Рішення
від 22.12.2022 по справі 380/11191/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/11191/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 грудня 2022 року

м. Львів, вул. Чоловського, буд. 2

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Карп`як О.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження за процедурою письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про зобов`язання вчинити дії ,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (80322, Львівська область, Мостиський район, с. Волиця, РНОКПП НОМЕР_1 ; (надалі - Позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ 43968090; (надалі - Відповідач) в якому просить суд:

зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області (ідентифікаційний код 43143039) сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (ідентифікаційний код юридичної особи 38007662, 79007, м.Львів, вул. Городоцька, 16) подання:

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 228, 84 грн., згідно Квитанції № 22 від 27.05.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 11119, 80 грн., згідно Квитанції № 23 від 27.05.2019 року, в сумі 25156, 15 грн., згідно Квитанції № 24 від 27.05.2019 року; в сумі 36275, 95 грн., згідно Квитанції № 14 від 04.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 2448, 87 грн., згідно Квитанції № 1 від 06.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 14, 57 грн., згідно Квитанції № 5 від 06.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої штрафної санкцій по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 7255, 19 грн., згідно Квитанції № 2 від 06.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої штрафної санкцій по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 45, 77 грн., згідно Квитанції № 5 від 06.06.2019 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області (ідентифікаційний код 43143039) сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області (ідентифікаційний код юридичної особи 38007594, 79022, м. Львів, вул. Виговського, 34) подання:

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31416512013003 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007594), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 34572, 60 грн., згідно Квитанції № 26 від 27.05.2019 року, в сумі 6011, 40 грн., згідно Квитанції № 27 від 27.05.2019 року в сумі 18114, 47 грн., згідно квитанції № 28 від 27.05.2019 року, в сумі 83023, 20 грн., згідно Квитанції № 29 від 27.05.2019 року.;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № 31416512013003 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007594), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум пені на податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 9023, 59 грн., згідно Квитанції № 15 від 04.06.2019 року, в сумі 28344, 33 грн., згідно Квитанції № 16 від 04.06.2019 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області (ідентифікаційний код 43143039) сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (ідентифікаційний код юридичної особи 37983768; 81600, м. Миколаїв, вул. Шептицького, 9) подання:

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № НОМЕР_3 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (код отримувача 37983768), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 311, 68 грн., згідно Квитанції № 24 від 04.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № НОМЕР_3 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (код отримувача 37983768), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 21, 19 грн., згідно Квитанції № 2 від 07.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на рахунок № НОМЕР_3 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (код отримувача 37983768), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 62, 34 грн., згідно Квитанції № 2 від 07.06.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що протиправна відмова контролюючого органу порушує право позивача на отримання помилково сплачених грошових коштів.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що у спірних правовідносинах діяв в межах наданих повноважень, відтак підстави для задоволення позову відсутні. Також відповідач вказує, що заява позивача про формування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області про повернення помилково сплачених коштів була подана до ГУ ДПС у Львівській області 28.06.2022, тобто поза межами строку 1095 днів, визначених п.43.3 ст.43 ПК України. Тому просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України, суд зазначає, що ухвалою суду від 22 серпня 2022 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін.

Суд, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.

ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_2 , чоловік позивачки по справі, та після його смерті, приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Луцевич М.Д. 11 липня 2018 року було відкрито спадкову справу № 7/2018. Спадкоємцями за законом до майна померлого є дружина померлого ОСОБА_1 (позивач) та інші.

Проте під час оформлення спадщини позивач дізналася від нотаріуса про неможливість оформлення спадкових прав після смерті чоловіка та оформлення свідоцтва про право на спадщину на спадкове майно у зв`язку з тим, що все майно померлого ОСОБА_2 знаходилось під публічним обтяженням - податковою заставою, зареєстрованою 01.03.2019 року реєстратором - Головним управлінням ДФС у Львівській області. Після чого позивач звернулась до ГУ ДФС у Львівській області, де їй було надано копію Витягу про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна № 58557535 від 01.03.2019 року. Публічне обтяження - податкову заставу було накладено фіскальним органом, щодо майна покійного чоловіка позивачки на підставі винесених податкових повідомлень рішень ГУ ДФС у Львівській області, щодо ОСОБА_2 , а саме: від 04.06.2018 №1073245-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 83023,20 грн; №1073244-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 18114,47 грн.; №1073248-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 25156,15 грн; №1073243-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 6011,40 грн.; №1073242-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 34572,60 грн.; №1073247-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 11119,80 грн.; №1073249-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 311,68 грн.; №1073246-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 228,84 грн.

Позивач подала письмову заяву до ГУ ДФС у Львівській області з проханням зняти податкову заставу з майна покійного чоловіка, оскільки таке обтяження перешкоджало позивачу успадкувати майно, однак листом від 18.04.2019 року ОСОБА_1 було відмовлено з мотивів наведених у листі № 21930/10/ НОМЕР_4 .

Внаслідок чого, позивачем було сплачено податок на нерухомість відповідно до податкових повідомлень-рішень, за свого покійно чоловіка з метою зняття податкової застави на майно та успадкування такого, що підтверджується квитанціями, а саме:

- квитанція № 22 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 228,84 грн.; квитанція № 23 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 11119,80 грн.;

- квитанція № 24 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 25156,15 грн.; квитанція № 26 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 34572,60 грн.;

- квитанція № 27 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 6011, 40 грн.; квитанція № 28 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 18114,47 грн.;

- квитанція № 29 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 83023,20 грн.;

- квитанція № 14 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 36275,95 грн.;

- квитанція № 15 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 9023,59 грн.; квитанція № 16 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 28344,33 грн.;

- квитанція № 24 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 311,68 грн.; квитанція № 1 від 06.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 пені в сумі 2448,87 грн.;

- квитанція № 2 від 06.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 штрафної санкції в сумі 7255,19 грн.;

- квитанція № 5 від 06.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 пені в сумі 14,57 грн. та штрафної санкції 45,77 грн.;

- квитанція № 2 від 07.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 21,19 грн. та штрафної санкції 62,34 грн..

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у справі №380/7291/21, позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити дії,- задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073245-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073244-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073248-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073243-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073242-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073247-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073249-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073246-1312-1307.

02 грудня 2021 року Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у справі №380/7291/21 без змін.

28.06.2022 року представник позивача звернувся із заявою до відповідача про сформування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області помилково сплачених коштів.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з таких підстав.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 ст. 2 КАС України, передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В розумінні пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно з пунктом 14.1.115 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до п. 43.1 ст. 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків. (п. 43.2 ст. 43 Податкового кодексу України).

За змістом норм п. п. 43.3, 43.4 ст. 43 Податкового кодексу України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку, на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Таким чином, платник податків має право на повернення суми грошового зобов`язання, яке сплачене до відповідного бюджету надміру чи внаслідок помилки.

Суд встановив, що позивачем, було сплачено суму податкових зобов`язань, за податок на нерухомість за свого покійного чоловіка, які були визначені у податкових повідомленнях - рішеннях та підтверджується квитанціями доданими до матеріалів справи.

Вказана обставина не заперечується відповідачем.

Суд також встановив, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у справі №380/7291/21, позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити дії,- задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073245-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073244-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073248-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073243-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073242-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073247-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073249-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073246-1312-1307.

Таким чином, як вказує позивач, сплачені нею кошти на погашення податкових зобов`язань, які були визначені згідно податкових повідомлень рішень, та які є скасовані, вважаються, помилково/надмірно сплачені, підлягають поверненню на підставі зазначених вище норм та у передбаченому порядку.

Положення статті 43 Податкового кодексу України узгоджуються з нормами Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №60 від 11.02.2019(далі - Порядок №60), а також Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, та перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій, визначених за даними системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013(далі - Порядок №787).

Згідно з абзацом першим пункту 3 розділу І Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 03.09.2013 №787, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 за №1650/24182 (далі Порядок №787), повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється Казначейством або головними управліннями Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - головні управління Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в Казначействі відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або Казначействі, вказані у заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення у готівковій формі коштів за чеком головного управління Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім`я головного управління Казначейства, або поштовим переказом через підприємства поштового зв`язку, вказані у заяві платника (його довіреної особи) (абзац 2 пункт 3 розділ І Порядку №787).

Абзацом першим пункту 5 розділу І Порядку №787 встановлено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.

У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної податкової служби України (далі - органи ДПС) та органи Державної митної служби України (далі - органи Держмитслужби)) подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (абзац 2 пункт 5 розділ І Порядку №787).

Подання подається платником разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету (абзац 4 пункт 5 розділу І Порядку №787).

Порядок №60 визначає механізм інформаційного обміну: між ДФС, територіальними органами ДФС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДФС; між територіальними органами ДФС та місцевими фінансовими органами в процесі погодження електронних висновків та/або електронних повідомлень про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

Відповідно до розділу ІІІ Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються територіальним органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Заява може бути подана платником до територіального органу ДФС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (кодкласифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства), та визначає напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються:

на поточний рахунок платника податку в установі банку;

на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, незалежно від виду бюджету;

у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.

Аналіз положень вищезазначених нормативно-правових актів дає підстави для висновку, що у разі підтвердження факту помилкової сплати коштів до бюджету, вони можуть бути повернуті за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 13.02.2018 у справі № 826/1460/16.

Після того, як податкові повідомлення рішення скасовано у судовому порядку, представник позивача звернувся з заявою до Головного управління ДПС у Львівській області, в якій просив повернути сплачені за цими податковими повідомленнями рішеннями кошти. До заяви позивач долучив копію рішення Львівського окружного адміністративного суду у справі №380/7291/21 та Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду.

У той же час, відповідач жодних дій по складанню та поданню до органу казначейства відповідно до закону висновку про повернення надмірно сплачених грошових коштів не вчинив.

Відповідач вказаного обов`язку не виконав, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази щодо правомірності відмови позивачу у поверненні надміру сплачених податків.

Надаючи оцінку доводам відповідача про те, що заява позивача про формування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області про повернення помилково сплачених коштів була подана до ГУ ДПС у Львівській області 28.06.2022, тобто поза межами строку 1095 днів, визначених п.43.3 ст.43 ПК України, суд такі відхиляє як необґрунтовані з огляду на наступне.

За змістом норм п. п. 43.3, 43.4 ст. 43 Податкового кодексу України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Днем виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені є набрання рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у справі №380/7291/21 законної сили. Вказане рішення суду набрало законної сили 02.12.2021 року. Заява позивача про формування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області про повернення помилково сплачених коштів була подана до ГУ ДПС у Львівській області 28.06.2022. Відтак, позивач подала заяву про повернення коштів протягом 1095 днів від дня виникнення переплати.

Інші доводи та аргументи учасників не спростовують висновків суду.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи в сукупності обставини справи, враховуючи вищенаведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача, підлягають до задоволення повністю.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Розподіл судових витрат здійснюється за правилами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до ч. 7 ст. 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

У позові позивач вказала орієнтовний розрахунок витрат на правничу допомогу, які позивач понесла і які очікує понести у зв`язку з розглядом даної справи, що становить підготовка позову 8000 грн., адвоката, представництво в суді 6000 грн., проте доказів на понесення таких витрат не надано. Отже, суд не вирішує питання про розподіл витрат на професійну правничу допомогу адвоката.

Відповідно до ст.139 КАС України, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області на користь ОСОБА_1 2977,20 грн сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст. 72,77,94, 241 -246, 262, 295 КАС України , суд

в и р і ш и в :

Позов ОСОБА_1 (80322, Львівська область, Мостиський район, с. Волиця, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ 43968090) про зобов`язання вчинити дії, - задоволити повністю.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області подання:

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 228, 84 грн., згідно Квитанції № 22 від 27.05.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 11119, 80 грн., згідно Квитанції № 23 від 27.05.2019 року, в сумі 25156, 15 грн., згідно Квитанції № 24 від 27.05.2019 року; в сумі 36275, 95 грн., згідно Квитанції № 14 від 04.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 2448, 87 грн., згідно Квитанції № 1 від 06.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 14, 57 грн., згідно Квитанції № 5 від 06.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум нарахованої штрафної санкцій по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 7255, 19 грн., згідно Квитанції № 2 від 06.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум нарахованої штрафної санкцій по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 45, 77 грн., згідно Квитанції № 5 від 06.06.2019 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області подання:

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 34572, 60 грн., згідно Квитанції № 26 від 27.05.2019 року, в сумі 6011, 40 грн., згідно Квитанції № 27 від 27.05.2019 року в сумі 18114, 47 грн., згідно квитанції № 28 від 27.05.2019 року, в сумі 83023, 20 грн., згідно Квитанції № 29 від 27.05.2019 року.;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум пені на податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 9023, 59 грн., згідно Квитанції № 15 від 04.06.2019 року, в сумі 28344, 33 грн., згідно Квитанції № 16 від 04.06.2019 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області подання:

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 311, 68 грн., згідно Квитанції № 24 від 04.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 21, 19 грн., згідно Квитанції № 2 від 07.06.2019 року;

про повернення помилково сплачених ОСОБА_1 сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) в сумі 62, 34 грн., згідно Квитанції № 2 від 07.06.2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь ОСОБА_1 (80322, Львівська область, Мостиський район, с. Волиця, РНОКПП НОМЕР_1 ) 2977,20 грн сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Карп`як Оксана Орестівна

Дата ухвалення рішення22.12.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108051504
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/11191/22

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 22.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 25.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 25.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 22.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні