Рішення
від 23.12.2022 по справі 360/1097/22
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

23 грудня 2022 року Справа № 360/1097/22

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Пляшкова К.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний дім «Лисичанські будівельні матеріали» до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду 10 лютого 2022 року надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний дім «Лисичанські будівельні матеріали» (далі - позивач, ТОВ «ТД «ЛБМ») до Головного управління ДПС у Луганській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Луганській області) про визнання протиправним та скасування наказу від 09 листопада 2021 року № 848-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТД «Лисичанські будівельні матеріали».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 16 листопада 2021 року директор ТОВ «ТД «ЛБМ» отримав від ГУ ДПС у Луганській області наказ від 09 листопада 2021 року № 848-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Торговий дім «Лисичанські будівельні матеріали» та повідомлення від 09 листопада 2021 року № 479 про проведення вказаної перевірки.

Зі змісту наказу від 09 листопада 2021 року № 848-п слідує, що підставою для його винесення та призначення перевірки є підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, стаття 77, стаття 82 Податкового кодексу України.

Позивач зазначає, що на дату прийняття спірного наказу 09 листопада 2021 року на території України був встановлений карантин з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), а відповідно діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.

З посиланням на норми пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України позивача вважає, що прийняття відповідачем оскаржуваного наказу в період дії карантину суперечить вимогам податкового законодавства, а тому є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Від ГУ ДПС у Луганській області надійшов відзив, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав.

ТОВ «ТД «ЛБМ» перебуває на обліку в Лисичанській ДПІ ГУ ДПС у Луганській області як платник податків за основним місцем обліку з 07 лютого 2008 року.

З наведеними в позовній заяві підставами для скасування наказу про проведення перевірки відповідач не згоден, оскільки відповідно до пункту 4 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 17.09.2020 № 909-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

На виконання вищезазначеного Закону постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок платників податків, як зокрема, документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу.

Постанова № 89 прийнята Кабінетом Міністрів України в межах наданих повноважень, а саме: «забезпечення проведення податкової політики». Оскільки, Постанова № 89 не встановлює нових прав та обов`язків, не встановлює податки та збори, а регулює суто процедурне питання, що за своєю суттю і є забезпеченням проведення податкової політики. Натомість, право контролюючого органу проводити перевірки визначено ПК України (підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 та пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України) і встановлення протягом певного проміжку часу мораторію на проведення деяких видів перевірок жодним чином не скасовувало це право. Отже, Кабінет Міністрів України приймаючи Постанову № 89 діяв у межах наданих повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Також відповідач зауважує, що положення Постанови № 89 є спеціальною нормою права по відношенню до положень постанов Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211, від 09.12.2020 № 1236, від 17.02.2021 № 104, якими на території України карантин встановлено та продовжено. Тому, положення Постанови № 89 є спеціальними у сфері зняття обмежень щодо проведення перевірок (вужче коло суспільних відносин) по відношенню до норм, якими встановлено та продовжено карантин (врегульовують суспільні відносини в цілому). Отже враховуючи те, що пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України прямо відсилає до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких введений та продовжений у подальшому карантин, то застосовуватись він повинен з урахуванням положень Постанови № 89.

На час виникнення спірних у цій справі відносин постанова Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 89 була чинною та підлягала виконанню податковим органом, в силу вимог статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України». З огляду на зазначене, дії контролюючого органу щодо видання наказу на виконання Постанови № 89 про проведення документальної планової виїзної перевірки позивача є цілком правомірними.

Таким чином, доводи позивача про незаконність проведення документальної планової перевірки через дію мораторію на їх проведення до закінчення карантину, на думку відповідача, є безпідставним, оскільки Постановою № 89 скорочено термін дії такого мораторію.

Інших заяв по суті справи від сторін не надходило.

По справі судом вчинено такі процесуальні дії:

ухвалою від 15 лютого 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); запропоновано відповідачу подати відзив; встановлено сторонам строк для обміну заявами по суті справи; витребувано від відповідача докази, яких не вистачає для розгляду справи;

ухвалою від 23 лютого 2022 року відмовлено в задоволенні клопотання ГУ ДПС у Луганській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження;

ухвалою від 29 липня 2022 року повторно запропоновано відповідачу подати відзив; повторно витребувано докази, яких не вистачає для розгляду справи;

ухвалою від 16 серпня 2022 року частково задоволено клопотання ГУ ДПС у Луганській області про продовження строку для надання відзиву та витребуваних судом документів; продовжено ГУ ДПС у Луганській області строк для надання відзиву та витребуваних документів на п`ятнадцять календарних днів з дня отримання цієї ухвали.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд встановив таке.

ТОВ «ТД «ЛБМ» (місцезнаходження: 93100, Луганська область, Сєвєродонецький район, місто Лисичанськ, вулиця Костромська, будинок 4, код за ЄДРПОУ 35689350) зареєстровано як юридичну особу з 06 лютого 2008 року, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Позивач перебуває на обліку в Лисичанській ДПІ ГУ ДПС у Луганській області як платник податків за основним місцем обліку з 07 лютого 2008 року.

Державною податковою службою України ТОВ «ТД «ЛБМ» включене до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2021 рік до розділу І Документальні планові перевірки платників податків юридичних осіб за номером 1294, запланований місяць початку перевірки - грудень 2021 року. Зазначений графік оприлюднений на сайті ДПС України за посиланням https://tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/446429.html.

Відповідно до плану - графіку документальних перевірок на 2021 рік, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, статті 77 Податкового кодексу України, з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» ГУ ДПС у Луганській області видано наказ від 09 листопада 2021 року № 848-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Торгівельний дім «Лисичанські матеріали» з 01 грудня 2021 року тривалістю 10 робочих днів. Визначено провести перевірку за період діяльності з 01 січня 2018 року по 31 грудня 2022 року з метою перевірки дотримання платником податків вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Копію наказу від 09 листопада 2021 року № 848-п та повідомлення від 09 листопада 2021 року № 479 рекомендованим листом з повідомленням про вручення направлено ТОВ «ТД «ЛБМ» та отримано останнім, що визнається та не заперечується позивачем.

Позивачем направлено до ГУ ДПС у Луганській області повідомлення від 16 листопада 2021 року № 34 про пошкодження документів, визначених в пунктах 44.1 та 44.3 статті 44 Податкового кодексу України, та зобов`язання їх відновити протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

Разом з повідомленням надано акт ТОВ «ТД «ЛБМ» виявлення пошкодження первинних та інших бухгалтерських документів від 16 листопада 2021 року.

ГУ ДПС у Луганській області складено акт від 16 листопада 2021 року № 3340/12-32-07-11/35689350 про неможливість розпочати документальну планову виїзну перевірку та видано наказ від 19 листопада 2021 року № 867-п «Про перенесення терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Торгівельний дім «Лисичанські будівельні матеріали», яким надано позивачу строк для відновлення втрачених документів протягом 90 календарних днів, починаючи з 17 листопада 2021 року.

Листом від 16 лютого 2022 року № 1030/6/12-32-07-11-11 повідомлено ТОВ «ТД «ЛБМ» щодо поновлення терміну проведення перевірки, початок документальної планової виїзної перевірки з 23 лютого 2022 року.

ТОВ «ТД «ЛБМ» 23 лютого 2022 року о 08 год. 00 хв. відмовлено посадовим особам контролюючого органу в доступі до перевірки, про що ГУ ДПС у Луганській області складено відповідний акт від 23 лютого 2022 року № 54/12-32-07-11.

Електронна копія всіх вищеописаних документів наявна в матеріалах справи.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1.1 статті 1 Податкового кодексу України (тут і надалі положення Кодексу наведені в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 20.1.4. пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з абзацами першим-другим пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до абзаців першого-другого підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Пунктом 77.1 статті 77 Податкового кодексу України визначено, що документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.

План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Згідно з пунктом 77.4 статті 77 Податкового кодексу України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Відповідно до пунктів 77.6-77.9 статті 77 Податкового кодексу України допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.

Строки проведення документальної планової перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу.

Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної планової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу.

Порядок оформлення результатів документальної планової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Камеральна перевірка податкової декларації (крім податкової декларації з податку на додану вартість) за звітні (податкові) періоди березень - травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків (крім уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість), що були подані платниками податків протягом березня - травня 2020 року, може бути проведена лише протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пов`язані та прямо відсилають до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких завершується дія карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Дію карантину введено постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID - 19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2».

Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території України карантин.

Кабінетом Міністрів України на момент прийняття спірного наказу не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.

Тобто, судом встановлено, що за наказом ГУ ДПС у Луганській області від 09 листопада 2021 року № 848-п документальна планова виїзна перевірка позивача була призначена в період запровадження законодавчим органом влади мораторію на проведення перевірок.

Відповідач стверджує, що був наділений повноваженнями видавати спірний наказ та здійснювати документальну планову перевірку ТОВ «ТД «ЛБМ», оскільки Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок».

Щодо цих тверджень відповідача суд зазначає, що відповідно до вимог пункту 4 розділу II Закону України від 17.09.2020 № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік» на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

На підставі цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки», якою скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:

- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;

- документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року №568-ІХ);

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Податкового кодексу України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Тобто, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

За загальним правилом вирішення колізій, передбаченим частиною третьою статті 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Відповідно, за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у Податковому кодексу України, з одного боку і в постанові Кабінету Міністрів України з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України.

Аналогічний за змістом правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 22 лютого 2022 року в справі № 420/12859/21, від 15 квітня 2022 року в справі № 160/5267/21, від 27 квітня 2022 року в справі № 140/1846/21, від 06 липня 2022 року в справі № 360/1182/21.

Враховуючи викладене, суд не погоджується з твердженнями ГУ ДПС у Луганській області, що податковий орган, фактично після прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» був наділений повноваженнями здійснювати проведення документальної планової перевірки з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Податкового кодексу України.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що на час розгляду даної справи постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» визнана протиправною та скасована рішенням Окружного адміністративного суду міста Києві від 26 січня 2022 року в справі № 640/18314/, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року. У вказаній справі суди зазначили, що Кабінет Міністрів України не наділений повноваженнями щодо відновлення проведення податкових перевірок або скорочення строку дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, позаяк мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу та зміни до якого вносяться виключно шляхом внесення змін саме до цього Кодексу.

Тому судом відхиляються як безпідставні твердження відповідача, що Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 03.02.2021 № 89 в межах наданих йому повноважень.

Всі інші наведені відповідачем у відзиві твердження не спростовують встановлених судом обставин, що спірний наказ прийнято відповідачем не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені податковим законодавством, а відтак він є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з цим позовом сплачено 2481,00 грн судового збору, що підтверджено платіжним дорученням від 09 лютого 2022 року № 21.

Оскільки позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати в сумі 2481,00 грн належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний дім «Лисичанські будівельні матеріали» (місцезнаходження: 93100, Луганська область, Сєвєродонецький район, місто Лисичанськ, вулиця Костромська, будинок 4, код за ЄДРПОУ 35689350) до Головного управління ДПС у Луганській області (місцезнаходження: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Енергетиків, будинок 72, код за ЄДРПОУ 44082150) про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС у Луганській області від 09 листопада 2021 року № 848-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Торгівельний дім «Лисичанські матеріали».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Луганській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельний дім «Лисичанські будівельні матеріали» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.О. Пляшкова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108051455
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —360/1097/22

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 11.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 23.12.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 15.08.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 22.02.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні