дій та даний факт не спростовує протиправність винесення оскаржуваних рішень в даній справі.

Щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, апеляційний суд зазначає наступне.

Згідно пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

Наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Таким чином, апеляційний суд вважає, що обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №216 від 01 вересня 2021 року, №224 від 01 вересня 2021 року, №231 від 06 вересня 2021 року, №264 від 01 жовтня 2021 року, №265 від 05 жовтня 2021 року, №279 від 06 листопада 2021 року, №283 від 04 листопада 2021 року, №293 від 12 листопада 2021 року, №294 від 13 листопада 2021 року, №295 від 15 листопада 2021 року, №296 від 17 листопада 2021 року, №297 від 17 листопада 2021 року, №298 від 18 листопада 2021 року, №299 від 21 листопада 2021 року, №300 від 25 листопада 2021 року, №301 від 26 листопада 2021 року, №302 від 27 листопада 2021 року, №303 від 29 листопада 2021 року та №304 від 29 листопада 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом апеляційної інстанції не встановлено.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09.09.2022 року у справі №380/5469/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятоїстатті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108015890
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/5469/22

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 14.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Рішення від 08.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 28.04.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 10.04.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 22.03.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні