ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
21 липня 2010 р. Справа №2а-2749/10/7/0170
Окружний адміністратив ний суд Автономної Республік и Крим у складі колегії: голов уючий - суддя Маргарітов М.В. , с уддя - Александров О.Ю.
суддя - Кудряшова А.М.
при секретарі Силантьєвої О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу
за позовом Кредитної спіл ки "Чорноморський"
до Державної комісії з рег улювання ринків фінансових п ослуг України
про скасування рішення та с понукання до виконання певни х дій
від позивача - представни к за довіреністю Вішневськ а В.Ю.
відповідач - не з' явився
Обставини справи: позивач з вернувся до суду з адміністр ативним позовом до Державної комісії з регулювання ринкі в фінансових послуг України та, з урахуванням заявлених у судовому засіданні уточнень позовних вимог, просить скас увати Рішення № 83/КС від 21.12.2009 про виключення інформації про к редитну спілку «Чорноморськ ий» з Державного реєстру фін ансових установ та анулюванн я свідоцтва про реєстрацію ф інансової установи.
Позовні вимоги обґрунтова но тим, що оскаржуване рішенн я прийнято з порушенням поло жень Закону України «Про фін ансові послуги та державне р егулювання ринків фінансови х послуг», Положення «Про Дер жавний реєстр фінансових уст анов», затвердженого розпоря дженням Державної комісії з регулювання ринків фінансов их послуг України від 28 серпня 2003 р. N 41, Положення про внесення інформації про кредитні спі лки до Державного реєстру фі нансових установ, затверджен ого розпорядженням Державно ї комісії з регулювання ринк ів фінансових послуг України від 22 червня 2004 р. N 1099, оскільки до позивача було застосовані с анкції не передбачені законо м.
Відповідач у судове засіда ння не з' явився, про час дату та місце судового засідання повідомлений належним чином . Відповідно до клопотання ві д 22.03.10р. вих. 3579/44-9 просить розглян ути справу за відсутністю пр едставника відповідача.
Правова позиція відповіда ча викладена у письмових зап ереченнях на адміністративн ий позов (а.с.75-79), відповідно до я ких вважає позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, о скільки оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог діючого законодавства України. Просить у задоволен ні позову відмовити.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення по зивача, дослідивши надані до кази, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до свідоцтв а про державну реєстрацію юр идичної особи серія А00 №431342 (а.с. 41) Кредитна спілка «Чорноморс ький» зареєстрована 28.04.1998р. як ю ридична особа.
Рішенням Члена Комісії - д иректора інспекційного депа ртаменту №83/КС від 21 грудня 2009 ро ку (а.с.17) схваленого Розпорядж енням Державної комісії з ре гулювання ринків фінансових послуг України від 24 грудня 20 09 року №1003 про виключення інфор мації про кредитну спілку «Ч орноморський» з державного р еєстру фінансових установ та анулювання свідоцтва про ре єстрацію фінансової встанов лено:
«Держфінпослуг на підстав і акту інспекції від 31.03.2009 року №9/23-п до Спілки застосовано за хід впливу у вигляді розпоря дження про усунення порушень вимог законодавства про фін ансові послуги від 30.04.2009 року №2 17/10/4, відповідно до якого Спілк а повинна була усунути поруш ення вимог законодавства про фінансові послуги, зазначен і в розпорядженні, про що пись мово повідомити Держфінпосл уг та надати відповідні підт верджувальні документи, що з асвідчені підписом керівник а та печаткою спілки, в термін до 15 червня 2009 року.
Держфінпослуг на підставі акта про порушення від 24.09.09 №41/42/ 3-ап до спілки застосовано зах ід впливу у вигляді розпоряд ження про усунення порушень вимог законодавства про фіна нсові послуги від 21.10.2009 року №138/4 2/3, відповідно до якого спілка повинна була усунути поруше ння вимог законодавства про фінансові послуги, зазначені в розпорядженні, про що письм ово повідомити Держфінпослу г та надати підтверджувальні документи, що засвідчені під писом керівника та печаткою спілки, в термін до 15 листопад а 2009 року.
Спілкою, у строки установле ні розпорядженням про усунен ня порушень вимог законодавс тва про фінансові послуги ві д 30.04.09 №217/10/4 та розпорядженням пр о усунення порушень вимог за конодавства про фінансові по слуги від 21.10.2009 №138/42/3, не повідомл ено Держфінпослуг про усунен ня у повному обсязі порушень , зазначених у Розпорядження х та не надано у повному обсяз і підтверджуючі документи що до виконання вимог Розпорядж ень.
Факт невиконання у повному обсязі вимог Розпоряджень с відчить про систематичне нев иконання заходів впливу, зас тосованих Держфінпослуг до С пілки, що відповідно до пункт у 34 Розділу V Положення про вне сення інформації про кредитн і спілки до Державного реєст ру фінансових установ, затве рдженого розпорядженням Дер жфінпослуг від 22.06.2004 №1099, зареєст рованим в Міністерстві юстиц ії України 07.07.2004 року за №847/9446, є пі дставою для виключення інфор мації про кредитну спілку з Д ержавного реєстру фінансови х установ».
На підставі викладеного, бу ло вирішено виключити інформ ацію про кредитну спілку «Чо рноморський» з Державного ре єстру фінансових установ. Пу нктом 2 вказаного рішення вир ішено анулювати Свідоцтво пр о реєстрацію фінансової уста нови, видане кредитній спілц і «Чорноморський».
Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних під став.
Частиною 1 ст. 9 КАС України вс тановлено, що суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС Укр аїни у справах щодо оскаржен ня рішень, дій чи бездіяльнос ті суб'єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони: на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; з використанн ям повноваження з метою, з яко ю це повноваження надано; обґ рунтовано, тобто з урахуванн ям усіх обставин, що мають зна чення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (н еупереджено); добросовісно; р озсудливо; з дотриманням при нципу рівності перед законом , запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення; своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
Матеріали справи свідчать , що Розпорядженням Державно ї комісії з регулювання ринк ів фінансових послуг України № 217/10/4 від 30.04.2009 року (а.с.6-9) про усун ення порушень вимог законода вства про фінансові послуги встановлено:
«Кредитною спілкою «Чорно морський» (код за ЄДРПОУ - 25151912; м ісцезнаходження: АР Крим, м. Сі мферополь, вул. Більшовицька , б.24) порушено вимоги законода вства про фінансові послуги, а саме: порушено вимоги статт і 5 Закону України «Про кредит ні спілки» у частині здійсне ння Спілкою діяльності з пор ушенням вимог.»
Суть допущених порушень ви мог статті 5 Закону України «П ро кредитні спілки» полягає в тому, що Кредитною спілкою :
Порушені вимоги абзацу пер шого частини першої статті 22 З акону України «Про кредитні спілки» щодо оприлюднення Сп ілкою річної фінансової звіт ності за 2005 рік;
Порушені вимоги до програм ного забезпечення та спеціал ьного технічного обладнання кредитних спілок, пов' язан ого з наданням фінансових по слуг, затверджених розпорядж енням Держфінпослуг від 03.06.2005 р оку №4122, зареєстрованим в Міні стерстві юстиції України 04.07.200 5 року за №707/10987, щодо недотриман ня вимог до адміністративних заходів комплексної інформа ційної системи надання креди тними спілками фінансових по слуг, в частині не призначенн я наказом керівника Кредитно ї спілки особу, відповідальн у за комплекс організаційних заходів, визначених Вимогам и;
Порушені вимоги пунктів 5.1. т а 5.2 Вимог щодо не розроблення Спілкою регламенту доступу до програмного та технічного забезпечення комплексної ін формаційної системи а також відсутності в Спілці списку осіб, які мають доступ до прог рамного та технічного забезп ечення комплексної інформац ійної системи;
Порушені вимоги пункту 4 пер еліку внутрішніх положень та процедур кредитної спілки, з атвердженого розпорядження м Держфінпослуг від 11.11.2003 №116, зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 25.11.2003 за №1078/8399, щод о недотримання Спілкою в про цессі її діяльності пунктів 4.1. та 4.2 Положення про правлінн я, затвердженого рішенням за гальних зборів (протокол від 14.02.04 №3), та пункту 4.1.1 Положення пр о правління, затвердженого р ішенням загальних зборів (пр отокол від 23.06.08), а саме, в період з 01.01.07 по 01.03.09 правління КС «Чорно морський складалось з двох о сіб, а відповідно до положенн я правління складається з тр ьох осіб;
Порушені вимоги викладені у підпункті б) пункту 2.1 та пунк ту 2.3 розділу 2 Професійних вим ог до керівників та головних бухгалтерів фінансових уста нов, затверджених розпорядже нням Держфінпослуг від 13.07.04 №15 90, зареєстрованим в Міністерс тві юстиції України 02.08.04 за №955/955 4, щодо не проходження новопри значеним головою правління С пілки, у тримісячний строк з д ати його призначення, підвищ ення кваліфікації керівникі в, складеною за напрямом діял ьності фінансової установи т а затвердженою Держфінпослу г;
Порушені вимоги абзацу пер шого частини першої ст. 22 Зако ну України «Про кредитні спі лки» щодо порушення вимог ве дення бухгалтерського облік у, а саме: Спілкою не оприлюдне на річна фінансова звітність за 2006 та 2007 роки, що є порушенням частини 4 ст. 14 Закону України « Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україн і»;
Порушені вимоги розділу 3 По рядку складання та подання з вітності кредитними спілкам и та об' єднаними кредитними спілками до Держфінпослуг, з атвердженого розпорядження м Держфінпослуг від 25.12.03 №177, зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 19.01.04 за №69/8668, щодо достовірності, повноти та пр авильності заповнення форм з вітних даних, а саме:графа 3 ря дку 010 додатку 6 звітних даних, п оданих Спілкою до Держфінпос луг за 2008 рік, містить інформац ію, що не відповідає даним обо ротно-сальдових відомостей;
Порушені вимоги ч. 2 ст. 14 та ч.2 ст. 16 Закону України «Про кред итні спілки» щодо прийняття Правлінням спілки рішення пр о внесення додаткових пайови х внесків, при тому, що прийнят тя рішення про збільшення па йового капіталу кредитної сп ілки шляхом внесення додатко вих пайових внесків належить до виключної компетенції за гальних зборів членів кредит ної спілки;
Порушені вимоги пункту 4 роз ділу X Положення про Державни й реєстр фінансових установ затвердженого розпорядженн ям Держфінпослуг від 28.08.2003 №41 за реєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.09.2003 року за № 797/8118, щодо невиконання Спілкою зобов' язання протягом п' я тнадцяти робочих днів після накладення санкцій іншими ор ганами виконавчої влади пись мово повідомити Держфінпосл уг та надати копії відповідн их підтвердних документів, а саме: ДПІ у м. Сімферополь, на п ідставі акту перевірки №5 до С пілки були застосовані штраф ні санкції у вигляді податко вого повідомлення-рішення ві д 01.02.2007 року №0003217101/0, про що Спілкою не повідомлено Держфінпослу г;
Порушені вимоги пункту 3 роз ділу X Положення про державни й реєстр фінансових установ та пункту 11 розділу III Положенн я про внесення інформації пр о кредитні спілки до Державн ого реєстру фінансових устан ов, затвердженого розпорядже нням Держфінпослуг від 22.06.2004 ро ку №1099, зареєстрованим в Мініс терстві юстиції України 07.07.2004 р оку за №847/9446, щодо невиконання С пілкою зобов' язання протяг ом п' ятнадцяти робочих днів після виникнення змін та/або доповнень до документів, под аних нею для внесення інформ ації щодо Спілки та/ або відок ремлених підрозділів до Держ авного реєстру фінансових ус танов, письмово повідомити Д ержфінпослуг про ці зміни та /або доповнення і надати відп овідні реєстраційні картки ( у паперовому та електронному вигляді) та надати відповідн і підтвердні документи, засв ідчені підписом керівника та печаткою кредитної спілки, а саме: Спілкою не повідомлено Держфінпослуг про зміну пра цівника, відповідального за проведення внутрішнього фін ансового моніторингу.
З матеріалів справи вбачає ться, що порушення вимог зако нодавства про фінансові посл уги Кредитною спілкою «Чорно морський» були усунені, що пі дтверджується повідомлення ми Держфінпослуг листами №0 1/08 від 11 вересня 2009року, №01/10 від 10.11 .2009року та №01/10 від 01.06.2010року.
Закон України «Про кредитн і спілки» від 20 грудня 2001 року № 2908-III регулює відносини у сфері створення та діяльності кре дитних спілок, їх об'єднань, пр ав та обов'язків членів креди тних спілок та їх об'єднань.
Статтею 5 Закону № 2908-III встано влено, що Кредитні спілки в Ук раїні діють відповідно до ць ого Закону, інших законів Укр аїни та виданих відповідно д о них нормативно-правових ак тів.
Відповідно до ст.26 Закону Ук раїни «Про кредитні спілки», державне регулювання і нагл яд за діяльністю кредитних с пілок здійснює Уповноважени й орган згідно з законодавст вом України про фінансові по слуги та державне регулюванн я ринків фінансових послуг, і нші державні органи відповід но до їх компетенції.
Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Закон України «Про фінансо ві послуги та державне регул ювання ринків фінансових пос луг» від 12 липня 2001 року № 2664-III вст ановлює загальні правові зас ади у сфері надання фінансов их послуг, здійснення регуля тивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фіна нсових послуг. Метою цього За кону є створення правових ос нов для захисту інтересів сп оживачів фінансових послуг, правове забезпечення діяльн ості і розвитку конкурентосп роможного ринку фінансових п ослуг в Україні, правове забе зпечення єдиної державної по літики у фінансовому секторі України.
Згідно з п.10 ч. 1 ст. 28 Закону Укр аїни "Про фінансові послуги т а державне регулювання ринкі в фінансових послуг" уповнов ажений орган у межах своєї ко мпетенції у разі порушення з аконодавства про фінансові п ослуги, нормативно-правових актів уповноваженого органу застосовує заходи впливу та накладає адміністративні ст ягнення.
Статтею 28 Закону «Про фінан сові послуги та державне рег улювання ринків фінансових п ослуг», встановлено вичерпни й перелік повноважень відпов ідача у сфері регулювання ри нків фінансових послуг. Ця но рма не передбачає право відп овідача на анулювання свідоц тва фінансової установи та в иключення їх з реєстру фінан сових установ.
Також, статтею 40 Закону Укра їни "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" встановл ено вичерпний перелік видів заходів впливу, що може засто совуватись уповноваженим ор ганом згідно з законодавство м України про фінансові посл уги та державне регулювання ринків фінансових послуг.
Відповідно до пункту 1 розді лу VIII Положення про Державний реєстр фінансових установ, з атвердженого розпорядження м Держфінпослуг України від 28.08.2003р. № 41, зареєстрованого в Мін істерстві юстиції України 11.09 .2003р. за № 797/8118, підставами для вик лючення з Реєстру та анулюва ння свідоцтва є:
заява про виключення інфор мації про фінансову устано ву з Державного реєстру фін ансових установ (додаток 9) у зв'язку з припиненням наданн я фінансових послуг;
припинення юридичної особ и, крім перетворення;
виявлення недостовірної і нформації в поданих заявн иком документах, що передбач ені пунктом 1 розділу IV цього П оложення;
інші підстави, передбачені нормативно-правовими актам и для окремих видів фінансов их установ.
Отже, анулювання свідоцт ва фінансової установи та виключення з реєстру фін ансових установ як захід впл иву за правопорушення на рин ку фінансових послуг чинним законодавством не передбаче но.
Вказане свідчить про те, що відповідач діяв з порушенням способу та порядку встановл еного діючим законодавством при реалізації своїх повнов ажень.
На підставі вищевказаного суд дійшов висновку, що оскар жуване рішення прийнято з по рушенням норм законодавства України про фінансові послу ги, та на дату розгляду справи по суті Спілкою усунуті усі п орушення законодавства про ф інансові послуги, що вказані у розпорядженнях Держфінпос луг №217/10/4 від 30 квітня 2009 року та 13 8/42/3 від 21 жовтня 2009 року, про що по відомлено Держфінпослуг нал ежним чином. Доводи відповід ача щодо застосування заході в впливу за систематичне нев иконання заходів впливу судо м не приймаються до уваги з ог ляду на відсутність повноваж ень Держфінпослуг на застосу вання таких заходів впливу.
За таких підстав рішення ві дповідача є необґрунтованим , протиправним та підлягає ск асуванню, а позовні вимоги за доволенню.
В судовому засіданні оголо шено вступну та резолютивну частину постанови. Постанова складена у повному обсязі 26.07.2 010р.
Керуючись ст.ст. 160-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати противоправним та скасувати Рішення Державної комісії з регулювання ринкі в фінансових послуг України №83/КС від 21 грудня 2009 року про ви ключення інформації про кред итну спілку «Чорноморський» з Державного реєстру фінанс ових установ та анулювання с відоцтва про реєстрацію фіна нсової установи.
3. Стягнути з Державного бюд жету України на користь кред итної спілки «Чорноморський » (95001, Автономна Республіка Кри м, м. Сімферополь, вул. Більшов ицька, 24) 3,40 грн. судового збору.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ення постанови у повному обс язі у разі неподання заяви пр о апеляційне оскарження (апе ляційної скарги).
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана,поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подачі заяви про апеляційне оскарження.
Протягом 10 днів з дня складе ння постанови у повному обся зі через Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим до Севастопольсько го апеляційного адміністрат ивного суду може буті подана заява про апеляційне оскарж ення, після подачі якої протя гом 20 днів може бути подана ап еляційна скарга.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження (10 днів).
Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то стро к подання заяви про апеляцій не оскарження обчислюється з дня отримання нею копії пост анови.
Головуючий
Суддя Ма ргарітов М.В.
Судді А.М. Кудряшова
О.Ю. Александров
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2010 |
Оприлюднено | 20.08.2010 |
Номер документу | 10807094 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Курапова Зоя Іллівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні