Рішення
від 23.12.2022 по справі 676/5079/21
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 676/5079/21

Номер провадження 2/676/395/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2022 року м.Кам`янець-Подільський

Кам"янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

в складі головуючої судді Шевцової Л.М.

з участю секретаря судового засідання Сопрун С.В.

представника позивача Тустановської Н. В.

представника відповідачки ОСОБА_1 ОСОБА_2

розглянувши увідкритому судовому засіданні вм.Кам`янець-Подільськомуцивільну справу № 676/5079/21 за позовом керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави Хмельницької ОДА, до ОСОБА_1 , Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, третя особа: Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства, про визнання недійсним розпорядження, скасування реєстрації земельної ділянки,скасування реєстрації права власності на садовий будинок та зобов`язання повернути земельну ділянку -

В С Т А Н О В И В :

27.08.2021 року керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави Хмельницької ОДА, ДП «Кам`янець-Подільське лісове господарство» до ОСОБА_1 , Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, третя особа: Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства, про визнання недійсним розпорядження, визнання незаконною та скасування реєстрації земельної ділянки,з одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно,скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на садовий будинок та зобов`язання її повернути земельну ділянку.

Ухвалою суду від 28.08.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче судове засідання.

13.12.2021 року представник відповідачки ОСОБА_1 - Сергійчук Ю.В., який представляє інтереси на підставі ордеру серія ВХ № 1018771 від 23.10.2021 року, подав суду відзив на позов.

12.04.2022 року закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду, про що постановлено ухвалу суду та повідомлено учасників судового розгляду.

14.07.2022 року представник Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, Ващук Н.В., яка діє за дорученням № 914/2022 від 11.07.2022 року, в судове засідання не з`явилася. Подала відзив на позов, в якому просить в позові відмовити.

Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури Гончар О.В. 14.07.2022 року подав суду відповідь на відзив, в якому просить задовольнити позовні вимоги Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в повному обсязі.

07.11.2022 року керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури Гончар О.В. подав клопотання про визнання поважними причини неподання доказів у встановлений законом строк, поновлення строку подання доказів та приєднання доказів до матеріалів справи.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації № 93/2004 від 22.01.2004 року затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 , земельної ділянки площею 0,12 га, розташованої на території Староушицької сільської ради за межами населених пунктів та передано її у власність для ведення індивідуального садівництва. На підставі розпорядження ОСОБА_1 , отримала державний акт на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001, площею 0,12 га, для ведення індивідуального садівництва, який 10.03.2004 року зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею.

Згідно з інформації державного підприємства « Кам`янець-Подільське лісове господарство» № 69 від 11.03.2021 року земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 співпадає з матеріалами базового лісовпорядкування, тобто планшетами 2001 та 2011 років в результаті накладення цифрових баз Держгеокадастру та Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО «Укрдержліспроект», згода на вилучення спірної земельної ділянки не надавалася. Територія вказаної земельної ділянки входила до складу Новоушицької ЛМС, та у 1981 році частина Новоушицької ЛМС була передана в постійне користування державному підприємству « Кам`янець-Подільське лісове господарство» та включена до складу новоствореного заказника місцевого значення.

Спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 відповідно до Публічної кадастрової карти матеріалів лісовпорядкування 2001 та 2011 років накладається на виділ 5 кварталу 20 Староушицького лісництва та виділ 7 кварталу 58 Подільського лісництва.

Представник Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, ОСОБА_3 , яка діє за дорученням яка діє № 914/2022 від 11.07.2022 року, в судове засідання не з`явилася. Подала відзив на позов, в якому просить в позові відмовити.

Представник відповідачки ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , який представляє інтереси на підставі ордеру серія ВХ № 1018771 від 23.10.2021 року, подав суду відзив на позовні вимоги. Заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволені та зазначає, що 2013 році ОСОБА_1 за її замовленням було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі площею 0,12 га для ведення садівництва. У 21.06.2013 році вона отримала акт передачі-приймання межових знаків на зберігання, в ньому вказано, що суміжними землекористувачами претензій до існуючих меж не заявлено. В грудні ОСОБА_1 зареєструвала право приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001.

15.06.2015 року реєстраційною службою Кам`янецьПодільського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області булла здійснена реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280 площею 317.1335 га з цільовим призначенням для ведення лісового господарства.Під час вказаної реєстрації державним реєстратором не було виявлено накладення земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280 із земельною ділянкою з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001, а лише межує із землями Староушицького лісництва.

Таким чином, розпорядження Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 22.01.2004 року № 93/2004, було передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 площею 0,12 га для ведення садівництва є індивідуальним актом, дія якого була вичерпана його виконанням.Крім того земельна ділянка та садовий будинок,що належать ОСОБА_1 на праві власності знаходяться в межах населеного пункту АДРЕСА_1 .

Заслухавши осіб, які беруть участь в судовому розгляді, вивчивши та дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 22.01.2004 року № 93/2004 передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,12 га для ведення садівництва, що розташована на території Староушицької селищної ради.

В подальшому на підставі вказаного розпорядження ОСОБА_1 отримала Державний акт на право власності на земельну ділянку (серія ХМ № 110335) з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001, площею 0,12 га, для ведення iндивiдуального садівництва, який 10.03.2004 зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010475501726.

Вiдповiдно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , на праві приватної власності належить садовий будинок (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 253785768224). Право власності посвідчене свідоцтвом про право власності № НОМЕР_1 вiд 14.11.2011, виданим 24.12.2013, видавник: Реєстраційна служба Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції.

Прокурор, підтримуючи позов вказує,що вищевказане розпорядження Кам`янець-Подільської районної державної адмiнiстрації № 93/2004 від 22.01.2004 підлягає визнанню недійсним; державна реєстрація спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 земельному кадастрi пiдлягає скасуванню у Державному реєстрі з одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності за ОСОБА_1 ; скасуванню також підлягає державна реєстрація права власності ОСОБА_1 на садовий будинок; земельна ділянка підлягає поверненню державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації з правом постійного користування Державного підприємства «Кам`янець-Подільське лісове господарство» шляхом звільнення її від розміщених капітальних будiвель.

У 2013 році за заявою ОСОБА_1 було виготовлено тезнічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі площею 0,12 га для ведення садівництва.

Відповідно до технічної документації, інженер-землевпорядник підтвердив, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 межує із землями державної власності (від точки А до точки Б), землями загального користування (від точки Б до точки В) та землями Староушицького лісництва (від точки В до точки А).

15 червня 2015 року реєстраційною службою Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції Хмельницької областi була здiйснeнa реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280 площею 317.1335 га з цільовим призначенням для ведення лісового господарства.

Під час вказаної реєстрації державним реєстратором не було виявлено накладання земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280 iз земельною ділянкою з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001, що підтверджує, що оскаржувана земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 лише межує із земляма Староушицького лісництва.

Відповідно пункту 19 частини 1 статті 4 КАС України: «Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк».

Відповідно до Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2005 № 34/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 15.05.2013 № 883/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за № 381/10661, наказ, розпорядження, постанова, рiшення (далі - розпорядчий документ) - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно правового змісту, що видається суб`єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.

Таким чином, розпорядження Кам`янець-Подільської РДА від 22.01.2004 року № 93/2004, яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 площею 0,12 га для ведення садівництва є індивідуальним актом, дія якого була вичерпана його виконанням.

Згідно з інформацією Державного підприємства «Кам`янець-Подільське лісове господарство» № 69 від 11.03.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 співпадає з матеріалами базового лісовпорядкування (планшети 2001, 2011 років) в результаті накладення цифрових баз Держгеокадастру та Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО «Укрдержліспроект», згода на вилучення вказаної земельної ділянки не надавалась. Територія вказаної земельної ділянки відповідно до матеріалів лісовпорядкування 1981року входила до складу Новоушицької ЛМС, яка проводила заліснення схилів, 1993 році частина територій Новоушицької ЛМС були передані в постійне користування державному підприємству «Кам`янець-Подільське лісове господарство» та включені до складу новоствореного заказника мiсцевого значення «Староушицький».

У 2014 році ПП «Хмельницькгеопроект» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), на підставі якої виготовлено правовстановлюючі документи на землі лісогосподарського призначення, у тому числі на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280 власності для ведення лісового господарства пов`язаних з ним послуг для ведення лісового господарства (власник Хмельницька обласна державна адміністрація, правокористувач Державне підприємство «Кам`янець-Подільське лісове господарство».

Відповідно до інформації Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО «Укрдержліспроект» № 188 від 19.04.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 відповідно до Публічної кадастрової карти та матеріалів лісовпорядкування 2001 та 2011 років накладається на виділ 5 кварталу 20 Староушицького лісництва та виділ 7 кварталу 58 Подільського лісництва.

Частиною 5 р. VIII Прикінцевих положень ЛК України (чинної на момент державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280) передбачено, що до одержання в установленному порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово- картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкувальнi належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.

Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні Державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення п. 5 р. VIII «Прикінцеві положення» Лісового Кодексу України.

Як вже було зазначено, під час набуття ОСОБА_1 права власності на оскаржувану земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001, вона не перебувала у власності ДП «Кам`янець-Подільське лісове господарство», а лише межувала із землями останнього , сумнівів у законності набуття прав на оспорювану земельну ділянку не виникало.

Право власності на земельну ділянку та правомочність власника уважно перевірялися суб`єктом державної реєстрації під час проведення державної реєстрації права власності.

Будь-яких порушень чи недобросовісного здійснення своїх прав ОСОБА_1

встановлено не було, що ще раз вказує на добросовісне набуття останньою права власності на оспорювану земельну ділянку.

Наведене свідчить, що ОСОБА_1 с добросовісним набувачем, оскільки отримуючи у власність оскаржувану земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 не знала та не могла знати про обставини, які зазначаються прокурором у позовній заяві. Також, необхідно зазначити, що прокурор не наводить жодних доводів, не надає будь-яких доказів, які б підтверджували обізнаність ОСОБА_1 щодо вказаних у позові обставин, що вказує на відсутність підстав вважати останню недобросовісним набувачем.

Згідно зі статтею 1 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Проаналізувавши вказані вище документи, слід дійти висновку, що в органах Держкомзему відсутня будь-яка інформація щодо віднесення данного земельного массиву до земель лісового фонду , а навпаки підтверджується належними та допустимими доказами віднесення данного массиву до категорій земель : землі сільськогосподарського призначення.

Пунктом 3 положення про Державну службу України з питань геодезії,картографії та кадастру, яке затверджене Постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015 року встановлено, що одним з основних завдань Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері земельних відносин, державного нагляду та контролю в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів.

Для виконання покладених завдань Держгеокадастр наділений повноваженнями з організації та здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення земельних ділянок;дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. Держгеокадастр здійснює моніторинг земельних відносин та проводить перевірки всіх суб`єктів на предмет дотримання ними вимог земельного законодавства України.

Отже, чинним законодавством чітко встановлено, що територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин є Держгеокадастр та його структурні підрозділи, і саме такі органи наділені правом встановлювати чи то спростовувати інформацію, пов`язану порушенням норм земельного законодавства, в тому числі набуття і реалізації права на землю.

Статтею 25 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією,- комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.

Частиною другою статті 25 Закону України «Про землеустрій» передбачено види документацій із землеустрою, серед них зазначено такий вид документації, як технічна документація з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі .

Статею 26 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада Міністрів Автономної республіки Крим,органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Розробниками документації із землеустрою є:

Юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;

Фізичні особи підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Враховуючи викладене,можна зробити висновок, що розробники документації із землеустрою наділені правом виготовлення лише тих видів документації із землеустрою, які передбачені статею 25 Закону України «Про землеустрій».Виготовлення іншої документації із землеустрою, яка не передбачена діючим законодавством, землевпорядним організація заборонена.

У технічній документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі Державного підприємства «Кам`янець-Подільське лісове господарство» наявні копіїпланово-картографічнихматеріалів лісовпорядкування,надані самезамовником,- Державного підприємства «Кам`янець-Подільське лісове господарство», які в свою чергу відповідно до п.5 Прикінцевих положень Лісового Кодексу України є документами, що підтверджують право користування на землі лісового фонду, на підставі яких і встановлювалися в натурі межі земельної ділянки Державного підприємства «Кам`янець-Подільське лісове господарство».

Відповідно до ст..28 Закону України «Про землеустрій» розробники документації із землеустрою зобов`язані :

- дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою;

- інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою;

- виконувати усі умови договору;

- виконувати роботи із складанням документації із землеустрою у строк, передбачений договором.

На підставі планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування розроблялася технічна документація із землеустрою щодо встановлення, відновлення, меж земельних ділянок в натурі, на місцевості, і саме на підставі планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування відбувалося встановлення меж земельних ділянок в натурі, на місцевості.

А коли відсутні такі правовстановлюючі документи, коли не співпадає площа чи конфігурація земельної ділянки, що зазначена в правовстановлюючих документах із площею чи конфігурацією земельної ділянки в натурі,на місцевості,розроблявся би інший вид документації-проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок або тихнічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Земельна ділянка була сформована за зверненням ОСОБА_1 і за його зверненням було проведено державну реєстрацію земельної ділянки та присвоєно кадастровий номер. ОСОБА_1 було дотримано всіх необхідних вимог щодо порядку набуття земельної ділянки у власність - подано відповідні заяви, отримано дозвіл, виготовлено проект, належно його погоджено та передано на затвердження повноважному органу.

Представник відповідачки ОСОБА_1 - ОСОБА_2 ,який представляєінтереси напідставі ордерусерія ВХ№ 1018771від 23.10.2021року, в судовому засіданні пояснив, що розпорядження № 93/2004 від 22.01.2004 року про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , не може визнаватись недійсним, оскільки на момент його прийняття, проходив погодження у всіх компетентних установах щодо правомірності виділення земельної ділянки у власність, про що зокрема свідчить висновок державної експертизи землевпорядної документації від 07.08.2009 року № 814, який був врахований при прийняті розпорядження Голови районної державної адміністрації.

Згідно відзиву, який на адресу суду надіслала представник Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, вбачаєть, що відповідно до пункту 4.1.5. розділу 4 Регламент Кам`янець-Подільської районної державної адімінстрації,затвердженого розпорядженням голови Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 22 листопада 2007 року № 794/2007-р, діючого на той час, передбачено,що з метою реалізації функції контролю, яка полягає в аналізі розпорядчих документів, районна державна адміністрація надсилає до обласної державної адміністрації копії всіх виданих розпоряджень.

Режим типу правового регулювання поведінки суб`єктів владних повноважень, встановлений частиною другою статті 19 Конституції України, забороняє районній державній адміністрації самостійно скасувати видані нею акти, адже відповідно частини 8 статті 118 Конституції України, рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Призидентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.Кореспондуючі норми до визначеної позиції містяться також в частині 3 статті 33,частинах 1 та 2 статті 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації».Тобто, з цього випливає, що позивач Хмельницька обласна державна адміністрація не вбачала у прийнятих розпорядженнях порушення норм законодавства України, яке діяло на час прийняття вказаних розпоряджень та не вимагала будь-яких підтверджуючих документів, на підставі яких приймались розпорядження голови райдержадміністрації.

Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного Кодексу України, передбачено, що районні державніадміністрації наїхній територіїпередають земельніділянки ізземель державноївласності,крім випадків,визначених частинамичетвертою івосьмою цієїстатті,у власністьабо укористування умежах сіл,селищ,міст районногозначення длявсіх потребта замежами населенихпунктів для: а)ведення водногогосподарства; б)будівництва об`єктів,пов`язанихз обслуговуваннямжителів територіальноїгромади району(шкіл,закладів культури,лікарень,підприємств торгівлітощо),з урахуваннямвимог частинисьомої цієїстатті; в) індивідуального дачного будівництва.

Стаття 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» на виконанняКонституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Згідно зіст.55 Земельного Кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті: зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.

Відповідно до ст.ст.56,57 Земельного Кодексу України землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств. Громадяни і юридичні особи в установленому порядку можуть набувати у власність земельні ділянки деградованих і малопродуктивних угідь для залісення.

Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Таким чином, землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства, належать до земель лісогосподарського призначення, на які розповсюджується особливий режим щодо використання, надання в користування та передачі у власність.

При цьому згідно зіст.3 Земельного Кодексу України земельні відносини, які виникають при використанні лісів, регулюються також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечатьЗемельному Кодексу України.

Водночас у п.2ст.5 Лісового Кодексу Українипередбачено, що правовий режим земель лісогосподарського призначення визначається нормами земельного законодавства. Відтак застосування норм земельного та лісового законодавства при визначенні правового режиму земель лісогосподарського призначення повинне базуватись на пріоритетності норм земельного законодавства перед нормами лісового законодавства, а не навпаки.

На підставі розпорядження Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 22.10.2004 року № 93/2004 р видано держаний акт на право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,12 га , земельна ділянка розташована на території Староушицької сільської ради.

Вказане підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, номер витягу НВ-6813848542021, та копією державного акту на право власності на земельну ділянку, серія ХМ №110335.

Крім того, відповідно до ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі,меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.Земельна ділянка вважається сформованою з момента присвоєння їй кадастрового номера.

В силу статті 202 ЗК України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку,встановленому Законом.

Як передбачено в ч.10.ст.24 Закону України від 07.07.2011 року №3613 «Про Державний земельний кадастр»,державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором,який здійснює таку реєстрацію,серед іншого,й у разі ухвалення рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку,що земельні ділянки як об`єкти цивільних прав мають бути сформовані та зареєстровані у Державному земельному кадастрі в установленому законом порядку.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується на підставі судового рішення внаслідок визнання судом такої реєстрації незаконною.

Прокурором заявлено позов про визнання незаконною та скасування у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 з одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень.

На думку прокурора, спірна земельна ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення державної власності та не могла передаватися ОСОБА_1 у приватну власність.

Водночас прокурор не заявляє вимог про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння на користь держави /статті 387,388 ЦК України/ або усунення перешкод у здійсненні державою права користування та розпорядження майном /стаття391 ЦК України/ або визнання права власності держави на земельну ділянку /стаття 392 ЦК України/.

Обраний прокурором спосіб захисту є неефективним, оскільки задоволення вимоги про визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки не може призвести та не призведе до захисту чи відновлення порушеного речового права держави у разі його наявності, зокрема повернення у володіння або користування спірної земельної ділянки.

Отже,позов прокурора про визнання незаконною та скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень, не підлягає задоволенню.

Судом достеменно встановлено,що земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001, що належить ОСОБА_1 була сформована ще в 2004 році , а земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:04:005:0280 що належить ДП «Кам`янець-Подільське лісове господарство»,була сформована в 2014 році , та зареєстровані відповідно до норм діючого на той час законодавства.

ОСОБА_1 звертаючись до органів влади з заявою про надання їй спірної земельної ділянки ще в 2004 році, не знала, та не могла знати ,що ця земельна ділянка відноситься до земель лісового фонду.Про це не було відомо і органам державної влади,оскільки ця земельна ділянка не була сформована, зареєстрована,не мала кадастрового номеру.

Згідно ст.4 ЦПК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених,невизнаних або оспорюваних прав,свобод чи законних інтересів.

Позивачем не доведено, а судом не здобуто доказів про порушення прав ДП «Кам`янець-Подільське лісове господарство» при передачі спірної земельної ділянки ОСОБА_1 .

Подані прокурором ,як докази, копії заяви ОСОБА_1 без дати з проханням надати їй в оренду земельну ділянку в Староушицькому лісництві ,площею 0,12 га для облаштування тимчасової будівлі для паломництва , відповіді начальника держуправління екології та природних ресурсів України від 17.04.2003 року про те що вони не заперечують щодо надання ОСОБА_1 такої земельної ділянки на території ботанічного заказника місцевого значення «Наддністрянський» та дозволу начальника Держлісгоспу на надання ОСОБА_1 земельної ділянки,площею 0,12 га на території місцевого заказника «Наддністрянський» від 27.04.2003 року суд не може прийняти як доказ неправомірності надання земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 у власність ОСОБА_1 .

Прокурор не довів, що саме земельна ділянка,яку просила ОСОБА_1 в оренду це та сама земельна ділянка,яку вона отримала пізніше у власність для ведення садівництва.

Щодо скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису щодо реєстраціїї садового будинку,який розташований в АДРЕСА_1 ,загальною площею 32,8 кв.м на земельній ділянці з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001,ці вимоги прокурора також не підлягають задоволенню,оскільки суду не надано жодних доказів неправомірності здобуття права власності на вказане нерухоме майно.

Крім того,враховуючи,що не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних підприємств,яким є Державне підприємство «Кам`янець-Подільське лісове господарство»,яке не відноситься до органів державної влади та суб`єктів владних повноважень, суд постановив ухвалу про залишення в цій частині позову без розгляду .

Щодо розмежування віндикаційного та негаторного позовів у сучасній доктрині приватного права та практиці, слід зауважити,що безумовно одним з таких критеріїв є наявність/відсутність володіння майном у власника,який відповідно пред`являє негаторний чи віндикаційний позов для захисту порушеного права.

Якщо у власника наявне володіння річчю,але існують перешкоди в розпорядженні чи користуванні,то його вимога має кваліфікуватися як негаторний позов.Натомість вимога власника,позбавленого володіння /фізичного чи/та «юридичного», і пред`являє вимогу про відновлення володіння,має кваліфікуватися як віндикаційний позов.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2018 року у справі №653/1096/16ц зроблено висновок,що:предметом віндикаційного позову є вимога власника,який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна до особи,яка незаконно фактично володіє цим майном,про повернення його з чужого незаконного володіння.

Негаторний позов-це позов власника,який є фактичним володільцем майна,до будь-якої особи про усунення перешкод,які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.

Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій,що можуть призвести до виникнення таких перешкод.

Визначальним критерієм для розмежування індикаційного та негаторного позовів є наявність або відсутність в особи права володіння майном на момент звернення до суду.

В даному випадку на момент звернення з позовом до суду прокурором не доведено,що Хмельницькій ОДА належала спірна земельна ділянка чи ДП «Кам`янець-Подільське лісове господарство»,а тому такий спосіб захисту,як зобов`язання відповідача повернути державі в особі Хмельницької ОДА з правом постійного користування ДП «Кам`янець-Подільське лісове господарство» ,як негаторний позов, є безпідставним та не підлягає задоволенню.

Європейський суд з прав людини вказує,що найважливішою вимогою статті 1 Першого протоколу є те,що будь-яке втручання органу влади у мирне володіння майном має бути законним.

Цей принцип означає,що застосовані положення національного законодавства є достатньо доступними,чіткими та передбачуваними у їх застосуванні.

А тому у разі,коли власник втрачає як фізичне,так і «юридичне»/інша особа зареєструвала на своє ім`я право власності і державному реєстрі прав на нерухомість/володіння майном,констатувати наявність у публічного власника/держави чи територіальної громади/ володіння земельною ділянкою/за умови його відсутності/ і повертати таку земельну ділянку з використанням конструкції негаторного позову є неприпустимим.

Судом встановлено,що і спірна земельна ділянка та постройки на ній, знаходяться в населеному пункті АДРЕСА_1 ,а не за межами населеного пункту, як вказує прокурор,а тому заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. 268 ПК України,-

У Х В А Л И В :

В позові керівника Кам`янець-Подільськоїокружної прокуратури вінтересах держави вособі органу,уповноваженогодержавою наздійснення функційу спірнихправовідносинах ХмельницькоїОДА до ОСОБА_1 , Кам`янець-Подільськоїрайонної державноїадміністрації, третя особа:Хмельницьке обласнеуправління лісовогота мисливськогогосподарства,про визнаннянедійсним розпорядженняКам`янець-Подільськоїрайонної державноїадміністрації №93/2004від 22.01.2004«Про передачуу власністьземельної ділянки ОСОБА_1 »та скасуватиу Державномуземельному кадастрідержавну реєстраціюземельної ділянкиз кадастровимномером 6822455800:03:008:0001,площею 0,12га ізодночасним припиненняму Державномуреєстрі речовихправ нерухомогомайна державноїреєстрації праваприватної власності ОСОБА_1 наземельну ділянкуіз кадастровим номером6822455800:03:008:0001та усіхінших зареєстрованихщодо неїречових правта їхобмежень;реєстраційний номероб`єктанерухомого майна:235179668224,скасувати уДержавному реєстріречових правна нерухомемайно державнуреєстрацію праваприватної власності ОСОБА_1 реєстраційнийномер об`єктанерухомого майна253785768224,здійсненого напідставі свідоцтвапро правовласності № НОМЕР_1 від 24.12.2013,виданого Реєстраційноюслужбою Кам`янець-Подільськогоміськрайоного управлінняюстиції, зобов`язати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,ІПН НОМЕР_2 ,повернути увласність державив особіХмельницької обласноїдержавної адміністраціїземельну ділянку зкадастровим номером6822455800:03:008:0001,площею 0,12га з правомпостійного користуванняДержавного підприємства«Кам`янець-Подільськелісове господарство»звільнивши їївід незаконноспоруджених /розміщених/будівель відмовити.

Скасувати заходи забезпечення позову,а саме:

зняти арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:008:0001 та заборону органам,які проводять реєстрацію речових прав на нерухоме майно,здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо цієї земельної ділянки/у тому числі,щодо її поділу чи об`єднання з іншими земельними ділянками;

зняти заборону ОСОБА_1 відчужувати,вчиняти із земельною ділянкою дії, спрямовані на зміну цільового призначення вказаної земельної ділянки,її поділу або об`єднання з іншими земельними ділянками,укладати договори,вчиняти інші правочини щодо неї,а також проводити на ній будь-які будівельні роботи;

зняти арешт на садовий будинок,що розташований на земельній ділянці за адресою АДРЕСА_1 кадастровий номер земельної ділянки 6822455800:03:008:0001/реєстровий номер об`єкта нерухомого майна 235179668224/ та заборону органам,які проводять реєстрацію речових прав на нерухоме майно здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо вказаного садового будинку;

зняти заборону ОСОБА_1 відчужувати,укладати договори,вчиняти інші правочини щодо садового будинку,що розташований по АДРЕСА_1 ,кадастровий номер земельної ділянки 6822455800:03:008:0001,/реєстровий номер об`єкта нерухомого майна 253785768224/.

Стягнути з Хмельницької обласної прокуратури /код ЄДРПОУ 21319591/ Державна казначейська служба України м.Київ,МФО 820172,рахунок НОМЕР_3 на користь ОСОБА_1 , 1955 року народження /РНОКПП НОМЕР_2 / ,прож. АДРЕСА_2 та на користь Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації ,Хмельницької області/код ЄДРПОУ 21319591/зайво сплачений судовий збір по 567,50 грн кожному.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги

всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його

проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23 грудня 2022 року.

Суддя Л.М. Шевцова

СудКам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.12.2022
Оприлюднено27.12.2022
Номер документу108065845
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —676/5079/21

Ухвала від 05.04.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 23.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Постанова від 01.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 11.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 31.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 11.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Постанова від 28.03.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

Постанова від 28.03.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Гринчук Р. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні